Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Mijn vader en de dominee van de kerk zijn al tientallen jaren goed bevriend. Alleen nu is er een breuk in de vriendschap ontstaan. De dominee wil namelijk graag alcohol, sigaretten en drugs ontmoedigen en zelfs verbieden omdat hij het niet vindt passen in het Christelijk karakter van de gemeenschap. Mijn vader is het helemaal eens met het drugs gedeelte, maar hij rookt als een schoorsteen en een goede borrel kan er ook altijd wel in bij hem. Dus hij was er op tegen dat de dominee sigaretten en alcohol gaat ontmoedigen. Dit heeft tot frictie geleidt tussen de twee mannen. 

Naar mijn mening ben ik het wel met de dominee eens. Ik vind drugs in dezelfde catogorie vallen als alcohol en sigaretten. 

Maar ik vroeg mij af is roken en drinken ook echt verkeerd volgens het geloof of niet? En als roken en drinken mag waar trek je dan de lijn? Mag soft drugs zoals wiet dan ook?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is of het nuttig is en of je God daarmee blij maakt. Voor mij de antwoord op beide vragen is nee. Drugs, alcohol en roken zijn zeker niet de genietingen van het eeuwige leven met God in het hiernamaals. Het zijn de demonen die deze verslavingsmiddelen aan de mens bieden (suggereren).

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wijngaard1990:

Beste mensen,

Mijn vader en de dominee van de kerk zijn al tientallen jaren goed bevriend. Alleen nu is er een breuk in de vriendschap ontstaan. De dominee wil namelijk graag alcohol, sigaretten en drugs ontmoedigen en zelfs verbieden omdat hij het niet vindt passen in het Christelijk karakter van de gemeenschap. Mijn vader is het helemaal eens met het drugs gedeelte, maar hij rookt als een schoorsteen en een goede borrel kan er ook altijd wel in bij hem. Dus hij was er op tegen dat de dominee sigaretten en alcohol gaat ontmoedigen. Dit heeft tot frictie geleidt tussen de twee mannen. 

Naar mijn mening ben ik het wel met de dominee eens. Ik vind drugs in dezelfde catogorie vallen als alcohol en sigaretten. 

Maar ik vroeg mij af is roken en drinken ook echt verkeerd volgens het geloof of niet? En als roken en drinken mag waar trek je dan de lijn? Mag soft drugs zoals wiet dan ook?

 

Heeft Jezus er eigenlijk iets over gezegd?  Eens even kijken.   Tabak kwam pas na de ontdekking van Amerika in de oude wereld.  Dus Jezus heeft er niks over gezegd.  Jezus veranderde water in wijn, dus  alcohol lijkt me uitermate christelijk. (Meneer pastoor drinkt ook miswijn in de kerk) Jezus riep immers op om hem te volgen!   Drugs zijn verboden bij wet en onwettelijke zaken ga ik niet aan raden.

 

P.S.  Roken moet natuurlijk wel buiten geschieden.  Binnen de sociale maatstaven van 2022 is het onfatsoenlijk om binnen te roken.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Wijngaard1990:

Beste mensen,

Mijn vader en de dominee van de kerk zijn al tientallen jaren goed bevriend. Alleen nu is er een breuk in de vriendschap ontstaan. De dominee wil namelijk graag alcohol, sigaretten en drugs ontmoedigen en zelfs verbieden omdat hij het niet vindt passen in het Christelijk karakter van de gemeenschap. Mijn vader is het helemaal eens met het drugs gedeelte, maar hij rookt als een schoorsteen en een goede borrel kan er ook altijd wel in bij hem. Dus hij was er op tegen dat de dominee sigaretten en alcohol gaat ontmoedigen. Dit heeft tot frictie geleidt tussen de twee mannen. 

Naar mijn mening ben ik het wel met de dominee eens. Ik vind drugs in dezelfde catogorie vallen als alcohol en sigaretten. 

Maar ik vroeg mij af is roken en drinken ook echt verkeerd volgens het geloof of niet? En als roken en drinken mag waar trek je dan de lijn? Mag soft drugs zoals wiet dan ook?

 

De borrel is hard drugs? 

Ik vind het consequent van de dominee. Als deze roken rond de kerk en meer wilt ontmoedigen, is dat lovenswaardig.

Alcohol is drugs he, waar is het onderscheid met cannabis? Ik zie het laatste als een kruid met bijwerkingen, zowel goed als slecht. Maar een legalisering bij alcohol was enkel om erger te voorkomen, de overlast liep de spuigaten uit. Een legalisering van wiet gaat tegen big pharma belangen in en we hebben gezien hoe deze politici daarmee lobbyen.

Maar sowieso is alle recreatief gebruik af te raden, wees nuchter en waakzaam want de duivel aast op zijn prooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er valt best wel wat over te zeggen. We hebben het leven gekregen van God en het is niet de bedoeling dat we er gewoontes op na houden om dat leven moedwillig te verkorten.

2Kor 7:1 7 Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken.

Met drugs en tabak verontreinigen we zowel ons vlees als onze geest. Dat is voor een Christen niet de bedoeling.

Titus 2:11,12 zegt dat we wereldse begeerten moeten verzaken.

Galaten 5:19-21 De werken van het vlees nu zijn openbaar, en die zijn: hoererij, onreinheid, een losbandig gedrag,  20 afgoderij, beoefening van spiritisme, vijandschappen, twist, jaloezie, vlagen van toorn, ruzies, verdeeldheid, sekten,  21 uitingen van afgunst, drinkgelagen, brasserijen en dergelijke. Aangaande deze dingen waarschuw ik U van tevoren, zoals ik U reeds van tevoren gewaarschuwd heb, dat wie zulke dingen beoefenen, Gods koninkrijk niet zullen beërven.

Het Griekse woord wat gebruikt wordt voor beoefening van spiritisme is far-ma-kia. Dit betekent letterlijk ‘drogerij’ of ‘genees- of tovermiddelen’. Drugs valt hieronder. Het leegt je geest, veroorzaakt hallucinaties etc en zo ben je een makkelijke prooi voor demonen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Alcohol is drugs he, waar is het onderscheid met cannabis? Ik zie het laatste als een kruid met bijwerkingen, zowel goed als slecht. Maar een legalisering bij alcohol was enkel om erger te voorkomen, de overlast liep de spuigaten uit. Een legalisering van wiet gaat tegen big pharma belangen in en we hebben gezien hoe deze politici daarmee lobbyen.

Maar sowieso is alle recreatief gebruik af te raden, wees nuchter en waakzaam want de duivel aast op zijn prooi.

Dit verandert mijn perspectief op de muurschildering "Het Laatste Avondmaal" van da Vinci volledig. Stelletje junkies. Als de wiet destijds al ontdekt was...

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Er valt best wel wat over te zeggen. We hebben het leven gekregen van God en het is niet de bedoeling dat we er gewoontes op na houden om dat leven moedwillig te verkorten.

2Kor 7:1 7 Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken.

Met drugs en tabak verontreinigen we zowel ons vlees als onze geest. Dat is voor een Christen niet de bedoeling.

Titus 2:11,12 zegt dat we wereldse begeerten moeten verzaken.

Galaten 5:19-21 De werken van het vlees nu zijn openbaar, en die zijn: hoererij, onreinheid, een losbandig gedrag,  20 afgoderij, beoefening van spiritisme, vijandschappen, twist, jaloezie, vlagen van toorn, ruzies, verdeeldheid, sekten,  21 uitingen van afgunst, drinkgelagen, brasserijen en dergelijke. Aangaande deze dingen waarschuw ik U van tevoren, zoals ik U reeds van tevoren gewaarschuwd heb, dat wie zulke dingen beoefenen, Gods koninkrijk niet zullen beërven.

Het Griekse woord wat gebruikt wordt voor beoefening van spiritisme is far-ma-kia. Dit betekent letterlijk ‘drogerij’ of ‘genees- of tovermiddelen’. Drugs valt hieronder. Het leegt je geest, veroorzaakt hallucinaties etc en zo ben je een makkelijke prooi voor demonen.

 

Of vaccins van vectors geoogst uit rituele kindermoorden. (Pharmakeia)

8 uur geleden zei sandingisaskill:

Dit verandert mijn perspectief op de muurschildering "Het Laatste Avondmaal" van da Vinci volledig. Stelletje junkies. Als de wiet destijds al ontdekt was...

Het is naar huidige kennis ouder dan de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Of vaccins van vectors geoogst uit rituele kindermoorden. (Pharmakeia)

Slaat werkelijk nergens op.

12 uur geleden zei sandingisaskill:

Als de wiet destijds al ontdekt was...

Volgens mij bestond dat al. Ik lees het in ieder geval terug in Henoch 1. Daar is het een uitvinding van gevallen engelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Slaat werkelijk nergens op.

Volgens mij bestond dat al. Ik lees het in ieder geval terug in Henoch 1. Daar is het een uitvinding van gevallen engelen.

Duizendtal kerken zijn het oneens met u ;) en ik eigenlijk ook.

 

En waar lezen we dat van wiet en gevallen engelen? In Henoch 8 lezen we wat ze leren. 

Henoch 8:1 And Azâzêl taught men to make swords and knives, and shields and breastplates, and made known to them the metals of the earth and the art of working them, and bracelets, and ornaments and the use of antimony, and the beautifying of the eyelids and all colouring tinctures.

(overgetypt dus sorry indien fouten).  The use of antimony zou als energie kunnen gezien worden. Batterijen.

Semjâzâ leert betoveringen en wortelstekken. 

Ik kan u verzekeren sjako, om iemand te betoveren gaat ge geen occult ritueel opstarten met cannabis maar iets veel meer psychedelisch. Als een meisje van 10 jaar cannabisolie (echte, THC en CBD) krijgt om haar epilepsie af te remmen, is dit dan pharmakeia? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sandingisaskill:

Op dag 3 werden de planten geschapen. Op dag 6 de mens. Die paar dagen tikken net in je voordeel.

En wat zei God over zijn flora? Dat alle flora op aarde door Hem voor ons gegeven is. Genesis 1:29.

Zo zijn veel natuurproducten puur vergif, maar ze passen het alsnog toe ziektes te bestrijden. Chemo bv. De manier waarop ze aan repressie deden, heeft een simpel kruid in drugs veranderd. Waar maar een handjevol naast de medicinale effecten zocht, is na de massale aandacht erop miljoen maal meer belangstelling in het recreatieve gekomen. Hierdoor ging de medicinale eigenschap naar de achtergrond en de recreatieve facetten werden meer doorgekweekt. Een bottleneck waar het originele reeds van verloren is.

Na de hele corona farce weet ik nu eens te beter hoe ze alternatieve geneesmiddelen stigmatiseren om hun verdienmodel in contrast met cijfers op de beurs te finetunen. De natuur in haar ongelimiteerde vorm is een God gegeven mensenrecht imo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sandingisaskill:

Dit verandert mijn perspectief op de muurschildering "Het Laatste Avondmaal" van da Vinci volledig. Stelletje junkies. Als de wiet destijds al ontdekt was...

Er zijn bv. archeologische vondsten gedaan in het Bijbelse Arad. 

Voor de ingang van het 'heilige der heiligen' van de tempel  (de plaats waar Gods aanwezigheid  verondersteld werd zich te laten voelen en waar alleen de hogepriester binnen mocht) lagen twee kalkstenen altaren, op één van die altaren is cannabis gevonden. 

 

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/30/cannabis-en-wierook-gevonden-op-altaren-uit-het-bijbelse-arad/

Citaat

 

Cannabis en wierook gevonden op altaren uit het Bijbelse Arad

De unieke bevindingen werpen een nieuw licht op de cultuspraktijken in het Bijbelse Juda, en doen veronderstellen dat cannabis opzettelijk gebruikt werd als psychoactieve stof - een stof die invloed heeft op de werking van de hersenen -, om extase te stimuleren als onderdeel van de cultusceremoniën. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Er zijn bv. archeologische vondsten gedaan in het Bijbelse Arad. 

Voor de ingang van het 'heilige der heiligen' van de tempel  (de plaats waar Gods aanwezigheid  verondersteld werd zich te laten voelen en waar alleen de hogepriester binnen mocht) lagen twee kalkstenen altaren, op één van die altaren is cannabis gevonden. 

 

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/30/cannabis-en-wierook-gevonden-op-altaren-uit-het-bijbelse-arad/

 

Klopt, dat is gevonden maar heeft niets met de bijbelse God te maken maar alles met de afgoden die de Israëlieten vaak dienden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Er zijn bv. archeologische vondsten gedaan in het Bijbelse Arad. 

Voor de ingang van het 'heilige der heiligen' van de tempel  (de plaats waar Gods aanwezigheid  verondersteld werd zich te laten voelen en waar alleen de hogepriester binnen mocht) lagen twee kalkstenen altaren, op één van die altaren is cannabis gevonden.

En als ik vannacht wat wiet in jouw tuin gooi ben je morgen ook een junk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cannabis was dan ook duizendtal jaren geen drugs, maar een medicinaal kruid. Nogal wiedes dat oudere culturen dit gebruikten zonder alle propaganda van vandaag daar rond heen. Cannabis was ook in deze cultuur medicinaal te krijgen tot de war on drugs. (Politieke lobbybelangen bij big pharma).

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik kan u verzekeren sjako, om iemand te betoveren gaat ge geen occult ritueel opstarten met cannabis maar iets veel meer psychedelisch. Als een meisje van 10 jaar cannabisolie (echte, THC en CBD) krijgt om haar epilepsie af te remmen, is dit dan pharmakeia? 

Met een beetje gezond verstand kan je al beredeneren dat drugs niet voor Christenen is. Het tast zowel je geest als je lichaam aan. Iets waar Paulus al voor waarschuwde.

7 uur geleden zei Fundamenteel:

De natuur in haar ongelimiteerde vorm is een God gegeven mensenrecht imo.

Onzin. De natuur kan je ook misbruiken. Drugs kost duizenden mensen per jaar hun leven.

9 uur geleden zei Fundamenteel:

Duizendtal kerken zijn het oneens met u ;) en ik eigenlijk ook.

 

Dit schrijft Wim Jongeman die Henoch vertaalt en bestudeerd heeft. 
Opmerkingen bij Sectie 9: De geurige bomen

In dit gedeelte Henoch wordt meegenomen op een andere reis. In het begin, in 24.1, is het misschien een vulkaan. Dan weer de zeven bergen, 24.2-3, dit keer met meer details. 
Van 24.3 tot 25.6 zijn er geurige bomen. Het klinkt als cannabis voor mij. De beschrijving in 25.6 van het “overbrengen van de geur in de botten”, is een nogal passende beschrijving van het roken daarvan. Het deel waar wordt gezegd, in 25.4, dat “niemand gezag heeft om die aan te raken”, zou ook het huidige verbod vertegenwoordigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Wijngaard1990

Jezus veranderde water in wijn.
Daar heb je al je antwoord op alcohol: geen probleem.

Verder is recent bekend geworden dat ook de oude Joden wiet gebruikten (net als alle andere volken in de Levant)
https://www.jpost.com/judaism/first-known-evidence-of-cannabis-used-in-early-judaic-ceremony-found-629699 
Dus daar heb je je antwoord op drugs: geen probleem.

Wat betreft roken, daarover is in de Bijbel niets terug te vinden, maar aangezien de Joden wiet gebruikten kun je gevoeglijk aannemen dat ook dit geen probleem is.

Ik weet dat deze vaststellingen er moeilijk ingaan bij 21-eeuwse christenen, en dat kun je dan ook lezen in de reacties hierboven.
Helaas, er is niets anders van te maken dan dat ik hier schrijf.
Ik ben echter bang dat je dominee moeilijk op andere gedachten is te brengen.
Maar eerlijk: een boek als Openbaringen kan iemand toch moeilijk zónder stimulerende middelen hebben geschreven?

 

 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Cannabis was dan ook duizendtal jaren geen drugs, maar een medicinaal kruid. Nogal wiedes dat oudere culturen dit gebruikten zonder alle propaganda van vandaag daar rond heen. Cannabis was ook in deze cultuur medicinaal te krijgen tot de war on drugs. (Politieke lobbybelangen bij big pharma).

Exact, en dat wordt nog wel eens vergeten door moderne christenen.

In  het recept van zalfolie (Exodus 30:23-24) wordt 'kaneh-bosm'  genoemd. Dat is heel lang in allerlei vertalingen verkeerd vertaald, maar het is in feite cannabis.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Daar heb je al je antwoord op alcohol: geen probleem.

Alcohol hoeft geen probleem te zijn als je maar niet dronken wordt. Een glaasje wijn of zo is niks mis mee.

15 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat betreft roken, daarover is in de Bijbel niets terug te vinden, maar aangezien de Joden wiet gebruikten kun je gevoeglijk aannemen dat ook dit geen probleem is.

Als je m’n eerdere reactie hebt gelezen is dat voor Christenen dus wel een probleem.

16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In  het recept van zalfolie (Exodus 30:23-24) wordt 'kaneh-bosm'  genoemd. Dat is heel lang in allerlei vertalingen verkeerd vertaald, maar het is in feite cannabis.

Ik kan me voorstellen dat dit voor de geur was. Maar het gaat vooral om het roken van cannabis wat schadelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Met een beetje gezond verstand kan je al beredeneren dat drugs niet voor Christenen is. Het tast zowel je geest als je lichaam aan. Iets waar Paulus al voor waarschuwde.

Onzin. De natuur kan je ook misbruiken. Drugs kost duizenden mensen per jaar hun leven.

Dit schrijft Wim Jongeman die Henoch vertaalt en bestudeerd heeft. 
Opmerkingen bij Sectie 9: De geurige bomen

In dit gedeelte Henoch wordt meegenomen op een andere reis. In het begin, in 24.1, is het misschien een vulkaan. Dan weer de zeven bergen, 24.2-3, dit keer met meer details. 
Van 24.3 tot 25.6 zijn er geurige bomen. Het klinkt als cannabis voor mij. De beschrijving in 25.6 van het “overbrengen van de geur in de botten”, is een nogal passende beschrijving van het roken daarvan. Het deel waar wordt gezegd, in 25.4, dat “niemand gezag heeft om die aan te raken”, zou ook het huidige verbod vertegenwoordigen. 

Wilt u aub antwoorden op de vraag van medisch gebruik bij een kind? Er zijn mensen die een normaler leven kunnen leiden door medicinaal gebruik. Is dit dan vergelijkbaar met recreatief gebruik? 

Er is een verschil tussen tiental joints per dag roken dan je dag met een druppel medicinale olie te starten, niet waar?

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Exact, en dat wordt nog wel eens vergeten door moderne christenen.

In  het recept van zalfolie (Exodus 30:23-24) wordt 'kaneh-bosm'  genoemd. Dat is heel lang in allerlei vertalingen verkeerd vertaald, maar het is in feite cannabis.

Het is best mogelijk. De KJV vertaalde het als olijfolie en kalmoes echter.

Het is wel duidelijk dat zo een plantje toen minder werkzaam was dan vandaag na intensieve selectie. Volgens mij zagen ze daar geen kwaad maar heil in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid