Spring naar bijdragen

Gij zult niet doden...


Aanbevolen berichten

Op 21-6-2022 om 09:53 zei Hermanos2:

Dus de hamvraag: is het gebod gij zult niet doden wel duidelijk genoeg? 

Tuurlijk de wet stelt niets anders(en is de grens tussen liefde en haat) dan het contrast tussen liefde en haat.

Als je lief hebt dood je niet, als je haat bij je draagt dan is het je begeerte te doden.

Zo simpel is het, het uiterste van de wet is je leven te geven voor je vijanden meer liefde tonen kan niet.

De grens van het goede van de wet(het contrast tussen liefde en haat) is rechtvaardigheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 137
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maar in Deut. 9:6 staat de heer God geeft jullie dit land niet omdat jullie goed zijn, want jullie zijn koppig en ongehoorzaam volk. Er werd gezegd; God in het OT is de God van bloedvergieten en

Ik wist niet dat God jou als woordvoerder en rechter heeft aangewezen. 

Het is een basiswet. Je kunt het vergelijken met een grondwet. De grondwet geeft de basis aan maar in de uitwerking van de geboden die aan de wet hangen komen de situaties aan bod die afwijkingen zijn

1 uur geleden zei fyg:

 

nergens in de bijbel lees ik dat het volk Kanaanieten Godlozen waren

 

 

In Deuteronomium 9:4 kom ik het al tegen. Dat ze verdreven werden vanwege hun slechtheid. 

46 minuten geleden zei Thinkfree:

 

Als je lief hebt dood je niet

Wat als iemand ondraaglijke pijn heeft en geen enkel uitzicht op herstel? 

Een huisdier laten we ook inslapen. 

(Ik begrijp wat je schrijft. Ik ben ook geen voorstander van doden en moorden. Maar ik probeer vast te stellen of we toch uitzonderingen maken).

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Wat als iemand ondraaglijke pijn heeft en geen enkel uitzicht op herstel? 

Een huisdier laten we ook inslapen. 

(Ik begrijp wat je schrijft. Ik ben ook geen voorstander van doden en moorden. Maar ik probeer vast te stellen of we toch uitzonderingen maken).

Op een gegeven moment houd het op voor het lichaam, wel is verstandig een goed balans daar in te vinden.

Je hebt pijnstilling voor ondragelijke pijn, m.i is het verstandig iemand zolang mogelijk in de genade tijd te laten verblijven omwille van zijn ziel.

Het gaat om de intentie van het hart.

Ik kan ook stellen; stel iemand is niet behouden maar heeft ondragelijke pijn en wil dood.

Jij steunt en helpt hem daarin vervolgens slaat die persoon zijn ogen op in de hel, is hij of zij jou dan dankbaar? (Hij wenst dan terug te zijn in het moment van de ondraaglijke pijn in de genade tijd)

Ik wil bij geen enkel persoon die in de hel terecht komt met zijn vinger naar mij kan wijzen dat ik genade tijd van hem heb afgepakt, maar allereerst toch echt voor zijn eigen bestwil hoe moeilijk het ook kan zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:

Wat als iemand ondraaglijke pijn heeft en geen enkel uitzicht op herstel?

Stekker eruit trekken, ofwel de medische behandeling staken. Waar nodig door (palliatieve) sedatie de pijn wegnemen, ook als door de daartoe benodigde hoeveelheid morfine de patiënt als 'bijwerking' zal komen te overlijden. Met deze twee oplossingen heeft zelfs de katholieke kerk geen problemen.

Maar niet zelf actief doden en ook niet daaraan meewerken.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Robert Frans:

Stekker eruit trekken, ofwel de medische behandeling staken. Waar nodig door (palliatieve) sedatie de pijn wegnemen, ook als door de daartoe benodigde hoeveelheid morfine de patiënt als 'bijwerking' zal komen te overlijden. Met deze twee oplossingen heeft zelfs de katholieke kerk geen problemen.

Maar niet zelf actief doden en ook niet daaraan meewerken.

Mee eens. Benieuwd of @Thinkfreedat ook is? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Stekker eruit trekken, ofwel de medische behandeling staken. Waar nodig door (palliatieve) sedatie de pijn wegnemen, ook als door de daartoe benodigde hoeveelheid morfine de patiënt als 'bijwerking' zal komen te overlijden. Met deze twee oplossingen heeft zelfs de katholieke kerk geen problemen.

Maar niet zelf actief doden en ook niet daaraan meewerken.

Afgezien van het feit dat je nu euthanasie aan het goedpraten bent, is er ook nog dit:

"Morfine is niet geschikt om de dood te bespoedigen of patiënten te sederen."

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/palliatieve-zorg-en-palliatieve-sedatie.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Barnabas:

Denk maar eens aan het verkrachten en daarna doden van kinderen zoals helaas praktijk is in ons eigen land.

 

Romeinen 12: 17-21

17 Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. 18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. 20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Flawless victory:

Romeinen 12: 17-21

17 Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. 18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. 20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ik zal mijn vijand niet in mijn huis binnen laten. Ik gooi wel een boterham naar buiten. 

Net zoals Jezus allerlei illustraties geeft moeten we ons afvragen of dit letterlijk genomen moet worden. 

We mogen geen wraak nemen. Dat is de boodschap. God komt wraak toe. Niet de onvolmaakte mens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik zal mijn vijand niet in mijn huis binnen laten. Ik gooi wel een boterham naar buiten.

Iemand die honger heeft is niet per se een vijand. Een vijand is iemand die uit is op je leven, en gooi je dat ook naar buiten?

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sandingisaskill:

Afgezien van het feit dat je nu euthanasie aan het goedpraten bent, is er ook nog dit:

Dan hanteer jij een andere definitie van euthanasie dan de gangbare. Normaliter wordt onder euthanasie verstaan het op verzoek van de patiënt beëindigen van diens leven. Ook de katholieke kerk verstaat dat eronder.
Het staken van een behandeling is geen euthanasie, ook niet als daardoor de dood van de patiënt (versneld) intreedt. En een behandeling mag altijd gestaakt worden als deze duidelijk geen zin meer heeft en de kwaliteit van leven niet (meer) bevordert of zelfs verslechterd.
Het verdoven (een betere term inderdaad; voor palliatieve sedatie wordt andere medicatie gebruikt) is ook geen euthanasie als de patiënt daardoor komt te overlijden; de verdoving heeft immers niet het overlijden tot doel, maar het verzachten tot wegnemen van het lijden.

Het zijn technische en soms wat arbitraire details, maar in beleidsvoering en in het strafrecht kan dit onderscheid wel heel belangrijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Robert Frans:

Dan hanteer jij een andere definitie van euthanasie dan de gangbare. Normaliter wordt onder euthanasie verstaan het op verzoek van de patiënt beëindigen van diens leven. Ook de katholieke kerk verstaat dat eronder.
Het staken van een behandeling is geen euthanasie, ook niet als daardoor de dood van de patiënt (versneld) intreedt. En een behandeling mag altijd gestaakt worden als deze duidelijk geen zin meer heeft en de kwaliteit van leven niet (meer) bevordert of zelfs verslechterd.
Het verdoven (een betere term inderdaad; voor palliatieve sedatie wordt andere medicatie gebruikt) is ook geen euthanasie als de patiënt daardoor komt te overlijden; de verdoving heeft immers niet het overlijden tot doel, maar het verzachten tot wegnemen van het lijden.

Het zijn technische en soms wat arbitraire details, maar in beleidsvoering en in het strafrecht kan dit onderscheid wel heel belangrijk zijn.

Als dit zonder toestemming van de zieke gebeurt, dan is het regelrechte moord en staat daarmee gelijk aan euthanasie. Verzachten van lijden is niet hetzelfde als lijden laten stoppen dmv geforceerde intreding van de dood.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sandingisaskill:

Als dit zonder toestemming van de zieke gebeurt, dan is het regelrechte moord en staat daarmee gelijk aan euthanasie. Verzachten van lijden is niet hetzelfde als lijden laten stoppen dmv geforceerde intreding van de dood.

Vanzelfsprekend moet het staken van de behandeling of het zwaar verdoven of sederen met toestemming van de patiënt zelf gebeuren. Net zoals dat bij het beginnen van een behandeling moet. Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat je dat er al in las, daar ik dat als een algemeen gedeeld standpunt beschouwde. Maar bij deze alsnog verduidelijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Robert Frans:

Vanzelfsprekend moet het staken van de behandeling of het zwaar verdoven of sederen met toestemming van de patiënt zelf gebeuren. Net zoals dat bij het beginnen van een behandeling moet. Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat je dat er al in las, daar ik dat als een algemeen gedeeld standpunt beschouwde. Maar bij deze alsnog verduidelijkt.

Dan hebben we het dus over euthanasie. Sterk af te raden, want lijden heeft nut voor zowel de zalige als de goddeloze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:

Mee eens. Benieuwd of @Thinkfreedat ook is? 

Dat hangt per of van situatie af, ik snap ook wel dat je een hersendode niet 200 jaar aan de apparaten kan houden.

Wat wel belangrijk is om samen naar de juiste balans te zoeken, omwille en ten beste van de patiënt en de mensen daaromheen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sandingisaskill:

Dan hebben we het dus over euthanasie. Sterk af te raden, want lijden heeft nut voor zowel de zalige als de goddeloze.

Het kunnen opdragen van je lijden aan Christus is een genadegift van God. Die kun je dus niet afdwingen en al helemaal niet bij anderen. Wij hebben de plicht waar mogelijk het lijden van mensen te verzachten, uiteraard binnen de morele grenzen van het Evangelie. Al het andere is aan God en aan God alleen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Robert Frans:

Het kunnen opdragen van je lijden aan Christus is een genadegift van God. Die kun je dus niet afdwingen en al helemaal niet bij anderen. Wij hebben de plicht waar mogelijk het lijden van mensen te verzachten, uiteraard binnen de morele grenzen van het Evangelie. Al het andere is aan God en aan God alleen.

En een teveel aan morfine is dus de grens over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hermanos2:

Ik zal mijn vijand niet in mijn huis binnen laten. Ik gooi wel een boterham naar buiten. 

Net zoals Jezus allerlei illustraties geeft moeten we ons afvragen of dit letterlijk genomen moet worden. 

We mogen geen wraak nemen. Dat is de boodschap. God komt wraak toe. Niet de onvolmaakte mens. 

Iemand die meent een ander in een gegeven situatie te mogen doden, zoals onder andere Barnabas meent, heeft kennelijk niet het geloofsvertrouwen dat God, de Allerhoogste, uitstekend in staat is zijn situatie op te lossen zonder dat die persoon de moord begaat.  

Op 1-7-2022 om 19:57 zei Barnabas:

Het is een basiswet. Je kunt het vergelijken met een grondwet. De grondwet geeft de basis aan maar in de uitwerking van de geboden die aan de wet hangen komen de situaties aan bod die afwijkingen zijn.

Jezus zegt dat het eerste en tweede gebod absoluut zijn, God liefhebben en je naaste als jezelf. Daarop zijn geen uitzonderingen, er staat daarom ook dat wij elkander niets schuldig hoeven te zijn dan elkaar lief te hebben. (Romeinen 13:8).

Alle andere geboden van de tien geboden kennen uitzonderingen. Ook het gebod: "Geen overspel plegen" kent een uitzondering waarbij een broer van een overleden broer nageslacht moet verwekken bij zijn schoonzus (mits zij nog geen kinderen heeft) en waarbij niets gezegd wordt over het al dan niet getrouwd zijn van die (nog levende) broer. In Genesis 38;8 doet Juda een beroep op deze wet (de zwagerwet). 

Een andere is: "gij zult niet stelen", wanneer de Israëlieten Egypte verlaten krijgen zij de opdracht om waardevolle voorwerpen van de hand van Egyptenaren te vragen. "Zo zult gij de Egyptenaren beroven" staat er. Duidelijk is dat daar enige rechrtvaardiging voor is vanwege het vele werk dat de Israëlieten in hun slavernij gedaan hadden. Exodus 3;22.

Dus ja, ook als het gaat om "niet doodslaan"zijn er vele situaties waarbij het idee van God en je naaste liefhebben het doden van anderen rechtvaardigt. Denk maar eens aan het verkrachten en daarna doden van kinderen zoals helaas praktijk is in ons eigen land.

Dus het gebod "gij zult niet doden" is niet duidelijk genoeg, de wet volgt met vele specificaties.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Flawless victory:

Iemand die meent een ander in een gegeven situatie te mogen doden, zoals onder andere Barnabas meent, heeft kennelijk niet het geloofsvertrouwen dat God, de Allerhoogste, uitstekend in staat is zijn situatie op te lossen zonder dat die persoon de moord begaat.  

 

Ik wist niet dat God jou als woordvoerder en rechter heeft aangewezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik wist niet dat God jou als woordvoerder en rechter heeft aangewezen. 

Mensen die menen dat ze in bepaalde situaties andermans leven mogen nemen denken inderdaad misschien dat God hen als woordvoerder en rechter heeft aangewezen. Scherp opgemerkt.  Zelf zie ik dat anders.  De wil van ieder mens zit van nature gekluisterd aan de zonde en wordt alleen door Gods genade bevrijd.  Ik constateer dat waar dat nog niet is gebeurd het geloofsvertrouwen nog niet aanwezig is. Zonder de reden daarvoor te bepalen, want daar hebben we het niet over. In jouw optiek ligt dat waarschijnlijk binnen het bereik van de dader. In mijn optiek ligt dat binnen het bereik van de souvereine wil van God.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2022 om 19:57 zei Barnabas:

Het is een basiswet. Je kunt het vergelijken met een grondwet. De grondwet geeft de basis aan maar in de uitwerking van de geboden die aan de wet hangen komen de situaties aan bod die afwijkingen zijn.

Jezus zegt dat het eerste en tweede gebod absoluut zijn, God liefhebben en je naaste als jezelf. Daarop zijn geen uitzonderingen, er staat daarom ook dat wij elkander niets schuldig hoeven te zijn dan elkaar lief te hebben. (Romeinen 13:8).

Alle andere geboden van de tien geboden kennen uitzonderingen. Ook het gebod: "Geen overspel plegen" kent een uitzondering waarbij een broer van een overleden broer nageslacht moet verwekken bij zijn schoonzus (mits zij nog geen kinderen heeft) en waarbij niets gezegd wordt over het al dan niet getrouwd zijn van die (nog levende) broer. In Genesis 38;8 doet Juda een beroep op deze wet (de zwagerwet). 

Een andere is: "gij zult niet stelen", wanneer de Israëlieten Egypte verlaten krijgen zij de opdracht om waardevolle voorwerpen van de hand van Egyptenaren te vragen. "Zo zult gij de Egyptenaren beroven" staat er. Duidelijk is dat daar enige rechrtvaardiging voor is vanwege het vele werk dat de Israëlieten in hun slavernij gedaan hadden. Exodus 3;22.

Dus ja, ook als het gaat om "niet doodslaan"zijn er vele situaties waarbij het idee van God en je naaste liefhebben het doden van anderen rechtvaardigt. Denk maar eens aan het verkrachten en daarna doden van kinderen zoals helaas praktijk is in ons eigen land.

Dus het gebod "gij zult niet doden" is niet duidelijk genoeg, de wet volgt met vele specificaties.

ik ben daar niet mee eens.

God laat toe dat Israëlieten waardevolle voorwerpen van Egyptenaren gaan stellen toen ze Egypte gingen verlaten. God laat dat toe om ze van hun daden te leren.

Maar het gebod zegt, gij zult niet stellen, onder welke omstandigheden. Jezus zei

Mozes heeft gezegd dat een man mag van zijn vrouw scheiden, want uw hart is van steen, daarom liet Mozes jullie te  scheiding,  daarom liet Mozes waardevolle voorwerpen stellen van Egyptenaren, want uw hart is van steen/hard. (Mat: 19:8,9)

Link naar bericht
Deel via andere websites

“Onze Heere Jezus Christus ging op volmaakte wijze om met elke verzoeking, verdrukking en traumatische ervaring die Hem trof. Wat Hij meemaakte, was erger dan wat enig mens ooit overkomen kan. Het moet daarom duidelijk zijn dat we de volmaakte overwinning over alle problemen alleen van Hem kunnen verwachten. Naarmate we worden veranderd naar Zijn beeld, zullen we ze te boven komen.”

John McArthur, “Alles in Hem”.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe haal je het in je hoofd? Puur vergif, deze opmerking van je. 

Overdrijf niet zo, drama queen. Laat ik het dan zo stellen: het geloofsvertrouwen van Jezus Christus binnenin de betreffende gelovige mag nog groeien in degene die werkelijk denkt dat hij iemand mag of moet vermoorden.

Onze Heere Jezus Christus ging op volmaakte wijze om met elke verzoeking, verdrukking en traumatische ervaring die Hem trof. Wat Hij meemaakte, was erger dan wat enig mens ooit overkomen kan. Het moet daarom duidelijk zijn dat we de volmaakte overwinning over alle problemen alleen van Hem kunnen verwachten. Naarmate we worden veranderd naar Zijn beeld, zullen we ze te boven komen.

Bron: John McArthur, “Alles in Hem”.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Flawless victory:

Overdrijf niet zo, drama queen. Laat ik het dan zo stellen: het geloofsvertrouwen van Jezus Christus binnenin de betreffende gelovige mag nog groeien in degene die werkelijk denkt dat hij iemand mag of moet vermoorden.

Onze Heere Jezus Christus ging op volmaakte wijze om met elke verzoeking, verdrukking en traumatische ervaring die Hem trof. Wat Hij meemaakte, was erger dan wat enig mens ooit overkomen kan. Het moet daarom duidelijk zijn dat we de volmaakte overwinning over alle problemen alleen van Hem kunnen verwachten. Naarmate we worden veranderd naar Zijn beeld, zullen we ze te boven komen.

Bron: John McArthur, “Alles in Hem”.

Ach meid, nu praat je al veel slimmer. Geloof mag bij iedereen groeien. Dat lijkt me een 'okee'. 

Vertrouwen ook! 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hermanos2 Als ik jou was zou ik zelf maar wat voorzichtiger zijn. Morgen staat er weer in de krant dat een “verward persoon” iemand heeft vermoord. Het idee dat dat onder bepaalde omstandigheden zou mogen van Jezus geeft daar ingang aan. 

7 minuten geleden zei Hermanos2:

Geloof mag bij iedereen groeien. 

Vertrouwen ook! 

Dat hangt er vanaf welk geloof en welk vertrouwen.  In principe mag elk soort geloof en elk soort vertrouwen groeien zolang zich dat in de persoon bevindt. De rechtspraak op aarde laat zich pas gelden na de eventuele daad. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid