Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik las in het ND dit artikel over Groene kerken. *

De organisatie GroeneKerken bestaat tien jaar. Kerkjournalist Kees Posthumus bezocht duurzame kerken in Nederland op zoek naar inspirerende voorbeelden. Hij werd benaderd om er een boek over te schrijven. 

Op zoek naar duurzame kerken in Nederland: ‘Kerken kunnen zich niet afzijdig houden’

Ik vond het wel een interessant artikel en een mooi initiatief.  Was ook niet bekend met het bestaan van groene kerken. 😀 

Wat vinden jullie ? Is jullie kerk groen of mag het wel wat groener ? 

 

* Hier een citaatje uit het artikel: 

"Posthumus wilde voor het boek meer doen dan de interviews bundelen die hij had met duurzaamheidsdoeners en theologen.‘Het moest vooral een leuk boek worden dat mensen inspireert. Daarom bevat het naast interviews, verhalen, liederen, gebeden, vegarecepten en cartoons. Met behulp van een register kun je makkelijk op zoek naar wat je wilt weten. In het boek zijn de zinnen niet langer dan twintig woorden. Ook vermijd ik het woordje ‘moeten’. Dit is echt het boek dat ik graag wilde maken. Ik ben al heel lang kerkjournalist en heb er altijd naar gestreefd de theologie te laten landen in de harten van de kerkleden.’

Wat Posthumus tijdens zijn rondgang opviel was hoe breed het streven naar duurzaamheid binnen de kerken wordt gedragen. ‘In de jaren tachtig was dat vrijwel uitsluitend een onderwerp voor progressieven in de kerkgemeenschap. Dat is totaal anders vandaag, ik vond dat een mooie vondst van het boek."

Lange tijd was duurzaamheid voorbehouden aan enkele enthousiastelingen. ‘Ik merkte dat we als GroeneKerken toe zijn aan een volgende stap. Het is tijd om te verbreden. Dit boekje heeft vooral een publieksfunctie. Het biedt geen diepe, theologische analyses, maar wil met een positieve insteek mensen inspireren te verduurzamen. Kerken in de Nederlandse samenleving zijn belangrijk in de transitie naar een duurzame samenleving. We hebben wel te maken met het meest acute probleem van onze tijd. Kerken kunnen zich dan niet afzijdig houden. Belangrijk is het besef dat het niet alleen een probleem is van boeren, maar van ons allemaal, zegt Posthumus". 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2022 om 04:46 zei Petra.:

Ik las in het ND dit artikel over Groene kerken. *

De organisatie GroeneKerken bestaat tien jaar. Kerkjournalist Kees Posthumus bezocht duurzame kerken in Nederland op zoek naar inspirerende voorbeelden. Hij werd benaderd om er een boek over te schrijven. 

Op zoek naar duurzame kerken in Nederland: ‘Kerken kunnen zich niet afzijdig houden’

Ik vond het wel een interessant artikel en een mooi initiatief.  Was ook niet bekend met het bestaan van groene kerken. 😀 

Wat vinden jullie ? Is jullie kerk groen of mag het wel wat groener ? 

 

* Hier een citaatje uit het artikel: 

"Posthumus wilde voor het boek meer doen dan de interviews bundelen die hij had met duurzaamheidsdoeners en theologen.‘Het moest vooral een leuk boek worden dat mensen inspireert. Daarom bevat het naast interviews, verhalen, liederen, gebeden, vegarecepten en cartoons. Met behulp van een register kun je makkelijk op zoek naar wat je wilt weten. In het boek zijn de zinnen niet langer dan twintig woorden. Ook vermijd ik het woordje ‘moeten’. Dit is echt het boek dat ik graag wilde maken. Ik ben al heel lang kerkjournalist en heb er altijd naar gestreefd de theologie te laten landen in de harten van de kerkleden.’

Wat Posthumus tijdens zijn rondgang opviel was hoe breed het streven naar duurzaamheid binnen de kerken wordt gedragen. ‘In de jaren tachtig was dat vrijwel uitsluitend een onderwerp voor progressieven in de kerkgemeenschap. Dat is totaal anders vandaag, ik vond dat een mooie vondst van het boek."

Lange tijd was duurzaamheid voorbehouden aan enkele enthousiastelingen. ‘Ik merkte dat we als GroeneKerken toe zijn aan een volgende stap. Het is tijd om te verbreden. Dit boekje heeft vooral een publieksfunctie. Het biedt geen diepe, theologische analyses, maar wil met een positieve insteek mensen inspireren te verduurzamen. Kerken in de Nederlandse samenleving zijn belangrijk in de transitie naar een duurzame samenleving. We hebben wel te maken met het meest acute probleem van onze tijd. Kerken kunnen zich dan niet afzijdig houden. Belangrijk is het besef dat het niet alleen een probleem is van boeren, maar van ons allemaal, zegt Posthumus". 

 

Als je vroeger voor het milieu was was je al snel een geitenwollen sokken type. Tegenwoordig niet meer. En het mag wat mij betreft ook wat groener. Want wij mensen zijn de rentmeesters van de aarde. We hebben onszelf en onze kinderen er mee als we de aarde kapot maken. En ja, dat geld dus ook voor de kerken, die hebben een voorbeeld functie. Ze moeten groen uitstralen en prediken. Als de kerken lak hebben aan het milieu, dan gaan hun volgelingen dat ook sneller doen. Ik schrok in het topic, klimaatsverandering, het milieu best wat er geschreven werd, sommige mensen hebben echt lak aan onze aarde. https://credible.nl/topic/30109-klimaatsveranderinghet-milieu/

bewerkt door 010
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2022 om 04:46 zei Petra.:

Ik las in het ND dit artikel over Groene kerken. *

De organisatie GroeneKerken bestaat tien jaar. Kerkjournalist Kees Posthumus bezocht duurzame kerken in Nederland op zoek naar inspirerende voorbeelden. Hij werd benaderd om er een boek over te schrijven. 

Op zoek naar duurzame kerken in Nederland: ‘Kerken kunnen zich niet afzijdig houden’

Ik vond het wel een interessant artikel en een mooi initiatief.  Was ook niet bekend met het bestaan van groene kerken. 😀 

Wat vinden jullie ? Is jullie kerk groen of mag het wel wat groener ? 

 

* Hier een citaatje uit het artikel: 

"Posthumus wilde voor het boek meer doen dan de interviews bundelen die hij had met duurzaamheidsdoeners en theologen.‘Het moest vooral een leuk boek worden dat mensen inspireert. Daarom bevat het naast interviews, verhalen, liederen, gebeden, vegarecepten en cartoons. Met behulp van een register kun je makkelijk op zoek naar wat je wilt weten. In het boek zijn de zinnen niet langer dan twintig woorden. Ook vermijd ik het woordje ‘moeten’. Dit is echt het boek dat ik graag wilde maken. Ik ben al heel lang kerkjournalist en heb er altijd naar gestreefd de theologie te laten landen in de harten van de kerkleden.’

Wat Posthumus tijdens zijn rondgang opviel was hoe breed het streven naar duurzaamheid binnen de kerken wordt gedragen. ‘In de jaren tachtig was dat vrijwel uitsluitend een onderwerp voor progressieven in de kerkgemeenschap. Dat is totaal anders vandaag, ik vond dat een mooie vondst van het boek."

Lange tijd was duurzaamheid voorbehouden aan enkele enthousiastelingen. ‘Ik merkte dat we als GroeneKerken toe zijn aan een volgende stap. Het is tijd om te verbreden. Dit boekje heeft vooral een publieksfunctie. Het biedt geen diepe, theologische analyses, maar wil met een positieve insteek mensen inspireren te verduurzamen. Kerken in de Nederlandse samenleving zijn belangrijk in de transitie naar een duurzame samenleving. We hebben wel te maken met het meest acute probleem van onze tijd. Kerken kunnen zich dan niet afzijdig houden. Belangrijk is het besef dat het niet alleen een probleem is van boeren, maar van ons allemaal, zegt Posthumus". 

 

Interessant dat er kerken zijn die aandacht aan groen besteden. Maar wat zijn je eigen gedachten er over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2022 om 16:39 zei 010:

Als je vroeger voor het milieu was was je al snel een geitenwollen sokken type. Tegenwoordig niet meer. En het mag wat mij betreft ook wat groener. Want wij mensen zijn de rentmeesters van de aarde. We hebben onszelf en onze kinderen er mee als we de aarde kapot maken. En ja, dat geld dus ook voor de kerken, die hebben een voorbeeld functie. Ze moeten groen uitstralen en prediken. Als de kerken lak hebben aan het milieu, dan gaan hun volgelingen dat ook sneller doen.

Hi Rotterdam 😉

Ja, dat was mijn gedachte ook, daarom vond ik het groene kerken initiatief wel mooi. Ik had er nog noot van gehoord, jij wel? 

 

Op 5-8-2022 om 16:39 zei 010:

Ik schrok in het topic, klimaatsverandering, het milieu best wat er geschreven werd, sommige mensen hebben echt lak aan onze aarde. https://credible.nl/topic/30109-klimaatsveranderinghet-milieu/

Ik had het topic gezien hoor (de laatste reactie was van mij 🙂).  Denk dat er gewoon weinig animo is hier voor milieu/klimaat topics.  Maar goed ik noem het dan ook wel 's een luxe als je je daar druk om kan maken; ik probeer minder vlees te eten en een ander probeert een hap eten te bemachtigen.  

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...
  • 1 month later...

‘Waar is de sabbat voor onze legkippen?’ als titel van een artikel. 😄 Goed bedacht toch.

Een preekwedstrijd over geloven in het licht van klimaatverandering leverde 139 inzendingen op. Zoals die van een PKN-dominee over onze omgang met kippen en koeien en de preek van een ‘leek’ over Marta en Maria, die symbool staan voor de twee partijen in het klimaatdebat.

https://www.nd.nl/nieuws/klimaat/1189450/dit-zijn-de-winnaars-van-de-groene-preekwedstrijd-waar-is-de-

Wat heeft de Bijbel te zeggen over klimaat en duurzaamheid?......

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid