Spring naar bijdragen

God is mannelijk


Aanbevolen berichten

Op 27-8-2022 om 20:38 zei Hopper:

En dan wordt ook geweten dat de Vader geen geslacht heeft.  Vader is gewoon maar een woord.

God is een Geest en een geest heeft idd geen geslacht. Ik denk dat Hij Vader wordt genoemd om het voor ons een beetje voorstelbaar te maken.

Op 18-8-2022 om 16:55 zei Prob:

Als je God als ook vrouwelijk wilt zien, dan zul je volgens mij het Bijbelse Godsbeeld los moeten laten. Maar ik laat me graag verrassen als het toch lukt.

De mens is naar Gods beeld geschapen. Dus blijkbaar zit in God ook vrouwelijke elementen. De Wijsheid wordt ook aangeduid met ‘ze’. 
Roept de wijsheid niet? Laat het inzicht zijn stem niet horen? 2 Op de hoge plaatsen langs de weg, op het kruispunt, neemt ze haar plaats in. (Spreuken 8:2)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jezus predikt 'de andere wang'.   Ik kan moeiteloos een citaat in de bijbel vinden welke het tegenovergestelde bevat.   LEVITICUS 24   Oog om oog, tand om tand.  (En er zijn meer

God schiep een mens, niet een man maar eens mens, onverdeeld, net als God zelf. Daarna scheidde hij het vrouwelijke deel van de mens (rib betekent zijde) van de mens zodat het mannelijke en vrouwelijk

Ik plaats de bijbel in de geschiedenis. Daarmee negeer ik de bijbel niet, maar neem beide mee. Jij negeert de geschiedenis. Dat kan. Ik kijk dus ook naar de geschiedenis en naar het ontstaan van het

53 minuten geleden zei sjako:

God is een Geest en een geest heeft idd geen geslacht. Ik denk dat Hij Vader wordt genoemd om het voor ons een beetje voorstelbaar te maken.

 

Mijn visie is dat Jezus sprak: "Ik en de Vader zijn één" en dat met 'Vader' ook dat één bedoeld wordt.  Iets wat één is kan in het geheel niet voorgesteld worden, de Vader is een Mysterie.  En iets wat één is kan per definitie geen geslacht hebben, want geslacht hebben is twee (man en vrouw).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Mijn visie is dat Jezus sprak: "Ik en de Vader zijn één" en dat met 'Vader' ook dat één bedoeld wordt.  Iets wat één is kan in het geheel niet voorgesteld worden, de Vader is een Mysterie.  En iets wat één is kan per definitie geen geslacht hebben, want geslacht hebben is twee (man en vrouw).

Als je het idee van de Drieeenheid nu eens losliet zou de Vader veel minder een mysterie voor je zijn. De Vader wordt de God van Jezus genoemd. Als Jezus de Almachtige God is dan kan Hij onmogelijk een God boven zich hebben. Jezus is de Zoon van de Almachtige God. God zal er niet uitzien als een mens denk ik. We kunnen God ook niet zien. Jezus heeft Hem verklaard. Jezus liet zien hoe God denkt en handelt. Jezus en Zijn Vader zijn in eendracht met elkaar. Niet als persoon. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Als je het idee van de Drieeenheid nu eens losliet zou de Vader veel minder een mysterie voor je zijn. De Vader wordt de God van Jezus genoemd. Als Jezus de Almachtige God is dan kan Hij onmogelijk een God boven zich hebben. Jezus is de Zoon van de Almachtige God. God zal er niet uitzien als een mens denk ik. We kunnen God ook niet zien. Jezus heeft Hem verklaard. Jezus liet zien hoe God denkt en handelt. Jezus en Zijn Vader zijn in eendracht met elkaar. Niet als persoon. 

Het Mysterie kan zich alleen laten kennen in één-zijn waarmee het boven kennen en gekend worden staat.

 

1 Korintiërs 13: 12

 

Citaat

 12 Nu zien we nog maar een afspiegeling, een raadselachtig beeld, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.

Het één-zijn lost wel een deel van het Mysterie op.  De betekenis van kennen en gekend worden is geopenbaard als de Vader zich heeft laten kennen door het één-zijn.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 29-8-2022 om 14:09 zei Hopper:

Mijn visie is dat Jezus sprak: "Ik en de Vader zijn één" en dat met 'Vader' ook dat één bedoeld wordt.  Iets wat één is kan in het geheel niet voorgesteld worden, de Vader is een Mysterie.  En iets wat één is kan per definitie geen geslacht hebben, want geslacht hebben is twee (man en vrouw).

De vraag is ook wat er met één bedoeld wordt. De tekst zegt: Hoor o Israël, de Heere uw God is één. Wie wordt bedoeld met God en wat is de inhoud van het woord één?

Een andere tekst spreekt over man en vrouw die één vlees worden. Hierbij is dus sprake van een vereniging van man en vrouw waarbij het echtpaar mannelijk en vrouwelijk is en blijft. De vraag is dus welke inhoudt je aan het woord één geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Barnabas:

De vraag is ook wat er met één bedoeld wordt. De tekst zegt: Hoor o Israël, de Heere uw God is één. Wie wordt bedoeld met God en wat is de inhoud van het woord één?

Een andere tekst spreekt over man en vrouw die één vlees worden. Hierbij is dus sprake van een vereniging van man en vrouw waarbij het echtpaar mannelijk en vrouwelijk is en blijft. De vraag is dus welke inhoudt je aan het woord één geeft.

De vereniging van man en vrouw is ons geschonken zodat we lichamelijk en geestelijk één kunnen worden als man en vrouw.  Maar dat is niet God zelve.

Door 'de weg' te gaan (Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven) worden er wel wat sluiers opgelicht.  Mystici  streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God, zodat God geboren wordt in de ziel.  Doch dat brengt ook lijden met zich mee, zodat velen er bij nader inzien maar van afzien.   Maar ook dan kennen we God niet ten volle.  God woont in een ontoegankelijk licht staat er geschreven.   Het licht moet ons voldoende zijn.  Het menselijk hart is ook in staat om op te lichten naar de medemens.   Zodat het 'waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam' realiteit kan worden in het menselijk domein.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

De vereniging van man en vrouw is ons geschonken zodat we lichamelijk en geestelijk één kunnen worden als man en vrouw.  Maar dat is niet God zelve.

Door 'de weg' te gaan (Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven) worden er wel wat sluiers opgelicht.  Mystici  streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God, zodat God geboren wordt in de ziel.  Doch dat brengt ook lijden met zich mee, zodat velen er bij nader inzien maar van afzien.   Maar ook dan kennen we God niet ten volle.  God woont in een ontoegankelijk licht staat er geschreven.   Het licht moet ons voldoende zijn.  Het menselijk hart is ook in staat om op te lichten naar de medemens.   Zodat het 'waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam' realiteit kan worden in het menselijk domein.

 

Er staat dat de mens één vlees wordt en niet één ziel of één geest. Ieder behoudt zij eigen ziel en zijn eigen levensgeest die uit God is. Daardoor zijn wij goddelijk. Het lijden maakt onderdeel uit van het normale christelijke leven. Christus leed ook en er staat dat wij geroepen zijn om te lijden. Maar in het lijden is de ontmoeting met Christus wanneer wij in Hem blijven en lijden om Zijn naam.

Alleen God is goed en wie goed doet die is uit God. Het voorbeeld is Christus die leed voor Zijn werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Barnabas:

Er staat dat de mens één vlees wordt en niet één ziel of één geest. Ieder behoudt zij eigen ziel en zijn eigen levensgeest die uit God is. Daardoor zijn wij goddelijk. Het lijden maakt onderdeel uit van het normale christelijke leven. Christus leed ook en er staat dat wij geroepen zijn om te lijden. Maar in het lijden is de ontmoeting met Christus wanneer wij in Hem blijven en lijden om Zijn naam.

Alleen God is goed en wie goed doet die is uit God. Het voorbeeld is Christus die leed voor Zijn werken.

Ik kan daar allerlei uitspraken over doen, maar dan kom je op een gebied waarin je intellectueel gezien aan tegenspraak doet.  Hoe kan ik uitleggen dat de mens individualiteit behoudt en toch één is op ziels-niveau?

Wat het lijden betreft: dat is een noodzakelijkheid om 'enig' te zijn.  Of we hetzelfde verstaan onder 'lijden' laat zich moeilijk vergelijken.  We begeven ons daarmee op emotioneel gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-10-2022 om 08:00 zei Hopper:

één ziel of één geest. Ieder behoudt zij eigen ziel en zijn eigen levensgeest die uit God is. Daardoor zijn wij goddelijk. Het lijden m

 

Op 30-8-2022 om 03:29 zei Hopper:

Als je het idee van de Drieeenheid nu eens losliet zou de Vader veel minder een mysterie voor je zijn. De Vader wordt de God van Jezus genoemd. Als Jezus de Almachtige God is dan kan Hij onmogelijk een God boven zich hebben.

Jezus is de Almachtige God en heeft geen God boven Hem!  Toch is Hij, net als God de Vader en God de Heilige Geest geheel de ENE God!  Er zijn niet drie goden, maar wel drie Personen in de Godheid.  Dat is een mysterie door Christus geopenbaard en zal altijd een mysterie blijven.  Zelfs de grootste heiligen of de grootste engelen en zelfs de Heilige Maagd Maria, kunnen het in de hemel niet helemaal doordringen.  Wel is het waar dat hoe dichter jij bij God komt, hoe meer je er van zal begrijpen. Maar om het mysterie van de Drie Eenheid =het mysterie van Gods wezen,  helemaal te begrijpen zou men zelf God moeten zijn!  Hier op aarde al, maar totaal in de hemel, nemen wij deel van de Goddelijke natuur, worden wij vergoddelijkt, maar slechts in de maat dat ons beperkt wezen kan bevatten.  Een grote fles kan meer bevatten dan en kleine, maar toch kunnen zij totaal vol zijn.  Zo zullen grote heiligen veel meer van God begrijpen dan anderen.  

De tweede Persoon, God de Zoon, werd mens zodat wij God beter konden begrijpen.  Kijk, als God een mens was zou Hij dit doen en dat zeggen.  Zo nu kunnen wij God zien in Christus, maar in Zijn menselijkheid, als in een wazige spiegel.  God zien in Zijn essentie kan alleen inde hemel gebeuren.  Op aarde kan niemand Gods essentie zien.

Hoe worden wij vergoddelijkt, zonder ons eigen essentie te verliezen?  Hoe worden wij twee in Een? ?  Je kan het zo zien:  Neem een jizeren staaf, koud, hard, roestig.  Steek het nu in een wit hete vuur.  Na een tijdje wordt de staaf ook heet en valt de roest er af.  Dan wordt het rood heet en dan wit heet.  Nu kan je het niet meer van het vuur ontscheiden, want het ijzer heeft de eigendommen van het vuur aangenomen, licht en hitte.  Toch als je goed kijkt kan je net de vorm of de staaf nog zien.

 

Zo gaat het met de mens.  Wij worden ondergedompeld in God en schijnen God te zijn.  Wij zijn totaal Een met Hem,.  Toch behouden wij altijd ons eigen natuur.

Ik hoop dat dit helpt!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Chartreuse:

 

Jezus is de Almachtige God en heeft geen God boven Hem!  Toch is Hij, net als God de Vader en God de Heilige Geest geheel de ENE God!  Er zijn niet drie goden, maar wel drie Personen in de Godheid.  Dat is een mysterie door Christus geopenbaard en zal altijd een mysterie blijven.  Zelfs de grootste heiligen of de grootste engelen en zelfs de Heilige Maagd Maria, kunnen het in de hemel niet helemaal doordringen.  Wel is het waar dat hoe dichter jij bij God komt, hoe meer je er van zal begrijpen. Maar om het mysterie van de Drie Eenheid =het mysterie van Gods wezen,  helemaal te begrijpen zou men zelf God moeten zijn!  Hier op aarde al, maar totaal in de hemel, nemen wij deel van de Goddelijke natuur, worden wij vergoddelijkt, maar slechts in de maat dat ons beperkt wezen kan bevatten.  Een grote fles kan meer bevatten dan en kleine, maar toch kunnen zij totaal vol zijn.  Zo zullen grote heiligen veel meer van God begrijpen dan anderen.  

De tweede Persoon, God de Zoon, werd mens zodat wij God beter konden begrijpen.  Kijk, als God een mens was zou Hij dit doen en dat zeggen.  Zo nu kunnen wij God zien in Christus, maar in Zijn menselijkheid, als in een wazige spiegel.  God zien in Zijn essentie kan alleen inde hemel gebeuren.  Op aarde kan niemand Gods essentie zien.

Hoe worden wij vergoddelijkt, zonder ons eigen essentie te verliezen?  Hoe worden wij twee in Een? ?  Je kan het zo zien:  Neem een jizeren staaf, koud, hard, roestig.  Steek het nu in een wit hete vuur.  Na een tijdje wordt de staaf ook heet en valt de roest er af.  Dan wordt het rood heet en dan wit heet.  Nu kan je het niet meer van het vuur ontscheiden, want het ijzer heeft de eigendommen van het vuur aangenomen, licht en hitte.  Toch als je goed kijkt kan je net de vorm of de staaf nog zien.

 

Zo gaat het met de mens.  Wij worden ondergedompeld in God en schijnen God te zijn.  Wij zijn totaal Een met Hem,.  Toch behouden wij altijd ons eigen natuur.

Ik hoop dat dit helpt!

 

God zijn, dat gaat niemand lukken.   De enige andere optie is om 'de weg' te gaan die naar Waarheid leidt.   In die weg worden er zaken begrepen zodat het Mysterie deels geopenbaard wordt.  Maar luister niet naar mij, wat mij geopenbaard is daar heeft geen enkele lezer wat aan.   Zoek 'dat' wat in staat is om het geopenbaarde te ontvangen.  Het is in uzelve.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2022 om 07:50 zei Chartreuse:

De tweede Persoon, God de Zoon, werd mens zodat wij God beter konden begrijpen

En zodoende het mysterie van de drie eenheid te laten ontstaan,  dat geen mens kan begrijpen? Niet echt gelukt dan hé...

Op 14-10-2022 om 07:50 zei Chartreuse:

Er zijn niet drie goden, maar wel drie Personen in de Godheid.  Dat is een mysterie door Christus geopenbaard en zal altijd een mysterie blijven. 

....

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2022 om 16:01 zei Dat beloof ik:

En zodoende het mysterie van de drie eenheid te laten ontstaan,  dat geen mens kan begrijpen? Niet echt gelukt dan hé...

God is altijd Drie Personen.  Maar dat is pas in het nieuwe testament geopenbaard.  Het geloof van de heidenen was altijd dat er veel goden waren en misschien een vage oppergod.  De Joden waren altijd aangetrokken naar die soort geloven en vielen herhaalderlijk in afgoderij, waarvoor zij dan altijd door God werden teruggebracht door dat Hij andere volkeren toeliet de Joden te verslaan, met veel ellende.  Het idee dat God zomaar op zijneenteje was, was een zeer moeilijk idee te begrijpen.  Wat doet Hij de hele dag??  Het is pas na de ballingschap in Babylon dat het Joodse volk definitief van afgoderij afkwam.  Het werd hun daarom ingedreund dat er maar EEN God is, in het Shema Israel, de geloofsbeleiding van het Joodse geloof.  Maar nergens in het Oude Testament werd er uitdrukkelijk gezegd dat er drie Personen zijn.  

Wij zijn er nu aan gewend te denken dat Christus zelf God is.  Dat is de essentie van het Christelijk geloof.  Maar kan je je indenken hoe de apostolen daarover zouden hebben gevoeld.  Dat de man die zij kenden als Jezus, zelf de almachtige God was., de Schepper en Rechter.   Menselijk gesproken niet te doen.  Daarom wqas Jezus zo geheimzinnig over wie Hij was.  Hij moest de apostolen langzaamerhand zelf tot de conclusie trkken dat Hij Zelf de almachtige God was.  In het einde was het Petrus die uitsprak Dat Jezus God wes  En Christus feliciteerde hem voor zijn geloof omdat de Vader hem dat gegeven had.  Zelf zou hij nooit tot die conclusie gekomen zijn.

Dus heb je de openbaring dat Jezus zelf God is en Een is met de Vader.  Later kwam er een verdere openbaring over de Heilge Geest.  Er zijn dus drie Personen.  Maar hoe begrijp je dat?  De apostol Johannes began al met zijn eangelie door te zeggen dat "In het begein was het Woord, en het woord was met God en he Woord was God.  ETC

Nu is het zo dat eengescahpen intelligentie (engelen, mensen" God nooit helemaal kunnen begrijpen.  Alleen God kan zich zlefallen voledig kunnen begrijpen.  Door het doopsel worden wij vegoddelijkt en nemen wij deel in Gods natuur als Zij geadoteerde kinderen.  Men kan God begrijpen in de maat dat men heilig is.  Dus groote heiligen kunnen veel meer van Gd begrijpen-en Zijn drie Eenhid, dan kleinere heiligen.  Tosh zal iedereeb totaal vervuld zijn.  Net zoals een klein kindje totaal overtuigd is van haar moeders liefde, maar een groter kind een beter verstaan heeft hoe groot haar liefde is.

Hier op aarde kunnen wij zeker iets begrijpen van de Drie Eenheid en de relatie tussen de Drie Personen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chartreuse:

God is altijd Drie Personen

Mijn punt is: Jij zegt dat de zoon is gestuurd zodat de mens God beter kon begrijpen. Maar het begrip is er duidelijk alleen maar minder op geworden. Er ontstond het christendom en daarbinnen ook weer honderden,  zoniet duizenden verschillende opvattingen. Het leidde dus alleen maar tot meer ruzie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Chartreuse:

God is altijd Drie Personen.  Maar dat is pas in het nieuwe testament geopenbaard.  Het geloof van de heidenen was altijd dat er veel goden waren en misschien een vage oppergod.  De Joden waren altijd aangetrokken naar die soort geloven en vielen herhaalderlijk in afgoderij, waarvoor zij dan altijd door God werden teruggebracht door dat Hij andere volkeren toeliet de Joden te verslaan, met veel ellende.  Het idee dat God zomaar op zijneenteje was, was een zeer moeilijk idee te begrijpen.  Wat doet Hij de hele dag??  Het is pas na de ballingschap in Babylon dat het Joodse volk definitief van afgoderij afkwam.  Het werd hun daarom ingedreund dat er maar EEN God is, in het Shema Israel, de geloofsbeleiding van het Joodse geloof.  Maar nergens in het Oude Testament werd er uitdrukkelijk gezegd dat er drie Personen zijn.  

Wij zijn er nu aan gewend te denken dat Christus zelf God is.  Dat is de essentie van het Christelijk geloof.  Maar kan je je indenken hoe de apostolen daarover zouden hebben gevoeld.  Dat de man die zij kenden als Jezus, zelf de almachtige God was., de Schepper en Rechter.   Menselijk gesproken niet te doen.  Daarom wqas Jezus zo geheimzinnig over wie Hij was.  Hij moest de apostolen langzaamerhand zelf tot de conclusie trkken dat Hij Zelf de almachtige God was.  In het einde was het Petrus die uitsprak Dat Jezus God wes  En Christus feliciteerde hem voor zijn geloof omdat de Vader hem dat gegeven had.  Zelf zou hij nooit tot die conclusie gekomen zijn.

Dus heb je de openbaring dat Jezus zelf God is en Een is met de Vader.  Later kwam er een verdere openbaring over de Heilge Geest.  Er zijn dus drie Personen.  Maar hoe begrijp je dat?  De apostol Johannes began al met zijn eangelie door te zeggen dat "In het begein was het Woord, en het woord was met God en he Woord was God.  ETC

Nu is het zo dat eengescahpen intelligentie (engelen, mensen" God nooit helemaal kunnen begrijpen.  Alleen God kan zich zlefallen voledig kunnen begrijpen.  Door het doopsel worden wij vegoddelijkt en nemen wij deel in Gods natuur als Zij geadoteerde kinderen.  Men kan God begrijpen in de maat dat men heilig is.  Dus groote heiligen kunnen veel meer van Gd begrijpen-en Zijn drie Eenhid, dan kleinere heiligen.  Tosh zal iedereeb totaal vervuld zijn.  Net zoals een klein kindje totaal overtuigd is van haar moeders liefde, maar een groter kind een beter verstaan heeft hoe groot haar liefde is.

Hier op aarde kunnen wij zeker iets begrijpen van de Drie Eenheid en de relatie tussen de Drie Personen.  

Nee hoor. Meteen in Genesis lezen we dat God schept en dat Zijn geest over de wateren zweeft. Meteen in Exodus manifesteert God's engel zich aan Mozes in de brandende braamstruik. Een paar regels verder is het God zelf die door deze engel spreekt. Teamwork blijkt dus al meteen, vroeg in de Schrift. Jezus is niet God. Hij zegt dat de vader groter is dan hijzelf. Maar aan deze uitspraak zul je vast en zeker een mooie draai aan geven. De eerste verzen van Johannes bewijzen helemaal niets. De engelen uit het oude testament waren ook allemaal verpersoonlijking van God. Verder zei Jezus dat zijn illustraties alleen begrepen konden worden door zijn leerlingen. Dus ook dat schiet niet op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-10-2022 om 18:26 zei Hermanos2:

Jezus is niet God.

Als jij dat denkt ben je beslist geen Christen.  Alle Christenen geloven dat Jezus God is en worden gedoopt in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.  

Hij heeft uitdrukkelijk meermalen gezegd dat Hij God is:

Johannes 8 56-59

De Joden dan zeiden tegen Hem: U bent nog geen vijftig jaar en hebt U Abraham gezien?

58Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.

 Zij namen dan stenen op om ze op Hem te werpen

Ben ik is dezelfde uitdrukking die God gaf to mozes:  Jahweh =Ik ben.

 

Lees ook Mattheus 26: 63-65

Jesus werd door de Hoog Priester ter dood veroordeeld omdat Hij zich als God verklaarde, een Godslastering. 

Als Christus niet God is was hij een dwaas, een gek, want Hij dacht wel zeker dat Hij God is.  Hij was dan niet goed bij zijn verstand.

Op 18-10-2022 om 18:26 zei Hermanos2:

Hij zegt dat de vader groter is dan hijzelf. Maar aan deze uitspraak zul je vast en zeker een mooie draai aan geven.

Ja hoor, heel gemakkelijk.  Jezus was beide God en mens.  Hij had twee naturen, de Goddelijke natuur en de menselijke.  Als mens had hij menselijke behoefden, honger, vermoeidheid enz, maar had Hij ook de behoefte om te bidden en Hij was  soms de hele nacht in gebed.  Dus als mens-in zin menselijke natuur was hij minder dan God, de vader.  Als God was Hij net zo groot als de Vader, want er is maar Een God!  Het mysterie va de Drie Eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Chartreuse:

Als jij dat denkt ben je beslist geen Christen.  Alle Christenen geloven dat Jezus God is en worden gedoopt in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.  

Hij heeft uitdrukkelijk meermalen gezegd dat Hij God is:

Johannes 8 56-59

De Joden dan zeiden tegen Hem: U bent nog geen vijftig jaar en hebt U Abraham gezien?

58Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.

 Zij namen dan stenen op om ze op Hem te werpen

Ben ik is dezelfde uitdrukking die God gaf to mozes:  Jahweh =Ik ben.

 

Lees ook Mattheus 26: 63-65

Jesus werd door de Hoog Priester ter dood veroordeeld omdat Hij zich als God verklaarde, een Godslastering. 

Als Christus niet God is was hij een dwaas, een gek, want Hij dacht wel zeker dat Hij God is.  Hij was dan niet goed bij zijn verstand.

Ja hoor, heel gemakkelijk.  Jezus was beide God en mens.  Hij had twee naturen, de Goddelijke natuur en de menselijke.  Als mens had hij menselijke behoefden, honger, vermoeidheid enz, maar had Hij ook de behoefte om te bidden en Hij was  soms de hele nacht in gebed.  Dus als mens-in zin menselijke natuur was hij minder dan God, de vader.  Als God was Hij net zo groot als de Vader, want er is maar Een God!  Het mysterie va de Drie Eenheid.

Je moet hier niet gaan bepalen wie christen is en wie niet. Laat dat aub aan God over. Ziet heel slecht uit en zegt meer over jou dan over mij. De laatste keer dat we hier iemand hadden die iedereen de maat nam liep het ook slecht af. Na zijn perma ban begon hij als kloon het forum te bestoken met porno. Dat is nog eens 'door de mand vallen'. Maar goed, ik hoop dat het goed komt met hem want ook hij is toch mijn broeder. 

Jouw bewijsvoering dmv de Abraham verzen is echt flinterdun. YHWH, dat niet Jahweh is maar Yehováh, betekent ook veel meer dan louter ik ben. 

Voor mij is de Drie-eenheid geen mysterie. De manier waarop deze leer telkens weer verdedigd wordt echter wel. 

Als ik zelf 'bewijs' vóór de Drie-eenheid zou moeten aandragen zou ik met heel andere teksten komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Chartreuse:

 

1.  Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.

 

2. Jezus was beide God en mens.  Hij had twee naturen, de Goddelijke natuur en de menselijke.  

1. Hier doelt Jezus niet op zijn menselijke natuur als persoon, maar op zijn zijnsnatuur. (ik ben)

2. Ja. De zijnsnatuur is eeuwig, de menselijke natuur is eindig.  Adam heeft alleen kennis van de menselijke, tijdelijke natuur.  Daarom was Jezus zowel God als mens.  Het is het zijns-mysterie: het zijn is zowel gedeeld (menselijke natuur) als ongedeeld (Goddelijke natuur).  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-10-2022 om 17:40 zei Hermanos2:

Je moet hier niet gaan bepalen wie christen is en wie niet. Laat dat aub aan God over.

Objectief gesproken wordt men alleen een Christen door de doop, in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.  Zonder de doop ben je niet officieel een Christen.  Zo aanvaardt de katholieke Kerk meest protestanten als Christenen omdat zij gedoopt zijn.  Maar niet sommigen, bv het leger des Heils en Mormonen hebben geen geldig doopsel en moeten opnieuw gedoopt worden als zij Katholiek wouden worden.

Dat betekent natuurlijk niet dat zulke mensen niet goede levens zouden lijden, echt "Christelij"  Dat laat men aan God over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Chartreuse:

Objectief gesproken wordt men alleen een Christen door de doop, in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.  Zonder de doop ben je niet officieel een Christen.  Zo aanvaardt de katholieke Kerk meest protestanten als Christenen omdat zij gedoopt zijn.  Maar niet sommigen, bv het leger des Heils en Mormonen hebben geen geldig doopsel en moeten opnieuw gedoopt worden als zij Katholiek wouden worden.

Dat betekent natuurlijk niet dat zulke mensen niet goede levens zouden lijden, echt "Christelij"  Dat laat men aan God over.

Iedereen die gelooft en ondergedompeld wordt is in mijn ogen gedoopt. Opnieuw dopen omdat een doop ongeldig zou zijn vind ik bespottelijk, zelfs walgelijk. Voorwaarde voor de doop is dat er geloof is en dat de doop uitgevoerd wordt door een mannelijk christen als plaatsvervanger van Christus. Ik ben als volwassene gedoopt en jij gaat hier toch zeker niet verkondigen dat mijn doop ongeldig zou zijn?

Als zuigeling ben ik in een kerk besprenkeld. Die doop beschouwde ik als ongeldig. Omdat deze doop onbijbels is. Daarom heb ik het opnieuw laten doen. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Daarom ervaar je je eigen doop ook niet als iets bijzonders. 

In de RKK zijn miljoenen mensen gedoopt door mannen die seksuele misdaden hebben begaan.  Hoe kan zoiets enige waarde hebben?  Of ik zelf door een zedendelinquent ben gedoopt valt niet te weten.  Met mystiek heeft het al helemaal niks van doen.

Citaat

Mystiek (bijvoeglijk naamwoord; van het Griekse μυστικός, mystikos, geheimzinnig) is het hartstochtelijk streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God. De term mystiek verwijst ook naar de achterliggende leer over kennis en persoonlijke ervaringen van toestanden van bewustzijn voorbij de normale menselijke perceptie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mystiek

Op dit forum wordt mystiek niet interessant bevonden door de deelnemers.  Logisch, de deelnemers geloven slechts en zijn meer gericht op een eigen toekomst in het hiernamaals.  Voor de mysticus is er geen hiernamaals.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

In de RKK zijn miljoenen mensen gedoopt door mannen die seksuele misdaden hebben begaan.  Hoe kan zoiets enige waarde hebben?  Of ik zelf door een zedendelinquent ben gedoopt valt niet te weten.  

Je begrijpt de doop niet. 

Het gaat om degene die gedoopt wordt. 

De doper hoeft geen smetteloos blazoen te hebben. Dat is menselijk gezien onmogelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Hopper:

In de RKK zijn miljoenen mensen gedoopt door mannen die seksuele misdaden hebben begaan.  Hoe kan zoiets enige waarde hebben?

Het doopsel, net als de andere sacramenten, is louter een werk van Christus, niet van de mens. Daarom kan onze zonde niets aan het doopsel afdoen. Zodra het doopsel correct is toegediend, is de dopeling gedoopt, gereinigd van elke zonde en wedergeboren in Christus.
Wanneer een priester zondigt en zich niet daarvan bekeert, zal God zelf het oordeel uiteindelijk over hem voltrekken, maar dat is onze taak dus niet.

De waarde van het sacrament en van de Kerk zelf ligt niet in ons en niet in al onze goede of kwade daden, maar ligt louter en alleen in Christus. Daarin en daarin alleen vinden zij hun bestaansrecht en alleen in Hem vinden wij onze identiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid