Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Op 27-9-2022 om 07:27 zei Petra.:

In de praktijk vinden we allemaal dat we het juiste paadje lopen, anders... hadden we wel een andere gekozen. 

De positieve desintegratie theorie van psychiater Dabrowski verandert niet omdat er verschillende groeisnelheden of niches van interesse bestaan, we kunnen generaliserend hooguit zeggen dat er een haast ontelbaar aantal invalshoeken bestaan van hoe we naar hetzelfde model kunnen kijken. Veel makkelijker is daarom zeggen dat alles een kwestie van perceptie is, net zoals het antwoord in eenvoud en kleine dingen zelden opgemerkt wordt, sterkte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

4 uur geleden zei TTC:

Inherent vreedzame mensen hebben niet verzonnen dat logica de leer van het strenge betoog genoemd wordt, het maakt hen ondanks alle hoop en bedachtzame hulpvragen pijnlijk onbeholpen en machteloos.

Je bent het licht, niet de projecties van het licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Het begrotingstekort bevindt zich niet op de smalle weg.  Op de smalle weg ontdoet men zich van monetaire bekommernissen.

Begrotingstekorten bevinden zich in het dal, op de smalle weg zien we dat ze het product zijn van semi-open systemen met incomplete informatie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:

Voor natuurkundigen is alles simpel, die trekken een paar pijltjes en klaar is Kees.

Als je twee pijltjes per gelijke tijd recht tegenover elkaar stelt, op een rechte lijn in het platte vlak,
is niettemin je voorstelling in de tijd, een berg.
Als je een berg ziet in twee pijltjes naar de top, in een gegeven ruimte,
wordt niettemin de berg volkomen vlak, als je voor je eigen beweging de juiste tijd neemt.

Maar zelfs als Kees het platte van de berg kan zien,
ziet hij er als een berg tegenop om er rechtlijnig over te spreken.
Hij draait maar om de eenvoud, en krijgt een zo fantastisch vergezicht,
over de diepten van ons denken, zonder zelf te klimmen.

Maar zeg eens Kees, waar blijft je lijn, en je liniaal van meten?
En waar je piketpaal, met een fundament van zeker weten?  
De zorg, de hulp, de vraag, en wat is geweten,
moet van tafel; het wordt weggesmeten.

De berg is geen berg, en de top ligt al beneden.
Dus voel je vrij om die te betreden.
Want vóór je van die berg af valt,
ben je eigenlijk al beneden.

Of zo je wilt; de top die was er al,
Hoger ga je ook niet komen,
Dus gooi het platte er maar uit,
Laat de waarheid niet ontkomen.

Wat is waar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Tomega:

Als je twee pijltjes per gelijke tijd recht tegenover elkaar stelt, op een rechte lijn in het platte vlak,
is niettemin je voorstelling in de tijd, een berg.
Als je een berg ziet in twee pijltjes naar de top, in een gegeven ruimte,
wordt niettemin de berg volkomen vlak, als je voor je eigen beweging de juiste tijd neemt.

Maar zelfs als Kees het platte van de berg kan zien,
ziet hij er als een berg tegenop om er rechtlijnig over te spreken.
Hij draait maar om de eenvoud, en krijgt een zo fantastisch vergezicht,
over de diepten van ons denken, zonder zelf te klimmen.

Maar zeg eens Kees, waar blijft je lijn, en je liniaal van meten?
En waar je piketpaal, met een fundament van zeker weten?  
De zorg, de hulp, de vraag, en wat is geweten,
moet van tafel; het wordt weggesmeten.

De berg is geen berg, en de top ligt al beneden.
Dus voel je vrij om die te betreden.
Want vóór je van die berg af valt,
ben je eigenlijk al beneden.

Of zo je wilt; de top die was er al,
Hoger ga je ook niet komen,
Dus gooi het platte er maar uit,
Laat de waarheid niet ontkomen.

Wat is waar?

Interessant, vraagt even bedenktijd omdat er, op eerste zicht, gebruik gemaakt wordt van verschillende perceptievelden. In realiteit kunnen we geloof hechten aan bergen die door deze of gene manier van denken in stand gehouden worden, oplosbaar binnen een andere manier van denken. Prachtige metafoor is het van die berg, zoveel is wel duidelijk. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Het begrotingstekort bevindt zich niet op de smalle weg.  Op de smalle weg ontdoet men zich van monetaire bekommernissen.

Ervaring leert dat beginselen plaatsen binnen zones waar die beginselen in grote mate veronachtzaamd worden, zelden een aangenaam gevoel oplevert. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Sommigen maken het nog bonter, die maken er een diepe kuil van. 

Er is altijd Kees boven baas: zegt Peter tegen Heidi, ik zie ik zie wat jij niet ziet, heel die berg die is er niet.
Antwoordt Heidi vol verdriet: hoe hoog sta jij wel niet, dat jij ons bestaan niet ziet?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Tomega:

Er is altijd Kees boven baas: zegt Peter tegen Heidi, ik zie ik zie wat jij niet ziet, heel die berg die is er niet. Antwoordt Heidi vol verdriet: hoe hoog sta jij wel niet, dat jij ons bestaan niet ziet?

Stel dat we zeggen dat op de top een beginsel ligt waarover we het onmogelijk oneens kunnen zijn, wat zou je vervolgens dan met dat beginsel doen? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 05:08 zei TTC:

De metafoor van de brede en de smalle weg is onderdeel van de Bergrede, volgens de christelijke overlevering de rede die Jezus hield op een berg in Galilea.

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (Mat. 7: 13-14)

De uitleg bij dit Bijbelgedeelte is vaak: aan de ene kant de brede weg, aantrekkelijk met zijn verlokkingen, zondig en zelfzuchtig gedrag, wereldse comfort en overdaad, aan de andere kant de nauwe weg, sober levend, de weg die de wereld niet kent, voor het niet gelovige oog ongemakkelijk, moeilijk begaanbaar. De brede weg is de weg die leidt naar het verderf, de smalle Weg is de weg die naar Redding leidt. Jezus Christus wordt in de bijbel De Weg, de Waarheid en het Leven genoemd. Iedereen die deze weg kiest zal het leven minder luxe en ontspannen ervaren dan op de brede weg, maar wel met de belofte van God eindigen op de plaats waar het geloof door Jezus naartoe leidt. Deze uitleg van het verhaal heeft vele kunstenaars geïnspireerd.

Wanneer deze tekst echter geplaatst wordt in het licht van het de Zaligsprekingen waarmee Jezus de Bergrede begint, lijkt het dat iets anders bedoeld wordt, de brede weg lijkt op het eerste gezicht niet slecht, maar leidt uiteindelijk niet tot God. Hiermee kan worden gedoeld op de wettische, niet christelijke levensstijl van de farizeeën. De smalle weg is het leven volgens de leer van Jezus.

Bron internet

Heel mooie uitspraak van Jezus over de brede weg en smalle weg.

Voor mij lijkt dit op de uitspraak dat de brede weg lijkt op wandelen met wereld en dat iedereen doet wat hij er bij hoort.

 

En de smalle weg is de weg die iemand die Jezus volgt, Gods stem volgen.

Het goede voorbeeld zie ik in de bijbel bijvoorbeeld in het verhaal van Noch

Hij was bezig met Ark te bouwen, terwijl andere lachen hem uit, wat er was geen water in de buurt te zien.

 

Ik ben het met je een, het is de weg die moeilijk is. Toch leidt het tot leven. In Sommige vertaling lees ik “tot eeuwig leven”.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei fyg:

Heel mooie uitspraak van Jezus over de brede weg en smalle weg. Voor mij lijkt dit op de uitspraak dat de brede weg lijkt op wandelen met wereld en dat iedereen doet wat hij er bij hoort. En de smalle weg is de weg die iemand die Jezus volgt, Gods stem volgen. Het goede voorbeeld zie ik in de bijbel bijvoorbeeld in het verhaal van Noch. Hij was bezig met Ark te bouwen, terwijl andere lachen hem uit, wat er was geen water in de buurt te zien. Ik ben het met je een, het is de weg die moeilijk is. Toch leidt het tot leven. In Sommige vertaling lees ik “tot eeuwig leven”.

Paradoxaal is dat een verklaring voor het quasi onmogelijke veel eenvoudiger is dan de complexiteit waarbinnen ze verdwijnt, tegelijk het failliet van zij die er in alle bedachtzaamheid gewag van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei fyg:

Hij was bezig met Ark te bouwen, terwijl andere lachen hem uit, wat er was geen water in de buurt te zien.

Wanneer we metaforen mengen kunnen we een berg recht door zee beklimmen, als een zielsworsteling die ons van slag kan brengen en de vrucht onopgemerkt laat verblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

10 uur geleden zei TTC:
12 uur geleden zei Tomega:
Op 30-9-2022 om 11:08 zei TTC:

Stel dat we zeggen dat op de top een beginsel ligt waarover we het onmogelijk oneens kunnen zijn, wat zou je vervolgens dan met dat beginsel doen? 

Aan z'n stutten trekken, en kijken wat dat doet.

Oefening baart kunst.

Zul je toch eerst dat beginsel uit de luchtfietskastelenroute moeten plukken, en voor je op tafel neerzetten of uitleggen. Of is dat te hoog gegrepen en te diep gevraagd?  

Op 30-9-2022 om 07:32 zei TTC:
Op 29-9-2022 om 19:33 zei Hopper:

Het begrotingstekort bevindt zich niet op de smalle weg.  Op de smalle weg ontdoet men zich van monetaire bekommernissen.

Ervaring leert dat beginselen plaatsen binnen zones waar die beginselen in grote mate veronachtzaamd worden, zelden een aangenaam gevoel oplevert. 

Uilebal
De angst van de uil om een dreigend gevaar te plaatsen vanuit zijn breder zicht en perspectief,
zodat hij liever draait en draait en draaiend steeds een ander zicht en hoogte biedt,
is irrationeel en contraproductief, terwijl het de verstaander vooral het onaangenaam gevoel oplevert,
dat de uil kennelijk liever huilend ouweoehoet tussen de wolven in het bos,
dan dat hij meent zijn oehoe voldoende verklarend te zijn,
om het in eenvoud te blijven roepen, tot het ergens landt, 
en iemand zich een oehoetje schrikt;
die dan ook geen wolf zal zijn, en juist daardoor een kater krijgt,
die het gedraai in een gordiaanse uilebal uitspuugt,
waar zowel wolf als uil van gruwen.

De smalle weg, zoals Hopper al zei, is nooit monetair.
Want de Wegenbouwer heeft een andere weg gegeven;

De brede weg

O, alle dorstigen, kom tot de wateren,
en u die geen geld hebt, kom,
koop en eet, ja, kom, koop zonder geld,
zonder prijs, wijn en melk.

Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is,
en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan?
Luister aandachtig naar Mij, eet het goede,
en laat uw ziel vreugde scheppen in de overvloed.

Neig uw oor en kom tot Mij,
luister, en uw ziel zal leven;
want Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten:
de betrouwbare gunstbewijzen aan David.
Zie, Ik heb Hem gegeven als Getuige voor de volken,
als Vorst en Gebieder voor de volken.

Zie, U zult een volk roepen dat U niet kende,
en het volk dat U niet kende. zal naar U toe snellen,
omwille van de HEERE, Uw God,
voor de Heilige van Israël, want Hij heeft U verheerlijkt.

Zoek de HEERE terwijl Hij te vinden is,
roep Hem aan terwijl Hij nabij is.
Laat de goddeloze zijn weg verlaten,
de man van ongerechtigheid zijn gedachten.

Laat hij zich bekeren tot de HEERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen,
tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig.
Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten,
en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Tomega:

Zul je toch eerst dat beginsel uit de luchtfietskastelenroute moeten plukken, en voor je op tafel neerzetten of uitleggen. Of is dat te hoog gegrepen en te diep gevraagd?  

Helemaal niet, is immers altijd hetzelfde wanneer we these-antithese-synthese effectief toepassen, in termen van geld wordt dat inflatie-deflatie-biflatie. Het beginsel is de synthese die tijdloos, onpersoonlijk en onveranderlijk is, in de metafoor op de top geplaatst maar in wezen in onszelf kan gevonden worden, overgeleverd aan de vrije wil. 

46 minuten geleden zei Tomega:

Uilebal
De angst van de uil om een dreigend gevaar te plaatsen vanuit zijn breder zicht en perspectief,
zodat hij liever draait en draait en draaiend steeds een ander zicht en hoogte biedt,
is irrationeel en contraproductief, terwijl het de verstaander vooral het onaangenaam gevoel oplevert,
dat de uil kennelijk liever huilend ouweoehoet tussen de wolven in het bos,
dan dat hij meent zijn oehoe voldoende verklarend te zijn,
om het in eenvoud te blijven roepen, tot het ergens landt, 
en iemand zich een oehoetje schrikt;
die dan ook geen wolf zal zijn, en juist daardoor een kater krijgt,
die het gedraai in een gordiaanse uilebal uitspuugt,
waar zowel wolf als uil van gruwen.

De smalle weg, zoals Hopper al zei, is nooit monetair.
Want de Wegenbouwer heeft een andere weg gegeven;

De brede weg

O, alle dorstigen, kom tot de wateren,
en u die geen geld hebt, kom,
koop en eet, ja, kom, koop zonder geld,
zonder prijs, wijn en melk.

Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is,
en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan?
Luister aandachtig naar Mij, eet het goede,
en laat uw ziel vreugde scheppen in de overvloed.

Neig uw oor en kom tot Mij,
luister, en uw ziel zal leven;
want Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten:
de betrouwbare gunstbewijzen aan David.
Zie, Ik heb Hem gegeven als Getuige voor de volken,
als Vorst en Gebieder voor de volken.

Zie, U zult een volk roepen dat U niet kende,
en het volk dat U niet kende. zal naar U toe snellen,
omwille van de HEERE, Uw God,
voor de Heilige van Israël, want Hij heeft U verheerlijkt.

Zoek de HEERE terwijl Hij te vinden is,
roep Hem aan terwijl Hij nabij is.
Laat de goddeloze zijn weg verlaten,
de man van ongerechtigheid zijn gedachten.

Laat hij zich bekeren tot de HEERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen,
tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig.
Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten,
en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten.

Rationele onwetendheid of rationele onverschilligheid treedt op wanneer de inspanning of kosten voor het verwerven van kennis over een onderwerp om goed geïnformeerd een besluit te nemen, groter is dan het voordeel of de opbrengst dat zo'n besluit zou kunnen opleveren, waardoor het irrationeel zou zijn om er tijd aan te verspillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Tomega:

Zul je toch eerst dat beginsel uit de luchtfietskastelenroute moeten plukken, en voor je op tafel neerzetten of uitleggen. Of is dat te hoog gegrepen en te diep gevraagd?  

Zowel kunstenaars als wetenschappers hebben zulke verhelderende ogenblikken van ontzag en verwondering beschreven, waarin een chaotische situatie zich op wonderbaarlijke manier uitkristalliseert tot een nieuw idee of oplossing voor een tot dan toe schijnbaar onoplosbaar probleem. Door het door en door non-lineaire van het proces laat het zich echter niet altijd ten volle analyseren door ons strikt lineaire denken, zodat we vaak geneigd zijn het als sociaal vreemd te percipiëren, zoniet mysterieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Je gooit wel een heleboel op één hoop.

Het gedachtegoed van Gurdjieff, het zogeheten Gurdjieff-werk, wordt ook wel beschreven als de Vierde weg. De Eerste weg in deze beeldspraak is die van de fakir, die zich richt op (het beteugelen van) de lichamelijkheid. De Tweede weg, de weg van de monnik, richt zich op (het beteugelen van) emoties en gevoelens. De Derde weg van de yogi richt zich op (het beteugelen van) het denken en het intellect.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2022 om 14:47 zei Hopper:

De nauwe poort lijkt mij van meer importantie dan alle hiernamaals-fantasieën welke ik hier lees.

Wanneer kwetsbare mensen het hebben over jongleren alsof hun leven er van afhangt, bedoelen ze dat ze quasi onmogelijk wegwijs kunnen raken uit de overvloed aan modellen en studiewerken die hen door ggz-experten op het bord wordt gelegd. Het veronderstelt empowerend te moeten werken, terwijl het nu net pompen of verzuipen wordt, sterkte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid