Spring naar bijdragen

Tada! Daar kwam de Heilige Geest


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Gaitema:

Komt de Heilige Geest door jouw keuze voor Jezus óffff komt jouw keuze voor Jezus door het werk van de Heilige Geest?

Zoals ik het zie, zijn er tegenwoordig Jezussen in overvloed. Een mens kiest niet, maar zoekt. Een mens die niet zoekt, heeft al gekozen. De Heilige Geest toont de ware Jezus alleen aan een zoekend mens, maar dan ligt het aan de mens of hij die ware Jezus dan ook wil aannemen.

Het is dus een samenspel tussen de Geest en de zoekende mens, maar het is alleen de Heilige Geest die de ware Jezus dan toont. Een mens vindt dus de Jezus waar zijn hart naar uit gaat, maar dat hoeft weer niet de ware Jezus te zijn. Begrijp je?

PS: Aan de niet-zoekende mens en die ook de ware Jezus niet kent, toont de Geest iets anders (zie Johannes 16:8-11).

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Hetairos:

Zoals ik het zie, zijn er tegenwoordig Jezussen in overvloed. Een mens kiest niet, maar zoekt. Een mens die niet zoekt, heeft al gekozen. De Heilige Geest toont de ware Jezus alleen aan een zoekend mens, maar dan ligt het aan de mens of hij die ware Jezus dan ook wil aannemen.

Het is dus een samenspel tussen de Geest en de zoekende mens, maar het is alleen de Heilige Geest die de ware Jezus dan toont. Een mens vindt dus de Jezus waar zijn hart naar uit gaat, maar dat hoeft weer niet de ware Jezus te zijn. Begrijp je?

PS: Aan de niet-zoekende mens en die ook de ware Jezus niet kent, toont de Geest iets anders (zie Johannes 16:8-11).

Ja, ik begrijp je en denk dat dit wel klopt. Wel gezegt dat er ook in de bijbel staat dat het volk dat Hem niet zocht, Hem vindt. Ik denk dat er mensen zijn die het bijvoorbeeld oprecht in de Islam of New Age zoeken, maar dat Jezus zich aan hen openbaart. Ik ken wel een paar mensen die zo Jezus leerde kennen. De één was een moslim en de andere hing de New Age aan. Weer een ander deed nergens wat aan, maar aan hen alle drie verscheen Jezus en werden alle drie erdoor christenen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Gaitema:

Ja, ik begrijp je en denk dat dit wel klopt. Wel gezegt dat er ook in de bijbel staat dat het volk dat Hem niet zocht, Hem vindt. Ik denk dat er mensen zijn die het bijvoorbeeld oprecht in de Islam of New Age zoeken, maar dat Jezus zich aan hen openbaart. Ik ken wel een paar mensen die zo Jezus leerde kennen. De één was een moslim en de andere hing de New Age aan. Weer een ander deed nergens wat aan, maar aan hen alle drie verscheen Jezus en werden alle drie erdoor christenen.

Inderdaad. Degenen die Hem vinden (waar de Geest zich aan hen openbaart) hebben altijd een zoekend hart. Of men dat nu beseft of niet. Gelukkig maar. Op die manier kan niemand God later op z'n schouders tikken en zeggen: "Hm, u heeft me niet gevonden, terwijl ik wel naar u zocht". Zie ook 2 Kronieken 16:9.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weinig mensen weten dit, maar ik heb me vroeger christen genoemd terwijl ik arrogant tegen de Bijbel durfde ingaan. Nuja, vele leden zullen dat wel herinneren lol. Later heb ik “tikske” gekregen en ben op 1 seconde veranderd. Ik noem me geen christen meer, maar een onwaardige zondaar die gelooft in Christus. 1 seconde. “Tik” en ik heb gejankt, berouwd, gesmeekt tot vergeving en bekeerd. Hopende dat deze onwaardigen hond toch een kamertje in Zijn Koninkrijk mag krijgen :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Weinig mensen weten dit, maar ik heb me vroeger christen genoemd terwijl ik arrogant tegen de Bijbel durfde ingaan. Nuja, vele leden zullen dat wel herinneren lol. Later heb ik “tikske” gekregen en ben op 1 seconde veranderd. Ik noem me geen christen meer, maar een onwaardige zondaar die gelooft in Christus. 1 seconde. “Tik” en ik heb gejankt, berouwd, gesmeekt tot vergeving en bekeerd. Hopende dat deze onwaardigen hond toch een kamertje in Zijn Koninkrijk mag krijgen :) 

Hoe lang is dat al geleden? En wat is er verder gebeurd? Heb je inmiddels een kamertje betrokken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hetairos:

Hoe lang is dat al geleden? En wat is er verder gebeurd? Heb je inmiddels een kamertje betrokken?

Dat was enkele jaren geleden, ik was radicaal rechts nationalistisch. Nu niet meer.

Ik wist dat ik toen vergeven was, maar de zonde van het vlees doet me vaak twijfelen en hervallen. Sedert corona heb ik wel meer houvast in mijn geloof gevonden en de Bijbel in een ruimer perspectief kunnen plaatsen. Het Woord naleven is toch anders dan het geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Weinig mensen weten dit, maar ik heb me vroeger christen genoemd terwijl ik arrogant tegen de Bijbel durfde ingaan. Nuja, vele leden zullen dat wel herinneren lol. Later heb ik “tikske” gekregen en ben op 1 seconde veranderd. Ik noem me geen christen meer, maar een onwaardige zondaar die gelooft in Christus. 1 seconde. “Tik” en ik heb gejankt, berouwd, gesmeekt tot vergeving en bekeerd. Hopende dat deze onwaardigen hond toch een kamertje in Zijn Koninkrijk mag krijgen :) 

En die heb je dus gekregen. Jouw kamertje is gegarandeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Weinig mensen weten dit, maar ik heb me vroeger christen genoemd terwijl ik arrogant tegen de Bijbel durfde ingaan. Nuja, vele leden zullen dat wel herinneren lol. Later heb ik “tikske” gekregen en ben op 1 seconde veranderd. Ik noem me geen christen meer, maar een onwaardige zondaar die gelooft in Christus. 1 seconde. “Tik” en ik heb gejankt, berouwd, gesmeekt tot vergeving en bekeerd. Hopende dat deze onwaardigen hond toch een kamertje in Zijn Koninkrijk mag krijgen :) 

Goed om zo ver te komen. De volgende stap is dat je aanvaart dat Jezus jouw zonden echt vergeven heeft en zoals Hij zegt in de gelijkenis van de wijnstok en de ranken: "Je bent rein door het Woord dat Ik zeg".

Dat is ook heel moeilijk om dat te aanvaarden. Jezus vergeeft ons buiten onze verdienste om. Niet pas als wij het allemaal goed doen. 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat was enkele jaren geleden, ik was radicaal rechts nationalistisch. Nu niet meer.

Ik wist dat ik toen vergeven was, maar de zonde van het vlees doet me vaak twijfelen en hervallen. Sedert corona heb ik wel meer houvast in mijn geloof gevonden en de Bijbel in een ruimer perspectief kunnen plaatsen. Het Woord naleven is toch anders dan het geloven.

Geloven is gemakkelijk als het goed gaat en een kunst als we in nood zijn. Dat heb ik ook ontdekt. Geloven is niet zo heel gemakkelijk altijd.

10 uur geleden zei Hetairos:

Inderdaad. Degenen die Hem vinden (waar de Geest zich aan hen openbaart) hebben altijd een zoekend hart. Of men dat nu beseft of niet. Gelukkig maar. Op die manier kan niemand God later op z'n schouders tikken en zeggen: "Hm, u heeft me niet gevonden, terwijl ik wel naar u zocht". Zie ook 2 Kronieken 16:9.

Dank je wel voor jouw bijdrage. Zet voor mij ook de zaak weer op een rij. Lijkt me waar wat je zegt.

Mooie bijpassende tekst.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei 010:

Ik denk het eerste, anders zouden we geen vrije wil hebben.

Als je buurman op bezoek komt heb jij geen vrije wil? Enkel als hij alleen komt wanneer jij hem ontbiedt heb je een vrije wil? 

Je hebt altijd de vrije keuze om met de bezoeker om te gaan, dus om op de Heilige Geest te reageren, zoals jij wilt. 

Op 10-4-2022 om 01:17 zei Gaitema:

(1) Komt de Heilige Geest door jouw keuze voor Jezus óffff (2) komt jouw keuze voor Jezus door het werk van de Heilige Geest?

Het is beide waar, maar (2) gaat vooraf aan (1).  Wij hebben Jezus Christus lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Divine_will:

Als je buurman op bezoek komt heb jij geen vrije wil? Enkel als hij alleen komt wanneer jij hem ontbiedt heb je een vrije wil? Welke logica is dat?

Je hebt altijd de vrije keuze om met de bezoeker om te gaan, dus om op de Heilige Geest te reageren, zoals jij wilt. 

Toen ik jouw reactie zag, dacht ik: "Zou het zo kunnen zijn, dat de Heilige Geest niet eens bij iemand aanklopt, als Hij ziet dat die persoon al bij voorbaat niet van plan is open te doen?" Dat zou betekenen dat de Geest op de vrije wil van een mens anticipeert en niet reageert. Hoe zie jij dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hetairos:

Toen ik jouw reactie zag, dacht ik: "Zou het zo kunnen zijn, dat de Heilige Geest niet eens bij iemand aanklopt, als Hij ziet dat die persoon al bij voorbaat niet van plan is open te doen?" Dat zou betekenen dat de Geest op de vrije wil van een mens anticipeert en niet reageert. Hoe zie jij dat?

Dat is een hogere  cq diepe bespiegeling. Ja mooi.  Dat is dan weer de ultieme vrije wil van de Heilige Geest. Aan te kloppen waar Hij wil omdat Hij weet waar Hij gewenst zal zijn.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:

Ik denk het laatste. Ondanks onze vrije wil. Jezus biedt zich aan, maar wij nemen het aan of bieden weerstand.

Misschien is het handig om uit te leggen dat er een verschil is tussen wil een vrije wil. Bij wil kun je zelf een keuze maken. Bij vrije wil kun je een keuze maken zonder enige druk of invloed van anderen. Dat houdt het woord vrij immers in.  Als tevoren bekend is : bij keuze a ga je naar de hemel,  bij keuze b naar de hel, is er wel sprake van een keus maar niet van een vrije.

Dat schrijf ik, omdat ik voortdurend zie dat de term vrije wil/keus verkeerd wordt gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als tevoren bekend is : bij keuze a ga je naar de hemel,  bij keuze b naar de hel, is er wel sprake van een keus maar niet van een vrije.

Jouw voorbeeld (bij keuze a ga je naar de hemel,  bij keuze b naar de hel) deugt niet; er is helemaal geen sprake van een keuze óf voor het één of voor het ander. Je gaat of naar de hemel óf naar de hel, ondanks wat jij wil, die doet in feite helemaal niet ter zake. Hetzelfde geldt voor het oordeel. Dat wordt uitgesproken, of je dat nu wilt of niet.

Punt is echter dat 'de wil' in een eerder stadium de hoofdrol speelt. Hemel, hel, oordeel zijn als zodanig voldongen feiten (gevolgen) en dan is het de vraag of je onderweg van een vrije wil kunt spreken of niet. Om het in jouw woorden te zeggen: kun je onderweg 'een keuze maken zonder enige druk of invloed van anderen'. En kun je dan zeggen dat de wil vrij is?

PS: Ik heb hiervan een nieuw topic gemaakt. Anderen vinden jouw voorbeeld misschien ook wel interessant om over te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-4-2022 om 07:50 zei Dat beloof ik:

Misschien is het handig om uit te leggen dat er een verschil is tussen wil een vrije wil. Bij wil kun je zelf een keuze maken. Bij vrije wil kun je een keuze maken zonder enige druk of invloed van anderen. Dat houdt het woord vrij immers in.  Als tevoren bekend is : bij keuze a ga je naar de hemel,  bij keuze b naar de hel, is er wel sprake van een keus maar niet van een vrije.

Dat schrijf ik, omdat ik voortdurend zie dat de term vrije wil/keus verkeerd wordt gebruikt.

Als ik een mes in de ribben van mijn kip steek, gaat hij dood. Toch is het mijn vrij wil dat wel of niet te doen. Zo is de dood het gevolg van een messteek. Ik zie het niet volgen van God als het afkeren van het Licht. De duisternis is het gevolg. Net zo goed een vrije wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:

Als ik een mes in de ribben van mijn kip steek, gaat hij dood. Toch is het mijn vrij wil dat wel of niet te doen. Zo is de dood het gevolg van een messteek. Ik zie het niet volgen van God als het afkeren van het Licht. De duisternis is het gevolg. Net zo goed een vrije wil.

Dat bedoel ik dus.  Jij keert je niet af uit angst voor de duisternis. Dat is dus geen vrij wil, maar keus uit angst. Iemand die zich wel afkeert omdat hij geen angst daarvoor heeft,  doet dat wel uit vrij wil, omdat hij vrij is in de keuze.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat bedoel ik dus.  Jij keert je niet af uit angst voor de duisternis. Dat is dus geen vrij wil, maar keus uit angst. Iemand die zich wel afkeert omdat hij geen angst daarvoor heeft,  doet dat wel uit vrij wil, omdat hij vrij is in de keuze.

Dan begrijp je niet wat ik zeg. Van ijs hoef je geen warmte te verwachten. Wij geloven dat God Licht en Liefde is, daar buiten is dat er niet. De meeste mensen kiezen voor duisternis en egoïsme.  Dat is een vrije keus, met logische gevolgen.

 

Jij zegt eigenlijk: "ik geloof niet dat ijs koud is, dus is het zoeken van warmte bij ijs geen vrije keuze meer als ik vervolgens er geen warmte vind." Maar de bijbel zegt: "Je bent vrij om warmte bij ijs en Licht in de nacht te zoeken, maar het is de wereld op zijn kop.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat bedoel ik dus.  Jij keert je niet af uit angst voor de duisternis. Dat is dus geen vrij wil, maar keus uit angst. Iemand die zich wel afkeert omdat hij geen angst daarvoor heeft,  doet dat wel uit vrij wil, omdat hij vrij is in de keuze.

 

Een gezond weldenkend mens met enige intelligentie heeft een heilig respect voor God en een zeer terechte angst voor de duisternis.  Kwestie van intelligentie en inzicht door de reinigende kracht van het geloof van Jezus Christus.

Het soort robotachtige redeneringen die jij aan de lopende band produceert ontberen alle logica. Jij steekt de straat niet over bij een rood stoplicht uit angst voor de duisternis. Dat is dus geen vrije wil, maar keus uit angst. Iemand die wel doorloopt omdat hij geen angst daarvoor heeft, doet dat wel uit vrije wil, omdat hij vrij is in de keuze.  Dat is jouw niveau van produceren. En dan wil jij kinderen met Down’s syndroom of autisme aborteren?  Menig kind met Down’s syndroom is veel intelligenter dan wat jij produceert.  Mening kind met Down’s syndroom getuigt ervan meer mens in zich te hebben dan de robot die uitbraakt wat jij uitbraakt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Divine_will:

 

Een gezond weldenkend mens met enige intelligentie heeft een heilig respect voor God en een zeer terechte angst voor de duisternis.  Kwestie van intelligentie en inzicht door de reinigende kracht van het geloof van Jezus Christus.

Het soort robotachtige redeneringen die jij aan de lopende band produceert ontberen alle logica. Jij steekt de straat niet over bij een rood stoplicht uit angst voor de duisternis. Dat is dus geen vrije wil, maar keus uit angst. Iemand die wel doorloopt omdat hij geen angst daarvoor heeft, doet dat wel uit vrije wil, omdat hij vrij is in de keuze.  Dat is jouw niveau van produceren. En dan wil jij kinderen met Down’s syndroom of autisme aborteren?  Menig kind met Down’s syndroom is veel intelligenter dan wat jij produceert.  Mening kind met Down’s syndroom getuigt ervan meer mens in zich te hebben dan de robot die uitbraakt wat jij uitbraakt. 

 

Ziedaar, de valse profeet spreekt. Gelijk jouw voorspelling over Jeruzalem onzin was,  raakt ook dit kant noch wal. Volgens jou zijn mensen die niet geloven niet intelligent. En die intelligentie krijg je dan,  door te geloven.

Waarschijnlijk heb je de tegenstelling  daarin niet in de gaten, dan zal ik hem dus maar uitleggen.  Als je intelligentie krijgt door te gaan geloven,  dan was je dus niet intelligent toen je begon te geloven...  

Zo,  dat is wel weer genoeg bliksem in je hoofd voor dit moment. Valse profeten moet je natuurlijk sowieso niet serieus nemen. 

18 uur geleden zei Gaitema:

Dan begrijp je niet wat ik zeg. Van ijs hoef je geen warmte te verwachten. Wij geloven dat God Licht en Liefde is, daar buiten is dat er niet. De meeste mensen kiezen voor duisternis en egoïsme.  Dat is een vrije keus, met logische gevolgen.

Als je het dan toch hebt over logische gevolgen.  Uit het gegeven dat jij ergens in gelooft,  kun je geen gevolgen trekken over de eigenschappen van mensen die dat niet doen. Je kunt liefde niet voor jezelf claimen,  juist zo'n claim geeft een enorm egoïsme aan. Jij hebt mensen lief, ik ook. En dat gun ik iedereen.  Jij geeft aan dat anderen geen liefde kunnen hebben. Dat is duisternis en egoïsme, en jij zorgt daar voor. Ik heb nooit gekozen voor duisternis en egoïsme.

 

18 uur geleden zei Gaitema:

Jij zegt eigenlijk: "ik geloof niet dat ijs koud is, dus is het zoeken van warmte bij ijs geen vrije keuze meer als ik vervolgens er geen warmte vind."

Nee,  dat zeg ik niet. Niet in de verste verte.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je het dan toch hebt over logische gevolgen.  Uit het gegeven dat jij ergens in gelooft,  kun je geen gevolgen trekken over de eigenschappen van mensen die dat niet doen. Je kunt liefde niet voor jezelf claimen,  juist zo'n claim geeft een enorm egoïsme aan. Jij hebt mensen lief, ik ook. En dat gun ik iedereen.  Jij geeft aan dat anderen geen liefde kunnen hebben. Dat is duisternis en egoïsme, en jij zorgt daar voor. Ik heb nooit gekozen voor duisternis en egoïsme.

 

Nee,  dat zeg ik niet. Niet in de verste verte.

Jouw visie is dus duidelijk een andere visie. Het zegt echter niets over de christelijke visie, want bijbels gezien is God de bron van alle liefde en kan niemand lief hebben, zonder God. Dat is de bijbelse visie.  En wat liefde volgens Jezus inhoudt: "behandel een ander zo, zoals je zelf behandeld wilt worden" en "heb jouw naaste lief als jouzelf en God boven alles".

Verder: "wie lief heeft is in God en God in Hem, want God is liefde."

Ook staat er in de bijbel dat er volken zijn die de wet van God niet hebben, maar toch doen wat de wet van de mensen vraagt. Ze laten zich leiden door hun geweten.

Daaruit blijkt dat God in hen werkt, zonder dat ze God kennen.

Als je dus over het christelijke geloof praat, dan moet je wel vanuit de Bijbel redeneren en er geen afwijkende versie van neerzetten dat niet overeenstemt met de inhoud van de bijbel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-4-2022 om 01:17 zei Gaitema:

Komt de Heilige Geest door jouw keuze voor Jezus óffff komt jouw keuze voor Jezus door het werk van de Heilige Geest?

Beiden. Het is God, ofwel de heilige Geest, die de mens roept tot bekering en het is de mens die daarop reageert en vervolgens bij een positieve beweging richting God het doopsel en de heilige Geest middels het vormsel kan ontvangen. De relatie tussen God en mens is altijd tweerichtingsverkeer, al heeft God in Christus alreeds de eerste stap gezet door zelf Mens te worden en als onze Welbeminde naast ons te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid