Spring naar bijdragen

Gaan dikke mensen naar de hemel?


Aanbevolen berichten

Ik zag op youtube pas een filmpje over een vrouw die een priester van het podium duwde en in de comments stond er dat ze boos was omdat de priester zei dat dikke vrouwen niet naar de hemel gaan.

Het bleek uiteindelijk niet de reden te zijn waarom zij de priester van het podium afduwde, maar ik vroeg mij af of dat iets is?

Gaan dikke vrouwen(mensen) wel naar de hemel? Wat als overgewicht een combinatie is van vraatzucht en luiheid. Dit zijn 2 zonde, dus misschien is er wel een goed punt te maken hierover. In mijn kerk zijn wel een aantal vooral oudere mensen best gezet en komen soms in een scoot-mobiel in de kerk. Dus wat vinden jullie? Is zwaarlijvigheid een zonde of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei 2vissen5broden:

Ik zag op youtube pas een filmpje over een vrouw die een priester van het podium duwde en in de comments stond er dat ze boos was omdat de priester zei dat dikke vrouwen niet naar de hemel gaan.

Het bleek uiteindelijk niet de reden te zijn waarom zij de priester van het podium afduwde, maar ik vroeg mij af of dat iets is?

Gaan dikke vrouwen(mensen) wel naar de hemel? Wat als overgewicht een combinatie is van vraatzucht en luiheid. Dit zijn 2 zonde, dus misschien is er wel een goed punt te maken hierover. In mijn kerk zijn wel een aantal vooral oudere mensen best gezet en komen soms in een scoot-mobiel in de kerk. Dus wat vinden jullie? Is zwaarlijvigheid een zonde of niet?

Is dit een serieuze vraag? Of is dit weer een kloon? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Is dit een serieuze vraag? Of is dit weer een kloon? 

Ja het is een serieuze vraag. Vraatzucht is toch een zonde. Dus als iemand zwaar overgewicht hierdoor heeft, vraag ik mij af of dit geen zonde is. We moeten ons lichaam respecteren van GOD en niet volstoppen met ongezonde voeding. 

4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dikke mensen wel.
Mensen die zich afvragen of mensen in een scoot mobiel wel naar de hemel gaan, die niet.

Het was maar een vraag. Dit is toch een plek voor discussie. Je hoeft niet zo agressief te doen. Dat is niet erg aardig van je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei 2vissen5broden:
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dikke mensen wel.
Mensen die zich afvragen of mensen in een scoot mobiel wel naar de hemel gaan, die niet.

Het was maar een vraag. Dit is toch een plek voor discussie. Je hoeft niet zo agressief te doen. Dat is niet erg aardig van je.

En je vind het helemaal geen probleem om te vragen of dikke mensen wel naar de hemel gaan,. dat is wel aardig?
Ik dacht: als hij andere mensen zo betitelt, zal hij er vast geen problemen mee hebben om zelf zo ook te worden besproken.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei 2vissen5broden:
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En je vind het helemaal geen probleem om te vragen of dikke mensen wel naar de hemel gaan,. dat is wel aardig?

Het was maar een vraag. Of zijn vraatzucht en luiheid geen zonde in jouw boek?

In jouw ogen zijn alle dikke mensen dus lui. Sjonge, dit kan nog leuk gaan worden.
Los daarvan: vraatzucht en luiheid vind ik geen goede eigenschappen; met of zonder een boek.

Maar een priester het podium af duwen omdat hij zegt dat dikke mensen niet naar de hemel gaan, dat vind ik dan wel weer een strakke actie. Top!

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat past niet, Jezus vraagt mensen om door de nauwe poort te gaan..... Waarom gaan dikke mensen niet naar de hemel? Ieder mens heeft onvolmaaktheden en zwaktes. En Jezus is het offer voor de zonde, dus waarom niet bij vraatzucht? Zwaarlijvigheid is trouwens ook niet altijd schuld van de mens door te veel eten, doktoren komen er steeds meer achter dat je stofwisseling de boosdoener kan zijn.

https://www.alrijne.nl/schildklieraandoeningen#:~:text=Een traag werkende schildklier verstoort,%2C gewrichtspijn%2C onvruchtbaarheid en hartziekten.

bewerkt door 010
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei 2vissen5broden:

Het was maar een vraag. Of zijn vraatzucht en luiheid geen zonde in jouw boek?

Niet alle dikke mensen zijn dik omdat ze lui zijn of teveel eten, daarnaast speelt leeftijd een rol en kunnen ook de zonde van vraatzucht en luiheid vergeven worden.

Bij God is geen aanziend des persoons hij kijkt naar één ding en dat is ken jij zijn Zoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dunne mensen, dikke mensen, normale mensen gaan niet naar de hemel. De overgrote meerderheid krijgt een opstanding in God's Koninkrijk op aarde.

Joh 5:28

Verbaas je daar niet over, want de tijd komt dat alle mensen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en tevoorschijn zullen komen — wie goede dingen hebben gedaan tot een opstanding voor leven en wie walgelijke dingen hebben gedaan tot een opstanding voor oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei 2vissen5broden:

Het was maar een vraag. Of zijn vraatzucht en luiheid geen zonde in jouw boek?

Ja vraatzucht en luiheid zijn volgens de wet van Mozes zeker zonden lees ik in het OT, maar zondaars kunnen vergeven worden en vervolgens probleemloos het koninkrijk beërven lees ik in het NT. Lui als ik zelf ben (dik valt mee) ontbreekt mij de zin de betreffende verzen er bij te zoeken dus je moet me op mijn blauwe ogen geloven of beter nog: het zelf nalezen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

In jouw ogen zijn alle dikke mensen dus lui. Sjonge, dit kan nog leuk gaan worden.
Los daarvan: vraatzucht en luiheid vind ik geen goede eigenschappen; met of zonder een boek.

Maar een priester het podium af duwen omdat hij zegt dat dikke mensen niet naar de hemel gaan, dat vind ik dan wel weer een strakke actie. Top!

 

Ja deze bedoelde ik

7 uur geleden zei Thinkfree:

Niet alle dikke mensen zijn dik omdat ze lui zijn of teveel eten, daarnaast speelt leeftijd een rol en kunnen ook de zonde van vraatzucht en luiheid vergeven worden.

Bij God is geen aanziend des persoons hij kijkt naar één ding en dat is ken jij zijn Zoon?

Dat weet ik ook. Maar voor de meeste mensen geldt dat niet. Ik vind het alleen intressant. Ik denk dat vroeger mensen daar strenger over waren, maar om dat iedereen steeds dikker wordt denk ik ook dat de kerk daar makkelijker mee omgaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei 2vissen5broden:

Ik zag op youtube pas een filmpje over een vrouw die een priester van het podium duwde en in de comments stond er dat ze boos was omdat de priester zei dat dikke vrouwen niet naar de hemel gaan.

Het bleek uiteindelijk niet de reden te zijn waarom zij de priester van het podium afduwde, maar ik vroeg mij af of dat iets is?

Gaan dikke vrouwen(mensen) wel naar de hemel? Wat als overgewicht een combinatie is van vraatzucht en luiheid. Dit zijn 2 zonde, dus misschien is er wel een goed punt te maken hierover. In mijn kerk zijn wel een aantal vooral oudere mensen best gezet en komen soms in een scoot-mobiel in de kerk. Dus wat vinden jullie? Is zwaarlijvigheid een zonde of niet?

Nee, dikke vrouwen kunnen niet door die smalle poort. 🤡

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Piebe:

Ja vraatzucht en luiheid zijn volgens de wet van Mozes zeker zonden lees ik in het OT, maar zondaars kunnen vergeven worden en vervolgens probleemloos het koninkrijk beërven lees ik in het NT. Lui als ik zelf ben (dik valt mee) ontbreekt mij de zin de betreffende verzen er bij te zoeken dus je moet me op mijn blauwe ogen geloven of beter nog: het zelf nalezen!

 

Maar wil je daar niet iets aan doen, aan je luiheid? of laat je het aan GOD over?

Ik denk nu dat we allemaal dikker worden mensen zeggen dat we sneller vergeven worden, maar ik vraag mij af of GOD daar ook rekening mee houdt? Ik vond het gewoon een intressante gedachte kronkel dat als je dik ben je niet naar de hemel gaat. Ik vraag mij af wat de gedachte er aan is?

Zojuist zei Willempie:

Nee, dikke vrouwen kunnen niet door die smalle poort. 🤡

Vond het ook opvallend dat dikke mannen niet genoemd worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.crosswalk.com/faith/bible-study/does-the-bible-actually-mention-seven-deadly-sins.html

Vraatzucht en luiheid, gluttony and sloth zijn geen zonden. Er zal een persoonlijke interpretatie van bijbel verzen voor nodig zijn om ze als zodanig te benoemen. Dus seven 'deadly sins' zijn onvolmaaktheden. Negatieve trekken die de mens kan vertonen. Vaak door gebrek aan zelfbeheersing. Wat wel inhoudt dat vruchten van de geest een goede tegenhanger is. En dat is wel bijbels. Ik dacht Galaten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei 2vissen5broden:

 

Maar wil je daar niet iets aan doen, aan je luiheid? of laat je het aan GOD over?

Ik denk nu dat we allemaal dikker worden mensen zeggen dat we sneller vergeven worden, maar ik vraag mij af of GOD daar ook rekening mee houdt? Ik vond het gewoon een intressante gedachte kronkel dat als je dik ben je niet naar de hemel gaat. Ik vraag mij af wat de gedachte er aan is?

Vond het ook opvallend dat dikke mannen niet genoemd worden

Dikke mannen passen er ook niet door. 🤡 De nauwe poort is alleen toegankelijk voor zeer slanke mensen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo dat overgewicht meteen je de toegang tot de hemel ontzegt. Maar vraatzucht kan daar wel degelijk aan bijdragen. En vraatzucht manifesteert zich niet enkel in teveel eten, maar ook in het sowieso veel te veel bezig zijn met (lekker) eten en er zelfs trots op zijn dat jij tenminste zou weten wat echt lekker eten is.
Ook als je iemand bent die het leven van de gastheer of -vrouw zo zuur mogelijk maakt met de sfeer vergallende klachten over dat het eten niet naar jouw onredelijk hoge standaarden bereid is of de portie dan weer te klein en dan weer te groot is, dan leidt je aan een hele nare vorm van vraatzucht en ook hoogmoed.

Ascese heeft altijd een belangrijke rol gespeelt in het christendom en niet alleen daar. Het verzaken van wereldse begeerten, het sober, rein en godvruchtig leven en dus ook zeer gematigd zijn in eten en drinken, het regelmatig vasten en bidden en het kritisch omgaan met entertainment; het zijn zaken die we tegenwoordig nog weleens 'calvinistisch' noemen en waar zich progressief noemende kerken liever niet over preken. Maar ze zijn nog steeds absoluut essentieel om in contact te komen met God en de relatie met Hem te verdiepen. Om juist de diepe vreugde en existentiële vrede te vinden die alleen God te bieden heeft.
Als het christelijk leven jou niet minimaal een paar hele stevige, moeilijke offers op het gebied van luxe, comfort, rijkdom en ook entertainment vraagt, dan kun je veiligheidshalve het beste er vanuit gaan dat je nog niet dicht bij Gods Rijk staat.
Als buitenstaanders nauwelijks verschil opmerken tussen jouw leefwijze en die van niet-christenen, dan is de kans niet onaanzienlijk dat je feitelijk gewoon één van hen bent (geworden). En als je geen tijd hebt om dagelijks uitgebreid te bidden of zelfs om elke zondag naar de kerk te gaan, maar wel om kritiekloos televisie te kijken, op je mobieltje alle social media af te struinen, langer op bed te liggen dan nodig, overvloedig te eten en te drinken en regelmatig uit te gaan, dan mag je zeker weten dat je prioriteiten niet voldoende bij God liggen.

De vraag in de openingspost is misschien wat vreemd en ook vrij veroordelend jegens mensen met overgewicht. Maar het antwoord kan nog weleens ernstiger zijn dan we wel zouden willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

Het is niet zo dat overgewicht meteen je de toegang tot de hemel ontzegt. Maar vraatzucht kan daar wel degelijk aan bijdragen. En vraatzucht manifesteert zich niet enkel in teveel eten, maar ook in het sowieso veel te veel bezig zijn met (lekker) eten en er zelfs trots op zijn dat jij tenminste zou weten wat echt lekker eten is.
Ook als je iemand bent die het leven van de gastheer of -vrouw zo zuur mogelijk maakt met de sfeer vergallende klachten over dat het eten niet naar jouw onredelijk hoge standaarden bereid is of de portie dan weer te klein en dan weer te groot is, dan leidt je aan een hele nare vorm van vraatzucht en ook hoogmoed.

Ascese heeft altijd een belangrijke rol gespeelt in het christendom en niet alleen daar. Het verzaken van wereldse begeerten, het sober, rein en godvruchtig leven en dus ook zeer gematigd zijn in eten en drinken, het regelmatig vasten en bidden en het kritisch omgaan met entertainment; het zijn zaken die we tegenwoordig nog weleens 'calvinistisch' noemen en waar zich progressief noemende kerken liever niet over preken. Maar ze zijn nog steeds absoluut essentieel om in contact te komen met God en de relatie met Hem te verdiepen. Om juist de diepe vreugde en existentiële vrede te vinden die alleen God te bieden heeft.
Als het christelijk leven jou niet minimaal een paar hele stevige, moeilijke offers op het gebied van luxe, comfort, rijkdom en ook entertainment vraagt, dan kun je veiligheidshalve het beste er vanuit gaan dat je nog niet dicht bij Gods Rijk staat.
Als buitenstaanders nauwelijks verschil opmerken tussen jouw leefwijze en die van niet-christenen, dan is de kans niet onaanzienlijk dat je feitelijk gewoon één van hen bent (geworden). En als je geen tijd hebt om dagelijks uitgebreid te bidden of zelfs om elke zondag naar de kerk te gaan, maar wel om kritiekloos televisie te kijken, op je mobieltje alle social media af te struinen, langer op bed te liggen dan nodig, overvloedig te eten en te drinken en regelmatig uit te gaan, dan mag je zeker weten dat je prioriteiten niet voldoende bij God liggen.

De vraag in de openingspost is misschien wat vreemd en ook vrij veroordelend jegens mensen met overgewicht. Maar het antwoord kan nog weleens ernstiger zijn dan we wel zouden willen.

Dankjewel! Eindelijk iemand die een serieus antwoord geeft op mijn vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Robert Frans:

 

Als buitenstaanders nauwelijks verschil opmerken tussen jouw leefwijze en die van niet-christenen, dan is de kans niet onaanzienlijk dat je feitelijk gewoon één van hen bent (geworden). 

Het is een vrij extreem voorbeeld wat je geeft. Toch pik ik deze zin er even uit. Want ik ken behoorlijk wat ongelovige mensen die keurige burgers zijn. In mijn ogen vriendelijk, behulpzaam, tolerant en oprecht. Ik ken ook christenen die ik uit de weg ga omdat het enorm arrogante eikels zijn. Hoogmoedig en hypocriet. Beterweters. 

En toch geef ik meer om de mogelijk onsympathieke christen omdat Jezus de verbindende factor is. Nare eigenschappen heb ik ook. Na de wederkomst en vervolmaking zijn alle karakter foutjes hersteld. Tot dan neem ik de 'flaws' voor lief tenzij ik er echt niet mee door een deur kan. Dan bewaren we gepaste afstand. Om de vrede te bewaren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei 2vissen5broden:

 

Maar wil je daar niet iets aan doen, aan je luiheid? of laat je het aan GOD over?

Ik denk nu dat we allemaal dikker worden mensen zeggen dat we sneller vergeven worden, maar ik vraag mij af of GOD daar ook rekening mee houdt? Ik vond het gewoon een intressante gedachte kronkel dat als je dik ben je niet naar de hemel gaat. Ik vraag mij af wat de gedachte er aan is?

Vond het ook opvallend dat dikke mannen niet genoemd worden

Beetje triest dat je mensen een schuldgevoel probeert aan te praten met je laat je dat aan God over. Aan jou laat ik het zeker niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid