Spring naar bijdragen

Wat is Gods wil mbt mijn ex?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wat je schrijft is inhoudelijk niet verkeerd; jouw stijl (manier?) van schrijven ontmoedigt het voeren van een dialoog.  Ikzelf maak soms dezelfde fout, maar dan ben ik moe of ontbreekt het me aa

Waarom betrek je de wil van God erbij? Ik heb het idee dat jullie geen van beiden veel aan de wil van God gelegen laten liggen en nog steeds alleen doen waar waar jullie zelf zin in hebben. De be

Het is mij niet duidelijk wat het verschil is tussen vreemdgaan en overspel, ik weet niet beter dan dat het hetzelfde is. 

12 uur geleden zei Fundamenteel:

Lust is zelfbevrediging zonder rekening met iets anders te houden.

Iets/iemand

Ik heb al die negatieve (katholieke) associaties met het woord lust niet. Net als eetlust een noodzaak is, geen eetlust hebben is een ziekte, zonder eetlust ga je dood. En als je geen groenten lust krijg je last van een vitamientjes tekort. Zonder werklust wordt er niet gewerkt. En als je geen sekslust hebt bijv. door een aseksuele geaardheid verwek je geen nageslacht. Hence; als iedereen zonder sekslust is, is het the end voor de mensheid. 

Grappig, ik keek net op wikipedia bij "lust", lees ik dat het woord ook in een Psalm gebruikt wordt.  En dat strookt totaal niet met jouw stelling. 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lust 

"In de * Katholieke Kerk wordt 'lust' aangeduid als de derde van de zeven hoofdzonden. Ook hierbij gaat het om seksuele lust. Een positieve benadering van 'lust' komt binnen het christendom óók voor. Zo luidt de eerste regel van Psalm 25, een in ietwat verouderd taalgebruik geschreven kerklied dat in sommige gereformeerde kerkgenootschappen wordt gezongen, 'Wie heeft lust de Heer te vrezen?' wat zoiets betekent als 'wie schept er behagen in om de wil van God te doen?"

 

* P.S. 

Opvallend genoeg is dat ook iets waar kardinaal Hollerich voor pleit, dat de kerk moet veranderen, ook wat betreft haar kijk op seksualiteit. Zie ook dit topic over de Synode

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Tomega:
23 uur geleden zei Petra.:

Wie heeft lust de Heer te vrezen?

Volgens mij niemand meer, want iedereen heeft de vrees uitgedreven.

Daar reken jezelf dus ook bij. 

Maar goed, het is ook maar weer hoe je het leest hè.  Lees je vrees als angst dan zou je het als -Wie heeft er zin in om bang voor God te zijn-  o.i.d. kunnen lezen. Dat geeft een heel ander beeld als de vertaling die er staat 'wie schept er behagen in om de wil van God te doen?"

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Daar reken jezelf dus ook bij. 

Maar goed, het is ook maar weer hoe je het leest hè.  Lees je vrees als angst dan zou je het als -Wie heeft er zin in om bang voor God te zijn-  o.i.d. kunnen lezen. Dat geeft een heel ander beeld als de vertaling die er staat 'wie schept er behagen in om de wil van God te doen?"

Zeker. Wat wij en wat ik doe past altijd binnen onze kaders van acceptabel. En we en ik heb altijd diep in ons hart  begrip voor wie we zijn. Want immers onze wil en onze geest is ergens altijd wel van goede wil. Maar God zegt: Wees Heilig! Bedenk dat de engelen steeds getuige zijn bij alles, en zij zijn die voor ons moeten strijden en zich door ons zullen laten gezeggen: ze zullen de mens dienen. En God beproeft hart en nieren en wil weten wat van Hem in ons is. Radicaal en revolutionair en alles geven, is hier niet het maximum en is ook niet wat wordt gevraagd. Gevraagd wordt het vuur en de verterende ijver, en een geloof dat al ons doen en bidden wordt gadegeslagen door engelse legermachten en een geloof dat God inderdaad die ijver zoekt, en dat zegent.

En als we en ik dan hier niet leveren en tekort schieten, dan kunnen we rusten in onze geest en onze ziel, en verzuchten dat we er allemaal nog niet zijn, maar dat God ons wel begrijpt en dat Christus ons wel redt. Maar zo hebben wij God niet leren kennen die een verterend vuur is!  Daarom: sterk de knieën, recht de rug, en geef ruimte aan God: wees een verterend vuur en vol van ijver. En waar je weet dat dat mist, wordt klein en ellendig, en weet dat het zoeken en vinden van waar geloof, gaat over ware liefde. Daar kun je niet mee sjoemelen. En wie sjoemelt: wees bang! Vrees het lot van Ananias en Safira! Dit is theorie, vanzelf. Niet onbelangrijk, want het schept de wettige kaders. Maar de praktijk is iets anders: dat is de geborgenheid van de gemeenschap met God. Daar komt niemand echt bij.En dat is de troost. Die troost geeft alles. Maar wie die troost meent te kunnen beduvelen, die is slecht af. En daar past het woord Vrees, met een hoofdletter.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei Tomega:

Maar God zegt: Wees Heilig!

Heeft God dat tegen jou gezegd of staat het ergens in de Bijbel ? Waar dan ? En wat houdt 'Heilig zijn dan in ?

Naar mijn weten zei God tegen de mensen ..Wees vruchtbaar, word talrijk, en bevolk de aarde.   Als dat is wat "Heilig" is dan komt het wel overeen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

En wie sjoemelt: wees bang! Vrees het lot van Ananias en Safira! Dit is theorie, vanzelf. Niet onbelangrijk, want het schept de wettige kaders. Maar de praktijk is iets anders: dat is de geborgenheid van de gemeenschap met God. Daar komt niemand echt bij.En dat is de troost. Die troost geeft alles. Maar wie die troost meent te kunnen beduvelen, die is slecht af. En daar past het woord Vrees, met een hoofdletter.

Dit is niets anders dan bedreiging en bangmakerij. 
Dat heeft op een hoop mensen kennelijk toch invloed.
Jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit is niets anders dan bedreiging en bangmakerij. 
Dat heeft op een hoop mensen kennelijk toch invloed.
Jammer.

Nou dat is niet altijd jammer hoor, sommige mensen hebben dat nodig anders gaan ze rare dingen doen.

Alle mensen die tegen dreiging en bangmakerij zijn adviseer ik met klem de film 'Killer' te gaan zien!

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Piebe:

Nou dat is niet altijd jammer hoor, sommige mensen hebben dat nodig anders gaan ze rare dingen doen.

Alle mensen die tegen dreiging en bangmakerij zijn adviseer ik met klem de film 'Killer' te gaan zien!

Dat is wel jammer, dat sommige mensen bedreiging en bangmakerij nodig hebben, omdat ze anders rare dingen gaan doen.
Ik gun iedereen dat hij/zij met normaal nadenken en rede is staat is om te voorkomen dat ze rare dingen gaan doen.
Mensen op bedreiging en bangmakerij invloed heeft, zijn meestal zover gekomen door een slechte opvoeding, dat zouden we moeten veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-2-2023 om 06:43 zei Petra.:

Ik heb al die negatieve (katholieke) associaties met het woord lust niet. Net als eetlust een noodzaak is, geen eetlust hebben is een ziekte, zonder eetlust ga je dood. En als je geen groenten lust krijg je last van een vitamientjes tekort. Zonder werklust wordt er niet gewerkt. En als je geen sekslust hebt bijv. door een aseksuele geaardheid verwek je geen nageslacht. Hence; als iedereen zonder sekslust is, is het the end voor de mensheid. 

 

Je haalt zaken door elkaar. Lust is zelfzuchtig van aard.  Daarom is het zondig.  Dat gezegd hebbende begrijpt iedereen dat bij de daad lust noodzakelijk is, anders krijgt de man dat geval niet eens omhoog.   Waar het om gaat is dat de mens de lust kan beteugelen, dan kan het goddelijke intreden in een seksuele relatie.   Waar het goddelijke intreedt daar is de lust niet meer baas over de mens  , maar is de mens de lust de baas en daarmee ook de zonde.

Daarom gaat het celibaat in wezen nergens over.  Dat is als een roker die stopt met roken, die is zijn lust tot roken op een gegeven moment kwijt.    Seks zul je toch  moeten beoefenen om het 'goddelijke' te kunnen betreden.   Maar het goddelijke kan alleen intreden als de zonde beheerst is.    Intreden en betreden vinden tegelijkertijd plaats.

 

P.S.  Ik bedoel uiteraard geen 'goddelijke seks'. 

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Je haalt zaken door elkaar. Lust is zelfzuchtig van aard

Nou nee, jij haalt zaken door elkaar. Ik heb jouw katholieke paplepel niet. 

Als ik jou nu vertel dat "leuk" een scheldwoord is, dan wordt toch ook niet opeens een lelijk woord voor jou omdat ik je dat zeg. Voor jou blijft het een positief 'leuk' woord. 

Tenminste.. dat lijkt mij logisch. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Nou nee, jij haalt zaken door elkaar. Ik heb jouw katholieke paplepel niet. 

Als ik jou nu vertel dat "leuk" een scheldwoord is, dan wordt toch ook niet opeens een lelijk woord voor jou omdat ik je dat zeg. Voor jou blijft het een positief 'leuk' woord. 

Tenminste.. dat lijkt mij logisch. 

Alles wat vanuit het zelf uitgaat is zelfzuchtig.  Je kunt toch niet de buurman de schuld geven als jij lust voelt?

Overigens komt het niet uit de katholieke paplepel maar uit eigen ondervinding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Petra.:

Nou nee, jij haalt zaken door elkaar. Ik heb jouw katholieke paplepel niet. 

Als ik jou nu vertel dat "leuk" een scheldwoord is, dan wordt toch ook niet opeens een lelijk woord voor jou omdat ik je dat zeg. Voor jou blijft het een positief 'leuk' woord. 

Tenminste.. dat lijkt mij logisch. 

Blijkbaar kan @hopper het leuk hebben met een dame zonder lust, dat is dus een opblaaspop. :D

En ja die is zonder zonde maar wel vol opgeblazen lucht, dus ego. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Piebe:

Blijkbaar kan @hopper het leuk hebben met een dame zonder lust, dat is dus een opblaaspop. :D

En ja die is zonder zonde maar wel vol opgeblazen lucht, dus ego. ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Narcissus_(mythologie)

Citaat

Zo bleef hij daar zitten, in bewondering starend naar deze verschijning. Hij werd verliefd op zichzelf.

Ego is geen opgeblazen lucht, ego is verliefd op zichzelf.  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Lust is zelfzuchtig van aard.  Daarom is het zondig.  Dat gezegd hebbende begrijpt iedereen dat bij de daad lust noodzakelijk is, anders krijgt de man dat geval niet eens omhoog.   Waar het om gaat is dat de mens de lust kan beteugelen, dan kan het goddelijke intreden in een seksuele relatie.   Waar het goddelijke intreedt daar is de lust niet meer baas over de mens  , maar is de mens de lust de baas en daarmee ook de zonde.

Zeker is lust zelfzuchtig van aard. Daar waar de mens de lust kan beteugelen kan (binnen een seksuele relatie) inderdaad het goddelijke intreden: dan is men Meester over zichzelf en is het ego verdwenen. Dit (deze éénwording tussen man en vrouw) vormt in mijn visie ook de basis van de Alverzoening. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Yours:

Zeker is lust zelfzuchtig van aard. Daar waar de mens de lust kan beteugelen kan (binnen een seksuele relatie) inderdaad het goddelijke intreden: dan is men Meester over zichzelf en is het ego verdwenen. Dit (deze éénwording tussen man en vrouw) vormt in mijn visie ook de basis van de Alverzoening. 

Ik heb een zwak voor mensen die passie als een zonde betitelen. Niks is beter voor de stemming! [/sarcasme]

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Yours:

Zeker is lust zelfzuchtig van aard. Daar waar de mens de lust kan beteugelen kan (binnen een seksuele relatie) inderdaad het goddelijke intreden: dan is men Meester over zichzelf en is het ego verdwenen. Dit (deze éénwording tussen man en vrouw) vormt in mijn visie ook de basis van de Alverzoening. 

Inderdaad, éénwording is het schenken aan elkaar, in dit geval man en vrouw.  Dit kunnen we op allerlei gebieden tegenkomen.  Naastenliefde is het schenken aan de naaste (en dan bedoel ik niet louter geld of goederen schenken) , je schenkt onbaatzuchtig iets van jezelf weg.  De uiteindelijke éénwording met God werkt hetzelfde: mens en God schenken zichzelf aan elkaar.

 

Het is het in de praktijk brengen van Lucas 6:38 "Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden."

 

Schenken aan elkaar als man en vrouw kan alleen als beiden niets terug verwachten.   Dan zijn ze beiden zonder maat.  Alleen dan kan het goddelijke intreden.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Petra.:

Wees vruchtbaar, word talrijk, en bevolk de aarde.  

Dat is de opdracht in het paradijs. Dat was voordat de mens kennis had gemaakt met kwaad.

8 uur geleden zei Petra.:

Heeft God dat tegen jou gezegd of staat het ergens in de Bijbel ? Waar dan ? En wat houdt 'Heilig zijn dan in ?

Daar heb je geen God voor nodig. De natuur leert ons dat de planeten hun warmte van de zon hebben. Maar altijd hebben ze een koude kant. Zo is de mens ook onder Gods invloed. De mens kan eigen wegen gaan en zelfs verdwijnen. En dichterbij komen gaat slechts ten dele. Want God is de materie een verterend vuur. En altijd is er een koude kant. Pas als het vuur wordt overgenomen en de planeet zelf gaat branden, verdwijnt ook de koude kant, en is er geen duisternis meer. Dat geldt overigens ook voor de koude kant in familieverbanden: ware liefde drijft de koude kant uit. En ja, die is grappig.

Maar God heeft het mij ook gezegd. Want de heilige Geest is de stem van God. En die stem heeft gesproken, en het gesprokene is het Woord van God, en dat noemen we de bijbel. Dus is het ook aan jou gezegd.

Leviticus 20:7 Daarom heiligt u, en weest heilig; want Ik ben de HEERE, uw God!

Deuteronomium 14:2 Want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God; en u heeft de HEERE verkoren, om Hem tot een volk des eigendoms te zijn, uit al de volken, die op den aardbodem zijn.

1 Petrus 2:5 en 8  Zo wordt gij ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.

1Petrus1:13 Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus. Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren; Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel; Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het woord 'zonde' heeft een negatieve connotatie, maar het is feitelijk te herleiden naar eigenwillendheid c.q. zelfzucht/hebzucht.  Wie de zonde opgeeft, geeft de eigen wil op.  

De vaststelling dat 'zijn' en 'hebben' nooit samen gaan is alleen intern te realiseren.  In Christus 'zijn' gaat dan ook alleen middels het afleren.  Waar het 'hebben' verdwijnt komt het schenkende karakter vanzelf tevoorschijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Het woord 'zonde' heeft een negatieve connotatie, maar het is feitelijk te herleiden naar eigenwillendheid c.q. zelfzucht/hebzucht.  Wie de zonde opgeeft, geeft de eigen wil op.  

De vaststelling dat 'zijn' en 'hebben' nooit samen gaan is alleen intern te realiseren.  In Christus 'zijn' gaat dan ook alleen middels het afleren.  Waar het 'hebben' verdwijnt komt het schenkende karakter vanzelf tevoorschijn.

Zonder ontvangers hebben we niks aan al die gevers. Ik zoek een vrouwelijke Hopper dan ben ik wel de nemer. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid