Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 350
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is een prima vraag. Je zou ook kunnen antwoorden: ja, het was de Liefde die zich manifesteerde in de mens Jezus en de dood overwon, en de Liefde is God de Vader. God manifesteert (zich openba

In het banmeldtopic word je regelmatig genoemd; ik denk dat je Thorgrem bedoelt.  Allereerst dit topic, want je blijft eerst een toneelstukje spelen, voor je toegeeft Foppe te zijn. De vraag ri

Toch een contextafhankelijk woord. Slaat wat mij betreft op het hebben van een bepaalde gezagspositie. De Thora spreekt blijkbaar over mensen als goden omdat ze een bepaalde functie hebben gekregen va

Posted Images

30 minuten geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Thinkfree:

Ware christenen verhogen de christus net als thomas en belijden met de mond mijn Heere en mijn God.

Thomas deed dat niet. Het was een uitroep naar God omdat hij zo verbaasd was.

Tja, zo kun je het natuurlijk ook zien.

Dan blijft wel de vraag waarom Johannes deze uitroep van verbazing zo belangrijk vindt dat hij hem expliciet op deze wijze vermeldt.

Trouwens de reactie van Jezus zelf maakt mij duidelijk, dat Deze het niet als een uitroep van verbazing zag:

  • "Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven." Johannes 20:28-29 (NBG1951)

Wat bedoelde Jezus? "Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven, dat ik Here ben?" Of "Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven, dat ik Here en God ben?"

Jouw uitleg van de Bijbel blijft me verbazen, Sjako.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:


En Jezus geneest zieken, wekt doden tot leven, loopt over het water, beheerst de elementen, etc.  God is de Vader, God is de Zoon en God is de Heilige Geest. En omdat dat zo is kan er ook geen allerlei wind van leer in binnentreden. God heeft alles Zelf volbracht. 

God de Zoon, ook weer zo'n Roomse woordencombinatie die onbijbels is. Welja, waarom dan niet gelijk Maria, de Moeder van God? Of gaat dat te ver omdat dat er niet met de paplepel is ingegoten? Maar eigenlijk is het wel 'de' waarheid toch als Jezus God is? En als we dan nog verder doorredeneren dan kunnen we zelfs op een ogenschijnlijke "bijbelse" manier tot de conclusie komen dat Maria zonder zonde moet zijn geweest. Of zullen we die conclusie toch maar trekken, anders halen we Maria zo naar beneden, om met de woorden van @Thinkfree te spreken. En zo werd alles weer rechtgebreid en ging we verder op de doorgeslagen weg.

bewerkt door FBtje
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei FBtje:

God de Zoon, ook weer zo'n katholieke woordencombinatie die onbijbels is. Welja, waarom dan niet gelijk Maria, de Moeder van God? Of gaat dat te ver omdat dat er niet met de paplepel is ingegoten? Maar eigenlijk is het wel 'de' waarheid als Jezus God is. En als we dan nog verder doorredeneren dan kunnen we zelfs op een ogenschijnlijke "bijbelse" manier tot de conclusie komen dat Maria zonder zonde moet zijn geweest. Of zullen we die conclusie toch maar trekken, anders halen we Maria zo naar beneden... En zo werd alles weer rechtgebreid en ging we verder op de doorgeslagen weg.


Maria was inderdaad de moeder van God. Niks mis mee. Blijkbaar heb jij daar moeite mee maar ik in het geheel niet. Zij was echter niet zonder zonde. Zij en haar man Jozef offerden namelijk gewoon volgens de Joodse Wet (Lucas 2: 22-40). Zij brachten het offer van de armen, twee duiven.  Maar zij is wel de moeder van God ja. “Wees gegroet Maria, vol van genade, de Heer is met u”. Niks mis mee.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Wat bedoelde Jezus? "

Dat is niet zo heel moeilijk. Je kent de uitdrukking ongelovige Thomas toch? Hij kon niet geloven dat zijn Heer is opgestaan. Thomas kon geloven door te aanschouwen. Maar zalig iedereen die niet heeft aanschouwd maar toch gelooft dat Hij is opgestaan. Niet dat Jezus God is. Dan haal je de tekst uit zijn context.

19 minuten geleden zei Flawless victory:

Wees gegroet Maria, vol van genade, de Heer is met u”. Niks mis mee.

Nou ben je wel heel erg van slag…

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Flawless victory:


Maria was inderdaad de moeder van God. Niks mis mee. Blijkbaar heb jij daar moeite mee maar ik in het geheel niet. Zij was echter niet zonder zonde. Zij en haar man Jozef offerden namelijk gewoon volgens de Joodse Wet (Lucas 2: 22-40). Zij brachten het offer van de armen, twee duiven.  Maar zij is wel de moeder van God ja. “Wees gegroet Maria, vol van genade, de Heer is met u”. Niks mis mee.

Ik heb daar erg veel moeite mee ja, omdat het van veronderstellingen uitgaat die niet bijbels zijn. De kerk noemt het niet voor niets een ondoorgrondelijk mysterie en een geheim. Er staan veel dingen in de Bijbel die het verstand te boven gaan, maar niets wat tegen het verstand indruist. De drie-enheid met haar tegenstrijdige opvattingen van één God die tegelijkertijd drie personen is, valt duidelijk in de laatste categorie.

bewerkt door FBtje
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Flawless victory:

 Je bent stokongelovig. 

Dit is geen toffe opmerking. Geloof is iets persoonlijks. Jij kunt niet bewijzen of opleggen hoe anderen de bijbel moeten uitleggen. Ik heb niks met jouw uitleg en jij niks met die van mij. Maar toch zijn we allebei op onze eigen manier gelovig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit is geen toffe opmerking. Geloof is iets persoonlijks. Jij kunt niet bewijzen of opleggen hoe anderen de bijbel moeten uitleggen. Ik heb niks met jouw uitleg en jij niks met die van mij. Maar toch zijn we allebei op onze eigen manier gelovig. 

Je bent er nogal van slag van. Een moslim is ook gelovig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Flawless victory:

Je bent er nogal van slag van. Een moslim is ook gelovig.

Ik vraag me echt af hoe je beweren kunt dat iemand Jezus niet kent en stokongelovig is. Heb je enig idee hoe belachelijk dit klinkt? 

Wanneer heb jij Jezus voor het laatst gesproken? Zijn eigen discipelen konden Hem niet eens doorgronden. 

Maar jij kent 'm? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Hetairos:

Wat bedoelde Jezus? "

Dat is niet zo heel moeilijk. Je kent de uitdrukking ongelovige Thomas toch? Hij kon niet geloven dat zijn Heer is opgestaan. Thomas kon geloven door te aanschouwen. Maar zalig iedereen die niet heeft aanschouwd maar toch gelooft dat Hij is opgestaan. Niet dat Jezus God is. Dan haal je de tekst uit zijn context.

Toch kan ik jouw manier van reageren niet zo waarderen, Sjako.

Je reageer over het algemeen slechts op twee manieren: Of je geeft me gewoon geen antwoord meer, als je niets meer te zeggen hebt of je brengt gewoon iets naar voren dat niets met het onderwerp te maken heeft. Zo ook hier. We hebben het over de uitroep van Thomas, waarna ik jou aantoon dat je visie niet deugt door in te gaan op wat de Heer Thomas vervolgens antwoordt.

Maar jij negeert dat gewoon en begint vervolgens over een Nederlandse uitdrukking, die inhoudelijk niets met ons onderwerp te maken heeft. En dan heb je tegen over de 'tekst uit z'n context halen'. 

Dat je wilt vasthouden aan je eigen mening is je goed recht, maar ga niet voortdurend met me om alsof ik achterlijk ben. Dat siert je niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Jij kent Jezus echt helemaal niet. Je bent stokongelovig. 

Dit soort reacties roepen bij mij een zekere weerzin op tegen kerkdogma's. Het stapje naar vervolging van andersdenkenden wordt daardoor erg klein. De kerkgeschiedenis is niet zo fraai en dat komt ook door die intolerante dogmatische instelling. Je moet je daarvan bekeren en je excuses aanbieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Dit soort reacties roepen bij mij een zekere weerzin op tegen kerkdogma's. Het stapje naar vervolging van andersdenkenden wordt daardoor erg klein. De kerkgeschiedenis is niet zo fraai en dat komt ook door die intolerante dogmatische instelling. Je moet je daarvan bekeren en je excuses aanbieden.

Ik peins er niet over Willempie.  Moeder Maria wordt hier belachelijk gemaakt en het Godschap van Jezus Christus ontkend.  Dat Jezus zegt “ wie mij ziet heeft de Vader gezien” totaal overheen gestapt. En als je daar iets van zegt ben je zogenaamd van slag.  Op zo’n manier is iedereen gelovig. Zelfs moslims, want die geloven ook in de mens Jezus.  Zorg jij jou maar dat je jezélf bekeert in plaats van een ander eens even de les te lezen.  God is vlees geworden in Jezus Christus door de geboorte uit de maagd Maria.  Maria was fysiek de moeder van God toen Hij mens werd. Dat hoef je niet te geloven maar dan mag gewoon worden opgemerkt dat je stokongelovig bent. Daar hoeft de ander het niet mee eens te zijn.  Dat heeft niks met vervolging te maken, wat een flauwekul. Strakjes mag het woord christen niet meer gebruikt worden want dat herinnert aan kruistochten, strakjes moet de bijbel gecanceld worden want daar komt geweld in voor en ook homoseksuelen kunnen zich er beledigd over voelen, en ga zo maar door. Beetje volwassen worden hoor.  Pas maar op dat je tolerantie niet tot zouteloosheid verwordt.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Flawless victory:

Ik peins er niet over Willempie.  Moeder Maria wordt hier belachelijk gemaakt en het Godschap van Jezus Christus ontkend.  Dat Jezus zegt “ wie mij ziet heeft de Vader gezien” totaal overheen gestapt. En als je daar iets van zegt ben je zogenaamd van slag.  Op zo’n manier is iedereen gelovig. Zelfs moslims, want die geloven ook in de mens Jezus.  Zorg jij jou maar dat je jezélf bekeert in plaats van een ander eens even de les te lezen.  God is vlees geworden in Jezus Christus door de geboorte uit de maagd Maria.    Dat hoef je niet te geloven maar dan mag gewoon worden opgemerkt dat je stokongelovig bent. Daar hoeft de ander het niet mee eens te zijn.  Dat heeft niks met vervolging te maken, wat een flauwekul.

Johannes 3:16 wordt wel het evangelie in een notendop genoemd, Omdat dit de kern van de blijde boodschap is. Jij gaat er bepaalde voorwaarden aan toevoegen. Dan ben je niet bezig met de verspreiding of bevordering van het evangelie maar van menselijke leringen. De Bijbel heeft het over Gods Zoon waarin we mogen geloven en op wie wij mogen vertrouwen. Er staat nergens in de Bijbel dat we in de drie-eenheid moeten geloven om in aanmerking te komen voor Gods genade. Ik wil de dogma's niet bestrijden omdat ik geen splijtzwam wil zijn. Maar op dit moment jij een splijtzwam en daarom vermaan ik je als een broeder om daarmee op te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Johannes 3:16 wordt wel het evangelie in een notendop genoemd, Omdat dit de kern van de blijde boodschap is. Jij gaat er bepaalde voorwaarden aan toevoegen.


Ik voeg nergens voorwaarden aan toe.  Maria is de moeder van God. Dat schreef ik aan FBtje.  Dat is gewoon algemeen Christelijk geloof. Vervolgens beweert Sjako dat ik helemaal van slag zou zijn. Omdat hij niet kan geloven dat God mens werd door de geboorte uit de maagd Maria.  Als je behulpzaam wilt zijn binnen het Lichaam van Christus zul je je eigen inbreng moeten leren brengen en niet die van een ander aanvallen, ook al vind jij het scherp gesteld. Als je je nuttig wilt maken zou je Sjako kunnen  bevragen op zijn eigen beeld van Maria of waarom hij zoveel moeite heeft met de maagd Maria en de vleesgeworden God dat hij mensen die erin geloven “heel ergvan slag” noemt, en dat terwijl hij moderator is. Dat is gewoon belachelijkmaking cq discriminatie van het Algemeen Christelijk geloof en dat op een christelijk forum en dit niet door een atheïst maar door iemand die zegt gelovig christen te zijn!

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Flawless victory:


Ik voeg nergens voorwaarden aan toe.  Maria is de moeder van God. Dat schreef ik aan FBtje.  Dat is gewoon algemeen Christelijk geloof. Vervolgens beweert Sjako dat ik helemaal van slag zou zijn. Omdat hij niet kan geloven dat God mens werd door de geboorte uit de maagd Maria.  Als je behulpzaam wilt zijn binnen het Lichaam van Christus zul je je eigen inbreng moeten leren brengen en niet die van een ander aanvallen, ook al vind jij het scherp gesteld. Als je je nuttig wilt maken zou je Sjako kunnen  bevragen op zijn eigen beeld van Maria of waarom hij zoveel moeite heeft met de maagd Maria en de vleesgeworden God dat hij mensen die erin geloven “heel ergvan slag” noemt, en dat terwijl hij moderator is. Dat is gewoon belachelijkmaking cq discriminatie van het Algemeen Christelijk geloof en dat op een christelijk forum en dit niet door een atheïst maar door iemand die zegt gelovig christen te zijn!

 

Maria is niet de moeder van God en dat is ook niet het algemeen christelijk geloof, net zoals het niet een algemeen christelijk geloof is dat de Zoon dezelfde is als de Vader of dat de Zoon boven de Vader staat. Maria als de moeder van God? Dan zou God dus moeten gehoorzamen aan Maria. Nee, Maria was gehoorzaam aan God. Dat is wat Gods Woord ons hierover mededeelt. Ik ben absoluut geen voorstander van het gedachtengoed en de werkwijze van het WTG, en dat heb ik Sjako al vele malen medegedeeld. Maar je kunt geen on-Bijbelse leer bestrijden met een andere on-Bijbelse leer. Het gaat om de Waarheid, niet over de waarheid van Sjako, of die van mij of die van jou. Als je daar niet eens meer over van gedachten mag wisselen houdt elk gesprek op en dat zal toch niet de bedoeling zijn, hoop ik.. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Flawless victory:

Ik voeg nergens voorwaarden aan toe.  Maria is de moeder van God. Dat schreef ik aan FBtje.  Dag is gewoon algemeen Christelijk geloof. Vervolgens beweert Sjako dat ik helemaal van slag zou zijn. Omdat hij niet kan geloven dat God mens werd door de geboorte uit de maagd Maria.  Als je behulpzaam wilt zijn binnen het Lichaam van Christus zul je je eigen inbreng moeten leren brengen en niet die van een ander aanvallen, ook al vind jij het scherp gesteld.

Misschien mag ik met de volgende gedachte de angel wat uit het debat halen. Toen Jezus werd geboren uit Maria was zij niet meer of minder dan de moeder van Gods Zoon; niet van God zelf.

Pas toen Hij opstond uit de dood, was de status van Jezus van mens, veranderd in God/mens. Pas ná zijn opstanding, eigenlijk pas ná Zijn hemelvaart!, kunnen we dus zeggen dat Jezus onze God is, want naar de mens hebben wij Hem natuurlijk nooit gekend. Dat laatste puur, omdat de Vader alles in handen heeft gegeven van de Zoon.

De geboorte van Jezus geeft Maria dus geen speciale kenmerken mee, die haar anders maken dan andere vrouwen. Ze was Godvruchtig en geboren in de stam van Juda; haar roeping om de moeder te zijn van Jezus Christus was natuurlijk bijzonder. Maar dat geldt alleen vanuit de mens gezien. Naar God toe, was Maria niet meer dan een dienstmaagd, die zich naar eer en geweten kweet van de taak die haar was opgedragen/overkomen.

Als je dan toch een discussie op touw wilt zetten: vraag je dan eens af, waarom het belangrijk is dat niet Jozef de vader van Jezus was. Heb je daar wel eens over nagedacht?

@Willempie

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Maria is niet de moeder van de Zoon van God maar wel van de Zoon des mensen.

Dus niet de moeder van God, dat kan niet. Enkel de moeder van Jezus zijn lichamelijke natuur, zijn Godheid komt niet bij zijn moeder vandaan dat kan ook niet.

Het is voor mij ook betekenisvol dat Jezus zichzelf de Mensenzoon noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Het is voor mij ook betekenisvol dat Jezus zichzelf de Mensenzoon noemt.

Zeker, zijn titels hebben betekenis als hij zichzelf mensenzoon noemt refereert hij naar zijn waarachtige menselijke natuur.

Als hij zichzelf Gods Zoon noemt refereert hij naar zijn Goddelijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Zeker, zijn titels hebben betekenis als hij zichzelf mensenzoon noemt refereert hij naar zijn waarachtige menselijke natuur.

Als hij zichzelf Gods Zoon noemt refereert hij naar zijn Goddelijke natuur.

Dus volledig menselijk en volledig goddelijk. Juist daarom kan Hij als middelaar optreden tussen God en de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:
13 minuten geleden zei Hetairos:

Als je dan toch een discussie op touw wilt zetten: vraag je dan eens af, waarom het belangrijk is dat niet Jozef de vader van Jezus was. Heb je daar wel eens over nagedacht?

@Willempie

Omdat Jezus dan niet Gods zoon zou zijn maar gewoon een mens.

;)  Eigenlijk is het een beetje een nadenkertje. Natuurlijk zou Jezus dan 'slechts' een mens zijn. Maar dan nog zou Jezus het in z'n hart kunnen weten, dat Hij vanuit God geboren zou zijn. Je zou degenen de kost moeten geven, die dat, tot in onze tijd aan toe, beweren.

Maar volgens de Joodse traditie lag de verantwoording voor de opvoeding van de zoon bij de vader. Als Jozef dus de vader van Jezus was geweest, was hij ook verantwoordelijk geweest voor de opvoeding van Jezus. Maar het punt is, dat Jozef zelf gewoon een zondig mens was met al zijn beperkingen. Hij was ook niet vrij van zonde natuurlijk. Dus was ook Jezus niet vrij van zonde geweest als Jozef de verantwoording had gehad. Als de vader een slaaf van de zonde is, is zijn kind dat automatisch ook.

Daarom is Jezus direct verwekt door de Heilige Geest, zodat God letterlijk zijn vader zou zijn en Hij zijn kind buiten de zonde om kon opvoeden. 

En nu komt het springen van de vlo: Dat betekent dus ook dat Maria een gewoon meisje was. Als moeder was zij niet verantwoordelijk voor de opvoeding van haar zoon. En omdat ook het doorgeven van de zonde via het menselijk zaad gewoon een duimzuig-verhaal is, hoefde ze ook langs die weg niet speciaal te zijn.  

22 minuten geleden zei Thinkfree:

Maria is niet de moeder van de Zoon van God maar wel van de Zoon des mensen.

Ik wil niet muggenziften, hoor, maar als de moeder gewoon een mens is en de zoon wordt verwekt door Gods geest, hoe noem je die zoon dan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid