Spring naar bijdragen

Gij zult niet doden...

Aanbevolen berichten

Ik las elders dat Gij zult niet doden, niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. 

Maar is dat wel zo? 

Bedenk dat God na het uitspreken van dit gebod aan Jozua de opdracht geeft het beloofde land binnen te trekken en alles wat hij tegenkomt te doden. 

Dus doden in oorlogstijd valt niet onder dit gebod? Er zal wellicht een verschil zijn tussen doden en moorden. Mogelijk speelt ook een rol wie de opdrachtgever is. Ben je dat zelf of is dat God? Interessant is dat men zelfs bij onopzettelijke mensdoding een offergave moest brengen. 

Dus de hamvraag: is het gebod gij zult niet doden wel duidelijk genoeg? 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik las elders dat Gij zult niet doden, niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. 

Maar is dat wel zo? 

Bedenk dat God na het uitspreken van dit gebod aan Jozua de opdracht geeft het beloofde land binnen te trekken en alles wat hij tegenkomt te doden. 

Dus doden in oorlogstijd valt niet onder dit gebod? Er zal wellicht een verschil zijn tussen doden en moorden. Mogelijk speelt ook een rol wie de opdrachtgever is. Ben je dat zelf of is dat God? Interessant is dat men zelfs bij onopzettelijke mensdoding een offergave moest brengen. 

En hoe zit het met zelfverdediging? Voorbeeld, een politieagent word aangevallen door een man met een mes en schiet deze dood? Dit is ook iemand doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verplaats je eens in een Rus die momenteel wordt opgeroepen om in Oekraïne oorlog te voeren.   Weigeren kan problemen opleveren, we weten hoe het Kremlin is.   Maar door ten strijde te trekken corrumpeer je jezelf en uiteindelijk ben je nog dood ook.   Verdedigen is een andere zaak, toezien hoe de Russen je vrouw verkracht en je kinderen vermoord is een andere kwestie.   Tegen geweld mag je je verdedigen.  Proportioneel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hermanos2:

Maar is dat wel zo? 

...........

Duidelijk is minstens, dat er verschillende omstandigheden zijn, zodat het letterlijk nemen van dit gebod niet ten allen geldt. Zo ook als het gaat om een uiterste verdediging van jezelf of een naaste, als er geen andere mogelijkheden (meer) voorhanden zijn.

Wat wel geldt het lijkt me, als het vooral gaat om het doden van de ander ten eigen gerieve. Dus uitsluitend om je eigen zinnen door te drijven. Misschien is dit ook nog wat simpel en kort door de bocht gedacht, maar wat ik aan wil geven is dat de omstandigheden en de intentie er alles toe doen.

18 minuten geleden zei Hermanos2:

Bij euthanasie krijg je een spuitje. Je wordt niet doodgeslagen. 

Ik denk dat dat niet zoveel uit zal maken welk middel je gebruikt.

Maar je zou hetgeen ik schreef door kunnen trekken naar omstandigheden van ondraaglijk en zinloos lijden, als de dood al in zicht is. Maar ik begrijp, dat dit voor velen een onderwerp is, waar men maar liever niet over nadenkt.

Totdat de dreiging en zekerheid van de dood met ondraaglijk lijden je eigen leven of dat van een geliefden binnen komt daveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Verplaats je eens in een Rus die momenteel wordt opgeroepen om in Oekraïne oorlog te voeren.   Weigeren kan problemen opleveren, we weten hoe het Kremlin is.   Maar door ten strijde te trekken corrumpeer je jezelf en uiteindelijk ben je nog dood ook.   Verdedigen is een andere zaak, toezien hoe de Russen je vrouw verkracht en je kinderen vermoord is een andere kwestie.   Tegen geweld mag je je verdedigen.  Proportioneel.

Helaas is dit niet de eerste keer dat mensen zich gedwongen voelen om te strijden terwijl ze niet willen. Nazi Duitsland heeft ook vele mannen gedood die dienst weigerde.

https://www.trouw.nl/nieuws/het-nein-van-lange-heinz~b2054bf1/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Jaren terug zag ik een mini serie over een aantal mensen in Nazi's Duitsland, een van hen was soldaat. Hij werd bevolen om mensen te executeren. Dat deed hij met tegenzin. Toen een van hen nog leefde en werd bevolen om de persoon te doden liep hij zonder wat te zeggen op zijn slachtoffer af en doden hem/haar. De man was zo bang dat als hij weigerde dat ze hem zouden doden. In mijn ogen is dit geen moord/doodslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei 010:

En hoe zit het met zelfverdediging? Voorbeeld, een politieagent word aangevallen door een man met een mes en schiet deze dood? Dit is ook iemand doden.

Als hier een inbreker mijn gezin zou bedreigen met mes of vuurwapen dan zou ik hem, als ik de kans ertoe krijg, doodslaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Als hier een inbreker mijn gezin zou bedreigen met mes of vuurwapen dan zou ik hem, als ik de kans ertoe krijg, doodslaan. 

Ook dit valt onder zelfverdediging. 

bewerkt door 010
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei 010:

Jaren terug zag ik een mini serie over een aantal mensen in Nazi's Duitsland, een van hen was soldaat. Hij werd bevolen om mensen te executeren. Dat deed hij met tegenzin. Toen een van hen nog leefde en werd bevolen om de persoon te doden liep hij zonder wat te zeggen op zijn slachtoffer af en doden hem/haar. De man was zo bang dat als hij weigerde dat ze hem zouden doden. In mijn ogen is dit geen moord/doodslag.

In mijn ogen is dat gewoon moord in jouw voorbeeld.  Het is een bekende tactiek in de diverse legers: als jij weigert te doden dan doden we jou.

In de praktijk gingen veel Duitse soldaten uiteindelijk toch nog dood.  En daarnaast werden ook hun vrouwen en dochters nog vermoord, verkracht e.d.    Hitler had mss enkele honderdduizenden mannen kunnen doden, maar uiteindelijk had hij toch moeten zwichten voor pacifisme.  Het probleem is dat 'de gewone man' bereid is te moorden en te verkrachten.  Dat zien we nu ook in Rusland; het Kremlin en de kerk zeggen dat het moet, dus doet men het.

Ik ga uit van individuele verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

In mijn ogen is dat gewoon moord in jouw voorbeeld.  Het is een bekende tactiek in de diverse legers: als jij weigert te doden dan doden we jou.

In de praktijk gingen veel Duitse soldaten uiteindelijk toch nog dood.  En daarnaast werden ook hun vrouwen en dochters nog vermoord, verkracht e.d.    Hitler had mss enkele honderdduizenden mannen kunnen doden, maar uiteindelijk had hij toch moeten zwichten voor pacifisme.  Het probleem is dat 'de gewone man' bereid is te moorden en te verkrachten.  Dat zien we nu ook in Rusland; het Kremlin en de kerk zeggen dat het moet, dus doet men het.

Ik ga uit van individuele verantwoordelijkheid.

Ik ben benieuwd hoe jij zal reageren als je gedwongen word om zoiets te doen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei 010:

Ik ben benieuwd hoe jij zal reageren als je gedwongen word om zoiets te doen.....

Dat kun je niet weten voordat het gebeurd.   Maar mensen op commando dood maken ga ik niet doen.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Dat kun je niet weten voordat het gebeurd.   Maar mensen op commando dood maken ga ik niet doen.   

Ik denk dat de kans groot is dat jij dat wel doet. Ken je het experiment van Milgram? In dat experiment werd mensen voorgehouden dat ze mee deden aan experiment om mensen beter te laten leren. In werkelijkheid deden ze mee aan een experiment om te laten zien hoe gevoelig mensen zijn voor autoriteit. Kort samengevat, mensen gingen onschuldige mensen stroomstoten geven ook al wisten ze dat dit slecht was voor de andere partij. Bekijk dit filmpje maar eens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hermanos2:

Maar is dat wel zo? 

Er staat in de 10 geboden "gij zult niet moorden". 

Juridisch gezien is moord het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van het leven van een ander. 

Uiteraard draait het bij de rechtbanken om de vraagstukken al of niet (en in hoeverre) wettig en opzettelijk. Daarvoor gaf Hopper idd. een goed voorbeeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Hebreeuwse werkwoord רצח (ratsach) heeft een breder scala aan betekenissen, waarbij het over het algemeen destructieve activiteit beschrijft, inclusief betekenissen "breken, aan stukken slaan" en "moorden". De T'naCH heeft meerdere werkwoorden voor doden en maakt eveneens een duidelijk onderscheid tussen het vergieten van onschuldig bloed en het doden als het gepaste gevolg van een 'misdaad' zoals voor overspel, afgoderij, waarzeggerij, homoseksualiteit, etc. Ook was het goddelijke gebod alle mensen, inclusief vrouwen en zuigelingen te doden van naburge volken natuurlijk niet iets dat als רצח kon worden beschouwd, en iedere religieuze Is¡raeli kent het verschil tussen het doden van een terroristische Palestijn om je volksgenoten te beschermen en het doden van een joodse volksgenoot -- het eerste is een deugd, het tweede is een zware misdaad.

Tegenwordig denken we er - m.i. gelukkig - anders over.

Link naar bericht
Deel via andere websites