Spring naar bijdragen

ChatGPT gaf me dit onderwerp voor dit forum


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Hopper:

Egoloosheid is ook de afwezigheid van genade.  De mens draagt dan 'an sich' geen enkele last meer.  Dat gezegd hebbende, verschijn je dan toch weer in deze wereld als een afgescheiden persoon.  Waarbij er allerlei situaties zich voor kunnen doen welke conflict met zich mee brengen.

Egoloosheid kan zich alleen als existentie voordoen omdat 'zijn' en 'hebben' gescheiden zijn.   Het 'zijn' kan dus per definitie nooit een conflict 'hebben'.   De praktijk is weerbarstiger.  Ik kan wel egoloos zijn, daarom zijn mijn medemensen het nog niet.  Naar hen wijzen helpt mij niet verder, er dient wel steeds een weg gevonden te worden in de omgang met de ego-hebbenden.  

Omstanders kunnen maar zelden vast stellen dat je ontlast bent, dat is alleen mogelijk wanneer een omstander zelf ook ontlast is.

of het vergroot de eenzaamheid van het ego, dat kan gevoeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik herken dat wel, het leven in deze wereld voelt als een wandeling in een dorre woestijn.  Een woestijn waar je eigenlijk niet wilt zijn.  Dat kan gevoelens van eenzaamheid, teleurstelling en depress

In het Engels was het “unmerited favor”. Ik heb het misschien wat krom vertaald. Het is juister om van onverdiende gunst te praten. Wat iedereen “verdient” weet ik niet, sommigen ontvangen de

Jeetje DBI je bent wel genadeloos zeg. Noel geeft toe dat het niet helemaal goed vertaald was en dat het onverdiende gunst moet zijn. We maken allemaal taalfouten; jij ook. ~ Hoe kan je onve

12 minuten geleden zei Noel2:

of het vergroot de eenzaamheid van het ego, dat kan gevoeld worden.

Eenzaamheid zoals het ego dat voelt is het "gemis van de ander".  Het emotionele leven van het ego is gestoeld op het principe: "Ik én de ander".  Vandaar dat veel ouderen vereenzamen omdat zij nooit tot een daadwerkelijk zichzelf verstaan zijn gekomen.

In de realiteit van de egoloosheid bestaat er niet zoiets als "ik en de ander", egoloosheid  is het zelf zelve. (aanwezigheid)  Wat uit de aard der zaak een alleen-zijn is.   Daarom is er een vernieuwd gemoed nodig.  Voor het logisch redeneren is dat een vreemde zaak.  Egoloosheid staat dan ook niet los van emotionele betrokkenheid.   De (eigen) emotionele betrokkenheid op 'de wereld' is verdwenen, maar deze heeft plaats gemaakt voor een vernieuwde betrokkenheid.  Een betrokkenheid welke niet langer zich middels het ego voltrekt, maar zich in het moment voltrekt.   Die betrokkenheid is centrumloos, waar het voormalig ego zichzelf tot centrum heeft benoemd had.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

Egoloosheid is ook de afwezigheid van genade.  De mens draagt dan 'an sich' geen enkele last meer.  Dat gezegd hebbende, verschijn je dan toch weer in deze wereld als een afgescheiden persoon.  Waarbij er allerlei situaties zich voor kunnen doen welke conflict met zich mee brengen.

Egoloosheid kan zich alleen als existentie voordoen omdat 'zijn' en 'hebben' gescheiden zijn.   Het 'zijn' kan dus per definitie nooit een conflict 'hebben'.   De praktijk is weerbarstiger.  Ik kan wel egoloos zijn, daarom zijn mijn medemensen het nog niet.  Naar hen wijzen helpt mij niet verder, er dient wel steeds een weg gevonden te worden in de omgang met de ego-hebbenden.  

Omstanders kunnen maar zelden vast stellen dat je ontlast bent, dat is alleen mogelijk wanneer een omstander zelf ook ontlast is.

Een wederom nietszeggend stuk tekst. 'Verbale ontlasting' vind ik wel een passende omschrijving voor al die Hopper-bagger.

Alleen al het gedeelte 'Ik kan wel egoloos zijn'...

'Ego' is Latijn voor 'ik'. Hopper zegt dus eigenlijk 'Ik ben ik-loos'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even denken… De mens heeft zonder God wel een bepaald gevoel voor moraliteit. Alleen dat gevoel brengt hem/haar vaak op het verkeerde pad. Iedereen begrijpt wel dat stelen en overspel verkeerd is. Maar geven er een verkeerde draai aan waardoor ze toch weer een immorele keuze maken. Voorbeeld is de verschillende vormen van samenwonen buitenom het huwelijk. Doordat God je ‘grijpt’ dmv Zijn geest leer je Gods zienswijze wat betreft moraliteit kennen. Dat leer je niet door naar je eigen gevoel te kijken, je hart te volgen. Want je hart kan verraderlijk zijn. Door te gaan leven zoals God dat wilt en je moraal hoog te houden ontvang je redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Even denken… De mens heeft zonder God wel een bepaald gevoel voor moraliteit. Alleen dat gevoel brengt hem/haar vaak op het verkeerde pad. Iedereen begrijpt wel dat stelen en overspel verkeerd is. Maar geven er een verkeerde draai aan waardoor ze toch weer een immorele keuze maken. Voorbeeld is de verschillende vormen van samenwonen buitenom het huwelijk. Doordat God je ‘grijpt’ dmv Zijn geest leer je Gods zienswijze wat betreft moraliteit kennen. Dat leer je niet door naar je eigen gevoel te kijken, je hart te volgen. Want je hart kan verraderlijk zijn. Door te gaan leven zoals God dat wilt en je moraal hoog te houden ontvang je redding.

"Door te gaan leven zoals God dat wilt en je moraal hoog te houden ontvang je redding."

Maar dat is dan een verdienste en geen genade of onverdiende gunst. 

 

De vraag was hoe je hoe je genade ziet in in het licht van moraliteit en redding.  Als genade verdiend moet worden zou het geen onverdiende gunst zijn, die genade is dus voor de hartvolgers denk ik dan. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Maar dat is dan een verdienste en geen genade of onverdiende gunst. 

Dat is het wel. Genade kan je ook weergeven met onverdiende goedheid. Het is geen verplichting van God dat Hij Zijn geest aan ons geeft om ons te helpen om op God te lijken. Op ons eigen houtje kunnen we het niet zoals ik eerder heb uitgelegd. Want als we ons hart gaan volgen gaan we onze eigen weg

Jeremia 17:9 Niets is zo verraderlijk als het hart, het is tot alles in staat. Wie kan het kennen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei sjako:

Even denken… De mens heeft zonder God wel een bepaald gevoel voor moraliteit. Alleen dat gevoel brengt hem/haar vaak op het verkeerde pad. Iedereen begrijpt wel dat stelen en overspel verkeerd is. Maar geven er een verkeerde draai aan waardoor ze toch weer een immorele keuze maken. Voorbeeld is de verschillende vormen van samenwonen buitenom het huwelijk. Doordat God je ‘grijpt’ dmv Zijn geest leer je Gods zienswijze wat betreft moraliteit kennen. Dat leer je niet door naar je eigen gevoel te kijken, je hart te volgen. Want je hart kan verraderlijk zijn. Door te gaan leven zoals God dat wilt en je moraal hoog te houden ontvang je redding.

Zowel met als zonder God hebben mensen een bepaalde moraal.
Zowel met als zonder God komen mensen tot het afnemen van anders eigendom en overspel Voorbeelden te over in de Bijbel.

48 minuten geleden zei sjako:

Dat is het wel. Genade kan je ook weergeven met onverdiende goedheid. Het is geen verplichting van God dat Hij Zijn geest aan ons geeft om ons te helpen om op God te lijken. Op ons eigen houtje kunnen we het niet zoals ik eerder heb uitgelegd. Want als we ons hart gaan volgen gaan we onze eigen weg

Jeremia 17:9 Niets is zo verraderlijk als het hart, het is tot alles in staat. Wie kan het kennen?

 

Uiteraard ga je je eigen weg als je je hart volgt. Daarom heet het ook: je hart volgen.
Dan ben je inderdaad tot veel in staat, ook in positieve zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zowel met als zonder God hebben mensen een bepaalde moraal.

Zeker, die is ingeschapen. Wordt ook wel geweten genoemd. Maar ik heb het hier over de vruchten van de geest zoals de Bijbel die noemt. Daardoor gaan Christenen steeds meer op Jezus lijken als het goed is. Door deze vruchten aan de dag te brengen krijg je redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:
Op 31-1-2023 om 06:01 zei Petra.:

Maar dat is dan een verdienste en geen genade of onverdiende gunst. 

Dat is het wel. Genade kan je ook weergeven met onverdiende goedheid.

Hi Sjako, 

Maar of je het nou onverdiende goedheid of onverdiende gunst of genade noemt.. waar het om gaat is toch dat het niet verdiend is.  

 

16 uur geleden zei sjako:

Het is geen verplichting van God dat Hij Zijn geest aan ons geeft om ons te helpen om op God te lijken. Op ons eigen houtje kunnen we het niet zoals ik eerder heb uitgelegd.

Was -op God willen lijken- nou niet juist het grote probleem waarom de opstand in de hemel was, en waarom Adam en Eva uit het hof van Eden werden geknikkerd ?!

 

16 uur geleden zei sjako:

Want als we ons hart gaan volgen gaan we onze eigen weg

17:9 Niets is zo verraderlijk als het hart, het is tot alles in staat. Wie kan het kennen?

Dat klopt, maar we hebben niet voor niks een hart. Harteloos komt i.i.g niks goeds uit voort. 

 

 

8 uur geleden zei sjako:

Daardoor gaan Christenen steeds meer op Jezus lijken als het goed is. Door deze vruchten aan de dag te brengen krijg je redding.

Als je redding krijgt omdat je op Christus lijkt dan is het een verdiende gunst. 

Dit topic gaat over een onverdiende gunst. Waarom zou de ene mens (die het niet verdient) dat wel krijgen en de ander (die het niet verdient) niet? 

 

Of het is een onverdiende gunst of het is en gunst die je moet verdienen. Maar in dat geval kun je het toch niet onverdiend noemen. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

 

Dat klopt, maar we hebben niet voor niks een hart. Harteloos komt i.i.g niks goeds uit voort. 

 

Dat is een aanname.  In de tocht door de woestijn die de mens kan maken raakt de mens alles kwijt, de woestijn is metafoor voor de afscheiding van 'de wereld'.  Daar is de mens volstrekt harteloos, dood, ontdaan van ieder gevoel.  Ik heb dat al eerder geschreven: zelfs een aandenken aan je geliefde in de vorm van een ring of fotootje is al te veel.

Zie ook het verblijf van Jezus in de woestijn, in de woestijn mogen geen verzoekingen zijn.  Het was ook de Geest die Jezus naar de woestijn leidde.  Geen mens die de woestijn op eigen houtje kan vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Petra.:

Hi Sjako, 

Maar of je het nou onverdiende goedheid of onverdiende gunst of genade noemt.. waar het om gaat is toch dat het niet verdiend is.  

Nee, klopt. Het komt helemaal van God af. Het is niet te verdienen. Geloof en een relatie met God komt van Hem af omdat Hij ons trekt.

12 uur geleden zei Petra.:

Was -op God willen lijken- nou niet juist het grote probleem waarom de opstand in de hemel was, en waarom Adam en Eva uit het hof van Eden werden geknikkerd ?!

Ik heb het niet over macht, maar in gedrag. Althans, gezalfde Christenen gaan meeregeren met Christus, dus we krijgen heel veel van God.

13 uur geleden zei Petra.:

Als je redding krijgt omdat je op Christus lijkt dan is het een verdiende gunst. 

Nee, want dit ontstaat door de geest van God. De vruchten van de geest is een gunst van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Nee, klopt. Het komt helemaal van God af. Het is niet te verdienen.

Hi Sjako, 

Idd. 

Dus die kant ging mijn gedachte op.... als het niet te verdienen is, waarom zou je dan je best willen of moeten doen om het toch te verdienen ? 

 

 

Citaat

Geloof en een relatie met God komt van Hem af omdat Hij ons trekt.

Ok.  Maar als het van God af komt..hoe zit het dan met de mensen die geen geloof en relatie met God hebben ?   Misschien dat God niet aan iedereen trekt, misschien omdat het niet bij iedereen nodig is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

Dus die kant ging mijn gedachte op.... als het niet te verdienen is, waarom zou je dan je best willen of moeten doen om het toch te verdienen ? 

Het is onverdiende goedheid van God dat Hij jou trekt en jou helpt met Zijn Geest. Er staat nader tot God en Hij zal tot jou naderen. De eerste stap is aan jou. En dan komt het nog niet vanzelf aanvliegen. Je blijft de regie houden over je leven. Maar God gaat je dan helpen. 

9 uur geleden zei Petra.:

Ok.  Maar als het van God af komt..hoe zit het dan met de mensen die geen geloof en relatie met God hebben ?   Misschien dat God niet aan iedereen trekt, misschien omdat het niet bij iedereen nodig is. 

Die hebben de eerste stap dus niet gezet. Het blijft een vrije keuze. Maar heb je eenmaal voor God gekozen dan gaat Hij een echte relatie met jou aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Noel2:

Je kunt prima als reactie op een onverdiende gunst je leven beteren en je verdienstelijk gaan opstellen.

Natuurlijk kan dat. Maar je vraag in dit topic was hoe een onverdiende gunst in relatie staat tot moraliteit en redding. 

Ik dacht dat je met onverdiende gunst -redding door geloof in Christus- bedoelde. Na je dood dus.  Maar als je al of niet je leven kan beteren na een onverdiende gunst bedoel kennelijk tijdens je leven. Wat voor gunst denk je dan aan ? 

Mijn gedachte is..als gunsten per definitie onverdiend zijn maakt het ook niet zoveel uit of je het meer of minder verdient. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-2-2023 om 06:25 zei Petra.:

Natuurlijk kan dat. Maar je vraag in dit topic was hoe een onverdiende gunst in relatie staat tot moraliteit en redding. 

Ik dacht dat je met onverdiende gunst -redding door geloof in Christus- bedoelde. Na je dood dus.  Maar als je al of niet je leven kan beteren na een onverdiende gunst bedoel kennelijk tijdens je leven. Wat voor gunst denk je dan aan ? 

Mijn gedachte is..als gunsten per definitie onverdiend zijn maakt het ook niet zoveel uit of je het meer of minder verdient. 

 

 

Als je de mystieke dood erbij haalt, gaat mijn verhaal niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

? Dan is de onverdiende gunst de fysieke dood? Ik beschouw dat meer als verdiend.

Petra hanteert de christelijke denkwijze volgens mij.  Waarin na de dood onverdiende gunsten worden verleend als je maar braaf genoeg bent geweest.

Onverdiende gunsten echter worden i.m.o. in dit leven vergund, waarmee God zijn schenkende karakter toont.   En dan gaan mensen nu hopelijk niet denken aan het winnen van een loterij of zoiets.   Men kan het totaalplaatje gaan begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Petra hanteert de christelijke denkwijze volgens mij.  Waarin na de dood onverdiende gunsten worden verleend als je maar braaf genoeg bent geweest.

Onverdiende gunsten echter worden i.m.o. in dit leven vergund, waarmee God zijn schenkende karakter toont.   En dan gaan mensen nu hopelijk niet denken aan het winnen van een loterij of zoiets.   Men kan het totaalplaatje gaan begrijpen.

Misschien, Petra zal het wel aangeven.

Voor mijzelf is een ‘normaal’ leven een onverdiende gunst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Misschien, Petra zal het wel aangeven.

Voor mijzelf is een ‘normaal’ leven een onverdiende gunst.

Voor mij is het "Zalig zij die treuren, want zij zullen vertroost worden," een onverdiende gunst.   Aanvankelijk onbegrijpelijk, maar gaandeweg ben ik gaan begrijpen dat het uit schenken mijnerzijds is voortgekomen.  Maar toch onverdiend, want iets uit liefde schenken is geen verdienste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Voor mij is het "Zalig zij die treuren, want zij zullen vertroost worden," een onverdiende gunst.   Aanvankelijk onbegrijpelijk, maar gaandeweg ben ik gaan begrijpen dat het uit schenken mijnerzijds is voortgekomen.  Maar toch onverdiend, want iets uit liefde schenken is geen verdienste.

🤣

Zalig de armen van geest is wel goed op jou van toepassing

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid