Spring naar bijdragen

Basis voedsel bijbel


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Winand:

Hoi, ik ben op zoek naar welk soort eten goed voor je is uit de bijbel? Honing , water, melk , meel staat ergens in Senach DT boek kunnen jullie me helpen waar ? Gr Winand 

 

 

Okee, ik waag een poging. Bedenk wel dat voedsel toen en nu nogal een verschil maakt. Dit gezien onze vervuiling en bewerking en toevoegingen. 

Jezus at vis en brood en dronk wijn. Ik ga ervan uit dat hij ook lamsvlees at. 

Zijn leerlingen plukten aren tijdens hun wandelingen. En wreven die met hun handen. 

De bijbel spreekt over een land vloeiend van melk en honing. (Tegenwoordig is melk en honing niet zonder meer aan te raden). 

De bijbelse voedselwetten zijn mijns inziens nog steeds van toepassing. Dus varken, konijn, garnaal, kreeft, krab en inktvis niet eten. 

Dit is even wat spontaan in me opkomt. Dus pin me er niet op vast :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Winand:

Hoi, ik ben op zoek naar welk soort eten goed voor je is uit de bijbel? Honing , water, melk , meel staat ergens in Senach DT boek kunnen jullie me helpen waar ? Gr Winand 

Vrolijk zijn, genieten en je aan eten en drinken tegoed doen is een geschenk van God. Je mag alles eten maar geen vlees waar nog bloed in zit.   

Honing is gezond. Johannes at honing en sprinkhanen, dus die zullen ook wel goed zijn.  Volgens mij wordt er verder niks expliciet aangeraden. 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.9/Genesis-9/

"Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef Ik je, zoals Ik je ook de planten heb gegeven. 4  Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten."

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/COL.2/Kolossenzen-2/

"Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat"

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ROM.14/Romeinen-14/

"Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard"

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ECC.3/Prediker-3/

'Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten. 13 Want wanneer hij zich aan eten en drinken tegoed doet en geniet van al het goede dat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God."

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.3/Matteus-3/

Johannes de Doper "voedde zich met sprinkhanen en wilde honing"   

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/PRO.16/Spreuken-16/

"24 Een vriendelijk woord is een korf vol honing, zoet voor de ziel en gezond voor het lichaam."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is maar 1 sprinkhaan koosjer, welke is de vraag. Begin aub niet aan insecten, ons lichaam is niet ontworpen exoskeletten te verteren. Zelf poog ik naar een 5/2 dieet te leven. 5 dagen normaal eten, 2 dagen vasten.

Ik eet zeer weinig vlees en nog veel minder varken. Het is een beetje af te wegen met een geest van verstand. Veel mensen eten avocado, maar is dat wel verstandig om te doen? En dat is nochtans een koosjere vrucht.

Succes

En welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Er is maar 1 sprinkhaan koosjer, welke is de vraag. Begin aub niet aan insecten, ons lichaam is niet ontworpen exoskeletten te verteren. Zelf poog ik naar een 5/2 dieet te leven. 5 dagen normaal eten, 2 dagen vasten.

Ik eet zeer weinig vlees en nog veel minder varken. Het is een beetje af te wegen met een geest van verstand. Veel mensen eten avocado, maar is dat wel verstandig om te doen? En dat is nochtans een koosjere vrucht.

Succes

En welkom!

Beter is één dag vasten. Dus bijvoorbeeld na drie of vier dagen eten. Als je twee dagen vast wordt je darm zo traag dat je etensresten te lang in je darm blijven. Dus zou je moeten laxeren. Bij één dag vasten hoeft dat niet. 

Avocado zou in principe gezond moeten zijn. Maar omdat het nu zo'n enorme vlucht neemt kun je er donder op zeggen dat ze niet meer gezond gefokt worden. Zal wel weer bol staan van de chemische troep en gebruikt enorm veel water om te laten groeien. 

Vis zou ook gezond moeten zijn. Maar....

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/eet-een-portie-vis-uit-de-westerschelde-en-je-zit-aan-je-pfas-taks~a48f6d94/

Dus....... 

 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Avocado’s zijn heel gezond, maar is maffia en veroorzaakte massa doden door watersnood. Ganse rivieren zuigen ze daarvoor leeg. Ik snap klimaatactivisten die dit eten dus totaal niet. Koop zoveel mogelijk lokaal gekweekt en geproduceerd en ga mee met de seizoenen.

hoe zie jij vasten Hermanos? Ik eet die dagen gewoon fruit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Winand:

Hoi, ik ben op zoek naar welk soort eten goed voor je is uit de bijbel? Honing , water, melk , meel staat ergens in Senach DT boek kunnen jullie me helpen waar ? Gr Winand 

 

 

Waarom? Destijd, de brons- en ijzertijd, had men bepaalde ideeën over voedsel die  nu volstrekt zijn achterhaald. 

Kolossenzen 2: 16. Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hermanos2:

De bijbelse voedselwetten zijn mijns inziens nog steeds van toepassing. Dus varken, konijn, garnaal, kreeft, krab en inktvis niet eten. 

Kolossenzen 2: 16. Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Avocado’s zijn heel gezond, maar is maffia en veroorzaakte massa doden door watersnood. Ganse rivieren zuigen ze daarvoor leeg. Ik snap klimaatactivisten die dit eten dus totaal niet. Koop zoveel mogelijk lokaal gekweekt en geproduceerd en ga mee met de seizoenen.

hoe zie jij vasten Hermanos? Ik eet die dagen gewoon fruit.

Vasten is prima. Ik heb veel ervaring opgedaan met het harde vasten. Dat betekent laxeren en dan een week alleen water. Ik heb het zelfs langer volgehouden. Achteraf vraag ik me wel af of dit wel zo gezondheids bevorderend is. Ik denk dat het beter is om troep uit je voeding te elimineren. En minder eten en minder vaak. Te oordelen naar het eetgedrag van de gemiddelde mens is dit raadzaam. 

Dus echt vasten, niks eten wel drinken, is prima voor een dag. Je darm motoriek wordt onmiddellijk langzamer dus zorg dat je laatste maaltijd geen vlees bevat. Dat gaat rotten in je buik. Geeft kanker. Je zou om te beginnen met vasten een halve liter yoghurt kunnen drinken. Die bevat veel bacteriën die van nature in je darm voorkomen en het werkt laxerend. 

Fruit is redelijk okee. Het gevaar bestaat dat je teveel fruit gaat eten en daardoor teveel fruitsuikers binnenkrijgt. Daarom niet meer dan twee of hoogstens drie stuks per dag. Fruit met een zuur smaakje (bessen) bevat minder koolhydraten. Groenten zijn betere optie. Bevatten veel vezels, weinig koolhydraten. Als vuistregel kun je hanteren dat ondergrondse groenten zoals knollen en bollen meer koolhydraten bevatten dan bovengrondse. Daarmee kun je dan prima je dagelijkse energie behoefte afdekken. Groenten gewoon koken of stomen en op smaak brengen met olie, azijn, peper, zout. Mengsel van ondergrondse en bovengrondse groenten. 

Bedenk voor jezelf een tijdvenster waarin je eet. En probeer daarbuiten niet meer te eten. Bijvoorbeeld tussen 12u en 18u. Ik noem maar wat. Dan vast je dus 18 uren per dag. Namelijk van zes uur savonds tot twaalf uur smiddags. In het tijdvenster van 12 tot 18u eet je twee maaltijden. 

Tjemig, wat is dit een lang lulverhaal geworden. Word je er nog wijs uit? :)

Ik geef een dag voorbeeld:

Ochtend (7u): een glas water met een eetlepel appelazijn. 

Middag (12u): warme groenten met twee zachtgekookte eieren. 

Tussendoortje: appel. 

Avond (17:30u): warme groenten met wat vis of vlees. 

Eén dag per week kun je eventueel wat troep eten. Soms ontkom je er in gezelschap niet aan of je hebt gewoon trek in iets ongezonds. Gebakje, Big Mac? 

 

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Kolossenzen 2: 16. Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken.

https://www.119ministries.com/119-blog/misunderstood-verses-of-the-new-testament-week-10/

Hier, asjeblieft. Bespaart mij het typewerk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Avocado’s zijn heel gezond, maar is maffia en veroorzaakte massa doden door watersnood. Ganse rivieren zuigen ze daarvoor leeg. Ik snap klimaatactivisten die dit eten dus totaal niet. Koop zoveel mogelijk lokaal gekweekt en geproduceerd en ga mee met de seizoenen.

 

Of kweek gewoon zelf die groenten en dat fruit.  Lokaler gaat het niet worden.  Biologische groenten en fruit geeft ook een meer voldaan gevoel.   Verder moet iedereen het zelf maar weten, ik denk dat bijbels gezien het niet uit maakt wat je eet.   Het onaangename gevoel in je buik  nadat je bij MacDonalds hebt gegeten zegt al voldoende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Of kweek gewoon zelf die groenten en dat fruit.  Lokaler gaat het niet worden.  Biologische groenten en fruit geeft ook een meer voldaan gevoel.   Verder moet iedereen het zelf maar weten, ik denk dat bijbels gezien het niet uit maakt wat je eet.   Het onaangename gevoel in je buik  nadat je bij MacDonalds hebt gegeten zegt al voldoende.

Zelfs al je eigen groenten kweekt ben je nog afhankelijk van bodem water en luchtkwaliteit. En van het beginproduct of zaad waarmee je start. Ik geloof daar niet in. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Zelfs al je eigen groenten kweekt ben je nog afhankelijk van bodem water en luchtkwaliteit. En van het beginproduct of zaad waarmee je start. Ik geloof daar niet in. 

 

Dat klopt, als je op vervuilde grond kweekt of met vervuild water zit dan kun je er maar beter van af zien. Ik heb daar geen aanwijzingen voor.  Zaden heb ik deels uit eigen oogst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hermanos2:
20 uur geleden zei Dat beloof ik:

Kolossenzen 2: 16. Laat u daarom door niemand iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken.

https://www.119ministries.com/119-blog/misunderstood-verses-of-the-new-testament-week-10/

Hier, asjeblieft. Bespaart mij het typewerk. 

Ach natuurlijk! De tekst is duidelijk maar er wordt iets anders mee bedoeld en ik snap er niets van.
Als hij iets anders had willen zeggen had dat er wel gestaan.

20 uur geleden zei Hermanos2:

Dit is een mooi voorbeeld van de manier waarop jij context blijft negeren. Dankjewel. 

Dit is een mooi voorbeeld van iemand die met de standaard reactie 'Je negeert de context!' komt, zonder uit te leggen wat dan de juiste context is en waarom de opmerking daar dan buiten zou vallen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-11-2022 om 14:07 zei Hermanos2:

Vasten is prima. Ik heb veel ervaring opgedaan met het harde vasten. Dat betekent laxeren en dan een week alleen water. Ik heb het zelfs langer volgehouden. Achteraf vraag ik me wel af of dit wel zo gezondheids bevorderend is. Ik denk dat het beter is om troep uit je voeding te elimineren. En minder eten en minder vaak. Te oordelen naar het eetgedrag van de gemiddelde mens is dit raadzaam. 

Dus echt vasten, niks eten wel drinken, is prima voor een dag. Je darm motoriek wordt onmiddellijk langzamer dus zorg dat je laatste maaltijd geen vlees bevat. Dat gaat rotten in je buik. Geeft kanker. Je zou om te beginnen met vasten een halve liter yoghurt kunnen drinken. Die bevat veel bacteriën die van nature in je darm voorkomen en het werkt laxerend. 

Fruit is redelijk okee. Het gevaar bestaat dat je teveel fruit gaat eten en daardoor teveel fruitsuikers binnenkrijgt. Daarom niet meer dan twee of hoogstens drie stuks per dag. Fruit met een zuur smaakje (bessen) bevat minder koolhydraten. Groenten zijn betere optie. Bevatten veel vezels, weinig koolhydraten. Als vuistregel kun je hanteren dat ondergrondse groenten zoals knollen en bollen meer koolhydraten bevatten dan bovengrondse. Daarmee kun je dan prima je dagelijkse energie behoefte afdekken. Groenten gewoon koken of stomen en op smaak brengen met olie, azijn, peper, zout. Mengsel van ondergrondse en bovengrondse groenten. 

Bedenk voor jezelf een tijdvenster waarin je eet. En probeer daarbuiten niet meer te eten. Bijvoorbeeld tussen 12u en 18u. Ik noem maar wat. Dan vast je dus 18 uren per dag. Namelijk van zes uur savonds tot twaalf uur smiddags. In het tijdvenster van 12 tot 18u eet je twee maaltijden. 

Tjemig, wat is dit een lang lulverhaal geworden. Word je er nog wijs uit? :)

Ik geef een dag voorbeeld:

Ochtend (7u): een glas water met een eetlepel appelazijn. 

Middag (12u): warme groenten met twee zachtgekookte eieren. 

Tussendoortje: appel. 

Avond (17:30u): warme groenten met wat vis of vlees. 

Eén dag per week kun je eventueel wat troep eten. Soms ontkom je er in gezelschap niet aan of je hebt gewoon trek in iets ongezonds. Gebakje, Big Mac? 

 

https://www.119ministries.com/119-blog/misunderstood-verses-of-the-new-testament-week-10/

Hier, asjeblieft. Bespaart mij het typewerk. 

Goeie tips! Ik heb nog nooit gevast dus dit soort praktische tips zijn zeer interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom appelwijnazijn aan je water toevoegen en niet aan iets eetbaar? :)

https://www.eatingbirdfood.com/electrolyte-soda/

 

Op 18-11-2022 om 05:30 zei Hopper:

Of kweek gewoon zelf die groenten en dat fruit.  Lokaler gaat het niet worden.  Biologische groenten en fruit geeft ook een meer voldaan gevoel.   Verder moet iedereen het zelf maar weten, ik denk dat bijbels gezien het niet uit maakt wat je eet.   Het onaangename gevoel in je buik  nadat je bij MacDonalds hebt gegeten zegt al voldoende.

Aeroponics is the way.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Waarom appelwijnazijn aan je water toevoegen en niet aan iets eetbaar? :)

https://www.eatingbirdfood.com/electrolyte-soda/

 

Aeroponics is the way.

Theoretisch een mooi model, maar als je daadwerkelijk voedsel wilt kweken dan zou ik wat minder hoog grijpen en meer de natuur volgen.  Als je goede biologische mest koopt (Je kan met een zak van 25 kilo jaren doen) en dit door potgrond mengt kun je hoogwaardig voedsel zonder chemie kweken.  Zaak is natuurlijk dat plaaginsecten er niet bij kunnen.  Afschermen met insectengaas is een optie.  Zo kun je in een kleine ruimte tegen lage kosten hoogwaardig voedsel kweken.  Ervaring speelt natuurlijk ook een rol, dat wel.  En het spreekt dat je in december geen sla kunt kweken.  Je moet je aanpassen aan het seizoen en/of voedsel wecken of invriezen.

Zo heb ik zelf verleden week bieten gezaaid.  Deze gaan de hele winter ergens rustig in een raamkozijn op het voorjaar wachten, samen met andere gewassen  in een klein stadium.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Theoretisch een mooi model, maar als je daadwerkelijk voedsel wilt kweken dan zou ik wat minder hoog grijpen en meer de natuur volgen.  Als je goede biologische mest koopt (Je kan met een zak van 25 kilo jaren doen) en dit door potgrond mengt kun je hoogwaardig voedsel zonder chemie kweken.  Zaak is natuurlijk dat plaaginsecten er niet bij kunnen.  Afschermen met insectengaas is een optie.  Zo kun je in een kleine ruimte tegen lage kosten hoogwaardig voedsel kweken.  Ervaring speelt natuurlijk ook een rol, dat wel.  En het spreekt dat je in december geen sla kunt kweken.  Je moet je aanpassen aan het seizoen en/of voedsel wecken of invriezen.

Zo heb ik zelf verleden week bieten gezaaid.  Deze gaan de hele winter ergens rustig in een raamkozijn op het voorjaar wachten, samen met andere gewassen  in een klein stadium.

Aeroponics is zeer praktisch ook. Ik heb jaren aeroponics geteeld. Je verspilt niets water. Maar bieten zou ik ook gewoon in de grond steken,  niet alle groenten verdragen dit. Je kan ook kiemgroenten het hele jaar door telen.  

Ik heb geresearched of je langdurig voedsel kunt stockeren zonder koelkast of diepvries. Fermenteren en conserveren laten dit perfect toe. We zijn te ver van de oude wegen gaan staan en verloren die kennis, zal velen duur komen te staan als het systeem implodeert. 

Kiembrood is nog steeds iets wat ik het liefste eet, en zeer bijbel. Maar het kost energie dit te maken dus heb ik het al even niet meer gemaakt. Gewoon de granen uitkiemen (maar niet te ver), mixen, kneden (desnoods met gemaalde granen erbij als het te nat is), afbakken en klaar.

SAM_0257-768x512.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Ook een leuk ideetje om te vasten. 😂

 

https://www.deroerom.nl/nieuws/2022/03/vaten-met-vloeibaar-brood/

"In de 17e eeuw verhuisden Paulaner-monniken van Zuid-Italië naar het klooster Neudeck ob der Au in Beieren. “Omdat ze leefden volgens een strikte regel, moesten ze zich in de vastentijd onthouden van vast voedsel. Ze hadden meer nodig dan water om zich in leven te houden. De monniken vonden er iets op. “Liquida non frangunt ienum”, ‘iets vloeibaars verbreekt het vasten’ niet bracht de oplossing"

 

image.thumb.png.54301d3d7cad7f7c49357f59082d6b1e.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ben nu al meer dan een week op fruit en soep aan het gaan, gaat redelijk. Maar ik heb vandaag toch zuurkool met rookworst en mosterd gegeten. Ja dat schrokte ik dan ook als een ongegeneerde vetzak binnen. :D

Dat kan een teken zijn dat je ondervoed aan het raken bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Fundamenteel:

Kzal dan maar wat bier erbij gieten zeker? :D

Of je neemt de opmerking van Robert Frans serieus.  Fruit en soep lijkt me geen gezond dieet.  En als het eindigt in een vreetbui heeft het in spirituele zin ook geen zin gehad.  Fruit wat je in de winkel koopt bevat weinig voedingswaarde (wel vitaminen e.d.) maar wel snelle suikers (fructose).

Experimenteren met voeding is een riskante zaak, je lichaam kan er schade van oplopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid