Spring naar bijdragen

Vragen over interesse in een concept mbt verdieping van je eigen geloof


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ik ben een student Theologie en voor een vak moeten wij een ondernemingsplan schrijven voor een fictieve onderneming. 

Mijn idee is om een bedrijf op te starten waarbij ik mede christenen bijstaan bij het verdiepen en verhelderen van hun eigen geloof.  Het christelijke geloof kan behoorlijk ingewikkeld zijn.. Het kan ook zo zijn dat bepaalde levensgebeurtenissen er voor zorgen dat er bepaalde vragen of twijfels zijn ontstaan. Ik zou je graag bij deze vragen, twijfels of verdieping wensen willen bijstaan. Dit kunnen vragen zijn over de Bijbel, over God, over gebed, over wat dan ook. Het doel is niet dat je een bepaalde opvatting over X of Y krijgt, maar dat we samen uitdiepen wat je allemaal gelooft en ook de mogelijke spanningen/worstelingen die daarbij kunnen spelen (en dit ook uitdiepen). Dit kunnen ingewikkelde vragen zijn waarbij veel bagage en pijn kan zitten en dan zullen we dit ook samen onderzoeken. Dit alles met als doel dat jij je eigen geloof kan verdiepen en duidelijker hebt wat je allemaal gelooft en mogelijk antwoorden hebt kunnen vinden op de vragen die je had. Zodat je weet wie jij bent als christen, wat je religieuze identiteit is. Het gaat niet alleen om het vinden van bepaalde antwoorden, maar ook de begeleiding die er bij krijgt, dus dat jij en je vragen serieus genomen worden en dat je een plek hebt waar je deze samen kan onderzoeken.

Dit zou ik dan doen met behulp van één op één gesprekken, online of op locatie. Het eerste gesprek zou vooral kennismaking zijn en het ontdekken welke thema's / worstelingen er allemaal spelen bij je, zodat we deze kunnen gebruiken als leidraad voor toekomstige gesprekken. Het zou niks kosten, omdat ik gebruik zou willen maken van subsidies om mijn kosten te dekken.

Nu heb ik hier twee vragen voor jullie:

1. Is dit een dienst waar je gebruik van zou maken?

2. Zou je hiervoor betalen? (Bijvoorbeeld 30 euro per sessie)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei theologiestudent99:

Hallo iedereen!

Ik ben een student Theologie en voor een vak moeten wij een ondernemingsplan schrijven voor een fictieve onderneming. 

Mijn idee is om een bedrijf op te starten waarbij ik mede christenen bijstaan bij het verdiepen en verhelderen van hun eigen geloof.  Het christelijke geloof kan behoorlijk ingewikkeld zijn.. Het kan ook zo zijn dat bepaalde levensgebeurtenissen er voor zorgen dat er bepaalde vragen of twijfels zijn ontstaan. Ik zou je graag bij deze vragen, twijfels of verdieping wensen willen bijstaan. Dit kunnen vragen zijn over de Bijbel, over God, over gebed, over wat dan ook. Het doel is niet dat je een bepaalde opvatting over X of Y krijgt, maar dat we samen uitdiepen wat je allemaal gelooft en ook de mogelijke spanningen/worstelingen die daarbij kunnen spelen (en dit ook uitdiepen). Dit kunnen ingewikkelde vragen zijn waarbij veel bagage en pijn kan zitten en dan zullen we dit ook samen onderzoeken. Dit alles met als doel dat jij je eigen geloof kan verdiepen en duidelijker hebt wat je allemaal gelooft en mogelijk antwoorden hebt kunnen vinden op de vragen die je had. Zodat je weet wie jij bent als christen, wat je religieuze identiteit is. Het gaat niet alleen om het vinden van bepaalde antwoorden, maar ook de begeleiding die er bij krijgt, dus dat jij en je vragen serieus genomen worden en dat je een plek hebt waar je deze samen kan onderzoeken.

Dit zou ik dan doen met behulp van één op één gesprekken, online of op locatie. Het eerste gesprek zou vooral kennismaking zijn en het ontdekken welke thema's / worstelingen er allemaal spelen bij je, zodat we deze kunnen gebruiken als leidraad voor toekomstige gesprekken. Het zou niks kosten, omdat ik gebruik zou willen maken van subsidies om mijn kosten te dekken.

Nu heb ik hier twee vragen voor jullie:

1. Is dit een dienst waar je gebruik van zou maken?

2. Zou je hiervoor betalen? (Bijvoorbeeld 30 euro per sessie)?

Ik ben bereid op lokatie te komen antwoorden. Het tarief dat ik reken is 10 euro per kwartier, met een starttarief van 25 euro. De reiskosten heb ik door de gestegen brandstofprijzen helaas moeten aanpassen naar 0,40 euro p/km/.

Link naar bericht
Deel via andere websites

😉In orde, geen probleem.
Laat ik voorop stellen: succes met je studie, ik hoop dat die tot inzicht zal leiden en ik neem jou niets kwalijk.
Maar het  komt m.i. wat vreemd over om voor het behandelen van dergelijke problemen geld te vragen.
Aan de reactie van @Hopper zal dezelfde gedachte ten grondslag liggen, dus ik kan zijn reactie wel begrijpen.

Het schuurt aan oplichting, al zal het zo niet zijn bedoeld.
Amerikaanse tv dominees hebben op dergelijke wijze kapitalen bijeen vergaard.
Ik sta er daarom nogal van te kijken dat theologie studenten dit zonder enige schaamte wordt bijgebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei theologiestudent99:

Hallo iedereen!

Ik ben een student Theologie en voor een vak moeten wij een ondernemingsplan schrijven voor een fictieve onderneming. 

Mijn idee is om een bedrijf op te starten waarbij ik mede christenen bijstaan bij het verdiepen en verhelderen van hun eigen geloof.  Het christelijke geloof kan behoorlijk ingewikkeld zijn.. Het kan ook zo zijn dat bepaalde levensgebeurtenissen er voor zorgen dat er bepaalde vragen of twijfels zijn ontstaan. Ik zou je graag bij deze vragen, twijfels of verdieping wensen willen bijstaan. Dit kunnen vragen zijn over de Bijbel, over God, over gebed, over wat dan ook. Het doel is niet dat je een bepaalde opvatting over X of Y krijgt, maar dat we samen uitdiepen wat je allemaal gelooft en ook de mogelijke spanningen/worstelingen die daarbij kunnen spelen (en dit ook uitdiepen). Dit kunnen ingewikkelde vragen zijn waarbij veel bagage en pijn kan zitten en dan zullen we dit ook samen onderzoeken. Dit alles met als doel dat jij je eigen geloof kan verdiepen en duidelijker hebt wat je allemaal gelooft en mogelijk antwoorden hebt kunnen vinden op de vragen die je had. Zodat je weet wie jij bent als christen, wat je religieuze identiteit is. Het gaat niet alleen om het vinden van bepaalde antwoorden, maar ook de begeleiding die er bij krijgt, dus dat jij en je vragen serieus genomen worden en dat je een plek hebt waar je deze samen kan onderzoeken.

Dit zou ik dan doen met behulp van één op één gesprekken, online of op locatie. Het eerste gesprek zou vooral kennismaking zijn en het ontdekken welke thema's / worstelingen er allemaal spelen bij je, zodat we deze kunnen gebruiken als leidraad voor toekomstige gesprekken. Het zou niks kosten, omdat ik gebruik zou willen maken van subsidies om mijn kosten te dekken.

Nu heb ik hier twee vragen voor jullie:

1. Is dit een dienst waar je gebruik van zou maken?

2. Zou je hiervoor betalen? (Bijvoorbeeld 30 euro per sessie)?

Ik had eerder een reactie geschreven maar die is verdwenen. Hier een tweede poging. 

Je kunt zo'n onderneming gerust starten. Het bedrag wat je vraagt is okee. Ook jij hebt woonlasten die geld kosten. Bedenk wel dat je geld vraagt voor een dienst die anderen gratis aanbieden. Zij doen het wellicht uit idealisme naast hun bestaande baan. Bovendien vind ik je omschrijving niet aantrekkelijk. Op basis daarvan zou ik niet voor jou kiezen. Het moet duidelijker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei theologiestudent99:

Mijn idee is om een bedrijf op te starten waarbij ik mede christenen bijstaan bij het verdiepen en verhelderen van hun eigen geloof. 

Mijn advies maak geen verdienmodel van het Woord zoek iets anders om je geld mee te verdienen.

Daarvoor heb ik twee redenen.

1: je gaat doorslaan naar het geld, God komt op de tweede plaats.

2: je geeft de wereld redenen om God en het geloof te beschuldigen van oplichting.

Wat God en het geloof aangaat verdien er geen cent aan, dat toont werkelijk de zuiverheid van je hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Mijn advies maak geen verdienmodel van het Woord zoek iets anders om je geld mee te verdienen.

Daarvoor heb ik twee redenen.

1: je gaat doorslaan naar het geld, God komt op de tweede plaats.

2: je geeft de wereld redenen om God en het geloof te beschuldigen van oplichting.

Wat God en het geloof aangaat verdien er geen cent aan, dat toont werkelijk de zuiverheid van je hart.

Zie ik anders. Het gaat om iets fictiefs. Voor een opleiding. Bovendien mogen diensten vergoed worden. Levieten kregen ook vergoedingen. Dat maakt iemand niet slecht. 

Maar ik geef zo'n plan weinig kans. Tenzij men heel duidelijk is. Over kosten en wat het opleveren gaat. Nu klinkt het meer naar een psychologisch praat uurtje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hermanos2:

Zie ik anders. Het gaat om iets fictiefs. Voor een opleiding. Bovendien mogen diensten vergoed worden. Levieten kregen ook vergoedingen. Dat maakt iemand niet slecht. 

Maar ik geef zo'n plan weinig kans. Tenzij men heel duidelijk is. Over kosten en wat het opleveren gaat. Nu klinkt het meer naar een psychologisch praat uurtje

Ik zeg ook niet dat het persé slecht is, ik geef advies in wat beter is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei theologiestudent99:

1. Is dit een dienst waar je gebruik van zou maken?

Nee. Hier zijn kerken en daaraan gelieerde theologische opleidingen voor uitgevonden. Daarbij zou ik eerst willen weten vanuit welke theologische achtergrond je de studie zou aanbieden. Als deze bijvoorbeeld protestants is, dan zou zo'n studie voor mij als katholiek te beperkt zinvol zijn.

Citaat

2. Zou je hiervoor betalen? (Bijvoorbeeld 30 euro per sessie)?

Als het een serieuze, theologische opleiding zou zijn, gegeven op een hogeschool of universiteit of via een erkende theologische school voor thuisonderwijs, dan wel. Ook een interessante lezing door een befaamde spreker over een theologisch onderwerp mag best wel een paar euro kosten.
Maar voor reguliere bijbelstudies niet, want nogmaals: daar zijn kerken voor en die bieden het over het algemeen gratis of hoogstens voor slechts een hele beperkte onkostenvergoeding aan. 30 euro per sessie zou dan al veel te veel zijn.

Als je me een algemene handreiking toestaat:

Je kunt mijns inziens je onderneming beter richten op kerken en kerkgemeenschappen, om hen met maatwerk te adviseren, te ondersteunen en te helpen in het opzetten en verdiepen van hun catechese en bijbelstudie.
Ook kun je hen assistenten aanbieden, die de eigen catecheet of studieleider kan begeleiden en helpen met het organiseren van de studies en het stellen van verdiepende vragen tijdens de studies zelf. Of die de catechese of studie geheel op zich kan nemen, onder supervisie van de kerkeraad of het parochiebestuur.
Daarmee voorkom je dat je de kerken onnodig passeert en stimuleer je gelovigen om bij hun eigen kerk of parochie deze studies te volgen en niet bij een buitenkerkelijke organisatie zonder banden met hun kerk.

Je zult hiervoor eerst moeten onderzoeken welke kerken het meest aansluiten bij de materie die je wil aanbieden, ofwel hoe je jouw materie eenvoudig kan aanpassen aan de verschillende kerken. Idealiter ga je echter uit van de theologische en catechetische materie en wensen van de kerk zelf en stel je samen een algemeen catechese- of studieplan daarvoor op, indien vanuit de kerk gewenst ook voor verschillende doelgroepen binnen die kerk (kinderen, jongeren, getrouwde stellen, ouders, etc.).
Vervolgens richt je je marketing dus op die kerken en of overkoepelende kerkelijke structuren, maar kun je haar daarnaast ook op gelovigen richten, om hen te stimuleren jouw diensten bij hun kerk onder de aandacht te brengen.

Je verdienmodel is dan gebaseerd op een betaalde afname van jouw diensten door de kerk (of overkoepelende organisatie) zelf, in de vorm van een adviseur/ondersteuner en of een (assistent-)catacheet. Waarbij de kerk vervolgens uiteraard zelf kan bepalen of zij haar bijbelstudies gratis blijft aanbieden of niet.
Wel zul je er rekening mee moeten houden dat veel kerken geen royale inkomsten hebben en je prijsbeleid daarop moeten aanpassen. Je kunt daartoe ook verschillende diensten en dienstenpakketten in verschillende prijsklassen aanbieden, van heel uitgebreid tot heel eenvoudig, zodat kerken zelf kunnen kiezen wat ze met jouw hulp kunnen en willen doen en wat ze zelf willen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Robert Frans:

Nee. Hier zijn kerken en daaraan gelieerde theologische opleidingen voor uitgevonden. Daarbij zou ik eerst willen weten vanuit welke theologische achtergrond je de studie zou aanbieden. Als deze bijvoorbeeld protestants is, dan zou zo'n studie voor mij als katholiek te beperkt zinvol zijn.

Dat volg ik even niet want als er geld gevraagd wordt verwijs je naar theologische opleidingen maar als de ondernemer protestants is dan is de studie opeens te beperkt?

Het komt nu een beetje over als koketteren met je geloofsopvatting maar ik mag hopen dat je dat punt voorbij bent en zo niet, hoor je je niet op te stellen als een Diaken. De voorwaarden waar een Diaken aan hoort te voldoen is vervat in 1 Tim 3, ik wijs je op vers 6:

'Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde en in het oordeel des duivels valle.'

Uiteraard zul jij als katholieke tegenwerpen dat het uit de context geciteerd is, maar mijn antwoord als protestant is dat elk citaat uit de oudheid dat is. Zullen we dan ook Plato en de andere grote filosofen niet meer citeren omdat het uit de context is? Los van die discussie zijn de eisen waaraan een Diaken hoort te voldoen tijdloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Piebe:

Dat volg ik even niet want als er geld gevraagd wordt verwijs je naar theologische opleidingen maar als de ondernemer protestants is dan is de studie opeens te beperkt?

Ook protestanten kennen theologische opleidingen op HBO- en universitair niveau. Als hij echter een bijbelstudie aanbiedt op protestantse leest, dan zou deze voor mij als katholiek minder zinvol zijn. Net zoals ik voor theologisch onderwijs ook een katholieke opleiding zal volgen.
Voor protestanten ligt dat natuurlijk weer anders, zeker als het een hele goede, diepgaande studie zou zijn die goed aansluit op hun eigen geloofsopvattingen. Voor hen zal een katholieke studie juist weer minder tot niet zinvol zijn.

Het is dus mijn persoonlijke antwoord op zijn eerste vraag. Voor de diensten die hij aanbiedt, zou ik sowieso naar mijn eigen kerk gaan, of indien mogelijk naar een katholieke theologische opleiding als ik nóg meer verdieping en scholing zou willen.
Maar áls ik geïnteresseerd zou zijn in zijn diensten, dan zou ik dus eerst wel willen weten vanuit welke kerkelijke of theologische achtergronden die gegeven wordt. Want zelfs de beste studie zal mij niet baten als deze geheel tegen mijn katholieke geloof zou ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

Ook protestanten kennen theologische opleidingen op HBO- en universitair niveau. Als hij echter een bijbelstudie aanbiedt op protestantse leest, dan zou deze voor mij als katholiek minder zinvol zijn. Net zoals ik voor theologisch onderwijs ook een katholieke opleiding zal volgen.
Voor protestanten ligt dat natuurlijk weer anders, zeker als het een hele goede, diepgaande studie zou zijn die goed aansluit op hun eigen geloofsopvattingen. Voor hen zal een katholieke studie juist weer minder tot niet zinvol zijn.

Het is dus mijn persoonlijke antwoord op zijn eerste vraag. Voor de diensten die hij aanbiedt, zou ik sowieso naar mijn eigen kerk gaan, of indien mogelijk naar een katholieke theologische opleiding als ik nóg meer verdieping en scholing zou willen.
Maar áls ik geïnteresseerd zou zijn in zijn diensten, dan zou ik dus eerst wel willen weten vanuit welke kerkelijke of theologische achtergronden die gegeven wordt. Want zelfs de beste studie zal mij niet baten als deze geheel tegen mijn katholieke geloof zou ingaan.

Ja jouw katholieke geloof, dat zeg je goed! Waar het mij om draait is het geloof van Christus want geloof is een gave Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg bedankt voor alle reacties, het helpt ,mij heel erg in het reflecteren op mijn voorstel en mijn doelgroep!

@Robert Frans erg bedankt voor de inzichtelijke handreiking! Ik was eerst van plan om dit inderdaad via kerken aan te bieden, maar ik was hier zelf nog niet helemaal over uit..maar nu ik zo alle reacties hier lees en jullie feedback lees, wordt het voor mij wel duidelijker dat ik het beter via/aan kerken kan aanbieden! Ik doe zelf een Katholieke opleiding theologie, dat benoem ik echter nog nergens en dat zou dus wel relevante informatie kunnen zijn voor kerken die ik zou benaderen met dit idee. Het aansluiten bij de theologische wensen van de kerken zelf is ook een goed idee.

Is er, in jouw kerk, specifieke catechese per doelgroep? Of er is een algemeen programma? En denk je dat daar behoefte aan is (in ieder geval vanuit jezelf)?

Citaat

Maar ik geef zo'n plan weinig kans. Tenzij men heel duidelijk is. Over kosten en wat het opleveren gaat. Nu klinkt het meer naar een psychologisch praat uurtje. 

@Hermanos2 bedankt voor de feedback! Ik kan moeilijk van te voren zeggen wat het precies opleveren gaat, maar ik kan op dat gedeelte wel duidelijker proberen te zijn ja, wat in ieder geval de meerwaarde is voor de mensen die gebruik maken van mijn dienst. Dus thanks, die neem ik mee! Zijn er nog andere dingen die niet duidelijk voor je zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei theologiestudent99:

Erg bedankt voor alle reacties, het helpt ,mij heel erg in het reflecteren op mijn voorstel en mijn doelgroep!

@Robert Frans erg bedankt voor de inzichtelijke handreiking! Ik was eerst van plan om dit inderdaad via kerken aan te bieden, maar ik was hier zelf nog niet helemaal over uit..maar nu ik zo alle reacties hier lees en jullie feedback lees, wordt het voor mij wel duidelijker dat ik het beter via/aan kerken kan aanbieden! Ik doe zelf een Katholieke opleiding theologie, dat benoem ik echter nog nergens en dat zou dus wel relevante informatie kunnen zijn voor kerken die ik zou benaderen met dit idee. Het aansluiten bij de theologische wensen van de kerken zelf is ook een goed idee.

Is er, in jouw kerk, specifieke catechese per doelgroep? Of er is een algemeen programma? En denk je dat daar behoefte aan is (in ieder geval vanuit jezelf)?

@Hermanos2 bedankt voor de feedback! Ik kan moeilijk van te voren zeggen wat het precies opleveren gaat, maar ik kan op dat gedeelte wel duidelijker proberen te zijn ja, wat in ieder geval de meerwaarde is voor de mensen die gebruik maken van mijn dienst. Dus thanks, die neem ik mee! Zijn er nog andere dingen die niet duidelijk voor je zijn?

Je boodschap moet krachtiger zijn. Er zullen zeker mensen zijn die jouw diensten nodig hebben. Maar je stelt het concept te ruim. Zo voelt niemand zich aangesproken. En menigeen zal terugschrikken van de kosten omdat men wellicht angst heeft veel sessies nodig te hebben. Dus ik zou het toch proberen af te bakenen. Ik denk dat voor probleemverheldering en het aanbieden van een mogelijke oplossing niet meer dan twee of drie keer nodig is. En dan een terugkomst na een tijdje. Je weet zelf hoe het gaat. Niemand wil een cent betalen. Men wordt pas vrijgevig als resultaat zichtbaar is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei theologiestudent99:

Erg bedankt voor alle reacties, het helpt ,mij heel erg in het reflecteren op mijn voorstel en mijn doelgroep!

@Robert Frans [...] Ik doe zelf een Katholieke opleiding theologie, dat benoem ik echter nog nergens en dat zou dus wel relevante informatie kunnen zijn voor kerken die ik zou benaderen met dit idee.

Dat lijkt mij wel belangrijk inderdaad, als je zelf materiaal wil aanbieden, daar protestanten andere behoeften en hun eigen theologieën hierin zullen hebben dan katholieken.
Sowieso is het altijd goed om je eigen achtergrond te benoemen als je bijvoorbeeld jezelf op de website van je organisatie persoonlijk voorstelt. Ook als je geen eigen materiaal wil aanbieden, maar deze samen met de kerk wil opbouwen, komt dat transparant en eerlijk over.

Citaat

Is er, in jouw kerk, specifieke catechese per doelgroep? Of er is een algemeen programma?

Enkele jaren geleden is mijn parochie begonnen met het zogenoemde leerhuis: een soort laagdrempelige catechese inclusief maaltijd in een huiselijke setting met steeds een kleine groep, voor alle parochianen die geïnteresseerd zijn. Daarnaast hebben we Kind en Kerk, die de kinderwoorddiensten organiseert tijdens de zondagsmis en de groepscathechese voor de eerste communie en het vormsel.
Zij die willen trouwen krijgen een eigen voorbereiding en volwassen bekeerlingen evenzo, voordat zij (het doopsel en) het vormsel ontvangen. Tenslotte is er een voorbereidingstraject voor ouders die hun kind willen laten dopen.

Citaat

En denk je dat daar behoefte aan is (in ieder geval vanuit jezelf)?

Ik vind het erg lastig om zo te kunnen zeggen of die behoefte er ook echt is, omdat veel kerken dit soort dingen zelf regelen, al dan niet met hulp van eigen overkoepelende catechetische organisaties (denk aan de Alpha-cursus, die in verschillende kerken gegeven wordt!).
Je zult dus echt onderzoek daarnaar moeten doen en daarbij heel goed nadenken over wat jij dan te bieden hebt wat andere soortgelijke organisaties níét hebben. Waarom zouden ze per se met jou in zee moeten gaan en niet met bijvoorbeeld de aanbieder van die Alpha-cursus?
Veel kerken signaleren weliswaar een gebrek aan geloofs- en bijbelkennis en verdieping bij hun gelovigen, maar dat wil niet zeggen dat ze zitten te wachten op diensten van organisaties die ze niet kennen en dus niet voldoende vertrouwen.
Het zal erg per kerk en per denominatie verschillen in hoeverre ze openstaan voor jouw diensten en onder welke voorwaarden. Voor sommige kerken kan een interconfessionele insteek zelfs al voldoende zijn om je af te wijzen.

En als laatste, algemene handreiking: elke denominatie staat voor een heel eigen cultuur, eigen geloofstradities en een eigen uitstraling, waar je je echt in zult moeten verdiepen om voldoende aansluiting en ook vertrouwen te vinden.
Wanneer je als interconfessionele organisatie dus meerdere denominaties wil bedienen, dan zul je elke denominatie als een unieke, eigen doelgroep met een eigen marketing- en communicatiestrategie moeten behandelen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Je boodschap moet krachtiger zijn. Er zullen zeker mensen zijn die jouw diensten nodig hebben. Maar je stelt het concept te ruim. Zo voelt niemand zich aangesproken. En menigeen zal terugschrikken van de kosten omdat men wellicht angst heeft veel sessies nodig te hebben. Dus ik zou het toch proberen af te bakenen.

@Hermanos2 super bedankt voor deze reactie! Dit helpt mij om mijn plan te verscherpen en aan te passen! Ik ga zeker de boodschap versterken en de doelgroep verduidelijken! Bedankt voor je eerlijkheid.

@Robert Frans bedankt voor de uitgebreide reactie! En voor het meedenken en de wijsheid en dit gaat mij zeker helpen bij het aanscherpen, aanpasse en verbeteren van mijn plan!

Ik kan nu lekker verder aan de slag en heb nieuwe inspiratie mede door jullie allen! :)

bewerkt door theologiestudent99
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-10-2022 om 17:11 zei theologiestudent99:

Hallo iedereen!

Ik ben een student Theologie en voor een vak moeten wij een ondernemingsplan schrijven voor een fictieve onderneming. 

Mijn idee is om een bedrijf op te starten waarbij ik mede christenen bijstaan bij het verdiepen en verhelderen van hun eigen geloof.  Het christelijke geloof kan behoorlijk ingewikkeld zijn.. Het kan ook zo zijn dat bepaalde levensgebeurtenissen er voor zorgen dat er bepaalde vragen of twijfels zijn ontstaan. Ik zou je graag bij deze vragen, twijfels of verdieping wensen willen bijstaan. Dit kunnen vragen zijn over de Bijbel, over God, over gebed, over wat dan ook. Het doel is niet dat je een bepaalde opvatting over X of Y krijgt, maar dat we samen uitdiepen wat je allemaal gelooft en ook de mogelijke spanningen/worstelingen die daarbij kunnen spelen (en dit ook uitdiepen). Dit kunnen ingewikkelde vragen zijn waarbij veel bagage en pijn kan zitten en dan zullen we dit ook samen onderzoeken. Dit alles met als doel dat jij je eigen geloof kan verdiepen en duidelijker hebt wat je allemaal gelooft en mogelijk antwoorden hebt kunnen vinden op de vragen die je had. Zodat je weet wie jij bent als christen, wat je religieuze identiteit is. Het gaat niet alleen om het vinden van bepaalde antwoorden, maar ook de begeleiding die er bij krijgt, dus dat jij en je vragen serieus genomen worden en dat je een plek hebt waar je deze samen kan onderzoeken.

Dit zou ik dan doen met behulp van één op één gesprekken, online of op locatie. Het eerste gesprek zou vooral kennismaking zijn en het ontdekken welke thema's / worstelingen er allemaal spelen bij je, zodat we deze kunnen gebruiken als leidraad voor toekomstige gesprekken. Het zou niks kosten, omdat ik gebruik zou willen maken van subsidies om mijn kosten te dekken.

Nu heb ik hier twee vragen voor jullie:

1. Is dit een dienst waar je gebruik van zou maken?

2. Zou je hiervoor betalen? (Bijvoorbeeld 30 euro per sessie)?

Ik ben zelf al een tijd christen en bezig met de bijbel. Wat is jouw ervaring op het gebied van kerk, geloof en bijbel.

Waarom denk je dat je met jouw ervaring mensen kunt helpen met de lastige vragen op dit gebied?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede vraag!

Ik denk dat ik met mijn ervaring mensen kan helpen met lastige vragen op dit gebied, omdat ik zelf een behoorlijke zoektocht in het geloof heb doorgemaakt en met moeilijke vragen van het geloof heb geworsteld. Ik heb verschillende geloofscrisisen gehad, waardoor ik helemaal niet meer wist wat ik zelf uberhaupt geloofde en wat het geloof was. Dit heeft tot een (pijnlijke) zoektocht geleidt en heeft mijn eigen geloof behoorlijk verdiept. Dit heeft als gevolg gehad dat een aantal van mijn opvattingen veranderd zijn, maar dat ik het geloof veel dieper beleef. 

Daarnaast volg ik nu een Katholieke opleiding theologie en daarin heb ik veel verdieping gehad, dat ook kan helpen in mijn gesprekken met andere mensen. Ik heb kerkgeschiedenis gehad, filosofie (geschiedenis), wereldreligies, Christelijke theologie, Christologie, Nieuwe Testament, Oude Testament, etc. Doordat ik al deze vakken heb gehad, denk ik dat ik wel aardig wat "baggage" heb om zulke lastige vragen samen met anderen te ontdekken en uit te diepen.

Waarin ik niet wil zeggen dat ik de antwoorden heb, maar ik heb wel het vertrouwen dat de Geest in de ander werkzaam is en de ander tot antwoorden kan leiden. 

bewerkt door theologiestudent99
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid