Spring naar bijdragen

Elkaar aansporen om God te zoeken


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hopper:

Hallo Fundamenteel,

 

Het citaat is: "Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."  (Johannes 14:6 NBG51)

 

Jezus spreekt als dé Christus altijd in de ik-vorm (of Mij).   Als ik ergens  'ik' gebruik dan bedoel ik natuurlijk niet mijzelf, laat dat helder zijn.  

Wie leeg is van 'ik' is vol van Christus maar wie vol is van zichzelf is leeg van  Christus.  Het was Hermanos die twee verschillende 'wegen' poneerde.  (Die van mij en die van Jezus) Ik zie dat ik in zekere zin daarin ben meegegaan.  Dat had ik niet moeten doen.   Concreet: het gaan van 'de weg' naar de Waarheid is die van zelflediging.

De uitleg van Jezus in Mattheus 12:44 en parallel daaraan Lucas 11:24 is in deze interessant. Jezus verdrijft demonen waarna de mens 'leeg' achterblijft. Deze moet zich meteen door Jezus laten vullen anders komen er 7 demonen terug. En is hij slechter af dan voorheen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fijn dat je hiet bent. Zelf heb ik een verhaal over het ervaren van de kracht van God. Toen ik in minj twintiger jaren was geloofde ik niet in God en zocht Hem niet. Wel wilde ik goed leven en de

Hoi,   Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren. Als ik nu de Bijbel lees doet het me weinig en bidden kost me ook veel moeite. Maar God heeft beloofd: w

Oeps, ik zie dit bericht nu pas Hermanos. Ik ben een tijdje afwezig geweest maar weet nog waar het over gaat, ik heb toen iets geschreven in de trant van dat jij had geschreven dat je bidden niet bela

18 uur geleden zei rups89:

Hoi,

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! 

 

Ik heb het idee dat God me niet hoort, daardoor heb ik eigenlijk geen puf/energie om te bidden.

Als er nog iemand is die dit lastig vind, kunnen we elkaar aanmoedigen om toch vol te houden in gebed.

Groetjes! 

Hi Rups, 

Naar wat ik in je topicstart las had je God al gevonden toen je 9 was. Wat was je ervaring toen ? 

Verder schrijf je niet dat je God kwijt bent, maar ver weg vindt staan. Daar maak ik uit op dat je eigenlijk niet God wilt vinden (dat had je al) maar dichterbij halen. 

 

Ik neem (gezien je leeftijd toen) aan dat je uit een christelijk nestje komt en met het gezin naar de kerk ging. Ga je nog steeds naar een kerk? 

Zo nee, dan denk ik dat je daar meer support vindt dan op een forum. 

En zo ja.. als je daar geen aanmoediging vindt, is het wellicht beter om een andere kerk te zoeken. 

In beide gevallen is het denk ik verstandig om een kerk te kiezen die overeenkomt met jouw normen/waarden/persoonlijke voor- en afkeuren. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Hallo Fundamenteel,

 

Het citaat is: "Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."  (Johannes 14:6 NBG51)

 

Jezus spreekt als dé Christus altijd in de ik-vorm (of Mij).   Als ik ergens  'ik' gebruik dan bedoel ik natuurlijk niet mijzelf, laat dat helder zijn.  

Wie leeg is van 'ik' is vol van Christus maar wie vol is van zichzelf is leeg van  Christus.  Het was Hermanos die twee verschillende 'wegen' poneerde.  (Die van mij en die van Jezus) Ik zie dat ik in zekere zin daarin ben meegegaan.  Dat had ik niet moeten doen.   Concreet: het gaan van 'de weg' naar de Waarheid is die van zelflediging.

Ja maar Christus zijn “ik” was niet zoals dat van de mensen rond Hem en die vandaag. 

Als u het nu zo verwoordt, is dat toch anders dan wat je eerst zei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-7-2022 om 20:24 zei rups89:

Hoi,

Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren.

[...]

Als we elkaar kunnen aanmoedigen om door te gaan zou ik dat heel fijn vinden! 

Groetjes!

Je hoeft Hem niet te zoeken, want je hebt Hem allang gevonden. Hij laat zich namelijk onder meer precies vinden in waar jij Hem zoekt, namelijk in het gebed em in de lezing van de Schrift. Er zijn echter meer bronnen waar je Hem kan vinden en die wil ik graag met je delen:

De kerk, ofwel de gemeente. Zelfs in de meest saaie kerk is God te vinden, als zij geen al te rare dingen over Hem predikt. Daar is immers de gemeenschap der heiligen, daar worden de sacramenten ofwel de geloofstekenen gevierd, daar wordt het Evangelie gepredikt en daar leer je omgaan met medegelovigen die je niet zelf uitgekozen hebt en met situaties die niet zullen passen bij jouw ideale beeld van christenen. De pastoor, dominee of voorganger kan je in het bijzonder helpen om je weg te vinden met God en zijn kerk.

Geestelijke lectuur. Er zijn talloze boeken, documentaires, films, lezingen, etc. vanuit allerlei kerkstromingen die je enorm kunnen helpen om je geloof verder te verdiepen en meer context te geven dan enkel je eigen levenscirkel. Als je tot een kerk behoort, zal zij je ongetwijfeld kunnen helpen om je weg te vinden in die grote bibliotheek. Mogelijk heeft zijzelf ook een bibliotheek of boekenschap waarin je al biddend kunt grasduinen.

De armen, kwetsbaren en behoeftigen. Christus wil vrij duidelijk herkend worden in mensen die jouw hulp nodig hebben. Zwervers, gehandicapten, zieken, gevangenen, maar ook gewoon familieleden of vrienden die een helpende hand goed kunnen gebruiken. Hoe meer je hen helpt en hoe vrijgeviger je bent, hoe meer je Christus zult herkennen in hen. Zelfs en vooral in hen die je in het begin toch wat afstotelijk vindt of irritant.

Je eigen geweten, geijkt op het Evangelie. Luister daar goed naar, want daarin is God je persoonlijke gids die je helpt in het maken van de juiste keuzes. Zodra je geweten geprikkeld wordt, door bijvoorbeeld een opmerking van zo'n irritante moraalridder, duw het dan niet weg, maar probeer daar serieus naar te handelen en daar serieus met God een weg in te vinden. Je geweten is samen met het Evangelie misschien wel de belangrijkste bron voor dagelijkse leiding van God.

Wat betreft het wel of niet ervaren van Gods aanwezigheid: dat is aan Hem. Dat kun je niet opzoeken of forceren, maar daarin moet je geheel vertrouwen op zijn Wil. Als Hij wil dat jij zijn aanwezigheid ervaart, dan zúl je deze ervaren, zelfs wanneer je dat helemaal niet zoekt. Maar als Hij wil dat je je enkel op Hem verlaat en niet op ervaringen, dan zúl je deze ook niet ervaren, hoeveel gebedsoefeningen je ook probeert.
Wees daarom trouw in het gebed, in de liefde en bij voorkeur ook in de kerkgang, zoek Hem in de bronnen die ik hierboven probeerde te omschrijven, en laat de rest aan Hem over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hermanos2:

De uitleg van Jezus in Mattheus 12:44 en parallel daaraan Lucas 11:24 is in deze interessant. Jezus verdrijft demonen waarna de mens 'leeg' achterblijft. Deze moet zich meteen door Jezus laten vullen anders komen er 7 demonen terug. En is hij slechter af dan voorheen. 

Voordat de mens aan zelflediging toe is vergt dat veel voorbereiding.   Als er schuldgevoelens in een mens leven om het een of ander, dan zal die mens daar zelf wat aan moeten doen.  Dan is je geweten belast met iets.   Ik kan iedereen bedotten , maar mijzelf bedotten dat gaat niet lukken.  Dat is onderdeel van het gaan van 'de weg'.

Hoe het uiteindelijk in zijn werk gaat dat kan geen enkel mens vooraf weten.  Je treft voorbereidingen door eerlijk te zijn jegens jezelf en de mensen om je heen.

Verder weet ik van demonen niks af, ik heb ze nooit gezien, ontmoet of wat dan ook.  Maar nog voor de zelflediging is er al sprake van een ontwaken in de mens van het onbekende.  Ieder mens kan zich laten aantrekken door zelfzucht of door de Christusliefde, ook al weet je van dat laatste niet precies wat het is.   Geestelijke stilte is een betrouwbaar teken dat je leger van zelf begint te worden.

4 uur geleden zei Fundamenteel:

Ja maar Christus zijn “ik” was niet zoals dat van de mensen rond Hem en die vandaag. 

Als u het nu zo verwoordt, is dat toch anders dan wat je eerst zei.

Let er maar eens op, dat de context veranderd als je teksten leest waarin Jezus spreekt over 'ik', Mijzelf, Mij enz.

Je geeft het goed aan: de Christus is op een andere manier 'ik' dan jij en ik 'ik' zijn.  Daar schuilt een groot geheim.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hopper:

Het is eigenlijk super eenvoudig.  Niemand komt tot de Vader dan door Mij.   Dus je kunt wel tot God bidden, maar dan ben jij hier en is God daar.  En dat blijft natuurlijk ook zo.

Gewoon Jezus volgen is voldoende.   Daar kunnen we het over hebben.  Bidden vind ik zelf zinloos.  

Hoewel bidden wel zeker heel nuttig is geweest in de geloofsopbouw voorheen, ben ik het wel met je eens dat je ten langen leste daaraan behoort te ontgroeien.  Inderdaad omdat je anders in de tweeheid blijft.   En ook omdat je gewoon heel goed beseft en weet dat God alles al weet voordat je bidt en voor je zorgt. Alles wat ik nodig had ontving ik zonder daarom te bidden.  Er was al in voorzien voordat ik erom vragen kon.  In  stille aandacht door het leven gaan, dus met een verstild innerlijk, bedachtzaam het leven leiden, is meer dan genoeg. Want alleen in die innerlijke stilte kun je Zijn fluisterzachte liefdevolle leiding gewaar zijn. Dat heet “aanbidding in geest en waarheid”. Je hele leven is dan een aanbidding zonder dat je bidt. Het is de realisatie van Zijn Koninkrijk in de individu.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Flawless victory:

Hoewel bidden wel zeker heel nuttig is geweest in de geloofsopbouw voorheen, ben ik het wel met je eens dat je ten langen leste daaraan behoort te ontgroeien.  Inderdaad omdat je anders in de tweeheid blijft.   En ook omdat je gewoon heel goed beseft en weet dat God alles al weet voordat je bidt en voor je zorgt. Alles wat ik nodig had ontving ik zonder daarom te bidden.  Er was al in voorzien voordat ik erom vragen kon.  In  stille aandacht door het leven gaan, dus met een verstild innerlijk, bedachtzaam het leven leiden, is meer dan genoeg. Want alleen in die innerlijke stilte kun je Zijn fluisterzachte liefdevolle leiding gewaar zijn. Dat heet “aanbidding in geest en waarheid”. Je hele leven is dan een aanbidding zonder dat je bidt. Het is de realisatie van Zijn Koninkrijk in de individu.

 

Vind ik onbegrijpelijk. Stemt niet overeen met de bijbel. Je hoeft ook niet altijd iets te vragen. Je mag ook dankzeggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hopper:

Ik heb geen bezwaar tegen bidden, maar topicstarter wil God ervaren.  Zolang je aan het bidden bent is het onmogelijk om God te ervaren omdat je je dan tot iemand anders dan jezelf richt.  En ik beken dat ik ooit -heel lang terug- ook wel eens gebeden heb in nood.  Omdat het stil bleef van God's kant weet ik dat dat een beproeving was in mijn leven.  Ik moest leren dat bidden niet helpt.   God spreekt alleen in de stilte.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, alleen ervoer  ik het bidden in die tijd als een oefening in volharding (vertrouwen) in het mezelf tot God keren, ook als ik niets ervoer.   Dat kan óök. Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder en geldt nu voor mij wat jij ook beschrijft.  Beter in de eenheid te verblijven dan de tweeheid op te zoeken.

8 minuten geleden zei Hermanos2:

Vind ik onbegrijpelijk. Stemt niet overeen met de bijbel. Je hoeft ook niet altijd iets te vragen. Je mag ook dankzeggen. 

Laat je jouw kinderen je ook na elke maaltijd bedanken dat je hen eten hebt gegeven, of vind je het normaal dat je je kinderen voedt? Ik zou me als vader zwaar miskend voelen als mijn kinderen me dagelijks voor van alles bedankten.  Overigens is dankbaarheid (in de vorm van een constante staat van innerlijke vreugde en genegenheid) geïntegreerd in je wezen wanneer je in eenheid met God wandelt.

20 uur geleden zei Hopper:

Ik heb geen bezwaar tegen bidden, maar topicstarter wil God ervaren.  Zolang je aan het bidden bent is het onmogelijk om God te ervaren omdat je je dan tot iemand anders dan jezelf richt.  En ik beken dat ik ooit -heel lang terug- ook wel eens gebeden heb in nood.  Omdat het stil bleef van God's kant weet ik dat dat een beproeving was in mijn leven.  Ik moest leren dat bidden niet helpt.   God spreekt alleen in de stilte.

Ik heb in het verleden ook een periode meegemaakt dat het stil bleef van God’s kant. In die periode bad ik juist veel.  Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen als jIj. Toch had het bidden wel een belangrijke functie in die tijd. Door dagelijks o.a. Rozenhoedjes te bidden richtte ik mijzelf gedisciplineerd op God. Dat hielp om te sterven aan het oude zelf en het hielp juist om een innerlijke stilte te creëren. Ik moet wel zeggen dat de formuliergebeden daar heel goed voor zijn. Veel beter dan al het gebrabbel wat mensen zelf doen. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus @rups89, je zou bijvoorbeeld ‘s ochtends voor je gaat ontbijten en/of ‘s avonds voordat je gaat slapen (handigste tijden om jezelf mee te disciplineren) een Rozenhoedje kunnen bidden.   In de vrije gebeden die je in de Rozenkrans mag doen zou je dan al je vrienden en geliefden maar ook je eventuele vijanden kunnen opdragen aan God.  Zo deed ik dat.  
 

 Als je dat liever  samen met anderen wilt doen zou je de Rozenkransgebeden met Radio Maria mee kunnen bidden. Zij bidden meermaals per dag hardop de rozenkrans. De luisteraars kunnen zich ook opgeven in de uitzending te komen en daar dan hardop mee te bidden.

https://www.radiomaria.nl

1 uur geleden zei Hermanos2:

Vind ik onbegrijpelijk. Stemt niet overeen met de bijbel. Je hoeft ook niet altijd iets te vragen. Je mag ook dankzeggen. 

Verbaast mij niet dat je dat onbegrijpelijk vindt, want de heilige Drie-Eenheid begrijp en aanvaard je ook niet, en dat heeft er alles mee te maken. En omdat het verstand het niet grijpen kan stel ik voor dat we gewoon agree to disagree. Want erover blijven discussiëren doe ik niet, omwille van wat ik hierboven schreef.  

@rups89  Wat ik ook fijn vind en veel doe is om op spottify gospel en praise muziek op te zetten en dan met mijn oortjes in een lange wandeling maken.   Dat doe ik soms ook onder de afwas. Ik was nog met de hand af en soms als ik veel tegenzin heb dan zet ik praise muziek op en dan is het niet meer zo geestdodend.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flawless victory:

Hoewel bidden wel zeker heel nuttig is geweest in de geloofsopbouw voorheen, ben ik het wel met je eens dat je ten langen leste daaraan behoort te ontgroeien.  Inderdaad omdat je anders in de tweeheid blijft.   En ook omdat je gewoon heel goed beseft en weet dat God alles al weet voordat je bidt en voor je zorgt. Alles wat ik nodig had ontving ik zonder daarom te bidden.  Er was al in voorzien voordat ik erom vragen kon.  In  stille aandacht door het leven gaan, dus met een verstild innerlijk, bedachtzaam het leven leiden, is meer dan genoeg. Want alleen in die innerlijke stilte kun je Zijn fluisterzachte liefdevolle leiding gewaar zijn. Dat heet “aanbidding in geest en waarheid”. Je hele leven is dan een aanbidding zonder dat je bidt. Het is de realisatie van Zijn Koninkrijk in de individu.

 

Klinkt goed.  Ik zie 'bidden' als een ik-gij relatie welke de zelfzucht in stand houdt.  Misschien okay in een bepaalde fase van je leven, maar het is en blijft een tweeheid, net zoals 'vergeven' een tweeheid veronderstelt.  (Ik degene die vergeeft en 'jij' degene die vergeven wordt). Ik weet dat Jezus bidden en vergeven heeft aanbevolen, maar dat wil niet zeggen dat men er in hoeft te blijven hangen.

2 uur geleden zei Hermanos2:

Vind ik onbegrijpelijk. Stemt niet overeen met de bijbel. Je hoeft ook niet altijd iets te vragen. Je mag ook dankzeggen. 

Dankbaarheid kan ook spontaan opkomen.  De liefdevolle blik in een medemens behoeft geen dank, niet aan de mens in kwestie en ook niet aan God.   Het gaat vanzelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Dagelijks Schrift lezen blijft super belangrijk. Vanmiddag de brieven van Jezus gelezen. Zoveel wijsheid en kracht. Food for thought! 

Heb je die dienst gekeken en echt opgevolgd? Broeder, alles,verandert hier sedert gebed en gehoorzaamheid. Wie wilt groeien in geloof: luister naar die dienst en knuffel uw Bijbel. Maar pas op: alles zal veranderen.

@Willempie kom, wees betrokken. We hebben elkaar allemaal nodig.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-7-2022 om 20:24 zei rups89:

Hoi,

 

Ik verlang er heel erg naar om Gods kracht in mijn leven te ervaren.

Als ik nu de Bijbel lees doet het me weinig en bidden kost me ook veel moeite.

Maar God heeft beloofd: wie Mij zoekt zal Mij vinden.

En Hij heeft de Heilige Geest beloofd aan wie Hem daarom vragen.

Toen ik klein was (9 jaar) heb ik iets van God mogen ervaren.

Maar tegenwoordig lijkt Hij heel ver weg.

Ik ben Hem nu intensief aan het zoeken door Zijn Woord en door gebed.

Zijn er nog meer mensen die meer van God willen ervaren en die samen met me mee willen zoeken naar God?

Zodat we elkaar in dit topic kunnen bemoedigen om vol te houden en elkaar op de hoogte brengen wanneer iemand van ons God gevonden heeft?

Ik word namelijk zelf een beetje moedeloos dat mijn zoeken geen zin lijkt te hebben.

Als we elkaar kunnen aanmoedigen om door te gaan zou ik dat heel fijn vinden! 

Groetjes!

Fijn dat je hiet bent. Zelf heb ik een verhaal over het ervaren van de kracht van God.

Toen ik in minj twintiger jaren was geloofde ik niet in God en zocht Hem niet. Wel wilde ik goed leven en deed mijn best daarvoor. Maar toen ik ca. 25 was begon ik te merken dat het goede leven niet meer vanzelf ging. De vreugde verdween en het leek alsof de mensen in de werled wel plezier hadden. Ik overwoog zelfs om het goede leven los te laten en ook maar een beetje los en wild te gaan leven. Maar toen greep de Heilige Geest in. Ik had twee pogingen gedaan om op eigen kracht goed te leven. Dat was toen ik merkte dat het niet meer vanzelf ging en dat ik afgleed. De eerste keer merkte ik na een jaar dat ik opnieuw afgleed, daarna deed ik een nieuwe poging maar toen merkte ik na een half jaar al dat het niet lukte. Toen wilde ik het gaan opgeven.

Tegelijkertijd was er een ander proces gaande. Ik merkte dat het werledbeeld waarin ik geloofde, evolutie en wetenschap, geen warmte of liefde kende, dat miste ik. Maar de God van de bijbel leek dat wel te hebben. Ik stelde vragen daarover en kwam bij Christenen tereht die me meenamen naar de kerk. Daar vond ik de warmte en ik herinner mij hoe ik in de bijbel las over het verhaal van de barmhartige Samaritaan en mijn ogen niet droog hield.

Op een gegeven moment merkte ik ook dat het geen moeite meer koste om goed te lven. Het ging vanzelf. Nu begrijp ik dat dat de werking van de Heilige Geest in mijn leven was die de kracht geeft om te leven. Hartelijke groet, Barnabas,

Op 9-7-2022 om 20:29 zei Fundamenteel:

Heb je die dienst gekeken en echt opgevolgd? Broeder, alles,verandert hier sedert gebed en gehoorzaamheid. Wie wilt groeien in geloof: luister naar die dienst en knuffel uw Bijbel. Maar pas op: alles zal veranderen.

@Willempie kom, wees betrokken. We hebben elkaar allemaal nodig.

Hoi Fundamanteel, je maakt me nieuwsgierig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-7-2022 om 02:07 zei Barnabas:

Fijn dat je hiet bent. Zelf heb ik een verhaal over het ervaren van de kracht van God.

Toen ik in minj twintiger jaren was geloofde ik niet in God en zocht Hem niet. Wel wilde ik goed leven en deed mijn best daarvoor. Maar toen ik ca. 25 was begon ik te merken dat het goede leven niet meer vanzelf ging. De vreugde verdween en het leek alsof de mensen in de werled wel plezier hadden. Ik overwoog zelfs om het goede leven los te laten en ook maar een beetje los en wild te gaan leven. Maar toen greep de Heilige Geest in. Ik had twee pogingen gedaan om op eigen kracht goed te leven. Dat was toen ik merkte dat het niet meer vanzelf ging en dat ik afgleed. De eerste keer merkte ik na een jaar dat ik opnieuw afgleed, daarna deed ik een nieuwe poging maar toen merkte ik na een half jaar al dat het niet lukte. Toen wilde ik het gaan opgeven.

Tegelijkertijd was er een ander proces gaande. Ik merkte dat het werledbeeld waarin ik geloofde, evolutie en wetenschap, geen warmte of liefde kende, dat miste ik. Maar de God van de bijbel leek dat wel te hebben. Ik stelde vragen daarover en kwam bij Christenen tereht die me meenamen naar de kerk. Daar vond ik de warmte en ik herinner mij hoe ik in de bijbel las over het verhaal van de barmhartige Samaritaan en mijn ogen niet droog hield.

Op een gegeven moment merkte ik ook dat het geen moeite meer koste om goed te lven. Het ging vanzelf. Nu begrijp ik dat dat de werking van de Heilige Geest in mijn leven was die de kracht geeft om te leven. Hartelijke groet, Barnabas,

Hoi Fundamanteel, je maakt me nieuwsgierig?

Wij hebben het Woord dagelijks nodig. Nu weer dagen verder en ik glijd nog veel in zonde af. Maar het is echt zwaar binnengekomen en ik streef er naar me te blijven verbeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God zoeken staat niet los van andere gelovigen, dat begrijp ik Efeze 3:18-19.

Toch zitten wij als gezin al een tijdje thuis en wordt de drempel ons aan te sluiten bij een nieuwe gemeente steeds hoger.

Er wordt zoveel water bij de wijn gedaan, er is zoveel angst voor de mening van de wereld, dat de wereld ons begint te veranderen i.p.v. andersom.

Moderne, hippe, twitterende theologen lijken de lijnen uit te zetten voor het gedachtengoed van Christenen vandaag de dag.

Ze werpen meer vragen en twijfels op dan dat ze daadwerkelijk antwoorden geven, ze hebben een schijn van Godsvrucht, maar verloochen de kracht van het Evangelie.

Of het nu gaat om LHBT, of andere ethische vraagstukken, men draait om de hete brij heen, zolang we die aai over onze bol maar krijgen van de wereld die toekijkt.

Als zij Mij vervolgd hebben, zullen ze jullie vervolgen zei Jezus. Ergens doen we toch iets niet goed...

Gebed zoals Jezus ons dat leerde, wordt vervangen door mystieke gebedsvormen (L.D.), alles mag, alles moet kunnen en Paulus zetten we voor het gemak maar buiten de deur, want die heeft het niet begrepen. Nee, de Bergrede past ons beter, daar kun je mee aankomen bij een humanistisch georiënteerde samenleving, dus worden we allemaal humanistische gelovigen, die vooral spreken over 'recht doen'. Amen, moeten we ook zeker blijven doen, maar dat was toch zeker niet het eerste doel waarom Jezus op aarde kwam en 11 apostelen hun leven gaven? Namelijk de boodschap van het Evangelie...

God is liefde, God is liefde, God is liefde, iets anders horen we niet meer, we stevenen af op complete alverzoening, want wees nou eerlijk, jij en ik zijn toch geen betere zondaars dan wie dan ook?! Dus houdt je monde maar.... Genade, genade, genade, alles wordt bedekt onder de mantel van liefde. Is het een Bijbelse liefde? Neen... Liefde is blij met de waarheid, verteld de waarheid, doet de waarheid.

Maar waarheid is toch een Persoon? zegt men dan... Weet dan dat deze Persoon, Jezus, niet los verkrijgbaar is van Zijn Woorden. God is heilig, Hij is een verterend vuur, Hij ziet niet door de vingers, Jezus stierf als een volmaakt offer voor onze zonden. Als dat niet zo was, waarom stierf Hij dan eigenlijk nog?

Men spreekt ook veelvuldig over eenheid, oecumene, eenheid in verscheidenheid.

Bekering is een vies woord geworden. Gods liefde en Gods heiligheid zijn niet los verkrijgbaar. We weten allemaal dat het verrekte moeilijk is de smalle weg te bewandelen en ook ik ben niet instaat als eerste een steen te werpen, maar het geeft ons geen recht Gods woorden te verdraaien. De weg is en blijft smal... Heiligheid is een positie die je ontvangt zodra je tot geloof komt, je kunt er in feite weinig aan bij dragen, maar we kunnen er wel voor zorgen, dat we er niets aan af doen! 

Vuur verwarmt, vuur verdrijft het duister (liefde), maar vuur verteerd ook alles wat het daglicht niet kan verdragen (Heilig), zo is God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei BrianSeirved:

De weg is en blijft smal...

Dank voor je kritisch opbouwende reactie. Het zinnetje dat ik van je quote (staat ook in de Bergrede), is volgens mij hoe Jezus de Farizeeen typeert: zij trekken het land rond om 1 bekeerling te maken ...maar wat er gevraagd wordt, is meer dan de gerechtigheid der Farizeeen. 

De waarheid is een persoon - de persoon Jezus - en het leven is niet te vinden buiten Hem om. Zijn woorden zijn wat Hij tot ons spreekt door de Geest. Er waren mensen die probeerden met Jezus' naam geesten probeerden uit te drijven, maar omdat deze woorden uitgesproken werden zonder dat deze geestenbezweerders een relatie met Jezus hadden, hadden die woorden geen kracht. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Peter79:

Dank voor je kritisch opbouwende reactie. Het zinnetje dat ik van je quote (staat ook in de Bergrede), is volgens mij hoe Jezus de Farizeeen typeert: zij trekken het land rond om 1 bekeerling te maken ...maar wat er gevraagd wordt, is meer dan de gerechtigheid der Farizeeen. 

De waarheid is een persoon - de persoon Jezus - en het leven is niet te vinden buiten Hem om. Zijn woorden zijn wat Hij tot ons spreekt door de Geest. Er waren mensen die probeerden met Jezus' naam geesten probeerden uit te drijven, maar omdat deze woorden uitgesproken werden zonder dat deze geestenbezweerders een relatie met Jezus hadden, hadden die woorden geen kracht.

Inderdaad, zoals Jezus en Paulus ook als waarheid leerden dat de vrouw een bijzonder geschikte positie heeft t.o.v, de man. Niet als zijn gelijke en in Jezus naam mannen proberen te onderwijzen. Krachteloze woorden gaan uit van kansels waar vrouwen op staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Zo is het @BrianSeirved. Er wordt enorm veel water bij de wijn gedaan om de buitenwacht tevreden te stellen. De Waarheid is te herkennen aan de vrucht die het voortbrengt. Hippe kerken doen het goed tegenwoordig. Ze horen er wat ze willen horen. God is liefde, maar Hij is ook een vuur.

En dat vuur verbrandt de zelfzucht.

Overigens heb ik niks tegen hippe kerken.  Dan vind ik het bijna jammer dat ik ongelovig ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid