Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Hopper:

Begrijpend lezen is een gave, ik schreef juist dat je niks moet.  Zelfs de wiki lezen moet niet.  Ga voor de eenvoud van het tegenwoordige.  Iets moeten kan alleen in het toekomstige besloten liggen met allerlei speltheorieën en zo.

Met die tweedeling raakt alles in de war, maar dat hebben we niet kunnen voorspellen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

8 uur geleden zei Hopper:

Ieder conceptueel idee is cognitieve inhoud.

Zowel kunstenaars als wetenschappers hebben zulke verhelderende ogenblikken van ontzag en verwondering beschreven, waarin een chaotische situatie zich op wonderbaarlijke manier uitkristalliseert tot een nieuw idee of oplossing voor een tot dan toe schijnbaar onoplosbaar probleem. Door het door en door non-lineaire van het proces laat het zich echter niet altijd ten volle analyseren door ons strikt lineaire denken, zodat we vaak geneigd zijn het als sociaal vreemd te percipiëren, zoniet mysterieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-11-2022 om 18:24 zei Hopper:

Misschien is Martin Buber iets voor je?  Zijn beroemde uitspraak is: ‘Ik heb geen leer, ik voer een gesprek’.

Dat het door de vrije inzetbaarheid van onveranderlijk veranderlijke katalysatoren redelijk verwarrend en/of conflictueus kan worden, is onderhand nog de enige zekerheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-11-2022 om 17:54 zei Hopper:

Dat het toevallig is dat het getal 12 zo vaak voorkomt, de wet van toeval bestaat namelijk niet.

Iets laten bezinken lijkt op elaboratie, het verwerken van deze of gene informatie.

11 uur geleden zei Hopper:

Tweedeling is er alleen bij mensen die in de kalender geloven.

Creatief aan de slag gaan met iets dat we niet kennen, is redelijk moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-11-2022 om 00:00 zei Hopper:

Negatieve gedachten en emoties beïnvloeden ons vermogen om ons hart in een samenhangende staat te brengen om toegang te krijgen tot de Universele intelligentie en de kracht van binnen. We moeten de oorzaken vinden van die negatieve gedachten en emoties die ons hart in onsamenhangende chaos hebben gebracht.  Daar gaat de tempelreiniging over.  Ik lees die verhalen allegorisch.  D.w.z. dat ik ze op mijn innerlijk toepas.

Niet zonder verzet, ontkenning en vluchtgedrag kwamen we op het spoor van het Dunning-Krugereffect, waarin we tot onze schaamte en verwondering moesten erkennen dat het toch nog anders is, of zou kunnen zijn, dan we heel die tijd nogal hoogmoedig in zijn blijven volharden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-11-2022 om 18:24 zei Hopper:

In de zelfverhouding van de ziel is geen informatie te verduisteren.

Het gekke van alsmaar in cirkeltjes draaien is dat we ook altijd dezelfde beren op de weg tegenkomen, wat het innerlijke kind ondanks alle hoop en vreugde de moed in de schoenen laat zakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Waarheidsvinding is niet altijd even makkelijk, daar kunnen we het onderhand wel over eens zijn.

Dat is een discutabele stelling.   Jezus zei: Ik bén de waarheid (en de rest).  Hij verwijst met dat bén naar existentie.   De mensen luisteren niet goed of zelfs helemaal niet.  Liever is men geïnteresseerd in de kwestie of homo's ja/nee mogen trouwen.  Wat kan mij zo een kwestie schelen?  Voor mijn part trouwt de buurman met zijn hond of desnoods een hele kennel!  Wie ben ik om te oordelen over een ander?

Mensen houden zich bezig met onnozelheden i.p.v. met waarheid.  Dat wat eeuwig waar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

Dat is een discutabele stelling.   Jezus zei: Ik bén de waarheid (en de rest).  Hij verwijst met dat bén naar existentie.   De mensen luisteren niet goed of zelfs helemaal niet.  Liever is men geïnteresseerd in de kwestie of homo's ja/nee mogen trouwen.  Wat kan mij zo een kwestie schelen?  Voor mijn part trouwt de buurman met zijn hond of desnoods een hele kennel!  Wie ben ik om te oordelen over een ander? Mensen houden zich bezig met onnozelheden i.p.v. met waarheid.  Dat wat eeuwig waar is.

Straks WOIII misschien, het is de normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Mensen houden zich bezig met onnozelheden i.p.v. met waarheid.

Een theorie is indrukwekkender naargelang de eenvoud van haar vooronderstellingen, de verschillende zaken waarmee zij in verband staat en de uitgestrektheid van het terrein waarop zij van toepassing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Een theorie is indrukwekkender naargelang de eenvoud van haar vooronderstellingen, de verschillende zaken waarmee zij in verband staat en de uitgestrektheid van het terrein waarop zij van toepassing is.

Theorieën lap ik aan mijn laars, het gaat om de praktijk.

https://www.sorenkierkegaard.nl/artikelen/Nederlands/06. HOOFDSTUK VIJF Kierkegaard.pdf

Citaat

De mens is schuldig omdat hij tekort schiet, niet op grond van zijn handelen maar op grond van zijn wezen.  En die schuld bestaat in de ontkenning van het allerhoogste en absolute: in een God-vergetelheid (die bij Heidegger zijns-vergetelheid zal worden). De mens moet zijn schuldigheid op zich nemen, in een vorm van berouw, waaruit slechts een sprong hem redden kan.

De sprong in het duister.  Omdat we op grond van ons wezen schuldig zijn.  Daar komt de erfzonde weer eens om de hoek gluren.

Citaat

Dat is een sprong in het ondenkbare en het ‘onmogelijke’ (zo zal Bataille het letterlijk noemen): onmogelijk omdat de toegang ervan niet vrij staat, maar geschonken moet worden.

En ook nog eens een sprong in het duister die je geschonken moet worden, dus denk niet dat je op eigen houtje iets kan vinden.

Citaat

Die gave is een daad van goddelijke genade, waarop de mens moet antwoorden, in zijn individuele situatie en onmiddellijk. Het gaat hier om een niet-bereflecteerde keuze op het moment. Die keuze valt buiten de tijd, ze heeft a.h.w. geen tijdsdimensie. Ze is onmiddellijk, puntvormig en heeft geen uitbreiding.

Niks aan toe te voegen.

Citaat

Het absolute wordt niet bereikt via een opklimming of langzame toenadering, ze wordt zelfs helemaal niet ‘via’ iets bereikt, maar vindt plaats in onmiddellijkheid, in een ‘daad’ die buiten de tijd valt, en die ten opzichte van de tijd (ofwel de objectiviteit) dan ook absurd en paradoxaal is.

Ten faveure van het graduele opklimmen , jezelf geestelijk ontwikkelen kan natuurlijk geen kwaad.  Anders dan had Jezus die bergrede ook niet hoeven te houden.

Citaat

En juist omdat ze buiten de tijd (d.w.z. buiten de geschiedenis) valt kan ze - binnen de sfeer van het historische, dat de menselijke existentie als ‘wordende’ existentie is - het ontmoetingspunt zijn met het eeuwige en het absolute, dat op zijn manier eveneens niet-historisch en tijdloos is: ‘De eeuwige wezenlijke waarheid is zelf de paradox. Hoe ontstaat de paradox? Doordat de eeuwig wezenlijke waarheid en het existeren bijeen worden gebracht... De eeuwige waarheid is in de tijd ontstaan. Dit is de paradox’

En nog paradoxaal ook.  Het 'eeuwige' is in de tijd ontstaan.   D.w.z. dat het eeuwige niet zonder het tijdelijke bestaat.  De paradox is dat het 'eeuwige' bestaat buiten het tijdelijke.  Daarmee spreek ik mijzelf tegen.  Vanuit de wordende existentie een zijnde/eeuwige existentie worden?  Daar komt intellectueel gezien geen mens meer uit, daarom is dan ook kennis van het 'eenpuntige' noodzakelijk wat het tijdelijke beziet.  Het licht der wereld schijnt in de duisternis.

Citaat

Wanneer Kierkegaard op blz. 52 positief spreekt over dialectiek, dan is dat dan ook niet een dialectiek van de bemiddeling (‘de lange weg van de approximatie’, zoals Kierkegaard het noemt (blz. 52-53)), maar een absolute spanningsverhouding die in de hartstocht slechts tot haar ondraaglijkheid kan worden gevoerd. Die spanning is dan zover opgedreven dat tenslotte alleen de (absurde) sprong nog slechts als uitweg overblijft en de volstrekte vertwijfeling die van die spanning het gevolg is de mens de kracht geeft om die sprong naar het absolute te wagen. Voor die sprong moet de mens alles op het spel zetten, want hier staat alles op het spel, zoals ook Socrates alles bereid was te riskeren. Van die keuze hangt zijn redding af: de verlossing (die in het existentialisme de authenticiteit zal heten).

Johannes van het Kruis kan er over mee praten.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

De meest domme hulpvraag is wellicht waarom we bij herstelonderzoek niet gewoon vertrekken van de synthese. 

Omdat dat het verkeerde antwoord is.  Het staat al in Genesis , de existentie zoals Adam en Eva die verwierven die deugt niet.   Zij waren sterfelijk en dat zijn we heden ten dage nog steeds.  Wie zoekt in het sterfelijke zal nooit wat vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Omdat dat het verkeerde antwoord is.  Het staat al in Genesis , de existentie zoals Adam en Eva die verwierven die deugt niet.   Zij waren sterfelijk en dat zijn we heden ten dage nog steeds.  Wie zoekt in het sterfelijke zal nooit wat vinden.

Ik weet niet precies wat je binnen deze context met synthese wil zeggen, het lijkt immers een containerbegrip te zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Hopper:

Omdat dat het verkeerde antwoord is.

Voor de goede orde, dat 'dwalen' bedoelde ik niet in negatieve zin, net zoals de preoccupaties van de geest zo divers kunnen zijn dat we elkaar niet altijd begrijpen, des levens. Het zijn contexten binnen contexten, correlaten, patronen herkennen, orde en chaos inherent aan het leven, verwarring, ambivalentie, groeipotentieel, licht, duister, van onbewust naar bewust, als een caleidoscoop aan stromingen, geld, macht, bezit, educatie, niches van interesse, specialismen, alledaagse beslommeringen, overweldiging, overprikkeling, bijzondere ervaringen, met vallen en opstaan, bloed, zweet en tranen, mindfulness, meditatie, praktische filosofie, optioneel satori, zelfrealisatie, ego-transverwarring, subtiele nuances, enzoverder, enzoverder. Sommigen hebben blijkbaar de tijd om zich daarover te ontfermen, zodat ze ons schema's presenteren waar we toch even voor moeten gaan zitten om er als nietige ikjes een fractie van te kunnen begrijpen. Dit kan omwille van dit wonderbaarlijke leven slechts beperkt zijn, naargelang eigenheid, groeisnelheden, zelfinzicht, ervaringskennis, actie en reactie, zielsworstelingen, de zoeker is het gezochte, halfgoden en mythen, optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, de homo ludens in volle glorie. Onmogelijk, in hoeverre dat enige uitspraak legitiem is, om het op 1-2-3 toe te lichten, simpelweg teveel informatie om snel even te verwerken, enkel op het profane niveau dan nog, de normaal menselijke perceptie. Dankbaarheid en bedachtzaamheid, alweer een schema, van de hand van Ken Wilber, wat hij z'n vierkwadrantenmodel noemt, waarin we, jij, ik en zij, een rol spelen, leven, groeien, introspectief onderzoeken en beschouwen kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ik weet niet precies wat je binnen deze context met synthese wil zeggen, het lijkt immers een containerbegrip te zijn. 

Een synthese is als 2 ongelijksoortige zaken worden samengevoegd.  I.v.m. existentie is dat een onzinnige kwestie, want de mens kent maar één soort existentie, namelijk existeren als een tijdelijk wezen in een tijdelijke wereld.

Het verborgene -de waarheid- is al helemaal geen 'soortige zaak'.  Het is een 'niets' en de mens kan intellectueel het 'niets' zich niet eigen maken.  De zoeker is het gezochte luidt een afgezaagd adagium , maar hoe kan 'iets' dan 'niets' vinden?  Dat is een onmogelijkheid.  Alleen een 'niets' kan 'niets' vast stellen en in die vaststelling zeggen: "ik ben dát".

Lees ook Efeziërs 3   18 en 19

 

Citaat

18 Dan zult u met alle heiligen in staat zijn de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte te begrijpen, 

19  Ja de liefde van Christus te kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u geheel vervuld zult raken van de volheid van God.

De volheid van God gaat de lengte, hoogte en de diepte te boven.   Dat staat hier metafoor voor 'dat wat is' en 'dat wat niet is'.  Immers de volheid van God overstijgt tijd en ruimte en de dimensies.   Uit het ongemanifesteerde (de volheid van God) kan zich alleen iets manifesteren als tegelijkertijd het 'niets' (het verborgene) mee-manifesteert.  Dat is een kosmische wet.

Zo dient Efeziërs gelezen te worden i.m.o.

Dat wat Kierkegaard het eenpuntige noemt is het verborgene wat ongezien mee is gemanifesteerd.  Zolang de mens maar blijft turen naar 'dat' wat gezien wordt kan er nooit iets van begrip ergens indalen.  Dan blijft men maar schrijven op een forum over WO3 of LHBT toestanden.  Want dat is gemakkelijk, dat manifesteert zich in de tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Hopper:

Een synthese is als 2 ongelijksoortige zaken worden samengevoegd.  I.v.m. existentie is dat een onzinnige kwestie, want de mens kent maar één soort existentie, namelijk existeren als een tijdelijk wezen in een tijdelijke wereld. Het verborgene -de waarheid- is al helemaal geen 'soortige zaak'.  Het is een 'niets' en de mens kan intellectueel het 'niets' zich niet eigen maken. De zoeker is het gezochte luidt een afgezaagd adagium , maar hoe kan 'iets' dan 'niets' vinden?  Dat is een onmogelijkheid.  Alleen een 'niets' kan 'niets' vast stellen en in die vaststelling zeggen: "ik ben dát".

Misschien dat we dan paraconsistente logica nodig hebben, voorbij aan het strikt lineaire of/of denken. Dit geeft tegelijk een wetenschappelijke verklaring voor de vele verwarringen die zich binnen deze context kunnen manifesteren, en dat in hoeverre de verwarring zelf niet debet wordt aan het buitenspel plaatsen van de geambieerde verheldering waarin herstel zich verder ontplooien kan, als mens in wording. Toch logisch, niet?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Een synthese is als 2 ongelijksoortige zaken worden samengevoegd.

Waarmee je zegt dat die ongelijksoortige zaken in dezelfde synthese vervat zitten? Dat is een beetje als zeggen dat we een hamer op verschillende manieren kunnen inzetten, goedschiks, kwaadschiks. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid