Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

"En de Heere God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?", staat daar, in mijn Statenbijbel van 1947. 


Ik vind het een nogal verontrustende gedachte dat de Heere Adam niet kon vinden. Zeg nou zelf, hij had twee mensen in het paradijs geplaatst en in minder dan geen tijd is de controle zoek. Hoe kan de Heere dan waken over een Aarde met daarop ca 7/8 miljard zielen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Janus 63:

"En de Heere God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?", staat daar, in mijn Statenbijbel van 1947. 


Ik vind het een nogal verontrustende gedachte dat de Heere Adam niet kon vinden. Zeg nou zelf, hij had twee mensen in het paradijs geplaatst en in minder dan geen tijd is de controle zoek. Hoe kan de Heere dan waken over een Aarde met daarop ca 7/8 miljard zielen?

RaSJI becommentarieert:

Citaat

"Waar ben je" -- JHWH wist waar Adam was, maar hij vroeg hem dit om met hem in gesprek te gaan en hem niet terug te laten schrikken (Tanchuma Tazria 9). Vroeg Hij niet iets vergelijkbaars aan Kaïn (4:9)? - "Waar is je broer Abel?" - en aan Bileam (Numeri 22:9) - “Wie zijn deze mannen bij u?” - om een gesprek met hen aan te gaan, en aan Hizkia, met betrekking tot de afgezanten van (Jes. 39:3) (Midrasj Beresjiet Rabbah 19:11)".

איכה: יודע היה היכן הוא, אלא ליכנס עמו בדברים, שלא יהא נבהל להשיב אם יענישהו פתאום. וכן בקין (בראשית ד ט) אמר לו אי הבל אחיך, וכן בבלעם (במדבר כב ט) מי האנשים האלה עמך, ליכנס עמהם בדברים, וכן בחזקיה בשלוחי (אויל) מרודך בלאדן (ישעיה לט ג)

Er zijn hiernaast nog vele interpretaties, maar de mooiste vind ik die van Rabbi Schneur Zalman:

Citaat

"Waar ben je?" is de eeuwige oproep van JHWH aan ieder mens: Waar ben je nu in de wereld? Wat heb nu je bereikt?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Janus 63:

"En de Heere God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?", staat daar, in mijn Statenbijbel van 1947. 


Ik vind het een nogal verontrustende gedachte dat de Heere Adam niet kon vinden. Zeg nou zelf, hij had twee mensen in het paradijs geplaatst en in minder dan geen tijd is de controle zoek. Hoe kan de Heere dan waken over een Aarde met daarop ca 7/8 miljard zielen?

Is dit een poging toe een mop? Want ze is geslaagd dan lol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Janus 63:

"En de Heere God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?", staat daar, in mijn Statenbijbel van 1947. 


Ik vind het een nogal verontrustende gedachte dat de Heere Adam niet kon vinden. Zeg nou zelf, hij had twee mensen in het paradijs geplaatst en in minder dan geen tijd is de controle zoek. Hoe kan de Heere dan waken over een Aarde met daarop ca 7/8 miljard zielen?

Niet alleen dat.
Hij wist ook niet dat ze van de verboden boom hadden gegeten, dat leidde hij af uit Adams woorden.
Vervolgens nam hij Adams verhaal (die Eva de schuld gaf) voor waar aan, zonder Eva te hebben gehoord.
Als je dit verhaal letterlijk neemt gaat er werkelijk elke zin logischerwijs iets mis.
Dat komt omdat christenen dit verhaal letterlijk zijn gaan nemen, waar dat nooit letterlijk was bedoeld.
Het ging (en gaat) Joden om de moraal van het verhaal, de boodschap. 
Niet om de letterlijke inhoud.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Niet alleen dat.
Hij wist ook niet dat ze van de verboden boom hadden gegeten, dat leidde hij af uit Adams woorden.
Vervolgens nam hij Adams verhaal (die Eva de schuld gaf) voor waar aan, zonder Eva te hebben gehoord.
Als je dit verhaal letterlijk neemt gaat er werkelijk elke zin logischerwijs iets mis.
Dat komt omdat christenen dit verhaal letterlijk zijn gaan nemen, waar dat nooit letterlijk was bedoeld.
Het ging (en gaat) Joden om de moraal van het verhaal, de boodschap. 
Niet om de letterlijke inhoud.

Het verhaal van Israël heeft een bepaalde lijn of beter gezegd een aantal kernpunten

Er is een verbintenis tussen 12 stammen, men leeft gezamenlijk in een bepaald gebied, er is een gezamenlijke religie en wetgeving, er zijn steeds bedreigingen van grootmachten (Egypte, Babel, Perzië, Syrië) en buurvolken.
Dit wordt verteld in het wat ik noem het hoofdverhaal. Dat is dat men geroepen door de Godsnaam als bevrijde mensen uit Egypte, het land geschonken krijgt. Het leven in het land kan alleen maar goed gaan als men zich aan de ontvangen geboden van deze specifieke God houdt. Hoewel er onder de Richters en Koningen heel veel is opgebouwd, is men tenslotte weggevoerd in ballingschap. De reden is dat men zich niet aan de geboden heeft gehouden en het recht vertrapt is.

Kijk je nu naar de aartsvaders verhalen, dan zijn die steeds met deze thema’s bezig. Abraham meet het land al uit. Er worden allerlei verbindingen gelegd met de latere verhalen. Hij wordt eerder uit Ur geroepen. Hij is in Egypte. Zo ook de Jakob verhalen, die ook weer allerlei verbindingen leggen. Uiteindelijk komt hij met de 12 zonen in Egypte, als opmaat voor het grote bevrijdingsverhaal.

Warom zeg ik dit: het Adam en Eva verhaal is een mini-compositie van het ‘identiteitsverhaal’ van Israël.

In het beloofde land (Eden) met het gebod leven. Helaas het lukt niet, ze worden er uitgegooid (Ballingschap).

Het is bepaald geen moralistisch verhaal maar een identiteitsverhaal. In wezen dus wel historisch, maar niet bepaald chronologisch. Je moet het lezen vanuit de kern: Israël, de eersteling (eerstgeborene) in het land dat God hen gaf tussen de volken. Lees het eerder van achteren naar voren dan andersom.

 

En waar gaat het om. Om die eersteling, want die staat (pars pro toto) model voor de gehele mensheid.

Van Adam, naar Noach, naar Abraham, naar Jakob en daar zijn we bij Israël: de verenigde stammen.

(uiteindelijk zegt de christelijke gemeente , komt het allemaal weer samen in die ene eerstgeborene, zoon van Adam, zoon van Abraham, zoon van Israël: Jezus)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chaim:

En God wist niet meer waar ze waren? En indien Hij het wist, waarom vroeg hij dan waar Adam was? Scherpe vraag!

Omdat Adam zijn naaktheid verborg uit schaamte, waarop God zegt: wie heeft u te kennen gegeven dat je naakt bent? 

De relatie met God is daar verstoord en Adam wordt vervloekt te zwoegen op het land. Die vloek duurt tot na de zondvloed. Genesis 8:22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht.

Maar ook Noach heeft een zoon die snel vervloekt is en het spel begint weer van voor af aan. Ook hier betrof het de naaktheid van Noach. 

Genesis 9:23 Toen namen Sem en Jafeth een kleed, en zij leiden het op hun beider schouderen, en gingen achterwaarts, en bedekten de naaktheid huns vaders; en hun aangezichten waren achterwaarts gekeerd, zodat zij de naaktheid huns vaders niet zagen. 24 En Noach ontwaakte van zijn wijn; en hij merkte wat zijn kleinste zoon hem gedaan had. 25 En hij zeide: Vervloekt zij Kanaan; een knecht der knechten zij hij zijn broederen!

Eerst een vrucht van kennis, nu van wijn die dommer maakt. Of is dat contrast enkel in mijn hoofd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Hallo nieuwe Janus, welkom! 

Bedoel je met individueel dit ?

1 uur geleden zei Janus 63:

Hallo, daar ben ik weer.

Bedankt voor uw reacties, ik zie nieuwe inzichten. Verder heb ik een praktische vraag (ik ben nieuw hier): hoe kan ik individueel reageren? Ik zie die knop nergens.

Groet, Janus 63

 

Dat doe je door linksonder op de zwarte knop "citeren" te klikken. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-11-2022 om 12:43 zei Janus 63:

"En de Heere God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?", staat daar, in mijn Statenbijbel van 1947. 


Ik vind het een nogal verontrustende gedachte dat de Heere Adam niet kon vinden. Zeg nou zelf, hij had twee mensen in het paradijs geplaatst en in minder dan geen tijd is de controle zoek. Hoe kan de Heere dan waken over een Aarde met daarop ca 7/8 miljard zielen?

Mozes schrijft dit verhaal in de wildernis. Na de exodus. Hij schrijft geen droge feiten maar een verhaal. Waarom zou hij deze stijlfiguur niet verwerken in een verhaal? Mozes is een geïnspireerd verteller maar hij schrijft zelf. Zijn hand wordt niet door God geleidt. Stel jezelf de vraag of dit bij God mogelijk is. Het antwoord is JA. 

Voorts heeft God engelen, boodschappers, in dienst. Die voortdurend de aarde bekijken en rapporteren aan God. God is volledig op de hoogte. Kijkt toe en wacht Zijn tijd af. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-11-2022 om 17:48 zei Dat beloof ik:

Niet alleen dat.
Hij wist ook niet dat ze van de verboden boom hadden gegeten, dat leidde hij af uit Adams woorden.
Vervolgens nam hij Adams verhaal (die Eva de schuld gaf) voor waar aan, zonder Eva te hebben gehoord.
Als je dit verhaal letterlijk neemt gaat er werkelijk elke zin logischerwijs iets mis.
Dat komt omdat christenen dit verhaal letterlijk zijn gaan nemen, waar dat nooit letterlijk was bedoeld.
Het ging (en gaat) Joden om de moraal van het verhaal, de boodschap. 
Niet om de letterlijke inhoud.

Dank je, ik constateer ook een eerste serieuze frictie tussen man en vrouw. Immers, Adam geeft Eva de schuld, hij neemt haar eenvoudig niet in bescherming. Ook dat vind ik verontrustend. Of dat nu letterlijk moet worden opgevat of symbolisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Janus 63:

Dank je, ik constateer ook een eerste serieuze frictie tussen man en vrouw. Immers, Adam geeft Eva de schuld, hij neemt haar eenvoudig niet in bescherming. Ook dat vind ik verontrustend. Of dat nu letterlijk moet worden opgevat of symbolisch.

Zoals ik eerder schreef, het Adam en Eva verhaal is het verhaal van Israël in een notendop.

Het is wel goed om op de details te letten. Adam geeft  n.l. God de schuld:

Genesis 3:12 Toen zei Adam: De vrouw die U gaf om bij mij te zijn, die heeft mij van die boom gegeven en ik heb ervan gegeten.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Janus 63:

Dank je, ik constateer ook een eerste serieuze frictie tussen man en vrouw. Immers, Adam geeft Eva de schuld, hij neemt haar eenvoudig niet in bescherming. Ook dat vind ik verontrustend. Of dat nu letterlijk moet worden opgevat of symbolisch.

Naar mijn mening werkt deze 'frictie' nog steeds door. Maar de meningen lopen sterk uiteen. De strijd tussen man en vrouw kan hier zijn oorsprong/oorzaak hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

Zoals ik eerder schreef, het Adam en Eva verhaal is het verhaal van Israël in een notendop.

Het is wel goed om op de details te letten. Adam geeft  n.l. God de schuld:

Genesis 3:12 Toen zei Adam: De vrouw die U gaf om bij mij te zijn, die heeft mij van die boom gegeven en ik heb ervan gegeten.

Ja, dat is mooi. De Bijbel is nogal 'dicht' geschreven, bijna iedere letter betekent iets. Uw (jouw) uitleg reduceert Eva wel tot een instrument, geen echt mens. Een speeltje voor Adam, van God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Breuk:

Zoals ik eerder schreef, het Adam en Eva verhaal is het verhaal van Israël in een notendop.

Het is wel goed om op de details te letten. Adam geeft  n.l. God de schuld:

Genesis 3:12 Toen zei Adam: De vrouw die U gaf om bij mij te zijn, die heeft mij van die boom gegeven en ik heb ervan gegeten.

Het verhaal van Israël is een spirituele oorlog die ook als grondoorlog uitgevochten wordt. God claimt het beloofde land Israël als Zijn eigendom en laat de goddeloze natiën over aan hun goden. Jezus kwam naar de verloren schapen van Israël om Zijn volk opnieuw te verenigen. Sindsdien worden de heidenen toegelaten om zich aan te sluiten bij Israël. Ook zien we dat de joden van over de hele wereld terugkeren naar huis. Profetieën gaan in vervulling. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Janus 63:

Ja, dat is mooi. De Bijbel is nogal 'dicht' geschreven, bijna iedere letter betekent iets. Uw (jouw) uitleg reduceert Eva wel tot een instrument, geen echt mens. Een speeltje voor Adam, van God.

 

Waar zeg ik dat? Ik citeer alleen het gedeelte waar Adam God de schuld geeft.

Adam was eerder heel blij met Eva (Naardense bijbel):

Dan zegt hij, de –rode– mens: 
zij is het nu!- 
been uit mijn beenderen 
en vlees uit mijn vlees!- 
tot haar worde geroepen ‘isja’,- vrouw, 
want uit een iesj,- man is zij genomen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Janus 63:

Wat haar menselijk maakt, is dat ze domme dingen doet:)

en Adam ook, op zijn beurt. De domheid van de mens komt net iets voor de zondeval. 
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer elke tegenspraak. Ik probeer duiding te vinden in die oude woorden.

3 minuten geleden zei Breuk:

Waar zeg ik dat? Ik citeer alleen het gedeelte waar Adam God de schuld geeft.

Adam was eerder heel blij met Eva (Naardense bijbel):

Dan zegt hij, de –rode– mens: 
zij is het nu!- 
been uit mijn beenderen 
en vlees uit mijn vlees!- 
tot haar worde geroepen ‘isja’,- vrouw, 
want uit een iesj,- man is zij genomen!

Beste Breuk, ik weet niet precies waar dit deel van de Bijbel te vinden is. Maar, als je dan, als Adam, te kennen geeft dat je zo tevreden bent met Eva, waarom laat je haar dan zo hard vallen als het een beetje moeilijk wordt?
Ik zoek aanscherping. Verschil van mening vind ik geen enkel probleem.

9 minuten geleden zei Janus 63:

en Adam ook, op zijn beurt. De domheid van de mens komt net iets voor de zondeval. 
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer elke tegenspraak. Ik probeer duiding te vinden in die oude woorden.

Beste Breuk, ik weet niet precies waar dit deel van de Bijbel te vinden is. Maar, als je dan, als Adam, te kennen geeft dat je zo tevreden bent met Eva, waarom laat je haar dan zo hard vallen als het een beetje moeilijk wordt?
Ik zoek aanscherping. Verschil van mening vind ik geen enkel probleem.

Of: "verschil van inzicht", is beter hier

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Janus 63:

en Adam ook, op zijn beurt. De domheid van de mens komt net iets voor de zondeval. 
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer elke tegenspraak. Ik probeer duiding te vinden in die oude woorden.

Beste Breuk, ik weet niet precies waar dit deel van de Bijbel te vinden is. Maar, als je dan, als Adam, te kennen geeft dat je zo tevreden bent met Eva, waarom laat je haar dan zo hard vallen als het een beetje moeilijk wordt?
Ik zoek aanscherping. Verschil van mening vind ik geen enkel probleem.

Of: "verschil van inzicht", is beter hier

 

Het thema van de mens en zijn directe medemens, en dan de mens en zijn broeder, en dan de mens en zijn broeders. 
De schrijvers bouwen dat steeds meer uit totdat ze uiteindelijk bij de 12 broeders komen , die de stammen van Israël representeren. Het verhaal is van achteruit geschreven. Eerst waren de 12 stammen verenigd en toen zijn de verhalen ontstaan. Al die verhalen van Genesis lichten steeds punten uit dat verhaal van Israël. Het is best literair van een hoog niveau, maar niet direct een letterlijk en historisch verhaal. Begrijp het verhaal van Israël en je snapt al beter waar Genesis over gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Janus 63:

en Adam ook, op zijn beurt. De domheid van de mens komt net iets voor de zondeval. 
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer elke tegenspraak. Ik probeer duiding te vinden in die oude woorden.

Beste Breuk, ik weet niet precies waar dit deel van de Bijbel te vinden is. Maar, als je dan, als Adam, te kennen geeft dat je zo tevreden bent met Eva, waarom laat je haar dan zo hard vallen als het een beetje moeilijk wordt?
Ik zoek aanscherping. Verschil van mening vind ik geen enkel probleem.

Of: "verschil van inzicht", is beter hier

 

nog maar even vrij associërend, de onbezonnenheid van de mens lijkt hier vooruit te lopen op de zondeval

Zowel de onbezonnenheid van Eva als van Adam

41 minuten geleden zei Hermanos2:

Naar mijn mening werkt deze 'frictie' nog steeds door. Maar de meningen lopen sterk uiteen. De strijd tussen man en vrouw kan hier zijn oorsprong/oorzaak hebben. 

Dat zou zomaar kunnen. Beide seksen laten zich niet van hun fraaiste kant zien.

En nu maar weer 's naar bed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid