Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Gaan jullie vuurwerk afsteken? Ik niet. Wat mij betreft mag er een landelijk vuurwerkverbod komen. Ik zie eigenlijk alleen nadelen: lawaai (m.n. voor dieren erg stressvol), luchtvervuiling, verwondingen, vernielingen. Plus het kost klauwen met geld. Meer dan 85 miljoen euro schijnt er dit jaar letterlijk in rook op te gaan. O wat hebben we het slecht in NL als we dergelijke bedragen kunnen wegknallen.

Ik woon zelf in de Schilderswijk en tot nu toe valt het lawaai me mee. Vorige jaren klonk het hier als een oorlogsgebied door die ellendige cobra's. Deze hebben dezelfde kracht als een freaking handgranaat.

Mijn sympathie gaat uit naar het politie-, brandweer- en zorgpersoneel dat zich schrap zet voor morgenavond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Gaan jullie vuurwerk afsteken? Ik niet. Wat mij betreft mag er een landelijk vuurwerkverbod komen. Ik zie eigenlijk alleen nadelen: lawaai (m.n. voor dieren erg stressvol), luchtvervuiling, verwondingen, vernielingen. Plus het kost klauwen met geld. Meer dan 85 miljoen euro schijnt er dit jaar letterlijk in rook op te gaan. O wat hebben we het slecht in NL als we dergelijke bedragen kunnen wegknallen.

Ik woon zelf in de Schilderswijk en tot nu toe valt het lawaai me mee. Vorige jaren klonk het hier als een oorlogsgebied door die ellendige cobra's. Deze hebben dezelfde kracht als een freaking handgranaat.

Mijn sympathie gaat uit naar het politie-, brandweer- en zorgpersoneel dat zich schrap zet voor morgenavond.

Ik heb wat vuurwerk gekocht voor de kinderen, ikzelf vind het ook leuk om me ze mee te doen.

Herinneringen voor later gaat om de binding en gezelligheid bovendien is het mooi, 

Dat spul wordt wel ellendig duur, daar baal ik van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me amper nog herinneren wanneer ik voorheen laatst vuurwerk heb gekocht en afgestoken. Idd ook gestopt ermee vanwege het dierenleed en principieel moeite heb met hoeveel geld het kost voor een zootje lawaai en dat je dat ook aan iets nuttigers kan besteden (aan een goed doel storten bv.). 

Ben groot voorstandster van een centraal georganiseerd vuurwerk. Heb het een paar jaar geleden in Portugal meegemaakt. Daar was het verboden voor prive en werd het door de gemeente geregeld. Schitterend mooi, voor oog en oor want het was zelfs op klassieke muziek afgestemd. En leuk en feestelijk want zo kwamen ook alle mensen tezamen.

Een verbod vind ik lastig omdat ik niet zo van verbieden houd aangezien het voor veel mensen kennelijk belangrijk is. Maar ik heb wel het gekke idee dat als gemeentes een groot vuurwerkfestijn organiseren dat steeds meer mensen daar dan graag naartoe gaan en vanzelf stoppen met eigen vuurwerk. 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het nadeel van enkel grote vuurwerkshows en een totaalverbod op zelf vuurwerk afsteken, is dat daarmee de sfeer van Oudejaarsavond wel veranderd. Het zowel thuis als op straat vieren verdwijnt dan onvermijdelijk, omdat men dan óf de hele avond op straat is bij een evenement, óf de hele avond thuis, daar in de wijk immers dan niets meer te doen zou zijn.
Het bijzondere van de traditionele Oudejaarsavond is echter nu juist dat het het enige, nationale straatfeest is dat wij in Nederland kennen. Nadat je thuis een gezellige avond hebt gehad, ga je na het aftellen de straat op om je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen en deze in te luiden met feestelijk vuurwerk.
Ook is het zo dat bij een vuurwerkverbod er wéér een verworvenheid wordt overgenomen door grote, professionele partijen en we als gewone burgers bij wéér een stukje cultuur afhankelijk worden van wat zij ons tegen welke prijs willen bieden. We verliezen dus wel weer een stukje vrijheid, onafhankelijkheid.
Dat klinkt misschien wat dramatisch bij een eenvoudige oudejaarstraditie, maar we zien dat wel bij veel andere dingen keer op keer gebeuren. Denk alleen al aan het internet, dat in de jaren negentig veel kleinschaliger, kleurrijker en uiteindelijk ook vrijer was. Zonder social mediaplatforms die steeds meer bepalen wat je nog mag posten en hoe dat eruit moet zien.

Als we dan een vuurwerkverbod willen instellen, moet er mijns inziens daarom wel een volwaardig alternatief zijn, dat ons nog steeds de straten op laat trekken. Een alternatief dat dan een stuk minder gevaarlijk is, want ik begrijp de argumenten voor een vuurwerkverbod heus wel. Er moet wel gewoon nog chaos en herrie kunnen worden gemaakt na twaalf uur, met alles wat je hebt, en de lucht mag best gevuld worden met licht en kleur. We moeten de boze geesten wel effectief blijven verjagen. ;)
Meppen op pannen, percussie op grote trommels, de dan nog steeds toegestane voetzoekers en fonteinen, luidende kerkklokken, serene wensballonnen en -lampionnen, toeterende auto's, schepen, bazuinen en gashoorns, rondvliegende drones met lichtjes, veilige vreugdevuren op open terrein, het carbidschieten donderend op de achtergrond, overal muziek schallend uit de ramen en van rondtrekkende dweilorkesten, de aanvullende grote vuurwerkshows overal, noem maar op.
We moeten denk ik niet te braaf willen zijn. Een beetje herrie en anarchie hoort toch ook bij het leven en de leukste tradities hebben nu juist een element van gezond gevaar in zich.

Maar waarschijnlijk zullen er dan ook wel keurige, brave, maatschappelijk verantwoorde partijen zijn die dat dan ook allemaal zouden willen verbieden of voldoende beperken om de lol er voldoende vanaf te halen, want er zou maar eens iets gebeuren... Zo is er ook al gedoe over die wensballonnen, die daadwerkelijk een bescheiden trend geworden zijn.
Dat maakt het allemaal zo dubbel soms; de vele goeden moeten altijd weer lijden onder de paar relschoppers en het beetje vrije avontuur en creativiteit dat we hier en daar nog hebben verdwijnt zo steeds meer uit onze samenleving omwille van hen die alles maar veilig en controleerbaar willen houden.
Ik vind vuurwerk geweldig (hoewel ik het zelf niet afsteek), vooral juist ook het chaotische, amateuristische geknal in de wijken, maar snap de argumenten voor een verbod wel, vind geweld en vandalisme met vuurwerk een absolute schande en hoop natuurlijk zelf nooit deel van het argument te worden.
Ik zou het gewoon heel jammer vinden als het na twaalf uur stil zou zijn op straat en ik afhankelijk zou zijn van een groot, commercieel evenement om nog vuurwerk te kunnen zien, na zo'n beetje de hele avond er hebben moeten rondhangen om een mooie plaats te behouden. Terwijl ik dan liever alleen of met mijn naasten thuis zou zijn met allerlei lekkers en een paar goede televisieprogramma's of films, aftellend naar het nieuwe jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oud en Nieuw vieren is m.i. één van vele stompzinnige tradities. Per saldo verandert er alleen een 2 in een 3. Boeiend! De Aarde heeft weer één rondje om de zon afgelegd.

Galaten 4:

9 Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken?

10 Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar.

11 Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vuurwerk bewijst dat veel mensen het niveau van een 'denkende aap' nog niet ontstegen is.  Hoe kun je plezier beleven aan vuurwerk als je weet dat er honderduizenden mensen en dieren bang voor zijn?   Dat is dezelfde retorische vraag hoe iemand plezier kan beleven aan een verkrachting.   Niet iedere vraag behoeft een antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Hopper:

Vuurwerk bewijst dat veel mensen het niveau van een 'denkende aap' nog niet ontstegen is.  Hoe kun je plezier beleven aan vuurwerk als je weet dat er honderduizenden mensen en dieren bang voor zijn?   Dat is dezelfde retorische vraag hoe iemand plezier kan beleven aan een verkrachting.   Niet iedere vraag behoeft een antwoord.

En als je ermee volstrekt onnodig de zuurstof verpest die jij en je medemens zelf inademen. Voor coronabesmettingen ging alles op slot om de ouderen te beschermen. Maar vanavond verziekt men met  plezier de lucht voor anderen en zichzelf. Complete waanzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat mensen zelf beslissen of ze willen vuurwerk afsteken of niet.. Voor kinderen is het leuk. Spannend, stoer.. Voor volwassenen ook, maar op een ander niveau.. Het te vergelijken met verkrachting of het weer heidens te noemen is zo typisch..

Ik schrik weleens van die harde knallen. En mijn buren hebben honden, die blaffen nog uren na die knallen. Dat is wel zielig. Maar voor de rest, we zijn allemaal jong geweest (alhoewel, ik vraag het me aan de antwoorden hier te zien 😂).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Vuurwerk bewijst dat veel mensen het niveau van een 'denkende aap' nog niet ontstegen is.  Hoe kun je plezier beleven aan vuurwerk als je weet dat er honderduizenden mensen en dieren bang voor zijn?   Dat is dezelfde retorische vraag hoe iemand plezier kan beleven aan een verkrachting.   Niet iedere vraag behoeft een antwoord.

Jij bent vast heel gezellig op verjaardagsfeestjes...

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben niet die man die verhalen verteld over allerlei 'spannende' dingen die ik heb meegemaakt, als je dat bedoelt.

Je komt hier echter meer over als iemand die wanneer de verjaardagstaart wordt binnengebracht, meteen opspringt dat er zuivel inzit, dat de visite zo bijdraagt aan dierenleed en zo eigenlijk een zooi dierenbeulen, -moordenaars en ook -verkrachters bij elkaar is, daar koeien immers geïnsemineerd worden voor nieuwe kalveren, en dat die taart enkel een domme, barbaarse, bestiale en vrouwonvriendelijke traditie is die het niveau van de apen niet overstijgt.

Een verstandige gastheer of -vrouw doet dan wat je altijd bij zo'n overduidelijke woketroll hoort te doen: je vriendelijk doch beslist verzoeken het huis direct te verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Robert Frans:

Je komt hier echter meer over als iemand die wanneer de verjaardagstaart wordt binnengebracht, meteen opspringt dat er zuivel inzit, dat de visite zo bijdraagt aan dierenleed en zo eigenlijk een zooi dierenbeulen, -moordenaars en ook -verkrachters bij elkaar is, daar koeien immers geïnsemineerd worden voor nieuwe kalveren, en dat die taart enkel een domme, barbaarse, bestiale en vrouwonvriendelijke traditie is die het niveau van de apen niet overstijgt.

Een verstandige gastheer of -vrouw doet dan wat je altijd bij zo'n overduidelijke woketroll hoort te doen: je vriendelijk doch beslist verzoeken het huis direct te verlaten.

Ja ze lopen werkelijk waar overal over te zeiken ik wacht nog op het moment dat je eigenlijk beter niet kan ademen want dat is beter voor de dieren 

Wat maken die Godverlaters er toch een rotbende van, ooit weggegaan omdat ze niets mochten moet je kijken met wat voor onzin ze zelf aankomen.

Duizendmaal erger, gelooft zij God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Noppert1998:

Laat mensen zelf beslissen of ze willen vuurwerk afsteken of niet.. Voor kinderen is het leuk. Spannend, stoer.. Voor volwassenen ook, maar op een ander niveau.. Het te vergelijken met verkrachting of het weer heidens te noemen is zo typisch..

Ik schrik weleens van die harde knallen. En mijn buren hebben honden, die blaffen nog uren na die knallen. Dat is wel zielig. Maar voor de rest, we zijn allemaal jong geweest (alhoewel, ik vraag het me aan de antwoorden hier te zien 😂).

Niet elke traditie en niet elk ritueel is het ons waard om doorgegeven te worden aan de volgende generatie. Het vuurwerkritueel behoort voor ons (de voorstanders van landelijke afschaffing) tot de opgeefbare onderdelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Flawless victory:

Niet elke traditie en niet elk ritueel is het ons waard om doorgegeven te worden aan de volgende generatie. Het vuurwerkritueel behoort voor ons (de voorstanders van landelijke afschaffing) tot de opgeefbare onderdelen.

Dat snap ik wel. Maar ik zie dit vuurwerk afsteken als een manier voor jongeren om iets te doen te hebben. Een dag in het jaar. Is dat teveel gevraagd? Kunnen ze stoom afblazen. En hun vingers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noppert1998:

Dat snap ik wel. Maar ik zie dit vuurwerk afsteken als een manier voor jongeren om iets te doen te hebben. Een dag in het jaar. Is dat teveel gevraagd? Kunnen ze stoom afblazen. En hun vingers.

Je kunt ook stoom afblazen door lekker te gaan hardlopen. Dat kan elke dag van het jaar en is ook nog eens gezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Je komt hier echter meer over als iemand die wanneer de verjaardagstaart wordt binnengebracht, meteen opspringt dat er zuivel inzit, dat de visite zo bijdraagt aan dierenleed en zo eigenlijk een zooi dierenbeulen, -moordenaars en ook -verkrachters bij elkaar is, daar koeien immers geïnsemineerd worden voor nieuwe kalveren, en dat die taart enkel een domme, barbaarse, bestiale en vrouwonvriendelijke traditie is die het niveau van de apen niet overstijgt.

Een verstandige gastheer of -vrouw doet dan wat je altijd bij zo'n overduidelijke woketroll hoort te doen: je vriendelijk doch beslist verzoeken het huis direct te verlaten.

Naastenliefde is in de praktijk kennelijk ingewikkeld.  Een mens kan zich uit liefde voor de medemens onthouden van het afsteken van vuurwerk.  Maar nu blijkt dat je een 'woketroll' bent als je naastenliefde propageert......

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Hopper:

Naastenliefde is in de praktijk kennelijk ingewikkeld.  Een mens kan zich uit liefde voor de medemens onthouden van het afsteken van vuurwerk.  Maar nu blijkt dat je een 'woketroll' bent als je naastenliefde propageert......

En je kan de mensen ook laten genieten van een beetje vuurwerk, op 1 dag van het jaar. Liefde komt nooit van 1 kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Naastenliefde is in de praktijk kennelijk ingewikkeld.  Een mens kan zich uit liefde voor de medemens onthouden van het afsteken van vuurwerk.  Maar nu blijkt dat je een 'woketroll' bent als je naastenliefde propageert......

Leuk geframed hoor, maar daar trap ik natuurlijk niet in. Je vergeleek het vuurwerk afsteken met het verkrachten van iemand en dat is echt zwaar over de schreef. Maar goed, ik wens je in elk geval een fijne jaarwisseling toe zonder al teveel geërger. Proost!

9 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Oud en Nieuw vieren is m.i. één van vele stompzinnige tradities. Per saldo verandert er alleen een 2 in een 3. Boeiend! De Aarde heeft weer één rondje om de zon afgelegd.

Gaaf toch? Is het niet iets om heel dankbaar voor te zijn, dat we weer een jaar erbij hebben gekregen van God en dat onze kleine wereldje zo prachtig om die machtige bol energie draait, die ons zoveel warmte, licht en energie geeft?
Een rondje om de zon is niet iets gewoons, maar een ontzettend bijzonder stukje schepping van God, als een symfonie der natuurkrachten die millenia na millenia ongestoord doorgaat. Het universum is zo adembenemend groots en fascinerend en wij hebben zomaar de gave gekregen daar ons over te verwonderen.
Gezegend hij of zij die vele momenten van dankzegging kent, die het leven en die elke dag nooit als iets normaals beschouwd, maar zich laat boeien en inspireren door zelfs de meest dagelijkse gaven die God ons geeft.

Wist je dat in het jodendom ze het begin van elke nieuwe máánd vieren en dat ze voor de meest 'gewone' gebeurtenissen wel een gebed hebben? Wanneer het onweert, wanneer de zon schijnt, wanneer er gegeten wordt, noem maar op.
Geen wonder dat het zo'n vreugdevolle godsdienst is, want er geeft weinig meer vreugde dan dankbaarheid voor al het goede en mooie dat we hier hebben. Niets is vanzelfsprekend, niets is gewoon, niets is simpel. Vergeet dat nooit... en dank God daar ook deze avond eens extra voor. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Robert Frans:

Gaaf toch? Is het niet iets om heel dankbaar voor te zijn, dat we weer een jaar erbij hebben gekregen van God en dat onze kleine wereldje zo prachtig om die machtige bol energie draait, die ons zoveel warmte, licht en energie geeft?
Een rondje om de zon is niet iets gewoons, maar een ontzettend bijzonder stukje schepping van God, als een symfonie der natuurkrachten die millenia na millenia ongestoord doorgaat. Het universum is zo adembenemend groots en fascinerend en wij hebben zomaar de gave gekregen daar ons over te verwonderen.
Gezegend hij of zij die vele momenten van dankzegging kent, die het leven en die elke dag nooit als iets normaals beschouwd, maar zich laat boeien en inspireren door zelfs de meest dagelijkse gaven die God ons geeft.

Wist je dat in het jodendom ze het begin van elke nieuwe máánd vieren en dat ze voor de meest 'gewone' gebeurtenissen wel een gebed hebben? Wanneer het onweert, wanneer de zon schijnt, wanneer er gegeten wordt, noem maar op.
Geen wonder dat het zo'n vreugdevolle godsdienst is, want er geeft weinig meer vreugde dan dankbaarheid voor al het goede en mooie dat we hier hebben. Niets is vanzelfsprekend, niets is gewoon, niets is simpel. Vergeet dat nooit... en dank God daar ook deze avond eens extra voor. :)

Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die er vandaag (of wanneer dan ook) bij stil staan dat wat wij een jaar noemen, één rondje van de Aarde om de zon is. Dat al onze tijdseenheden bepaald worden door de onderlinge afstanden tussen Aarde, zon en maan. Mensen vieren oud en nieuw en steken vuurwerk af en eten oliebollen en appelflappen en drinken champagne omdat het een (voorgekauwde) traditie/overlevering is. Het is puur naäperij van de generaties vóór ons; we doen het omdat zij het deden en vragen ons niet af waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die er vandaag (of wanneer dan ook) bij stil staan dat wat wij een jaar noemen, één rondje van de Aarde om de zon is. Dat al onze tijdseenheden bepaald worden door de onderlinge afstanden tussen Aarde, zon en maan. Mensen vieren oud en nieuw en steken vuurwerk af en eten oliebollen en appelflappen en drinken champagne omdat het een (voorgekauwde) traditie/overlevering is. Het is puur naäperij van de generaties vóór ons; we doen het omdat zij het deden en vragen ons niet af waarom.

Nou, dan geef jij toch het mooie voorbeeld van hoe het wél kan? 👍 Laat je dankbaarheid nooit verslappen, alleen omdat anderen misschien niet precies net zoals jij zouden doen. Wees dan liever ook extra dankbaar voor en namens hèn.
Daarbij denken veel mensen volgens wel degelijk dan ook terug aan het nieuwe jaar en blikken ze vooruit. Op televisie zie je ook veel jaaroverzichten en de befaamde oudejaarsconferences, veel oudejaarstoespraken in veel organisaties worden gehouden en het maken van goede voornemens wordt ook nog steeds gedaan. Dus het valt echt wel mee allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Noppert1998:

Laat mensen zelf beslissen of ze willen vuurwerk afsteken of niet.. Voor kinderen is het leuk. Spannend, stoer.. Voor volwassenen ook, maar op een ander niveau.. Het te vergelijken met verkrachting of het weer heidens te noemen is zo typisch..

Ik schrik weleens van die harde knallen. En mijn buren hebben honden, die blaffen nog uren na die knallen. Dat is wel zielig. Maar voor de rest, we zijn allemaal jong geweest (alhoewel, ik vraag het me aan de antwoorden hier te zien 😂).

 Wij zitten hier ook met honden, waarvan er 1 doodsbang is. Hij trilt al de heel dag. Niet fijn om te zien. En waarom ? Voor wat knalwerk. Van mij mogen ze het afschaffen. Veel beter voor mens en dier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee dat er vuurwerk wordt afgestoken, alleen het illegale knalvuurwerk dat zo hard knalt dat de ruiten er haast uitspringen hoeft van mij niet. Doordat het gewone knalvuurwerk verboden is krijg je dat zwaardere spul veel meer en dat wordt over de post verstuurd. 

@HJW2 Ze hebben het knalvuurwerk al afgeschaft, maar het heeft helaas niets opgeleverd dan dat de astronauten zijn ingeruild voor dynamietstaven. Als je de mensheid leert kennen dan zie je dat bepaalde zaken afschaffen averechts werkt. Door het lichte knalvuurwerk toe te staan grepen de mensen lang zo snel niet naar het illegale vuurwerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Piebe:

 

@HJW2 Ze hebben het knalvuurwerk al afgeschaft, maar het heeft helaas niets opgeleverd dan dat de astronauten zijn ingeruild voor dynamietstaven. Als je de mensheid leert kennen dan zie je dat bepaalde zaken afschaffen averechts werkt. Door het lichte knalvuurwerk toe te staan grepen de mensen lang zo snel niet naar het illegale vuurwerk.

Ja, ik herken de praktijk. De knallen waren gisteren bij tijden extreem hard. De hond heeft de hele dag liggen trillen en ligt nu al de hele ochtend bij te komen. Zelfs nog geen behoefte aan een wandeling. Ik weet niet of het een illusie zal zijn om het vuurwerk te verbieden/af te schaffen. Maar het zou voor veel mensen en dieren beter zijn. Een meerderheid van de bevolking is al voor een verbod. 54% voor een geheel verbod, 79% voor een verbod als er dan professionele vuurwerkshows komen.

https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/meerderheid-voor-algeheel-vuurwerkverbod/

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid