Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei TTC:

Redelijk inderdaad, anders hadden we ook niet naar geschriften van duizenden jaren geleden kunnen verwijzen om vandaag hetzelfde te zeggen. Katalysatoren kunnen we ahw uit de lucht plukken, net zoals informatie tijdloos beschikbaar is. 

Nee, zo werkt het niet.  Kennelijk heb je een idee van tijdloosheid, maar dat is niet de tijdloosheid zelf.  Informatie (let op het gedeelte wat 'vorm' betekent) is iets wat juist zich in de tijd bevindt.  Alles wat vorm heeft bevindt zich in de tijd.

Daarom kan tijdloosheid ook geen idee zijn, want ideeën hebben ook vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Zojuist zei Hopper:

Nee, zo werkt het niet.  Kennelijk heb je een idee van tijdloosheid, maar dat is niet de tijdloosheid zelf.  Informatie (let op het gedeelte wat 'vorm' betekent) is iets wat juist zich in de tijd bevindt.  Alles wat vorm heeft bevindt zich in de tijd. Daarom kan tijdloosheid ook geen idee zijn, want ideeën hebben ook vorm.

Dan zal het wellicht anders werken, kunnen er pas iets zinnigs over zeggen wanneer die informatie ook toegelaten wordt en verwerkt op die niveaus waarop het van toepassing is. In die zin is het perfect mogelijk om die context volledig buiten te sluiten, maar dan krijg je het soort eeuwigheid waarvan gezegd wordt dat ze leeg is en hiermee elke manifestatie wegredeneert. En zo kan het weer eindeloos verder gaan, de dialoog over niets. 

8 minuten geleden zei Hopper:

Nee, zo werkt het niet.

image.png.8ef817d8f5ffe8eefe3df807be18219a.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dan zal het wellicht anders werken, kunnen er pas iets zinnigs over zeggen wanneer die informatie ook toegelaten wordt en verwerkt op die niveaus waarop het van toepassing is. In die zin is het perfect mogelijk om die context volledig buiten te sluiten, maar dan krijg je het soort eeuwigheid waarvan gezegd wordt dat ze leeg is en hiermee elke manifestatie wegredeneert. En zo kan het weer eindeloos verder gaan, de dialoog over niets. 

Het werkt idd anders.  Wie geestelijk verhuist van de wereld van informatie naar de wereld van leegte neemt zelf niet meer actief deel aan 'het spel'.   Dan wordt gezien hoe informatie een loopje met de mensen neemt.  Hoe zij hun gemoed laten bespelen door informatie.   Dan wordt gezien dat het veld van goed en kwaad in stand wordt gehouden door onwetendheid.

--->Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele; Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden. (Korintiërs 13)

Het tijdloze kan in die zin  een katalysator zijn als je present bent in het tijdloze.  Maar dan is het een soort van omgekeerde katalysator , want de eeuwigheid zelve doet niks.  (Niet-doen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Het werkt idd anders.  Wie geestelijk verhuist van de wereld van informatie naar de wereld van leegte neemt zelf niet meer actief deel aan 'het spel'.   Dan wordt gezien hoe informatie een loopje met de mensen neemt.  Hoe zij hun gemoed laten bespelen door informatie.   Dan wordt gezien dat het veld van goed en kwaad in stand wordt gehouden door onwetendheid.--->Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele; Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden. (Korintiërs 13) Het tijdloze kan in die zin  een katalysator zijn als je present bent in het tijdloze.  Maar dan is het een soort van omgekeerde katalysator , want de eeuwigheid zelve doet niks.  (Niet-doen)

Het is ook geen verplichting om mee te spelen, dat is wat Petra ook al trachtte te zeggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Het is ook geen verplichting om mee te spelen, dat is wat Petra ook al trachtte te zeggen. 

Dus is er nooit een probleem.   Degenen die niet mee spelen weten dat het geen verplichting is.  En degenen die wel meespelen worden onderworpen aan 'de wet', want daar veranderd geen tittel of jota aan.  Zo komen de zaligsprekingen ook allemaal tot hun recht.  Die vallen ten deel aan hen die niet mee spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Dus is er nooit een probleem.   Degenen die niet mee spelen weten dat het geen verplichting is.  En degenen die wel meespelen worden onderworpen aan 'de wet', want daar veranderd geen tittel of jota aan.  Zo komen de zaligsprekingen ook allemaal tot hun recht.  Die vallen ten deel aan hen die niet mee spelen.

Nee, er is nooit een probleem, die bedenken we om de illusie te wekken dat ze oplosbaar zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Nee, er is nooit een probleem, die bedenken we om de illusie te wekken dat ze oplosbaar zijn. 

In het tijdelijke los ik kleine problemen op.  Dat staat buiten 'de wet'.  Maar degenen die meespelen hebben serieuze problemen.  Ik zit net een artikel te lezen in de Trouw:

https://www.trouw.nl/binnenland/het-coronavirus-verloor-zijn-tanden-maar-nog-niet-iedereen-kan-rustig-ademhalen~b07ddc37/

Citaat

Je hoort mij geen mensen veroordelen. Hoe het kabinet coronamaatregelen invoerde, hoe die zijn nageleefd; ik respecteer ieders keuze. Maar ik weet wel dat vooral de tweede lockdown mij mentaal bracht op een dieptepunt. Ik heb eenzaamheid gevoeld, meer tranen gelaten dan oprecht gelachen. Het was traumatiserend. Soms, als ik aan die periode terugdenk, roept dat emoties op van angst en verdriet.

Sanne (20) is duidelijk iemand die wel meespeelt.  Nu is ze nog jong, dus het kan nog goed komen.  Maar ze heeft zich eenzaam gevoeld.  Doch in 'de eeuwigheid' ben je per definitie eenzaam, je bent immers alleen present in de leegte.  Dan begrijp je ook waarom er een tocht door de woestijn nodig is.  Als je ergens eenzaam bent dan is het wel in de woestijn.  Daarom is het lijden ook een noodzakelijkheid.  Zij die het lijden niet aangaan blijven mee spelen en blijven zitten met gevoelens zoals Sanne omschrijft.

Citaat

Nu heb ik al vanaf mijn vijftiende last van mentale problemen, in de eerste lockdown had ik bijvoorbeeld dagelijks paniekaanvallen, maar wat me uit beide lockdowns bij bleef is hoe enorm moeilijk het is om hulp te krijgen. Ik heb zo vaak vergeefs gebeld maar er zijn zulke lange wachttijden in de ggz. En mentale problemen zijn ook een enorm taboe onder jongeren. Daar krijg je geen les over op school. Waarom eigenlijk niet?

De school moet het probleem oplossen (afschuiven op een ander). Mensen vergeten dat het leven zelf een school is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Hopper:

In het tijdelijke los ik kleine problemen op.  Dat staat buiten 'de wet'.  Maar degenen die meespelen hebben serieuze problemen.

Ja, die hebben grote problemen, en oplossingen bestaan niet binnen de dualiteit, onzichtbaar. 

49 minuten geleden zei Hopper:

De school moet het probleem oplossen (afschuiven op een ander). Mensen vergeten dat het leven zelf een school is.

Dat is inderdaad wat mensen altijd vergeten, in de eeuwigheid hebben we dat probleem gelukkig niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ja, die hebben grote problemen, en oplossingen bestaan niet binnen de dualiteit, onzichtbaar. 

Dat is inderdaad wat mensen altijd vergeten, in de eeuwigheid hebben we dat probleem gelukkig niet.

Ware zuivere ervaring heeft geen enkele betekenis, het is louter tegenwoordig bewustzijn van de feiten. Je bevindt je in de volheid van het moment, waarin de tijd als het ware doorkliefd is. Want met het achterwege blijven van de reflectie – die doorgaans als een innerlijke stem al onze ervaringen begeleidt en van commentaar voorziet – heeft ook het geheugen geen vat op wat we ondergaan. (Nishida)

Het geheugen is er dan nog wel -waar ook ons opgebouwde persoonlijke zelf in huist- maar de tijd heeft geen invloed meer op ons denken en handelen.  Alles wat traumatiseert is daarmee ook letterlijk verleden tijd.  Net zoals angst voor het toekomstig onvervulde, waaronder de fysieke dood.  Dan ben je gestorven aan je zelf.  Dan ben je 'eeuwig', als in een staat van presentie.  Dat is de daadwerkelijke bevrijding waar Jezus het over heeft.  Hetgeen weergegeven wordt in Mattheüs 11: 29-30:

29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.

30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Dat waar Jezus de mensen van bevrijdt dat zijn ze zelf.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ware zuivere ervaring heeft geen enkele betekenis, het is louter tegenwoordig bewustzijn van de feiten. Je bevindt je in de volheid van het moment, waarin de tijd als het ware doorkliefd is. Want met het achterwege blijven van de reflectie – die doorgaans als een innerlijke stem al onze ervaringen begeleidt en van commentaar voorziet – heeft ook het geheugen geen vat op wat we ondergaan. (Nishida) Het geheugen is er dan nog wel -waar ook ons opgebouwde persoonlijke zelf in huist- maar de tijd heeft geen invloed meer op ons denken en handelen.  Alles wat traumatiseert is daarmee ook letterlijk verleden tijd.  Net zoals angst voor het toekomstig onvervulde, waaronder de fysieke dood.  Dan ben je gestorven aan je zelf.  Dan ben je 'eeuwig', als in een staat van presentie.  Dat is de daadwerkelijke bevrijding waar Jezus het over heeft.  Hetgeen weergegeven wordt in Mattheüs 11: 29-30: 29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. 30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht. Dat waar Jezus de mensen van bevrijdt dat zijn ze zelf.

Er is alleen leegte, zielen bestaan niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Er is alleen leegte, zielen bestaan niet. 

Dan heb je nog wat te vinden in de leegte.  Het is de ziel die present is in de leegte in zelfverhouding. Alleen mensen die nog in de 'ik en de wereld' verhouding leven zijn onwetend van de ziel.   Eerst opent zich het hart, waar de Godheid woont, daarna volgt een tweede opening welke het geestelijk oog opent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Dan heb je nog wat te vinden in de leegte.  Het is de ziel die present is in de leegte in zelfverhouding. Alleen mensen die nog in de 'ik en de wereld' verhouding leven zijn onwetend van de ziel.   Eerst opent zich het hart, waar de Godheid woont, daarna volgt een tweede opening welke het geestelijk oog opent.

Er is niets in het niets, noch problemen, noch oplossingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Dat is dan een ander niets.

Hoe diep de malaise zit ervaren we elke dag aan den lijve, en elke poging om aan te geven dat een aantal platitudes ten grondslag liggen aan oppervlakkig haast kunstmatig in stand gehouden perverse effecten wordt simpelweg onder de mat geveegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Hoe diep de malaise zit ervaren we elke dag aan den lijve, en elke poging om aan te geven dat een aantal platitudes ten grondslag liggen aan oppervlakkig haast kunstmatig in stand gehouden perverse effecten wordt simpelweg onder de mat geveegd.

Zoals gezegd, ware zuivere ervaring heeft geen enkele betekenis.  Hoe diep de malaise zit blijft dan onbekend, want in het moment kun je niet in die malaise blijven hangen.  Dat maakt intersubjectiviteit ook dragelijk.

Lees ook je eigen quote nog eens: "aan den lijve", dwz dat je die malaise lijfelijk ondergaat.  Dan hebben we het al niet meer over het geestelijke.  Als je "aan den lijve" schrijft is er nog sprake van materialistisch denken in tijdruimte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat
Citaat

Het apofatische discours krijgt een nieuwe dimensie met al Eckhart die zegt dat menselijke taal inderdaad over God kan spreken omdat het het niets ontkent . De negatieve theologie die Eckhart ontwikkelt, maakt het mogelijk om God door het niets te vatten . Volgens de filosoof is de mens "in staat tot God" in de mens is er een spoor van goddelijkheid. Om preciezer te zijn, de achtergrond ( grünt ) van de mens bevat wat Eckhart de Gotheit noemt, of 'godheid' in het Frans. De grünt is voorafgaand aan de schepping en is een spoor van de Gotheit: hoe kunnen we dan toegang krijgen tot de grünt in ons en daarom beweren de godheid te begrijpen? Door naar het einde van de apofatische verhandeling te neigen, op de mystieke manier van de Abgrunt ('afgrond'): zich in deze negativiteit storten is elke eigenschap ontkennen en zichzelf verloochenen om zichzelf te transcenderen en niets anders te doen dan 'één zijn met goddelijkheid'. . Meister Eckhart bevestigt: "Elk schepsel is op zichzelf niets, omdat God alles zo heeft geschapen dat het was, en vooral: er is niets" . Deze negatieve theologie verlegt de grenzen van het niet-zijn tot het punt dat alle sporen van zijn teniet worden gedaan.

Dit is 'de weg' welke ik gegaan ben.  De mens trekt door de woestijn om uiteindelijk in absolute negatie zichzelf te verloochenen, dan is de mens zelf 'niets'.  Op deze wijze schenkt de mens zichzelf aan 'dat' wat onkenbaar is.  Er is dan -letterlijk- niets meer vóór mij, geen enkele wens tot toekomstvervulling.  Dit gaat met lijden gepaard, een lijden wat tot dusver onbekend was.  Alleen dan is vereniging met de Godheid mogelijk welke de Ene genaamd is.  Nee, herstel: dat wat geen naam draagt, dus ook 'het Ene' mag eigenlijk niet aan de orde zijn.

 

Augustinus over de tijd:

Citaat

De ontologische kwestie van niet-zijn is zeer aanwezig bij Sint-Augustinus, wanneer hij het zijn van tijd in zijn bekentenissen in twijfel trekt  : tijd bestaat eenvoudigweg niet. Het verleden bestaat niet op ontologisch niveau: het bestaat niet meer; de toekomst bestaat nog niet en uiteindelijk verdwijnt het onmiddellijk bestaande heden onmiddellijk. Toch meten we tijd, maar subjectief is het beeld van tijd (ervaring) anders en veranderlijk. Wat voor Augustinus telt, is het begrip duur. Het is noodzakelijk om vast te stellen dat het onze herinnering is die ons deze puur objectieve duur laat beleven. Tijd is een distensio animi, een uitzetting van de ziel die mijn verleden, mijn heden en mijn toekomst met elkaar verbindt. De kwestie van niet-zijn is dus inderdaad aanwezig in Sint-Augustinus, en houdt verband met tijd.

Augustinus heeft hier een heldere uiteenzetting over de tijd.   Het verleden en de toekomst is ontologisch gezien niet-bestaand.  In mijn voorstellingsbeelden kan ik naar verleden en toekomst , maar deze hebben geen ontologische werkelijkheid.  En ook het 'heden' spoedt steeds vooruit, zodat het moment van 1 seconde terug ook geen ontologische werkelijkheid heeft.

Alleen de ziel -waarvan jij zegt dat die niet bestaat- heeft ontologische werkelijkheid.  Volstrekt diametraal op jouw bewering dus.  Dat waar Jezus ons in zijn leer naar toebrengt is naar dat wat werkelijk is (in ben de waarheid).

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Hopper:

Zoals gezegd, ware zuivere ervaring heeft geen enkele betekenis.  Hoe diep de malaise zit blijft dan onbekend, want in het moment kun je niet in die malaise blijven hangen.  Dat maakt intersubjectiviteit ook dragelijk. Lees ook je eigen quote nog eens: "aan den lijve", dwz dat je die malaise lijfelijk ondergaat.  Dan hebben we het al niet meer over het geestelijke.  Als je "aan den lijve" schrijft is er nog sprake van materialistisch denken in tijdruimte.

Hoeven het daar principieel niet meer over te hebben, in tegenwoordigheid van geest speelt dat immers geen belang. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Alleen de ziel -waarvan jij zegt dat die niet bestaat- heeft ontologische werkelijkheid.  Volstrekt diametraal op jouw bewering dus.  Dat waar Jezus ons in zijn leer naar toebrengt is naar dat wat werkelijk is (in ben de waarheid).

Heb geen idee op welke bewering je hier nu precies doelt. Wanneer we verschillende contexten door elkaar halen zonder hun samenhang in dynamische opzicht te respecteren, wordt alles schijnbaar diametraal tegengesteld. Maar die tegenstellingen zijn slechts de schijn die door het zelf doorzien kunnen worden, dat wat nu net mogelijk maakt om die al even illusoire berg te beklimmen. 

8 minuten geleden zei Hopper:

er herinnering: jij was degene die schreef dat 'wij' dat dagelijks aan den lijve ondervonden.  De ziel heeft geen lijf.

Vreemd, dachten dat jij het was die in de woestijn wou lijden, straks wordt alles weer verwarrend zodat ook die non-lineaire elementen buitenspel kunnen gezet worden. Alsof we een en ander nu net andersom kunnen gaan interpreteren, wat overigens geen rol speelt omdat alles in verschillende richtingen kan beschouwd worden, logischerwijs. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Heb geen idee op welke bewering je hier nu precies doelt. Wanneer we verschillende contexten door elkaar halen zonder hun samenhang in dynamische opzicht te respecteren, wordt alles schijnbaar diametraal tegengesteld. Maar die tegenstellingen zijn slechts de schijn die door het zelf doorzien kunnen worden, dat wat nu net mogelijk maakt om die al even illusoire berg te beklimmen. 

De ziel leeft in zelfverhouding tot zichzelf als de lijdensweg is voltooid (Het is volbracht).  Zolang het ego nog onwetend is van de ziel, kent de mens ook niet de ontologische werkelijkheid.  Het is immers het ego wat in de 'ik en de wereld' verhouding leeft.  Het is uitgerekend het ego wat in een illusionaire staat verkeert omdat hij zijn ontologische werkelijkheid aan 'de wereld' heeft ontleent.  Hetgeen ook wordt weergegeven in Matt 16:26:

Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? 

Het ego wil winnen aan de wereld, maar lijdt daarmee schade aan de ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

De ziel leeft in zelfverhouding tot zichzelf als de lijdensweg is voltooid (Het is volbracht).  Zolang het ego nog onwetend is van de ziel, kent de mens ook niet de ontologische werkelijkheid.  Het is immers het ego wat in de 'ik en de wereld' verhouding leeft.  Het is uitgerekend het ego wat in een illusionaire staat verkeert omdat hij zijn ontologische werkelijkheid aan 'de wereld' heeft ontleent.  Hetgeen ook wordt weergegeven in Matt 16:26: Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Het ego wil winnen aan de wereld, maar lijdt daarmee schade aan de ziel.

En dat zou allemaal te maken hebben met het smalle pad, alsof het wel een eeuwigheid kan doorgaan zonder enige hoop. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

En dat zou allemaal te maken hebben met het smalle pad, alsof het wel een eeuwigheid kan doorgaan zonder enige hoop. 

Mocht je kennis hebben van tegenwoordigheid van geest dan zou je weten dat tegenwoordigheid van geest geen enkele hoop kan hebben.  Alleen 'toekomstigen van geest' hebben hoop: zij die in de illusie leven dat tijd ontologische werkelijkheid bevat.

Terzijde: de eeuwigheid gaat helemaal niet door.  Dat begrip is niet van toepassing in de eeuwigheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Mocht je kennis hebben van tegenwoordigheid van geest dan zou je weten dat tegenwoordigheid van geest geen enkele hoop kan hebben.  Alleen 'toekomstigen van geest' hebben hoop: zij die in de illusie leven dat tijd ontologische werkelijkheid bevat.

Om energie te slorpen zijn naar het schijnt vampieren bedacht, zodat alle hoop ontnomen wordt aan diegenen die het kunnen gebruiken. 

2 minuten geleden zei Hopper:

Terzijde: de eeuwigheid gaat helemaal niet door.  Dat begrip is niet van toepassing in de eeuwigheid. 

Er is niets, dat vinden we overal terug, geen nieuws. 

7 minuten geleden zei Hopper:

Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? 

Een vierentwintigletterwoord telt vierentwintig letters, wat om die reden een zelfvervuller wordt genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Om energie te slorpen zijn naar het schijnt vampieren bedacht, zodat alle hoop ontnomen wordt aan diegenen die het kunnen gebruiken. 

Het ligt buiten mijn macht om wie dan ook alle hoop te ontnemen.  Dat wat we 'hoop' noemen komt uit de persoonlijke geest (ego) voort.  De grootste hoop van de persoonlijke geest is om 'morgen' ook nog te existeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Het ligt buiten mijn macht om wie dan ook alle hoop te ontnemen.  Dat wat we 'hoop' noemen komt uit de persoonlijke geest (ego) voort.  De grootste hoop van de persoonlijke geest is om 'morgen' ook nog te existeren.

Ja, onderscheidingsvermogen is wat het zelf kan ontwikkelen tijdens het parcours, maar dat is iets anders dan allerhande informatie verduisteren zodat het niet kan doorsijpelen tot de niveaus waarop het betrekking heeft. Sommigen zien daarin misschien het werk van de duivel, maar het kan ook volledig onbewust gebeuren door het gemis aan kennis die als basaal gezien kan worden.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid