Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nut is er niet betreffende levensbeschouwingen.

Citaat

Levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden.

(bron wiki)

Het leven heeft geen bijzondere waarde, immers: het leven wat ik reeds geleefd heb is voorbij en dat wat ik nog niet geleefd heb is er nog niet.  Het leven leeft zichzelf wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Frank04:

Wat is het nut en het gevaar van levensbeschouwingen?

 

Als een mens religieus wordt (maakt niet uit of dat via het Christendom, Islam, Boeddhisme gaat) dan zal deze mens op 1 of andere manier het zichtbare tot god (of goddelijk) willen verheffen. De theoloog Karl Barth noemt daarom religie ongeloof.

Dit kan ook gelden voor atheïstische levensbeschouwing waar de partij, de leider of een ideaal tot god wordt gemaakt.

Deze god (levensbeschouwing) kan mensen oproepen tot geweld of discriminatie.

 

In het christelijk geloof wordt God juist mens en daar is de richting niet naar de hemel (goddelijke) maar naar de mens.
Dit geloof verbindt mensen in gemeenschappen, waar zorg naar elkaar en naar mensen buiten de gemeenschap belangrijk is.

(Ja sorry erg door een christelijke bril gezien)

Deze (naar elkaar of buiten de kring) zorgzame gemeenschappen vindt je ook in andere religies (maar met een ander perspectief).

Een levensbeschouwing kan je leven ook invulling en richting geven. Juist als je helemaal op jezelf bent aangewezen door ziekte, geweld of armoede, dan kun je troost daaruit putten. Een levensbeschouwing heeft meestal een visioen van een hoopvolle toekomst (na de dood).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een levensbeschouwing kan zeer gevaarlijk zijn wanneer deze politiek aangeleerd wordt. Bedenk de propaganda van de nazi en vandaag de liberalen. Wanneer deze aan massavorming doen en mensen nemen die levensbeschouwing over, bad things happen. Het is dan wel weer nuttig als je een levensbeschouwing hebt die je daar tegen behoedt/bewapent. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-11-2022 om 22:59 zei Breuk:

Dit kan ook gelden voor atheïstische levensbeschouwing waar de partij, de leider of een ideaal tot god wordt gemaakt.

Atheïsme is de afwezigheid van een geloof in God. Meer niet. Het is op zich geen levensbeschouwing. Het gaat dus alleen om het geloof in een God. Wat betreft andere onderwerpen kan iemand die niet in een God gelooft allerlei verschillende levensbeschouwelijke of politieke deeën aanhangen. 

Vaak wordt Hitler in christelijke gegeven als voorbeeld van een atheïst. Maar die was gedoopt katholiek en liet al zijn soldaten lopen met een riem waar " Gott mitt uns" op stond. 

Daarmee komen we gelijk op het gevaar van levensbeschouwingen: Dat men de eigen uitgangspunten als enige ware ziet en anderen demoniseert. Dat leidt tot  ruzie,  zelfs oorlogen. 

In dit topic zie je al dat @Breuk atheïsten demoniseert, dat is die houding in het klein. 

Op 29-11-2022 om 15:32 zei Frank04:

Wat is het nut en het gevaar van levensbeschouwingen?

 

Hetzelfde als bij andere sociale groepsvorming. Soms, maar niet altijd,  speelt een religie en rol. Niet altijd,  bv bij humanisme,  wat iedereen gelijk wordt behandeld en geen religieus onderscheid wordt gemaakt. Religie is vaak een splijtzwam tussen levensbeschouwingen. Zoals bij de Taipingopstand (1850 - 1864). De tot het christendom bekeerde Hong Xiuquan leidde op basis van visioenen een opstand tegen de heersende Qing-dynastie in China. Er vielen 20 miljoen doden.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat stond al op die riemen voor Hitler aan de macht kwam en Hitler verzette zich tegen de communie. Baat het als ik even quoteer of zal DBI wederom falen in begrijpend lezen?

Op twaalfjarige leeftijd verzette Hitler zich tegen het ontvangen van het vormsel, ondanks de wens van zijn vrome moeder. Hij werd gedwongen het sacrament toch te ontvangen.[bron?] In 1907 bezocht Hitler als achttienjarige voor het laatst een katholieke kerkdienst waarbij hij ook ter communie ging. Daarna zou hij grote afstand tot de Kerk bewaren, en zelfs zeer vijandig zeggen dat hij de "katholieke kerk vertrappen" wilde "zoals men een lelijke pad vertrapt".[12] Hij liet een priester, die hij voorheen in vertrouwen genomen had, zelfs in de Nacht van de Lange Messen in 1934 vermoorden in een bos bij München. Zijn verdere leven zou Hitler een sterke afkeer van religie in het algemeen en het christendom in het bijzonder houden.[13] https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler

zoals de liberalen vandaag zwaar ageren tegen christendom maar anderen hun daden minimaliseren. De gelijkenis is pijnlijk identiek

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat stond al op die riemen voor Hitler aan de macht kwam

Voor het derde rijk werden nieuwe gespen ontworpen, waarop het hakenkruis verscheen, met de spreuk. Vanaf 1936.
Het was dus niet zo dat die riemen al in gebruik waren.
https://web.archive.org/web/20080419051412/http://www.das-koppelschloss.de/gottmituns.htm

Ik faal niet in begrijpend lezen, en ook niet in geschiedenis.

 

Ik stel verder voor om bij het topic te blijven en niet elke richting op de te gaan waar onze ADHD Vlaming naar toe stuitert.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-11-2022 om 01:46 zei Petra.:

Wat voor school zit je ? (levensbeschouwelijke oriëntatie, klas, niveau ?)   

Wat is jouw gedachte daarover ? 

Ik zit in het 6de middelbaar ASO in een katholieke school in Oost-Vlaanderen. Het is een vraag voor mijn examen en zou hier graag wat extra info rond krijgen van personen buiten de school.

bewerkt door Frank04
extra info
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Frank04:

Ik zit in het 6de middelbaar ASO in een katholieke school in Oost-Vlaanderen. Het is een vraag voor mijn examen en zou hier graag wat extra info rond krijgen van personen buiten de school.

Succes ! Kun je een beetje uit de voeten met de reacties, of zoek je meer in een bepaalde richting. Je vraag is namelijk behoorlijk 'breed' en kan leiden tot vrij uitgebreide reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Frank04:

Ik zit in het 6de middelbaar ASO in een katholieke school in Oost-Vlaanderen. Het is een vraag voor mijn examen en zou hier graag wat extra info rond krijgen van personen buiten de school.

Hi Frank, 

Een levensbeschouwing kan een religieuze of seculiere visie op het leven zijn. 

Nuttig is imo dat het antwoord geeft op bestaansvragen zoals de zin van het leven, en ethische/morele handvaten en houvast biedt m.b.t. hoe te leven en wat goed of slecht te vinden.

Ontmoetingen met mensen van andere levensbeschouwingen helpen je eigen identiteit te vormen en bewuster positie te bepalen. 

Mijn levensbeschouwing is Humanisme / Possibilianism ( https://en.wikipedia.org/wiki/Possibilianism), waarbij mens en maatschappij centraal staan. 

 

Het gevaar van levensbeschouwingen is denk ik het risico dat je polariseert (-wij zijn beter dan zij-gedachte), denken in exclusie i.p.v. inclusie.

Bepaalde levensbeschouwingen waarbij rolpatronen zijn vastgelegd kunnen met name vrouwen behoorlijk belemmeren.  Zoals bv de katholieke waartoe jij dan hoort en waar vrouwen worden uitgesloten van ambten. 

 

Wat zijn jouw gedachten...

Wat vind je nuttig aan jouw katholieke levensbeschouwing ? 

Wat denk jij wat er gevaarlijk aan zou kunnen zijn ? 

 

P.S. 

https://www.kuleuven.be/thomas/page/interlevensbeschouwelijk-leren/

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Voor het derde rijk werden nieuwe gespen ontworpen, waarop het hakenkruis verscheen, met de spreuk. Vanaf 1936.
Het was dus niet zo dat die riemen al in gebruik waren.
https://web.archive.org/web/20080419051412/http://www.das-koppelschloss.de/gottmituns.htm

Ik faal niet in begrijpend lezen, en ook niet in geschiedenis.

 

Ik stel verder voor om bij het topic te blijven en niet elke richting op de te gaan waar onze ADHD Vlaming naar toe stuitert.

 

Jongene, die God met ons riemen bestonden al voor Hitler aan de macht kwam. Ge lult dus maar raak.

Gott mit uns ('God with us') is a phrase commonly used in heraldry in Prussia (from 1701) and later by the German military during the periods spanning the German Empire (1871 to 1918), Nazi Germany (1933 to 1945), and the early years of West Germany (1949 to 1962). https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gott_mit_uns

Dat ze die riemen droegen of er een hakenkruis aan toevoegden maakt niet dat Hitler pro christendom was, verre van. Hij is onder dwang van zijn moeder gevormd maar stak nooit zijn afschuw voor het Judea-christelijke geloof onder stoelen of banken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-11-2022 om 15:32 zei Frank04:

Wat is het nut en het gevaar van levensbeschouwingen?

 

Het nut is het weten wat het zin van het leven of het doel van het bestaan is. En doordat je het weet, kun je ernaar leven en voor eeuwig gelukkig zijn. Dit geldt alleen voor de Goddelijke levensbeschouwing, dat wil zeggen de levensbeschouwing van de mens die zich baseert op de wil en openbaring van God door de persoon van onze Heer Jezus Christus.

Het gevaar is het afwijken van de ware, Goddelijke zingeving van het leven met als gevolg de eeuwige dood en verdoemenis. Dit geldt voor alle andere levensbeschouwingen, die niet van de ware God zijn. Het grote voorbeeld is de levensbeschouwing van Lucifer (duivel) die uitgaat van egoïsme en ongehoorzaamheid aan God, de bron van ons bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Atheïsme is de afwezigheid van een geloof in God. Meer niet. Het is op zich geen levensbeschouwing. Het gaat dus alleen om het geloof in een God. Wat betreft andere onderwerpen kan iemand die niet in een God gelooft allerlei verschillende levensbeschouwelijke of politieke deeën aanhangen. 

Vaak wordt Hitler in christelijke gegeven als voorbeeld van een atheïst. Maar die was gedoopt katholiek en liet al zijn soldaten lopen met een riem waar " Gott mitt uns" op stond. 

Daarmee komen we gelijk op het gevaar van levensbeschouwingen: Dat men de eigen uitgangspunten als enige ware ziet en anderen demoniseert. Dat leidt tot  ruzie,  zelfs oorlogen. 

In dit topic zie je al dat @Breuk atheïsten demoniseert, dat is die houding in het klein. 

Hetzelfde als bij andere sociale groepsvorming. Soms, maar niet altijd,  speelt een religie en rol. Niet altijd,  bv bij humanisme,  wat iedereen gelijk wordt behandeld en geen religieus onderscheid wordt gemaakt. Religie is vaak een splijtzwam tussen levensbeschouwingen. Zoals bij de Taipingopstand (1850 - 1864). De tot het christendom bekeerde Hong Xiuquan leidde op basis van visioenen een opstand tegen de heersende Qing-dynastie in China. Er vielen 20 miljoen doden.

Ik demoniseer dan zeker ook het Christendom, Islam en het Boeddhisme?

Je gaat wel af op het woordje atheïstisch zeg. Wat een woord: demoniseren…
Zal ik voortaan seculier gebruiken?

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Ik denk dat het voor Frank vervelend is als er allerlei gesprekken door elkaar lopen.  Die wil toch gewoon visies op de vraag voor zijn examen.   

 

 

 

Ook dat is het “gevaar” van diverse levensbeschouwingen, voeg er een trol als dbi aan toe en de poppen gaan aan het dansen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid