Spring naar bijdragen

Parelduiken in de Bijbel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Thanks lieverd! 😘 We gaan nog meer parelduiken... mijn a.s. schoonzoon was voor een weekendje uit NY overgevlogen om... volgens het boekje 🤗 papa om dochters hand te vragen. Papa gaf zijn blessin

Ik heb het er met Peter79 over gehad in dit boom der kennis topic, omdat hij bevindelijk is, en ik niet wist wat dat was.  Ik had deze opgezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gerefor

6 uur geleden zei Petra.:

 

 

Bemoedigende-bijbeltekst-Johannes-16-33.

Nee, niet in Hem, maar in wat Hij zegt, dat is Zijn Woord.
Want Hij zegt daar in die tekst van jou in Johannes 16:33 het volgende:
Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. 
In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed,
Ik heb de wereld overwonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De tekst van Petra spreekt het juist uit: in Mij zult gij vrede hebben.   Dat is niet vrede hebben in wat Hij zegt.   Het Mij is het Woord zelve.   Het Mij heeft tevens de wereld overwonnen.   Wat wil zeggen dat de mens de wereld heeft verlaten.   Hierbij breng ik in herinnering wat Jezus heeft gezegd: "Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard".

Deze uitspraak is een mooie parel die ik even opduik, want die lijkt te zeggen dat Jezus juist geen vrede brengt, maar het zwaard.  De werkelijkheid is dat de mens met dat 'zwaard'  de wereld overwint.   Daarom zal de wereld geen vrede kennen, maar in Mij wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.sporenvangod.nl/Mystiek/Artikelen/Godservaring/

 

Ik vroeg me altijd af wat gelovigen nu precies met 'bevindelijk' bedoelen.  In dit artikel kwam ik het tegen.

Citaat

De bijbel heeft een woord voor bevindelijke, mystieke momenten: voorschot of onderpand (2 Kor. 4 en Romeinen 8). Dit woord: onderpand of voorschot, houdt de spanning van 'alreeds' én 'nog niet' vast. Het is er al én het moet nog komen, alletwee tegelijk. Het voorschot van de Geest bestaat uit opademing en nieuwe moed. Tegelijk is verbonden met het verlangen naar Gods heil, met mee-lijden aan de huidige wereld en zelfs vergroting van ons besef van lijden. Het voorschot van de Geest is de ervaren verbondenheid met God. 

Dat lijkt me een mooi pareltje.  Als je bevindelijk bent -zo begrijp ik het- dan voel je God reeds van binnen 'roepen' (alreeds) maar God is er 'nog niet'.   Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het wel.

 

Citaat

1 Omdat God ons in zijn barmhartigheid deze taak gegeven heeft, verzaken wij onze plicht niet. 2  Integendeel, we hebben ons afgekeerd van heimelijke lafheid: we gaan niet sluw te werk, vervalsen het woord van God niet, maar maken de waarheid openlijk bekend. Zo bevelen we ons ten overstaan van God aan bij ieders geweten. 3 Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: 4 de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is.

2 Korintiërs 4 verteld ons dat de ongelovigen nog door de god van deze wereld verblind is.   Bevindelijk is dan aan de éne kant met een been in het aardse staan en met het andere been schijnt het licht al een beetje door de sluiers heen.  Zoiets.  Wie herkent dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Dat lijkt me een mooi pareltje.  Als je bevindelijk bent -zo begrijp ik het- dan voel je God reeds van binnen 'roepen' (alreeds) maar God is er 'nog niet'.   Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het wel.

🤣

Als mensen je op het "mis zijn" wijzen dan negeer je ze.. Dus hier geen valse bescheidenheid etaleren.

4 uur geleden zei Petra.:

 

1-johannes-4-8.jpg

Waarom doe je zo Petra? Ga je straks jezelf bekeren tot de christelijke God? Is dat de reden waarom je steeds een hippie idee hebt bij God? En de rest blijkbaar negeert?

Ik geloof dat ik al eens eerder schreef dat de schrijver van 1 Johannes blijkbaar het OT niet gelezen heeft OF een zeer idioot idee bij liefde heeft.. Ken je het versje

" Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." niet?

Joh 3:16

Dit is toch een idiote idee bij "liefde"? Hij geeft Zijn Zoon. Die sterft. Geen enkele vader zou zijn zoon laten vermoorden..En dit als liefde zien.

Komt nog bij dat er dus ook mensen zijn die "verderve".. En waarom "verderven" ze? Omdat ze niet geloven dat God Zijn Zoon gegeven heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-2-2023 om 10:14 zei Hopper:

Ik vroeg me altijd af wat gelovigen nu precies met 'bevindelijk' bedoelen.  In dit artikel kwam ik het tegen.

Dat lijkt me een mooi pareltje.  Als je bevindelijk bent -zo begrijp ik het- dan voel je God reeds van binnen 'roepen' (alreeds) maar God is er 'nog niet'.   Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het wel.

 

2 Korintiërs 4 verteld ons dat de ongelovigen nog door de god van deze wereld verblind is.   Bevindelijk is dan aan de éne kant met een been in het aardse staan en met het andere been schijnt het licht al een beetje door de sluiers heen.  Zoiets.  Wie herkent dat?

Ik heb het er met Peter79 over gehad in dit boom der kennis topic, omdat hij bevindelijk is, en ik niet wist wat dat was. 

Ik had deze opgezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden, hij omschreef het zo: 

Op 29-6-2022 om 09:40 zei Peter79:

Ik ben overgegaan naar de christelijke gereformeerde kerken en die heten bevindelijk te zijn. Bij deze kerken hoort de term toe-eigening des heils. Het is niet alleen de vraag of God je het heil aanbiedt, maar ook of je dat wilt aannemen. Is je geloof echt, doorleefd?

 

 

 

Op 17-2-2023 om 12:36 zei Noppert1998:

Waarom doe je zo Petra?

Omdat dit topic "Parelduiken in de Bijbel" heet, en Hopper in de TS vraag om 'mee te duiken'. 

Als je daar niks mee hebt, kun je het topic negeren. 

Als je vooral behoefte hebt aan Bijbelzeiken, of varkensvoer duiken in de Bijbel  of whatever dan open je daar toch gewoon een topic over, dan hoef je er geen andere topics mee te verpesten. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ik heb het er met Peter79 over gehad in dit boom der kennis topic, omdat hij bevindelijk is, en ik niet wist wat dat was. 

Ik had deze opgezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden, hij omschreef het zo: 

 

In mijn (atheïstische) vooroordelen had ik altijd een andere connotatie met 'bevindelijk'.  Zoals in het artikel geschreven, zoals Peter het omschrijft en het ook in 2 Korintiërs 4 staat begrijp ik het anders/beter.  Met 'geloof' heb ik nog altijd een moeilijke verhouding, maar binnen de mystiek is het bekend 'dat' wat vanuit het Licht naar je roept.

Bevindelijk zijn houdt ook een erkenning in dat je vanuit de duisternis nog op het 'wereldse' gericht bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Omdat dit topic "Parelduiken in de Bijbel" heet, en Hopper in de TS vraag om 'mee te duiken'. 

Als je daar niks mee hebt, kun je het topic negeren. 

Als je vooral behoefte hebt aan Bijbelzeiken, of varkensvoer duiken in de Bijbel  of whatever dan open je daar toch gewoon een topic over, dan hoef je er geen andere topics mee te verpesten. 

Dan ben je echt te dom om je veters te strikken. Gelukkig zijn er hier al genoeg mensen die het cherrypicken vinden en weten dat je een heel hoofdstuk minimaal moet lezen om te snappen waar het om gaat.. Zelfs Piebe vind het, die jouw post hypocriet als hij is liket..

Doe je dit met andere heilige boeken ook zo Petra, dat je een versje pakt en daar een heel boek op oordeelt?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-2-2023 om 09:52 zei Hermanos2:

Nou,om te beginnen is parelduiken geen goede zaak. Het zal gaan lijken op cherry picking. Je zult de context, de oester, mee naar boven moeten nemen. Jij haalde laatst de tekst uit Galaten 3:28 aan waarin iedereen gelijk is. Dat gebeurt met parelduiken. Als je context leest vanaf vers 21 dan blijkt dit vers betrekking te hebben op redding, rechtvaardiging. Het gaat hier helemaal niet over de positie van de man of de vrouw. 
 

Ik was in een kerk. De voorganger quote Mattheus 18:20 ivm gezamenlijk gebed. Where two or three are gathered in my name there I am among them. 
Die verzen gaan over rechtspraak en niet over gebedsleven. Het lijkt wel alsof niemand meer complete boeken leest maar de bijbel willekeurig openslaat.

Dus parelduiken doe ik niet aan. Maar ik zal toch op je verzoek ingaan. Mijn ‘parel’ is het boek Isaiah in de King James vertaling. Met de voeten op tafel en een bak koffie erbij. En dan in één ruk doorlezen want pas dan begrijp je het boek. En dan zie je ook dat het een geheel is en dat deutero en trito Jesaja echt flauwekul is.

Galaten 2:14 waar Paulus moppert op Petrus wordt ook verkeerd gelezen. Maar dat merk je pas als je het hele boek(je) leest. In één keer.

Inderdaad, het begrijpend lezen van een heel boek werpt licht op hetgeen de schrijver van plan is uit te leggen. Zelf heb ik Galaten 3;28 ook nader bestudeerd en geconcludeerd dat het in een vrabnd staat dat het beërven van het eeuwige leven betreft. Wat daat betreft is er geen onderscheidt naar man of vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag gelezen in een oud dagboekje:

Leesrooster: Ruth 1 vers 1 - 14

Wie overwint, die zal ik geven van het verborgen manna, en ik zal hem een witte steen geven en op de steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan hij die hem ontvangt. Openbaring 2 vers 17

Op vrijdag 22 februari 2008 trouwde in Hardinxveld-Giessendan Bastiaan den Dunnen met Nelly den Dikken. Sinds die dag gaat Nelly als mevrouw Den Dunnen-den Dikken door het leven. Haar moeder heette Den Dikken-den Breejen, terwijl haar oma luisterde naam de naam Den Dikken-Buik.

In de tijd van Napoleon moest iedereen een achternaam kiezen. Velen staken er de draak mee, denkend dat die achternaam wel weer spoedig afgeschaft zou worden.

De Heere Jezus zal in de toekomst ook namen geven. Allen die Hem in het geloof vasthouden, ontvangen een nieuwe naam. Dat gebeurt uiteraard niet volgens willekeur; het is evenmin een inhoudsloze naam. Nee, door middel van van die nieuwe naam brengt de Heiland tot uitdrukking wat Hij in ons ziet. Het spreekt van zijn waardering en van zijn genegenheid voor ons.

Die naam zal niemand anders kennen. Hij brengt de unieke verhouding tot uitdrukking die Hij met elk van de zijnen persoonlijk heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

Vandaag gelezen in een oud dagboekje:

Leesrooster: Ruth 1 vers 1 - 14

Wie overwint, die zal ik geven van het verborgen manna, en ik zal hem een witte steen geven en op de steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan hij die hem ontvangt. Openbaring 2 vers 17

Op vrijdag 22 februari 2008 trouwde in Hardinxveld-Giessendan Bastiaan den Dunnen met Nelly den Dikken. Sinds die dag gaat Nelly als mevrouw Den Dunnen-den Dikken door het leven. Haar moeder heette Den Dikken-den Breejen, terwijl haar oma luisterde naam de naam Den Dikken-Buik.

In de tijd van Napoleon moest iedereen een achternaam kiezen. Velen staken er de draak mee, denkend dat die achternaam wel weer spoedig afgeschaft zou worden.

De Heere Jezus zal in de toekomst ook namen geven. Allen die Hem in het geloof vasthouden, ontvangen een nieuwe naam. Dat gebeurt uiteraard niet volgens willekeur; het is evenmin een inhoudsloze naam. Nee, door middel van van die nieuwe naam brengt de Heiland tot uitdrukking wat Hij in ons ziet. Het spreekt van zijn waardering en van zijn genegenheid voor ons.

Die naam zal niemand anders kennen. Hij brengt de unieke verhouding tot uitdrukking die Hij met elk van de zijnen persoonlijk heeft. 

 Ahhh wat een leuke bijdrage! 

Toen wij trouwden kreeg ik ook een andere naam, die van mijn man. Dat was toen heel gewoon. Jaren later kwam de optie dat je zelf kon kiezen en ook de man de achternaam van de vrouw kon aannemen. 

Er is ook een periode geweest dat ik Petra een stomme naam vond, en iedereen zei dat ze mijn middelste naam moesten gebruiken. Geen kip luisterde, alleen mijn oma's deden lief mee. 😄

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

Vandaag gelezen in een oud dagboekje:

Leesrooster: Ruth 1 vers 1 - 14

Wie overwint, die zal ik geven van het verborgen manna, en ik zal hem een witte steen geven en op de steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan hij die hem ontvangt. Openbaring 2 vers 17

Op vrijdag 22 februari 2008 trouwde in Hardinxveld-Giessendan Bastiaan den Dunnen met Nelly den Dikken. Sinds die dag gaat Nelly als mevrouw Den Dunnen-den Dikken door het leven. Haar moeder heette Den Dikken-den Breejen, terwijl haar oma luisterde naam de naam Den Dikken-Buik.

In de tijd van Napoleon moest iedereen een achternaam kiezen. Velen staken er de draak mee, denkend dat die achternaam wel weer spoedig afgeschaft zou worden.

De Heere Jezus zal in de toekomst ook namen geven. Allen die Hem in het geloof vasthouden, ontvangen een nieuwe naam. Dat gebeurt uiteraard niet volgens willekeur; het is evenmin een inhoudsloze naam. Nee, door middel van van die nieuwe naam brengt de Heiland tot uitdrukking wat Hij in ons ziet. Het spreekt van zijn waardering en van zijn genegenheid voor ons.

Die naam zal niemand anders kennen. Hij brengt de unieke verhouding tot uitdrukking die Hij met elk van de zijnen persoonlijk heeft. 

Ten eerste: zie je het al voor je? Jezus die miljarden mensen persoonlijk een naam gaat geven? Ook allemaal verschillende, of zullen er meer mensen zijn met dezelfde naam? Als het enkel een naam is tussen jou en de Heere Jezus wat heeft het dan voor nut?

Dit verhaaltje doet me een beetje melig worden, een beetje terugdenken aan vroeger. Toen had ik ook zo'n kinderlijk geloof, met nadruk op kinderlijk.. En het doet me denken aan Adam die alle dieren een naam zou hebben gegeven. Mensen die volwassen zijn EN dit serieus en letterlijk nemen hebben weinig fantasie of hebben geen beeld bij wat ze beweren. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Jezus volgen

Bij Marcus 10:46-52

Bartimeüs, een blinde man, zit te bedelen langs de weg. Hij hoort geroezemoes, opwinding – Jezus komt voorbij. Bartimeüs roept hem: ‘Ontferm u over mij!’ De omstanders manen hem te zwijgen, maar hij roept nog harder. Jezus hoort hem en laat hem door iemand roepen. Bartimeüs gaat naar Jezus toe, na een korte woordenwisseling kan hij weer zien en, zo eindigt het verhaal: Bartimeüs volgt hem op zijn weg.

Ik geef het nogal vereenvoudigd weer. Er valt erg veel over te vertellen, maar nu wil ik inzoomen op het begin en het einde. De beginsituatie is deze: Bartimeüs zit langs de weg. De slotzin vertelt: Bartimeüs volgt Jezus op zijn weg. Echt, mijn hart springt op als ik dit soort dingen ontdek. Wat een compositie! Díe beweging zit dus in het verhaal: van lángs de weg zitten naar Jezus volgen óp zijn weg. En dit verhaal gaat niet alleen over Bartimeüs, en ook niet alleen over de gemarginaliseerden in deze wereld, maar ook over jou en mij. Het is ons levensverhaal. Ergens zijn we stilgevallen en zitten we bij de pakken neer; dan worden we geroepen, staan we op en vinden we onze weg – pardon, volgen we Jezus op zijn weg.

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de woorden ‘Jezus volgen’. Dat klinkt me veel te braaf en benauwd in de oren. Als: er is maar één weg en dat is de juiste. Alsof Jezus inderdaad door de straten loopt en ons een voor een roept hem te volgen en ik me moet voegen in die inmiddels ellenlange stoet achter hem aan. Iedereen is het erover eens: dit is het juiste pad. Voor mij is dat voldoende om rechtsomkeert te maken. Met ‘van lángs de weg naar óp de weg’ heeft dit beeld van Jezus volgen niets te maken; dit is een uitgesleten pad bewandelen.

Misschien moet ik me ook geen beeld maken van de situatie. Misschien moet ik bij  wijze van spreken mijn ogen sluiten en het verhaal beleven in geluid, net als de blinde Bartimeüs. Wat in dit verhaal trekt dan mijn aandacht? Het is meteen duidelijk: de stem van Jezus. Jezus is geen persoon die voor me uitloopt op de weg en die ik dien te volgen in de voetsporen van vele anderen, maar een stem die mij roept. Een roepstem, ja, maar eentje die spreekt zonder geluid. Een stille fluisterstem, die gemakkelijk overstemd wordt door andere geluiden. Een stem die ik eerder aanvoel dan hoor. Ik voel aan waartoe de stem me uitnodigt, waarheen hij me lokt of soms bijna duwt. En het is aan mij of ik antwoord geef en zo ja, welk. Ik mag op mijn eigen wijze, met mijn eigen stem, mijn eigen vaardigheden, mogelijkheden en onmogelijkheden antwoord geven op mijn roeping.

De weg achter Jezus aan is voor iedereen een andere. De stem spreekt in iedereen op persoonlijke wijze, op jou toegesneden, in taal die jij verstaat. En je mag zelf weten of je je laat roepen en zo ja, hoe je antwoord geeft. Dat mag op dit moment, op deze plek, op jóuw manier.

(Bron: Marga Haas)

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

Jezus volgen

Bij Marcus 10:46-52

Bartimeüs, een blinde man, zit te bedelen langs de weg. Hij hoort geroezemoes, opwinding – Jezus komt voorbij. Bartimeüs roept hem: ‘Ontferm u over mij!’ De omstanders manen hem te zwijgen, maar hij roept nog harder. Jezus hoort hem en laat hem door iemand roepen. Bartimeüs gaat naar Jezus toe, na een korte woordenwisseling kan hij weer zien en, zo eindigt het verhaal: Bartimeüs volgt hem op zijn weg.

Ik geef het nogal vereenvoudigd weer. Er valt erg veel over te vertellen, maar nu wil ik inzoomen op het begin en het einde. De beginsituatie is deze: Bartimeüs zit langs de weg. De slotzin vertelt: Bartimeüs volgt Jezus op zijn weg. Echt, mijn hart springt op als ik dit soort dingen ontdek. Wat een compositie! Díe beweging zit dus in het verhaal: van lángs de weg zitten naar Jezus volgen óp zijn weg. En dit verhaal gaat niet alleen over Bartimeüs, en ook niet alleen over de gemarginaliseerden in deze wereld, maar ook over jou en mij. Het is ons levensverhaal. Ergens zijn we stilgevallen en zitten we bij de pakken neer; dan worden we geroepen, staan we op en vinden we onze weg – pardon, volgen we Jezus op zijn weg.

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van de woorden ‘Jezus volgen’. Dat klinkt me veel te braaf en benauwd in de oren. Als: er is maar één weg en dat is de juiste. Alsof Jezus inderdaad door de straten loopt en ons een voor een roept hem te volgen en ik me moet voegen in die inmiddels ellenlange stoet achter hem aan. Iedereen is het erover eens: dit is het juiste pad. Voor mij is dat voldoende om rechtsomkeert te maken. Met ‘van lángs de weg naar óp de weg’ heeft dit beeld van Jezus volgen niets te maken; dit is een uitgesleten pad bewandelen.

Misschien moet ik me ook geen beeld maken van de situatie. Misschien moet ik bij  wijze van spreken mijn ogen sluiten en het verhaal beleven in geluid, net als de blinde Bartimeüs. Wat in dit verhaal trekt dan mijn aandacht? Het is meteen duidelijk: de stem van Jezus. Jezus is geen persoon die voor me uitloopt op de weg en die ik dien te volgen in de voetsporen van vele anderen, maar een stem die mij roept. Een roepstem, ja, maar eentje die spreekt zonder geluid. Een stille fluisterstem, die gemakkelijk overstemd wordt door andere geluiden. Een stem die ik eerder aanvoel dan hoor. Ik voel aan waartoe de stem me uitnodigt, waarheen hij me lokt of soms bijna duwt. En het is aan mij of ik antwoord geef en zo ja, welk. Ik mag op mijn eigen wijze, met mijn eigen stem, mijn eigen vaardigheden, mogelijkheden en onmogelijkheden antwoord geven op mijn roeping.

De weg achter Jezus aan is voor iedereen een andere. De stem spreekt in iedereen op persoonlijke wijze, op jou toegesneden, in taal die jij verstaat. En je mag zelf weten of je je laat roepen en zo ja, hoe je antwoord geeft. Dat mag op dit moment, op deze plek, op jóuw manier.

(Bron: Marga Haas)

Ik vind deze bijdrage van je sympathiek maar onvoldoende doordacht want het is wel degelijk de persoon Jezus die ons roept om Hem te volgen en Hij liep geen uitgeslepen pad. Voor Bartimeüs was het wel degelijk een persoon die voor hem uitliep en hem riep. Dat deed Hij niet zonder geluid maar met het geluid van zijn stem. En dat doet Jezus nog steeds, niet in alle gevallen op dezelfde manier maar wel altijd even duidelijk. Ik heb geluisterd, niet omdat ik zo goed of beter ben maar omdat ik geen andere keuze had. En een andere keuze heb ik nu nog steeds niet omdat er geen enkel alternatief bestaat.  Het is luisteren en gehoorzamen of niet luisteren en niet gehoorzamen. Meer smaken zijn er niet. De stoet achter Jezus is niet ellenlang. De mensen die besluiten Hem te volgen zijn nog steeds zeer in de minderheid. De stoet is relatief kort. Moge die langer worden, is mijn bede. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Ik vind deze bijdrage van je sympathiek maar onvoldoende doordacht want het is wel degelijk de persoon Jezus die ons roept om Hem te volgen en Hij liep geen uitgeslepen pad. Voor Bartimeüs was het wel degelijk een persoon die voor hem uitliep en hem riep. Dat deed Hij niet zonder geluid maar met het geluid van zijn stem. En dat doet Jezus nog steeds, niet in alle gevallen op dezelfde manier maar wel altijd even duidelijk. Ik heb geluisterd, niet omdat ik zo goed of beter ben maar omdat ik geen andere keuze had. En een andere keuze heb ik nu nog steeds niet omdat er geen enkel alternatief bestaat.  Het is luisteren en gehoorzamen of niet luisteren en niet gehoorzamen. Meer smaken zijn er niet. De stoet achter Jezus is niet ellenlang. De mensen die besluiten Hem te volgen zijn nog steeds zeer in de minderheid. De stoet is relatief kort. Moge die langer worden, is mijn bede. 

De persoon Jezus riep om hem te volgen, maar zoals we weten roept de persoon Jezus al 2000 jaar niet meer.   Marga Haas doet de oproep om de innerlijke Christus te leren verstaan.  Ik vind dat een mooi pareltje!   Hoeveel mensen de innerlijke Christus volgen, daar spreek ik me niet over uit.  Er is geen wedstrijdje Jezus-volgen gaande naar mijn weten.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

De persoon Jezus riep om hem te volgen, maar zoals we weten roept de persoon Jezus al 2000 jaar niet meer.   Marga Haas doet de oproep om de innerlijke Christus te leren verstaan.  Ik vind dat een mooi pareltje!   Hoeveel mensen de innerlijke Christus volgen, daar spreek ik me niet over uit.  Er is geen wedstrijdje Jezus-volgen gaande naar mijn weten.  

Jezus heeft mij in 1977 overduidelijk geroepen en dat was niet symbolisch of metaforisch  en roept mij en anderen nog steeds. Hij is niet  2000 jaar geleden gestopt met roepen. Ik kan me voorstellen dat je denkt zoals jij indien je zijn roepstem nog nooit hebt gehoord. Ga dan alsjeblieft niet beweren dat Hij is opgehouden met roepen. Dan ga ik jou niet verwijten dat je zijn roepstem niet hoort want dat snap ik niet en oordeel daar dus ook niet over. Dat God mij heeft gered komt niet door enige prestatie of goedheid van mij maar alleen maar uit genade. Ik weet dat anderen dezelfde ervaring mogen hebben. Ik weet niet waarom sommigen die ervaring niet kennen. Ik zou willen dat iedereen die ervaring zou mogen meemaken maar ik heb het niet voor het zeggen. Ik kan alleen maar erkennen dat ik niet snap waarom sommige mensen Zijn roepstem horen en anderen niet. Ik aanvaard ook niet dat mensen die zijn stem niet herkennen schuldiger zijn dan diegenen die zijn stem wel horen en herkennen. Het enige dat ik weet is dat de schapen de stem van hun herder herkennen en geen valse herder nalopen. Die kennis heb ik van de Bijbel en dat dit ware kennis is wordt in de praktijk onomstotelijk bevestigd.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-3-2023 om 18:59 zei Willempie:

Jezus heeft mij in 1977 overduidelijk geroepen en dat was niet symbolisch of metaforisch  en roept mij en anderen nog steeds

Hi Willempie, hoe ging dat dan ? 

Op 4-3-2023 om 18:59 zei Willempie:

Ik weet niet waarom sommigen die ervaring niet kennen. Ik zou willen dat iedereen die ervaring zou mogen meemaken maar ik heb het niet voor het zeggen. Ik kan alleen maar erkennen dat ik niet snap waarom sommige mensen Zijn roepstem horen en anderen niet. Ik aanvaard ook niet dat mensen die zijn stem niet herkennen schuldiger zijn dan diegenen die zijn stem wel horen en herkennen.

Ik ga er simpelweg vanuit dat als Jezus (of God) het nodig vindt om gehoord te worden, dat iemand het dan hoort. 

Mijn gedachte is dat mensen die het niet horen, het ook niet kunnen horen omdat er niks te horen is voor hen. Misschien omdat het met een roepstem niet nodig is omdat het al gebeurt op een andere manier. Zoals bij Hopper die het een innerlijke christus noemt. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Hi Willempie, hoe ging dat dan ? 

Gewoon door middel van taal. Maar inwendig, niet door een luidspreker of zoiets. Ik kan me het me nog steeds woord voor woord herinneren. Hij sprak zo duidelijk als maar mogelijk is en ik ben lang niet de enige met deze ervaring. Het was éénmalig, op een zeer cruciaal moment in mijn leven. Sindsdien spreekt Hij op andere wijzen wijzen tegen me, vooral tijdens het Bijbellezen. Ik moet nog steeds leren beter te luisteren. Soms krijg ik een waarschuwing om iets niet te doen en dan doe ik het toch, tot mijn eigen nadeel en schande. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Petra.:

Ik ga er simpelweg vanuit dat als Jezus (of God) het nodig vindt om gehoord te worden, dat iemand het dan hoort. 

Mijn gedachte is dat mensen die het niet horen, het ook niet kunnen horen omdat er niks te horen is voor hen. Misschien omdat het met een roepstem niet nodig is omdat het al gebeurt op een andere manier. Zoals bij Hopper die het een innerlijke christus noemt. 

Allereerst is er een verzameling boeken, ook wel Gods Woord wordt genoemd. Daarnaast hebben we een geweten. We moeten uiteraard wel gewillig zijn om te luisteren en te leren. Dan kan God ook tot ons spreken door anderen. Mijn geestelijke vader, een oudere man, werd zo gebruikt, zonder dat hij dat overigens zelf besefte. Als ik bij hem op bezoek kwam (je was altijd welkom en hij veroordeelde je nooit) gaf hij vaak al antwoord op mijn vraag voordat ik die hoefde te stellen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Willempie:

Allereerst is er een verzameling boeken, ook wel Gods Woord wordt genoemd. Daarnaast hebben we een geweten. We moeten uiteraard wel gewillig zijn om te luisteren en te leren. Dan kan God ook tot ons spreken door anderen. Mijn geestelijke vader, een oudere man, werd zo gebruikt, zonder dat hij dat overigens zelf besefte. Als ik bij hem op bezoek kwam (je was altijd welkom en hij veroordeelde je nooit) gaf hij vaak al antwoord op mijn vraag voordat ik die hoefde te stellen. 

Dat is mooi. 🌸

Ik hecht ook erg veel waarde aan mijn geweten. 

Ik ga er vanuit dat God het helemaal eens is met mijn gewetensprincipes. Mocht God iets willen aanvullen of verbeteren dan is ZHij van harte uitgenodigd om dat te doen. Maar als ZHij dat niet nodig vindt, is het natuurlijk helemaal goed. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

https://margahaas.nl/heb-god-lief-boven-alles/

 

‘Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.’ Dat is in Jezus’ woorden de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat. Een halve bijbel, samengebald in één zin. Augustinus schrijft ergens, en het lijkt wel alsof hij er nog een schepje bovenop doet (of beter: ervan af): ‘Heb lief en doe wat je wilt.’ Hoe vaak ik deze zin ook lees, ik moet er nog altijd om glimlachen. Wat een opluchting, wat een vrijheid brengt hij! Zo eenvoudig kan het zijn: leven.

Het is natuurlijk wel belangrijk om Augustinus goed te verstaan. Moet ik open deuren intrappen? Nou, voor de zekerheid dan. Er staat niet: Heb lief en leef er lekker op los. Er staat ook niet: Heb lief, dan wordt alles wat je eventueel misdoet, jou vergeven. Nee. Het maakt wel degelijk uit wat je doet. Of, beter gezegd: hoe je het doet – met welke intentie, vanuit welke motivatie of inspiratie.

Tien letters toevoegen om duidelijk te maken wat ik bedoel. ‘Heb lief en doe van daaruit wat je wilt.’ Hier gaat het om de liefde die je in de loop van je leven leert herkennen als de bron van je bestaan. Liefde met een hoofdletter. Het is Gods liefde, die, als je die leert aan te boren, in ons is als een onuitputtelijke bron. Een bron van zuivere, pure liefde die zichzelf geeft en liefde wekt – zonder enige bijbedoeling.

En daar hoor ik Jezus’ woorden weer – met tien letters extra. ‘Heb God lief boven alles en van daaruit je naaste als jezelf.’ Als je deze bron weet aan te boren en van daaruit leeft, kan het niet anders of het is met liefde dat je je naaste bejegent.

Zoek die liefde met een hoofdletter op in je leven. Leer herkennen hoe jij bemind wordt. Open de ogen van je ziel voor deze liefde die naar jou stroomt, in jou stroomt en door jou heen wil stromen naar iedereen die op jouw pad komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Hopper:

https://margahaas.nl/heb-god-lief-boven-alles/

 

‘Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.’ Dat is in Jezus’ woorden de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat. Een halve bijbel, samengebald in één zin. Augustinus schrijft ergens, en het lijkt wel alsof hij er nog een schepje bovenop doet (of beter: ervan af): ‘Heb lief en doe wat je wilt.’ Hoe vaak ik deze zin ook lees, ik moet er nog altijd om glimlachen. Wat een opluchting, wat een vrijheid brengt hij! Zo eenvoudig kan het zijn: leven.

Het is natuurlijk wel belangrijk om Augustinus goed te verstaan. Moet ik open deuren intrappen? Nou, voor de zekerheid dan. Er staat niet: Heb lief en leef er lekker op los. Er staat ook niet: Heb lief, dan wordt alles wat je eventueel misdoet, jou vergeven. Nee. Het maakt wel degelijk uit wat je doet. Of, beter gezegd: hoe je het doet – met welke intentie, vanuit welke motivatie of inspiratie.

Tien letters toevoegen om duidelijk te maken wat ik bedoel. ‘Heb lief en doe van daaruit wat je wilt.’ Hier gaat het om de liefde die je in de loop van je leven leert herkennen als de bron van je bestaan. Liefde met een hoofdletter. Het is Gods liefde, die, als je die leert aan te boren, in ons is als een onuitputtelijke bron. Een bron van zuivere, pure liefde die zichzelf geeft en liefde wekt – zonder enige bijbedoeling.

En daar hoor ik Jezus’ woorden weer – met tien letters extra. ‘Heb God lief boven alles en van daaruit je naaste als jezelf.’ Als je deze bron weet aan te boren en van daaruit leeft, kan het niet anders of het is met liefde dat je je naaste bejegent.

Zoek die liefde met een hoofdletter op in je leven. Leer herkennen hoe jij bemind wordt. Open de ogen van je ziel voor deze liefde die naar jou stroomt, in jou stroomt en door jou heen wil stromen naar iedereen die op jouw pad komt.

Ik kan niet anders zeggen dan dat we geheel op 1 lijn zitten zoals je het hier verwoordt.

Zoek eerst het koninkrijk Gods (Liefde) en de rest zal u gegeven worden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid