Spring naar bijdragen

"Problematische omgang met seks en macht werkt katholiek misbruik in de hand".


Aanbevolen berichten

 

Dit artikel las ik gisteren in het ND. (Nederland Dagblad); https://www.nd.nl/geloof/katholiekinside/1137521/seksueel-misbruik-door-geestelijken-niet-slechts-een-probleem-v

Uit een nieuw onderzoek gedaan door een theologische faculteit van de jezuïeten bijkt dat de problematische omgang met seks, gender en macht in de Rooms-Katholieke Kerk tot een cultuur leiden die seksueel misbruik door geestelijken in de hand werkt. 

Priesters lijden vaak aan een gebrek aan gezonde seksualiteit. Ook opvallend vond ik dat veertig procent van de ondervraagde priesters zich identificeerde als homo- of biseksueel.

 

Wat citaatjes: 

"De cultuur die seksueel misbruik - zowel van minderjarigen als meerderjarigen - in de hand werkt, heet ‘klerikalisme’. De theologen definiëren dit als ‘een kerkelijke machtsstructuur die geestelijken isoleert en priesters boven en apart van andere gelovigen plaatst’. Dat gebeurt door hen ‘buitensporig gezag, vertrouwen, rechten en verantwoordelijkheden te verlenen, terwijl de vrijheid en het handelen van leken en religieuzen wordt beperkt’. Dit gebeurt volgens de onderzoekers door een samenspel van drie krachten: seks, gender en macht. Het ontmantelen van het klerikalisme kan niet zonder deze drie zaken aan te pakken, vinden zij. "

 

"Als het gaat over seks, zien de onderzoekers dat priesters vaak lijden aan een gebrek aan gezonde seksualiteit. Ook ontbreekt het vaak aan goede seksuele vorming op priesteropleidingen. Daardoor zijn ‘veel priesters niet in staat op een authentieke en kwetsbare wijze contacten te leggen en herkennen zij de aangewezen grenzen niet’. Ze kunnen niet als ‘celibataire, maar tegelijkertijd seksuele mensen’ handelen. Dat wordt versterkt doordat in de kerk een open gesprek over seksualiteit veelal ontbreekt. 

Daarnaast zijn hedendaagse visies op gender bij veel priesters onbekend. Zij worden er nauwelijks in opgeleid en gaan er vaak vanuit dat hun mannelijkheid privileges geeft. Priesters beseffen maar weinig dat hun denken over mannelijkheid en vrouwelijkheid, ‘sociaal geconstrueerd is’. De onderzoekers spreken over ‘kwaadaardige vormen van mannelijkheid’ en ‘giftige visies op mannelijke en vrouwelijke identiteit’. "

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Olorin:

@Petra, wat is je vraag of discussie punt?

Ik herinnerde me een discussie over het celibaat, en de link met kindermisbruik n.a.v. 't onderzoek van Martel.  Maar het was toen niet helemaal duidelijk of er echt een link was en of Martel wel zo eerlijk of onafhankelijk onderzoek had verricht. 

Nu las ik over dit onderzoek, uitgevoerd door Jezuïeten.  Dat lees ik dan eigenlijk als een onderzoek verricht door eigen gelederen.  Zij stellen dat de problematische omgang met seks, gender en macht in de Rooms-Katholieke Kerk tot een cultuur leiden die seksueel misbruik door geestelijken in de hand werkt.   

Dat vind ik best schokkend nieuws. Het is imo nogal een verschil of je zegt -er is helaas ook zonde binnen ..welke kerk dan ook.   Of ... er is een cultuur die seksueel misbruik in de hand werkt.  Om dat te ontmantelen moeten drie krachten worden aangepakt: seks, gender en macht. 

 

Wat ik ma afvraag... zijn christenen bereid hieraan mee te werken ? En zo ja... hoe dan ? 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-8-2022 om 07:55 zei Petra.:

 

Dit artikel las ik gisteren in het ND. (Nederland Dagblad); https://www.nd.nl/geloof/katholiekinside/1137521/seksueel-misbruik-door-geestelijken-niet-slechts-een-probleem-v

 

Priesters lijden vaak aan een gebrek aan gezonde seksualiteit. Ook opvallend vond ik dat veertig procent van de ondervraagde priesters zich identificeerde als homo- of biseksueel.

 

Dus vanwege een gebrek aan gezonde seksualiteit kan iemand zich ontwikkelen tot homo of biseksueel?

Blij dat we dit opgehelderd hebben. Volledig in lijn met bijbelse visie imo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Ik herinnerde me een discussie over het celibaat, en de link met kindermisbruik n.a.v. 't onderzoek van Martel.  Maar het was toen niet helemaal duidelijk of er echt een link was en of Martel wel zo eerlijk of onafhankelijk onderzoek had verricht. 

Nu las ik over dit onderzoek, uitgevoerd door Jezuïeten.  Dat lees ik dan eigenlijk als een onderzoek verricht door eigen gelederen.  Zij stellen dat de problematische omgang met seks, gender en macht in de Rooms-Katholieke Kerk tot een cultuur leiden die seksueel misbruik door geestelijken in de hand werkt.   

Dat vind ik best schokkend nieuws. Het is imo nogal een verschil of je zegt -er is helaas ook zonde binnen ..welke kerk dan ook.   Of ... er is een cultuur die seksueel misbruik in de hand werkt.  Om dat te ontmantelen moeten drie krachten worden aangepakt: seks, gender en macht. 

 

Wat ik ma afvraag... zijn christenen bereid hieraan mee te werken ? En zo ja... hoe dan ? 

Natuurlijk zijn christenen bereid om mee te werken aan grondig onderzoek om de schuldigen achter de tralies te krijgen en onze kinderen te beschermen. Maar wat van politici? Zijn die dat ook? Of hebben die hogere prioriteiten? Misbruik van kinderen vindt op grote schaal plaats. Er verdwijnen dagelijks kinderen die dan terechtkomen in satanische seks culten. Dit is voor mij één van de allergrootste problemen in onze maatschappij. Helaas wordt dit door velen afgedaan als fantasie, omdat we gewoon niet kunnen en willen zien tot welke verschrikkelijke zonden de mens in staat is. Het zal toch niet zo erg zijn? Ja, helaas is het wel zo erg. Maar wij leiden liever de aandacht af met geneuzel over stikstof en CO2 en andere non-problemen. Grote hulde voor diegenen die wel voor de kinderen opkomen en natuurlijk worden die voor vuile fascisten uitgemaakt in deze wereld waar alles op zijn kop staat en waar kwaad goed wordt genoemd en goed kwaad. Bah, bah en nog eens bah.

 

 

 

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid