Spring naar bijdragen

Het boek Enoch


Aanbevolen berichten

Het boek Enoch mag zich verheugen in toenemende populariteit. Het biedt dan ook een mi sluitende verklaring voor raadselachtige gebeurtenissen in bijvoorbeeld Genesis hoofdstuk 4 en 6. 

Toch is er ook kritiek omdat het boek niet canoniek is. Het kan gezien worden als één van de eerste commentaren en was duidelijk belangrijk voor de mensen die toen leefden en zou ook op die manier gelezen kunnen worden. 

Ik zeg doen! 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sandingisaskill:

Heel eigentijds die zucht naar het duister.

Nou nou, In 1 Hebreeën 11: 15 staat toch heel duidelijk:
 

Citaat

Door het geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En hij werd niet gevonden, omdat God hem weggenomen had. Vóór zijn wegneming kreeg hij namelijk het getuigenis dat hij God behaagde.

Dus ook Henoch had een hemelvaart. Omdat hij God behaagde. Das toch niet niks.

7 uur geleden zei Hermanos2:

Het biedt dan ook een mi sluitende verklaring voor raadselachtige gebeurtenissen in bijvoorbeeld Genesis hoofdstuk 4 en 6. 

Welke gebeurtenissen in Genesis 4 en 6 doel je op, en waarom biedt het daarvoor volgens jou een sluitende verklaring? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sandingisaskill:

Heel eigentijds die zucht naar het duister.

Er wordt geciteerd uit Henoch in de Bijbel. Judas 14 Over hen heeft ook He̱noch, de zevende in de lijn van Adam, geprofeteerd toen hij zei: ‘Kijk! Jehovah is met zijn heilige myriaden gekomen  15 om iedereen te oordelen en om alle goddelozen schuldig te verklaren vanwege alle goddeloze daden die ze hebben begaan en vanwege alle schokkende dingen die goddeloze zondaars tegen hem hebben gezegd.’

19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dus ook Henoch had een hemelvaart. Omdat hij God behaagde. Das toch niet niks.

Weggenomen hoeft geen Hemelvaart te zijn.

Ik heb het gelezen en vooral Henoch 1 lijkt op een Oud testamentische Openbaring. Zelfs Jezus in de hemel wordt genoemd. Ik vind het een bijzonder boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Er wordt geciteerd uit Henoch in de Bijbel. Judas 14 Over hen heeft ook He̱noch, de zevende in de lijn van Adam, geprofeteerd toen hij zei: ‘Kijk! Jehovah is met zijn heilige myriaden gekomen  15 om iedereen te oordelen en om alle goddelozen schuldig te verklaren vanwege alle goddeloze daden die ze hebben begaan en vanwege alle schokkende dingen die goddeloze zondaars tegen hem hebben gezegd.’

Weggenomen hoeft geen Hemelvaart te zijn.

Ik heb het gelezen en vooral Henoch 1 lijkt op een Oud testamentische Openbaring. Zelfs Jezus in de hemel wordt genoemd. Ik vind het een bijzonder boek.

Zowel in bijbel alsook in Enoch lezen we dat de mens vaardigheden leert zoals metaalbewerking. Volgens Enoch is Azazel degene die de mens onderwijst. Net zoals bij de boom der kennis van goed en kwaad meen ik te mogen concluderen dat de mens dingen voortijdig leerde. De mens was er nog niet aan toe en ging het geleerde verkeerd gebruiken. Het is aan YHWH om het tijdstip te bepalen waarop de mens geestelijk rijp is en zelfbeheersing heeft. Daarna ontspoorde het volledig wat tot de zondvloed leidde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dus ook Henoch had een hemelvaart. Omdat hij God behaagde. Das toch niet niks.

Weggenomen hoeft geen Hemelvaart te zijn.

Weggenomen hoeft zoveel niet te zijn. Interessanter is: wat is het wel volgens jou? Hij werd weg genomen, en niet gevonden omdat God hem had weg genomen. Waar is hij dan wel, als het niet de hemel is? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Weggenomen hoeft zoveel niet te zijn. Interessanter is: wat is het wel volgens jou? Hij werd weg genomen, en niet gevonden omdat God hem had weg genomen. Waar is hij dan wel, als het niet de hemel is? 

God gunde Enoch een rustige dood. Hij overleed daarom mogelijk is zijn slaap? Zo nam God Enoch weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

God gunde Enoch een rustige dood. Hij overleed daarom mogelijk is zijn slaap? Zo nam God Enoch weg. 

Dat kan niet. Er staat  "Door het geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En hij werd niet gevonden."  Mensen die in hun slaap overlijden worden de volgende ochtend gewoon gevonden. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Er wordt geciteerd uit Henoch in de Bijbel. Judas 14 Over hen heeft ook He̱noch, de zevende in de lijn van Adam, geprofeteerd toen hij zei: ‘Kijk! Jehovah is met zijn heilige myriaden gekomen  15 om iedereen te oordelen en om alle goddelozen schuldig te verklaren vanwege alle goddeloze daden die ze hebben begaan en vanwege alle schokkende dingen die goddeloze zondaars tegen hem hebben gezegd.

Henoch wordt geciteerd is wat anders dan er wordt een tekst uit het boek Henoch geciteerd. Een boek waarin engelen met mensen gemeenschap hebben en waarin de engelen de zonde pas veel later dan bij de schepping de wereld in helpen, hoort terecht niet in de Bijbel thuis. Ze leidt enkel de aandacht af van de zondeval van Adam en Eva en brengt het hele scheppingsverhaal in diskrediet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat kan niet. Er staat  "Door het geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En hij werd niet gevonden."  Mensen die in hun slaap overlijden worden de volgende ochtend gewoon gevonden. 

 

Nee hoor. Als je in je slaap zou overlijden dan zie je de dood niet aankomen. 

En God nam ook het lichaam van Mozes weg en verborg het. Geen probleem. 

2 minuten geleden zei sandingisaskill:

Henoch wordt geciteerd is wat anders dan er wordt een tekst uit het boek Henoch geciteerd. Een boek waarin engelen met mensen gemeenschap hebben en waarin de engelen de zonde pas veel later dan bij de schepping de wereld in helpen, hoort terecht niet in de Bijbel thuis. Ze leidt enkel de aandacht af van de zondeval van Adam en Eva en brengt het hele scheppingsverhaal in diskrediet.

Nonsens. Lees Genesis maar opnieuw. De zonde van Adam zette de neerwaartse spiraal in gang. De gebeurtenissen erna waren dus niet oorzakelijk maar een stroomversnelling die God zelfs ertoe bewoog spijt te uiten en de schepping opnieuw te beginnen met Noach en de zijnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sandingisaskill:

Een boek waarin engelen met mensen gemeenschap hebben en waarin de engelen de zonde pas veel later dan bij de schepping de wereld in helpen, hoort terecht niet in de Bijbel thuis.

Dan zou Genesis ook niet in de Bijbel horen, want daar staat het ook. Genesis 6:1 Nu geschiedde het toen de mensen talrijk begonnen te worden op de oppervlakte van de aardbodem en er dochters aan hen werden geboren,  2 dat de zonen van de [ware] God de dochters der mensen gingen gadeslaan [en bemerkten] dat zij mooi waren; en zij gingen zich vrouwen nemen, namelijk allen die zij verkozen.

Vers 4 De Ne̱filim bleken in die dagen op de aarde te zijn, en ook nog daarna, toen de zonen van de [ware] God betrekkingen met de dochters der mensen bleven hebben en dezen hun zonen baarden; dit waren de sterke mannen die er oudtijds waren, de mannen van vermaardheid.

9 minuten geleden zei Hermanos2:

Nee hoor. Als je in je slaap zou overlijden dan zie je de dood niet aankomen. 

En God nam ook het lichaam van Mozes weg en verborg het. Geen probleem

Zo simpel is het gewoon. Snap ook niet dat de mensen hier meer achter zoeken. Als de mensen nu eens minder aan inlegkunde zouden doen, maar gewoon lezen wat er staat zou er niet zoveel onenigheid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sjako:

Dan zou Genesis ook niet in de Bijbel horen, want daar staat het ook. Genesis 6:1 Nu geschiedde het toen de mensen talrijk begonnen te worden op de oppervlakte van de aardbodem en er dochters aan hen werden geboren,  2 dat de zonen van de [ware] God de dochters der mensen gingen gadeslaan [en bemerkten] dat zij mooi waren; en zij gingen zich vrouwen nemen, namelijk allen die zij verkozen.

Vers 4 De Ne̱filim bleken in die dagen op de aarde te zijn, en ook nog daarna, toen de zonen van de [ware] God betrekkingen met de dochters der mensen bleven hebben en dezen hun zonen baarden; dit waren de sterke mannen die er oudtijds waren, de mannen van vermaardheid.

De zonen van God gaat gewoon over menselijke mannen uit het geslacht van Seth, en met de dochters der mensen wordt het nageslacht van Kain bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sandingisaskill:

De zonen van God gaat gewoon over menselijke mannen uit het geslacht van Seth, en met de dochters der mensen wordt het nageslacht van Kain bedoeld.

En waarom zouden die reuzen voortbrengen?

4 uur geleden zei sjako:

Nu geschiedde het toen de mensen talrijk begonnen te worden op de oppervlakte van de aardbodem en er dochters aan hen werden geboren,  2 dat de zonen van de [ware] God de dochters der mensen gingen gadeslaan [en bemerkten] dat zij mooi waren; en zij gingen zich vrouwen nemen, namelijk allen die zij verkozen.

Eventjes dit vers analyseren. De mensen werden talrijk en er werden mooie vrouwen geboren. Het is logisch dat menselijke mannen met deze vrouwen gingen. Maar hier staat dat de zonen van de ware God gingen gadeslaan. Hadden de mannen van Seth daarvoor geen interesse in vrouwen dan?

Het is heel logisch dat de zonen van de ware God engelen waren. Komt overeen met Henoch. Het nageslacht waren gewelddadige reuzen die de hele aarde bedierven met hun geweld.

Job 38:7 noemt de engelen ook de zonen van God.

Waarop zijn haar voetstukken gelegd of wie heeft haar hoeksteen geplaatst 7 toen de morgensterren samen juichten van vreugde en alle zonen van God uitbundig jubelden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat kan niet. Er staat  "Door het geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En hij werd niet gevonden."  Mensen die in hun slaap overlijden worden de volgende ochtend gewoon gevonden. 

 

Nee hoor. Als je in je slaap zou overlijden dan zie je de dood niet aankomen. 

Maar er staat niet dat hij de dood niet ziet doordat hij in zijn slaap overlijdt. Er staat dat hij de dood niet doordat hij werd weg genomen.
Dan had er gestaan dat God Henoch rustig in zijn slaap liet dood gaan, en dat staat er dus niet.
Bovendien wordt men gewoon gevonden als men in de slaap overlijdt...

5 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei Hermanos2:

Nee hoor. Als je in je slaap zou overlijden dan zie je de dood niet aankomen. 

En God nam ook het lichaam van Mozes weg en verborg het. Geen probleem

Zo simpel is het gewoon. Snap ook niet dat de mensen hier meer achter zoeken. Als de mensen nu eens minder aan inlegkunde zouden doen, maar gewoon lezen wat er staat zou er niet zoveel onenigheid zijn.

Ik lees gewoon wat er staat en voeg daar niets aan toe. Dat hier zou worden bedoeld 'in de slaap overlijden'  is precies inleggen, waarvan jij zegt dat je het liever niet ziet. Veroordeel dat dan ook en geef mij gelijk. Maar je doet precies het tegenovergestelde.  Zelden is het zo duidelijk dat je het één zegt maar het ander doet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

toen de morgensterren samen juichten van vreugde en alle zonen van God uitbundig jubelden?

waarom het vetgedrukte voor zoete koek letterlijk nemen als dat wat er voor staat in dezelfde zin duidelijk niet letterlijk is bedoeld?
En jij leest mij de les over 'inlegkunde'.....

37 minuten geleden zei sandingisaskill:
1 uur geleden zei sjako:

En waarom zouden die reuzen voortbrengen?

Volgens het boek henoch waren die reuzen 1.5 km groot. Ja, anderhalve kilometer... Hoe moet dat uit een mens komen?

Niet. Maar volgens jou zijn wij dus als 1,85 meter lange babys geboren?
Ook niet he.....
Lastig he. consequent redeneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar er staat niet dat hij de dood niet ziet doordat hij in zijn slaap overlijdt. Er staat dat hij de dood niet doordat hij werd weg genomen.
Dan had er gestaan dat God Henoch rustig in zijn slaap liet dood gaan, en dat staat er dus niet.
Bovendien wordt men gewoon gevonden als men in de slaap overlijdt...

Ik dacht dat jij ook een kritische lezer bent. Er staat niet dat hij naar de hemel is opgenomen. Hij is weggenomen zonder de smarten van de dood.

12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

waarom het vetgedrukte voor zoete koek letterlijk nemen als dat wat er voor staat in dezelfde zin duidelijk niet letterlijk is bedoeld?
En jij leest mij de les over 'inlegkunde'.....

Omdat de zonen van de ware God engelen zijn. Wie zouden er anders gejubeld moeten hebben?

Waar bevondt gij u, toen ik de aarde grondvestte? Vertel het [mij], indien gij werkelijk over verstand beschikt.  5 Wie heeft haar afmetingen bepaald, ingeval gij het weet, Of wie heeft het meetsnoer over haar gespannen?  6 Waarin zijn haar voetstukken met inzinking neergelaten, Of wie heeft haar hoeksteen gelegd, 7 Toen de morgensterren te zamen een vreugdegeroep aanhieven, En alle zonen Gods voorts juichend hun instemming betuigden?

Toen de aarde werd gemaakt waren er nog geen mensen, wel engelen.

51 minuten geleden zei sandingisaskill:

Volgens het boek henoch waren die reuzen 1.5 km groot. Ja, anderhalve kilometer... Hoe moet dat uit een mens komen? Volgens mij is het een grote fantast.

1,5 km zal het niet geweest zijn, maar ze vinden grote skeletten. En precies, die konden niet uit een mens komen, maar wel uit engelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sandingisaskill:

Volgens het boek henoch waren die reuzen 1.5 km groot. Ja, anderhalve kilometer... Hoe moet dat uit een mens komen? Volgens mij is het een grote fantast.

Dat is wel erg groot. ik kom in Henoch tegen: 30 cubits. Een cubit is een Romeinse maat van 44,4 cm. Met die dertig cubits kom je dan op ongeveer dertien en een derde meter.

Wel heel erg groot nog steeds natuurlijk, maar als een verhouding van lengte bij geboorte en lengte bij volgroeid zijn wellicht denkbaar; en bij volgroeid zijn inderdaad een lengte die absoluut de term "reus" rechtvaardigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

1,5 km zal het niet geweest zijn, maar ze vinden grote skeletten.

Wat is groot? Die bewezen gefotosjopte rommel buiten gelaten.

2 uur geleden zei sjako:

En precies, die konden niet uit een mens komen, maar wel uit engelen.

als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren (Gen.6:4, SV)

Gods zonen zijn volgens jou engelen. Lijkt me een mannelijke aangelegenheid. Daar komen vast geen babyreusjes uit voort. Dus dan moeten die dochteren borsten als luchtballonnen hebben gehad om dat te eten te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Trajecto:

Dat is wel erg groot. ik kom in Henoch tegen: 30 cubits. Een cubit is een Romeinse maat van 44,4 cm. Met die dertig cubits kom je dan op ongeveer dertien en een derde meter.

Wel heel erg groot nog steeds natuurlijk, maar als een verhouding van lengte bij geboorte en lengte bij volgroeid zijn wellicht denkbaar; en bij volgroeid zijn inderdaad een lengte die absoluut de term "reus" rechtvaardigt.

Tja, het is maar wat je groot noemt. Maar volgens mij gaat dat in mechanisch opzicht niet lukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar er staat niet dat hij de dood niet ziet doordat hij in zijn slaap overlijdt. Er staat dat hij de dood niet doordat hij werd weg genomen.
Dan had er gestaan dat God Henoch rustig in zijn slaap liet dood gaan, en dat staat er dus niet.
Bovendien wordt men gewoon gevonden als men in de slaap overlijdt...

Ik dacht dat jij ook een kritische lezer bent. Er staat niet dat hij naar de hemel is opgenomen. Hij is weggenomen zonder de smarten van de dood

Dat klopt.  En mijn vraag aan jou,  die ik ook gisteren al stelde: waar is hij dan wél?

6 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

waarom het vetgedrukte voor zoete koek letterlijk nemen als dat wat er voor staat in dezelfde zin duidelijk niet letterlijk is bedoeld?
En jij leest mij de les over 'inlegkunde'.....

Omdat de zonen van de ware God engelen zijn. Wie zouden er anders gejubeld moeten hebben?

Samen met de morgensterren die juichten? O wacht,  dat kan niet,  terwijl het er wel staat. Dan is die zijn dus overdrachtelijk bedoeld,  dus ook het deel van de zonen van God die jubelen met die sterren. 

5 uur geleden zei sandingisaskill:

Lastig he, het verschil tussen geschapen en geboren worden.

Nee hoor. En bovendien hebben we het hier in beide gevallen over geboortes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alles was groter voor de zondvloed. Het is in het fossielenbestand. :)

19 uur geleden zei sandingisaskill:

Henoch wordt geciteerd is wat anders dan er wordt een tekst uit het boek Henoch geciteerd. Een boek waarin engelen met mensen gemeenschap hebben en waarin de engelen de zonde pas veel later dan bij de schepping de wereld in helpen, hoort terecht niet in de Bijbel thuis. Ze leidt enkel de aandacht af van de zondeval van Adam en Eva en brengt het hele scheppingsverhaal in diskrediet.

Helemaal niet. Henoch is Genesis 6 in uitgebreide versie. Maar heeft inderdaad een andere stijl dan we in de Bijbel zouden verwachten. De zonde was al in de wereld voor ze reuzen uit mensen baarden. Het einde dat Henoch profeteerde was gericht op de zondvloed. Er is geen diskrediet, het bevestigt net dat de schepping aan de wettelozen onderworpen is maar God zal ingrijpen. Wat Hij deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat klopt.  En mijn vraag aan jou,  die ik ook gisteren al stelde: waar is hij dan wél?

Waar iedereen naar toegaat als hij dood gaat, totdat de persoon een opstanding krijgt. Dus in Sjeool.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

O wacht,  dat kan niet,  terwijl het er wel staat. Dan is die zijn dus overdrachtelijk bedoeld,  dus ook het deel van de zonen van God die jubelen met die sterren. 

Engelen kunnen zich niet voortplanten, dus zijn ze allemaal afzonderlijk geschapen. Vandaar dat ze zonen van de ware God worden genoemd.

31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Helemaal niet. Henoch is Genesis 6 in uitgebreide versie.

Ik denk dat delen van Henoch 1 best wel eens geïnspireerd kan zijn, maar niet heel Henoch. Dat met die sterren vind ik vreemd stuk, maar zo zal de schrijver het ervaren kunnen hebben. Wat me ook opvalt dat er materialen worden beschreven die in die tijd nog niet bestonden zoals glas. Dat wordt omschreven als soort hagelstenen. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het om een ruimteschip ging.

11 uur geleden zei sandingisaskill:

Wat is groot? Die bewezen gefotosjopte rommel buiten gelaten.

Ruim 13 meter zoals @Trajecto heeft opgemerkt.

11 uur geleden zei sandingisaskill:

Gods zonen zijn volgens jou engelen. Lijkt me een mannelijke aangelegenheid. Daar komen vast geen babyreusjes uit voort. Dus dan moeten die dochteren borsten als luchtballonnen hebben gehad om dat te eten te geven.

Tegenwoordig komt reuzengroei nog steeds voor en dat waren eerst ook gewone baby’s. Lijkt me dus heel goed mogelijk dat ze een groeispurt kregen. Engelen worden zonen van God genoemd omdat ze allemaal afzonderlijk door God zijn geschapen. Ze kunnen zich onderling niet voortplanten. Met mensen blijkbaar wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid