Spring naar bijdragen

Ambivalentie, verwarring en conflict troef.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 380
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat mensen schuldig zijn aan zodanig veel zelfzuchtigheid dat hun “loon” als het ware vanzelf deze ellende zou moeten zijn. Als alle jubel-jaren, -decennia en -eeuwen opgeteld de zelfzuchtigen uiteind

Als er nu een komeet zou neerstorten van puur goud, of diamant, zouden de geldzorgen dan voorbij zijn?

Zelden verlichtend is machines verhuizen zonder ook eerst een aantal bouten los te schroeven.

31 minuten geleden zei TTC:

Zo ken ik zelfs mensen die in een verkeerde wereld leven, elke dag horen ze over problemen die al opgelost zijn. 

We leven in meerdere werelden. Het is noodlottig dat altijd die realiteit overblijft waar de kleine dingen je niet bereikt hebben. Wat kan je dan wensen, helemaal maar niet meer bestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

We leven in meerdere werelden. Het is noodlottig dat altijd die realiteit overblijft waar de kleine dingen je niet bereikt hebben. Wat kan je dan wensen, helemaal maar niet meer bestaan?

Dat is de tweestrijd waarin nog veel gradaties te bespeuren vallen, zelfs de vragen opwerpt zoals je aangeeft. Wat bedoel je precies met die kleine dingen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Ja ik probeerde jouw taal te spreken, in het idee dat we ook dezelfde dingen begrijpen. 

Denken in termen van symmetrie en dat soort zaken behoort meer tot de holistische sferen, weet je ook wel. Het is in die gematigder sferen dat we elementen kunnen opmerken die binnen de hardheid van het auto-conforme niet eens opvallen, om 100+1 redenen. Kunnen dit duizend keer herhalen, steeds hetzelfde zoals middels een denkexperiment principieel eenvoudig kan aangetoond worden. Maar dan kom je maar net tot dezelfde vraag zoals je eerder al opperde, de ziel misschien dan wel verrijkt met hoop en een verhoogd empathisch vermogen, het baat schijnbaar tot niets. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Doe nog maar eens de katalysator dan…

Het denkexperiment gaat uit van een aantal beginselen die als universeel kunnen gezien worden, het onpersoonlijke benadrukkend. 

  1. geld is neutraal.
  2. inflatie-deflatie-biflatie is de tool waarover iedereen kan beschikken, het denken.
  3. elk monetair artefact is een product van de menselijke geest, als een afgeleide van de tool.
  4. elke actuele situatie is de optelsom van alle keuzes die we gemaakt hebben.

Hierna komt dat begrip ambivalentie aan de orde en de situatie is altijd dezelfde, waarin het redelijke evenwicht centraal staat.  De tijdloze katalysator is biflatie, afgeleid van de onderzoeksmethode these-antithese-synthese, niet meer, niet minder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Het denkexperiment gaat uit van een aantal beginselen die als universeel kunnen gezien worden, het onpersoonlijke benadrukkend. 

  1. geld is neutraal.
  2. inflatie-deflatie-biflatie is de tool waarover iedereen kan beschikken, het denken.
  3. elk monetair artefact is een product van de menselijke geest, als een afgeleide van de tool.
  4. elke actuele situatie is de optelsom van alle keuzes die we gemaakt hebben.

Hierna komt dat begrip ambivalentie aan de orde en de situatie is altijd dezelfde, waarin het redelijke evenwicht centraal staat.  De tijdloze katalysator is biflatie, afgeleid van de onderzoeksmethode these-antithese-synthese, niet meer, niet minder. 

Okay, dus de dialectiek van Hegel als tijdloze benadering van processen…

Bij Hegel komt de verklaring steeds uit de negatie (en negatie van de negatie). Zijn filosofie zegt dat door de negatie we herinneren wat we missen/hadden, dus een soort van “bestaan” uit negatie, en negatie van negatie.

Met biflatie herinneren we ons dan de inflatie en deflatie, en die bestaan dan aldus. We kunnen ze kennen.

De menselijke geest speelt een rol in dat herinneren.

 

2 minuten geleden zei TTC:

Ik zou er ook niet zomaar aan beginnen Noel, zeg ik er graag even bij van mens tot mens. 

Wat wil ik mij herinneren? Is dan de vraag. Ik wil vooral vergeten…

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Okay, dus de dialectiek van Hegel als tijdloze benadering van processen… Bij Hegel komt de verklaring steeds uit de negatie (en negatie van de negatie). Zijn filosofie zegt dat door de negatie we herinneren wat we missen/hadden, dus een soort van “bestaan” uit negatie, en negatie van negatie. Met biflatie herinneren we ons dan de inflatie en deflatie, en die bestaan dan aldus. We kunnen ze kennen. De menselijke geest speelt een rol in dat herinneren.

Ja, niets nieuws onder de zon, geen geheim dus. 

4 minuten geleden zei Noel2:

Wat wil ik mij herinneren? Is dan de vraag. Ik wil vooral vergeten…

Wat is je doelstelling? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

Wat wil ik mij herinneren? Is dan de vraag. Ik wil vooral vergeten…

Niet meer dan treiterachtig is iemand een sleutel geven zonder context waartoe deze nuttig zou kunnen zijn, wat echter niet betekent dat er ook aandacht voor zou bestaan wanneer die context wel wordt meegegeven. Kortom, niet het gemis aan een sleutel kan leiden tot heel wat ambivalentie, de manier waarop we hiermee omgaan des te meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-8-2022 om 16:16 zei Barnabas:

Aandacht zorgt voor het goed waarnemen van het pijnpunt en begrip zorgt er voor dat men op gepaste wijze oordeelt. En wanneer input lijdt tot verwarring is tijd nodig om weer tot rust te komen.

In het simpele zit het complexe, wanneer we een en ander ruimer kaderen vinden we veel hoop met betrekking tot de toekomst, mits kanttekening.

Die energievelden vinden we terug in bijvoorbeeld Spiral Dynamics, dit hebben we gekoppeld aan het Elaboration Likelihood Model zodat we kunnen zien hoe hoopvolle impulsen als het ware weggespoeld worden binnen het vigerende perceptieveld. Het is op deze manier dat we het contrast kunnen maken, zij het middels vereenvoudigde abstracties ontdaan van veel irrelevanties. Het is dus niet zo dat de ggz geen prachtig studiewerk ter beschikking stelt, toch worden non-lineaire katalysatoren maar moeizaam opgemerkt als vreedzaam katalyserend binnen het meervoudig complexe gebeuren dat een paradigmashift nu eenmaal is. Het behoeft dan ook geen betoog dat het idee van een chaosvenster veel verwarring en ambivalentie impliceert, en naargelang perceptie zelfs haast ongeloofwaardig maakt. Over deze hypergevoelige kwesties wordt maar al te vaak nogal meewarrig gedaan, verhoogd met het stigma dat niet aflatend op het betrokken zelf inspeelt en alle hoop ontneemt, met mogelijks suïcide tot gevolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Noel2:

Met biflatie herinneren we ons dan de inflatie en deflatie, en die bestaan dan aldus. We kunnen ze kennen. De menselijke geest speelt een rol in dat herinneren.

De reden waarom absurde Ideeën ons hoop kunnen bieden heeft te maken met een aantal logicakwesties en bijhorende paradoxen, de ggz levert ons de geschikte tools om dit op een elegante manier transparant te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

In het simpele zit het complexe, wanneer we een en ander ruimer kaderen vinden we veel hoop met betrekking tot de toekomst, mits kanttekening.

Die energievelden vinden we terug in bijvoorbeeld Spiral Dynamics, dit hebben we gekoppeld aan het Elaboration Likelihood Model zodat we kunnen zien hoe hoopvolle impulsen als het ware weggespoeld worden binnen het vigerende perceptieveld. Het is op deze manier dat we het contrast kunnen maken, zij het middels vereenvoudigde abstracties ontdaan van veel irrelevanties. Het is dus niet zo dat de ggz geen prachtig studiewerk ter beschikking stelt, toch worden non-lineaire katalysatoren maar moeizaam opgemerkt als vreedzaam katalyserend binnen het meervoudig complexe gebeuren dat een paradigmashift nu eenmaal is. Het behoeft dan ook geen betoog dat het idee van een chaosvenster veel verwarring en ambivalentie impliceert, en naargelang perceptie zelfs haast ongeloofwaardig maakt. Over deze hypergevoelige kwesties wordt maar al te vaak nogal meewarrig gedaan, verhoogd met het stigma dat niet aflatend op het betrokken zelf inspeelt en alle hoop ontneemt, met mogelijks suïcide tot gevolg.

Ik hou het even voor gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid