Spring naar bijdragen

Christelijke joden


Aanbevolen berichten

In een ander topic (Amir Tsarfati) lees ik dat hij een christelijke jood is. Natuurlijk begrijp ik de bedoeling maar toch heb ik er moeite mee. Het doet bijna veronderstellen dat van heidenen en joden verwacht moet worden dat zij Jezus op dezelfde manier moeten aannemen. De Messias zal voor joden een heel andere betekenis hebben dan voor heidenen. Daarbij komt dat joden een enorme voorsprong hebben omdat zij God's verbondvolk zijn. Het zou respectloos en beledigend zijn om hen op dezelfde plaats te zetten als heidenen. Tevens vraag ik mij af of christenen het evangelie wel kunnen verkondigen aan joden. De pogingen daartoe stranden meestal omdat de gemiddelde jood veel beter onderlegd is in de Schrift dan de gemiddelde christen. Ik waag te veronderstellen dat God zelf ervoor zal zorgen dat de sluier wordt weggenomen zodra de volheid der heidenen is binnengekomen. Ik zie geen rol voor christenen die goed onderlegd zijn in het NT maar wankelen in het OT om naar joden te evangeliseren. 

bewerkt door Hermanos2
Typo
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2022 om 22:18 zei Hermanos2:

In een ander topic (Amir Tsarfati) lees ik dat hij een christelijke jood is. Natuurlijk begrijp ik de bedoeling maar toch heb ik er moeite mee. Het doet bijna veronderstellen dat van heidenen en joden verwacht moet worden dat zij Jezus op dezelfde manier moeten aannemen. De Messias zal voor joden een heel andere betekenis hebben dan voor heidenen. Daarbij komt dat joden een enorme voorsprong hebben omdat zij God's verbondvolk zijn. Het zou respectloos en beledigend zijn om hen op dezelfde plaats te zetten als heidenen. Tevens vraag ik mij af of christenen het evangelie wel kunnen verkondigen aan joden. De pogingen daartoe stranden meestal omdat de gemiddelde jood veel beter onderlegd is in de Schrift dan de gemiddelde christen. Ik waag te veronderstellen dat God zelf ervoor zal zorgen dat de sluier wordt weggenomen zodra de volheid der heidenen is binnengekomen. Ik zie geen rol voor christenen die goed onderlegd zijn in het NT maar wankelen in het OT om naar joden te evangeliseren. 

Joden en heidenen moeten Jezus ook allebij aannemen. Het evangelie werd in de eerste plaats door Christus aan de Joden gebracht. Hij zei tegen hen dat ieder die in Hem zou geloven het eeuwige leven zou beërven. Dat is gebaseerd op de vergeving van zonden door het geloof in Jezus Christus.

Een christelijke Jood is een Jood die Christus aanvaard heeft. Zoals Paulus en andere schrijvers van de schrift. Maar er is verschil tussen Joden en Judaïsme. Het misverstand is dat een Jood tevens een Judaïst is. Maar Jood zijn betekent afstammeling van Israël (Jakob) zijn en Judaïst zijn is geloven in de Tenach (Joodse geschrifen) maar niet in Jezus (en het NT). Dus Joden zijn een volk en Judaïsten zijn aanhangers van een geloof. Dat is het verschil.

Joden zijn Gods verbondsvolk en er staat dat hen de geschriften toevertrouwd zijn. Ook staat er dat Israël het hoofd der volkeren is. Dus hebben zij een speciale plaats. Daarom zijn veel Joden goed onderlegt in de schrift. Maar niet altijd herkennen zij de Messias daarin.

De schrift spreekt over het jaloers maken van de Joden (kan de tekst zo gauw niet vinden). Het is net als de verhouding tussen de man als hoofd en zijn vrouw. Wanneer er onenigheid is tussen man en vrouw zegt de schrift tegen de vrouw om zonder woorden de strijd te voeren en dat haar wapenen zijn haar goede werken (1 Petrus 3:1). Dat haar man zich bekere door het zien daarvan. Zo ook is Israël het hoofd en dat stemt overeen met het idee dat woorden geen zin hebben (tenzij zij er zelf naar vragen) en dat het tot jaloersheid verwekken de methode is (door het goede te doen). Maar ik ben voorzichtig met een definitieve conclusie want alle teksten hierover ken ik niet.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2022 om 22:18 zei Hermanos2:

In een ander topic (Amir Tsarfati) lees ik dat hij een christelijke jood is. Natuurlijk begrijp ik de bedoeling maar toch heb ik er moeite mee. Het doet bijna veronderstellen dat van heidenen en joden verwacht moet worden dat zij Jezus op dezelfde manier moeten aannemen. De Messias zal voor joden een heel andere betekenis hebben dan voor heidenen. Daarbij komt dat joden een enorme voorsprong hebben omdat zij God's verbondvolk zijn. Het zou respectloos en beledigend zijn om hen op dezelfde plaats te zetten als heidenen. Tevens vraag ik mij af of christenen het evangelie wel kunnen verkondigen aan joden. De pogingen daartoe stranden meestal omdat de gemiddelde jood veel beter onderlegd is in de Schrift dan de gemiddelde christen. Ik waag te veronderstellen dat God zelf ervoor zal zorgen dat de sluier wordt weggenomen zodra de volheid der heidenen is binnengekomen. Ik zie geen rol voor christenen die goed onderlegd zijn in het NT maar wankelen in het OT om naar joden te evangeliseren. 

Misschien is de term christinjoden nu niet belangrijk, maar in het verleden, in de eerste eeuw was het heel anders, 

Kiezer Nero van Rome heeft veel christen gedood, deze waren joden christen. Ik geloof christen joden hoog prijs hebben betaald om Jezus te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wees dan duidelijk en schrijf jood met een "J". Mijn ervaring is dat christelijke Joden zich graag Messiasbelijdende Joden noemen en zich alsnog verkneukelen rondom de Thora. Wat dus geen christelijke bezigheid is. Overigens een flauwekul benaming, want ik noem mezelf ook geen Messiasbelijdende Nederlander. Zelfs een christelijke Nederlander mist zijn doel, want een "christen" is een universeel begrip dat voor iedereen op gaat die christus aanneemt als Verlosser. Mensen die zich voorstellen als christen kan ik dan wel weer wat mee, aangezien ze inwoners van de hemelse gewesten zijn geworden en daarmee hun aardse nationaliteit verliezen.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2022 om 22:18 zei Hermanos2:

In een ander topic (Amir Tsarfati) lees ik dat hij een christelijke jood is. Natuurlijk begrijp ik de bedoeling maar toch heb ik er moeite mee. Het doet bijna veronderstellen dat van heidenen en joden verwacht moet worden dat zij Jezus op dezelfde manier moeten aannemen. De Messias zal voor joden een heel andere betekenis hebben dan voor heidenen. Daarbij komt dat joden een enorme voorsprong hebben omdat zij God's verbondvolk zijn. Het zou respectloos en beledigend zijn om hen op dezelfde plaats te zetten als heidenen. Tevens vraag ik mij af of christenen het evangelie wel kunnen verkondigen aan joden. De pogingen daartoe stranden meestal omdat de gemiddelde jood veel beter onderlegd is in de Schrift dan de gemiddelde christen. Ik waag te veronderstellen dat God zelf ervoor zal zorgen dat de sluier wordt weggenomen zodra de volheid der heidenen is binnengekomen. Ik zie geen rol voor christenen die goed onderlegd zijn in het NT maar wankelen in het OT om naar joden te evangeliseren. 

Christelijke Jood staat er. Amir is een Jood die zich tot Jezus als zijn verlossers en zaligmaker heeft bekeerd. Evangeliseren aan Joden kan inderdaad het allerbeste door Joden worden gedaan en dat gebeurt heden ten dage dan ook volop. Amir Tsarfati is slechts één van velen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Amir is een Jood die zich tot Jezus als zijn verlossers en zaligmaker heeft bekeerd. Evangeliseren aan Joden kan inderdaad het allerbeste door Joden worden gedaan en dat gebeurt heden ten dage dan ook volop. Amir Tsarfati is slechts één van velen.

Amir Tsarfati hangt deels nog aan het Judaïsme en brengt daarmee een gevaarlijk mengsel van waarheid en leugen; Hebreeuws christendom. Nogal wiedes dat sommigen voorstander zijn van Joden die aan Joden evangeliseren. Daarmee houden ze de waarheid wat makkelijker achter. Want het volgende Schriftgedeelte is niet wat verkondigd wordt:

Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed. Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus. (Gal.3:27-28)

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sandingisaskill:

Amir Tsarfati hangt deels nog aan het Judaïsme en brengt daarmee een gevaarlijk mengsel van waarheid en leugen; Hebreeuws christendom. Nogal wiedes dat sommigen voorstander zijn van Joden die aan Joden evangeliseren. Daarmee houden ze de waarheid wat makkelijker achter. Want het volgende Schriftgedeelte is niet wat verkondigd wordt:

Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed. Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus. (Gal.3:27-28)

Jij bent een Nederlandse christen. zo zijn er ook Indiase christenen. We zijn één maar toch hebben we een totaal verschillende achtergrond en cultuur. Ik denk dat je dit over het hoofd ziet. Een Jood die christen wordt is dan niet ineens geen Jood meer. Het Joodse volk heeft volgens de Bijbel nog een grote rol te vervullen in Gods plan met deze wereld. Daar hoort ook evangelisatie en onderwijs bij onder de overige volkeren. Een oplettend oog ziet dit nu al gebeuren, al is het nog niet op de schaal volgens de Bijbel. We gaan nog wat zien!

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sandingisaskill:

Wees dan duidelijk en schrijf jood met een "J". Mijn ervaring is dat christelijke Joden zich graag Messiasbelijdende Joden noemen en zich alsnog verkneukelen rondom de Thora. Wat dus geen christelijke bezigheid is. Overigens een flauwekul benaming, want ik noem mezelf ook geen Messiasbelijdende Nederlander. Zelfs een christelijke Nederlander mist zijn doel, want een "christen" is een universeel begrip dat voor iedereen op gaat die christus aanneemt als Verlosser. Mensen die zich voorstellen als christen kan ik dan wel weer wat mee, aangezien ze inwoners van de hemelse gewesten zijn geworden en daarmee hun aardse nationaliteit verliezen.

Dus jood met een hoofdletter maar Christus niet? Duidelijk!

14 uur geleden zei Willempie:

Christelijke Jood staat er. Amir is een Jood die zich tot Jezus als zijn verlossers en zaligmaker heeft bekeerd. Evangeliseren aan Joden kan inderdaad het allerbeste door Joden worden gedaan en dat gebeurt heden ten dage dan ook volop. Amir Tsarfati is slechts één van velen.

Volgens jouw redenatie zal er dan geen jood christen worden, maar evangeliseren was aan hen die daartoe geroepen werden en dat waren allemaal joden die zich bekeerd hadden tot Christus en inzagen dat ze niet zalig waren geworden door afkomst. Het stomste wat je dan ook kunt doen is joden op een voetstuk plaatsen vanwege hun afkomst want christelijke joden weten dat ze daardoor niet zalig zijn geworden maar door het geloof in Jezus Christus, Als je een jood wilt prijzen, prijs hem dan om dat geloof en niet om zijn afkomst.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-8-2022 om 08:27 zei sandingisaskill:

Wees dan duidelijk en schrijf jood met een "J". Mijn ervaring is dat christelijke Joden zich graag Messiasbelijdende Joden noemen en zich alsnog verkneukelen rondom de Thora. Wat dus geen christelijke bezigheid is. Overigens een flauwekul benaming, want ik noem mezelf ook geen Messiasbelijdende Nederlander. Zelfs een christelijke Nederlander mist zijn doel, want een "christen" is een universeel begrip dat voor iedereen op gaat die christus aanneemt als Verlosser. Mensen die zich voorstellen als christen kan ik dan wel weer wat mee, aangezien ze inwoners van de hemelse gewesten zijn geworden en daarmee hun aardse nationaliteit verliezen.

Ik begrijp het, foutje

Ik zie tegenstrijdig, Paulus schrijft in Galaten: er is geen verschil tussen Jood en Griek, als men Christus als verlosser aanvaardt.  En daarna  schrijft hij: het evangelie in de eerste plaats bestemt is voor Joden

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Piebe:

Ik vond het vreemd dat je struikelde over zijn hoofdlettergebruik met betrekking tot joden en zelf Christus met een kleine letter spelt.

Je hebt gelijk dat Christus met een hoofdletter hoort. Ik hoop dat je de juiste voor ogen hebt.

28 minuten geleden zei fyg:

Ik zie tegenstrijdig, Paulus schrijft in Galaten: er is geen verschil tussen Jood en Griek, als men Christus als verlosser aanvaardt.  En daarna  schrijft hij: het evangelie in de eerste plaats bestemt is voor Joden

Maar voor beiden geld: Jezus is de Weg. Daarin discrimineert het evangelie niet. Dus ook voor joden geld: Jezus alleen en niet een aparte weg van Jezus + Thora.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geldt niet ook voor joden maar het gold in de eerste instantie voor joden want Christus kwam speciaal naar hen. Dat is dus niet zomaar een bezoekje van zomaar iemand. Dat zij hem verwierpen stond te voren vast, dat was opdat het evangelie naar de heidenen zou gaan. Dus je zou kunnen zeggen dat de heidenen belangrijker zijn voor Christus dan de joden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Piebe:

Het geldt niet ook voor joden maar het gold in de eerste instantie voor joden want Christus kwam speciaal naar hen. Dat is dus niet zomaar een bezoekje van zomaar iemand. Dat zij hem verwierpen stond te voren vast, dat was opdat het evangelie naar de heidenen zou gaan. Dus je zou kunnen zeggen dat de heidenen belangrijker zijn voor Christus dan de joden.

Dit is geen Bijbelse conclusie die je trekt. God maakt geen onderscheid tussen Israël en de andere volkeren. of tussen Joden en heidenen. Lees de brief aan de Romeinen nog eens. God heeft Israël niet uitgekozen omdat het zo'n goed volk was maar omdat Hij d.m.v. Israël de rest van de volkeren wil zegenen. Je komt nogal anti-Joods over. Helaas zitten de kerken nog steeds vol met antisemieten. Dat is zeer ernstig want in diepste wezen staan ze daarmee tegen God en zijn plan op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Piebe:

Het geldt niet ook voor joden maar het gold in de eerste instantie voor joden want Christus kwam speciaal naar hen. Dat is dus niet zomaar een bezoekje van zomaar iemand. Dat zij hem verwierpen stond te voren vast, dat was opdat het evangelie naar de heidenen zou gaan. Dus je zou kunnen zeggen dat de heidenen belangrijker zijn voor Christus dan de joden.

Dat levert een nogal mechanisch wereldbeeld op waarin keuzes en de gevolgen daarvan totaal onbenullig worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Dit is geen Bijbelse conclusie die je trekt. God maakt geen onderscheid tussen Israël en de andere volkeren. of tussen Joden en heidenen. Lees de brief aan de Romeinen nog eens. God heeft Israël niet uitgekozen omdat het zo'n goed volk was maar omdat Hij d.m.v. Israël de rest van de volkeren wil zegenen. Je komt nogal anti-Joods over. Helaas zitten de kerken nog steeds vol met antisemieten. Dat is zeer ernstig want in diepste wezen staan ze daarmee tegen God en zijn plan op. 

Christus zijn vijanden zijn mijn vijanden (Matth. 12:30) en als dat mij een antisemiet maakt, dan zeg jij dus dat de joden Christus zijn vijanden zijn. De joden waren gemaakt om het evangelie te verwerpen, zodat er een aanleiding werd gezocht om naar de heidenen te gaan.

'Maar Paulus en Bárnabas vrijmoedigheid gebruikende, zeiden: Het was nodig dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden; doch nademaal gij hetzelve verstoot, en uzelven des eeuwigen levens niet waardig oordeelt, zie, wij keren ons tot de heidenen.' (Hand. 13:46)

Overigens hoorden de heidenen van origine bij Israël en waren zij nakomelingen van de verstrooiing.

Romeinen 11

30 Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door de ongehoorzaamheid van dezen, 31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.

1 uur geleden zei sandingisaskill:

Dat levert een nogal mechanisch wereldbeeld op waarin keuzes en de gevolgen daarvan totaal onbenullig worden.

Dat is niet mijn probleem want ik ben niet de auteur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

Dit is geen Bijbelse conclusie die je trekt. God maakt geen onderscheid tussen Israël en de andere volkeren. of tussen Joden en heidenen. Lees de brief aan de Romeinen nog eens. God heeft Israël niet uitgekozen omdat het zo'n goed volk was maar omdat Hij d.m.v. Israël de rest van de volkeren wil zegenen. Je komt nogal anti-Joods over. Helaas zitten de kerken nog steeds vol met antisemieten. Dat is zeer ernstig want in diepste wezen staan ze daarmee tegen God en zijn plan op. 

Volgens de Romeinenbrief (hfdst 11 verzen 25-26) zullen alle joden zalig worden.

Nog eens bevestigd in Openbaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid