Spring naar bijdragen

Het Boeddhisme in het Christendom


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben Christelijk opgevoed en mijn ouders zijn erg actief in een Protestanse kerk, maar er zijn een aantal dingen die mij niet aantrekken aan hun vorm van geloof. Ik was dus opzoek naar een religie, theologie of filosofie waar ik wat mij beter aansprak en toen kwam ik Boeddhisme tegen. De ideeen in dit geloof spreken mij erg aan. En nu vroeg ik mij af zijn er Christelijke stromingen die deze ideeen ook een warm hart toedragen? Naar mijn mening is Boeddhisme geen geloof omdat het God(en) ondergeschikt maakt aan de waarheid van het universum.  Dus ik vraag mij af kan het boeddhisme bestaan in het Christendom? En ben je nog steeds een Christen als je een Boeddhistische levenstijl erop na laat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemel wat een narigheid. Je hebt gelukkig verstandige ouders. Idd. met tieners ...praten, praten, praten. Maar dat doe ik nog steeds met mijn kroost. (Al leer ik tegenwoordig meer van hen dan andersom

Nee, je hebt gelijk. Ik ben een nep christen. Ik weet dat de Drie-eenheid waarheid is en ik ontken 'm bewust. Daarvoor zal ik eeuwig branden in de hel. Terwijl ik jou, harpspelend gezeten op een wolkj

Johannes handelt in de geest van Elia. Lukas 1:17 Soms wordt beweerd dat hij de opgestane Elia is ofzo maar de tekst in Lukas is volgens mij duidelijk. 

Het Christendom is juist zo groot kunnen worden omdat iedereen er zijn eigen draai aan kan geven en dus ook de integratie van andere religies of levensstijlen mogelijk is. Sterker: het zijn juist die integraties die de grote lijnen van het Christendom hebben getekend: Kerstmis, Zondag, Pasen, het is allemaal overgenomen uit andere religies. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wijngaard1990:

Hallo,

Ik ben Christelijk opgevoed en mijn ouders zijn erg actief in een Protestanse kerk, maar er zijn een aantal dingen die mij niet aantrekken aan hun vorm van geloof. Ik was dus opzoek naar een religie, theologie of filosofie waar ik wat mij beter aansprak en toen kwam ik Boeddhisme tegen. De ideeen in dit geloof spreken mij erg aan. En nu vroeg ik mij af zijn er Christelijke stromingen die deze ideeen ook een warm hart toedragen? Naar mijn mening is Boeddhisme geen geloof omdat het God(en) ondergeschikt maakt aan de waarheid van het universum.  Dus ik vraag mij af kan het boeddhisme bestaan in het Christendom? En ben je nog steeds een Christen als je een Boeddhistische levenstijl erop na laat?

Wat versta je precies onder een boeddhistische levensstijl? Bedoel je dat alleen praktisch, of ook spiritueel/mystiek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet verenigbaar, en daar heb ik toch vele maanden over nagedacht en gedubbelchecked.

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het Christendom is juist zo groot kunnen worden omdat iedereen er zijn eigen draai aan kan geven en dus ook de integratie van andere religies of levensstijlen mogelijk is. Sterker: het zijn juist die integraties die de grote lijnen van het Christendom hebben getekend: Kerstmis, Zondag, Pasen, het is allemaal overgenomen uit andere religies. 

Nogal wiedes aangezien Jezus een Jood was. Die feestdagen vierde Jezus en dus ook de christen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Niet verenigbaar, en daar heb ik toch vele maanden over nagedacht en gedubbelchecked.

Nogal wiedes aangezien Jezus een Jood was. Die feestdagen vierde Jezus en dus ook de christen. 

Nee. Kerstmis vieren Joden niet.  Zondag ook niet,  dat is er gekomen als aanpassing van de Sabbath en in combinatie met de zonne aanbidding van de Romeinen. Pasen is ook iets totaal anders dan de Joden vieren en onstaan in combinatie met vruchtbaarheidsrituelen uit andere religies. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Wijngaard1990:

Hallo,

Ik ben Christelijk opgevoed en mijn ouders zijn erg actief in een Protestanse kerk, maar er zijn een aantal dingen die mij niet aantrekken aan hun vorm van geloof. Ik was dus opzoek naar een religie, theologie of filosofie waar ik wat mij beter aansprak en toen kwam ik Boeddhisme tegen. De ideeen in dit geloof spreken mij erg aan. En nu vroeg ik mij af zijn er Christelijke stromingen die deze ideeen ook een warm hart toedragen? Naar mijn mening is Boeddhisme geen geloof omdat het God(en) ondergeschikt maakt aan de waarheid van het universum.  Dus ik vraag mij af kan het boeddhisme bestaan in het Christendom? En ben je nog steeds een Christen als je een Boeddhistische levenstijl erop na laat?

Ik heb ongeveer dezelfde vraag als @Robert Frans: Welke ideeën bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee. Kerstmis vieren Joden niet.  Zondag ook niet,  dat is er gekomen als aanpassing van de Sabbath en in combinatie met de zonne aanbidding van de Romeinen. Pasen is ook iets totaal anders dan de Joden vieren en onstaan in combinatie met vruchtbaarheidsrituelen uit andere religies. 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zonnewende

En Pasen was/is om de kalender terug gelijk te stellen met de maan. Dat paashaas gedoe is niet christelijk en ook helemaal niet Bijbels gefundeerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zonnewende

En Pasen was/is om de kalender terug gelijk te stellen met de maan. Dat paashaas gedoe is niet christelijk en ook helemaal niet Bijbels gefundeerd. 

M.a.w: je geeft toe dat je er naast zat met:

11 uur geleden zei Fundamenteel:
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het Christendom is juist zo groot kunnen worden omdat iedereen er zijn eigen draai aan kan geven en dus ook de integratie van andere religies of levensstijlen mogelijk is. Sterker: het zijn juist die integraties die de grote lijnen van het Christendom hebben getekend: Kerstmis, Zondag, Pasen, het is allemaal overgenomen uit andere religies. 

Nogal wiedes aangezien Jezus een Jood was. Die feestdagen vierde Jezus en dus ook de christen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Wijngaard1990:

Dus ik vraag mij af kan het boeddhisme bestaan in het Christendom?

Al zijn er Christenen die zeggen dat het kan, het kan dus niet! Christendom en Boeddhisme is niet te verenigen. Het Christendom zegt dat verlossing alleen kan via Christus. Andere religies zijn geïnspireerd door demonen. 1Kor 10:21 zegt

Nee, maar ik zeg dat de heidenen hun slachtoffers aan demonen offeren en niet aan God. En ik wil niet dat jullie delen met de demonen.  21 Je kunt niet drinken uit de beker van Jehovah en uit de beker van de demonen. Je kunt niet eten aan ‘de tafel van Jehovah’ en aan de tafel van de demonen.  22 Of ‘zijn we Jehovah jaloers aan het maken’? Zijn we soms sterker dan hij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Barnabas:

Ik heb ongeveer dezelfde vraag als @Robert Frans: Welke ideeën bedoel je?

Het idee van reincarnatie spreekt mij heel erg aan. Want ik denk dat een mensenleven lang of kort niet voldoende is om voor God een beslissing te maken of je naar de hemel of hel gaat. Ook het idee van verlichting en dat je onderdeel wordt van het universum vind ik heel mooi

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Al zijn er Christenen die zeggen dat het kan, het kan dus niet! Christendom en Boeddhisme is niet te verenigen. Het Christendom zegt dat verlossing alleen kan via Christus. Andere religies zijn geïnspireerd door demonen. 1Kor 10:21 zegt

Nee, maar ik zeg dat de heidenen hun slachtoffers aan demonen offeren en niet aan God. En ik wil niet dat jullie delen met de demonen.  21 Je kunt niet drinken uit de beker van Jehovah en uit de beker van de demonen. Je kunt niet eten aan ‘de tafel van Jehovah’ en aan de tafel van de demonen.  22 Of ‘zijn we Jehovah jaloers aan het maken’? Zijn we soms sterker dan hij?

Niet negatief bedoeld hoor, maar het is regelmatig te merken dat mensen zoals jij, Jehova's, nogal erg veel moeite hebben met het begrip 'vrijheid van godsdienst'.
Dat houdt in dat iedereen vrij is om een religie te beleven zoals hij dat zelf wil. Dat kan dus zijn: Christendom met een vleugje Boeddhisme.  

Dat jij dat zelf niet doet, is totaal onbelangrijk.  De vraag was of het kan, en dat kan dus.
Het Christendom is een verzamelnaam voor allerlei geloofsrichtingen. Jouw specifieke persoonlijke geloof bepaalt niet wat anderen die zich als Chr
isten beschouwen, precies moeten doen.

Zoals ik al eerder uitlegde, zijn veel van de huidige gebruiken binnen het Christendom afgeleid van andere geloven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wijngaard1990:

Het idee van reincarnatie spreekt mij heel erg aan. Want ik denk dat een mensenleven lang of kort niet voldoende is om voor God een beslissing te maken of je naar de hemel of hel gaat. Ook het idee van verlichting en dat je onderdeel wordt van het universum vind ik heel mooi

Die ideeën vind je niet in het Christendom. Daarbij vraag ik me in alle ernst af welk Christendom je van huis uit hebt meegekregen. Per slot van rekening waren je ouders, volgens jouw eigen ontboezemingen in andere draadjes, wel degelijk van het Christelijk geloof op de hoogte.

Hoe is het trouwens met je vrouw? Als jij je verdiept in het Boeddhisme en zij haar geloof zoekt in de Maria verering, hoe denk je dan dat dit de eenheid tussen jullie bevordert? Een beeldje van Boeddha naast dat van Maria en daartussen een kruisje met Jezus er aan? 

bewerkt door Hetairos
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat houdt in dat iedereen vrij is om een religie te beleven zoals hij dat zelf wil.

Van mij mag iedereen doen wat hij wilt. We doen niet aan politiek dus over vrijheid van religie gaan we niet. Maar ik ben hier om mensen te waarschuwen die anders dreigen verloren te gaan. Ik kan niet meer doen dan ze de juiste richting aan te wijzen en te waarschuwen voor de winkel van satan.

3 uur geleden zei Wijngaard1990:

Het idee van reincarnatie spreekt mij heel erg aan.

Mij absoluut niet. De Bijbel leert ons dat we een opstanding krijgen. Johannes 5:28 Verbaas je daar niet over, want de tijd komt dat alle mensen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen  29 en tevoorschijn zullen komen — wie goede dingen hebben gedaan tot een opstanding voor leven en wie walgelijke dingen hebben gedaan tot een opstanding voor oordeel.  
 

Handelingen 24:15 Op God heb ik mijn hoop gevestigd, en deze mannen hebben dezelfde hoop, namelijk dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen. 
 

Mensen liggen bewusteloos in het Graf (Sjeool, Hades) totdat Jezus komt om de mensen een opstanding te geven.

Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.  6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Psalm 115:17 Niet de doden loven Jah, niet degenen die afdalen in de stilte van de dood.

Psalm 88:10 Zult u wonderen doen voor de doden? Kunnen zij die machteloos zijn in de dood, opstaan om u te loven?

Psalm 146:4 Vertrouw niet op mensen met macht, vertrouw niet op de mens, die niet redden kan.  4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

De geest waar hierover gesproken is de levensadem, de kracht, de levensvonk die van God afkomt waardoor je gaat leven.

Reïncarnatie is dus een verzinsel van mensen/demonen. Het is niet zo onschuldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-6-2022 om 21:39 zei Wijngaard1990:

Hallo,

Ik ben Christelijk opgevoed en mijn ouders zijn erg actief in een Protestanse kerk, maar er zijn een aantal dingen die mij niet aantrekken aan hun vorm van geloof. Ik was dus opzoek naar een religie, theologie of filosofie waar ik wat mij beter aansprak en toen kwam ik Boeddhisme tegen. De ideeen in dit geloof spreken mij erg aan. En nu vroeg ik mij af zijn er Christelijke stromingen die deze ideeen ook een warm hart toedragen? Naar mijn mening is Boeddhisme geen geloof omdat het God(en) ondergeschikt maakt aan de waarheid van het universum.  Dus ik vraag mij af kan het boeddhisme bestaan in het Christendom? En ben je nog steeds een Christen als je een Boeddhistische levenstijl erop na laat?

Hi Wijngaard. 

Je bevindt je in goed gezelschap, bijna een kwart van de Nederlanders vindt inspiratie in meer dan één religie,  christendom èn boeddhisme zijn het meest populair. Dat blijkt uit een onderzoek naar ‘meervoudige religieuze betrokkenheid’. Hier lees je daar meer over: 

https://www.nieuwwij.nl/interview/ruben-habito-christendom-en-boeddhisme-verrijken-elkaar/

 

Ennehhh... misschien ook wel interessant. Hier het verhaal van een Jezuïet (toch niet de minsten onder de gelovigen). Die christendom en boeddhisme combineert: 

 

https://www.nieuwwij.nl/interview/ruben-habito-christendom-en-boeddhisme-verrijken-elkaar/

Citaat

 

Hoe staat u tegenover het concept van meervoudige religieuze identiteit?

“Ik wil niet generaliseren – er zijn combinaties van geloven die misschien niet goed werken. Kun je tegelijkertijd moslim en christen zijn? Daar kan ik niets over zeggen. Maar op de een of andere manier gaan christendom en boeddhisme heel goed samen: ze bevruchten elkaar en vullen elkaar aan.”

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Wijngaard1990:

Het idee van reincarnatie spreekt mij heel erg aan. Want ik denk dat een mensenleven lang of kort niet voldoende is om voor God een beslissing te maken of je naar de hemel of hel gaat. Ook het idee van verlichting en dat je onderdeel wordt van het universum vind ik heel mooi

Er zijn verschillende interpretaties daarover.  Volgens sommigen staat reïncarnatie in de Bijbel en volgens anderen weer niet. 

Hier een welles: https://openbijbelblog.wordpress.com/reincarnatie-in-de-bijbel/

 

Hier een uitgebreide uitleg: 

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2016/06/komt-reincarnatie-in-de-bijbel-voor/

Citaat

De overtuiging dat een menselijke ziel eventueel in een dier kan reïncarneren, bestaat eveneens. De voorstelling van reïncarnatie komt voor in het Hindoeïsme, het Boeddhisme, de filosofieën van Pythagoras, Empedocles en Plato (6de tot 4de eeuw voor Chr.), en in stromingen die door deze Griekse filosofen zijn geïnspireerd. In het Jodendom komt de gedachte van reïncarnatie misschien verhuld voor bij Philo van Alexandrië (1ste eeuw) en duidelijk in de Kabbala (sinds de 10de eeuw). In het Christendom zijn het vooral de gnostici van de eerste eeuwen, de Manicheeën en andere ‘esoterische’ stromingen die van reïncarnatie van de ziel overtuigd waren (of zijn). De bredere kerk, zowel katholiek als later ook protestants, is hierin niet meegegaan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Ennehhh... misschien ook wel interessant. Hier het verhaal van een Jezuïet (toch niet de minsten onder de gelovigen). Die christendom en boeddhisme combineert: 

Typisch trekje van Jezuïeten. De paus is het ook. Kijk naar wat hij doet. Hij probeert alle religies bij elkaar te brengen en die om te turnen tot 1 religie. Een zeer gevaarlijke ontwikkeling waar ik niet genoeg tegen kan waarschuwen. Openbaring waarschuwde hier al voor. Het wereldrijk van valse religie wordt ‘Babylon de Grote’ genoemd in Openbaring. In Openbaring 18 staat de waarschuwing:

Want wegens de wijn van de toorn van haar hoererij zijn alle natiën [het slachtoffer] geworden, en de koningen der aarde hebben hoererij met haar bedreven, en de reizende kooplieden der aarde zijn rijk geworden ten gevolge van de kracht van haar schaamteloze weelde.” 4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: „Gaat uit van haar, mijn volk, indien GIJ niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien GIJ geen deel van haar plagen wilt ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Er zijn verschillende interpretaties daarover.  Volgens sommigen staat reïncarnatie in de Bijbel en volgens anderen weer niet. 

Hier een welles: https://openbijbelblog.wordpress.com/reincarnatie-in-de-bijbel/

 

Hier een uitgebreide uitleg: 

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2016/06/komt-reincarnatie-in-de-bijbel-voor/

 

Dankjewel voor je input. Ik ga er zeker naar kijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hetairos:

Die ideeën vind je niet in het Christendom. Daarbij vraag ik me in alle ernst af welk Christendom je van huis uit hebt meegekregen. Per slot van rekening waren je ouders, volgens jouw eigen ontboezemingen in andere draadjes, wel degelijk van het Christelijk geloof op de hoogte.

Hoe is het trouwens met je vrouw? Als jij je verdiept in het Boeddhisme en zij haar geloof zoekt in de Maria verering, hoe denk je dan dat dit de eenheid tussen jullie bevordert? Een beeldje van Boeddha naast dat van Maria en daartussen een kruisje met Jezus er aan? 

Mijn ouders waren lid van een Protestantse kerk. Niet een erg extreme, vrouwen mochten gewoon broeken aan hebben. Het is een Opstandingskerk. En voor mijn studie ben ik naar Zuid-Amerika gegaan waarik mijn vrouw heb ontmoet. Mijn ouders lieten mij altijd mijn eigen weg vinden in religie. Maar nu weet ik niet welke weg ik moet volgen...  

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Mijn ouders waren lid van een Protestantse kerk. Niet een erg extreme, vrouwen mochten gewoon broeken aan hebben. Het is een Opstandingskerk. En voor mijn studie ben ik naar Zuid-Amerika gegaan waarik mijn vrouw heb ontmoet. Mijn ouders lieten mij altijd mijn eigen weg vinden in religie. Maar nu weet ik niet welke weg ik moet volgen...  

Bestaat dat echt? In Nederland? Vrouwen die geen broek mogen dragen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Mijn ouders waren lid van een Protestantse kerk. Niet een erg extreme, vrouwen mochten gewoon broeken aan hebben. Het is een Opstandingskerk. En voor mijn studie ben ik naar Zuid-Amerika gegaan waarik mijn vrouw heb ontmoet. Mijn ouders lieten mij altijd mijn eigen weg vinden in religie. Maar nu weet ik niet welke weg ik moet volgen...  

Blijkbaar heeft het getuigenis van jouw ouders op jou niet zoveel indruk gemaakt. Maar als God, de Vader van Jezus Christus, jou op het oog heeft, dan vindt Hij je altijd. Ongeacht waar je je 'verstopt'. Maar het initiatief gaat altijd van Hem uit. Dat betekent concreet, dat je niet van alles hoeft uit te proberen om Hem te vinden.

Je bent nog niet zo lang getrouwd, maar nu staat jouw huwelijk al onder druk. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat je jouw vrouw niet de houvast in haar geloof kunt geven, waar ze wel naar verlangt, getuige haar terugkeren naar haar eigen 'religieuze' roots. Als je dus nu, bij wijze van experiment, het Boeddhisme omarmt, zal dit een averechts effect hebben op jullie relatie.

Wat je dus, naar mijn mening, het beste zelf kunt doen, is niets! Of liever gezegd: één ding; de God aanroepen, die werd/wordt beleden in de kerk van je ouders en Hem te vragen in jouw leven te komen. Je maakt mij niet wijs dat je helemaal niets heb meegekregen. Misschien dat het Christelijk geloof je niet (meer) aanspreekt? Dat kan. Maar dat zegt wel wat over het getuigenis van je ouders, maar helemaal niets over God. Want Hij is volkomen betrouwbaar, maar Hij heeft wel Zijn zoon, Jezus Christus gegeven als enige Weg. En die weg loopt dus niet via het Boeddhisme. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-6-2022 om 20:41 zei Fundamenteel:

Nogal wiedes aangezien Jezus een Jood was. Die feestdagen vierde Jezus en dus ook de christen. 

Ja, Jezus en Zijn discipelen zongen Stille Nacht en hadden een kerstboom… natuurlijk vierde Jezus dat niet. Ze vierden niet eens verjaardagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ja

2 uur geleden zei sjako:

Ze vierden niet eens verjaardagen.

 

Gelukkig vieren veel mensen heden wel verjaardagen. Onze geboortedag, de dag dat we het levenslicht zagen, is een groot geschenk van God en een dag om in dankbaarheid bij stil te staan en eventueel uitbundig te vieren. Of heb je liever dat er abortusdag gevierd wordt, zoals steeds vaker voorkomt?  Heb je liever dat het maar helemaal vergeten wordt wat een groot geschenk een nieuw mensenleven is? De dankbaarheid die we onze ouders alleen al daarvoor verschuldigd zijn, hangt samen met dat besef van de waarde van het leven van het nieuwe mensje dat geboren wordt.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid