Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 173
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag Fundamenteel, Je hebt zoals je zelf zegt jezelf compleet aan haar uitgeleverd. Dat is zeker geen gezonde zaak. Vooral niet nu je dreigt jezelf te verliezen. In mijn visie is dat in dezen een

Dan draag je zelf een hoofddoek, als je dat zo mooi vindt.. .😂 

Dat moet je doen in nuchtere toestand. Met alcohol ontvlucht je de realiteit, terwijl je gevoelens daarmee niet oplossen en in volle omvang weer voor je staan als je nuchter bent. 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

In welke manier is het onderdrukkend?

Het gebod je naaste lief te hebben 'als jezelf' betekent je naaste dezelfde vrijheid te schenken als je jezelf schenkt.  In deze vrijheid schenken mensen elkaar.   Dus als een man vindt dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen (om wat voor reden dan ook), dan gaat hij er zelf maar naast lopen met ook zo'n ding op.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hopper:

Het gebod je naaste lief te hebben 'als jezelf' betekent je naaste dezelfde vrijheid te schenken als je jezelf schenkt.  In deze vrijheid schenken mensen elkaar.   Dus als een man vindt dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen (om wat voor reden dan ook), dan gaat hij er zelf maar naast lopen met ook zo'n ding op.....

Het is niet dat we dit moeten opdringen, maar als het in de Bijbel staat kunnen we dat toch niet te lichtzinnig afwerpen. Louter omdat "ik vind... Ik denk..."

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei LynMari:

Furthermore: ik ben het sowieso niet eens met sommige dingen die Paulus schreef over vrouwen en hoe zij zich hoorden te gedragen. Die onderdanigheid, je als vrouw overal aan moeten onttrekken omdat de man 'de afbeelding van God is'. Ik blijf erbij dat Jezus daar ook niet achter had gestaan. 

Dit had betrekking op joodse vrouwen - die nog steeds onderdrukt worden in het jodendom, jammer dat niemand het voor hen opneemt - want Paulus preekte in synagogen. Als je echter zijn brieven aan de bekeerde christenen leest zie je dat hij leert dat mannen en vrouwen gelijk zijn in Christus, zie Gal. 3:28:

Daarin is noch Jood noch Griek, daarin is noch dienstbare noch vrije, daarin is geen man en vrouw. Want gij allen zijt één in Christus Jezus.

9 uur geleden zei LynMari:

Dan draag je zelf een hoofddoek, als je dat zo mooi vindt.. .😂 

Ik droeg er een toen ik in warme oorden vertoefde. Die maakte ik nat met koud water en dat was heerlijk tegen de hitte. Mijn mokkel liep een meter voor me, blootshoofds. 🤣

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei LynMari:

Die onderdanigheid, je als vrouw overal aan moeten onttrekken omdat de man 'de afbeelding van God is'. Ik blijf erbij dat Jezus daar ook niet achter had gestaan. 

Daar kon je je nog wel eens in vergissen. In Mat 15,22-23 lezen we dat Jezus geen woord tegen de snikkende Kananese vrouw wil zeggen. Zijn moeder wordt door hem afgebekt met een 'vrouw waar bemoei je je mee?' als ze vraagt of er nog wijn is. Als gezegd Jezus kwam naar de joden en de joodse religie is zeer vrouwonvriendelijk. Zolang ik geen vrouwen tegen het orthodoxe jodendom in opstand zie komen, neem ik vrouwenemancipatie met een flinke korrel zout.

Verder wordt Paulus door Christus zelf een uitverkoren vat genoemd.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Piebe:

Daar kon je je nog wel eens in vergissen. In Mat 15,22-23 lezen we dat Jezus geen woord tegen de snikkende Kananese vrouw wil zeggen. Zijn moeder wordt door hem afgebekt met een 'vrouw waar bemoei je je mee?' als ze vraagt of er nog wijn is. Als gezegd Jezus kwam naar de joden en de joodse religie is zeer vrouwonvriendelijk. Zolang ik geen vrouwen tegen het orthodoxe jodendom in opstand zie komen, neem ik vrouwenemancipatie met een flinke korrel zout.

Verder wordt Paulus door Christus zelf een uitverkoren vat genoemd.

Zoals ik het lees 😁, gunde hij de Kanaänitische vrouw geen blik waardig omdat Hij Zijn boodschap eerst alleen wilde verkondigen aan het volk van Israël, niet zozeer omdat ze een vrouw was. Om haar afkomst dus. Het feit dat Hij dat deed, zelfs terwijl ze daar snikkend/smekend stond (iets waar veel mannen uiteindelijk toch overstag door zouden gaan omdat ze "dat gejengel niet meer kunnen aanhoren"... 😆) bevestigt dat voor mij des te meer. En in vers 28 prijst Hij haar om haar geloof. 

En over Zijn moeder: hoeveel ik ook houd van mijn moeder en hoeveel respect ik ook voor haar heb...er is ook wel eens een moment in mijn leven geweest dat ik eenzelfde reactie heb gegeven. Vertaal dit door naar het leven Jezus, dat wat hem te wachten stond en dat waarvan Hij wist dat moest gebeuren op welk moment, dan kan ik me voorstellen dat Hij haar af en toe moest terugfluiten, haar herinneren aan de taak die Hij op aarde moest volbrengen. 

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Tomega:

 

Je mist waar het om gaat. Niet om maatschappelijke standen.
Maar om te ordenen en op een zodanige manier te doen en te zijn,
dat de maatschappij als geheel er welgevoeglijker van wordt.
Welgevoeglijkheid van alles in de maatschappij,
wordt gebaseerd op Gods ordeningen.
Jezus is de Zoon van God,
en God is een God van orde.

 

1Corinthiërs 14:40 Laat alle dingen eerlijk en met orde geschieden.
1Corinthiërs 15:28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden
Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Ik snap wat je bedoelt, Tomega. Ik heb alleen grote moeite met de manier waarop de vrouw wordt gezien in dit geheel, ongeacht of dit een gevolg is van hoe de maatschappij in elkaar steekt, zowel toen als vandaag de dag. Als een of ander hulpeloos schepsel, dat niet voor zichzelf kan zorgen en beschermd moet worden. 

10 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe lees jij dan 1 Korintiërs 11? Het symboliseert gehoorzaamheid en kuisheid.

Kuisheid..tja. Ik draag geen hoofddoek, dat niet. Ben altijd wel netjes gekleed en gedraag me zeker niet trampy. Daarnaast ben ik de sleutel van mijn kuisheidsgordel ook al tientallen jaren kwijt 🤣 Dus dat zit ook wel goed, denk ik. Gehoorzaamheid...mnja.....wat zal ik daar eens op antwoorden? Ik heb zo het vermoeden dat als ik ooit bij de Hemelpoort aankom, ik eerst nog een flinke reprimande krijg.. 😬

M.a.w.: het is gewoon een vers waar ik moeite mee heb. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei LynMari:

Kuisheid..tja. Ik draag geen hoofddoek, dat niet. Ben altijd wel netjes gekleed en gedraag me zeker niet trampy

Gelukkig maar.   Volgens mij zijn het vooral mannen die zich trampy gedragen, vaak zijn ze dan uitdagend gekleed. Met van die korte broekjes tot ver boven de knie en van die strakke shirtjes of zelfs rondlopen met naakt bovenlijf in de zomer.  En dan zonder keppeltje hè. Nou nou...wat een sloeries, dat kan echt wel een stuk kuiser denk ik dan. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Fundamenteel:

Maria droeg een hoofddoek? :) Als wij in Christus geloven, dan doen we toch niet aan secularisatie en worden we de wereld toch niet gelijk?

Maria was geen Christen, maar Joods.

14 uur geleden zei Fundamenteel:

Daarom moet de vrouw in de bijeenkomst van de gemeente haar hoofd bedekken. Dat laat zien dat ze respect heeft voor het gezag van haar man.

Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Je wil jouw vrouw een hoofddoek op doen om haar respect voor jou te tonen.
Welnu, we leven in andere tijden en dat werkt tegenwoordig niet meer zo.
Tenzij je zelf wil spiegelen aan bepaalde bevolkingsgroepen in Belgie die dat wel doen, maar ik begreep altijd dat dit niet jouw favorieten waren.

14 uur geleden zei Fundamenteel:

Als het onbelangrijk was zou het niet in de Bijbel staan.

Toch wel, de bijbel staat vol met onbelangrijke zaken.

6 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is niet dat we dit moeten opdringen, maar als het in de Bijbel staat kunnen we dat toch niet te lichtzinnig afwerpen. Louter omdat "ik vind... Ik denk..."

 

Dachten en vonden mensen maar wat vaker iets van de Bijbel, in plaats van alles klakkeloos aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Petra.:

Gelukkig maar.   Volgens mij zijn het vooral mannen die zich trampy gedragen, vaak zijn ze dan uitdagend gekleed. Met van die korte broekjes tot ver boven de knie en van die strakke shirtjes of zelfs rondlopen met naakt bovenlijf in de zomer.  En dan zonder keppeltje hè. Nou nou...wat een sloeries, dat kan echt wel een stuk kuiser denk ik dan. 

Ja verschrikkelijk hè? Hoe halen ze het in hun hoofd... 😁

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei LynMari:

Ik snap wat je bedoelt, Tomega. Ik heb alleen grote moeite met de manier waarop de vrouw wordt gezien in dit geheel, ongeacht of dit een gevolg is van hoe de maatschappij in elkaar steekt, zowel toen als vandaag de dag. Als een of ander hulpeloos schepsel, dat niet voor zichzelf kan zorgen en beschermd moet worden. 

Tja. een beeld kan sterker zijn dan de werkelijkheid. De vrouw moet nog steeds beschermd worden. Maar zolang de vrouw heerst over de man, vallen die lijdende vrouwen niet op, en wordt hun lijden weggepoetst. Zolang je een prachtig beeld omhoog houdt, is er met het beeld niks mis. Maar elke vrouw is slachtoffer in deze tijd. Jonge meisjes al. Niemand beschermt hun, en feitelijk zijn ze overgeleverd aan de monsters en mooi weer spelers. Dat jij dat dan ziet als wat de man of maatschappij doet tegen die fiere zelfstandige vrouwen, vind ik wat minder aansprekend. Feitelijk is onze maatschappij kwetsbarenverdrukkend en polygaam, alleen dan zonder de beschermingsconstructies erbij.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dachten en vonden mensen maar wat vaker iets van de Bijbel, in plaats van alles klakkeloos aan te nemen.

De bijbel is het enige boek dat je klakkeloos veilig kunt aannemen. Maar wij nemen liever klakkeloos aan 
dat onze regering wijsheid brengt, en dat Zelenski een baken van vredelievendheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei LynMari:

Zoals ik het lees 😁, gunde hij de Kanaänitische vrouw geen blik waardig omdat Hij Zijn boodschap eerst alleen wilde verkondigen aan het volk van Israël, niet zozeer omdat ze een vrouw was. Om haar afkomst dus. Het feit dat Hij dat deed, zelfs terwijl ze daar snikkend/smekend stond (iets waar veel mannen uiteindelijk toch overstag door zouden gaan omdat ze "dat gejengel niet meer kunnen aanhoren"... 😆) bevestigt dat voor mij des te meer. En in vers 28 prijst Hij haar om haar geloof. 

En over Zijn moeder: hoeveel ik ook houd van mijn moeder en hoeveel respect ik ook voor haar heb...er is ook wel eens een moment in mijn leven geweest dat ik eenzelfde reactie heb gegeven. Vertaal dit door naar het leven Jezus, dat wat hem te wachten stond en dat waarvan Hij wist dat moest gebeuren op welk moment, dan kan ik me voorstellen dat Hij haar af en toe moest terugfluiten, haar herinneren aan de taak die Hij op aarde moest volbrengen. 

Dan moet je maar even met Jezus praten waarom hij twaalf mannen uitkoos en niet een vrouw. ;)

En nogmaals, zolang ik niemand hoor over de onderdrukking binnen het jodendom die nog steeds plaatsvindt en alleen maar afgeven op Paulus, een uitverkoren apostel nota bene, noem ik het willekeurige vrouwenemancipatie die ik met een flinke korrel zou neem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei LynMari:

Zal ik doen. 😁

Ja want stel je voor dat je iets zegt over het jodendom en antisemiet genoemd wordt. Een ieder die zich hardmaakt voor vrouwenrechten maar niks vindt van Leviticus 15:19-24 neem ik met een flinke korrel zout en bind ik vast aan een ketting in de keuken.

Ga nou maar lekker veilig afgeven op Paulus, voorlopig kan dat nog wel. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Tja. een beeld kan sterker zijn dan de werkelijkheid. De vrouw moet nog steeds beschermd worden. Maar zolang de vrouw heerst over de man, vallen die lijdende vrouwen niet op, en wordt hun lijden weggepoetst. Zolang je een prachtig beeld omhoog houdt, is er met het beeld niks mis. Maar elke vrouw is slachtoffer in deze tijd. Jonge meisjes al. Niemand beschermt hun, en feitelijk zijn ze overgeleverd aan de monsters en mooi weer spelers. Dat jij dat dan ziet als wat de man of maatschappij doet tegen die fiere zelfstandige vrouwen, vind ik wat minder aansprekend. Feitelijk is onze maatschappij kwetsbarenverdrukkend en polygaam, alleen dan zonder de beschermingsconstructies erbij.

Ik zeg overigens niet dat mannen alleen de oorzaak zijn achter hoe sommige vrouwen denken dat zij worden geacht zich te uiten, gedragen, kleden whatever. Intrinsieke motivaties spelen daar ook een belangrijke rol in.

En over dat slachtoffer zijn: ik kan niet voor anderen spreken, alleen voor mezelf. En ik kan je vertellen:  mijn leven is verre van makkelijk geweest, vanaf jonge leeftijd al traumatisch zelfs, jarenlang. Momenteel gelukkig niet meer. Maar ik beschouw mezelf beslist geen slachtoffer. 
 

Maar goed, daarover verschillen we dan van mening en dat mag. 😄

3 minuten geleden zei Piebe:

Een ieder die zich hardmaakt voor vrouwenrechten maar niks vindt van Leviticus 15:19-24 neem ik met een flinke korrel zout en bind ik vast aan een ketting in de keuken. 

Ik probeer de Heer des Huizes hier, daar ook vaak genoeg op te attenderen maar hij trapt 'r niet in.. 

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei LynMari:

Ik zeg overigens niet dat mannen alleen de oorzaak zijn achter hoe sommige vrouwen denken dat zij worden geacht zich te uiten, gedragen, kleden whatever. Intrinsieke motivaties spelen daar ook een belangrijke rol in.

Ik ben helemaal voor vrouwen die opkomen voor hun rechten maar soms lijken de dingen niet wat ze zijn. De moslima die buitenshuis onderdanig lijkt, deelt thuis niet zelden de lakens uit. Dat zij zo willen leven is ook een 'recht'.

 

7 minuten geleden zei LynMari:

Ik probeer de Heer des Huizes hier, daar ook vaak genoeg op te attenderen maar hij trapt 'r niet in.. 

Nee precies, dat ongestelde joodse vrouwen zeven dagen in het kippenhok moeten slapen is ook veel minder erg dan dat ze even moesten zwijgen in de gemeente. Stel je voor dat je daar wat van vindt en antisemiet genoemd wordt in je strijd voor gelijke rechten.

Nee, alle ballen op Paulus! :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets dat opvalt is dat vrijgevochten vrouwen nooit iets willen aannemen van mannen. Dat zie je hier ook op het forum. Alles wat mannen te berde brengen wordt aanmatigend op gereageerd. Misschien adviseerde Paulus daarom wel dat vrouwen zwegen in de gemeente. Vanwege hun penisnijd die de waarheidsbevinding frustreert. Als een man iets zegt is het per definitie verkeerd want hij is de onderdrukker. Maar als een vrouw hetzelfde zegt dan is ze vrijgevochten.

En alles wat vrouwen zeggen hebben ze geleerd van jawel een man. Want God is een man. Deal with it.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Piebe:

Iets dat opvalt is dat vrijgevochten vrouwen nooit iets willen aannemen van mannen.

Met het uitdrukken van 'vrijgevochten vrouwen' doe je impliciet erkennen dat vrouwen normaliter onderdrukt worden.  Ze zijn immers vrijgevochten van onderdrukking.

Gelukkig zijn we op een christelijk forum en christenen die zich aan Jezus' leer houden, die onderdrukken niet.  Vrouwen zijn veilig bij hen!  

Citaat

Want God is een man.

Jouw God misschien, maar in de Bijbel staat dat er geen beeld gemaakt mag worden van God.   Als jouw God een man is dan is het dus een afgod.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Piebe:

Nee precies, dat ongestelde joodse vrouwen zeven dagen in het kippenhok moeten slapen is ook veel minder erg dan dat ze even moesten zwijgen in de gemeente. Stel je voor dat je daar wat van vindt en antisemiet genoemd wordt in je strijd voor gelijke rechten.

Nee, alle ballen op Paulus! :D

Laaghangend fruit hè, laaghangend fruit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maria was geen Christen, maar Joods.

Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Je wil jouw vrouw een hoofddoek op doen om haar respect voor jou te tonen.
Welnu, we leven in andere tijden en dat werkt tegenwoordig niet meer zo.
Tenzij je zelf wil spiegelen aan bepaalde bevolkingsgroepen in Belgie die dat wel doen, maar ik begreep altijd dat dit niet jouw favorieten waren.

Toch wel, de bijbel staat vol met onbelangrijke zaken.

Dachten en vonden mensen maar wat vaker iets van de Bijbel, in plaats van alles klakkeloos aan te nemen.

De aap was al lang uit de mouw hoor. Een vrouw dient zich te onderwerpen aan haar man als aan de Heer. Dat zeg ik niet, maar de Bijbel.

6 uur geleden zei LynMari:

Ik snap wat je bedoelt, Tomega. Ik heb alleen grote moeite met de manier waarop de vrouw wordt gezien in dit geheel, ongeacht of dit een gevolg is van hoe de maatschappij in elkaar steekt, zowel toen als vandaag de dag. Als een of ander hulpeloos schepsel, dat niet voor zichzelf kan zorgen en beschermd moet worden. 

Kuisheid..tja. Ik draag geen hoofddoek, dat niet. Ben altijd wel netjes gekleed en gedraag me zeker niet trampy. Daarnaast ben ik de sleutel van mijn kuisheidsgordel ook al tientallen jaren kwijt 🤣 Dus dat zit ook wel goed, denk ik. Gehoorzaamheid...mnja.....wat zal ik daar eens op antwoorden? Ik heb zo het vermoeden dat als ik ooit bij de Hemelpoort aankom, ik eerst nog een flinke reprimande krijg.. 😬

M.a.w.: het is gewoon een vers waar ik moeite mee heb. 

Zoals u ook nog geen problemen ziet met lgbqt? Ik was ooit ook wat meer progeressief, tot ik het (verborgen) agenda van de duivel en diens minions doorzag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei LynMari:

Momenteel gelukkig niet meer. Maar ik beschouw mezelf beslist geen slachtoffer. 

Maar goed, daarover verschillen we dan van mening en dat mag. 

Begrijp ik dan goed, dat sekse-gerelateerde misstanden wat jouw betreft hun plek horen te houden in de maatschappij,
en dat jij beslist geen aanleiding ziet dat de maatschappij beschermender zou moeten of kunnen zijn?
Misschien dat jou het woord slachtoffer te passief klinkt, maar ik ben van mening dat ingeval van misstanden,
heel de maatschappij slachtoffer is. En mogelijk ook met een zekere graad van faciliterend daderschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Tomega:

Begrijp ik dan goed, dat sekse-gerelateerde misstanden wat jouw betreft hun plek horen te houden in de maatschappij,
en dat jij beslist geen aanleiding ziet dat de maatschappij beschermender zou moeten of kunnen zijn?
Misschien dat jou het woord slachtoffer te passief klinkt, maar ik ben van mening dat ingeval van misstanden,
heel de maatschappij slachtoffer is. En mogelijk ook met een zekere graad van faciliterend daderschap.

Saladin — 'If you want to destroy any nation without war, make adultery or nudity common in the young generation

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Piebe:

Tja ik heb die fixatie niet maar vind het wel leuk dat vrouwen die hebben want anders wordt het ook maar een saaie bedoening in bed. :P

hahaha ik lig hier vlak 🤣

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Zoals u ook nog geen problemen ziet met lgbqt? Ik was ooit ook wat meer progeressief, tot ik het (verborgen) agenda van de duivel en diens minions doorzag.

Nee ik heb geen moeite met homo's, transseksuelen, gender fluids (– eh...welke he'je nog meer?). Wat ik wel heel verdrietig vind is dat veel mensen in deze gemeenschap zo in de knoop liggen met zichzelf en hun omgeving, de oorzaak daarvan even buiten beschouwing latend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Tomega:

De bijbel is het enige boek dat je klakkeloos veilig kunt aannemen. Maar wij nemen liever klakkeloos aan 
dat onze regering wijsheid brengt, en dat Zelenski een baken van vredelievendheid is.

Het gaat over hoofddoekjes, weet je nog?

7 uur geleden zei Piebe:

Ja want stel je voor dat je iets zegt over het jodendom en antisemiet genoemd wordt. Een ieder die zich hardmaakt voor vrouwenrechten maar niks vindt van Leviticus 15:19-24 neem ik met een flinke korrel zout en bind ik vast aan een ketting in de keuken.

Ga nou maar lekker veilig afgeven op Paulus, voorlopig kan dat nog wel. ;)

Echte schippers varen ook over de Rode Zee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid