Spring naar bijdragen

Wat doe je als je het niet met het beleid van je kerk eens bent ?


Aanbevolen berichten

 

Nou is het als christen juist niet de bedoeling dat je maar doet waar je trek in hebt. Dus wat doe je dan als jouw kerk besluit om iets te doen of laten waar jij het heel erg mee oneens bent ? 

Pas je je gehoorzaam aan naar het nieuwe beleid? 

Of stap je over naar een andere kerk? 

 

Maar als je overstapt of je kerklidmaatschap opzegt... hoe maak je dan als christen onderscheid tussen je eigen gang gaan en Jezus volgen ?

Hoe weet jij of jouw opvatting/mening goed/juist of zelfs beter conform Jezus' leer is dan die van je kerk of andere christenen ? 

Dat je het niet met al het kerkelijk beleid eens kan zijn snap ik wel.  Ik vraag me alleen af hoe je beoordeelt of je het zelf wel juist hebt en of je dan twijfelt of je nou Jezus volgt of jezelf ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In de katholieke kerk gedoopt en in mijn jeugd misdienaar geweest. Later in een evangelische gemeente nogmaals gedoopt maar uiteindelijk bewust de kerk verlaten en mijn eigen weg in het geloof gegaan.

Zolang het niet te erg wordt is het m.i. raadzaam naar de oudsten te luisteren en trouw te blijven. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar van de ene naar de andere gemeente fladderen is niet wat de H

Ik blijf de kerk trouw, hoe dan ook. Ergo: als ik bemerk dat God het wel opvallend veel met mij eens lijkt te zijn, dan ga ik er vanuit dat ik een eigen godsbeeld aanbid en niet God zelf. Ik ga er d

52 minuten geleden zei Petra.:

 

Nou is het als christen juist niet de bedoeling dat je maar doet waar je trek in hebt. Dus wat doe je dan als jouw kerk besluit om iets te doen of laten waar jij het heel erg mee oneens bent ? 

Pas je je gehoorzaam aan naar het nieuwe beleid? 

Of stap je over naar een andere kerk? 

 

Maar als je overstapt of je kerklidmaatschap opzegt... hoe maak je dan als christen onderscheid tussen je eigen gang gaan en Jezus volgen ?

Hoe weet jij of jouw opvatting/mening goed/juist of zelfs beter conform Jezus' leer is dan die van je kerk of andere christenen ? 

Dat je het niet met al het kerkelijk beleid eens kan zijn snap ik wel.  Ik vraag me alleen af hoe je beoordeelt of je het zelf wel juist hebt en of je dan twijfelt of je nou Jezus volgt of jezelf ? 

 

Zolang het niet te erg wordt is het m.i. raadzaam naar de oudsten te luisteren en trouw te blijven. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar van de ene naar de andere gemeente fladderen is niet wat de Heer van ons wil. De Kerk van Jezus gaat over gemeenschap en trouw, zelfs ook als je het niet in alles met elkaar eens bent. Het is geen geestelijke taartjesfabriek.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Willempie:

Zolang het niet te erg wordt is het m.i. raadzaam ...

Ja Willempie,  Dat is wel heel makkelijk. Zolang het niet te erg wordt.. vind je het oké. 😁

 Daar spreekt imo helemaal geen loyaliteit of trouw uit maar gewoon dat het nog binnen voor jouw acceptabele grenzen zit. 

 

De vraag betreft nou juist wat je doet als je het wél te erg vindt.  Als je kerk van standpunt wijzigt over iets wat jij belangrijk vindt. Zeg..... jouw breekpunten.

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Nou is het als christen juist niet de bedoeling dat je maar doet waar je trek in hebt. Dus wat doe je dan als jouw kerk besluit om iets te doen of laten waar jij het heel erg mee oneens bent ? 

Pas je je gehoorzaam aan naar het nieuwe beleid? 

Of stap je over naar een andere kerk? 

 

Maar als je overstapt of je kerklidmaatschap opzegt... hoe maak je dan als christen onderscheid tussen je eigen gang gaan en Jezus volgen ?

Hoe weet jij of jouw opvatting/mening goed/juist of zelfs beter conform Jezus' leer is dan die van je kerk of andere christenen ? 

Dat je het niet met al het kerkelijk beleid eens kan zijn snap ik wel.  Ik vraag me alleen af hoe je beoordeelt of je het zelf wel juist hebt en of je dan twijfelt of je nou Jezus volgt of jezelf ?

Ik blijf de kerk trouw, hoe dan ook. Ergo: als ik bemerk dat God het wel opvallend veel met mij eens lijkt te zijn, dan ga ik er vanuit dat ik een eigen godsbeeld aanbid en niet God zelf.
Ik ga er dus vanuit dat in een gezonde relatie met God er altijd iets zal zijn waar ik het niet mee eens kan zijn, of waar ik het (heel) moeilijk mee zal blijven hebben. En dat zijn de dingen waar ik God dan maar op moet vertrouwen, dat Hij zijn Kerk niet zal laten dwalen en uiteindelijk alles zelf in de hand heeft.

Ik ben dan ook als protestant niet toegetreden tot de katholieke Kerk om beleidsredenen, maar onder meer omdat ik de protestantse kijk op Bijbel, Kerk en heilsgeschiedenis niet langer als consistent en waar kon beschouwen.
En dan kom je vrij automatisch toch uit bij die vreemde, mysterieuze katholieke kerk die ondanks alle verschrikkingen binnen haar en alle ergernissen die ik hier en daar nog altijd heb jegens haar, zowaar toch heel veel zinnigs en authentieks weet te zeggen en een uniek geheim in zich draagt dat door alle eeuwen heen gelovigen blijft trekken.

Ik ga er dan ook vanuit dat als ik straks in de hemel kom, minimaal negentig procent, zo niet alles, van wat ik over Hem gezegd en geschreven heb, volslagen onzin zal blijken te zijn. En dan zal ik er hopelijk alleen maar hartelijk om kunnen lachen, samen met Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de katholieke kerk gedoopt en in mijn jeugd misdienaar geweest. Later in een evangelische gemeente nogmaals gedoopt maar uiteindelijk bewust de kerk verlaten en mijn eigen weg in het geloof gegaan. Toch voel ik mij zeer verbonden met de ware Kerk van God, die bestaat uit Jezus' volgelingen. De reden dat ik de door mensen opgerichte kerk heb verlaten is omdat ik mij niet kan vinden in de leer die wordt verkondigd en priesters die arbeiden voor loon niet vertrouw. Het draait in de door mensen opgerichte kerken voornamelijk om geld en macht, daar houd mij het liefst verre van. De ware Kerk is niet afhankelijk van geld en niet uit op macht, dus daar sluit ik mij liever bij aan. Het is niet zo dat ik gelovigen hun kerk niet gun of vind dat zij daaruit weg moeten gaan. Het is goed om samen een gemeente te vormen en de omgang met andere gelovigen is ook iets waard, maar voor mij is het een gepasseerd station. Zonder de kerk waarin ik ben opgegroeid zou ik waarschijnlijk nooit getriggerd zijn mij in het evangelie te verdiepen dus ik ben de kerk ook dank verschuldigd, want het evangelie betekent veel voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het niet eens bent met belangrijke kwesties in de kerk kan je weggaan of blijven. Als je blijft, kan je proberen de situatie te veranderen of te relativeren. Ik ben zelf van kerk veranderd, niet omdat een bepaalde  (dogmatische/beleids-)kwestie de doorslag geef, maar omdat ik me ging afvragen wat de kerk deed om mensen te trekken en het besef dat ik geen enkele verplichting had aan de kerk waar ik lid van was. Er was geen goede reden om te blijven, maar wat was dan een goede reden om weg te gaan?

Dat was aangesproken worden, aantrekkingskracht, ... Het heeft een tijdje geduurd dat ik in een kerkelijk niemandsland zweefde, maar ik kwam toch weer op mijn pootjes in een andere kerk terecht, waarbij ik mij voorgenomen heb dat het tijdelijk zou zijn, dat ik mij niet meer zou binden aan een specifieke gemeenschap, maar mij zou focussen op de relatie met Jezus Christus en vanuit die relatie mij zou inzetten binnen en buiten de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Robert Frans:

Ik blijf de kerk trouw, hoe dan ook. Ergo: als ik bemerk dat God het wel opvallend veel met mij eens lijkt te zijn, dan ga ik er vanuit dat ik een eigen godsbeeld aanbid en niet God zelf.
Ik ga er dus vanuit dat in een gezonde relatie met God er altijd iets zal zijn waar ik het niet mee eens kan zijn, of waar ik het (heel) moeilijk mee zal blijven hebben. En dat zijn de dingen waar ik God dan maar op moet vertrouwen, dat Hij zijn Kerk niet zal laten dwalen en uiteindelijk alles zelf in de hand heeft.

Ik ben dan ook als protestant niet toegetreden tot de katholieke Kerk om beleidsredenen, maar onder meer omdat ik de protestantse kijk op Bijbel, Kerk en heilsgeschiedenis niet langer als consistent en waar kon beschouwen.
En dan kom je vrij automatisch toch uit bij die vreemde, mysterieuze katholieke kerk die ondanks alle verschrikkingen binnen haar en alle ergernissen die ik hier en daar nog altijd heb jegens haar, zowaar toch heel veel zinnigs en authentieks weet te zeggen en een uniek geheim in zich draagt dat door alle eeuwen heen gelovigen blijft trekken.

Ik ga er dan ook vanuit dat als ik straks in de hemel kom, minimaal negentig procent, zo niet alles, van wat ik over Hem gezegd en geschreven heb, volslagen onzin zal blijken te zijn. En dan zal ik er hopelijk alleen maar hartelijk om kunnen lachen, samen met Hem.

Dit kan niet. De onderstreepte delen zijn onverenigbaar. Als jij je kerk trouw was gebleven 'hoe-dan-ook', was je protestants gebleven. Maar dat hen je niet gedaan, je bent veranderd van kerk. En daarmee klopt ook het cursieve deel van je tekst niet, je hebt immers exact het tegenovergestelde gedaan.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit kan niet. De onderstreepte delen zijn onverenigbaar. Als jij je kerk trouw was gebleven 'hoe-dan-ook', was je protestants gebleven. Maar dat hen je niet gedaan, je bent veranderd van kerk. En daarmee klopt ook het cursieve deel van je tekst niet, je hebt immers exact het tegenovergestelde gedaan.

Fair enough. Maar voor de rest blijf ik wel bij wat ik geschreven heb. Om weer protestants te worden, zou ik alsnog overtuigd moeten worden van haar 'bronnenleer'. En dan ook nog zeker moeten weten naar wélke protestantse kerk ik dan zou moeten gaan. Daar 'kerkhoppen' echter bepaald niet mijn bedoeling is, blijf ik nu gewoon trouw katholiek

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Fair enough. Maar voor de rest blijf ik wel bij wat ik geschreven heb. Om weer protestants te worden, zou ik alsnog overtuigd moeten worden van haar 'bronnenleer'. En dan ook nog zeker moeten weten naar wélke protestantse kerk ik dan zou moeten gaan. Daar 'kerkhoppen' echter bepaald niet mijn bedoeling is, blijf ik nu gewoon trouw katholiek

Ik denk ook dat iedere christen proberen moet om zijn kerk door dik en dun trouw te blijven. God haat scheiding. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi RF, Mohawk en Peter,

Bedankt voor jullie reacties, ik vond ze interessant, mooi, persoonlijk en leerzaam! 🤗

En natuurlijk... kwamen er weer een hoop vragen in me op 😀

Helaas heb ik nu de tijd niet, hopelijk morgen wel.  (Wat DBI schreef was trouwens ook iets wat ik me afvroeg). 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-7-2022 om 09:54 zei Petra.:

Ja Willempie,  Dat is wel heel makkelijk. Zolang het niet te erg wordt.. vind je het oké. 😁

 Daar spreekt imo helemaal geen loyaliteit of trouw uit maar gewoon dat het nog binnen voor jouw acceptabele grenzen zit. 

 

De vraag betreft nou juist wat je doet als je het wél te erg vindt.  Als je kerk van standpunt wijzigt over iets wat jij belangrijk vindt. Zeg..... jouw breekpunten.

 

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar ik zou weggaan als:

ik me niet comfortabel voel, ik en anderen niet gehoord mogen worden, de kerk te wettisch en voornamelijk op de uiterlijke vertoning is gericht, als er denkbeelden worden verkondigd die lijnrecht tegen de Bijbel ingaan (bijv. het welvaartsevangelie) en/of als Jezus niet centraal staat.

Zolang het bovenstaande niet van toepassing is, zou ik trouw blijven aan de gemeenschap waarin God mij heeft geplaatst, om ook een bouwsteentje te mogen zijn en mijn aandeel te leveren, om gemeenschap te houden met mijn geestelijke broeders en zusters en om elkaar in alles bij te staan en te bemoedigen.

Ik trek me helemaal niets aan van politieke standpunten van het Vaticaan of kerksynodes. Ze doen maar. Mij gaat het om de gemeenschap op plaatselijk niveau. Hopelijk heb ik hiermee jouw vraag duidelijker beantwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar ik zou weggaan als:

ik me niet comfortabel voel, ik en anderen niet gehoord mogen worden, de kerk te wettisch en voornamelijk op de uiterlijke vertoning is gericht, als er denkbeelden worden verkondigd die lijnrecht tegen de Bijbel ingaan (bijv. het welvaartsevangelie) en/of als Jezus niet centraal staat.

Zolang het bovenstaande niet van toepassing is, zou ik trouw blijven aan de gemeenschap waarin God mij heeft geplaatst, om ook een bouwsteentje te mogen zijn en mijn aandeel te leveren, om gemeenschap te houden met mijn geestelijke broeders en zusters en om elkaar in alles bij te staan en te bemoedigen.

Ik trek me helemaal niets aan van politieke standpunten van het Vaticaan of kerksynodes. Ze doen maar. Mij gaat het om de gemeenschap op plaatselijk niveau. Hopelijk heb ik hiermee jouw vraag duidelijker beantwoord.

Het is een stuk duidelijker.  

Heeft ook een heel andere toon als je eerste reactie.  

Die vond ik eerlijk gezegd best wel denigrerend naar andere christenen toe.

(Alsof de mensen die van kerk wisselen daar niet goed over nadenken maar een stelletje fladderaars zijn die de kerk als een taartjesfabriek beschouwen, terwijl volgens mij wat jij nu noemt voor de meeste kerkgangers zo werkt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Petra.:

Die vond ik eerlijk gezegd best wel denigrerend naar andere christenen toe.

(Alsof de mensen die van kerk wisselen daar niet goed over nadenken maar een stelletje fladderaars zijn die de kerk als een taartjesfabriek beschouwen, terwijl volgens mij wat jij nu noemt voor de meeste kerkgangers zo werkt. 

 

Het was niet denigrerend bedoeld maar als argument tegen kerkhoppen in het algemeen. En als reden waarom ik dat persoonlijk niet doe omdat het m.i. niet bijdraagt aan gemeenschapsvorming. Ik heb christenen gekend die van de ene gemeente naar de andere zwierven zonder ooit ergens te vinden wat ze zochten. Eén minder prettige ervaring en weg waren ze weer. Dat bouwt niet op en ik zou vooral jonge christenen willen waarschuwen om dat niet te doen. Beter is het om elkaar vast te houden, ondanks karakter- en meningsverschillen. Daar word je sterk en evenwichtig van. Een lichaam bestaat uit vele delen. Voetenkerken, handenkerken, oren- en ogenkerken zijn incompleet zonder al die andere noodzakelijke delen. Mijn overtuiging, niet veroordelend bedoeld.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Willempie:

Het was niet denigrerend bedoeld maar als argument tegen kerkhoppen in het algemeen. En als reden waarom ik dat persoonlijk niet doe omdat het m.i. niet bijdraagt aan gemeenschapsvorming. Ik heb christenen gekend die van de ene gemeente naar de andere zwierven zonder ooit ergens te vinden wat ze zochten. Eén minder prettige ervaring en weg waren ze weer. Dat bouwt niet op en ik zou vooral jonge christenen willen waarschuwen om dat niet te doen. Beter is het om elkaar vast te houden, ondanks karakter- en meningsverschillen. Daar word je sterk en evenwichtig van. Een lichaam bestaat uit vele delen. Voetenkerken, handenkerken, oren- en ogenkerken zijn incompleet zonder al die andere noodzakelijke delen. Mijn overtuiging, niet veroordelend bedoeld.

Hi Willempie, 

Ik ben het inhoudelijk helemaal met je eens. Maar ik weet ook dat ik zelf nou eenmaal van de afdeling uiterst loyaal ben.  Dat anderen dat bij lange na niet zo zijn schaar ik onder de noemer ; diversiteit,en probeer ik begrip voor op te brengen met de gedachte dat de gemiddeld loyale mens best redelijke redenen kan hebben om van kerk te wisselen. Ik ga er daarom maar vanuit dat het i.i.g. voor henzelf zwaarwegend genoeg was. Maar goed, ik ben dan ook niet bekend met de door jou ervaren van gemeente naar gemeente zwervers. Maar als ik daarover nadenk.. heb ik dan eigenlijk meer met ze te doen, dan dat ik er laatdunkend over zou spreken.  

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Willempie:

Het was niet denigrerend bedoeld maar als argument tegen kerkhoppen in het algemeen. En als reden waarom ik dat persoonlijk niet doe omdat het m.i. niet bijdraagt aan gemeenschapsvorming. Ik heb christenen gekend die van de ene gemeente naar de andere zwierven zonder ooit ergens te vinden wat ze zochten. Eén minder prettige ervaring en weg waren ze weer. Dat bouwt niet op en ik zou vooral jonge christenen willen waarschuwen om dat niet te doen. Beter is het om elkaar vast te houden, ondanks karakter- en meningsverschillen. Daar word je sterk en evenwichtig van. Een lichaam bestaat uit vele delen. Voetenkerken, handenkerken, oren- en ogenkerken zijn incompleet zonder al die andere noodzakelijke delen. Mijn overtuiging, niet veroordelend bedoeld.

Dag Willempje.

Eerder schreef je veel in "joodse bijbelstudie", dat nu afgesloten is. Heb dat globaal doorgenomen. Maar lijkt me niet echt geschikt voor welke forumdiscussie dan ook: al die verschillende denkbeelden over de joden, het Oude Testament, enzovoorts. 

Maar heb een beetje medelijden met je, je bedoelde het zo goed. Je kunt daarom over dat onderwerp heel wat met me delen. Nee, lang niet alles. Maar als ik je vertel, dat ik de gehele Schrift elke maand geheel uitlees, al tientallen jaren, en dat ik ook via internet me veel interesseer voor Israel, en het Hebreeuws, dan kan ik misschien wat in mijn mars hebben voor jou, al ben ik een onbenul, een nietsnut. 

Het is vanwege privacyredenen niet toegestaan persoonlijke e-mailadressen publiekelijk hier neer te zetten. Wil je een e-mail toch uitwisselen dan kan dat via een persoonlijk bericht via dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei een jongen:

Dag Willempje.

Eerder schreef je veel in "joodse bijbelstudie", dat nu afgesloten is. Heb dat globaal doorgenomen. Maar lijkt me niet echt geschikt voor welke forumdiscussie dan ook: al die verschillende denkbeelden over de joden, het Oude Testament, enzovoorts. 

Maar heb een beetje medelijden met je, je bedoelde het zo goed. Je kunt daarom over dat onderwerp heel wat met me delen. Nee, lang niet alles. Maar als ik je vertel, dat ik de gehele Schrift elke maand geheel uitlees, al tientallen jaren, en dat ik ook via internet me veel interesseer voor Israel, en het Hebreeuws, dan kan ik misschien wat in mijn mars hebben voor jou, al ben ik een onbenul, een nietsnut. Voor de rest geef ik hier geen reacties. Heb dit forum pas gisteren voor het eerst leren kennen, wil me er verder niet in mengen.

Dag een jongen. Je bericht was niet aan mij gericht maar ik wil toch mijn waardering uitspreken voor je volharding in schriftlezing wat naar mijn mening zeer belangrijk is. Ik lees 'm niet iedere maand maar wel drie tot vier keer ieder jaar. Ook fijn dat Israël jouw belangstelling geniet. Zo ook hier. Het ga je goed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan moet je dat vooral zo typen dat iedereen het kan lezen...

Iemand die nieuw is zal nog niet bekend zijn met alle functies. In plaats van te katten kun je 'm ook helpen. Maar aangezien het geen ongelovige is kies jij voor vijandigheid. Ik hoop dat ik ooit mag mee-modereren hier. Eén keer raden wie meteen geband wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Tegenwoordig zie ik vaak mensen die van ene kerk naar een andere kerk gaan.

Van ene kerk naar de anderen gaan, is een soort uitvluchten, dat verwacht Jezus van ons niet. Ook zie je er dingen die volgens de bijbel niet juist zijn.

En ik heb het ook een keer gedaan, achteraf zag ik de dingen/situatie anders.

Vooral als ik pas bekeer ben, dan heb ik de kerk hard nodig,

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

Van ene kerk naar de anderen gaan, is een soort uitvluchten, dat verwacht Jezus van ons niet. Ook zie je er dingen die volgens de bijbel niet juist zijn.

Dingen die volgens de bijbel niet juist zijn..lijkt mij ook wel wel raar om in een kerk te zien.  Wat voor dingen zie je dan ? 

Ik denk dat het sowieso wel goed is om even de kerkleiding te informeren als je dat soort dingen ziet gebeuren, 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 7-8-2022 om 07:53 zei fyg:

Tegenwoordig zie ik vaak mensen die van ene kerk naar een andere kerk gaan.

Van ene kerk naar de anderen gaan, is een soort uitvluchten, dat verwacht Jezus van ons niet. Ook zie je er dingen die volgens de bijbel niet juist zijn.

En ik heb het ook een keer gedaan, achteraf zag ik de dingen/situatie anders.

Vooral als ik pas bekeer ben, dan heb ik de kerk hard nodig,

Kerk-hoppers dus.   Het beste lijkt mij om bij de oorspronkelijke leer te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Je bent zelf toch ook niet katholiek gebleven, of ben je weer teruggekeerd ? 

Ik heb de (katholieke) kerk tientallen jaren terug verlaten en ben nooit teruggekeerd.   Op dit forum leer ik dat zo'n beetje iedere gelovige zijn eigen geloof heeft, dus kan alleen de oorspronkelijke leer uitkomst bieden.

Zou ik me tot welke kerk dan ook bekeren, dan krijg ik weer een nieuwe bord  dogma's voor geschoteld.   Ik ken geen enkele kerk zonder dogma's.   Ik ben dus in mijn eentje een dogma-vrije kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Ik heb de (katholieke) kerk tientallen jaren terug verlaten en ben nooit teruggekeerd.   Op dit forum leer ik dat zo'n beetje iedere gelovige zijn eigen geloof heeft, dus kan alleen de oorspronkelijke leer uitkomst bieden.

Zou ik me tot welke kerk dan ook bekeren, dan krijg ik weer een nieuwe bord  dogma's voor geschoteld.   Ik ken geen enkele kerk zonder dogma's.   Ik ben dus in mijn eentje een dogma-vrije kerk.

Dus die stelling over wat je het beste lijkt geldt i.i.g. al niet voor jezelf. ...

Op 26-12-2023 om 17:34 zei Hopper:

Kerk-hoppers dus.   Het beste lijkt mij om bij de oorspronkelijke leer te blijven.

Als ik jou zo lees.. vind je dat helemaal niet het beste, vond je dat wel dan bleef je bij je oorspronkelijke katholieke leer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-7-2022 om 08:10 zei Petra.:

Hoe weet jij of jouw opvatting/mening goed/juist of zelfs beter conform Jezus' leer is dan die van je kerk of andere christenen ? 

Dat kun je niet weten, vandaar ook zoveel verschillende kerken en geloven. Gebruik je gezonde verstand, laat je vooral niet influisteren om 'je hart' te volgen. Je hart pompt bloed rond, niet meer dan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid