Spring naar bijdragen

Vrije wil?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Robert Frans:

Geloof is een gift van God, een genade die Hij schenkt aan wie Hij wil. En voor die gift moet je vrijwillig openstaan. Natuurlijk kan je omgeving daarin helpen, vooral als je erin opgevoed bent, maar uiteindelijk blijft het een vrije keuze om er wel of niet voor open te (blijven) staan.
Geloof is ook niet enkel een passieve geestestoestand, maar iets dat door gebed, sacramenten en naastenliefde als het ware onderhoud vergt. Eigen werken dus? Nee, want al het goede dat je doet, komt van God uit.
Elke keer dat je bidt, vol verlangen of uit gewoonte, is op uitnodiging van God, ook als je het schijnbaar uit jezelf doet. Elk goed werk dat je doet is een genadegift van God aan de ander, door jou, ook als je daartoe vrijwillig je inspant. Elke verleiding die je weerstaat, is een bemoediging van God.

De vrije wil is nodig om God daadwerkelijk te blijven liefhebben. Zonder vrije wil is geen echte liefde en vrijheid mogelijk en precies dáárvoor schonk Hij ons die vrijheid. Dat we daarme ook Hem kunnen afwijzen, is een prijs die Hij bereid is daarvoor te betalen en ook betaald hééft.
Vrije wil is véél meer dan enkel de 'zakelijke' keuze tussen goed of kwaad, God of jezelf. Dat is een veel te beperkte blik erop. Vrije wil is hetgeen je tot kind van God maakt, je bewust maakt van Hem en van wie jij bent. Het is hetgeen je ziel vervult met vrijheid, ruimte, liefde, creativiteit en compassie.

Hoe groter en belangrijker de gift die God ons geeft, hoe heftiger het misbruik dat we ervan kunnen maken, want de zonde is niets anders dan de pervertering van het goede. En hoe meer goed je ontvangt, hoe meer deze logischerwijs door jou geperverteerd kan worden.
Je moet een groot heilige zijn om diep te kunnen vallen. Middelmatige mensen doen weliswaar niet veel kwaad, maar ook niet veel goed, en zij worden alsnog geroepen heilig te worden en als het ware het risico samen met God te nemen.
Als we dus zo zwaar en ernstig kunnen zondigen met onze vrije wil, hoe groots en hoe van belang moet deze dan wel niet zijn in onze relatie met God?

Ik stel het even heel zwart wit. 

Adam en Eva waren volmaakte mensen. Zij hadden dus echt vrije wil. Ik niet, want ik ben onvolmaakt. Ik wil voor God kiezen maar ga iedere dag opnieuw de fout in door mijn zondige natuur. Die ik meegekregen heb als een handicap, die mij voortdurend trekt om dingen te doen die ik eigenlijk niet wil. Die mij foute keuzes doet maken. Toch kies ik telkens weer voor God. Een onvolmaakt mens heeft volgens mij nooit echt een vrije wil. Wel goede voornemens. 

21 minuten geleden zei Barnabas:

De titel betreft vrije wil,

welke teksten staan er in de bijbel die betrekking hebben op het onderwerp?

Volgens mij is vrije wil niet heel bijbels. Veel meer een menselijk idee. Wat door enkelen erg overdreven wordt. Vrije wil uitoefenen is in deze wereld maar beperkt mogelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Barnabas:

Er zijn geen aanwijzingen in de bijbel voor reïncarnatie. De schrift is het woord Gods en bij God is volledige vrijheid om te kiezen. God oefent geen druk uit maar respecteert de vrije wil. De uitspraak van Jakobus kan dus niet bedoeld zijn om te dwingen of manipuleren tot bekering.

 

Wat mij betreft hoef je niet te geloven in reïncarnatie. Dat het niet expliciet in de Bijbel staat kan kloppen, want die passages zijn er door de Concilies in de eerste 6 eeuwen na Christus vrijwel allemaal uit verwijderd ter meerdere eer, glorie en met name ook wereldse macht van de kerk.

Jakobus kon in elk geval niet over de (zonde-)dood heenkijken, want dan zou hij wéten dat eeuwige verdoemenis niet bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Volgens mij is vrije wil niet heel bijbels. Veel meer een menselijk idee. Wat door enkelen erg overdreven wordt. Vrije wil uitoefenen is in deze wereld maar beperkt mogelijk. 

Wanneer we de bijbel onderzoeken zouden we het antwoord moeten vinden.

Romeinen 7;14-26: "Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik. En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is. Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbrengt, maar de zonde die in mij woont. Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet. Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont. Ik ontdek dus deze wet in mij: dat, als ik het goede wil doen, het kwade dicht bij mij ligt. Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God. Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere. Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde."

Hij zegt hierbij: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?

Het antwoord is natuurlijk Christus en de opstanding. Na de dood gaan we over tot het eeuwige leven en daarin is geen zonde meer. Bij de laatste bazuin zullen we in een ondeelbaar ogenblik verandert worden. 1 Korinthe 15:52: "in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden."

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Barnabas:

Wanneer we de bijbel onderzoeken zouden we het antwoord moeten vinden.

Romeinen 7;14-26: "Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik. En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is. Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbrengt, maar de zonde die in mij woont. Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet. Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Als ik nu dat doe wat ik niet wil, breng ík dat niet meer teweeg, maar de zonde die in mij woont. Ik ontdek dus deze wet in mij: dat, als ik het goede wil doen, het kwade dicht bij mij ligt. Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God. Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere. Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde."

Hij zegt hierbij: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?

Het antwoord is natuurlijk Christus en de opstanding. Na de dood gaan we over tot het eeuwige leven en daarin is geen zonde meer. Bij de laatste bazuin zullen we in een ondeelbaar ogenblik verandert worden. 1 Korinthe 15:52: "in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden."

 

 

Zeker, klopt helemaal. Maar is geen antwoord op de vraag. 

Je hebt wel vrije wil om te geloven. Want dat is voor iedereen mogelijk. Zelfs eenvoudig. Maar je hebt geen vrije wil om te leven zonder zonden te begaan. Want we zijn zondig van geboorte af. Dus is dat ook niet belangrijk? Geloof is waar het om draait. Toch? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Aanvulling op mijn vorige bericht:
 

Ik ben wedergeborene. Op basis daarvan weet ik dat ik vele levens heb gehad. En daarbinnen òòk zondaar ben geweest. Maar door die wedergeboorte in genade waren alle zonden gewist en kreeg ik opnieuw de beschikking over de vrije wil in Christus. Vandaar dat ik weet dat de Bijbel helaas onvolledig is o.a. op het punt van reïncarnatie. 

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Hermanos2:

Zeker, klopt helemaal. Maar is geen antwoord op de vraag. 

Je hebt wel vrije wil om te geloven. Want dat is voor iedereen mogelijk. Zelfs eenvoudig. Maar je hebt geen vrije wil om te leven zonder zonden te begaan. Want we zijn zondig van geboorte af. Dus is dat ook niet belangrijk? Geloof is waar het om draait. Toch? 

We zijn wel zondig van geboorte af maar dat betekent niet dat we geheel zondig zijn. Elia werd levend opgenomen door Christus. En Johannes zegt dat niet alle zonde tot de dood is. Hij was dus niet compleet zondig. Bovendien zijn er vele voorbeelden van dienaren van God die volhielden en stierven voor het evangelie.

Paulus was een man die de kerk vervolgd had. Hij zegt van zichzelf dat hij een zondaar is. Maar God kan zelfs een zondaar gebruiken om zijn werk te doen. Paulus moest zelfs getuigen voor de keizer van Rome. Zie:

Handelingen 27;23: "Want deze nacht stond er bij mij een engel van God, van Wie ik ben en Die ik ook dien; die zei: Wees niet bevreesd, Paulus, u moet voor de keizer terechtstaan; en zie, God heeft u allen die met u varen, geschonken. Heb daarom goede moed, mannen, want ik geloof God, dat het zo zal zijn als het mij gezegd is."

Paulus spreekt hier ook van geloof. Omdat Hij God gelooft doet hij naar zijn geloof.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Yours:

Wat mij betreft hoef je niet te geloven in reïncarnatie. Dat het niet expliciet in de Bijbel staat kan kloppen, want die passages zijn er door de Concilies in de eerste 6 eeuwen na Christus vrijwel allemaal uit verwijderd ter meerdere eer, glorie en met name ook wereldse macht van de kerk.

Jakobus kon in elk geval niet over de (zonde-)dood heenkijken, want dan zou hij wéten dat eeuwige verdoemenis niet bestaat. 

De geschiedenis van de vaststelling van de canon ken k niet. Ik hou mij alleen bezig met de canon zoals we die nu kennen. Maar wel weet ik dat God één is en dat de schrift Gods woord is en daarom ook één moet zijn. De bijbel spreekt er over dat de mens slechts één maal sterft en dat daarna het oordeel komt. Hebreeën 9;27: "En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,

Deze tekst zegt dus dat het normaal is dat de mens één maal sterft en ook dat daarna een oordeel volgt. Reïncarnatie is dus uitgesloten en geschriften die anders spreken zijn niet het woord van God en behoren er dus ook niet in thuis. Zo wordt de canon samengesteld.

Ook spreekt de tekst over een oordeel na de dood. Er is dus wel degelijk een oordeel. Voor de christenen betekent dat vrijspraak van het oordeel der hel maar voor hen die Christus afwijzen een eeuwig verblijf daar.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Ik verzin niks zelf.  Ik onderstreep wat Jezus zegt: Niemand is goed behalve één.   De werken van iemand mogen best goed genoemd worden, maar niet één.  En dat is geen één zijn van God en de gelovigen (Dan zouden bv Kirill en Poetin er ook bij horen), maar dat één zijn is alleen kenbaar als God zichzelf te kennen geeft als één.

 

Ik wijk geen letter af van wat Jezus zegt.  Ieder individu moet zelf 'de weg' naar de Waarheid volgen zoals Jezus deze heeft gezegd.   Het één zijn met God is tevens de Waarheid waar Jezus over spreekt.  Lidmaatschap van een kerk heeft er niks mee van doen.

Het lichaam van Christus bestaat uit verschillende delen. De ene mens is het ene deel en de andere het andere. Deze werken samen als één geheel. Zo ook de mensen die verschillende werken doen. De één zet een preekstoel klaar en de ander spreekt. Zo zijn zij een eenheid die samen Christus dienen. Maar niet iedereen behoort tot het lichaam van Christus. Satan doet ook werken maar die werken Christus tegen. Daar komt geen vrede uit voort.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

We zijn wel zondig van geboorte af maar dat betekent niet dat we geheel zondig zijn. Elia werd levend opgenomen door Christus. En Johannes zegt dat niet alle zonde tot de dood is. Hij was dus niet compleet zondig. Bovendien zijn er vele voorbeelden van dienaren van God die volhielden en stierven voor het evangelie.

Paulus was een man die de kerk vervolgd had. Hij zegt van zichzelf dat hij een zondaar is. Maar God kan zelfs een zondaar gebruiken om zijn werk te doen. Paulus moest zelfs getuigen voor de keizer van Rome. Zie:

Handelingen 27;23: "Want deze nacht stond er bij mij een engel van God, van Wie ik ben en Die ik ook dien; die zei: Wees niet bevreesd, Paulus, u moet voor de keizer terechtstaan; en zie, God heeft u allen die met u varen, geschonken. Heb daarom goede moed, mannen, want ik geloof God, dat het zo zal zijn als het mij gezegd is."

Paulus spreekt hier ook van geloof. Omdat Hij God gelooft doet hij naar zijn geloof.

Zeker, zeker. Maar nog steeds geen antwoord op de vraag of je, als zondig mens, volledige beschikking hebt over je vrije wil. 

Aanvulling: Elia werd niet opgenomen. Die kwam een eind verderop gewoon neer en ging verder met zijn bediening. Ongestoord door Elisa. 

2 uur geleden zei Yours:

want die passages zijn er door de Concilies in de eerste 6 eeuwen na Christus vrijwel allemaal uit verwijderd 

Waar zijn die passages? Jij schijnt te weten wat er in staat? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Hermanos2:

En op grond van dit vers geloof je in reïncarnatie? 

Door naar dit vers te leven werd mij geheel duidelijk, doordat op basis daarvan tevens de wedergeboorte een feit werd, dat reïncarnatie aan de basis van ons bestaan ligt. 

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Yours:

Door naar dit vers te leven werd mij geheel duidelijk, doordat op basis daarvan tevens de wedergeboorte een feit werd, dat reïncarnatie aan de basis van ons bestaan ligt. 

Voor reïncarnatie zal je toch een onsterfelijke ziel nodig hebben. De Bijbel heeft tientallen verzen dat er na de dood, tijdelijk, geen bewustzijn meer is. 
Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.  6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan. 
Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat. (Vers 10)

De opstanding is de hoop voor Christenen. 
Handelingen 24:15 Op God heb ik mijn hoop gevestigd, en deze mannen hebben dezelfde hoop, namelijk dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.

 

8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waar staat dat? 

2Kronieken 21:12 12Uiteindelijk kreeg hij een schriftelijke boodschap van de profeet Eli̱a, die luidde: ‘Dit zegt Jehovah, de God van je voorvader David: “Je hebt niet dezelfde weg gevolgd als je vader Josafat of koning A̱sa van Juda

Chronologisch vond dit plaats nadat Elia in de vurige wagen door de lucht ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waar staat dat? 

2Kronieken 21:12 12Uiteindelijk kreeg hij een schriftelijke boodschap van de profeet Eli̱a, die luidde: ‘Dit zegt Jehovah, de God van je voorvader David: “Je hebt niet dezelfde weg gevolgd als je vader Josafat of koning A̱sa van Juda

Chronologisch vond dit plaats nadat Elia in de vurige wagen door de lucht ging.

Dat er nog een keer een brief van Elia opduikt (en verder overigens niets meer van hem) is mij bekend, maar daar was mijn vraag niet op gericht.

Die ging specifiek over de zin" 

15 uur geleden zei Hermanos2:

Die kwam een eind verderop gewoon neer en ging verder met zijn bediening

Ik zal hem maar gewoon zelf beantwoorden: dat staat nergens en dat is een eigen invulling. Je kunt niet in alle ernst beweren dat je 2 Koningen 2 hebt gelezen en vervolgens concludeert: 'hij kwam even verder neer en ging weer door met zijn werk.'  Want dan was 2 Koningen 2 ( Dat begint met: "Het geschiedde nu, als de HEERE Elia met een onweder ten hemel opnemen zou") zo niet geschreven en in plaats daarvan was er verder geschreven over Elia. En dat is niet het geval. Op één briefje na en dat is dus erg discutabel.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat er nog een keer een brief van Elia opduikt (en verder overigens niets meer van hem) is mij bekend, maar daar was mijn vraag niet op gericht.

Die ging specifiek over de zin" 

Ik zal hem maar gewoon zelf beantwoorden: dat staat nergens en dat is een eigen invulling. Je kunt niet in alle ernst beweren dat je 2 Koningen 2 hebt gelezen en vervolgens concludeert: 'hij kwam even verder neer en ging weer door met zijn werk.'  Want dan was 2 Koningen 2 ( Dat begint met: "Het geschiedde nu, als de HEERE Elia met een onweder ten hemel opnemen zou") zo niet geschreven en in plaats daarvan was er verder geschreven over Elia. En dat is niet het geval. Op één briefje na en dat is dus erg discutabel.

Deze discussie heeft al een lange baard van ouderdom. Ik begrijp niet waarom je het blijft oprakelen. Gewoon om te hakken op de Schrift. Als je niet zo lui was zou je Elia's levensloop in de bijbel eens nalezen. Dan zou je zien dat hij over bijzondere fysieke kwaliteiten beschikt. En als je de inhoud van zijn brief opzoekt dan zou je zien dat er intussen jaren voorbij gegaan waren sinds zijn vlucht. Maar dat boeit jou allemaal niet. Ik kan het je hier weer allemaal gaan uitleggen. Maar die uitleg accepteer jij niet. Dan valt de discussie stil en over een tijdje begin jij doodleuk weer opnieuw. De antwoorden staan wat mij betreft duidelijk in alle teksten die betrekking hebben op Elia en Elisa. Geïnteresseerden zullen echt die boeken moeten lezen en niet meteen op het interweb gaan zoeken. Want dan mist men deze samenhang. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hermanos2:

Deze discussie heeft al een lange baard van ouderdom. Ik begrijp niet waarom je het blijft oprakelen.

Jammer dit. Jij bent hier zelf degene die er over begon:

16 uur geleden zei Hermanos2:

Aanvulling: Elia werd niet opgenomen. Die kwam een eind verderop gewoon neer en ging verder met zijn bediening. Ongestoord door Elisa.

En dit is ook jammer, het zou hier niet de gewoonte moeten zijn dat we elkaar uitschelden: 

10 minuten geleden zei Hermanos2:

Als je niet zo lui was zou je Elia's levensloop in de bijbel eens nalezen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

 De Bijbel heeft tientallen verzen dat er na de dood, tijdelijk, geen bewustzijn meer is. 

Als er geen bewustzijn is, is er geen tijd ook.  Tijdelijk geen bewustzijn kan dus niet.  Het bewijs presenteert zich iedere nacht als je droomloos slaapt.  Dan is er geen tijdsbeleving.  Je zou kunnen zeggen dat je iedere nacht dood gaat in geestelijke zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Hermanos2:

Zeker, zeker. Maar nog steeds geen antwoord op de vraag of je, als zondig mens, volledige beschikking hebt over je vrije wil. 

Wat voor jou een antwoord is weet ik niet, maar wel dat het antwoord in de bijbel moet staan en dat je het vind wanneer je er naar zoekt. En dat je redelijk moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid