Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Kor. 13 gaat over de liefde. Mijn ogen bleven hangen bij vers 5:

"De liefde is niet grof en niet zelfzuchtig. Hij laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan."

Een kennis van me zei me: "boosheid is een vorm van hoogmoed. Jij moet winnen"

Ik ben daar over na gaan denken. Mijn kind hielp me.  Voor ik haar ging zien als een kind die in haar fase het nodig heeft grenzen op te zoeken en die te krijgen, werd ik snel boos. Dat maakte haar ook bang en gaf haar een gevoel van onveiligheid. Maar nu blijf ik geduldig (vers 4 heeft ook over dat Liefde geduldig is en col goedheid) en geef haar de grenzen..ik zie haar als een lieve meid die door haar fase gaat.

Dit idee moet op iedereen van toepassing zijn. Hen zien als mensen die door fases gaan en daar geduldig en vol goedheid mee om gaan en je niet kwaad laten maken. Gewoon kijken naar wat die ander in zijn fase van je nodig heeft.

Hoe denken jullie hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ef. 4:26 zegt: « Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid; »

Als je nadenkt over de woorden die we hebben voor die emotie, « boosheid », « kwaadheid » dan is het duidelijk waar die emotie vandaan komt...

Terechte verontwaardiging is wat we mogen voelen, alles wat meer word is wat aanzet to zondigen in drift, woede, boosheid, kwaadheid. Ik ben het niet echt eens met je kennis, hoogmoed is wat anders, volgens mij is boosheid je openstellen voor en overnemen door kwade krachten — demonen b.v. — en die maken daar gretig gebruik van...

Aristarkos

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Gaitema:

Een kennis van me zei me: "boosheid is een vorm van hoogmoed. Jij moet winnen"

Naar mijn weten is boosheid een natuurlijke emotionele en ook gezonde reactie als er foute/verkeerde dingen plaatsvinden en iemand over je grenzen heen gaat. Kortweg: als jou of een ander onrecht wordt aangedaan. We zijn mensen geen machines. 

Waar het volgens mij om gaat is (zoals met de meeste dingen in het leven) ..de balans. 

Als je te vaak en te snel boos wordt zijn je grenzen (tolerantiedrempel) te laag. Als onrecht (foute/verkeerde dingen) je niet raken word je nooit boos. Dan heb je geen grenzen en is er geen drempel. 

Boosheid kan je redding zijn in levensbedreigende situaties maar het kan ook bedreigend zijn voor anderen als je je eigen boosheid niet kan beheersen/reguleren. Dan reageer je ongepast/niet passend bij de situatie. Daarom is het denk ik van belang je eigen boosheid te herkennen en erkennen en je daarbij telkens af te vragen waarom je boos bent, of je terecht of onterecht boos bent, en wat voor reactie passend is bij de situatie. Dat zorgt ervoor dat je boosheid niet omslaat in razernij of blinde woede. 

 

Citaat

Ik ben daar over na gaan denken. Mijn kind hielp me.  Voor ik haar ging zien als een kind die in haar fase het nodig heeft grenzen op te zoeken en die te krijgen, werd ik snel boos. Dat maakte haar ook bang en gaf haar een gevoel van onveiligheid. Maar nu blijf ik geduldig (vers 4 heeft ook over dat Liefde geduldig is en col goedheid) en geef haar de grenzen..ik zie haar als een lieve meid die door haar fase gaat.

Wat goed zeg. 🥰 Ja, kinderen hebben een veilige omgeving nodig om te leren en te groeien en bloeien. Dat is de basis voor de rest van hun leven. 

In principe is dit ook een kwestie waarbij jou onrecht wordt aangedaan: je kind gaat over jouw grens heen. Wat jij nu hebt geleerd is hoe je je kind veilig kunt laten leren door je boosheid te reguleren, passend naar de situatie. En ik denk dat ook je tolerantiedrempel verhoogt omdat je haar doen en laten beter begrijpt. 

 

Citaat

Dit idee moet op iedereen van toepassing zijn. Hen zien als mensen die door fases gaan en daar geduldig en vol goedheid mee om gaan en je niet kwaad laten maken. Gewoon kijken naar wat die ander in zijn fase van je nodig heeft.

Hoe denken jullie hierover?

Volgens mij is kwaad een overtreffende trap van boos. (En komt daarbovenop razernij).

Ik denk niet dat je het op alles en iedereen van toepassing kunt laten zijn. Er zijn mensen die door fases gaan, er zijn ongelukken, misverstanden, samenloop van omstandigheden, etc. maar er zijn ook mensen die kwaad doen, soms willens en wetens. Soms is je boosheid terecht, soms onterecht. Als je van jezelf weet dat je te vaak en te snel boos wordt kun je aan je tolerantiegrens werken door meer begrip te krijgen voor wat redelijke grenzen zijn. 

Ontkennen dat er onrecht (foute/verkeerde dingen) plaatsvindt is denk ik geen oplossing. Jezelf verbieden of forceren om nooit boosheid te mogen voelen ook niet. Dat zou betekenen dat foute dingen je niet uitmaken. Je boosheid inslikken is denk ik ook geen oplossing. Integendeel, want ik denk dat opgekropte boosheid opstapelt en opstapelt tot het tot een uitbarsting komt in blinde woede /razernij. 

Er zit ook een wereld van verschil tussen haat, rancune, wraakzucht, vergeldingsdrift etc. (onbeheerst/ongereguleerd en ongezond) en boosheid die past bij de situatie.(beheerst/gereguleerd en gezond.) 

De balans zit hem dus in gepaste boosheid Gait, en daar valt heel veel te leren.  Ik vind het mooi om te mogen meeleven met wat jij leert. Thanks! 😘

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Aristarkos:

Ef. 4:26 zegt: « Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid; »

Als je nadenkt over de woorden die we hebben voor die emotie, « boosheid », « kwaadheid » dan is het duidelijk waar die emotie vandaan komt...

Terechte verontwaardiging is wat we mogen voelen, alles wat meer word is wat aanzet to zondigen in drift, woede, boosheid, kwaadheid. Ik ben het niet echt eens met je kennis, hoogmoed is wat anders, volgens mij is boosheid je openstellen voor en overnemen door kwade krachten — demonen b.v. — en die maken daar gretig gebruik van...

Aristarkos

 

Toornigheid komt op bij over als woedend zijn, maar dat zal hier denk ik beheerst boos bedoeld zijn? Boos om onrecht bijvoorbeeld. Wat zal hier bedoeld worden?

De kennis zie ik wel wat in als het om situaties gaat dat het mij boos maakt als mensen iets negatiefs over mij zeggen. Waarom zou ik een ander moeten bewijzen dat ze ongelijk hebben met woede? 

Je kan het ook beheerst uitleggen hoe je het ziet of het te laten voor wat het is omdat vaak de soep niet zo heet gegeten wordt als het wordt opgediend. Het ene moment krijg je een sneer en even later is het weer gezellig 🙂

Maar wat je zegt over demonen is wel in de eerste plaats het gevaar, denk ik. Elke demoon komt om tweedracht en verwoesting te brengen. Als zij de ruimte krijgen wordt het alleen maar slechter. Ons doel met boosheid wordt dan helemaal niet bereikt. In tegendeel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-10-2022 om 10:14 zei Gaitema:

Kor. 13 gaat over de liefde. Mijn ogen bleven hangen bij vers 5:

"De liefde is niet grof en niet zelfzuchtig. Hij laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan."

Een kennis van me zei me: "boosheid is een vorm van hoogmoed. Jij moet winnen"

Ik ben daar over na gaan denken. Mijn kind hielp me.  Voor ik haar ging zien als een kind die in haar fase het nodig heeft grenzen op te zoeken en die te krijgen, werd ik snel boos. Dat maakte haar ook bang en gaf haar een gevoel van onveiligheid. Maar nu blijf ik geduldig (vers 4 heeft ook over dat Liefde geduldig is en col goedheid) en geef haar de grenzen..ik zie haar als een lieve meid die door haar fase gaat.

Dit idee moet op iedereen van toepassing zijn. Hen zien als mensen die door fases gaan en daar geduldig en vol goedheid mee om gaan en je niet kwaad laten maken. Gewoon kijken naar wat die ander in zijn fase van je nodig heeft.

Hoe denken jullie hierover?

Je citeert uit een van mijn favoriete gedeeltes uit de bijbel.  Dat jouw ogen bleven hangen bij vers 5 is je gevoel dat jou verteld dat dat vers 5 belangrijk voor je is.   In feite staan we  (alle mensen) steeds weer voor de keuze voor de liefde of voor zelfzucht.  De keuze die jij of ik maken bepaald onze individuele 'zien' naar de wereld.  Wie voor zelfzucht kiest die mens wordt achterdochtig en boos op de wereld.   Wie door de bril van de liefde kijkt, kijkt niet door een roze bril, maar die ziet hoe de wereld werkelijk is.

Zo denk ik er over.  Het is juist zelfzucht welke onze kijk op de wereld vertekend.  Zie vers 12: nu is ons kennen nog beperkt.

 

Fijn om te lezen dat je geduldig bent met je dochter.  Je reactie getuigt van voortschrijdend inzicht.   God wordt ook 'Vader' genoemd, in het menselijk domein zit jij nu in de rol van vader.  Kinderen geef je grenzen aan, maar soms hebben ze het nodig om die grens te overschrijden.  (Daar kom je nog wel achter als ze in de puberteit is).  En dat doet me denken aan de 'verloren zoon'.   Je laat je kinderen nooit los, al dwalen ze nog zo ver af.   En het is feest als ze weer thuis zijn.  Zo laat God jou ook niet los, hij laat je leren middels het vaderschap.  Zelf ben ik ook vader en ik heb niet alleen mijn kinderen geleerd, ik heb ook van hen geleerd.  Vader/kind is tweerichtingsverkeer......

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2022 om 12:20 zei Hopper:

Je citeert uit een van mijn favoriete gedeeltes uit de bijbel.  Dat jouw ogen bleven hangen bij vers 5 is je gevoel dat jou verteld dat dat vers 5 belangrijk voor je is.   In feite staan we  (alle mensen) steeds weer voor de keuze voor de liefde of voor zelfzucht.  De keuze die jij of ik maken bepaald onze individuele 'zien' naar de wereld.  Wie voor zelfzucht kiest die mens wordt achterdochtig en boos op de wereld.   Wie door de bril van de liefde kijkt, kijkt niet door een roze bril, maar die ziet hoe de wereld werkelijk is.

Zo denk ik er over.  Het is juist zelfzucht welke onze kijk op de wereld vertekend.  Zie vers 12: nu is ons kennen nog beperkt.

 

Fijn om te lezen dat je geduldig bent met je dochter.  Je reactie getuigt van voortschrijdend inzicht.   God wordt ook 'Vader' genoemd, in het menselijk domein zit jij nu in de rol van vader.  Kinderen geef je grenzen aan, maar soms hebben ze het nodig om die grens te overschrijden.  (Daar kom je nog wel achter als ze in de puberteit is).  En dat doet me denken aan de 'verloren zoon'.   Je laat je kinderen nooit los, al dwalen ze nog zo ver af.   En het is feest als ze weer thuis zijn.  Zo laat God jou ook niet los, hij laat je leren middels het vaderschap.  Zelf ben ik ook vader en ik heb niet alleen mijn kinderen geleerd, ik heb ook van hen geleerd.  Vader/kind is tweerichtingsverkeer......

Ja, dat ervaar ik nu al. Ik leer ook van mijn kind. In hoe ze reageerd op wat ik doe en ook de vragen die ze over mijn eerdere handelen stelt. 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-10-2022 om 10:14 zei Gaitema:

Kor. 13 gaat over de liefde. Mijn ogen bleven hangen bij vers 5:

"De liefde is niet grof en niet zelfzuchtig. Hij laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan."

Een kennis van me zei me: "boosheid is een vorm van hoogmoed. Jij moet winnen"

Ik ben daar over na gaan denken. Mijn kind hielp me.  Voor ik haar ging zien als een kind die in haar fase het nodig heeft grenzen op te zoeken en die te krijgen, werd ik snel boos. Dat maakte haar ook bang en gaf haar een gevoel van onveiligheid. Maar nu blijf ik geduldig (vers 4 heeft ook over dat Liefde geduldig is en col goedheid) en geef haar de grenzen..ik zie haar als een lieve meid die door haar fase gaat.

Dit idee moet op iedereen van toepassing zijn. Hen zien als mensen die door fases gaan en daar geduldig en vol goedheid mee om gaan en je niet kwaad laten maken. Gewoon kijken naar wat die ander in zijn fase van je nodig heeft.

Hoe denken jullie hierover?

Dat het ook te maken heeft met groeien in mannelijkheid, in volwassenheid. Dat het je boos laten maken en in woede uitbarsten komt door een gebrek aan gezag. Je mag aanpakken en je mag boos worden over onrecht. Je moet als ouders sturing geven aan je kinderen en je moet je gezag behouden. Winnen is blij zijn met je identiteit als gezagdrager en dat je je wil op mag leggen. Dat je daar niet bang voor bent. op een gegeven moment komt in een relatie het moment dat de ondergeschikte een eigen weg wil gaan. Winnen is dan de erkenning dat dat het geval is en verder gaan met hen die dezelfde weg gaan. Winnen is ook de rekenning dat een ander gelijk heeft wanneer dat zo is. Dat is heel belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geduld is een schone zaak en zeker keurig dat je geduldig bent voor je dochter. Vanzelfsprekend herken ik de teksten en ik weet ook dat ik schromelijk tekort schiet in de liefde en me schuldig maak aan hoogmoed en dronkenschap. Ja, als we volgens het boekje gaan kijken ben ik een grote zondaar die het koninkrijk niet waardig is. Maar aangezien ik lang niet de enige ben waar van alles aan schort en die zich bezondigd aan de verkeerde dingen, zou het dan niet zo zijn dat het ons misschien niet meer wordt aangerekend? En dat het helemaal niet zo erg is als je een keer schreeuwt naar je kind? Of dronken bent of een keer hoogmoedig? Ik ken iemand die zwaar alcohol verslaafd is maar toch aan goede doelen schenkt en bovenal gelovig is. Zal Jezus hem dan uitsluiten en zeggen: 'jij ruikt naar drank, je komt er niet in!!' Of zal hij zeggen: daar staat het bier, kom er in? ;)

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Piebe:

Geduld is een schone zaak en zeker keurig dat je geduldig bent voor je dochter. Vanzelfsprekend herken ik de teksten en ik weet ook dat ik schromelijk tekort schiet in de liefde en me schuldig maak aan hoogmoed en dronkenschap. Ja, als we volgens het boekje gaan kijken ben ik een grote zondaar die het koninkrijk niet waardig is. Maar aangezien ik lang niet de enige ben waar van alles aan schort en die zich bezondigd aan de verkeerde dingen, zou het dan niet zo zijn dat het ons misschien niet meer wordt aangerekend? En dat het helemaal niet zo erg is als je een keer schreeuwt naar je kind? Of dronken bent of een keer hoogmoedig? Ik ken iemand die zwaar alcohol verslaafd is maar toch aan goede doelen schenkt en bovenal gelovig is. Zal Jezus hem dan uitsluiten en zeggen: 'jij ruikt naar drank, je komt er niet in!!' Of zal hij zeggen: daar staat het bier, kom er in? ;)

Waarschijnlijk is het dan : "Fijn om hier te zijn, daar staat de wijn". Hij dronk wijn. 🍷

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid