Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Tot ongeveer mijn vijftiende levensjaar was ik van huis uit christen. Maar sindsdien ben ik atheïst en dat is nu ongeveer de laatste driekwart van mijn leven aangezien mijn leeftijd nu 60 jaar is. Richard Dawkins deed ooit een poging om de mate van godgelovigheid te classificeren en kwam daarmee met een spectrum of theistic probabilityIn dat spectrum ben ik een "de facto atheist".

 

Ik ben geïnteresseerd in wat christelijk gelovigen (christenen) zoal bezighoudt. Op het forum Geloofsgesprek werd ik opmerkzaam gemaakt op Credible en aldus kwam ik op dit forum terecht.

bewerkt door vegan-revolution
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Peter79:

Welkom! Waarom noem je je vegan-revolution?

Dat laat zich raden. Ik ben veganist. Nu ongeveer 35 jaar. De term "revolution" komt voort uit mijn overtuiging dat het terugdringen van veeteelt revolutionair veel goeds voor de mensheid gaat betekenen wegens een daardoor sterk verminderde aanslag op aardse hulpbronnen. 35 jaar geleden werd het aandeel veganisten in Nederland nog geschat op 0,2% en nu op 2%. In Israël is het aandeel veganisten inmiddels zelfs ruim 5%.

Er zijn zelfs christenen die vonden dat christendom en veganisme heel goed te combineren is hetgeen uitmondde in veganchurch.nl

bewerkt door vegan-revolution
Link naar bericht
Deel via andere websites

vegan had ik inderdaad geraden ;) maar revolution is voor uitleg vatbaar. Veganisten kunnen heel militant zijn; misschien ben je zelfs wel actief voor extinction rebellion. Zelf ben ik vegetarier en is de stap naar veganist me nog te groot. Ik maak kleine stapjes door koffiemelk te vervangen door sojamelk, etc. Het aanbod wordt gelukkig steeds beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Peter79:

Veganisten kunnen heel militant zijn; misschien ben je zelfs wel actief voor extinction rebellion.

Ik ben niet actief voor extinction rebellion. Ik zal wel wijzen op wat in mijn beleving de voordelen van veganisme zijn en ook vreedzame promotie van veganisme steunen, maar ik houd niet zo van dat schreeuwerige. Liever zie ik dat door goed argumenteren het veganisme verder komt dan door met de vuist op tafel te slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Waarom ben je atheïst geworden? Het feit dat je leest op een christelijk forum geeft toch aan dat je er een zeker verlangen naar hebt. Misschien kunnen we je helpen de waarheid terug te vinden?

De reden waarom ik atheïst ben geworden is omdat ik bijbelteksten niet in overeenstemming kon brengen met wat mij logisch toeschijnt. Bijvoorbeeld bijbelteksten in Genesis. Daar waar Jezus in de Evangeliën geschetst wordt als pleiter voor barmhartigheid en naastenliefde is dat mijns inziens een goed voorbeeld voor mensen hoe te handelen. Dat is voor mij een positief aspect van het christendom.

Wat is waarheid? Dat is in het algemeen een lastige vraag. Maar vaak is wel aan te geven hoe (on)waarschijnlijk het is dat iets waar is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei vegan-revolution:

De reden waarom ik atheïst ben geworden is omdat ik bijbelteksten niet in overeenstemming kon brengen met wat mij logisch toeschijnt. Bijvoorbeeld bijbelteksten in Genesis. Daar waar Jezus in de Evangeliën geschetst wordt als pleiter voor barmhartigheid en naastenliefde is dat mijns inziens een goed voorbeeld voor mensen hoe te handelen. Dat is voor mij een positief aspect van het christendom.

Wat is waarheid? Dat is in het algemeen een lastige vraag. Maar vaak is wel aan te geven hoe (on)waarschijnlijk het is dat iets waar is. 

Dit is niet te begrijpen. Als je de logica zoekt/volgt dan sluit OT en NT naadloos op elkaar aan. Bedenk dat Jezus vaker over de hel sprak dan over de hemel. Bedenk ook dat Jezus gezonden werd naar Israël. Niet naar de natiën. Zijn boodschap diende ertoe om God's volk gezond te maken en de diepere bedoeling van de wet nog eens uit te leggen. De apostelen gingen vervolgens naar de natiën om te vertellen dat ze zich bij Israël mochten aansluiten. Want redding is uit de joden. Dat is de waarheid die gebracht werd vanuit Israël en Jeruzalem. Daar begon het en daar eindigt het. Alle andere dingen die je leest is gefantaseerde flauwekul. Dwaalleer. 

Lees bijvoorbeeld Hosea en Zachariah. De eerste keer kwam Jezus als lam. The suffering servant. De volgende keer komt hij als leeuw van David. Dan gaan we ook de andere zijde van Jezus zien. 

bewerkt door Hermanos2
Aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei vegan-revolution:

Bedankt voor je uitleg, Hermanos2. Het lijkt erop dat je over het een en ander goed hebt nagedacht. Mijn moeite met de bijbel zit vooral in het scheppingsverhaal en de zondeval gecombineerd met hoe de toestand in de wereld is.

Gezien de alsmaar verslechterende toestand van deze wereld heb ik ervoor gekozen het bijbelse scheppingsverhaal te geloven. Nuchter en zakelijk gezien zijn de evolutie theorieën en het scheppingsverhaal lastig. Beiden doen een beroep op geloof en zijn mijns inziens niet met elkaar te combineren. 

Als je het geloof in een geestelijke wereld met onzichtbare wezens kunt opbrengen kunnen we verder praten. Want dat is onlosmakelijk verbonden met het bijbelse verhaal. 

Overigens komt de zondeval niet als zodanig in de bijbel voor. Net als Drieeenheid zijn het verzonnen begrippen die niet altijd bijdragen aan uitleg. 

Geloof je in gevallen engelen die de boel verpesten zoals in Genesis 6?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Geloof je in gevallen engelen die de boel verpesten zoals in Genesis 6?

Tsja, ik kan moeilijk een Scheppingsontwerp in de schoenen van gevallen engelen schuiven als beweerd wordt dat dit Scheppingsontwerp van God afkomstig is. En dat Scheppingsontwerp heeft tot gevolg dat wegens aardbevingen en andere natuurrampen onschuldige kinderen ondraaglijk lijden. Ik zie daar geen rechtvaardigheid in. Vandaar mijn moeite daarmee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei vegan-revolution:

Tsja, ik kan moeilijk een Scheppingsontwerp in de schoenen van gevallen engelen schuiven als beweerd wordt dat dit Scheppingsontwerp van God afkomstig is. En dat Scheppingsontwerp heeft tot gevolg dat wegens aardbevingen en andere natuurrampen onschuldige kinderen ondraaglijk lijden. Ik zie daar geen rechtvaardigheid in. Vandaar mijn moeite daarmee.

Ik herken het probleem. Velen worstelen daarmee. Ik kan ermee overweg omdat ik God niet zie als de oorzaak van het probleem maar als degene die verantwoordelijkheid neemt voor de oplossing. En Hij doet dat op een manier die volgens velen omslachtig, onrechtvaardig en traag is. En al helemaal niet liefdevol. En toch zal straks blijken dat dit de enige manier is die permanent houdbaar is. Al het andere is tijdelijk pleisters plakken terwijl de wonde niet geneest. 

Satan is de baas op aarde. Net als in het boek Job laat God hem zijn gang gaan. Als de mens tijdens beproeving kiest voor God dan is het ook oprecht. Dan weet Hij ook zeker dat het niet opnieuw fout gaat zoals bij de eerste mens. 

En Hij belooft dat dit lijden uit de herinnering uitgewist zal worden. Dus het is een kwestie van volhouden. En nu zal er ongetwijfeld wel een of andere forum slimmerik gaan beweren dat wij het heel erg goed hebben en kindjes in Afrika heel slecht. Daar ga ik niet in mee want welvaart betekent nog lang geen welzijn. 

Maar geloof in God houdt ook in dat je moet geloven in opstandige geestelijke wezens die niet in dienst willen staan van God. Maar zelf willen scheppen en heersen. Wetende dat ze uiteindelijk het onderspit zullen delven rest hen niets anders dan zoveel mogelijk onwetende mensen mee te sleuren, de afgrond in. Net als in de tijd van Noach hoeven dat geen slechte mensen te zijn. Maar wel onwetend of ontkennend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hermanos2:

Wetende dat ze uiteindelijk het onderspit zullen delven rest hen niets anders dan zoveel mogelijk onwetende mensen mee te sleuren, de afgrond in.

Dat klinkt nogal zinloos. Terwijl je toch al weet dat je het onderspit gaat delven zinloze rancuneuze acties ondernemen. Erg triest ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei vegan-revolution:

Tsja, ik kan moeilijk een Scheppingsontwerp in de schoenen van gevallen engelen schuiven als beweerd wordt dat dit Scheppingsontwerp van God afkomstig is. En dat Scheppingsontwerp heeft tot gevolg dat wegens aardbevingen en andere natuurrampen onschuldige kinderen ondraaglijk lijden. Ik zie daar geen rechtvaardigheid in. Vandaar mijn moeite daarmee.

Kan het niet zijn dat de schrijvers van de Bijbel met hun beste kennis ons iets pogen over te leveren?

Iets dat uit de lucht kwam, kennis bracht en de mens tot beschaving bracht wordt op iedere continent in het nalatenschap uitgebruld. De Bijbel noemt deze de gevallen engelen, zij maakten de nephilim uit mensen.

Blasfemie van te mijnen wegen, sorry peers: wat als de alien/gevallen engel de aarde terrascapete door de maan wat “perfecter” te plaatsen en meer water toe te voegen ? Dit gaat tegen de Bijbel in omdat de schrijvers het toe wijten aan God. Maar ik geloof persoonlijk ook ergens diep vanbinnen dat er meer dan 1 familie gered is. Ook de Aboriginals spreken van een grote vloed, Indische cultuur eveneens etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Kan het niet zijn dat de schrijvers van de Bijbel met hun beste kennis ons iets pogen over te leveren?

Iets dat uit de lucht kwam, kennis bracht en de mens tot beschaving bracht wordt op iedere continent in het nalatenschap uitgebruld. De Bijbel noemt deze de gevallen engelen, zij maakten de nephilim uit mensen.

Blasfemie van te mijnen wegen, sorry peers: wat als de alien/gevallen engel de aarde terrascapete door de maan wat “perfecter” te plaatsen en meer water toe te voegen ? Dit gaat tegen de Bijbel in omdat de schrijvers het toe wijten aan God. Maar ik geloof persoonlijk ook ergens diep vanbinnen dat er meer dan 1 familie gered is. Ook de Aboriginals spreken van een grote vloed, Indische cultuur eveneens etc.

Waarom zou er meer dan 1 familie gered zijn? Het bijbels verslag zit goed in elkaar. 

Als we het boek Henoch beschouwen als het eerste bijbel commentaar is de bijbel ineens zo klaar als een klontje. 

Ook een wereldwijde vloed is geen probleem. Kan best. Er zijn zelfs op grote hoogte resten van zeedieren gevonden. Probeer dat maar eens te verklaren. Oftewel het water stond zo hoog of die berg is omhoog geduwd door het water uit de diepte. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hermanos2:

Waarom zou er meer dan 1 familie gered zijn? Het bijbels verslag zit goed in elkaar. 

Als we het boek Henoch beschouwen als het eerste bijbel commentaar is de bijbel ineens zo klaar als een klontje. 

Ook een wereldwijde vloed is geen probleem. Kan best. Er zijn zelfs op grote hoogte resten van zeedieren gevonden. Probeer dat maar eens te verklaren. Oftewel het water stond zo hoog of die berg is omhoog geduwd door het water uit de diepte. 

Henoch voorspelde ook het einde, maar die kwam dan met een zondvloed. Hij moet tegen Lamech zeggen zijn zoon Noach te noemen omdat deze van de verwoesting gered zal worden.

Waarom er meerdere gered werden weet ik niet. Maar diverse culturen beelden in hun geschiedenis een identiek verhaal uit. En geen lokale tsunami die beschreven wordt, maar een vloed met als gevolg van een globale totale verwoesting.  Voor mij is de zondvloed wetenschap.  De oudere culturen leren mij veel meer over onze oorsprong dan beentjes in de grond, maar de Bijbel is finaal wel het anker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid