Spring naar bijdragen

Jezus als exorcist


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Barnabas:

Ik begrijp niet helemaal wat je met onvriendelijk bedoelt. Het was niet aanstootgevend bedoelt, het was de bedoeling slechts de discussie centraal te houden en je daarbij uit te nodigen. Misschien is de woordkeuze en zinsconstructie verwarrend. Is niet de bedoeling. Dat je niet mee wilt doen heb ik berip voor.

Prima. Dat zal wel altijd een typisch forum probleem blijven. We moeten woorden en letters uitleggen. Terwijl we eigenlijk een gezicht moeten zien en een gesproken woord moeten horen. En dan liefst nog voorafgegaan door een handdruk of een omhelzing. 

11 minuten geleden zei Hopper:

Hoe moet ik waken voor iets wat ik niet ken?  Ik heb nog nooit kwade geesten of demonen ontmoet.  Behalve dan natuurlijk kwade geesten van (levende) mensen.

Mijn persoonlijke mening? De gewone doorsnee ongelovige wereldburger zal geen doelwit zijn van demonen. Mensen die zich bezig houden met het occulte moeten wel oppassen. Daarbij zijn ook mensen die tot geloof komen een doelwit. Zodra je gedoopt bent en op de Weg blijft hebben duistere machten geen vat op je. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

Hoe moet ik waken voor iets wat ik niet ken?  Ik heb nog nooit kwade geesten of demonen ontmoet.  Behalve dan natuurlijk kwade geesten van (levende) mensen.

 Ik dacht hetzelfde Hopper. 🤗

 

Maar goed, dat begreep ik uit het boek Job; Satan niet als naam van een of dé slechte demoon maar als de verpersoonlijking van -het kwade/het slechte-.   En daar... moeten we uiteraard immer voor waken. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

 Ik dacht hetzelfde Hopper. 🤗

 

Maar goed, dat begreep ik uit het boek Job; Satan niet als naam van een of dé slechte demoon maar als de verpersoonlijking van -het kwade/het slechte-.   En daar... moeten we uiteraard immer voor waken. 

 

In die zin bestaat Satan wel.  Als het wezenlijk kwade in sommige mensen: verpersoonlijking.   Zo zie ik de Christus Jezus ook: de verpersoonlijking van Liefde.

Wij als mensen kunnen ons dan laten influisteren door Satan of door de Christus.  Naar welke we luisteren mogen we zelf bepalen.   Daarom zegt Paulus ook:   ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij!  Mensen zoals Hitler of Poetin kunnen dan zeggen: "ik leef niet meer, maar Satan leeft in mij. 

Zo worden we tijdens ons aardse leven door twee krachten aangetrokken welke we als ons 'wezen' kunnen maken.  Maar in exorcisme als in duiveluitdrijving geloof ik niet zo.  De mens moet zelf een einde maken aan Satan als 'het wezenlijke'.   Helaas is het wel zo dat Satan een sterke kracht is en de Christus is een zwakke kracht.  We dienen die zwakke kracht zelf te ontwikkelen als in mededogen met de medemens.  Een sterke kracht als hebzucht en zelfzucht (Satan) is niet moeilijk om te verwerven.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

In die zin bestaat Satan wel.  Als het wezenlijk kwade in sommige mensen: verpersoonlijking.   Zo zie ik de Christus Jezus ook: de verpersoonlijking van Liefde.

Yep

 

Citaat

Wij als mensen kunnen ons dan laten influisteren door Satan of door de Christus.  Naar welke we luisteren mogen we zelf bepalen.   Daarom zegt Paulus ook:   ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij!  Mensen zoals Hitler of Poetin kunnen dan zeggen: "ik leef niet meer, maar Satan leeft in mij. 

Zo worden we tijdens ons aardse leven door twee krachten aangetrokken welke we als ons 'wezen' kunnen maken.  Maar in exorcisme als in duiveluitdrijving geloof ik niet zo.  De mens moet zelf een einde maken aan Satan als 'het wezenlijke'.   Helaas is het wel zo dat Satan een sterke kracht is en de Christus is een zwakke kracht.  We dienen die zwakke kracht zelf te ontwikkelen als in mededogen met de medemens.  Een sterke kracht als hebzucht en zelfzucht (Satan) is niet moeilijk om te verwerven.

Nou en of; je haalt me de woorden uit de mond; de wereld gaat aan hebzucht en zelfzucht ten onder als we ons daar niet tegen blijven verzetten. 👍🙂

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Yep

 

Nou en of; je haalt me de woorden uit de mond; de wereld gaat aan hebzucht en zelfzucht ten onder als we ons daar niet tegen blijven verzetten. 👍🙂

Verzet gaat i.m.o. dan weer tegen de leer van Jezus in.  (De andere wang) We leven hier op aarde in het veld van goed en kwaad.   De mensen die Satan als 'wezen' in zich dragen moeten daar zelf van af zien te komen.  We moeten als we het goede nastreven ook onrechtvaardigheid leren verdragen.  Ik weet dat dat voor jou nog wel een dingetje is (de achterstelling van vrouwen), maar dan kun je ook het 'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen!' uitspreken.   Mensen die vrouwen discrimineren (of andere vormen van discriminatie) hebben als wezenlijke nog Satan in zich.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Verzet gaat i.m.o. dan weer tegen de leer van Jezus in.  (De andere wang) We leven hier op aarde in het veld van goed en kwaad.   De mensen die Satan als 'wezen' in zich dragen moeten daar zelf van af zien te komen.  We moeten als we het goede nastreven ook onrechtvaardigheid leren verdragen.  Ik weet dat dat voor jou nog wel een dingetje is (de achterstelling van vrouwen), maar dan kun je ook het 'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen!' uitspreken.   Mensen die vrouwen discrimineren (of andere vormen van discriminatie) hebben als wezenlijke nog Satan in zich.

Daar denk ik wat  *genuanceerder over Hopper, imo is Jezus hét voorbeeld van opkomen voor de zwakkeren/behoeftigen/achtergestelden/zieken etc.

Het Goede doen is imo wat anders dan niks doen.

* Goddank onze rechtbanken ook; zelfbescherming, noodweer bv. 

Er zijn erg veel vrouwen en kinderen het slachtoffer van (huiselijk) geweld.  Die -andere wang- preken helpt dan niet verder, integendeel. 

Als ik kan bijdragen om onrechtvaardigheid rechtvaardiger te krijgen zal ik dat proberen. En als ik kwaad zie (zie dat mensen schade wordt aangedaan) spreek ik me i.i.g. uit, dat het minste wat ik kan doen. 

Maar... dan nog zeg ik met grote regelmaat: "Moeder, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen!" hoor ! 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Petra.:

1. Daar denk ik wat  *genuanceerder over Hopper, imo is Jezus hét voorbeeld van opkomen voor de zwakkeren/behoeftigen/achtergestelden/zieken etc.

2. Het Goede doen is imo wat anders dan niks doen.

* Goddank onze rechtbanken ook; zelfbescherming, noodweer bv. 

3. Er zijn erg veel vrouwen en kinderen het slachtoffer van (huiselijk) geweld.  Die -andere wang- preken helpt dan niet verder, integendeel. 

4. Als ik kan bijdragen om onrechtvaardigheid rechtvaardiger te krijgen zal ik dat proberen. En als ik kwaad zie (zie dat mensen schade wordt aangedaan) spreek ik me i.i.g. uit, dat het minste wat ik kan doen. 

Maar... dan nog zeg ik met grote regelmaat: "Moeder, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen!" hoor ! 

 

 

1. Helemaal eens.

2. Ook helemaal eens.

3. Klopt.

4. Doe ik ook.  Toen jou onrecht werd aangedaan heb ik me uitgesproken.

 

Maar toch....Ik mag niet oordelen over hen die huiselijk geweld plegen of die op een andere wijze onrecht begaan.  Als ik bv iemand die zijn vrouw mept de maat neem dan vergelijk ik een vrouwenmepper met mijzelf (Ik mep geen vrouwen ter info).  Dan meet ik met de maat 'slecht' over vrouwenmeppers en met diezelfde maat meet ik mijzelf tegelijkertijd als 'goed'.   

 

Zo meet ik mijzelf ook niet als 'goed' omdat Poetin een oorlogsmisdadiger is.   In 'de Christus' (Zo vat ik Jezus' leer op) staat het goede niet tegenover het kwaad.  Christus staat buiten het veld van goed en kwaad.  We dienen in Adam (Jij in Eva) te sterven om in Christus levend gemaakt te worden.  (Zie onderschrift)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

In die zin bestaat Satan wel.  Als het wezenlijk kwade in sommige mensen: verpersoonlijking.   Zo zie ik de Christus Jezus ook: de verpersoonlijking van Liefde.

Wij als mensen kunnen ons dan laten influisteren door Satan of door de Christus.  Naar welke we luisteren mogen we zelf bepalen.   Daarom zegt Paulus ook:   ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij!  Mensen zoals Hitler of Poetin kunnen dan zeggen: "ik leef niet meer, maar Satan leeft in mij. 

Ik denk niet dat mensen zouden zeggen dat satan in ze leeft, dan zouden ze toegeven kwaad te doen. Het probleem met die dictators is dat ze denken het goede te doen. Hitler dacht het werk van Jezus af te maken. Putin heeft een of andere man naast zich die aan de Russische kerk gelieerd is. (eufemisme) 

Eigenlijk is satan best een zielig figuur in de wereld der mythen. Krijgt overal maar de schuld van.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei JanKlaas:

Ik denk niet dat mensen zouden zeggen dat satan in ze leeft, dan zouden ze toegeven kwaad te doen. Het probleem met die dictators is dat ze denken het goede te doen. Hitler dacht het werk van Jezus af te maken. Putin heeft een of andere man naast zich die aan de Russische kerk gelieerd is. (eufemisme) 

Eigenlijk is satan best een zielig figuur in de wereld der mythen. Krijgt overal maar de schuld van.

 

 

Dat lijkt me duidelijk.  Wie in de greep is van Satan die babbelt zichzelf wel mooie verhaaltjes in het oor.  En dat de kerk collaboreert met een oorlogsmisdadiger als Poetin doet die verhaaltjes ook geloofwaardig maken.  De kerk zegent immers zijn 'nobele' werk in, nietwaar?  Samen met de kerk bevrijdt het Kremlin Oekraïne van die 'nazi's'.  Dat onderwijl voornamelijk christenen (en ook kerken) het slachtoffer zijn van de bombardementen doet er dan weer niet toe.

Dat is het probleem met Satan, die verkleedt zich ook in kerkelijke gedaantes.  Hij kan je (als personificatie) zomaar op straat aanspreken.  Hij kan zomaar president van de V.S. worden.   Alleen tegen 'dat wat zonder zonden' is heeft Satan geen kans.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid