Spring naar bijdragen

Hoe werkt God?


Aanbevolen berichten

Met grote regelmaat lees ik ervaringen van mensen over bijvoorbeeld hoe God werkzaam is in hun leven, hun de weg wijst, tegen hen spreekt. Ik lees de dingen waar mensen om vragen in gebed en vraag me af of men God ziet als een soort wensput. Laatst nog iemand die gebeden had om hulp bij een sollicitatie. (Dan bid je dus erom dat een ander afgewezen wordt?) Er woeden oorlogen en hongersnoden. God heeft wel wat beters te doen. Ook vraag ik me af of bidden om genezing van ziekte zinvol is? Dan zou iedereen die bidt genezen worden? Volgens mij kun je beter om kracht vragen om het lijden in geloof vol te houden. 

Hoe werkt God? 

(Stoor je niet aan mijn voorbeelden. Schrijf liever je eigen verhaal). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hermanos2:

Lijden loutert? 

Vroeger vond ik dat een onzinnige uitspraak. Nu niet meer. 

Vroeger was alles anders. Lijden werd op eigen wijze de kop ingedrukt en produceerde een arrogante betweter. Hoewel veel lijden je lijkt te overkomen, is het grotendeels zelf geïnduceerd. Een uitzondering daargelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

Vroeger was alles anders. Lijden werd op eigen wijze de kop ingedrukt en produceerde een arrogante betweter. Hoewel veel lijden je lijkt te overkomen, is het grotendeels zelf geïnduceerd. Een uitzondering daargelaten.

Ja, ben ik wel met je eens. Maar dat doet niets af aan de (mogelijke) louterende werking. Sommigen brengt het dichter bij God, anderen verwijderen zich erdoor. Verliezen hun geloof. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hermanos2:

Met grote regelmaat lees ik ervaringen van mensen over bijvoorbeeld hoe God werkzaam is in hun leven, hun de weg wijst, tegen hen spreekt. Ik lees de dingen waar mensen om vragen in gebed en vraag me af of men God ziet als een soort wensput. Laatst nog iemand die gebeden had om hulp bij een sollicitatie. (Dan bid je dus erom dat een ander afgewezen wordt?) Er woeden oorlogen en hongersnoden. God heeft wel wat beters te doen. Ook vraag ik me af of bidden om genezing van ziekte zinvol is? Dan zou iedereen die bidt genezen worden? Volgens mij kun je beter om kracht vragen om het lijden in geloof vol te houden. 

Hoe werkt God? 

(Stoor je niet aan mijn voorbeelden. Schrijf liever je eigen verhaal). 

Beter je bijbel lezen, het staat er allemaal in. En het werkt ook. 

Kijk, als ik solliciteer moet ik daarvan ook mijn dochter onderdak geven en ja, God voorziet. En die andere sollicitant heeft God ook een plan mee. Daniel kwam net als Jozef ook aan de regeringstop. Ook daar kwamen anderen niet.

Ik heb vorige zomer een droom gehad over genezing. Ik droomde over de tekst "zijn striemen brachten genezing." In die droom werd het verder gezegd met: "lichaam, ziel en hart". Wie geloofd dat de wonderen enkel vroeger gebeurde, zei ik in de droom, heeft een dood geloof. Want Jezus kan je dan niet genezen van Lichaam, ziel en hart.

Om genezen te worden, moet je geloof hebben in Zijn Naam.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hermanos2:

Laatst nog iemand die gebeden had om hulp bij een sollicitatie. (Dan bid je dus erom dat een ander afgewezen wordt?) Er woeden oorlogen en hongersnoden. God heeft wel wat beters te doen.

Dit laat zien dat geloof voor veel mensen in wezen een vrij egoïstisch gebeuren is. Bij een grote ramp zie je altijd mensen die god danken dat hij hun heeft gespaard. Dat is mooi, maar al die doden dan? Het doel van de meeste christenen is dan ook om zelf in de hemel te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit laat zien dat geloof voor veel mensen in wezen een vrij egoïstisch gebeuren is. Bij een grote ramp zie je altijd mensen die god danken dat hij hun heeft gespaard. Dat is mooi, maar al die doden dan? Het doel van de meeste christenen is dan ook om zelf in de hemel te komen.

Dit doen ongelovigen altijd, de zaak omdraaien. 

Dus toen mijn dochter na 6 weken te vroeg geboren te zijn hersenvliesontsteking kreeg, daardoor stopte steeds met adem halen (longetjes waren nog amper gerijpt, en koste haar te veel energie door haar ziek zijn om adem te halen), waarbij 3 keer 2 minuten lang zelfs, voor de dood in het UMC Radbout te Arnhem werd weg gehaald, waren we vanwege onze dankbaarheid dat zij nog leeft egoïstisch?

En als ik geniet van een mooie dag met haar, ben ik een egoist?

Ja ja! Geloof je zelf wat je zegt?

We hebben daar in het UMC babies gezien van andere ouders die bijvoorbeeld geopereerd werden en er al weken vochten voor hun leven! Eentje had een hele stellage aan zijn hoofd, vanwege een operatie. Dat doet je echt wel wat. Blijft mij altijd bij. Ook het gesprek met ouders van haar.

Het is niet anders dan menselijk dat je opgelucht bent dat jouw eigen dochter het gehaald heeft en ik vind het heel normaal om God daarvoor te danken, die haar ook ons schonk.

Aan de andere kant ook. Voor dierbaren die ontvallen zijn bid ik om hun welzijn bij God. En dank ik ervoor dat ze bij God in goede handen zijn. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Dus toen mijn dochter na 6 weken te vroeg geboren te zijn hersenvliesontsteking kreeg, daardoor stopte steeds met adem halen (longetjes waren nog amper gerijpt, en koste haar te veel energie door haar ziek zijn om adem te halen), waarbij 3 keer 2 minuten lang zelfs, voor de dood in het UMC Radbout te Arnhem werd weg gehaald, waren we vanwege onze dankbaarheid dat zij nog leeft egoïstisch?

Een hard antwoord, maar je komt zelf met dit voorbeeld: Ja, als je jezelf niet realiseert hoeveel babytjes er in de tussentijd wél dood zijn gegaan.

 

9 uur geleden zei Gaitema:

En als ik geniet van een mooie dag met haar, ben ik een egoist?

Nee.

9 uur geleden zei Gaitema:

Ja ja! Geloof je zelf wat je zegt?

Dat is geen kwestie van geloven, maar van simpelweg conclusies trekken.

9 uur geleden zei Gaitema:

We hebben daar in het UMC babies gezien van andere ouders die bijvoorbeeld geopereerd werden en er al weken vochten voor hun leven!

En het topic is : zo werkt God. Welnu, zo dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Een hard antwoord, maar je komt zelf met dit voorbeeld: Ja, als je jezelf niet realiseert hoeveel babytjes er in de tussentijd wél dood zijn gegaan.

 

Nee.

Dat is geen kwestie van geloven, maar van simpelweg conclusies trekken.

En het topic is : zo werkt God. Welnu, zo dus.

Ik vind jou conclusies maar eng.

Als ik blij ben dat mijn dochter voor de dood weg gehaald is en God er voor dank is het egoïstisch, maar als ik een dag geniet van mijn dochter en daar God voor dank, dan niet. Ik snap er niks van.

En God helpt iedereen die Hem dient. Dat is mijn geloof

 

Dan is jouw moeder bedanken voor het lekkere eten en cadeaus voor jouw verjaardag ook egoïstisch. Het vieren ervan of vakantie vieren ook.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Gaitema:

Ik vind jou conclusies maar eng.

Dat kan ik me vanuit jou wel voorstellen. Maar in het kader van 'hoe werkt god' kom jij met babytjes in het ziekenhuis.

Ernstig zieke babytjes, weerloze pasgeboren mensjes, gaan niet samen met een algoede, almachtige god.  Ik kan me voorstellen dat dit voor jou een enge conclusie is. Maar ik zie je er inhoudelijk niets tegenover stellen.

Wellicht is het goed om te weten dat mijn 1e kind na de geboorte een week op de IC lag en door het oog van de naald kroop. Dat was voor mij een bevestiging voor wat ik hier boven schreef.  Als ik wie dan ook zou danken  voor die periode, zou ik mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken.

Uiteraard geniet ik nu van haar, dat maakt mij een vader, geen egoist.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat kan ik me vanuit jou wel voorstellen. Maar in het kader van 'hoe werkt god' kom jij met babytjes in het ziekenhuis.

Ernstig zieke babytjes, weerloze pasgeboren mensjes, gaan niet samen met een algoede, almachtige god.  Ik kan me voorstellen dat dit voor jou een enge conclusie is. Maar ik zie je er inhoudelijk niets tegenover stellen.

Wellicht is het goed om te weten dat mijn 1e kind na de geboorte een week op de IC lag en door het oog van de naald kroop. Dat was voor mij een bevestiging voor wat ik hier boven schreef.  Als ik wie dan ook zou danken  voor die periode, zou ik mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken.

Uiteraard geniet ik nu van haar, dat maakt mij een vader, geen egoist.

Nou, als ik egoïstisch zou zijn, dan verhoorde God vast mijn gebeden niet.

 

Een goede christen dankt overigens ook voor het leed wat hem overkomt, omdat hij zo opgevoed wordt in gerechtigheid en deel heeft aan het lijden van Christus.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Danken voor het lijden van een weerloze baby? Bah. Verachtelijk. 

Nee, het eigen lijden doelde ik op.  Maar ik geloof dat veel persoonlijk lijden God graag wil weg nemen.

Ik zou God dan moeten danken voor mijn pdd-nos. En daar ben ik Hem ook dankbaar voor eerlijk gezegd. Het heeft mij veel goeds gebracht.

Mijn echtscheiding kost me moeite. Een groot christen ben ik niet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-3-2022 om 21:34 zei Gaitema:
Op 7-3-2022 om 20:30 zei Dat beloof ik:

Danken voor het lijden van een weerloze baby? Bah. Verachtelijk. 

Nee, het eigen lijden doelde ik op. 

Bij een  baby is dat onlosmakelijk van het lijden van de ouders.  Als die lijden door een zieke baby , lijdt die baby ook. 

Op 7-3-2022 om 21:34 zei Gaitema:

Maar ik geloof dat veel persoonlijk lijden God graag wil weg nemen.

Dan mag hij wel eens rap aan de gang gaan in het kinderziekenhuis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bij een  baby is dat onlosmakelijk van het lijden van de ouders.  Als die lijden door een zieke baby , lijdt die baby ook. 

Daar weet ik alles van. Zelfs nu ze 5 is, werkt dat zo.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan mag hij wel eens rap aan de gang gaan in het kinderziekenhuis.

Ik snap dat je dat zegt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Gaitema:

Daar weet ik alles van. Zelfs nu ze 5 is, werkt dat zo.

Ik snap dat je dat zegt. 

Ja he. Want je schrijft dat god graag lijden wil weg nemen. Toch gebeurt het niet. Wat denk jij,  wil hij dat niet of kan hij dat niet?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ja he. Want je schrijft dat god graag lijden wil weg nemen. Toch gebeurt het niet. Wat denk jij,  wil hij dat of kan hij dat niet?

Het gebeurd wel, maar Zijn manier van handelen is de onze niet.

Jij noemt het egoïstisch als ik God dank dat mijn dochter gered is en andere kinderen niet.  Maar dat zou het pas zijn als ik geen medelijden met andere kinderen die sterven had. 

Waarom andere kinderen sterven weet ik niet. Als ze vervolgens in de hemel komen is het ook een verlossing. Ik zou het niet erg vinden om nu te sterven, omdat het bij Jezus volmaakt goed is, maar voor mijn dierbaren die zouden achter blijven, blijf ik nu nog liever hier.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Het gebeurd wel, maar Zijn manier van handelen is de onze niet.

Aha,  hij wil graag het lijden weg nemen,  maar doet dit zodanig dat we er niets van merken. Dan wordt het lijden dus niet weg genomen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Even terug naar het topic. Kan deze vers helpen om beter te bidden? 

Fil 2:3. (Vertaald ESV)

Doe niets uit egoïstische ambitie of eigendunk, maar acht in nederigheid anderen belangrijker dan uzelf.

Een persoonlijke mening: bidden werkt enkel door de bijbel. 

 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-3-2022 om 10:13 zei Dat beloof ik:

Of gebeden wel of niet via de bijbel werken is iets anders. 

Niet per se. Gaitema en u hadden een woordenwisseling over lijden. Lijden doen we allemaal en het is soms egoïstisch om enkel aan vleselijke verlangens te denken. Bidden met, door en in de bijbel is opbouwend, ondersteunend en bemoedigend voor christenen. De bijbel is namelijk Gods waarachtig woord. Wat denk je? 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Niet per se. Gaitema en u hadden een woordenwisseling over lijden. Lijden doen we allemaal en het is soms egoïstisch om enkel aan vleselijke verlangens te denken. Bidden met, door en in de bijbel is opbouwend, ondersteunend en bemoedigend voor christenen. De bijbel is namelijk Gods waarachtig woord. Wat denk je? 

Hoi Wouter, ik zie helaas regelmatig hoe bidden ook ontmoedigend kan werken. 

Niets zo erg als een onverhoord gebed of God die Zijn oren ervoor sluit. 

Waarvoor mag men bidden en waarvoor niet? 

Ik gaf eerder het voorbeeld dat God geen wensput is. 

Bidden voor genezing begrijp ik nooit goed. Bidden om kracht begrijp ik daarentegen heel goed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Hoi Wouter

Dag Hermanos2. God werkt natuurlijk niet enkel als mensen erom vragen of bidden. De juiste houding is belangrijk. Bidden werkt bevrijdend. Ieder bewerkt zijn of haar eigen redding. Toch is Gods Geest niet uitsluitend individueel en mensen die weten dat ze God nodig hebben grijpen naar Zijn woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid