Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

@Willempie

Serieus?
Ga je hier nou een blanke Zuid-Afrikaan, waar alle blanken in de hoogtijdagen van de apartheid mee weg liepen, een beetje lopen ophemelen? 
Dat het christelijke liedjes zijn zegt niets, de apartheid was er juist door die christenen in dat land.

 

Citaat

Ek begin met die eerste bladsy van die Skrif. God sal ‘n kosmos skep, ‘n skone eenheid. Hoe tree Hy op? As Hammabdil, d.w.s. as Skeidingmaker. [...]
Die volke moet hulleself dus handhaaf, en dit teenoor die Babiloniese gees van eenmaking. [...]
Slawerny is, dank aan God, afgeskaf. Dit was ‘n gruwel. Hier het die Christelike beginsel deurgewerk. Desondanks bly daar egter ‘n onderhorigheid, ‘n sosiale gesag, ‘n verskeidenheid van staat (status). Ten opsigte van die naturelle spreek ons meer van die Christelike voogdyskap oor hulle.

 Totius een andere Zuid Afrikaanse christelijke dichter. 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

@Willempie

Serieus?
Ga je hier nou een blanke Zuid-Afrikaan, waar alle blanken in de hoogtijdagen van de apartheid mee weg liepen, een beetje lopen ophemelen? 
Dat het christelijke liedjes zijn zegt niets, de apartheid was er juist door die christenen in dat land.

 

 

Is het kwaad al zover in jou gevorderd dat je niet eens meer een mooi lied kunt waarderen?  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

Is het kwaad al zover in jou gevorderd dat je niet eens meer een mooi lied kunt waarderen?  

Het gebrek aan argumentatie is bij jou kennelijk al zo gevorderd dat je op de eerste reactie al niet eens meer inhoudelijk ingaat en direct meent te moeten komen met een persoonlijke aanval op degene die de reactie schreef.

Probeer het nog eens, maar dan inhoudelijk.

Of ik het mooie liedjes vind doet er niet toe. Je promoot hier met droge ogen 2 liedjes van een blanke christelijke Zuid-Afrikaan, uit de hoogtijdagen van de apartheid in dat land.
Los van de vraag of het een mooi liedje is, zoiets doe je toch niet? 

Stel dat ik Erika gewoon een mooi liedje vind... dan krijg ik terecht iedereen over me heen vanwege de nazitijd waarin het werd gezongen door de Duitsers.
Welnu, wat Herms Niel (schrijver van Erika) was voor de nazi's, was Koos du Plessis voor blanke apartheid-aanhangers. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het gebrek aan argumentatie is bij jou kennelijk al zo gevorderd dat je op de eerste reactie al niet eens meer inhoudelijk ingaat en direct meent te moeten komen met een persoonlijke aanval op degene die de reactie schreef.

Probeer het nog eens, maar dan inhoudelijk.

Of ik het mooie liedjes vind doet er niet toe. Je promoot hier met droge ogen 2 liedjes van een blanke christelijke Zuid-Afrikaan, uit de hoogtijdagen van de apartheid in dat land.
Los van de vraag of het een mooi liedje is, zoiets doe je toch niet? 

Stel dat ik Erika gewoon een mooi liedje vind... dan krijg ik terecht iedereen over me heen vanwege de nazitijd waarin het werd gezongen door de Duitsers.
Welnu, wat Herms Niel (schrijver van Erika) was voor de nazi's, was Koos du Plessis voor blanke apartheid-aanhangers. 

Je bevestigt voortdurend het beeld dat ik inmiddels van je heb. Je bent vervult van kwaad en haat, Ik begrijp alleen nog niet de lol die je daarvan ondervindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Willempie:

Je bevestigt voortdurend het beeld dat ik inmiddels van je heb. Je bent vervult van kwaad en haat, Ik begrijp alleen nog niet de lol die je daarvan ondervindt.

Ik heb je uitgenodigd tot inhoudelijk commentaar, helaas is dat dus te veel gevraagd.  
Het bevestigt ook het beeld dat ik van jou heb, wat dat betreft kunnen we elkaar een hand geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, ik kan de argumentatie van @Dat beloof ik eigenlijk wel begrijpen. Als een op zichzelfstaand mooi lied een zeer duistere achtergrond kent, kun je het lied dan nog vrijelijk delen? En maakt het dan verschil of de schrijver zelf slechte dingen gedaan heeft, en of het lied uit kwaadaardige motieven geschreven heeft, en of dat het lied in een kwaadaardige context gebruik werd of wordt?

Ik vind die vraag echter soms best wel lastig. Onder het gelinkte YouTube-filmpje van 'Erika' zie ik geen hele grote controverse over het lied in de comments. Dat kan betekenen dat alle commentatoren nazi's zijn of ironiserend doen alsof (dat laatste is zo'n beetje traditie onder video's van totalitaire propaganda), maar ook dat zij het lied blijkbaar prima kunnen loskoppelen van het vele gebruik door de nazi's. Het lied zelf is inhoudelijk immers een onschuldig niemandalletje.
Ook onder de tweede video van Koos (de eerste heeft de comments uitgeschakeld) zie ik weinig controverse in de paar (Afrikaanse) comments, maar ik lees verder wel dat hij inderdaad cultureel geboycot is vanwege de Apartheids-achtergrond. De vraag is dan: werkte hij daar actief aan mee met zijn liederen, of was hij helaas in de verkeerde tijd en huidskleur geboren en wilde hij in alle onschuld gewoon mooie liederen schrijven?

Dit raakt natuurlijk ook direct aan de moderne cancel-cultuur. Die kan soms terecht zijn, maar soms ook te kort door de bocht en te wispelturig. Moet iemand een complete heilige zijn om van diens culturele uitingen te mogen genieten, en zo niet, waar ligt dan precies de grens?
En wie bepaalt die grens dan, daar je nu eenmaal niet enkel op basis van persoonlijke voorkeuren iemands carrière potentiëel om zeep kan helpen? Is daarvoor de wet voldoende, of is er een universele set van morele waarden die wetgeving en tijdsgeest overstijgt? Ik geloof van wel, maar gek genoeg doen niet weinig 'cancellers' dat weer niet.

Misschien dat jij, @Dat beloof ik, hier kunt toelichten waar bij jou precies de grenzen liggen tussen cancellen en niet-cancellen en welke (universele) waarden je daarbij als leidraad neemt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik heb je uitgenodigd tot inhoudelijk commentaar, helaas is dat dus te veel gevraagd.  
Het bevestigt ook het beeld dat ik van jou heb, wat dat betreft kunnen we elkaar een hand geven.

Mag Stef Bos nog wel van je? Of maakt die ook deel uit van jouw boze wereld?

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Mag Stef Bos nog wel van je? Of maakt die ook deel uit van jouw boze wereld?

Ja hoor.  Stef Bos mag wel. Overigens, de Afrikaanse vrouw waar hij hier mee zingt is Amanda Strydom. Tijdens ďe apartheid naam zij daar openlijk afstand van. En dat heeft jouw zanger in de verste verte nooit gedaan.

@Robert Frans dank voor je inhoudelijke en doordachte reactie, en buitengewoon zinnige en verhelderende bijdrage. Ik ben niet van de precieze grenzen. Maar hier ligt in deze dus het verschil: Zij was ook artiest,  al tijdens apartheid, maar nam daar toen openlijk afstand van, in plaats van een houding aan te nemen zoals we die omschrijven met de term "Ich habe es nicht gewusst".

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Mag dit wel van je? Of ook niet?

Je laat nu precies zien,  waarschijnlijk zonder dat het je bedoeling is, waar ik hier boven ook al schreef. Je hebt een liedje.  En je hebt de manier waarop het wordt gebracht , of de omgeving waarin het wordt gebruikt. Als deze man dit en mooi liedje vindt, moet hij dat vooral zingen. Misschien vindt hij Erika ook wel een leuk liedje.

Ben je trouwens nog een keer van plan om inhoudelijk op mij in te gaan,  of blijft het bij laag bij de grond schoppen? 

Het ging mij dus niet om het liedje maar om de zanger....

Nu even een mooi liedje. 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je laat nu precies zien,  waarschijnlijk zonder dat het je bedoeling is, waar ik hier boven ook al schreef. Je hebt een liedje.  En je hebt de manier waarop het wordt gebracht , of de omgeving waarin het wordt gebruikt. Als deze man dit en mooi liedje vindt, moet hij dat vooral zingen. Misschien vindt hij Erika ook wel een leuk liedje.

Ben je trouwens nog een keer van plan om inhoudelijk op mij in te gaan,  of blijft het bij laag bij de grond schoppen? 

Het ging mij dus niet om het liedje maar om de zanger....

Nu even een mooi liedje. 

 

Dank je. Deze is speciaal voor jou!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

Dank je. Deze is speciaal voor jou

Jaja, het is nu wel duidelijk dat je erg boos bent op mij. Zou je misschien toch eens wat mee moeten doen, al die opgekropte agressie dat is niet gezond hoor.

Ondertussen is nog steeds niet duidelijk waarom je nu Du Plessis in stuurde, en of je nu inziet dat die man echt  niet kan.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Jaja, het is nu wel duidelijk dat je erg boos bent op mij. Zou je misschien toch eens wat meer moeten doen, al die opgekropte agressie dat is niet gezond hoor.

Ondertussen is nog steeds niet duidelijk waarom je nu Du Plessis in stuurde, en of je nu inziet dat die man echt  niet kan.

Je liedje is trouwens wel mooi en treffend. Er zit een kern van waarheid in. Ik ben trouwens niet boos op je hoor en nog nooit geweest ook. Ik ben gewoon niet zo'n liefhebber van het uitsluiten van mensen. En ik heb ontdekt dat Nederlanders helemaal niet zoveel beter zijn dan andere volkeren. Ik heb ook ontdekt dat ik zelf niet beter ben dan andere mensen. Mijn vader had een gruwelijke hekel aan Duitsers. Dat had natuurlijk een emotionele oorzaak (ze hadden zijn papa vermoord) maar het was niet redelijk. Gelukkig zag hij dat later in zijn leven ook wel in en werd hij wat milder. Dat jij Koos du Plessis haat zegt meer over jezelf dan over Koos du Plessis (over wie je trouwens helemaal niets weet). Je zult het wel weer erg vervelend en gemeen van me vinden maar ik zie het als opgekropte woede die ergens op gericht moet worden omdat die een uitweg nodig heeft. Net zoals de woede van mijn inmiddels overleden vader een uitweg nodig had. Zo werkt ook min of meer het zondebokmechanisme zoals in de theorie van René Girard. Zo heb je altijd een volk of mensen nodig als zondebok. Zelf ben je natuurlijk veel beter maar dat kun je alleen maar voor jezelf bevestigen door met de vinger te kunnen wijzen naar mensen die in elk geval slechter zijn dan jijzelf. Kun je me een beetje volgen of is het weer allemaal maar onzin wat ik schrijf?

Ik hoop trouwens wel dat mensen hier muziek mogen blijven delen zonder aangevallen te worden door moreel verheven mensen zoals jou. En ja, dit bedoel ik net zo schertsend als het overkomt. Maar ik ben niet boos op je. Doe ermee wat je wilt.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Willempie:

Mijn vader had een gruwelijke hekel aan Duitsers. Dat had natuurlijk een emotionele oorzaak (ze hadden zijn papa vermoord) maar het was niet redelijk.

Het is dan ook zeer zwaar verteren geweest. Wat ze gezien hebben tijdens de wereldoorlog mag nooit maar dan ook nooit meer gebeuren. We horen veel verhalen en zien veel beelden, maar ik denk niet dat ze de gruwel ten volle kunnen weergeven. Toen ik van de tweelingen in Auschwitz hoorde, ben ik toch even in een kamer apart moeten gaan.

Wij vandaag nemen de vrede te vanzelfsprekend en strijden daarom te vaak onderling. Er is maar 1 vijand zoals er maar 1 God is. Hopelijk kiezen we merendeel voor God als de dag ooit komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Willempie:

Je liedje is trouwens wel mooi en treffend. Er zit een kern van waarheid in. Ik ben trouwens niet boos op je hoor en nog nooit geweest ook. Ik ben gewoon niet zo'n liefhebber van het uitsluiten van mensen. En ik heb ontdekt dat Nederlanders helemaal niet zoveel beter zijn dan andere volkeren. Ik heb ook ontdekt dat ik zelf niet beter ben dan andere mensen. Mijn vader had een gruwelijke hekel aan Duitsers. Dat had natuurlijk een emotionele oorzaak (ze hadden zijn papa vermoord) maar het was niet redelijk. Gelukkig zag hij dat later in zijn leven ook wel in en werd hij wat milder. Dat jij Koos du Plessis haat zegt meer over jezelf dan over Koos du Plessis (over wie je trouwens helemaal niets weet). Je zult het wel weer erg vervelend en gemeen van me vinden maar ik zie het als opgekropte woede die ergens op gericht moet worden omdat die een uitweg nodig heeft. Net zoals de woede van mijn inmiddels overleden vader een uitweg nodig had. Zo werkt ook min of meer het zondebokmechanisme zoals in de theorie van René Girard. Zo heb je altijd een volk of mensen nodig als zondebok. Zelf ben je natuurlijk veel beter maar dat kun je alleen maar voor jezelf bevestigen door met de vinger te kunnen wijzen naar mensen die in elk geval slechter zijn dan jijzelf. Kun je me een beetje volgen of is het weer allemaal maar onzin wat ik schrijf?

Ik hoop trouwens wel dat mensen hier muziek mogen blijven delen zonder aangevallen te worden door moreel verheven mensen zoals jou. En ja, dit bedoel ik net zo schertsend als het overkomt. Maar ik ben niet boos op je. doe ermee wat je wilt.

Ik kan je volgen en het is niet allemaal onzin wat je schrijft.
Maar jij bent degene die overal haat en woede aan koppelt.
Zo ook nu weer als je schrijft: 'dat jij Koos de Plessis haat'....
Werkelijk, waar haal je dat vandaan en waar is dat voor nodig?
En dat vul je dan nog eens aan met "Over wie je trouwens helemaal niets weet"
Je vult voor mij allerlei dingen in ( DBI haat Koos, DBI weet niets van Koos) , waarbij ik eigenlijk denk dat je dit doet op basis van hoe jij zelf denkt.
Tip: doe dat niet. Ik denk echt anders dan jij. 

 

Voor de 5e keer ga ik je nu vragen of je ook nog inhoudelijk wil reageren in plaats van je agressie op mij te richten.
Waarom? 

15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Of ik het mooie liedjes vind doet er niet toe. Je promoot hier met droge ogen 2 liedjes van een blanke christelijke Zuid-Afrikaan, uit de hoogtijdagen van de apartheid in dat land.
Los van de vraag of het een mooi liedje is, zoiets doe je toch niet? 

 

31 minuten geleden zei Willempie:

Mijn vader had een gruwelijke hekel aan Duitsers. Dat had natuurlijk een emotionele oorzaak (ze hadden zijn papa vermoord) maar het was niet redelijk.

Dat is overigens een heel goede reden om wél aan mensen een hekel te hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik kan je volgen en het is niet allemaal onzin wat je schrijft.
Maar jij bent degene die overal haat en woede aan koppelt.
Zo ook nu weer als je schrijft: 'dat jij Koos de Plessis haat'....
Werkelijk, waar haal je dat vandaan en waar is dat voor nodig?
En dat vul je dan nog eens aan met "Over wie je trouwens helemaal niets weet"
Je vult voor mij allerlei dingen in ( DBI haat Koos, DBI weet niets van Koos) , waarbij ik eigenlijk denk dat je dit doet op basis van hoe jij zelf denkt.
Tip: doe dat niet. Ik denk echt anders dan jij. 

 

Voor de 5e keer ga ik je nu vragen of je ook nog inhoudelijk wil reageren in plaats van je agressie op mij te richten.
Waarom? 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Voor de 5e keer ga ik je nu vragen of je ook nog inhoudelijk wil reageren in plaats van je agressie op mij te richten.
Waarom? 

Eigenlijk vond ik het niet eens een antwoord waard. Moeten alle mensen die in een bepaalde periode in een bepaald land zijn geboren en hebben geleefd geboycot worden? Ik zie daar het goede niet van in.

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Prachtig!

15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is overigens een heel goede reden om wél aan mensen een hekel te hebben. 

Er zijn inderdaad mensen die aan iedereen een hekel hebben. Over de reden of oorzaak daarvoor zouden we best een nieuwe draad kunnen starten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Willempie:
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Voor de 5e keer ga ik je nu vragen of je ook nog inhoudelijk wil reageren in plaats van je agressie op mij te richten.
Waarom? 

Eigenlijk vond ik het niet eens een antwoord waard. Moeten alle mensen die in een bepaalde periode in een bepaald land zijn geboren en hebben geleefd geboycot worden? Ik zie daar het goede niet van in.

Zo is deze discussie niet gelopen.
Ik stelde:  "Je promoot hier met droge ogen 2 liedjes van een blanke christelijke Zuid-Afrikaan, uit de hoogtijdagen van de apartheid in dat land. Los van de vraag of het een mooi liedje is, zoiets doe je toch niet? "
Vervolgens kwam jij met Stef Bos en Amanda Strydom, waarbij ik aangaf dat ook zij tijdens apartheid al optredend artiest was en juist openlijk stelling heeft genomen tegen de apartheid, terwijl Koos dat helemaal niet heeft gedaan.
Dat is dus precies een verschil tussen Koos du Plessis en Amanda Strydom dat ik maak, en nu kom je met
"Moeten alle mensen die in een bepaalde periode in een bepaald land zijn geboren en hebben geleefd geboycot worden?"
Nee, dat moet niet en dat stelde ik ook niet, zoals ik laat zien.

Door
-voortdurend je agressie op mij te richten,
-structureel verzoeken om inhoudelijk te blijven te negeren,
-en uiteindelijk met zo'n reactie te komen die nergens op slaat, 
laat je zien helemaal niet op het commentaar in te willen gaan.
Wat betreft klopt jouw zinnetje 'eigenlijk vond ik het niet eens een antwoord waard'.
Maar zet er dan niet zo'n ouwehoer-verhaal bij.
Ga lekker verder met luisteren naar Koos, één van de favorieten van de blanke Afrikanen tijdens de apartheid.
Dat jij uitgerekend hem, van de miljoenen artiesten die er zijn, ook tot jouw favorieten rekent zegt weer wat over jou.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zo is deze discussie niet gelopen.
Ik stelde:  "Je promoot hier met droge ogen 2 liedjes van een blanke christelijke Zuid-Afrikaan, uit de hoogtijdagen van de apartheid in dat land. Los van de vraag of het een mooi liedje is, zoiets doe je toch niet? "
Vervolgens kwam jij met Stef Bos en Amanda Strydom, waarbij ik aangaf dat ook zij tijdens apartheid al optredend artiest was en juist openlijk stelling heeft genomen tegen de apartheid, terwijl Koos dat helemaal niet heeft gedaan.
Dat is dus precies een verschil tussen Koos du Plessis en Amanda Strydom dat ik maak, en nu kom je met
"Moeten alle mensen die in een bepaalde periode in een bepaald land zijn geboren en hebben geleefd geboycot worden?"
Nee, dat moet niet en dat stelde ik ook niet, zoals ik laat zien.

Door
-voortdurend je agressie op mij te richten,
-structureel verzoeken om inhoudelijk te blijven te negeren,
-en uiteindelijk met zo'n reactie te komen die nergens op slaat, 
laat je zien helemaal niet op het commentaar in te willen gaan.
Wat betreft klopt jouw zinnetje 'eigenlijk vond ik het niet eens een antwoord waard'.
Maar zet er dan niet zo'n ouwehoer-verhaal bij.
Ga lekker verder met luisteren naar Koos, één van de favorieten van de blanke Afrikanen tijdens de apartheid.
Dat jij uitgerekend hem, van de miljoenen artiesten die er zijn, ook tot jouw favorieten rekent zegt weer wat over jou.

Mogen wij dan nog wel ons volkslied zingen in die logica? Of hoe zou dat eruit gezien hebben met een tijdsgeest van vandaag?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zo is deze discussie niet gelopen.
Ik stelde:  "Je promoot hier met droge ogen 2 liedjes van een blanke christelijke Zuid-Afrikaan, uit de hoogtijdagen van de apartheid in dat land. Los van de vraag of het een mooi liedje is, zoiets doe je toch niet? "
Vervolgens kwam jij met Stef Bos en Amanda Strydom, waarbij ik aangaf dat ook zij tijdens apartheid al optredend artiest was en juist openlijk stelling heeft genomen tegen de apartheid, terwijl Koos dat helemaal niet heeft gedaan.
Dat is dus precies een verschil tussen Koos du Plessis en Amanda Strydom dat ik maak, en nu kom je met
"Moeten alle mensen die in een bepaalde periode in een bepaald land zijn geboren en hebben geleefd geboycot worden?"
Nee, dat moet niet en dat stelde ik ook niet, zoals ik laat zien.

Door
-voortdurend je agressie op mij te richten,
-structureel verzoeken om inhoudelijk te blijven te negeren,
-en uiteindelijk met zo'n reactie te komen die nergens op slaat, 
laat je zien helemaal niet op het commentaar in te willen gaan.
Wat betreft klopt jouw zinnetje 'eigenlijk vond ik het niet eens een antwoord waard'.
Maar zet er dan niet zo'n ouwehoer-verhaal bij.
Ga lekker verder met luisteren naar Koos, één van de favorieten van de blanke Afrikanen tijdens de apartheid.
Dat jij uitgerekend hem, van de miljoenen artiesten die er zijn, ook tot jouw favorieten rekent zegt weer wat over jou.

De bovenstaande reactie staat zo bol van de aannames en drogredeneringen dat ik geen zin heb het alles te weerleggen. Pure verspilling van tijd en energie. Ik plaatste gewoon een lied dat ik mooi vind. Dat is alles. De tekst is als volgt, met de vetgemaakte zinnen door mij:

Trots skryf met bloed aan die wêreldkronieke
want die slag om Utopia gaan voort
die maag word gevul met debat en replieke
en al pratende pleeg mense moord

verkeerd lyk so reg en die erns is laf
en die waarheid klink net soos die leuen
maar sou 'n kind vra waarop stuur dit tog af
wat antwoord die pa dan die seun
eendag word honger gestil
word profesieë vervul
sal die bloed eindelik stol
kom die saak op die rol
eendag eendag word die onreg gewreek
eendag eendag word die boeie verbreek
en eendag sal kom sê vir hom
en eendag sal kom

 
maar amptelik word manke en krinke besteel
en pro deo kry die wyse n sot
want wat sleg is is reg
en wat reg is moet weg
en vyf jaarliks stem elk vir sy god
want elkeen moet stem of sy rug voel die lem

vir 'n leeu of 'n buffel of vark
want almal vaar mee
oor 'n kleurlose see
in 'n nuwe verkromde ou ark
maar eendag word honger gestil
word profesieë vervul
sal die bloed eindelik stol
kom die saak op die rol
eendag eendag word die onreg gewreek
eendag eendag word die boeie verbreek

en eendag sal kom sê vir hom
en eendag sal kom
eendag eendag
eendag eendag
en eendag sal kom

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mogen wij dan nog wel ons volkslied zingen in die logica? Of hoe zou dat eruit gezien hebben met een tijdsgeest van vandaag?

Is op zich niets mis mee. Al is de Nederlandse versie slechts een beroerde vertaling van de originele Franse versie. 

Vooral het 3e couplet van de originele Franse versie is goed, die heeft het alleen maar over vereniging.

 Ouvrouns nos rangs a d'anciens freres
De nous trop longtemps desunis
Belges, Bataves, plus de guerres
Les peuples libres sont amis
A jamais resserons ensemble
Les liens de fraternité
Et qu'un meme cri nous rassemble
Le Roi, la Loi, La Liberté.

12 minuten geleden zei Willempie:

. Ik plaatste gewoon een lied dat ik mooi vind. Dat is alles.

In je eerste post schrijf je zelf eigenlijk niet zo veel. Je zegt niets over de tekst maar noemt wel de naam van de zanger...🤣 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

@Robert Frans dank voor je inhoudelijke en doordachte reactie, en buitengewoon zinnige en verhelderende bijdrage. Ik ben niet van de precieze grenzen. Maar hier ligt in deze dus het verschil: Zij was ook artiest,  al tijdens apartheid, maar nam daar toen openlijk afstand van, in plaats van een houding aan te nemen zoals we die omschrijven met de term "Ich habe es nicht gewusst".

Maar dééd Koos dat dan ook? Ik heb nog wat verder rondgezocht op internet, maar kom die controverse niet echt tegen. Ik lees vooral dat hij veel betekent heeft voor de Afrikaanse taal en cultuur, omdat hij immers zijn liederen in het Afrikaans schreef.
Wellicht dat ik niet goed genoeg zoek, dat kan best, maar bij zo'n controverse zouden de zoekopdrachten toch meteen daarheen moeten leiden. Net zoals je bij het lied 'Erika' vrijwel meteen te lezen krijgt dat het volop door de Wehrmacht gezongen werd, zodat je bij jezelf al kan nagaan: hm, misschien toch niet zo'n goed idee om af te spelen nu.
Koos was echter wel blank inderdaad, net als de artieste die jij noemt, waardoor hij automatisch aan de verkeerde kant van de Afrikaanse geschiedenis stond. Althans, hij krijgt dan natuurlijk wel meteen het nadeel van de twijfel. Maar is dat altijd terecht?
Ik lees bijvoorbeeld nergens dat hij enkel bij blanke Afrikanen populair zou zijn. Misschien dat dat zo was en weet jij meer, dan houd ik me graag aanbevolen, maar ik heb dat niet gevonden. En als een blanke Afrikaan uit die tijd ook door zwarte Afrikanen graag beluisterd werd, is dat dan niet een flinke verzachtende omstandigheid?
Als bijvoorbeeld de joodse gemeenschap heel graag liederen zou horen van een Duitser uit de nazi-tijd, zou dat dan niet juist heel veel over die Duitser zeggen, ook als hij misschien niet openlijk afstand deed of kon doen van het nazi-regime?
Soms kan het natuurlijk wel duidelijk zijn waar iemand staat en het is sowieso logisch dat je mensen die aan de verkeerde kant staan niet meteen van harte vertrouwt. Maar tussen wantrouwen en boycotten zit nog een heel verschil.

Destijds prinses Máxima moest tijdens haar kennismaking afstand doen van de daden van haar vader, omdat die als minister meewerkte aan een fout regime. Haar familie stond dus ook aan de verkeerde kant van de geschiedenis, dus wilden veel mensen zeker weten dat zij dat afwees. Een wat verwrongen variant van de erfzonde blijkt dus nog altijd door te werken in het denken van zelfs de meest verlichte seculieren.
Zelf vond ik dat toch lastig, ondanks dat ik zelf wél in de erfzonde geloof, doch niet op die manier. In hoeverre moet iemand verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van anderen, of voor de omgeving waarin hij leeft? Waarom konden we bij Máxima er niet gewoon vanuit gaan dat zij niets met zulke regimes te maken wilde hebben, tenzij anders bewezen? En wat hadden we gedaan als zij meer mijn standpunt had ingenomen?
Als onze Koos weliswaar geen openlijk afstand nam van de Apartheid, maar het ook op geen enkele wijze promootte, is hij dan toch verantwoordelijk voor het meehelpen daaraan? Ben je altijd meteen vóór als je niet tegen kiest? En als hij wél afstand had genomen, had hem dat misschien niet zodanig in de problemen kunnen brengen, dat hij zijn werk voor de Afrikaanse taal en cultuur niet had kunnen uitvoeren? Zouden de baten dan misschien niet opwegen tegen de kosten?
Een vraag die mijns inziens niet zomaar te beantwoorden is, tenzij met meer kennis over zijn motieven en beweegredenen. En dan nog.

In een andere reactie zeg je dat de Duitsers-hatende opa redelijk handelt. Maar hoe begrijpelijk jouw reactie en de haat van die opa ook is (hij is daarin bepaald niet de enige opa of oma); de Duitsers van nu kun je niet het nazi-verleden aanrekenen. Je kunt ze dus niet op grond daarvan haten en ook niet steeds van ze verwachten dat ze openlijk afstand nemen van het nazi-regime.
En het zou me niet verbazen als je zelfs veel Duitsers uit de nazi-tijd nog niet eens alles kunt aanrekenen, want de propaganda van Hitler was enorm slinks, zodanig dat zelfs veel Auschwitz-slachtoffers pas bij aankomst doorkregen dat hen geen rustig boerderijleven of normaal werkkamp te wachten stond. Auschwitz werd ook pas tegen het einde van de oorlog ontdekt, na de bevrijding van Polen, waarna pas echt een schokgolf door de wereld ging.
Veel Duitsers hebben het dus écht niet geweten en de vraag in hoeverre het schuldige onwetendheid is, was toen en is nu bepaald niet gemakkelijk te beantwoorden. Zelfs rechtszaken tegen SS-ers en andere direct betrokkenen konden vrij complex zijn daarin, want ook zij kregen bewust niet alle informatie.
Trauma's kunnen dat beeld weliswaar vertroebelen en daar moeten we niet zomaar licht overheen stappen, maar het vertroebelde beeld mag voor ons geen norm zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik heb nog wat verder rondgezocht op internet, maar kom die controverse niet echt tegen. Ik lees vooral dat hij veel betekent heeft voor de Afrikaanse taal en cultuur, omdat hij immers zijn liederen in het Afrikaans schreef.

Ik wel. De man was lid van de ATKV ( Afrikaanse Taal- en Kultuurvereniging) een club die alleen open stond voor blanke Afrikaanse christenen (tot de apartheid eindigde). Hij kreeg daar ook een prijs van, voor zijn betekenis in de promotie van Afrikaanse taal en cultuur. En, zoals ik al schreef: hij heeft nooit afstand genomen van apartheid. En van apartheid kun je nu bepaald niet zeggen dat blanken in Zuid Afrika daar niet van wisten. Het land hing werkelijk vol met bordjes 'slegs blankes'.
Grappig is dan wel weer dat die vereniging ná de apartheid werd opengesteld voor andere etniciteiten en dat Stef Bos een paar jaar terug dezelfde prijs kreeg die Koos du Plessis in 1983 kreeg.

31 minuten geleden zei Robert Frans:

Destijds prinses Máxima moest tijdens haar kennismaking afstand doen van de daden van haar vader, omdat die als minister meewerkte aan een fout regime. Haar familie stond dus ook aan de verkeerde kant van de geschiedenis, dus wilden veel mensen zeker weten dat zij dat afwees. Een wat verwrongen variant van de erfzonde blijkt dus nog altijd door te werken in het denken van zelfs de meest verlichte seculieren.

Terecht.  Dat heeft niets te maken met erfzonde (trouwens niet voor niets een bijbels begrip.....). De vader was een oorlogsmisdadiger en heeft haar opgevoed.  Vertrouwen is goed, maar controleren is beter.

31 minuten geleden zei Robert Frans:

In een andere reactie zeg je dat de Duitsers-hatende opa redelijk handelt. Maar hoe begrijpelijk jouw reactie en de haat van die opa ook is (hij is daarin bepaald niet de enige opa of oma); de Duitsers van nu kun je niet het nazi-verleden aanrekenen. Je kunt ze dus niet op grond daarvan haten en ook niet steeds van ze verwachten dat ze openlijk afstand nemen van het nazi-regime.

Maar bekijk het eens door de ogen van iemand wiens vader is vermoord door Duitsers in de oorlog. Ik kan me heel goed het trauma en wantrouwen van die persoon jegens Duitsers voorstellen.  Overigens hadden mijn opa en vader ook een hartgrondige afkeer van Duitsers, maar zoiets slijt wel hoor. Ik ga tegenwoordig met het grootste plezier op vakantie naar dat mooie land. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Maar dééd Koos dat dan ook? Ik heb nog wat verder rondgezocht op internet, maar kom die controverse niet echt tegen. Ik lees vooral dat hij veel betekent heeft voor de Afrikaanse taal en cultuur, omdat hij immers zijn liederen in het Afrikaans schreef.
Wellicht dat ik niet goed genoeg zoek, dat kan best, maar bij zo'n controverse zouden de zoekopdrachten toch meteen daarheen moeten leiden. Net zoals je bij het lied 'Erika' vrijwel meteen te lezen krijgt dat het volop door de Wehrmacht gezongen werd, zodat je bij jezelf al kan nagaan: hm, misschien toch niet zo'n goed idee om af te spelen nu.
Koos was echter wel blank inderdaad, net als de artieste die jij noemt, waardoor hij automatisch aan de verkeerde kant van de Afrikaanse geschiedenis stond. Althans, hij krijgt dan natuurlijk wel meteen het nadeel van de twijfel. Maar is dat altijd terecht?
Ik lees bijvoorbeeld nergens dat hij enkel bij blanke Afrikanen populair zou zijn. Misschien dat dat zo was en weet jij meer, dan houd ik me graag aanbevolen, maar ik heb dat niet gevonden. En als een blanke Afrikaan uit die tijd ook door zwarte Afrikanen graag beluisterd werd, is dat dan niet een flinke verzachtende omstandigheid?
Als bijvoorbeeld de joodse gemeenschap heel graag liederen zou horen van een Duitser uit de nazi-tijd, zou dat dan niet juist heel veel over die Duitser zeggen, ook als hij misschien niet openlijk afstand deed of kon doen van het nazi-regime?
Soms kan het natuurlijk wel duidelijk zijn waar iemand staat en het is sowieso logisch dat je mensen die aan de verkeerde kant staan niet meteen van harte vertrouwt. Maar tussen wantrouwen en boycotten zit nog een heel verschil.

Destijds prinses Máxima moest tijdens haar kennismaking afstand doen van de daden van haar vader, omdat die als minister meewerkte aan een fout regime. Haar familie stond dus ook aan de verkeerde kant van de geschiedenis, dus wilden veel mensen zeker weten dat zij dat afwees. Een wat verwrongen variant van de erfzonde blijkt dus nog altijd door te werken in het denken van zelfs de meest verlichte seculieren.
Zelf vond ik dat toch lastig, ondanks dat ik zelf wél in de erfzonde geloof, doch niet op die manier. In hoeverre moet iemand verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van anderen, of voor de omgeving waarin hij leeft? Waarom konden we bij Máxima er niet gewoon vanuit gaan dat zij niets met zulke regimes te maken wilde hebben, tenzij anders bewezen? En wat hadden we gedaan als zij meer mijn standpunt had ingenomen?
Als onze Koos weliswaar geen openlijk afstand nam van de Apartheid, maar het ook op geen enkele wijze promootte, is hij dan toch verantwoordelijk voor het meehelpen daaraan? Ben je altijd meteen vóór als je niet tegen kiest? En als hij wél afstand had genomen, had hem dat misschien niet zodanig in de problemen kunnen brengen, dat hij zijn werk voor de Afrikaanse taal en cultuur niet had kunnen uitvoeren? Zouden de baten dan misschien niet opwegen tegen de kosten?
Een vraag die mijns inziens niet zomaar te beantwoorden is, tenzij met meer kennis over zijn motieven en beweegredenen. En dan nog.

In een andere reactie zeg je dat de Duitsers-hatende opa redelijk handelt. Maar hoe begrijpelijk jouw reactie en de haat van die opa ook is (hij is daarin bepaald niet de enige opa of oma); de Duitsers van nu kun je niet het nazi-verleden aanrekenen. Je kunt ze dus niet op grond daarvan haten en ook niet steeds van ze verwachten dat ze openlijk afstand nemen van het nazi-regime.
En het zou me niet verbazen als je zelfs veel Duitsers uit de nazi-tijd nog niet eens alles kunt aanrekenen, want de propaganda van Hitler was enorm slinks, zodanig dat zelfs veel Auschwitz-slachtoffers pas bij aankomst doorkregen dat hen geen rustig boerderijleven of normaal werkkamp te wachten stond. Auschwitz werd ook pas tegen het einde van de oorlog ontdekt, na de bevrijding van Polen, waarna pas echt een schokgolf door de wereld ging.
Veel Duitsers hebben het dus écht niet geweten en de vraag in hoeverre het schuldige onwetendheid is, was toen en is nu bepaald niet gemakkelijk te beantwoorden. Zelfs rechtszaken tegen SS-ers en andere direct betrokkenen konden vrij complex zijn daarin, want ook zij kregen bewust niet alle informatie.
Trauma's kunnen dat beeld weliswaar vertroebelen en daar moeten we niet zomaar licht overheen stappen, maar het vertroebelde beeld mag voor ons geen norm zijn.

Er zijn politiek gedreven moraalridders, die in hun eigen omgeving maar weinig om andere mensen geven en er zijn mensen die gewoon goed proberen te doen. Ik heb meer respect voor de laatsten. Er waren in Zuid-Afrika altijd lieve en zorgzame mensen die zich om minderbedeelden bekommerden, misschien wel meer dan in Nederland. De zogenaamde apartheidspolitiek (afzonderlijke ontwikkeling) was een academische oplossing van een Nederlander (Verwoerd) voor een probleem. Dat probleem was hoe je totaal verschillende bevolkingsgroepen in vrede naast elkaar kunt laten leven, zoals die bevolkingsgroepen dat zelf willen en gewend zijn. Hoe stuur je een land dat enerzijds een eerste wereldland is en waar anderzijds miljoenen mensen nog net zo leven zoals duizenden jaren geleden. En hoe bewaar je de vrede tussen tien verschillende Bantoestammen die elkaar onderling naar het leven staan? Hoe doe je dat? Hoe doe je dat dan met wetgeving bijvoorbeeld? En ja, er gebeurden heel slechte dingen waarvan je toentertijd in Zuid-Afrika af en toe wel eens hoorde of las, afhankelijk van welke kranten je las want er was nauwelijks sprake van perscensuur. The Rand Daily Mail bijvoorbeeld was bepaald niet regeringsgezind. Je kunt je dat nu niet meer voorstellen maar er was een mate van rust en vrede. Ook was er een redelijk onafhankelijke gerechtsmacht. Als je bijvoorbeeld een klacht tegen de politie indiende had de betreffende politie-eenheid een serieus probleem. Natuurlijk waren er ook grote hufters, vooral ook geïmmigreerde Nederlanders die inderdaad puur racistisch waren: de meesten waren echter helemaal niet racistisch en zelfs trots op de Bantoecultuur en -kunst in Zuid-Afrika. Maar het systeem faalde op vele fronten en was niet te handhaven. Heel veel blanken zagen dat maar waren tegelijkertijd bang dat het land in chaos zou vervallen. Ze hadden daar een paar heel slechte voorbeelden en een zeer negatief beeld van op het Afrikaanse continent (en niet geheel onterecht). Toch hebben de blanken zelf de macht overgedragen, ondanks hun angsten en zorgen. Daar is geen revolutie of burgeroorlog aan te pas gekomen. Niet dat ze er ooit enige erkenning voor hebben gekregen want het waren toch allemaal maar nazi's. Ik zie momenteel meer haat in Nederland dan toentertijd in Zuid-Afrika. Het spijt me. Ik besef dat ik mezelf nu voor de leeuwen gooi want het is een zeer politiek omstreden onderwerp maar ik spreek gewoon uit eigen ervaring. Ik heb hele lieve mensen gekend die lid waren van de Nasionale Party (en bewonderaars van Verwoerd, die bij de blanken nogal geliefd was) die zich zo'n beetje hun hele leven hebben ingespannen voor de zwarte bevolking. Hun dochter ook waarnaar ik hieronder een link plaats, om een beetje nuance te proberen aan te brengen. Het is maar een voorbeeld. In werkelijkheid zijn er vele helden en heldinnen zoals Ina. Die verdienen onze lof en steun i.p.v. afwijzing en wantrouwen omdat ze "toevallig" nu eenmaal in een bepaalde cultuur zijn opgegroeid.

https://tambani.co.za/about-tambani/

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid