Spring naar bijdragen

Jesaja 65:17 "Zie, ik schep een nieuwe hemel en aarde..."


Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei Petra.:
Op 26-6-2022 om 07:33 zei sjako:

.. Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen.

Deze nieuwe wereld zal voor eeuwig zijn, vers 18: Juich dus en wees blij voor eeuwig over wat ik schep. Want kijk, ik maak van Jeruzalem een reden voor blijdschap en van haar volk een reden voor gejuich.

In een ander topic verwees Sjako naar Jesaja 65:17, dat citaat staat hierboven. 

Jesaja 65 wordt door de meeste christenen gezien als een verwijzing naar de nieuwe wereld zoals die in de boeken van het NT uiteen wordt gezet. 
Toch is het dat niet, want er staan dingen in die domweg onverenigbaar zijn met de nieuwe wereld zoals die in het NT staat.
In Jesaja 65 is er weliswaar sprake van een nieuwe wereld, maar de term hel (of soortgelijke benamingen) ontbreekt volledig, er is simpelweg geen sprake van.
Wat er wel gebeurt met zondaars ? Die worden vervloekt:
Zo staat er in Jesaja bv:  Daar zal niet meer zijn een zuigeling die maar enkele dagen leeft of een oude man die zijn dagen niet zal volmaken, want een jonge man zal sterven als een honderdjarige, maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden.
Ook is in Jesaja nadrukkelijk geen sprake van eeuwig leven. Er staat letterlijk:  Daar zal niet meer zijn een zuigeling die maar enkele dagen leeft of een oude man die zijn dagen niet zal volmaken, want een jonge man zal sterven als een honderdjarige. In de nieuwe wereld van Jesaja gaat iedereen dus uiteindelijk dood, in tegenstelling tot het eeuwige leven in het NT.

De schrijvers van Openbaringen kenden de teksten van Jesaja, dus zullen daar wel een en ander uit hebben overgenomen, vandaar de overeenkomsten. Maar het betreft dus echt om 2 verschillende onverenigbare verhalen.
 

9 minuten geleden zei Willempie:
37 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit soort teksten vind ik werkelijk levensgevaarlijk. Lees nu eens wat je schrijft. Hoe denk je dat dit bij anderen overkomt? Nietsvermoedende buitenstaanders worden afgeschilderd als een vijand, die wordt vertreden tot stof onder de voeten van het leger.
Dan zou ik toch ook op mijn achterste benen staan en daar dwars tegenin gaan.

En alles uiteraard volgens volkomen vrije wil en in naastenliefde? 

De tekst gaat over de vijanden van Jezus. Als je niet eens in Jezus gelooft heb je niets te vrezen, toch? Of toch wel een beetje? Want anders begrijp ik jouw reactie helemaal niet

Jij ziet mij niet als vijand van Jezus? Dat doe jij wel degelijk. En dát is de reden dat dit voor buitenstaanders een enge tekst is. Jij bent niet gek, dat snap je donders goed. Hoe ik  tegen Jezus aan kijk doet er daarbij niet toe.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk ook, dat het Gods eer te na is, om eerst iets te scheppen, dat Hij goed tot zeer goed noemt en dan vervolgens de zaak tot op het atoom laat verbranden, zodat er niets overblijft. Heel de

Dan ben je toch ook wel met me eens, dat deze visie een aantal niet te beantwoorden vragen oproept, FV? Trouwens jouw voorbeeld van de graankorrel deugt niet. Van de graankorrel blijft niets over

Ja, ik zag het zojuist; het betreft de topic-titel. Ik denk echter dat dit scheppen niet letterlijk is bedoeld. Net zoals David uitroept: "Psalm 51:12 (NBG1951) Schep mij een rein hart, o God, en

5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Jij ziet mij niet als vijand van Jezus? Dat doe jij wel degelijk. En dát is de reden dat dit voor buitenstaanders een enge tekst is. Jij bent niet gek, dat snap je donders goed. Hoe ik  tegen Jezus aan kijk doet er daarbij niet toe.

Je zit hier op een christelijk forum. Je gelooft er allemaal niets van maar toch voel je je aangesproken? Misschien wel een goed teken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Als ik 1 Tessalonicenzen 5:2 lees, dan is de essentie van de 'dief in de nacht' dat je vrij moet zijn van verwachtingen. 

Nee, daar gaat die tekst niet over. Lees maar vanaf vers 5:1 tot 5:4. Het gaat er juist om dat gelovigen Zijn komst verwachten en niet verrast worden. En in 5:9 wordt aangegeven wat gelovigen dan verwachten mogen. Waar hun hoop op gesteld is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Nee, daar gaat die tekst niet over. Lees maar vanaf vers 5:1 tot 5:4. Het gaat er juist om dat gelovigen Zijn komst verwachten en niet verrast worden. En in 5:9 wordt aangegeven wat gelovigen dan verwachten mogen. Waar hun hoop op gesteld is. 

Dan lezen we exact het tegenovergestelde in dezelfde tekst, is dat niet erg grappig?  Het is juist 'de duisternis' welke vol van verwachting(en) is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Willempie:

Je zit hier op een christelijk forum. Je gelooft er allemaal niets van maar toch voel je je aangesproken? Misschien wel een goed teken.

Als het gaat over goddelozen gaat  het over mij ja.  En dat vind jij ook. Verder: Je gaat niet in op mijn vraag. Dat zegt mij genoeg en jij weet dus ook hoe het zit.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Dan lezen we exact het tegenovergestelde in dezelfde tekst, is dat niet erg grappig?  Het is juist 'de duisternis' welke vol van verwachting(en) is.

In vers 5:9 van mijn engelstalige bijbel staat: God did appoint us to obtain salvation. Dus dat verwachten wij. 

Ik verwacht enorm veel van God. De bijbel stelt mij veel zegeningen in het vooruitzicht. En in ruil daarvoor verwacht God alleen maar geloof en vertrouwen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sandingisaskill:

Daar blijft niets meer van over. Tot op de laatste atoom zal dat vernietigd worden.

Een mooie planeet precies op de goede afstand tot zijn ster. Waarom zou die vernietigd moeten worden. Gaat ook rechtstreeks tegen de Bijbel in. Psalms 37:29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven. vers 34 Hoop op Jehovah en volg zijn weg, dan zal hij je verheffen om de aarde in bezit te nemen.  Als de slechte mensen worden vernietigd, zul jij het zien.

Mattheus 5:5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden

Wat hebben de zachtaardigen aan een vernietigde aarde?

De Bijbel barst van aardse beloftes.

Psalm 67:7 God zal ons zegenen en tot aan de einden van de aarde zal er ontzag voor hem zijn.
 

Jesaja 11:6 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen, een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn, en een kleine jongen zal ze leiden.  7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen.  Een leeuw zal stro eten net als een stier. 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang.  9 Ze zullen geen kwaad doen of schade aanrichten op heel mijn heilige berg, want de aarde zal beslist vervuld zijn van de kennis van Jehovah zoals water de zeebodem bedekt. Zie ook Habakuk 2:14

De rechtvaardigen zullen de aarde beërven, niet de hemel. De aarde is gemaakt om bewoond te worden. 
Bedenkt dat God al een aarde heeft vernietigd tijdens de vloed.

8 uur geleden zei Hetairos:

Als ik de tekst in andere vertalingen lees, dan krijg ik meer de indruk dat er een een soort reiniging zal plaatsvinden:

Precies dat.

8 uur geleden zei sandingisaskill:

Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan

De hemelen slaan op de regeringen en de elementen het samenstel zoals we dat nu kennen. Van deze goddeloze wereld waarvan satan hun god is zal vergaan. Rechtvaardige mensen komen deze grote verdrukking door. Zefanja 2 gaat daar ook over . Kom samen, ja, kom bijeen, o volk dat geen schaamte kent.  2 Voordat het besluit in werking treedt, voordat de dag voorbijgaat als kaf, voordat de brandende woede van Jehovah over jullie komt, voordat de dag van Jehovah’s woede over jullie komt, 3 moeten jullie Jehovah zoeken, zachtmoedigen van de aarde, die zijn rechtvaardige besluiten naleven.  Zoek rechtvaardigheid, zoek zachtmoedigheid. Misschien word je verborgen op de dag van Jehovah’s woede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Jesaja 65 wordt door de meeste christenen gezien als een verwijzing naar de nieuwe wereld zoals die in de boeken van het NT uiteen wordt gezet. 
Toch is het dat niet, want er staan dingen in die domweg onverenigbaar zijn met de nieuwe wereld zoals die in het NT staat.

Jesaja 65 heeft twee betekenissen.

De eerste vervulling van Jesaja 65:17-19 betrof de joden uit de oudheid, die, zoals Jesaja nauwkeurig had voorzegd, inderdaad naar hun land terugkeerden vanuit Babylon, waar zij de zuivere aanbidding herstelden (Ezra 1:1-4; 3:1-4). U beseft natuurlijk dat zij terugkeerden naar een thuisland op dezelfde planeet, niet ergens anders in het universum. Dat besef kan ons helpen in te zien wat Jesaja met nieuwe hemelen en een nieuwe aarde bedoelde. 
Toen de joden naar hun land terugkeerden, kregen zij als het ware een nieuw samenstel van dingen. Er was een nieuw bestuurslichaam. Zerubbabel, een nakomeling van koning David, was stadhouder, en Jozua was hogepriester (Haggaï 1:1, 12; 2:21; Zacharia 6:11). Zij vormden „nieuwe hemelen”. Waarboven bevonden die „nieuwe hemelen” zich? Boven „een nieuwe aarde”, de gereinigde maatschappij van mensen die in hun land waren teruggekeerd om Jeruzalem en de tempel voor de aanbidding van Jehovah te herbouwen. In deze reële betekenis waren er dus in de vervulling, waarbij destijds de joden betrokken waren, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde.

De tweede betekenis is het vervangen van dit samenstel door het Koninkrijk van God. Zie ook Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

In vers 5:9 van mijn engelstalige bijbel staat: God did appoint us to obtain salvation. Dus dat verwachten wij. 

Ik verwacht enorm veel van God. De bijbel stelt mij veel zegeningen in het vooruitzicht. En in ruil daarvoor verwacht God alleen maar geloof en vertrouwen. 

Je zit overduidelijk in een toekomstverwachting.   Maar in het 'eeuwige' kan geen enkele toekomstverwachting zijn.  Verwachtingen zijn slechts mogelijk in 'de tijd'.  En zo blijft je geest ook in de 'tijdelijke modus'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hopper:

Je zit overduidelijk in een toekomstverwachting.   Maar in het 'eeuwige' kan geen enkele toekomstverwachting zijn.  Verwachtingen zijn slechts mogelijk in 'de tijd'.  En zo blijft je geest ook in de 'tijdelijke modus'.

God schept die verwachting. Omdat Hij weet dat deze wereld niet vol te houden is als er geen uitzicht is op Zijn rust. 

Als we Zijn rust zijn binnengegaan dan is er geen toekomstverwachting meer. Ook tijd is er dan niet meer. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hetairos:

Ja, ik zag het zojuist; het betreft de topic-titel.

Ik denk echter dat dit scheppen niet letterlijk is bedoeld. Net zoals David uitroept: "Psalm 51:12 (NBG1951) Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest;".

Idd. was ik met die tekst gestart en las ik ook scheppen en nieuw als weg met het oude en maken van het nieuwe. Opvallend ook in de psalm die jij aanhaalt... David zegt niet vernieuw mijn hart en vernieuw mijn geest. David zegt ook niet schep me een rein hart en schep me een vaste geest. 

Nee, hij zegt... schep me het ene (hart) en vernieuw het andere (geest). 

Daar. lees ik uit dat.. de materie/ het stoffelijke opnieuw geschapen kan worden. (Oude hart eruit en nieuw hart erin zeg maar).  Maar de geest niet. Die blijft en wordt vernieuwd. 

 

Citaat

God vernieuwt Zijn schepping van binnen uit en daarmee wordt iets totaal nieuws geschapen. Ook dat komt weer overeen met mijn gedachte dat de eigenlijke schepping, zoals God die vanaf het begin al bedoelt, pas in Christus wordt gerealiseerd. En dus is God sinds Christus klaar met scheppen en is Hij tot Zijn rust ingegaan.

Als God met Christus klaar was met scheppen.. bedoel je dan ook dat de nieuwe hemel en aarde al geschapen zijn en dat wij die nieuwe  (of vernieuwde) aarde nu bewonen ? 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Jij ziet mij niet als vijand van Jezus? Dat doe jij wel degelijk. En dát is de reden dat dit voor buitenstaanders een enge tekst is. Jij bent niet gek, dat snap je donders goed. Hoe ik  tegen Jezus aan kijk doet er daarbij niet toe.

Ik denk dat met vijanden van Jezus wat anders bedoeld wordt. (Ik denk dan aan het principe wat het antwoord van God aan Job is).  Het lijkt me dat mensen geen vijanden kunnen zijn, Jezus heeft je al vergeven voor je poe of bah kon zeggen  "Vader, vergeef het hen ze weten niet wat ze doen". .🥰 

 

10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ook is in Jesaja nadrukkelijk geen sprake van eeuwig leven. Er staat letterlijk:  Daar zal niet meer zijn een zuigeling die maar enkele dagen leeft of een oude man die zijn dagen niet zal volmaken, want een jonge man zal sterven als een honderdjarige. In de nieuwe wereld van Jesaja gaat iedereen dus uiteindelijk dood, in tegenstelling tot het eeuwige leven in het NT.

Ja, dat las ik ook pas nadat ik dit topic gemaakt had. Had ernaar gevraagd in het topic waar Sjako Jesaja aanhaalde. En vanmorgen weer. Het wordt zo rommelig als gesprekken door elkaar heenlopen vandaar dat ik deze vraag maar in dat andere topic gesteld heb. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Jesaja 65 heeft twee betekenissen.

De eerste vervulling van Jesaja 65:17-19 betrof de joden uit de oudheid, die, zoals Jesaja nauwkeurig had voorzegd, inderdaad naar hun land terugkeerden vanuit Babylon, waar zij de zuivere aanbidding herstelden (Ezra 1:1-4; 3:1-4). U beseft natuurlijk dat zij terugkeerden naar een thuisland op dezelfde planeet, niet ergens anders in het universum. Dat besef kan ons helpen in te zien wat Jesaja met nieuwe hemelen en een nieuwe aarde bedoelde. 
Toen de joden naar hun land terugkeerden, kregen zij als het ware een nieuw samenstel van dingen. Er was een nieuw bestuurslichaam. Zerubbabel, een nakomeling van koning David, was stadhouder, en Jozua was hogepriester (Haggaï 1:1, 12; 2:21; Zacharia 6:11). Zij vormden „nieuwe hemelen”. Waarboven bevonden die „nieuwe hemelen” zich? Boven „een nieuwe aarde”, de gereinigde maatschappij van mensen die in hun land waren teruggekeerd om Jeruzalem en de tempel voor de aanbidding van Jehovah te herbouwen. In deze reële betekenis waren er dus in de vervulling, waarbij destijds de joden betrokken waren, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde.

De tweede betekenis is het vervangen van dit samenstel door het Koninkrijk van God. Zie ook Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, 

Ok, maar je gaat totaal niet in op wat ik daar verder over schreef ...?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hermanos2:

God schept die verwachting. Omdat Hij weet dat deze wereld niet vol te houden is als er geen uitzicht is op Zijn rust. 

Als we Zijn rust zijn binnengegaan dan is er geen toekomstverwachting meer. Ook tijd is er dan niet meer. 

Liefde is zonder verwachtingen....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-6-2022 om 01:52 zei Petra.:

In een ander topic verwees Sjako naar Jesaja 65:17, dat citaat staat hierboven. 

 

Die heb ik opgezocht in de NBV:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ISA.65/Jesaja-65/

 

Wat ik zo opmerkelijk vond is dat er stond "Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" en dat lees ik ook in de NBV21. 

 

Er staat niet ik vernieuw of verander of verbeter of roep maar... nee.. er staat "ik schep nieuw". 

Dus volgens mij is er dan de oude hemel en de oude aarde en een nieuw geschapen hemel en aarde. 

Hoe lezen jullie dat?

En als je het ook als nieuw scheppen leest.. wat denk je dan dat er gebeurt met de voorgaande ? 

 

 

De oude hemel en aarde zijn het oude verbond van Mozes en de nieuwe hemel en aarde zijn het nieuwe en betere verbond van Christus.

Onder het verbond van Mozes waren vrouwen ondergeschikt aan mannen en alle andere volken ondergeschikt aan Israëlieten. Ook werden dieren slecht behandeld en geofferd en kleine jongetjes verminkt. Indien je de dingen opsomt die onder het OT normaal waren, word je al gauw uitgemaakt voor antisemiet en dat is uiteraard veelzeggend.

Onder het nieuwe verbond van Christus zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig en is er geen onderscheid tussen jood en griek, blank, zwart (Rom. 3:22; Gal. 3:28) dus een ieder die het oude onderscheid nog huldigt is geen christen, ook al is men gedoopt en gaat men twee keer per week naar de kerk. Voor de discipelen van Christus is de oude hemel en aarde voorbijgegaan waar ongerechtigheid de norm was, racisme en seksisme en al dies meer. En dezulken zijn de echte christenen, gedoopt of niet, kerkgaand of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Bij mij niet. Er is geen sluitende definitie van liefde. Dus je kunt je argument niet bewijzen. Alleen je gevoel, je begrip ervan weergeven. 

Maar dat terzijde. Ik begrijp je wel,hoor. Moet gewoon wat tegengas geven. Daarvoor is het forum. 

Dat ben ik met je eens, er is geen definitie van liefde te geven, dan zouden we immers ook God definiëren.

Daarom schrijf ik liever in negatie over liefde.  Liefde is zonder verwachtingen. (negatie) Eventuele verwachtingen liggen uiteraard bij mij.   Wat ik dus definieer is mijzelf: zonder verwachtingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-6-2022 om 11:42 zei Hetairos:

Als ik de tekst in andere vertalingen lees, dan krijg ik meer de indruk dat er een een soort reiniging zal plaatsvinden:

  • 2 Petrus 3:10 (NBG1951) "Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden".

Ook verderop in de brief: 2 Petrus 3:13 (NBG1951) "Wij verwachten echter naar zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont", dan heeft nieuwe (2x) betrekking op een kwalitatieve nieuw-zijn (dus vernieuwing en herstel) en niet op een nieuw creëren. Blijkbaar speelt de grondversie van de SV (HSV) c.s. en de tijd waarin deze is ontstaan, ook hier weer een grote rol.

De NBG spreekt nochthans krachtiger over voorbijgaan. En nieuw betekent dat het nieuwe nieuw is en doet geen uitspraak over hetgeen voorbijgegaan is.

Op 27-6-2022 om 12:45 zei sandingisaskill:

In dat holbewonersperspectief van jou wel ja.

Wat is vuur? Als God een braamstruik intact kan houden terwijl die brand, kan Hij ook vuur genereren zonder brandstof. Zijn wil is wet.

Daarom staat erbij "vergaan".

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Ik denk dat met vijanden van Jezus wat anders bedoeld wordt. (Ik denk dan aan het principe wat het antwoord van God aan Job is).  Het lijkt me dat mensen geen vijanden kunnen zijn, Jezus heeft je al vergeven voor je poe of bah kon zeggen  "Vader, vergeef het hen ze weten niet wat ze doen".

Dat Jezus vergeeft betekent niet dat men geen vijand van Hem kan zijn. Dat zijn twee versc.hillende zaken. Jezus deed zijn bediening en wist dat dat zou leiden tot grote onrust. De leiders van het volk zoals in Jesaja wordt gesproken over de leiders van Sodom en Gomorra stelden zich op als vijanden van Jehovah en zij zochten Jezus te doden. Zij leverden Hem uit om gedood te worden en vele Joden stonden tegenover Hem en haatten Hem grondig en eisten Zijn terechtstelling. Dat is ronuit vijandschap. Vergeving is voor hen die niet weten wat zij doen en voor hen die hun zonden die zij kennen belijden. Maar voor hen die zich niet bekeren is het oordeel.

De volgende tekst noemt het woord vijandschap met God letterlijk: Jakobus 4:4: "Overspelige mannen en vrouwen, weet u dan niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dan nu een vriend van de wereld wil zijn, wordt als vijand van God aangemerkt."

 

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2022 om 11:55 zei Piebe:

Onder het nieuwe verbond van Christus zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig en is er geen onderscheid tussen jood en griek, blank, zwart (Rom. 3:22; Gal. 3:28) dus een ieder die het oude onderscheid nog huldigt is geen christen,

Nou nou nou, verschil van mening is één maar iemand die zegt dat betreffende tekst in een context staat die jij weg laat geen christen noemen komt een beetje over als gebrek aan argumentatiekracht. Laten we eens praten over de context van de tekst of verschillen tussen mannen en vrouwen. Zou dat mogelijk zijn? Misschien ontdekken we dan een realiteit die kennelijk aan jouw aandacht ontsnapt is.

De context is oa: Galaten 3;1: "Galaten, u hebt uw verstand verloren! ...".

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2022 om 16:55 zei Piebe:

De oude hemel en aarde zijn het oude verbond van Mozes en de nieuwe hemel en aarde zijn het nieuwe en betere verbond van Christus.

Onder het verbond van Mozes waren vrouwen ondergeschikt aan mannen en alle andere volken ondergeschikt aan Israëlieten. Ook werden dieren slecht behandeld en geofferd en kleine jongetjes verminkt. Indien je de dingen opsomt die onder het OT normaal waren, word je al gauw uitgemaakt voor antisemiet en dat is uiteraard veelzeggend.

Onder het nieuwe verbond van Christus zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig en is er geen onderscheid tussen jood en griek, blank, zwart (Rom. 3:22; Gal. 3:28) 

 

Nice! 

Dus volgens jou leven we nu -op de nieuwe aarde-.  omdat de aarde vernieuwd is door Christus. (begrijp ik dat goed?)

 

Citaat

..dus een ieder die het oude onderscheid nog huldigt is geen christen, ook al is men gedoopt en gaat men twee keer per week naar de kerk. Voor de discipelen van Christus is de oude hemel en aarde voorbijgegaan waar ongerechtigheid de norm was, racisme en seksisme en al dies meer. En dezulken zijn de echte christenen, gedoopt of niet, kerkgaand of niet.

Ik onderschrijf je visie. Maar toch zijn er christenen die er anders over denken. Ik denk dat het al een stuk prettiger leeft op deze aardkloot als iedereen eens kon ophouden met de eigen christelijke visie als enige ware te verkondigen zolang er geen uitsluitsel is over wat de de Enige Ware Juiste Waarheid precies is. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Nice! 

Dus volgens jou leven we nu -op de nieuwe aarde-.  omdat de aarde vernieuwd is door Christus. (begrijp ik dat goed?)

Hemel en aarde staan voor Gods verbond. Christus heeft het eerste verbond oud gemaakt, voor zijn komst was dat immers het enige verbond.

Degenen die Christus gehoorzaam zijn wonen door hem nu op de nieuwe hemel en aarde, te midden van de mensen die verlangen naar een oude hemel en aarde, geloven in andere goden of nergens in geloven.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

 

 

Ik onderschrijf je visie. Maar toch zijn er christenen die er anders over denken. Ik denk dat het al een stuk prettiger leeft op deze aardkloot als iedereen eens kon ophouden met de eigen christelijke visie als enige ware te verkondigen zolang er geen uitsluitsel is over wat de de Enige Ware Juiste Waarheid precies is. 

 

 

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen. Je keurt het af dat iedere christen zijn visie verkondigt als waarheid en meteen erna onderschrijf je @Piebe's visie.

Piebes visie is niet houdbaar want Jezus stelt dat Hij niet is gekomen om de wet af te schaffen. Misschien kunnen jullie als voorbeeld aangeven waar vrouwen in het oude testament onderdrukt werden?

En die 'verminking' van kleine jongetjes was eerder gangbaar in Egypte dan in Israël. Hoe zou dat kunnen? Waarom heeft God dat gebruik dan overgenomen? 

En waar in de bijbel zijn al die voorbeelden van dieren die slecht behandelt werden? 

Piebe geeft een visie die jij aantrekkelijk vindt. Daarom onderschrijf je hem. Voorbijgaand aan het feit dat ie onjuist is. 

In Israël was je in bijbelse tijden beter af dan in omringende landen.

6 minuten geleden zei Piebe:

Hemel en aarde staan voor Gods verbond. Christus heeft het eerste verbond oud gemaakt, voor zijn komst was dat immers het enige verbond.

Degenen die Christus gehoorzaam zijn wonen door hem nu op de nieuwe hemel en aarde, te midden van de mensen die verlangen naar een oude hemel en aarde, geloven in andere goden of nergens in geloven.

Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen. 

Het dagelijkse wereldnieuws laat duidelijk zien dat er nog niks vernieuwd is aan deze aarde. Nog steeds dezelfde zooi. Honger oorlog en vervuiling. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hermanos2 hemel en aarde zijn Gods zetel en voetenbank staat er maar dat neem je toch ook niet letterlijk? Bovendien heb ik niet beweerd dat iedereen onder het nieuwe verbond is, er staat immers duidelijk dat het buiten Christus duisternis is en knersing van tanden. Dus daarom schreef ik al dat de gelovigen nu op de nieuwe hemel en aarde zijn te midden van ongelovigen, hen die een oude aarde willen etc.

Aangezien je daar niks tegenin hebt gebracht beschouw ik dat maar als akkoord!

15 minuten geleden zei Hermanos2:

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen. Je keurt het af dat iedere christen zijn visie verkondigt als waarheid en meteen erna onderschrijf je @Piebe's visie.

Piebes visie is niet houdbaar want Jezus stelt dat Hij niet is gekomen om de wet af te schaffen. Misschien kunnen jullie als voorbeeld aangeven waar vrouwen in het oude testament onderdrukt werden?

En die 'verminking' van kleine jongetjes was eerder gangbaar in Egypte dan in Israël. Hoe zou dat kunnen? Waarom heeft God dat gebruik dan overgenomen? 

En waar in de bijbel zijn al die voorbeelden van dieren die slecht behandelt werden?

Wil je soms joods worden?

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid