Spring naar bijdragen

Hulp bij jaloerse partner


Aanbevolen berichten

Ik heb hulp nodig, maar weet niet goed waar ik terecht kan. 

 

Ik ben 12 jaar getrouwd en we hebben een paar hele lieve kinderen. Eigenlijk al vanaf het begin van onze relatie is mijn vrouw heel erg jaloers. Ze denkt zich in dat ik steeds naar andere vrouwen kijk en wordt helemaal gek als er vrouwen met een bepaald uiterlijk (blond) op tv komen. Ook als we op familiefeesten zijn kan ze soms helemaal doordraaien en denkt ze zich in dat ik mij ineens aangetrokken voel tot haar zus. Er is een periode geweest dat ik dit probleem wilde 'oplossen' door nergens naar te kijken. Op straat keek ik naar de grond, ik keek geen tv en op familiefeesten isoleerde ik mijzelf. Ik raakte in een sociaal isolement en het loste het probleem niet op. De gedachten bleven. 

 

Zo nu en dan zijn er periodes geweest waarin het beter is gegaan, maar de (ziekelijke) jaloezie kwam steeds weer terug naar boven. Voorbeelden te over. Nu zijn we op het punt gekomen dat ik heb aangegeven hulp te willen. Echt hulp, professionele hulp. Haar reactie is dat ze wil proberen er zelf uit te komen en er voor wil bidden. Ik geloof absoluut dat bidden helpt, maar soms moet je als mens ook zelf een handje meewerken.  Het gaat nu een paar weken wat beter, maar ik durf er niet van te genieten, omdat ik merk dat ik van binnen beschadigd ben. Ik denk steeds dat ze terug gaat vallen in deze jaloezie en ben het gevoel van wat 'normaal' is kwijtgeraakt. Denk aan: praten met een collega, tv-kijken, praatje maken met de buurvrouw. 

 

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is. Het heeft mij heel veel moeite gekost om deze discussie te openen, vanwege schaamte en het niet willen laten 'vallen' van mijn vrouw. Maar ik merk dat ik er zelf niet meer uit kom. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Stanjer, 

Tenzij er een reden is voor jaloezie (zeg dat je ooit bent vreemdgegaan; in dat geval is haar wantrouwen terecht), maakt het erin meegaan de ellende alleen maar groter. Een jaloerse partner wordt niet minder jaloers van je medewerking maar ervaart het als een bevestiging. 

Ik denk dat het onderscheid tussen rationele en irrationele jaloezie belangrijk is. Als haar jaloezie irrationeel is en het duurt al zoveel jaar denk ik dat je niet kunt verwachten of hopen dat het vanzelf weer verdwijnt. Hoezeer jij je ook aanpast. Aangezien jaloezie /wantrouwen/achterdocht vaak tot een relatiebreuk leidt, lijkt het mij verstandig om met spoed naar je huisarts te rennen en om professionele hulp te vragen. Misschien helpt het als je het niet ziet als het laten vallen van je vrouw maar als het redden van jullie huwelijk. 

I.i.g. veel sterkte ermee en zet 'm op! Als je het mij vraagt is vertrouwen dé basis van een gezond en gelukkig huwelijk. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet, het is je vrouw die een probleem heeft.  En andermans problemen oplossen dat gaat niet.

Ben het met je eens. Daarnaast vraag ik me af waarom hij z'n hulp zoekt op een forum. Leest zijn vrouw mee?

Persoonlijk denk ik dat je het beste samen een goede huwelijks-therapeut kunt opzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hetairos:

Ben het met je eens. Daarnaast vraag ik me af waarom hij z'n hulp zoekt op een forum. Leest zijn vrouw mee?

Persoonlijk denk ik dat je het beste samen een goede huwelijks-therapeut kunt opzoeken.

Iemand die jaloers is, die heeft een gecorrumpeerde geest.  Bidden helpt dan niet, want je bent zelf het probleem.  Ik weet de oplossing ook wel voor het probleem, maar dat werkt alleen als de dame in kwestie er aan wil werken.   De man in kwestie (topicstarter) geeft aan dat hij van binnen beschadigd is.   Die heeft dus weer een ander probleem waar hij ook aan moet werken.

 

Een huwelijks-therapeut zie ik niet zitten, want er is geen enkel probleem op het gebied van het huwelijk, er zijn alleen vermeende problemen.   Jaloezie kan zich alleen afspelen in het veld van goed en kwaad.  Net zoals intern beschadigd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Hopper:

Een huwelijks-therapeut zie ik niet zitten, want er is geen enkel probleem op het gebied van het huwelijk, er zijn alleen vermeende problemen.   Jaloezie kan zich alleen afspelen in het veld van goed en kwaad.  Net zoals intern beschadigd zijn.

De man doet niets anders dan zichzelf beklagen. En hij zoekt hulp voor z'n vrouw en dus heeft hij in elk geval niets op dit forum te zoeken. En jouw antwoord bewijst dit, want niets van wat jij zegt, zal hem verder helpen. In tegendeel; het zal zijn verwarring enkel maar vergroten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hetairos:

De man doet niets anders dan zichzelf beklagen. En hij zoekt hulp voor z'n vrouw en dus heeft hij in elk geval niets op dit forum te zoeken. En jouw antwoord bewijst dit, want niets van wat jij zegt, zal hem verder helpen. In tegendeel; het zal zijn verwarring enkel maar vergroten.

Ik kan de man in kwestie wijzen op de woorden van Jezus (Het is per slot van rekening een christelijk forum).  Niet mijn wil geschiedde.  Dat hij hier zich beklaagt wijst er op dat hij wel zijn wil wil laten geschiedden.   Hij wil dat zijn vrouw niet meer jaloers is.  Dus een goede raad kan zijn om Jezus eens een keer in ernst te nemen en dat eigen-willen eens een keer op te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Ik kan de man in kwestie wijzen op de woorden van Jezus (Het is per slot van rekening een christelijk forum).  Niet mijn wil geschiedde.  Dat hij hier zich beklaagt wijst er op dat hij wel zijn wil wil laten geschiedden.   Hij wil dat zijn vrouw niet meer jaloers is.  Dus een goede raad kan zijn om Jezus eens een keer in ernst te nemen en dat eigen-willen eens een keer op te geven.

Ik denk nog steeds dat het beter is te verwijzen naar professionele hulp. Wat jij of ik schrijven kan alleen maar betweterig, maar zeker niet deskundig overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

@Stanjer

 Onderliggend probleem bij jaloezie is vaak onzekerheid.
Iemand die zeker is van zichzelf, zal er niets abnormaals in zien als de partner met een ander is gesprek gaat.
Bij jullie is dat anders.
Zaak is dus om je vrouw zichzelf zekerder te laten voelen.
Hoe je dat doet is lastig te zeggen want ik ken jullie situatie niet.
Jij kent die wel.
Doe er je voordeel mee.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid