Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op 31-5-2022 om 01:18 zei Wijngaard1990:

Dankje @Barnabas de uiteindelijke beslissing is van mij. En om heel eerlijk te zijn snap ik de tekst van @Hetairos niet zo goed. Heb het al 10 keer gelezen, maar snap niet wat hij met dat stuk bedoelt. Misschien ben ik er te dom hahaha. Maar goed ik ga eens goed nadenken wat ik nu precies vind over de Maria verering. Ik hoopte hier een duidelijk antwoord te vinden, maar dat is nog niet echt gelukt. 

Ik snap de tekst van Hetairos heel goed en vind het juist prachtig aansluiten; Liefde!  Je relatie met je vrouw is belangrijker dan haar of elkaar een richting op dwingen.  

Naar wat ik lees beweeg je ook haar kant op; goed dat je dat probeert en wie weet wat je weer voor moois erbij leert. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De verering van Maria is geen afgoderij, maar is het betuigen van liefde en respect voor wie zij in katholiek en oosters-orthodox verstaan is, namelijk de Moeder van God, en het haar vragen om gebed.

Ja. Henoch is interessant boek. Ik heb het ontdekt door Michael Heiser in The Unseen Realm. 

Je hebt gelijk. Ooit heb ik eens een studie gedaan naar Johannes 4 (de Samaritaanse vrouw) en toen bleek mij, dat men in Israël heel anders omging met de vrouw, dan de Samaritanen. Inderdaad gold

4 uur geleden zei Petra.:

Ik snap de tekst van Hetairos heel goed en vind het juist prachtig aansluiten; Liefde!  Je relatie met je vrouw is belangrijker dan haar of elkaar een richting op dwingen.  

Naar wat ik lees beweeg je ook haar kant op; goed dat je dat probeert en wie weet wat je weer voor moois erbij leert. 

 

 

Ja mijn huwelijk is ook wel belangrijker. Zeker omdat er een groot stigma hangt om het scheiden in mijn familie. En we zijn nog geen eens 3 jaar getrouwd, dus als ik nu al om zoiets ga scheiden dan is mijn huwelijk een soort van wassen neus. Maar gelukkig kan jij mij die tekst zo uitleggen. Dankjewel daarvoor. 

14 uur geleden zei Gaitema:

Nee, geloof ik niet in.

Zou God hulp nodig hebben om jou te bereiken? Zou iemand het jou beter kunnen vertellen dan God zelf? Niemand is beter dan God. En Maria is niets meer dan ieder ander christen. Jezus zei immers dat een ieder die Hem volgt meer is dan Johannes de Doper en dat we als christenen nog grotere dingen zullen doen dan Hij. Als het om onderwijs gaat, gaf Jezus ons de Heilige Geest.

 

Maar met die logica is het concept van priesters en dominees ook overbodig. Je zegt het zelf, ieder kan het zelf begrijpen. Dus waarom hebben wij dan nog georganiseerde religie nodig?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Maria zonder zonde was hoefde ze niet te worden gered. Maar dat moest ze wel volgens de Bijbel. Lukas 1:47 zegt:

Maria zei: ‘Mijn ziel looft Jehovah.  47 Mijn hart kan alleen maar juichen om God, mijn Redder

Dus is het duidelijk dat deze leer vals is en gevaarlijk. Maria was niet zonder zonde, maar moest net als iedereen worden gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ja mijn huwelijk is ook wel belangrijker. Zeker omdat er een groot stigma hangt om het scheiden in mijn familie. En we zijn nog geen eens 3 jaar getrouwd, dus als ik nu al om zoiets ga scheiden dan is mijn huwelijk een soort van wassen neus. Maar gelukkig kan jij mij die tekst zo uitleggen. Dankjewel daarvoor. 

Graag gedaan hoor. Kleine moeite groot plezier. 🙂

Joh je bent pas drie jaar getrouwd en helemaal happy met je lief las ik, dus om het over scheiden te hebben vanwege Maria lijkt mij wat overdadig. Helemaal omdat er ook met de Bijbel in de hand geen enkel probleem hoeft te zijn. Het is maar net hoe je het interpreteert en welke geloofsstroming je aanhangt. Er zijn er zat waar het prima in past. Wat vinden je ouders van haar Maria devotie ? 

 

 

Citaat

Maar met die logica is het concept van priesters en dominees ook overbodig. Je zegt het zelf, ieder kan het zelf begrijpen. Dus waarom hebben wij dan nog georganiseerde religie nodig?

Je schreef het aan Gaitema. Imo een terechte opmerking.  Mooi onderwerp voor een topic ook! 

Grappig toeval dat die Jezuïet/missionaris die ik in het boeddhisme topic linkte daar ook naar gevraagd werd. 

 

Vindt u de geïnstitutionaliseerde religie nog nuttig?

“Sommige mensen hebben structuur nodig, handvatten om het mysterie te naderen en hun leven zin te geven. In sociaal en cultureel opzicht verschaft de geïnstitutionaliseerde godsdienst dat kader, waarbinnen mensen kunnen zoeken naar iets dat echt is. Maar er is altijd de verleiding om je aan dat kader vast te klampen en dan kan het een hindernis worden. Als er te veel organisatie en systeem in komt, moeten we dat onderzoeken. Ecclesia semper reformanda: we moeten altijd vernieuwen. Onze oude gehechtheden eruit gooien. Gewoonten zijn onvermijdelijk, ook in het gewone leven, zoals opstaan, tanden poetsen, enzovoort: je hoeft niet meer na te denken over alles wat je doet. Maar de neiging is om niet meer bewust te zijn van wat je doet. Eigenlijk zou je bij het tanden poetsen bewust moeten zijn van het wonder dat water is, enzovoort.”

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2022 om 18:50 zei sjako:

Als Maria zonder zonde was hoefde ze niet te worden gered. Maar dat moest ze wel volgens de Bijbel. Lukas 1:47 zegt:

Maria zei: ‘Mijn ziel looft Jehovah.  47 Mijn hart kan alleen maar juichen om God, mijn Redder

Dus is het duidelijk dat deze leer vals is en gevaarlijk. Maria was niet zonder zonde, maar moest net als iedereen worden gered.

Wat moest ze dan zeggen... Buig voor je koningin... En ik zag dat altijd als een meer praktische boodschap. Als in dankje dat U ons redt van de onderdrukking van de Romeinen en de armoede. 

15 uur geleden zei Petra.:

Graag gedaan hoor. Kleine moeite groot plezier. 🙂

Joh je bent pas drie jaar getrouwd en helemaal happy met je lief las ik, dus om het over scheiden te hebben vanwege Maria lijkt mij wat overdadig. Helemaal omdat er ook met de Bijbel in de hand geen enkel probleem hoeft te zijn. Het is maar net hoe je het interpreteert en welke geloofsstroming je aanhangt. Er zijn er zat waar het prima in past. Wat vinden je ouders van haar Maria devotie ? 

 

 

Je schreef het aan Gaitema. Imo een terechte opmerking.  Mooi onderwerp voor een topic ook! 

Grappig toeval dat die Jezuïet/missionaris die ik in het boeddhisme topic linkte daar ook naar gevraagd werd. 

 

Vindt u de geïnstitutionaliseerde religie nog nuttig?

“Sommige mensen hebben structuur nodig, handvatten om het mysterie te naderen en hun leven zin te geven. In sociaal en cultureel opzicht verschaft de geïnstitutionaliseerde godsdienst dat kader, waarbinnen mensen kunnen zoeken naar iets dat echt is. Maar er is altijd de verleiding om je aan dat kader vast te klampen en dan kan het een hindernis worden. Als er te veel organisatie en systeem in komt, moeten we dat onderzoeken. Ecclesia semper reformanda: we moeten altijd vernieuwen. Onze oude gehechtheden eruit gooien. Gewoonten zijn onvermijdelijk, ook in het gewone leven, zoals opstaan, tanden poetsen, enzovoort: je hoeft niet meer na te denken over alles wat je doet. Maar de neiging is om niet meer bewust te zijn van wat je doet. Eigenlijk zou je bij het tanden poetsen bewust moeten zijn van het wonder dat water is, enzovoort.”

 

Mijn ouders zijn helemaal gek op haar. Ze hebben wel eens gezegd dat ze niet verwacht hadden dat ik zo'n goede vrouw aan de haak kon slaan. Zij vinden er niet zoveel van. Zij zeggen dat iedereen zijn ding heeft en dat het in Zuid-Amerika veel normaler is en dat ik er maar aan moet wennen. 

 

Nogmaals bedankt voor je uitleg. Het komt allemaal erg helder over. Ik ben nogal zoekenden in het geloof en dit helpt mij erg. Dankjewel.

bewerkt door Wijngaard1990
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-5-2022 om 11:31 zei Wijngaard1990:

Hallo iedereen, 

 

Dit is het eerst topic dat ik hier open en ik had een vraag. Hoe staan jullie over tegen het vereren van Maria(beelden, teksten, gebeden)?

Ik vraag dit omdat mijn vrouw opeens uit het niets een paar van die Maria beeldjes heeft gekocht en er een klein altaar van heeft gemaakt. Er staan kaarsen en er liggen bloemblaadjes erom heen. Persoonlijk ben ik blij dat ze meer intresse in het geloof heeft gevonden omdat ze altijd al een beetje zoekende was, maar ik voel mij hier heel ongemakkelijk bij. Het voelt voor mij bijna alsof ze afgoden aanbidt. Ik dacht altijd dat je geen beelden mocht aanbidden, maar geldt dat ook voor het beeld van Maria? En is het vereren van alleen Maria wel toegestaan? Staat ZIJ op hetzelfde niveau als GOD en Jezus? Ik weet het persoonlijk niet meer. Kan iemand mij helpen? 

Ik zou er even bijzeggen dat zij uit Zuid-Amerika komt en het daar normaler is om altaren te hebben voor Maria, zelf voor de Protestantse stromingen. Ik ben zelf Protestans dus het is erg nieuw voor mij de beelden. Ik wil haar steunen, maar ik wil ook niet mijn eigen geloof de rug toekeren. Wat is wijsheid? Kan Maria op deze manier vereerd worden met standbeelden en altaars? 

Als ongelovige ben ik tegen verering gekant.  Met het vereren van een ander haal je jezelf naar beneden.  Ik ga uit van absolute gelijkwaardigheid van ieder mens.  Dit gezegd hebbende zou ik mijn vrouw laten doen wat ze wilt.  Ieder mens heeft de vrijheid om goden of Maria's te vereren.  Vrijheid en gelijkwaardigheid is mijn motto in dit leven, hetgeen samengevat LIEFDE is.

 

Zelf ben ik van katholieke oorsprong en dan zit het er in gegoten dat gedoe met beelden.  Maar in Exodus 20 4-6 lees ik dat het zwaar afgeraden wordt om beelden te maken en te vereren.   Dus hoe de RKK dat ooit verzonnen heeft gekregen ontgaat mij volkomen.  Máár: vrijheid blijheid.  Katholieken zijn prima mensen en recht op hun eigen beleving van geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mijzelf kan ik zeggen, ik zal nooit een 'ander' aanbidden dan God. Maria was een mens, ja zij droeg Jezus dus zij is al onze lof waard. Maar ik ga geen Maria beelden aanbidden.

Het Katholieke geloof is dus ook iets wat ik niet goed kan begrijpen, er worden zoveel verschillende namen en heiligen gebruikt voor aanbidding. 

bewerkt door Universalchristen32
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Universalchristen32:

Voor mijzelf kan ik zeggen, ik zal nooit een 'ander' aanbidden dan God. Maria was een mens, ja zij droeg Jezus dus zij is al onze lof waard. Maar ik ga geen Maria beelden aanbidden.

Het Katholieke geloof is dus ook iets wat ik niet goed kan begrijpen, er worden zoveel verschillende namen en heiligen gebruikt voor aanbidding. 

Zolang je over Maria-aanbidding blijft spreken in plaats van verering, zul je het katholieke geloof inderdaad niet begrijpen. Gelukkig kun je in dit topic onder meer in mijn schrijven er meer over lezen, zodat je niet onwetend hoeft te blijven en zult beseffen dat ik als rechtgeaarde katholiek jouw eerste zin hier prima kan beamen. Aan jou de keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Wijngaard1990:

Wat moest ze dan zeggen... Buig voor je koningin... En ik zag dat altijd als een meer praktische boodschap. Als in dankje dat U ons redt van de onderdrukking van de Romeinen en de armoede. 

 

Mijn simpele zielen gedachte is... Als Maria goed genoeg was om Jezus/God te baren en op te voeden.. dan is ze zeker goed genoeg om door ons (mensen) vereerd te worden. 

Ik vind het ook heel begrijpelijk als vrouwen graag vrouwelijke voorbeelden en/of rolmodellen hebben. 

 

Citaat

 

Mijn ouders zijn helemaal gek op haar. Ze hebben wel eens gezegd dat ze niet verwacht hadden dat ik zo'n goede vrouw aan de haak kon slaan. Zij vinden er niet zoveel van. Zij zeggen dat iedereen zijn ding heeft en dat het in Zuid-Amerika veel normaler is en dat ik er maar aan moet wennen. 

 

Nogmaals bedankt voor je uitleg. Het komt allemaal erg helder over. Ik ben nogal zoekenden in het geloof en dit helpt mij erg. Dankjewel.

 

Nogmaals graag gedaan hoor! 😘

Mooi dat je ouders zo gek op haar zijn. Mijn zoon had ook een vriendin waar ik stapeldol op was, helaas ging het uit.

Bij ons heeft het ook altijd erg goed gezeten met onze wederzijdse schone families, en naar ik inmiddels ervaren heb maakt dat het leven een stuk prettiger.  Dus ik zou zeggen.. tel je zegeningen!  

 

8 uur geleden zei Hopper:

Als ongelovige ben ik tegen verering gekant.  Met het vereren van een ander haal je jezelf naar beneden.  Ik ga uit van absolute gelijkwaardigheid van ieder mens.  Dit gezegd hebbende zou ik mijn vrouw laten doen wat ze wilt.  Ieder mens heeft de vrijheid om goden of Maria's te vereren.  Vrijheid en gelijkwaardigheid is mijn motto in dit leven, hetgeen samengevat LIEFDE is.

 

Zelf ben ik van katholieke oorsprong en dan zit het er in gegoten dat gedoe met beelden.  Maar in Exodus 20 4-6 lees ik dat het zwaar afgeraden wordt om beelden te maken en te vereren.   Dus hoe de RKK dat ooit verzonnen heeft gekregen ontgaat mij volkomen.  Máár: vrijheid blijheid.  Katholieken zijn prima mensen en recht op hun eigen beleving van geloof.

Krijg nou wat... Hopper! Als ik iemand niet verwacht had hier te zien was jij het.  😘

Mwah.. ik kijk er wat anders naar. Mensen hebben idolen, rolmodellen, goeie voorbeelden; mensen die het waard zijn om na te volgen. 

Het is maar net wat je er voor woorden aanhangt en hoe licht of zwaar je het maakt.  Dus idd. wat recht op eigen beleving van geloof betreft zijn we het helemaal eens. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Zolang je over Maria-aanbidding blijft spreken in plaats van verering, zul je het katholieke geloof inderdaad niet begrijpen. Gelukkig kun je in dit topic onder meer in mijn schrijven er meer over lezen, zodat je niet onwetend hoeft te blijven en zult beseffen dat ik als rechtgeaarde katholiek jouw eerste zin hier prima kan beamen. Aan jou de keuze.

Als ge naar Maria bidt, aanbid je haar he.

Het is ook opvallend dat Maria meestal groter dan Christus wordt afgebeeld. En afbeelden om tot aanbidding te komen is verboden. De geest van vele kerken is onderweg een beetje iets wat teveel gecomprimeerd en gecorrumpeerd naar de aard van deze wereld. 

Ik bedoel dit niet als aanval, maar we houden onze ogen beter op Christus en de boze werken die Hij aan ons kwam openbaren via zijn apostelen; die onze enige kerkvaders zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Wijngaard1990:

Wat moest ze dan zeggen... Buig voor je koningin... En ik zag dat altijd als een meer praktische boodschap. Als in dankje dat U ons redt van de onderdrukking van de Romeinen en de armoede. 

Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt. De Katholieke kerk beweert dat Maria net als Jezus zonder zonde is. Dat is een fundament voor het geloof in Maria. Maar Maria was het daar zelf niet mee eens. Maria noemde God ‘haar Redder’. Waarom zou God haar Redder zijn als er niks te redden valt, want ze was toch al zonder zonde? Ik wil hier mee aantonen dat het dogma van dat Maria zonder zonde is vals is.

3 uur geleden zei Petra.:

Als Maria goed genoeg was om Jezus/God te baren en op te voeden.. dan is ze zeker goed genoeg om door ons (mensen) vereerd te worden. 

Het punt is dat alleen God vereert en aanbeden mag worden. De schepping aanbidden is absoluut niet toegestaan door God. Overleden mensen vereren is al helemaal uit de boze. Beelden gebruiken met je aanbidding is ook ten strengste verboden. Dat staat zelfs in de Tien Geboden.

18 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is ook opvallend dat Maria meestal groter dan Christus wordt afgebeeld.

Het leidt af van de Christus. Precies de bedoeling van satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Als ge naar Maria bidt, aanbid je haar he.

Nee, dat doe je dan dus niet hè. Door iets steeds te herhalen, wordt het niet steeds meer waar. Of vind je het ook al aanbidding als ik jou vraag om voor mij te bidden? Of als ik vriendschap met jou zou sluiten? Of als een man zijn vrouw liefheeft? Allemaal aanbidding?

Citaat

Ik bedoel dit niet als aanval, maar we houden onze ogen beter op Christus en de boze werken die Hij aan ons kwam openbaren via zijn apostelen; die onze enige kerkvaders zijn.

Waar in de Schrift staat dat de apostelen onze enige kerkvaders zouden zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

 

 

Krijg nou wat... Hopper! Als ik iemand niet verwacht had hier te zien was jij het.  😘

Mwah.. ik kijk er wat anders naar. Mensen hebben idolen, rolmodellen, goeie voorbeelden; mensen die het waard zijn om na te volgen. 

Het is maar net wat je er voor woorden aanhangt en hoe licht of zwaar je het maakt.  Dus idd. wat recht op eigen beleving van geloof betreft zijn we het helemaal eens. 

 

De ziel is een receptieve ruimte welke ontruimd kan worden voor de Godsgeboorte in de ziel.

Daarin past het niet om idolen te hebben, de blik dient op het innerlijk gericht te zijn.

Ik heb dat altijd al gehad.  Geen tattoo's, geen sieraden, geen uiterlijk vertoon.   En ik kan iemand's muziek wel mooi vinden, maar dat betekent slechts dat zo'n persoon gezegend is met talenten.  Een beroemde artiest is van gelijke waarde als jij en ik.   Het is die gelijkwaardigheid die het um doet.  Vandaar dat ik ook niet Mandela of zo op een voetstuk zet.  Navolgen is van een andere categorie.  Ik volg Jezus na.  Zonder Jezus op een voetstuk te zetten, Jezus en ik zijn gelijk van waarde.

bewerkt door Hopper
typo
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, dat doe je dan dus niet hè. Door iets steeds te herhalen, wordt het niet steeds meer waar. Of vind je het ook al aanbidding als ik jou vraag om voor mij te bidden? Of als ik vriendschap met jou zou sluiten? Of als een man zijn vrouw liefheeft? Allemaal aanbidding?

Waar in de Schrift staat dat de apostelen onze enige kerkvaders zouden zijn?

Robert, ik meen het echt en ik bedoel het niet slecht.

Als je me vraagt voor jou te bidden, bid ik in Jezus’ Naam. Niet “Maria vol van genade”. 

De apostelen schreven het Evangelie, Paulus is evenzeer apostel, en die teksten bepalen de kerk. Aldus zijn zij kerkvader. De Maria aanbidding (of verering) is er later bij pas bijgekomen door de katholieke kerk.

In de Schrift leert Jezus ons hoe te bidden, het is niet via Zijn moeder, he?

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Fundamenteel:

Robert, ik meen het echt en ik bedoel het niet slecht.

Als je me vraagt voor jou te bidden, bid ik in Jezus’ Naam. Niet “Maria vol van genade”. 

Maar als ik jou vraag voor mij te bidden, doe ik precies hetzelfde als wanneer ik Maria vraag voor mij te bidden. Als het laatste aanbidding is, dan zou het eerste ook aanbidding moeten zijn.
En natuurlijk bidt Maria ook in Jezus' Naam, ofwel door Christus onze Heer, daar zij nota bene zijn Moeder is.

Citaat

De apostelen schreven het Evangelie, Paulus is evenzeer apostel, en die teksten bepalen de kerk. Aldus zijn zij kerkvader.

Waar in de Schrift staat dat zij daarom alleen kerkvader kunnen zijn? Je stelt dat als voorwaarde, maar dan moet je ook die voorwaarde wel vanuit de Schrift zelf kunnen onderbouwen.

Citaat

 

De Maria aanbidding (of verering) is er later bij pas bijgekomen door de katholieke kerk.

 

Dus? Overigens wordt Maria in de Schrift al Moeder van de Heer genoemd, profeteert zijzelf nota bene dat alle geslachten haar zalig zullen prijzen en wordt zij onder het Kruis de geliefde leerling als Moeder gegeven. En die geliefde leerling zijn ook wijzelf.

Citaat

In de Schrift leert Jezus ons hoe te bidden, het is niet via Zijn moeder, he?

We bidden ook niet via Maria. We vragen haar enkel om voor ons te bidden en uiten onze liefde voor haar. Net zoals in een huwelijk een man zijn liefde voor zijn vrouw kan uiten, of een dochter haar liefde voor haar moeder, zonder dat dat de aanbidding van God in de weg staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

Maar met die logica is het concept van priesters en dominees ook overbodig. Je zegt het zelf, ieder kan het zelf begrijpen. Dus waarom hebben wij dan nog georganiseerde religie nodig?

De eerste christengemeentes waren zo ook niet georganiseerd. Ze kwamen als huisgemeentes samen. Een huisgemeente kwam steeds in een ander huis samen. De gene bij wie het dan thuis was ging ook voor.

Jezus heeft op aarde zelf rechtstreeks Gods onderwijs gegeven. Niemand hoefde dat uit te leggen. Na Zijn heengaan zond Hij de Heilige Geest die ons onderwijst. Dat gaat dus door een ieder die daarvoor ontvankelijk is.

Geen enkele uitleg komt van iemand anders dus, dan God zelf (door de Heilige Geest).

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Robert Frans:

Maar als ik jou vraag voor mij te bidden, doe ik precies hetzelfde als wanneer ik Maria vraag voor mij te bidden. Als het laatste aanbidding is, dan zou het eerste ook aanbidding moeten zijn.
En natuurlijk bidt Maria ook in Jezus' Naam, ofwel door Christus onze Heer, daar zij nota bene zijn Moeder is.

Waar in de Schrift staat dat zij daarom alleen kerkvader kunnen zijn? Je stelt dat als voorwaarde, maar dan moet je ook die voorwaarde wel vanuit de Schrift zelf kunnen onderbouwen.

Dus? Overigens wordt Maria in de Schrift al Moeder van de Heer genoemd, profeteert zijzelf nota bene dat alle geslachten haar zalig zullen prijzen en wordt zij onder het Kruis de geliefde leerling als Moeder gegeven. En die geliefde leerling zijn ook wijzelf.

We bidden ook niet via Maria. We vragen haar enkel om voor ons te bidden en uiten onze liefde voor haar. Net zoals in een huwelijk een man zijn liefde voor zijn vrouw kan uiten, of een dochter haar liefde voor haar moeder, zonder dat dat de aanbidding van God in de weg staat.

Goed. Ik wil best aannemen dat katholieken haar niet vergoddelijken. Maar je kan er niet rond dat ze wel aanbeden wordt als de moeder van God, de koningin van de hemel. “Mother of God” is iets dat ik veel hoorde vallen tijdens katholieke ceremonies. En hoewel dat laatste waar is, die vele zijwegen drijven uiteindelijk van de Zoon en de Vader af. 

Op zich is Pasen vieren goed. Maar vanaf je er konijnen en paaseieren aan toevoegt, komen we evenzeer dichtbij een relatie tot Ishtar en Tammuz. 

Het is pas in de derde eeuw na Zijn opstand dat kerkleiders er accenten van Maria aan toevoegen. Dat ze via Maria naar verlossing vragen en haar als tussenpersoon tot God plaatsen, is niet overgeleverd door de apostelen. De apostelen zagen Jezus of werden de Heilige Geest gewaar tijdens hun ministerie. Paulus werd zelfs blind. 

This dogma states that Mary was assumed into heaven with body and soul. The Catechism (item 966) states: The Immaculate Virgin, preserved free from all stain of original sin, when the course of her earthly life was finished, was taken up body and soul into heavenly glory, and exalted by the Lord as Queen over all things.[64] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Catholic_Mariology#Mother_of_God

Pius XII explained on the theological reasons for her title of Queen in a radio message to Fatima of May 13, 1946, Bendito seja:[9]

He, the Son of God, reflects on His heavenly Mother the glory, the majesty and the dominion of His kingship, for, having been associated to the King of Martyrs in the ... work of human Redemption as Mother and cooperator, she remains forever associated to Him, with a practically unlimited power, in the distribution of the graces which flow from the Redemption. Jesus is King throughout all eternity by nature and by right of conquest: through Him, with Him, and subordinate to Him, Mary is Queen by grace, by divine relationship, by right of conquest, and by singular choice [of the Father].[10] 

Andere titels:

Queen of the Angels,

Queen of Patriarchs,

Queen of Prophets,

Queen of Apostles,

Queen of Martyrs,

Queen of Confessors,

Queen of Virgins,

Queen of all Saints

Queen of Families.[16]

Queen conceived without original sin

Queen assumed into Heaven

Queen of the Most Holy Rosary

Queen of Peace[17]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Queen_of_Heaven

Dat is toch wel zeer ver buiten de doctrine van de Bijbel he? There is only One in the patriarch.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Fundamenteel:

Goed. Ik wil best aannemen dat katholieken haar niet vergoddelijken. Maar je kan er niet rond dat ze wel aanbeden wordt als de moeder van God, de koningin van de hemel. “Mother of God” is iets dat ik veel hoorde vallen tijdens katholieke ceremonies. En hoewel dat laatste waar is, die vele zijwegen drijven uiteindelijk van de Zoon en de Vader af.

Ze wordt inderdaad vereerd (nogmaals: niet aanbeden) als de koningin van de hemel. Echter, zij heeft meer de status van 'koningin-moeder', zoals die in de oude koninkrijken bestond.
Ze heeft dus als moeder veel macht, maar absoluut niet dezelfde macht als de Koning, Christus zelf dus. Hij is en blijft de Almachte en alles wat Maria is, heeft zij van Christus ontvangen en komt dus niet uit haarzelf voort.
Die 'zijwegen' drijven dan ook niet per se van God af, integendeel. Ze kunnen de relatie met God verdiepen, omdat we die dan samen met Maria en de andere de gelovigen in de hemel beleven.
In de Schrift zie je al hoe Maria naar Jezus wijst op de bruiloft van Kana: 'Alles wat Hij u zegt, doe het maar.' En dat doet zij nog steeds. Wie zich tot Maria wendt, komt altijd bij Christus uit.

Natuurlijk is het mogelijk dat een katholiek zo intensief met Maria bezig is, dat Jezus wat op de achtergrond lijkt te verdwijnen. Maar dat is een valkuil die je bij alle vormen van devotie, gebed en vriendschap tegenkomt.
Een bijbeltijgerende protestant kan bijvoorbeeld zo gefocust zijn op de Bijbel, en soms zelfs op maar een paar bijbelboeken, dat hij vergeet dat God méér is dan enkel wat in de Bijbel staat.
Een moeder kan zo gefocust zijn op de liefde voor haar kind, dat ze bezitterig jegens het kind wordt en vergeet dat liefde enkel werkelijk vrucht draagt en goed is als zij als eerste op God is gericht.
Een gelovige activist kan zo fanatiek bezig zijn voor de goede zaak waar hij voor opkomt, dat hij deze zaak teveel vereenzelvigd met waarachtig christendom en daardoor vergeet dat het christendom een dergelijke vermenging niet toelaat.
En een gelovige kan zelfs zo bezig zijn met het hiernamaals, met het willen bereiken van de hemel of juist het vermijden van de hel, dat hij God feitelijk niet meer om God zelf liefheeft, maar enkel nog uit zelfbehoud.

Betekent dit dan dat we de Mariaverering, de Bijbelstudie, de moederliefde, het opkomen voor gerechtigheid en het hemelverlangen moeten verzaken of moeten verbieden? Nee, want al deze dingen zijn op zichzelf goed en verrijken het geloof, geven het handen en voeten.
We mogen het goede nooit vermijden of verbieden vanwege eventuele mogelijkheden tot zonde; dat zou zoiets zijn als een soldaat die de frontlinie vermijdt en zijn eenheid deserteert uit angst te sneuvelen.
Maar de waarschuwing dat alles wat wij doen en zijn altijd eerst op God gericht moet worden om echt vrucht te dragen, geldt echt niet alleen voor Mariavererende gelovigen. Die waarschuwing gaat ons allen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Robert Frans:

Ze wordt inderdaad vereerd (nogmaals: niet aanbeden)

Ze wordt wel aanbeden.
Elke katholiek richt regelmatig, vaak zelfs dagelijks, gebeden aan Maria.
Als je een gebed aan iemand richt, dan is dat 'aanbidden'.
Dat is nu eenmaal simpelweg de definitie van aanbidden.

Het staat ook gewoon onder de algemene dagelijkse gebeden en oefeningen van de RK liturgie en wordt,net als andere gebeden, besloten met Amen.

 https://rkliturgie.nl/algemene-of-dagelijkse-gebeden-en-oefeningen/wees-gegroet-ave-maria 

De bewering dat ze niet wordt aanbeden is dus tegen beter weten in.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Robert Frans:

Maar als ik jou vraag voor mij te bidden, doe ik precies hetzelfde als wanneer ik Maria vraag voor mij te bidden.

Maar dat vraag ik niet aan overleden mensen.

16 uur geleden zei Robert Frans:

zijzelf nota bene dat alle geslachten haar zalig zullen prijzen

Dat doen wij toch ook. Ik heb diepe waardering voor Maria. Maar ik kniel niet voor haar. Of ook niet voor een engel. Het zijn scheppingen. En alleen God verdient alle eer op die manier. Openbaring 22:8

Ik, Johannes, was het die deze dingen hoorde en zag. Toen ik ze hoorde en zag, viel ik in aanbidding neer aan de voeten van de engel die me dat had laten zien.  9 Maar hij zei tegen me: ‘Pas op! Doe dat niet! Ik ben maar een slaaf net als jij en je broeders, de profeten, en degenen die zich houden aan de woorden van deze boekrol. Aanbid God.

38 minuten geleden zei Robert Frans:

Ze wordt inderdaad vereerd (nogmaals: niet aanbeden) als de koningin van de hemel.

Waar staat dat zij de koningin van de hemel is? Jeremia 7:18 heeft het ook over de koningin van de hemel en zie hoe Jehovah God daar op reageert!

Zonen verzamelen hout, vaders steken het vuur aan en vrouwen kneden deeg om offerkoeken te maken voor de Koningin van de hemel. En ze gieten drankoffers uit voor andere goden om mij te tergen.  19 “Maar doen ze mij daarmee pijn?”, verklaart Jehovah. “Ze doen toch zichzelf pijn, tot hun eigen schande?”  20 Daarom zegt de Soevereine Heer Jehovah: “Luister! Mijn boosheid en woede zullen over deze plaats worden uitgegoten, over mens en dier, over de bomen van het veld en de opbrengst van het land. Mijn brandende woede zal niet worden uitgeblust.”

Ik kan niet genoeg waarschuwen tegen deze praktijken. 

38 minuten geleden zei Robert Frans:

In de Schrift zie je al hoe Maria naar Jezus wijst op de bruiloft van Kana: 'Alles wat Hij u zegt, doe het maar.' En dat doet zij nog steeds. Wie zich tot Maria wendt, komt altijd bij Christus uit.

Het vers ervoor was Jezus wel een bits tegen Maria.

Maar Jezus zei tegen haar: ‘Vrouw, wat gaat u of mij dat aan? Mijn tijd is nog niet gekomen.’  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als voormalig katholiek weet ik dat Maria aanbeden wordt en ook om hulp gevraagd bij dit of dat.

Niet verwonderlijk, aan Maria kapelletjes geen gebrek.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mariakapel

 

Maria is de middelares tussen God en de gelovige.  Is dit verkeerd?   Welnee, het is een soort van bijgeloof.   Net zoals een voetballer een snufje zout over zijn rechterschouder gooit bij aanvang van de wedstrijd.  Als het werkt dan bewijst het dat hij door moet gaan met die handeling.  Als het niet werkt dan had hij beter zijn best moeten doen.  Zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

Ze wordt inderdaad vereerd (nogmaals: niet aanbeden) als de koningin van de hemel. Echter, zij heeft meer de status van 'koningin-moeder', zoals die in de oude koninkrijken bestond.
Ze heeft dus als moeder veel macht, maar absoluut niet dezelfde macht als de Koning, Christus zelf dus. Hij is en blijft de Almachte en alles wat Maria is, heeft zij van Christus ontvangen en komt dus niet uit haarzelf voort.
Die 'zijwegen' drijven dan ook niet per se van God af, integendeel. Ze kunnen de relatie met God verdiepen, omdat we die dan samen met Maria en de andere de gelovigen in de hemel beleven.
In de Schrift zie je al hoe Maria naar Jezus wijst op de bruiloft van Kana: 'Alles wat Hij u zegt, doe het maar.' En dat doet zij nog steeds. Wie zich tot Maria wendt, komt altijd bij Christus uit.

Natuurlijk is het mogelijk dat een katholiek zo intensief met Maria bezig is, dat Jezus wat op de achtergrond lijkt te verdwijnen. Maar dat is een valkuil die je bij alle vormen van devotie, gebed en vriendschap tegenkomt.
Een bijbeltijgerende protestant kan bijvoorbeeld zo gefocust zijn op de Bijbel, en soms zelfs op maar een paar bijbelboeken, dat hij vergeet dat God méér is dan enkel wat in de Bijbel staat.
Een moeder kan zo gefocust zijn op de liefde voor haar kind, dat ze bezitterig jegens het kind wordt en vergeet dat liefde enkel werkelijk vrucht draagt en goed is als zij als eerste op God is gericht.
Een gelovige activist kan zo fanatiek bezig zijn voor de goede zaak waar hij voor opkomt, dat hij deze zaak teveel vereenzelvigd met waarachtig christendom en daardoor vergeet dat het christendom een dergelijke vermenging niet toelaat.
En een gelovige kan zelfs zo bezig zijn met het hiernamaals, met het willen bereiken van de hemel of juist het vermijden van de hel, dat hij God feitelijk niet meer om God zelf liefheeft, maar enkel nog uit zelfbehoud.

Betekent dit dan dat we de Mariaverering, de Bijbelstudie, de moederliefde, het opkomen voor gerechtigheid en het hemelverlangen moeten verzaken of moeten verbieden? Nee, want al deze dingen zijn op zichzelf goed en verrijken het geloof, geven het handen en voeten.
We mogen het goede nooit vermijden of verbieden vanwege eventuele mogelijkheden tot zonde; dat zou zoiets zijn als een soldaat die de frontlinie vermijdt en zijn eenheid deserteert uit angst te sneuvelen.
Maar de waarschuwing dat alles wat wij doen en zijn altijd eerst op God gericht moet worden om echt vrucht te dragen, geldt echt niet alleen voor Mariavererende gelovigen. Die waarschuwing gaat ons allen aan.

Ik ben het oneens, maar heb wel een beter begrip nu. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Natuurlijk is het mogelijk dat een katholiek zo intensief met Maria bezig is, dat Jezus wat op de achtergrond lijkt te verdwijnen.

Alhoewel ik de strekking van jouw verhaal wel begrijp, denk ik toch dat je de essentie van de discussie omzeilt. De vraag is namelijk waarom Maria? Waarom vereert (of zelfs: aanbidt) een katholiek Maria? Iemand schreef in dit topic, dat deze katholieken: "via Maria naar verlossing vragen en haar als tussenpersoon tot God plaatsen". Dát is de kern van het probleem.

Ik denk het antwoord te weten: "Er is zoveel afstand gecreëerd (door wie of wat? De RK-kerk, zelf?) tussen de gelovige en de door God aangewezen Verlosser, Jezus Christus, dat men (het kerkvolk) opnieuw om een middelaar/verlosser is gaan roepen". Je zou het ook anders kunnen zeggen: "Men is de Goddelijkheid van Christus zo gaan benadrukken (misschien wel onder druk van het dispuut rond de triniteit?), dat men de menselijkheid van Christus uit het oog heeft verloren".

En daarom is er nu Maria, die bij haar Zoon pleit voor de RK-gelovige; de vrijmoedigheid om rechtstreeks bij Jezus aan Zijn voeten te gaan zitten, is men kwijtgeraakt. Dat is wat hier aan de orde is. Jezus lijkt niet alleen 'wat op de achtergond te verdwijnen'. Nee, Hij is compleet uit zicht geraakt. Terwijl Hij de eerste hoort te zijn die je ziet.

En natuurlijk, God ziet het hart aan en Hij is zeer wel in staat om de gelovige te bereiken, zelfs als die in gebed via Maria naar Hem toe gaat, God alleen zij daarvoor dank. Maar dat is niet het punt. Het punt is, dat het de RK-kerk zelf is, die heeft toegestaan dat deze (ver)dwaling een vaste plaats heeft verworven in de geloofsbeleving van zeer velen oprechte zoekenden naar het hart van God, dat is Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ze wordt wel aanbeden.
Elke katholiek richt regelmatig, vaak zelfs dagelijks, gebeden aan Maria.
Als je een gebed aan iemand richt, dan is dat 'aanbidden'.
Dat is nu eenmaal simpelweg de definitie van aanbidden.

Het staat ook gewoon onder de algemene dagelijkse gebeden en oefeningen van de RK liturgie en wordt,net als andere gebeden, besloten met Amen.

 https://rkliturgie.nl/algemene-of-dagelijkse-gebeden-en-oefeningen/wees-gegroet-ave-maria 

De bewering dat ze niet wordt aanbeden is dus tegen beter weten in.

Volgens de Van Dale:

aan·bid·den (aanbad, heeft aanbeden): 1. als goddelijk wezen vereren 2. hartstochtelijk vereren: zijn leerlingen aanbidden hem

ver·eren (vereerde, heeft vereerd): 1. eer bewijzen

Ook in het woordenboek zijn het dus twee verschillende termen. Aanbidding komt ook binnen het katholicisme exclusief God toe, terwijl heiligen 'slechts' vereerd worden.
Je mag het dus aanbidding vinden als je dat graag wil, omdat woorden en symbolen in verschillende gemeenschappen nu eenmaal verschillende betekenissen kunnen hebben, maar voor katholieken is het dat dus niet, vanwege dat onderscheid, en daar zullen zij niets in wijzigen.

6 uur geleden zei sjako:

Maar dat vraag ik niet aan overleden mensen.

Ik geloof ook niet dat zij overleden is.

Citaat

 

Dat doen wij toch ook. Ik heb diepe waardering voor Maria. Maar ik kniel niet voor haar. Of ook niet voor een engel. Het zijn scheppingen. En alleen God verdient alle eer op die manier. Openbaring 22:8

Ik, Johannes, was het die deze dingen hoorde en zag. Toen ik ze hoorde en zag, viel ik in aanbidding neer aan de voeten van de engel die me dat had laten zien.  9 Maar hij zei tegen me: ‘Pas op! Doe dat niet! Ik ben maar een slaaf net als jij en je broeders, de profeten, en degenen die zich houden aan de woorden van deze boekrol. Aanbid God.

 

Ook in jouw vertaling (aangenomen dat je uit de NWV citeert) wordt duidelijk gesproken over knielen in aanbidding en niet over knielen an sich.

Citaat

 

Waar staat dat zij de koningin van de hemel is? Jeremia 7:18 heeft het ook over de koningin van de hemel en zie hoe Jehovah God daar op reageert!

Zonen verzamelen hout, vaders steken het vuur aan en vrouwen kneden deeg om offerkoeken te maken voor de Koningin van de hemel. En ze gieten drankoffers uit voor andere goden om mij te tergen.  19 “Maar doen ze mij daarmee pijn?”, verklaart Jehovah. “Ze doen toch zichzelf pijn, tot hun eigen schande?”  20 Daarom zegt de Soevereine Heer Jehovah: “Luister! Mijn boosheid en woede zullen over deze plaats worden uitgegoten, over mens en dier, over de bomen van het veld en de opbrengst van het land. Mijn brandende woede zal niet worden uitgeblust.”

Ik kan niet genoeg waarschuwen tegen deze praktijken. 

 

Dit vers gaat niet over Maria, daar zij immers toen nog niet geboren was, maar over een godin. Godinnen mogen niet aanbeden worden, ook niet binnen het katholicisme.
Door Maria koningin van de hemel te maken, heeft Christus nu juist die godin van haar vermeende troon gestoten en deze status ontgoddelijkt.
 

Citaat

 

Het vers ervoor was Jezus wel een bits tegen Maria.

Maar Jezus zei tegen haar: ‘Vrouw, wat gaat u of mij dat aan? Mijn tijd is nog niet gekomen.’  

 

Of hij daarin bits of plechtig sprak (in de Willibrord '95 wordt het vertaalt met 'Vrouwe'), is niet uit het vers zelf duidelijk op te maken. Wat echter wel uit dat verhaal op te maken is, is dat Jezus' uur nog niet was gekomen, maar Hij op haar voorspraak tóch direct zijn eerste teken verricht en dat uur dus vervroegt. En dat alles doordat de dienaren deden wat Maria zei, namelijk Jezus gehoorzamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hetairos:

Alhoewel ik de strekking van jouw verhaal wel begrijp, denk ik toch dat je de essentie van de discussie omzeilt. De vraag is namelijk waarom Maria? Waarom vereert (of zelfs: aanbidt) een katholiek Maria? Iemand schreef in dit topic, dat deze katholieken: "via Maria naar verlossing vragen en haar als tussenpersoon tot God plaatsen". Dát is de kern van het probleem.

Ik denk het antwoord te weten: "Er is zoveel afstand gecreëerd (door wie of wat? De RK-kerk, zelf?) tussen de gelovige en de door God aangewezen Verlosser, Jezus Christus, dat men (het kerkvolk) opnieuw om een middelaar/verlosser is gaan roepen". Je zou het ook anders kunnen zeggen: "Men is de Goddelijkheid van Christus zo gaan benadrukken (misschien wel onder druk van het dispuut rond de triniteit?), dat men de menselijkheid van Christus uit het oog heeft verloren".

Ehm, toch niet eigenlijk. Het katholicisme benadrukt nu juist vrij expliciet ook Jezus' menselijkheid, haast meer nog dan de protestanten en de orthodoxen. Ze krijgt zelfs nog weleens het verwijt dat haar godsdienst zo fysiek, zo 'vleselijk' zou zijn.
We ontvangen werkelijk het Lichaam van Christus als we ter communie gaan, we aanbidden de geconsecreerde Hostie ook als zijn Lichaam en dus zijn werkelijke, lijfelijke Tegenwoordigheid en leggen in de mystiek zeker sinds de Middeleeuwen veel nadruk op het delen in zijn lijden en sterven.
Daarom maken we ook tijdens de liturgie gebruik van veel elementen in de schepping, zoals water, olie en vuur, hebben we geen problemen met het afbeelden van Christus en is het huwelijk bij ons een veel gangbaarder beeld van het kruisoffer dan de voldoening, die vooral bij protestanten populair is.

Dat neemt niet weg dat ook voor de meest vrome gelovige die werkelijke tegenwoordigheid een bron van twijfel kan zijn; er zijn maar heel weinig katholieken die tijdens de communie er altijd volmaakt en geheel in geloven.
We mogen echter elkaar daarin helpen en tot steun en gebed zijn en elkaar ook om hulp en gebed vragen, ook in de hemel. We zijn misschien zwak in het geloof, maar we staan er niet alleen voor en Christus geeft ons genadig vele hulpmiddelen om het geloof te versterken.
Maar ook mogen we vriendschap met Maria en de heiligen onderhouden gewoon uit liefde, omdat het kan. Waarom zou immers alles nódig moeten zijn?
 

Citaat

En daarom is er nu Maria, die bij haar Zoon pleit voor de RK-gelovige; de vrijmoedigheid om rechtstreeks bij Jezus aan Zijn voeten te gaan zitten, is men kwijtgeraakt. Dat is wat hier aan de orde is. Jezus lijkt niet alleen 'wat op de achtergond te verdwijnen'. Nee, Hij is compleet uit zicht geraakt. Terwijl Hij de eerste hoort te zijn die je ziet.

En natuurlijk, God ziet het hart aan en Hij is zeer wel in staat om de gelovige te bereiken, zelfs als die in gebed via Maria naar Hem toe gaat, God alleen zij daarvoor dank. Maar dat is niet het punt. Het punt is, dat het de RK-kerk zelf is, die heeft toegestaan dat deze (ver)dwaling een vaste plaats heeft verworven in de geloofsbeleving van zeer velen oprechte zoekenden naar het hart van God, dat is Jezus Christus.

Op zulk een wezenlijk niveau van de geloofstraditie kan de kerk echter niets toestaan wat God niet wil dat zij toestaat.
Als God de Mariaverering dus niet wilde, dan had Hij daar al in de eerste eeuwen mee afgerekend in de katholieke en oosters-orthodoxe kerk zelf. Niet via allerlei andere kerkgemeenschappen, groeperingen of sekten met eigen winden van leer, maar gewoon door de bisschoppen en concilies van de kerk zelf. Daar zijn zij immers nu juist voor.

Christus is dus niet uit het zicht geraakt binnen de katholieke kerk. Alles is er op Hem gericht en komt uit Hem voort. Hij is zichtbaar, tastbaar aanwezig in elke kerk; je kunt er voor Hem knielen en Hem aanbidden. Omwille van onze zwakheid nog niet in volle luister, maar onder de gedaanten van brood (en wijn), maar wel net zo aanwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid