Spring naar bijdragen

Ook Lelystad kiest voor vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

 

*Ook in Lelystad kozen de gemeenteleden een vrouwelijke ouderling en diaken. Opmerkelijk genoeg was dat nádat de synode daarover besloten had.  Bewuste kerkelijke ongehoorzaamheid dus met als afweging wat zwaarder weegt gehoorzaamheid aan het kerkverband dat regels oplegt die door hen niet begrepen worden of... 

Twintig jaar gewacht !!! Dus phew ik snap best dat hun geduld nou wel 's op is. 

 Volgens hen is het jammer dat er zo weinig probleembewustzijn is geweest in de synode over die gemeenten die zich genoodzaakt zien vrouwen in het ambt te benoemen.  Dat vond ik ook zo opvallend.. "genoodzaakt".   Waarom die noodaak? Ik denk dat het een gewetenskwestie is.  Als er in de Schrift geen bezwaar bestaat tegen ambtelijke dienst door vrouwen kun je dat niet meer met je geweten verenigen om dat te verbieden. Denk ik. Wat denken jullie? 

 

*Dat las ik hier: 

https://www.nd.nl/geloof/protestant/1126884/na-twintig-jaar-geduld-krijgt-deze-kerk-in-lelystad-vrouwelijke?alo=9d31596086fa45228dac977e7c0378a2_282566&frommail=true&utm_source=Middagnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Anne-van-Olst-nieuwe-directeur-EH---Een-school-als-plaats-van-hoop-in-tijden-van-spanning--&utm_content=news-read-more

Citaat

De gemeente gaat lijnrecht in tegen de CGK-synode, die vorige maand uitsprak dat vrouwen geen dominee, ouderling of diaken mogen worden. De Lelystadse dominee Peter Roosendaal zat in het bestuur van die synode. ‘Dat brengt natuurlijk spanning met zich mee, maar die zit in het hele kerkverband’, zegt kerkenraadsvoorzitter Jan Korf daags na de ambtsdragersverkiezing in Lelystad. 

 

Citaat

 

Diverse samenwerkingsgemeenten waarvan de christelijk-gereformeerden deel uitmaken, gingen Lelystad voor. In IJmuiden besloot men in juni 2019 als eerste om ook vrouwen tot de ambten toe te laten. Andere gemeenten volgden, zoals in Arnhem, Nieuwegein, Hilversum, Deventer en Rotterdam.

Afgelopen najaar besloot de eerste niet-samenwerkingsgemeente, de bijna vijfduizend leden tellende gemeente in Zwolle, vrouwen te benoemen. De zondag nadat de synode besloot dat dit niet mag, duidde de kerkenraad dit in een kanselboodschap als ‘blikvernauwing’ en ‘een miskenning voor alle vrouwen in onze gemeente die zich met hart en ziel inzetten’. De kerkenraad liet weten dat het besluit van de synode niets verandert aan het Zwolse beleid. Half mei benoemde de gemeente vier vrouwelijke ambtsdragers.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2022 om 04:34 zei Petra.:

Ik denk dat het een gewetenskwestie is.  Als er in de Schrift geen bezwaar bestaat tegen ambtelijke dienst door vrouwen kun je dat niet meer met je geweten verenigen om dat te verbieden. Denk ik. Wat denken jullie? 

Helemaal mee eens, ik zie het als gewetenskwestie.

Maar tegelijk oog houden op wat God verlangt op basis van de bijbel, ons geweten kan het wel eens mis hebben.

Dus ook van de nieuwe situatie (wel vrouwen in het ambt) geen regel maken, maar dit als een gewetenskwestie behouden en ieder in zijn waarde laten over de keuze die hierin gemaakt wordt.

God zal wel duidelijk maken wat wijs is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Helemaal mee eens, ik zie het als gewetenskwestie.

Maar tegelijk oog houden op wat God verlangt op basis van de bijbel, ons geweten kan het wel eens mis hebben.

Dus ook van de nieuwe situatie (wel vrouwen in het ambt) geen regel maken, maar dit als een gewetenskwestie behouden en ieder in zijn waarde laten over de keuze die hierin gemaakt wordt.

God zal wel duidelijk maken wat wijs is.

@Petra Vrouwen in het ambt is niet toegestaan. Dat is geen gewetenskwestie. Goeiemoggel stelt terecht dat ons geweten het mis kan hebben. Het is een tijdelijke maatregel die God zelf regelen zal. Wij zullen dit geduldig afwachten en niet voorbarig handelen.

Onder het mom van vrijheid in Christus is de wereld al veel te ver afgedwaald van gezonde leer. Waarom kunnen we geen geduld opbrengen? 

Ik krijg voortdurend de indruk dat de bijbel niet gelezen wordt. Alleen nog maar de commentaren van anderen. Maar niet van God zelf. Hoe triest. 

In een paar dagen heb je zomaar de hele bijbel gelezen. Dik duizend bladzijden. Nee, in plaats daarvan liever cherry picking en daarmee het hele verhaal uit het oog verliezen. 

De 6000 jaren zijn voorbij. Zoals de bijbel zegt is de bruidegom vertraagd. Wij hoeven er alleen maar voor te zorgen dat we bij de wijze maagden horen en niet bij de dwaze. Kunnen we zelfs dat nog niet opbrengen? 

God vraagt om geloof. Dat kan menigeen nog wel opbrengen. Maar vertrouwen in God's manier van handelen wordt steeds zeldzamer. 

Lees het boek Petra. Je bent er al zolang over bezig dat het tijd wordt om al die losse kralen eens aan elkaar te rijgen. Dan zul je ook zien dat God's idee over vrijheid en rechtvaardigheid anders is dan het onze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

@Petra Vrouwen in het ambt is niet toegestaan.

Dat is het wel. 

Maar idd nog niet overal. Het ligt er maar aan welke kerk/gemeente je het vraagt. De meningen verschillen nogal hierover, dat is zeker zo. 

 

Citaat

Dat is geen gewetenskwestie

In dat interview van mijn topicstart is het voor de kerk in Lelystad wel een gewetenskwestie. (Dat is wat zij zelf zeggen). 

Dus misschien het dat voor jou niet maar voor hen wel. Dat kan toch. 

 

Citaat

Ik krijg voortdurend de indruk dat de bijbel niet gelezen wordt. Alleen nog maar de commentaren van anderen. Maar niet van God zelf. Hoe triest. 

 

Sja daar zeg je wat. Ik denk dat iedereen die wat over de Bijbel zegt het wel zelf leest en ook zelf interpreteert. Daarom zijn er zoveel verschillende meningen, terwijl iedereen meent dé waarheid te verkondigen.

Maar als iedereen dé Ware bedoeling leest, dan zijn veel verschillen en zelfs tegenstrijdigheden allemaal waarheid.                                                                                                       Dat is een mogelijkheid. Maar het zou ook kunnen dat niet iedereen het zelf juist interpreteert. 

Ikzelf heb er te weinig kennis van om op mijn eigen interpretaties te bouwen. Vandaar dat ik graag te rade ga bij mensen die ervoor gestudeerd hebben. Theologen en Bijbelwetenschappers bv.  Vandaar dat ik ook o.a. de verslagen van de synode van Meppel en Goes van de GKV bestudeerd heb. Daar zijn commissies geweest van theologen die zich jarenlang over dit vraagstuk gebogen hebben. Zij kwamen op een wel toegestaan, goed onderbouwd ook vond ik het.

 

Hoe doe jij dat ?  Verdiep je je ook in alle voor- en tegens ?  

Luister je naar commentaren van anderen? 

Of lees je alleen in de Bijbel en vertrouw je erop dat jij het wel juist interpreteert ? 

Maar hoe weet je dan zeker of je het wel juist hebt ? 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2022 om 04:34 zei Petra.:

Als er in de Schrift geen bezwaar bestaat tegen ambtelijke dienst door vrouwen kun je dat niet meer met je geweten verenigen om dat te verbieden. Denk ik. Wat denken jullie?

Ik begrijp je helemaal, we leven immers in de 21e eeuw.
Echter, de rol van de vrouw volgens de Bijbel is duidelijk. 
De Bijbel zet vrouwen neer als rechteloze, onreine, niet te vertrouwen wezentjes die zich in alles moeten onderwerpen aan de man.
Vanuit bijbels oogpunt is het ondenkbaar dat vrouwen ook maar enige rol van betekenis in gemeente of kerk zou spelen.

Het handhaven van deze verhoudingen zoals die in de brons- en ijzertijd in de bijbelboeken zijn vast gelegd, zal meer en meer aanleiding geven tot onenigheid en ruzie.
De enige manier om dat te stoppen, is dat er kerkbreed wordt erkend dat de rol van de vrouw zoals die toen was, niet meer van deze tijd is en moet worden herzien.
Maar dat gaat niet gebeuren.
En dus zullen er de komende decennia steeds vaker conflicten komen, waarbij de kerk er steeds vaker op zal worden gewezen dat godsdienstvrijheid zo zijn grenzen heeft, en de kerk zal worden gedwongen om zich, gelijk alle andere organisaties in dit land, niet meer schuldig te maken aan discriminatie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik begrijp je helemaal, we leven immers in de 21e eeuw.
Echter, de rol van de vrouw volgens de Bijbel is duidelijk. 
De Bijbel zet vrouwen neer als rechteloze, onreine, niet te vertrouwen wezentjes die zich in alles moeten onderwerpen aan de man.
Vanuit bijbels oogpunt is het ondenkbaar dat vrouwen ook maar enige rol van betekenis in gemeente of kerk zou spelen.

Het handhaven van deze verhoudingen zoals die in de brons- en ijzertijd in de bijbelboeken zijn vast gelegd, zal meer en meer aanleiding geven tot onenigheid en ruzie.
De enige manier om dat te stoppen, is dat er kerkbreed wordt erkend dat de rol van de vrouw zoals die toen was, niet meer van deze tijd is en moet worden herzien.
Maar dat gaat niet gebeuren.
En dus zullen er de komende decennia steeds vaker conflicten komen, waarbij de kerk er steeds vaker op zal worden gewezen dat godsdienstvrijheid zo zijn grenzen heeft, en de kerk zal worden gedwongen om zich, gelijk alle andere organisaties in dit land, niet meer schuldig te maken aan discriminatie. 

Fijn dat je mij begrijpt 😅

Maar hm.. de rol van de vrouw en de man is helemaal niet zo duidelijk. Dat is nou net waarom het tot zoveel onenigheid leidt. Was het duidelijk geweest dan waren er geen verschillen van mening. 

Was het zo duidelijk geweest dan had het benoemen van vrouwen door Lelystad geen enkel probleem geweest. 

Dan had de GKV zich er niet jarenlang over hoeven buigen. En zelfs zich verontschuldigen voor de misvattingen hierover in het verleden. 

 

Waar die misvattingen vandaan komen.. sja.. Naar wat ik inmiddels ervan begrepen heb voerde in die tijd Godinnenvererering de boventoon, met nogal wat jaloezie, weerstand en misogynie als gevolg. Met God als enige Heer hebben de heren de vrouwen van het voetstuk geworpen en zichzelf op een voetstuk gehezen.  Sindsdien is het weer ff zoeken naar een nieuwe balans. Mijn gedachte is dat er steeds meer vrouwen de voetstukken zullen beklimmen totdat de boel weer gelijkgetrokken is. Dan zijn er geen voetstukken meer. 

Opmerkelijk genoeg; is dat volgens mij dan ook precies conform de boodschap van Jezus. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

Fijn dat je mij begrijpt 😅

Maar hm.. de rol van de vrouw en de man is helemaal niet zo duidelijk. Dat is nou net waarom het tot zoveel onenigheid leidt. Was het duidelijk geweest dan waren er geen verschillen van mening. 

Was het zo duidelijk geweest dan had het benoemen van vrouwen door Lelystad geen enkel probleem geweest. 

Dan had de GKV zich er niet jarenlang over hoeven buigen. En zelfs zich verontschuldigen voor de misvattingen hierover in het verleden. 

 

Waar die misvattingen vandaan komen.. sja.. Naar wat ik inmiddels ervan begrepen heb voerde in die tijd Godinnenvererering de boventoon, met nogal wat jaloezie, weerstand en misogynie als gevolg. Met God als enige Heer hebben de heren de vrouwen van het voetstuk geworpen en zichzelf op een voetstuk gehezen.  Sindsdien is het weer ff zoeken naar een nieuwe balans. Mijn gedachte is dat er steeds meer vrouwen de voetstukken zullen beklimmen totdat de boel weer gelijkgetrokken is. Dan zijn er geen voetstukken meer. 

Opmerkelijk genoeg; is dat volgens mij dan ook precies conform de boodschap van Jezus. 

De rol van de vrouw in de Bijbel is heel erg duidelijk. 
In Genesis 3:16 staat ook dat de man heerschappij over de vrouw zal hebben.
Dat is dus precies waar die misvattingen vandaan komen, dat is vrij simpel.
Het probleem is dat dit conflicteert met de rol van vrouw in de hedendaagse maatschappij, en dat leidt tot enigheid.
Dit is ook concreet benoemd in het rapport 'MV en ambt, pijnpunten rond vrouw en ambt'.

Citaat

Het is vrijwel algemeen aanvaard dat vrouwen volop meedoen in de maatschappij, ook onder christenen. Onze huidige cultuur gaat uit van de fundamentele gelijkheid van man en vrouw. Vanuit dat levensgevoel is het moeilijk uit te leggen waarom vrouwen een andere plaats zouden moeten hebben dan mannen. Toch zijn er wel duidelijke Schriftplaatsen waarin terughoudend, zo niet verbiedend gesproken wordt over het optreden van vrouwen in de gemeente. Tegenstanders van de vrouw in het ambt ervaren hier een wezenlijk pijnpunt: ‘Waar blijft het gezag van de Schrift?’ ‘Als onze maatstaf is of we een standpunt nog kunnen uitleggen, hoe veilig is de Bijbel dan nog in de kerk?’ ‘Zijn we nog wel genoeg geoefend in gehoorzaamheid aan de Heer van de kerk?’ 

 

Waarom de GKV zich er jaren lang over moest buigen? 
Omdat het gaat om een fundamentele cultuurverandering, dat kost nu eenmaal jaren om voor elkaar te krijgen.
En dit gaat ook voor een groot deel gedwongen.
De Hoge Raad heeft in een uitspraak de SGP destijds moeten dwingen om vrouwen niet langer te weren van de kieslijsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid