Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Op 16-5-2023 om 10:20 zei Tomega:

Jij had je eigen onderwerp, en bracht biflatie in, als voorbeeld van zijn, in een wereld van eenvoudige moraal tegenover veronderstelde diepzinnigheden. Ik dacht wellicht ten onrechte dat je in dat voorbeeld had geleerd uit de natuur, hoe moraal en wet samenhangend op elkaar ingrijpen.

Als we ons de bedenking maken van hoeveel variaties er zich binnen een circulair diagram kunnen manifesteren, begrijpen we misschien ook beter waarom we niet twee keer in dezelfde rivier kunnen stappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 16-5-2023 om 11:26 zei Tomega:

Ik had gehoopt dat je de wetmatigheid ervan had ingezien, aangezien jij het was die met een kromgetrokken formule op de proppen kwam.

Het RDS is een getuigenis dat serendipiteit bestaat, als dingen die niet opvallen maar er wel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-5-2023 om 09:20 zei Hopper:

Volstrekt onjuist.  Een synthese is een samenvoeging van ongelijksoortige zaken.  Een verstilde geest voegt juist niet samen.  Die scheidt het cognitieve gedeelte van de verstilde geest.  Nu begrijp ik hoe je aan al die merkwaardige uitspraken komt, je verwart cognitieve inhoud met de verstilde geest.

Circulair wil niet zeggen dat binnenin niet allerhande conflicten en/of spanningsvelden kunnen waargenomen worden, het zegt dat alles zich als een geheel voordoet en toelaat om het idee van een fluweelzachte paradigmashift op een congruente manier te beschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-5-2023 om 19:32 zei Tomega:

Als je uitgangspunt is, dat het hogere niet in termen van ervaringsfeiten wordt gevonden, terwijl de ervaringen het hogere niet uitdrukken, moet je wel super voorzichtig zijn om iets tot het hogere toe te laten.

Achteraf gezien een beetje Hegeliaans, om niet te zeggen bijna nooit op voorhand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-4-2023 om 18:32 zei Hopper:

Wat Kierkegaard en Levinas schrijven wordt innerlijk bevestigd.

Haast wonderbaarlijk is hoeveel informatie een computerchip kan herbergen, en dan hebben we het nog niet over vlindereffectjes die met het blote oog amper zichtbaar zijn. Maar hoe dit nu precies zou kunnen aansluiten met de trendbreuk zoals 3GCGT suggereert, vergt wellicht de bereidheid tot nader onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei TTC:

Haast wonderbaarlijk is hoeveel informatie een computerchip kan herbergen, en dan hebben we het nog niet over vlindereffectjes die met het blote oog amper zichtbaar zijn. Maar hoe dit nu precies zou kunnen aansluiten met de trendbreuk zoals 3GCGT suggereert, vergt wellicht de bereidheid tot nader onderzoek.

Maar wat heb je aan informatie (cognitieve inhoud) als deze niet geweten wordt?    Geef een computer aan een mens uit de middeleeuwen en hij heeft niet eens een stopcontact om hem aan te zetten, en geen internet die cognitieve inhoud heeft.

Jij zou als middeleeuwer ook een probleem hebben, geen wiki-wijsheid meer om weer te geven.

Een beetje slimmerik begrijpt daaruit dat het weten voorwaarde is voor de cognitieve inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Maar wat heb je aan informatie (cognitieve inhoud) als deze niet geweten wordt?    Geef een computer aan een mens uit de middeleeuwen en hij heeft niet eens een stopcontact om hem aan te zetten, en geen internet die cognitieve inhoud heeft. Jij zou als middeleeuwer ook een probleem hebben, geen wiki-wijsheid meer om weer te geven. Een beetje slimmerik begrijpt daaruit dat het weten voorwaarde is voor de cognitieve inhoud.

Ervaring leert dat je voor sommige hulpvragen tussendoor misschien beter de sterren kan beginnen tellen, want geduld is een mooie deugd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Ervaring leert dat je voor sommige hulpvragen tussendoor misschien beter de sterren kan beginnen tellen, want geduld is een mooie deugd.

Er zijn meer sterren dan zandkorrels aan het strand.  Dus mijn advies is om met dit mooie weer aan het strand te gaan zitten en  rustig de zandkorrels in de nabije omgeving te gaan tellen.  Is iemand het met de door jou gevonden telling het oneens, dan zeg je gewoon: "Ga jij ze maar natellen!"

Zo moet je omgaan met wiskundig verdwaasden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Hopper:

Er zijn meer sterren dan zandkorrels aan het strand.  Dus mijn advies is om met dit mooie weer aan het strand te gaan zitten en  rustig de zandkorrels in de nabije omgeving te gaan tellen.  Is iemand het met de door jou gevonden telling het oneens, dan zeg je gewoon: "Ga jij ze maar natellen!" Zo moet je omgaan met wiskundig verdwaasden.

Als je maar genoeg mensen als een baksteen laat vallen, kunnen ze daar samen een huis van bouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als je maar genoeg mensen als een baksteen laat vallen, kunnen ze daar samen een huis van bouwen.

En als maar genoeg mensen jóu als een baksteen laten vallen, dan ben je als Job.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Job_(boek)

In het boek Job wordt beschreven hoe JHWH Job zwaar op de proef stelde en hem uiteindelijk rechtvaardig verklaarde. De dialogen tussen Job en zijn vrienden en Job en JHWH behandelen het vraagstuk van oorzaak en gevolg en het theologische vraagstuk van theodicee.

Het thema van het boek wordt soms samengevat als: “Is lijden een goddelijke straf voor de zonde?”[2] Jobs drie vrienden gaven hierop een traditioneel bevestigend antwoord. Zijn vrienden verdedigden de stelling dat geluk en welvaart het bewijs zijn van goddelijke beloning, en dat, als Job zijn fouten zou erkennen, zijn lot onmiddellijk weer zou omkeren.

In zijn antwoord stelde Job dat hij rechtvaardig was en dat zijn tegenspoed dus geen straf kan zijn. Dit werpt de mogelijkheid op dat God handelt naar willekeur. Jobs vrouw raadt hem aan God te vervloeken en te sterven. Hierop antwoordde Job: "Zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet?" In de climax van het boek gaf God Job niet een uitleg van de oorzaak van Jobs lijden, maar stelde hij de vraag: waar was Job toen God de wereld schiep? Job antwoordde hierop met verootmoediging. God riep de drie vrienden ter verantwoording, want ze hadden niet passend gesproken over Hem, zoals zijn knecht Job.

(Een van mijn favoriete allegorieën in de Bijbel.). (Het vraagstuk van de theodicee).  (En uiteraard de werking van oorzaak en gevolg). (Lang leve Job, hij twijfelde niet).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

In het boek Job wordt beschreven hoe JHWH Job zwaar op de proef stelde en hem uiteindelijk rechtvaardig verklaarde. De dialogen tussen Job en zijn vrienden en Job en JHWH behandelen het vraagstuk van oorzaak en gevolg en het theologische vraagstuk van theodicee. Het thema van het boek wordt soms samengevat als: “Is lijden een goddelijke straf voor de zonde?”[2] Jobs drie vrienden gaven hierop een traditioneel bevestigend antwoord. Zijn vrienden verdedigden de stelling dat geluk en welvaart het bewijs zijn van goddelijke beloning, en dat, als Job zijn fouten zou erkennen, zijn lot onmiddellijk weer zou omkeren. In zijn antwoord stelde Job dat hij rechtvaardig was en dat zijn tegenspoed dus geen straf kan zijn. Dit werpt de mogelijkheid op dat God handelt naar willekeur. Jobs vrouw raadt hem aan God te vervloeken en te sterven. Hierop antwoordde Job: "Zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet?" In de climax van het boek gaf God Job niet een uitleg van de oorzaak van Jobs lijden, maar stelde hij de vraag: waar was Job toen God de wereld schiep? Job antwoordde hierop met verootmoediging. God riep de drie vrienden ter verantwoording, want ze hadden niet passend gesproken over Hem, zoals zijn knecht Job. (Een van mijn favoriete allegorieën in de Bijbel.). (Het vraagstuk van de theodicee).  (En uiteraard de werking van oorzaak en gevolg). (Lang leve Job, hij twijfelde niet).

Misschien dat we het eenvoudiger kunnen houden door toch maar de brede weg te volgen, wat finaal op hetzelfde neer zou kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Misschien dat we het eenvoudiger kunnen houden door toch maar de brede weg te volgen, wat finaal op hetzelfde neer zou kunnen komen.

Geen denken aan, de brede weg leidt tot de ondergang.

17 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?

(Matt 7)

Slechte bomen zullen in het vuur worden geworpen, wat moet je er anders mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Geen denken aan, de brede weg leidt tot de ondergang. 17 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? (Matt 7) Slechte bomen zullen in het vuur worden geworpen, wat moet je er anders mee?

Er is geen verhelpen aan, er is geen hoop. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Hopper:

Het "In den beginne" heeft niet altijd een volgroeide wezenlijkheid.

In deze bijdrage wordt de opkomst van nieuwe, de zogenaamde derde generatie, therapievormen besproken en van kritische kanttekeningen voorzien. De auteurs geven aan dat nieuwe therapieën weliswaar veel aandacht krijgen op congressen, via workshops en in de literatuur, maar dat hun empirische onderbouwing beduidend minder overtuigend is. Daarbij komt dat het om methodologische redenen nauwelijks mogelijk is om aan te tonen dat de nieuwe therapieën effectiever zijn dat de meer traditionele cognitieve en gedragsmatige benaderingen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Tenzij in de fase van het puzzelen, valt bij mandala’s vooral de symmetrie op.

Hoera, er is inzicht. Wat vervolgens weer genegeerd kan worden. Alles is onderhevig aan symmetrie, en die wordt helaas te vaak geweld aangedaan opdat een hogere symmetrie het over moet nemen. Symmetrie-effecten worden vervolgens als intentioneel gezien met dat hele zondebok verhaal. Hopeloos is het, alsof je alleen maar verlosten en buiten de beweging in het eeuwig nu kunt verblijven zonder symmetrieeffect. Denk toch eens na.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Noel2:

Hoera, er is inzicht. Wat vervolgens weer genegeerd kan worden. Alles is onderhevig aan symmetrie, en die wordt helaas te vaak geweld aangedaan opdat een hogere symmetrie het over moet nemen. Symmetrie-effecten worden vervolgens als intentioneel gezien met dat hele zondebok verhaal. Hopeloos is het, alsof je alleen maar verlosten en buiten de beweging in het eeuwig nu kunt verblijven zonder symmetrieeffect. Denk toch eens na.

In het simpele zit het complexe, in het complexe het simpele. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Hoera, er is inzicht. Wat vervolgens weer genegeerd kan worden.

Soms werkt het andersom, dat we als nietige ikjes spontaan op een nogal krampachtige manier iets onderzoeken en pas later blijkt dat geijkte ggz-tools dat proces veel sneller hadden kunnen doen verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Soms werkt het andersom, dat we als nietige ikjes spontaan op een nogal krampachtige manier iets onderzoeken en pas later blijkt dat geijkte ggz-tools dat proces veel sneller hadden kunnen doen verlopen.

Nu leek het soms alsof ik het zelf deed, en niet mijn daemon.

Hoe belachelijk kan je zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Noel2:

Nu leek het soms alsof ik het zelf deed, en niet mijn daemon. Hoe belachelijk kan je zijn.

Paradoxaal is het fenomeen dat we langs de ene kant geconfronteerd worden met een haast onontwarbaar kluwen waarvan slechts de dwaas denkt er ooit doorheen te kunnen komen, langs de andere kant de charmerende kracht van eenvoud en kleine dingen die ons op een fluweelzachte manier doorheen hetzelfde proces zouden kunnen leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-5-2023 om 23:02 zei Hopper:

Geen denken aan, de brede weg leidt tot de ondergang.

Naar de mening van verschillende onderzoekers zal het posthumanisme als 'ontwikkelingsfase' van de mensheid geen lange tijd duren. Als de technische mogelijkheid om lichamelijke en psychische capaciteiten te veranderen/uitbreiden er eenmaal is zal de mensheid snel uiteenvallen in sub-soorten die onderling steeds minder gemeen zullen hebben, en ieder in een eigen richting zullen verder evolueren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Noel2:

Hoe belachelijk kan je zijn.

Ten slotte zijn er de sociologen en antropologen zoals Alvin Toffler, Daniel Bell en John Nashbitt die theorieën over postindustriële samenlevingen opgesteld hebben. Ze argumenteren dat het huidige tijdperk van de industriële samenlevingen zijn einde nadert en dat diensten en informatie belangrijker geworden zijn dan industrie en goederen. Sommige meer extreme visies op postindustriële samenlevingen, vooral in fictie dan, lijken veel op postsingulariteit samenlevingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid