Spring naar bijdragen

Waarom greep God niet in tijdens de Holocaust?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hermanos2:

Zou ik morgen in m'n blote kont naar buiten gaan dan zijn er vast mensen die vinden dat het moet kunnen. 

Ik begrijp de ernst van je bericht maar dit was je niet van plan of wel 😁

Ik ben het verder wel met je eens. Wat vroeger deugdzaam was wordt nu zoveel mogelijk weggezet als achterhaald. Taboes mogen niet meer bestaan.

Wel merk ik dat gesprekken één op één vaak nog best vruchtbaar zijn, dan is die groepsdruk die je noemt er minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind de vraag nogal gefixeerd. Waarom zou God in hebben moeten grijpen tijdens de holocaust? Kan de vraag ook breder worden getrokken: waarom grijpt God niet in in alle lijden dat er bestaat?

Om dezelfde reden waarom God in deze tijd niet ingrijpt. Vanwege de strijdvraag. Die is nog steeds gaande. De reden waarom God voor Christus wel ingreep is om de bloedlijn naar de Christus veilig te s

De functie van lijden is om ons dichter bij God te brengen. Dat is zijn hoofddoel. Job is daar een uitstekende illustratie van. Daarnaast meen ik ontdekt te hebben dat lijden, hoe verschrikkelijk het

Op 11-6-2022 om 23:36 zei Hermanos2:

Het is interessant om te zien wat lijden met gelovigen doet. Sommigen kruipen dicht tegen God aan en verstevigen hun band. Putten kracht uit geloof. Anderen gaan het zien als bewijs dat God niet bestaat en verwijderen zich van God. 

De holocaust zou je kunnen zien als een poging van satan om God's volk volledig uit te roeien of iig zoveel mogelijk leed toe te voegen in de hoop dat ze zich in hun vertwijfeling van God verwijderen. 

God stond het mogelijk toe omdat Hij voorzag dat dit grote lijden de teruggave van het land Israël tot gevolg had. En dit past in de bijbelse voorspellingen. Sindsdien keren veel joden terug naar huis. Ook dit wordt voorzegd. 

Het probleem van het lijden is denk ik het meest lastige geloofsvraagstuk. Het is ook de reden dat veel christenen het geloof verlaten. 

Als er zoveel kwaad is hoe kan er dan een goede almachtige God bestaan?  Is de kern van het probleem.

Een theodicee is een poging om daar een logisch antwoord op te geven. 

Er zijn een aantal verschillende theodiceeën waar je uit kan kiezen;  zie *

 

Sinds ik me wat meer in het Job epos (imo prachtige hoogwaardige literatuur) verdiept heb, lees ik elke menselijke poging om een antwoord te geven als een antwoord van één van de vrienden van Job.  

Die worden aan het eind van het verhaal allemaal terechtgewezen door God. Wat het antwoord wel is ? Zo complex dat de menselijke geest het niet kan bevatten. 

 

*  https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee

Citaat

 

Theodicee door Leibniz

Theodicee van het omniversum

Theodicee van de vrije wil

Theodicee van de duivel

Theodicee van de erfzonde

Theodicee van het offer

Theodicee van de compassie

Theodicee van de compassie met het kwaad

Theodicee van de mystieke weg

Theodicee van de pedagogie

Theodicee van de vergelding

Theodicee van de apathie

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Willempie:

Een mooi getuigenis inderdaad. Alleen zo verschrikkelijk jammer en triest dat je alleen maar getuigenissen van JG's aanhaalt en al die andere mooie getuigenissen van andere christenen gewoon lijkt te negeren.

Dat is nu eenmaal mijn geloofsgemeenschap. Er zullen zeker andere mooie getuigenissen zijn, maar wilde dit graag delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-6-2022 om 14:41 zei Hermanos2:

We leven in een bijzondere tijd. De wereld om ons heen wordt steeds zieker. Wat fout is wordt goedgepraat. Wat goed was wordt nu gezien als fout. 

Tijden zijn altijd bijzonder voor mensen die erin leven. Wat denk je van de normen en waarden van de Romeinen die "ineens" fout gevonden werden? Of toen de homo sapiens kwamen waar de neanthalers al leefden, die hadden heel andere normen en waarden.

Op 12-6-2022 om 14:41 zei Hermanos2:

Ik merk dat diepere gesprekken met mensen steeds lastiger worden omdat er alleen maar onzin uitkomt. Uit angst als afwijkend te worden gezien vindt iedereen alles maar goed. Go with the flow. Hip. Modern. Om te kotsen. Niemand interesseert zich meer voor geloof, God, moraal en vaste waarden. 

Dus jij vind iets onzin, en daarom IS het onzin? Misschien is het wel gewoon de mening van mensen, en vinden ze jou oppervlakkig?

Tevens is het wel raar dat je denkt dat iedereen alles maar goed vind. Juist als je de laatste tijden gezien hebt dan weet je dat dit niet klopt. De mens is juist preutser geworden. Johan Derksen die een verhaal met een kaars verzint en zijn baantjes kwijtraakt omdat de goegemeenschap het niet meer duldt.

Dat niemand zich meer interesseert voor God lijkt me ook niet waar. Misschien niet meer voor de joods/christelijke God. Die heeft het toch wel 3000 jaar volgehouden. Wordt tijd dat die ook eens evolueert.

Op 12-6-2022 om 14:41 zei Hermanos2:

Zou ik morgen in m'n blote kont naar buiten gaan dan zijn er vast mensen die vinden dat het moet kunnen. 

Waarom zou dat niet mogen? Als je ervoor maar iets hangt, zoals een vel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei stirreg1986:

Tijden zijn altijd bijzonder voor mensen die erin leven. Wat denk je van de normen en waarden van de Romeinen die "ineens" fout gevonden werden? Of toen de homo sapiens kwamen waar de neanthalers al leefden, die hadden heel andere normen en waarden.

Dus jij vind iets onzin, en daarom IS het onzin? Misschien is het wel gewoon de mening van mensen, en vinden ze jou oppervlakkig?

Tevens is het wel raar dat je denkt dat iedereen alles maar goed vind. Juist als je de laatste tijden gezien hebt dan weet je dat dit niet klopt. De mens is juist preutser geworden. Johan Derksen die een verhaal met een kaars verzint en zijn baantjes kwijtraakt omdat de goegemeenschap het niet meer duldt.

Dat niemand zich meer interesseert voor God lijkt me ook niet waar. Misschien niet meer voor de joods/christelijke God. Die heeft het toch wel 3000 jaar volgehouden. Wordt tijd dat die ook eens evolueert.

Waarom zou dat niet mogen? Als je ervoor maar iets hangt, zoals een vel.

 

Ach, ik denk inderdaad dat er meer mensen zoals ik zouden moeten zijn. Dan zou er geen oorlog en honger meer zijn en een innige relatie met God. 

En er zouden minder verkeersongelukken zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Ach, ik denk inderdaad dat er meer mensen zoals ik zouden moeten zijn. Dan zou er geen oorlog en honger meer zijn en een innige relatie met God. 

En er zouden minder verkeersongelukken zijn. 

Misschien zijn er wel meer mensen zoals jij? Want de generalisatie van jou in jouw bijdrage was wel vreemd. Terwijl andere mensen juist zeggen dat we vandaag "niks meer mogen".. Die mening hoor ik vaker dan "alles moet maar mogen vandaag"..

Dus als we niks meer mogen dan zijn er meer mensen zoals jij die nog wel ouderwetse normen en waarden erop na houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid