Spring naar bijdragen

Opname der gelovigen


Aanbevolen berichten

Door de onrust in de wereld wordt de opname der gemeente, de 'Rapture' weer veel besproken. 

Zelf geloof ik er niet in. De bijbel laat mij zien dat gelovigen geen lijden bespaard is gebleven. In Mattheus 24:40 lezen we dat er een wordt weggenomen en de ander achter gelaten. Volgens mij is laatstgenoemde beter af. Want de bijbel leert ook dat de mens op aarde zal verblijven en God zal bij de mensen zijn. De mens heeft geen hemelse bestemming maar een aardse. De eerste twee hoofdstukken uit Genesis sluiten mooi aan op de laatste twee uit Openbaring. 

De grote verdrukking? Die gaan we gewoon meemaken. Daar moeten we doorheen. Blijf vertrouwen op God! 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 259
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat de grote verdrukking tot doel heeft zoveel mogelijk mensen tot God te doen keren. Het grijze gebied is dan voorbij. Het wordt óf voor of tegen de Schepper. De grote scheiding, zeg maar. Ik

Het heeft niet zo veel nut om elkaar zo in de haren te vliegen denk ik. Laat maar wezen en beschouw het maar als niet geschreven.

Daarom moeten wij ook de 'geesten beproeven of zij uit God zijn' (Johannes 4:1). Je slaat de spijker op zijn kop als je zegt: de Heilige Geest kan niet de ene keer dit beweren en de andere keer dat. D

1 uur geleden zei Hermanos2:

Door de onrust in de wereld wordt de opname der gemeente, de 'Rapture' weer veel besproken. 

Zelf geloof ik er niet in. De bijbel laat mij zien dat gelovigen geen lijden bespaard is gebleven. In Mattheus 24:40 lezen we dat er een wordt weggenomen en de ander achter gelaten. Volgens mij is laatstgenoemde beter af. Want de bijbel leert ook dat de mens op aarde zal verblijven en God zal bij de mensen zijn. De mens heeft geen hemelse bestemming maar een aardse. De eerste twee hoofdstukken uit Genesis sluiten mooi aan op de laatste twee uit Openbaring. 

De grote verdrukking? Die gaan we gewoon meemaken. Daar moeten we doorheen. Blijf vertrouwen op God! 

 

Zoals je weet bestaan hier verschillende opvattingen over. Je kunt voor elke opvatting Bijbelteksten opvoeren. Bijvoorbeeld dat de mens van zeer grote zonde zich niet kan openbaren zolang de tegenstander nog aanwezig is. Wie is die tegenstander? Persoonlijk denk ik dat die tegenstander de Kerk is. De Kerk heeft meer dan genoeg macht om door gebed alleen al die mens van zeer grote zonde tegen te houden. Dan kijk ik naar de zeven brieven aan de zeven gemeentes. Die beelden volgens vele Bijbelwetenschappers de geschiedenis van de Kerk uit. Daarna, na die brieven, wordt er niet meer gesproken over de gemeente of de Kerk. Die is dan, voor zover ik het probeer te begrijpen, niet langer aanwezig op deze wereld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Zoals je weet bestaan hier verschillende opvattingen over. Je kunt voor elke opvatting Bijbelteksten opvoeren. Bijvoorbeeld dat de mens van zeer grote zonde zich niet kan openbaren zolang de tegenstander nog aanwezig is. Wie is die tegenstander? Persoonlijk denk ik dat die tegenstander de Kerk is. De Kerk heeft meer dan genoeg macht om door gebed alleen al die mens van zeer grote zonde tegen te houden. Dan kijk ik naar de zeven brieven aan de zeven gemeentes. Die beelden volgens vele Bijbelwetenschappers de geschiedenis van de Kerk uit. Daarna, na die brieven, wordt er niet meer gesproken over de gemeente of de Kerk. Die is dan, voor zover ik het probeer te begrijpen, niet langer aanwezig op deze wereld. 

Hoi Willempie. Fijn je weer te spreken. Inderdaad veel verschillende meningen. Ik gun het iedere christen oprecht en van harte dat we de grote verdrukking niet hoeven mee te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Opname der Gemeente staat voor mij net zo vast als dat Jezus Heer is. De Gemeente gaat niet door de Grote Verdrukking. Zij wordt uit de ure der verzoeking bewaard leert de bijbel. Het Evangelie van Lukas is voor de Gemeente, de Bruid van Christus.

De in slaap gevallen kerk gaat wel door de Grote Verdrukking. Op de slapende kerk is het Evangelie van Markus van toepassing waarin Petrus die in slaap is gevallen het beeld is van het in slaap gevallen deel van de kerk.

Ook Israël en de rest van de wereld gaat door de Grote Verdrukking. Op hen is het Evangelie van Mattheus van toepassing.

De zogenaamde tegenstrijdigheden in de evangeliën zijn geen tegenstrijdigheden maar blijken de verschillen uit te drukken in het verloop van het Evangelie voor de drie genoemde groepen. Wie  daarvoor interesse heeft raad ik de bijbelstudies aan van The Sword Of God op YT. https://m.youtube.com/c/TheSwordofGod/videos

Een paar opmerkingen vooraf bij het bijbelstudiemateriaal van Charles ( van the Sword of God kanaal op YT):

1. Hij heeft bijzonder opmerkelijke ontdekkingen gedaan m.b.t. onze kalender en de kalender van Henoch 

2. Hij heeft heel lang de fout gemaakt om een gevonden datum tot DE datum van de Opname te bestempelen.  Echter

3. Deze belangrijke piketpalen die hij heeft gevonden waren niet de data van de Opname maar waren naar mijn mening overduidelijk wel belangrijke mijlpalen en richtingwijzers voor de eindtijd waarin wij leven. En de juwelen aan inzicht in de diepere  betekenissen van de bijbel en de evangeliën zou ik niet hebben willen missen. 

4. Hij is overenthousiast en heeft vaak een zeer irritante stem omdat hij zo enthousiast is over wat hij allemaal gevonden heeft.

5. Hij is verschrikkelijk lang van stof, zegt naar mijn mening veel te veel onnodige dingen erbij (zoals alle bedankjes aan die en die) en herhaalt telkens heel veel van zijn vorige video’s om nieuwe kijkers behulpzaam te zijn en de rode draad naar voren te halen.  Dat laatste is wel aardig van hem natuurlijk. 

6. Hij heeft enorm veel tijd en energie gestoken om meer dan 150 uur aan videomateriaal te produceren, wat naar mijn mening iets korter had gekund als hij onnodige opmerkingen achterwege had gelaten. Maar ik heb groot respect voor wat hij allemaal heeft gevonden en omgezet in video’s dat hij dat allemaal  met iedereen deelt die erin delen wil.

7. Zijn stopwoordjes zijn “Drop the mic”.  Hiermee geeft hij zijn verwondering weer maar het kan heel irritant zijn.
 

Als je hier allemaal tegen kunt, en er doorheen kunt kijken,  dan is het een aanrader.  Als je al beroerd wordt als je zijn schelle stem hoort vind ik dat ook begrijpelijk. 

 

P.S. volgens Charles zijn er 3 Opnames. De eerste is de Opname van de Gemeente, die plaatsvindt vóór de Grote Verdrukking. De tweede is volgens Charles zeven jaar later voor de in slaap gevallen kerk. En de derde is volgens Charles nog weer zeven jaar later voor Israël en dat deel van de wereld dat tot geloof is gekomen. In die visie is er dus 2 keer sprake van een Grote Verdrukking. 1 voor Israël en 1 voor het in slaap gevallen deel van de kerk.  En als je deze visie volgt dan  blijkt dat zowel de pre-trib als de mid-trib als de post-trib theorieën allemaal correct zijn, want er zijn dan drie Opnames voor drie verschillende groepen.

P.P.S. Charles heeft zoals ik al had aangegeven heel vaak een gevonden mijlpaal-datum aangezien voor de Opnamedatum. Die data bleken keer op keer niet de datum van de Opname te zijn, maar de dingen die hij had gevonden waren wel van belang, alleen zijn conclusie dat het de datum van de Opname zou zijn was steeds onjuist.  Nu doet hij dat weer, met de data van Pasen. Ofschoon ik persoonlijk zijn verhaal interessant vind en zeker niet uitsluit dat hij het dit keer bij het correcte eind heeft, ga ik er persoonlijk niet vanuit dat het op 15 of 16 of 17 april gebeurt. Het zou kunnen, maar zelf ga ik er niet vanuit.  Dat neemt niet weg dat ik zijn bijbelstudies en bevindingen heel interessant vind. Nu kunnen mensen roepen dat hij een valse profeet is omdat de data niet de Opnamedata waren óf men kan hem dat vergeven en toch blij zijn dat hij zijn nek bleef uitsteken om samen met de Gemeente naar de komst van Jezus om Zijn Bruid tot Zich te nemen te blijven uitzien. 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoi Willempie. Fijn je weer te spreken. Inderdaad veel verschillende meningen. Ik gun het iedere christen oprecht en van harte dat we de grote verdrukking niet hoeven mee te maken. 

Ik denk dat de grote verdrukking tot doel heeft zoveel mogelijk mensen tot God te doen keren. Het grijze gebied is dan voorbij. Het wordt óf voor of tegen de Schepper. De grote scheiding, zeg maar. Ik lees vele aanwijzingen voor een opname van de Kerk voordat de grote verdrukking aanbreekt. Maar zelfs indien niet dan moeten we nog steeds standhouden tegen de vijand. Ik lees over 144.00 verzegelden, uit de stammen van Israël, die bijzondere bescherming krijgen. Ik denk wel eens dat indien ik wordt achtergelaten dat dan betekent dat ik nog een rol heb te vervullen. En dan aanvaard ik dat. Want want er ook allemaal mag gebeuren blijf ik vast geloven dat onze hemelse Vader alles in Zijn machtige hand houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk dat de grote verdrukking tot doel heeft zoveel mogelijk mensen tot God te doen keren. Het grijze gebied is dan voorbij. Het wordt óf voor of tegen de Schepper. De grote scheiding, zeg maar. Ik lees vele aanwijzingen voor een opname van de Kerk voordat de grote verdrukking aanbreekt. Maar zelfs indien niet dan moeten we nog steeds standhouden tegen de vijand. Ik lees over 144.00 verzegelden, uit de stammen van Israël, die bijzondere bescherming krijgen. Ik denk wel eens dat indien ik wordt achtergelaten dat dan betekent dat ik nog een rol heb te vervullen. En dan aanvaard ik dat. Want want er ook allemaal mag gebeuren blijf ik vast geloven dat onze hemelse Vader alles in Zijn machtige hand houdt.

Charles heeft in zijn studies voor mij ook aannemelijk gemaakt dat er na de Opname der Gemeente 144000 Joden in Israël alsnog tot geloof in Jezus Christus komen die door Jezus Zelf zijn verzegeld (daarvoor is Jezus volgens Charles zelfs letterlijk in eigen persoon een aantal dagen op aarde bij hen)  waardoor de wereld hen niet kan doden.  Dat geloofde ik al vele jaren maar hij maakte het inzichtelijk.
 


 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hermanos2:

Door de onrust in de wereld wordt de opname der gemeente, de 'Rapture' weer veel besproken. 

Zelf geloof ik er niet in. De bijbel laat mij zien dat gelovigen geen lijden bespaard is gebleven. In Mattheus 24:40 lezen we dat er een wordt weggenomen en de ander achter gelaten. Volgens mij is laatstgenoemde beter af. Want de bijbel leert ook dat de mens op aarde zal verblijven en God zal bij de mensen zijn. De mens heeft geen hemelse bestemming maar een aardse. De eerste twee hoofdstukken uit Genesis sluiten mooi aan op de laatste twee uit Openbaring. 

De grote verdrukking? Die gaan we gewoon meemaken. Daar moeten we doorheen. Blijf vertrouwen op God! 

 

De opname en de wederkomst zijn voor mij het zelfde en het begrip "grote verdrukking" is denk ik niet uit de bijbel als een periode te herleiden. Er is altijd een verdrukking en neemt als weeën toe, voor Jezus terug komt en daarna vergaat de aarde in de brandende elementen om daarna getransformeerd te worden tot het nieuwe rijk van Jezus waar de SABBATH zal heersen. Het rijk van Vrede en Rust waar heel de wereld naar smacht. Waar geen oorlog en verdriet meer zal zijn. Daar komen we vanuit een tussen poos hemel aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Nieuwe Testament bevat allerlei verschillende beelden en scenario's over het einde van deze wereld. Zeker is het volgende:

- van de opname van de gemeente had vóór de 19e eeuw niemand ooit gehoord

- de schrijvers van het NT meenden doorgaans dat ze het einde zelf mee zouden maken

- Openbaring heeft betrekking op (vermeende) onderdrukking van Klein-Asiatische kerken in de Romeinse tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Desid:

Het Nieuwe Testament bevat allerlei verschillende beelden en scenario's over het einde van deze wereld. Zeker is het volgende:

- van de opname van de gemeente had vóór de 19e eeuw niemand ooit gehoord

- de schrijvers van het NT meenden doorgaans dat ze het einde zelf mee zouden maken

- Openbaring heeft betrekking op (vermeende) onderdrukking van Klein-Asiatische kerken in de Romeinse tijd.

Euh, neen?

Het testament beschrijft 1 einde en de weg daar naar toe. De Openbaringen hebben betrekking op de 7 gemeenten/kerken en de hele wereld. Ook de Europese, Laodicéa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Ook Thyatiré, en oh hoe dat reflecteer op deze tijd.

Openbaringen 2:18-29

En schrijf aan den engel der Gemeente te Thyatire: Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk:

Ik weet uw werken, en liefde, en dienst, en geloof, en uw lijdzaamheid, en uw werken, en dat de laatste meer zijn dan de eerste.

Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.

En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd.

Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken.

En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de Gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.

Doch Ik zeg ulieden, en tot de anderen, die te Thyatire zijn, zovelen, als er deze leer niet hebben, en die de diepten des satans niet gekend hebben, gelijk zij zeggen: Ik zal u geen anderen last opleggen;

Maar hetgeen gij hebt, houdt dat, totdat Ik zal komen.

En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen;

En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.

En Ik zal hem de morgenster geven.

Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

Openbaringen 3:14-22

Zevende brief: aan Laodicéa 

En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.

Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Desid:

Het Nieuwe Testament bevat allerlei verschillende beelden en scenario's over het einde van deze wereld. Zeker is het volgende:

- van de opname van de gemeente had vóór de 19e eeuw niemand ooit gehoord

- de schrijvers van het NT meenden doorgaans dat ze het einde zelf mee zouden maken

- Openbaring heeft betrekking op (vermeende) onderdrukking van Klein-Asiatische kerken in de Romeinse tijd.

Ach  wat de zogenaamde  “traditie” zegt daarvan is anno 2022 wel duidelijk dat die zich regelmatig niets aantrekt van de Schrift. De Schrift is duidelijk zat.  Een duidelijk Schriftgebaseerd artikel met de teksten erbij: https://hijkomtmetdewolken.nl/toekomst/1-de-opname

De politiek die de betreffende kerk die zich “de traditie” noemt heeft bedreven is helaas in de moderne bijbelvertalingen terechtgekomen maar de corruptie daarvan is niet onopgemerkt gebleven.  Wat de Roomse kerk met “de grote afval” is gaan vertalen in haar pogingen door de tijd heen om haar eigen machtspositie te consolideren, daar staat in werkelijkheid “weggevoerd”.  Vrij gedetailleerd bewijs wordt door deze dominee uit Hawaii aangeleverd:

 

Ook heel informatief is de Rapture Sermon series van Dr. Andy Woods. Te vinden op zijn YT kanaal. Meer dan 60  bijbelstudievideo’s over de Opname der Gemeente.

https://youtube.com/c/AndyWoodsBibleStudy

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites

Not impressed. De zeven brieven aan de gemeenten in Asia zijn precies wat het zijn: zeven brieven aan die gemeenten.

Kortom, 

- van de opname van de gemeente had vóór de 19e eeuw niemand ooit gehoord

- de schrijvers van het NT meenden doorgaans dat ze het einde zelf mee zouden maken

- Openbaring heeft betrekking op (vermeende) onderdrukking van Klein-Asiatische kerken in de Romeinse tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-2-2022 om 00:32 zei Desid:

van de opname van de gemeente had vóór de 19e eeuw niemand ooit gehoord

Onze interpretatie is dat het resterende deel van de gezalfden die tijdens de wederkomst nog op aarde zijn worden opgenomen in de hemel zodat het aantal van 144.000 compleet is als Jezus gaat ingrijpen. De grote menigte zal door de grote verdrukking heenkomen, maar zullen op aarde blijven en het begin meemaken van het Duizendjarig Rijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Desid:

Not impressed. De zeven brieven aan de gemeenten in Asia zijn precies wat het zijn: zeven brieven aan die gemeenten.

Kortom, 

- van de opname van de gemeente had vóór de 19e eeuw niemand ooit gehoord

- de schrijvers van het NT meenden doorgaans dat ze het einde zelf mee zouden maken

- Openbaring heeft betrekking op (vermeende) onderdrukking van Klein-Asiatische kerken in de Romeinse tijd.

Waar is Asia voor u dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2022 om 20:27 zei Desid:

Not impressed. De zeven brieven aan de gemeenten in Asia zijn precies wat het zijn: zeven brieven aan die gemeenten.

Kortom, 

- van de opname van de gemeente had vóór de 19e eeuw niemand ooit gehoord

- de schrijvers van het NT meenden doorgaans dat ze het einde zelf mee zouden maken

- Openbaring heeft betrekking op (vermeende) onderdrukking van Klein-Asiatische kerken in de Romeinse tijd.

De zeven brieven dienen wel als voorbeeld. Om van te leren.

Openbaringen zelf vind ik erg moeilijk om te begrijpen. De rode draad erdoor heen weet ik wel te pikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2022 om 20:27 zei Desid:

Not impressed. De zeven brieven aan de gemeenten in Asia zijn precies wat het zijn: zeven brieven aan die gemeenten.

12 uur geleden zei Gaitema:

De zeven brieven dienen wel als voorbeeld. Om van te leren.

De zeven gemeenten in Openbaring – Werkelijke locaties in Klein-Azië
De zeven gemeenten in het boek Openbaring zijn letterlijke gemeenten uit de eerste eeuw na Christus. Ze worden beschreven in hoofdstukken 2 en 3 van het boek. Deze vroege Christelijke gemeenten bevonden zich in de tijd van het Romeinse Rijk in Klein-Azië. Hoewel de bloei van deze gemeenten een halt werd toegeroepen door de overheersing van de Moslims, in de eeuwen na het Romeinse Rijk, toch zijn de archeologische resten van alle zeven locaties tegenwoordig nog terug te vinden in het hedendaagse Turkije.

De zeven gemeenten in Openbaring – Toen en nu
De zeven gemeenten van het boek Openbaring bevinden zich in het westen van Klein-Azië (het hedendaagse Turkije). Om verschillende redenen (handel, militaire strategie of puur hedonisme), werden deze steden belangrijke culturele centra. In de eerste eeuwen na Jezus Christus werden deze steden door de Romeinen bestuurd. De zeven gemeenten werden aan het einde van de eerste eeuw beschreven door de apostel Johannes:

  1. Efeze – De begeerlijke gemeente die de liefde van weleer had opgegeven (Openbaring 2:1-7). Efeze was de invloedrijke hoofdstad van Klein-Azië aan de Egeïsche Zee. Efeze staat nu bekend vanwege haar immense metropool van oude straten, bogen en ruïnes.
  2. Smyrna – De vervolgde gemeente die onder armoede en martelaarschap leed (Openbaring 2:8-11). Smyrna was ten noorden van Efeze gelegen op een machtige handelslocatie aan de Egeïsche Zee en stond bekend om haar havens, handel en marktplaatsen. De belangrijkste ruïnes van Smyrna bevinden zich nu in de moderne Turkse stad Izmir.
  3. Pergamum – De wereldse gemeente die de Christelijke leer verwaterde en tot inkeer moest komen (Openbaring 2:12-17). Pergamum bevindt zich op de vlakten en de lager gelegen heuvels langs de rivier de Caïcus in Westelijk Turkije. Het werd in Klein-Azië sinds de 3e eeuw voor Christus als een belangrijke stad beschouwd en werd later een Grieks en Romeins centrum voor tempelverering.
  4. Tyatira – De valse gemeente die een verleidelijke profetes volgde (Openbaring 2:18-29). Tyatira is gelegen in westelijk Klein-Azië, ongeveer 65 kilometer landinwaarts van de Egeïsche Zee. Deze stad uit de oudheid stond bekend om haar handel in textiel en kleurstoffen, en staat tegenwoordig bekend als de Turkse stad Akhisar.
  5. Sardes – De "dode" gemeente die in slaap was gevallen (Openbaring 3:1-6). Sardes bevindt zich op oevers van de rivier de Pactolus in het westen van Klein-Azië, een kleine 100 kilometer landinwaarts van Efeze en Smyrna. Onder de populaire ruïnes zijn onder meer de decadente tempels en de badhuizen.
  6. Filadelfia – De gemeente van broederlijke liefde die geduldig volhardt (Openbaring 3:7-13). Filadelfia ligt aan de rivier de Cogamis in westelijk Klein-Azië, ongeveer 130 kilometer ten oosten van Smyrna. Filadelfia stond bekend om haar verscheidenheid aan tempels en aanbiddingscentra.
  7. Laodicea – De "lauwe" gemeente met een lauw geloof (Openbaring 3:14-22). Laodicea is gelegen in de vallei van de rivier de Lycus in het westen van Klein-Azië, een belangrijke handelsroute tussen de culturen van het Westen en het Oosten. Laodicea stond bekend als een belangrijk centrum voor het Romeinse systeem van aquaducten.

De zeven gemeenten in Openbaring – Hun uiteindelijke belang
De zeven gemeenten in het boek Openbaring zijn letterlijke gemeenten uit de eerste eeuw na Christus. Maar de zeven gemeenten in Openbaring hebben ook een geestelijke betekenis voor de gemeenten en gelovigen van tegenwoordig. Het hoofddoel van de brieven van Johannes aan de zeven gemeenten was om een "rapportkaart" van Jezus over hun geestelijke welzijn af te leveren. Maar een tweede doel van de door God ingegeven brieven was om zeven soorten gemeenten (en gelovigen) te beschrijven die door de geschiedenis heen steeds weer zouden opduiken. Deze korte brieven aan de zeven gemeenten in het boek Openbaring dienen als snelle en soms pijnlijke geheugensteuntjes voor mensen die zichzelf "volgelingen van Christus" noemen.

Bron: https://www.allaboutarchaeology.org/dutch/de-zeven-kerken-in-openbaring.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-2-2022 om 14:32 zei Hermanos2:

Door de onrust in de wereld wordt de opname der gemeente, de 'Rapture' weer veel besproken. 

Zelf geloof ik er niet in. De bijbel laat mij zien dat gelovigen geen lijden bespaard is gebleven. In Mattheus 24:40 lezen we dat er een wordt weggenomen en de ander achter gelaten. Volgens mij is laatstgenoemde beter af. Want de bijbel leert ook dat de mens op aarde zal verblijven en God zal bij de mensen zijn.

De grote verdrukking? Die gaan we gewoon meemaken. Daar moeten we doorheen. Blijf vertrouwen op God!

De visies over de opname van de gemeente (Rapture theorie) kunnen verschillend zijn. Er is vrijheid als je besluit dat je niet het product bent van iemands leerstellingen of ideologie. Dan ben je vrij om de Bijbel te besturen en te geloven wat de Bijbel zegt, in plaats van te geloven wat een mens zegt dat de Bijbel zegt.

Er is in veel gevallen een verschil tussen wat de Bijbel zegt en wat mensen zeggen (een leraar, een blogger, op YouTube, een geleerde van een seminar); in plaats van wat zij zeggen wat waar is of wat ze willen dat je denkt dat de Bijbel zegt, hoor je te geloven wat de Bijbel zegt.
 


1 Thessalonicenzen 4:15-18 HSV – De opstanding bij Christus' wederkomst
15.  Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan.
16.  Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.
17.  Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.
18.  Zo dan, troost elkaar met deze woorden.

Volgens 1 Thessalonicenzen 4:15 zullen wij die levend zijn degenen die ontslapen (gestorven) zijn beslist niet voorgaan; de gestorvenen in Christus zullen ons dus voorgaan in het tegemoet gaan van de Heere.

1 Korinthe 15:50-52 HSV
51.  Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52.  in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.

2 Thessalonicenzen 2:1-4 HSV – De openbaring van de mens der wetteloosheid
1.  En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem,
2.   dat u niet snel aan het wankelen wordt gebracht of verschrikt, niet door een uiting van de geest, niet door een woord, en ook niet door een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van Christus al aangebroken zou zijn.
3.  Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is,
4.  de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.
5.  Herinnert u zich niet dat ik u deze dingen zei, toen ik nog bij u was?
6.  En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt.
7.  Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.

In vele modernere Bijbelvertalingen zoals bijvoorbeeld de NBG51 staat er in 2 Thessalonicenzen 2:7 dat degene die de mens van de wetteloosheid weerhoudt wordt weggenomen; sommigen geloven dat de weerhouder de Heilige Geest is, Die door de kerk heen werkt en dat dit geschriftgedeelte bewijst dat de kerk wordt opgenomen voordat de antichrist wordt geopenbaard. Deze context wordt vaak gebruikt door mensen die in de Pre-Tribulation Rapture geloven.

Psalm 50:4-6 HSV
4.  Hij roept tot de hemel daarboven en tot de aarde, om over Zijn volk recht te spreken:
5.  Verzamel Mij Mijn gunstelingen (H2623), die een verbond met Mij sluiten door offers.
6.  De hemel verkondigt Zijn gerechtigheid; want God Zelf is Rechter.

Het Hebreeuwse grondwoord (chaciyd / H2623) wat vertaald is als gunstelingen, betekent o.a. ook heiligen en devoot. Als Nieuw Testamentische geloven hebben we een beter verbond dan het Oude Testament. De hedendaagse heilgen van God leven onder het Nieuwe Verbond dat door God is ingesteld. De heiligen van God zijn Zijn uitverkorenen die bij de wederkomst van Jezus Christus bijeenbrengen gebracht zullen worden uit de vier windstreken (Mattheüs 24:31).

Mattheüs 24:23-31 HSV – De wederkomst van Christus
23.  Als iemand dan tegen u zegt: Zie, hier is de Christus of daar, geloof het niet;
24.   want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zó dat zij – als het mogelijk zou zijn – ook de uitverkorenen zouden misleiden.
25.  Zie, Ik heb het u van tevoren gezegd!
26.  Als men dan tegen u zal zeggen: Zie, Hij is in de woestijn; ga er niet opuit; zie, Hij is in de binnenkamers, geloof het niet,
27.  want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
28. Want waar het dode lichaam is, daar zullen de gieren zich verzamelen.
29.  En meteen na de verdrukking van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal zijn schijnsel niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de krachten van de hemelen zullen heftig bewogen worden.
30.  En dan zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van de aarde rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij op de wolken van de hemel komt met grote kracht en heerlijkheid.
31.  En Hij zal Zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemelen tot het andere uiterste ervan.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites

In de deze video wordt de opname van de gemeente besproken en waarom de Opnametheorie niet Bijbels is. De presentator van de video benadrukt dat bij de Opnametheorie Bijbelteksten uit hun context worden gehaald en worden gemisinterpreteerd. Bovendien zijn er verschillende Bijbelvertalingen, waarvan met name de moderne Bijbelvertalingen vaak beter in het straatje passen van de Opnametheorie.


Volgens de Opnametheorie komt Jezus in het verborgene of in het geheim, terwijl alle mensen de komst van de Zoon des Mensen zullen zien, dat Hij komt op de wolken van de hemel met grote kracht en heerlijkheid (Mattheüs 24:30).

Wat m.i. opvalt bij de Opnametheorie, is dat de Bijbelteksten die daarvoor gebruikt worden vaak losse op zichzelf staande Bijbelteksten zijn én dat andere Bijbelteksten die dat kunnen tegenspreken worden vermeden en overgeslagen.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-2-2022 om 14:32 zei Hermanos2:

Want de bijbel leert ook dat de mens op aarde zal verblijven en God zal bij de mensen zijn. De mens heeft geen hemelse bestemming maar een aardse.

Op basis van welke Bijbelteksten constateer je dat de mens geen hemelse bestemming heeft?

Aangezien er natuurlijke lichamen en geestelijke lichamen zijn, is het logisch dat onze natuurlijke lichamen op aarde blijven.

Eerst zal de opstanding der doden plaatsvinden voordat de heiligen de hemel kunnen betreden (1 Korinthe 15:40-49):

  • Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid en het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
  • Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid.
  • Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
  • Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt.
  • Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.

1 Korinthe 15:40-44, 49 HSV – Het nieuwe lichaam
40.  En er zijn hemelse lichamen en er zijn aardse lichamen, maar de heerlijkheid van de hemelse is verschillend, en die van de aardse is verschillend.
41.  De glans van de zon is verschillend, en de glans van de maan is verschillend, en de glans van de sterren is verschillend, want de ene ster verschilt in glans van de andere ster.
42.  Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
43.  Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44.  Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.
49.  En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen.

Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam. Met het natuurlijke lichaam kunnen wij niet de hemel in. Bij de opstanding der doden krijgen we een geestelijk lichaam voor in de hemel; we zijn dan als engelen van God in de hemel (Mattheüs 22:30, Markus 12:25).

Mattheüs 22:27-30 HSV – De Sadduceeën en de opstanding
25.  Nu waren er bij ons zeven broers; en de eerste trouwde en stierf; en omdat hij geen nageslacht had, liet hij zijn vrouw na aan zijn broer.
26.  Zo ook de tweede en de derde, tot de zevende toe.
27.  Ten slotte stierf na allen ook de vrouw.
28.  In de opstanding dan, van wie van die zeven zal zij de vrouw zijn? Want zij hebben haar allen als vrouw gehad.
29.  Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: U dwaalt, omdat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God.
30.  Want in de opstanding nemen ze niet ten huwelijk en worden ze niet ten huwelijk gegeven, maar ze zijn als engelen van God in de hemel.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Op basis van welke Bijbelteksten constateer je dat de mens geen hemelse bestemming heeft?

Aangezien er natuurlijke lichamen en geestelijke lichamen zijn, is het logisch dat onze natuurlijke lichamen op aarde blijven.

Eerst zal de opstanding der doden plaatsvinden voordat de heiligen de hemel kunnen betreden (1 Korinthe 15:40-49):

  • Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid en het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
  • Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid.
  • Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
  • Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt.
  • Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.

1 Korinthe 15:40-44, 49 HSV – Het nieuwe lichaam
40.  En er zijn hemelse lichamen en er zijn aardse lichamen, maar de heerlijkheid van de hemelse is verschillend, en die van de aardse is verschillend.
41.  De glans van de zon is verschillend, en de glans van de maan is verschillend, en de glans van de sterren is verschillend, want de ene ster verschilt in glans van de andere ster.
42.  Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid.
43.  Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44.  Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam.
49.  En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen.

Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam. Met het natuurlijke lichaam kunnen wij niet de hemel in. Bij de opstanding der doden krijgen we een geestelijk lichaam voor in de hemel; we zijn dan als engelen van God in de hemel (Mattheüs 22:30, Markus 12:25).

Mattheüs 22:27-30 HSV – De Sadduceeën en de opstanding
25.  Nu waren er bij ons zeven broers; en de eerste trouwde en stierf; en omdat hij geen nageslacht had, liet hij zijn vrouw na aan zijn broer.
26.  Zo ook de tweede en de derde, tot de zevende toe.
27.  Ten slotte stierf na allen ook de vrouw.
28.  In de opstanding dan, van wie van die zeven zal zij de vrouw zijn? Want zij hebben haar allen als vrouw gehad.
29.  Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: U dwaalt, omdat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God.
30.  Want in de opstanding nemen ze niet ten huwelijk en worden ze niet ten huwelijk gegeven, maar ze zijn als engelen van God in de hemel.

 Ik zie hoe God's voornemen vanaf Genesis tot Openbaring voltooid wordt. 

God's schepping, de mens, begint hier op aarde. Dan gaat het mis, de zondeval. Maar dat zal God niet ervan weerhouden Zijn voornemen uit te voeren. Eden wordt hersteld. Ook lees ik dat God bij de eerste mensen was. Hij wandelde met Adam in het paradijs. Dat is de mooiste voorstelling die ik me kan maken van een herstelde aarde. Genesis bevestigt dit. Wij krijgen wel een ander beter lichaam. Mogelijk vergelijkbaar met het opstandingslichaam van Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-3-2022 om 14:01 zei Fundamenteel:

@Desidmaar Tyatira en Laodicea liggen toch in Griekenland? 

En meerdere plaatsen kunnen toch een dubbele referentie hebben?

Nee die liggen in Asia, in het huidige Turkije.

Nee dubbele referentie bestaat niet, tenzij het direct uit de tekst zelf is af te leiden.

Op 6-3-2022 om 15:40 zei Ricky Tjin:

Dan ben je vrij om de Bijbel te besturen en te geloven wat de Bijbel zegt, in plaats van te geloven wat een mens zegt dat de Bijbel zegt.

Je bedoelt dat je de visie volgt van een of andere figuur op Youtube.

Op 6-3-2022 om 15:40 zei Ricky Tjin:

Volgens 1 Thessalonicenzen 4:15 zullen wij die levend zijn degenen die ontslapen (gestorven) zijn beslist niet voorgaan; de gestorvenen in Christus zullen ons dus voorgaan in het tegemoet gaan van de Heere.

De (H)SV-vertalers zullen de opname nooit als leer accepteren. Je conclusie is onlogisch. Als ze niet voorgaan betekent niet dat ze achteraan komen. Het gaat Paulus nu juist om het samen tegemoet gaan.

Op 6-3-2022 om 15:40 zei Ricky Tjin:

1 Korinthe 15:50-52 HSV
51.  Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52.  in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.

Het gebeurt dus tegelijkertijd. Je conclusie klopt dus niet.

Op 6-3-2022 om 15:40 zei Ricky Tjin:

30.  En dan zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van de aarde rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij op de wolken van de hemel komt met grote kracht en heerlijkheid.
31.  En Hij zal Zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemelen tot het andere uiterste ervan.

Dit zegt niets over een opname.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid