Spring naar bijdragen

Wat te wensen?


Aanbevolen berichten

Op 2-5-2021 om 10:28 zei Noel2:

Wat kan je het beste wensen? Ik denk wel eens: een makkelijker geloof.

In een ideaal rationeel proces kan een besluitnemer alle mogelijke handelwijzen in alle omstandigheden op de mogelijke gevolgen van dit handelen beoordelen. In de praktijk wordt echter niet aan de randvoorwaarden voldaan voor zuiver rationele besluitvorming, wat betekent dat slechts een minimale kenniskloof het wereldbeeld in deze of gene zin kan beïnvloeden, maar misschien niet eens opgemerkt wordt vanuit de als natuurlijk en begrijpelijk te beschouwen onwetendheid hierover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 224
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Met het wensen van materiële zaken, of roem of macht, komen we niet uit bij geluk/tevredenheid, denk ik. Dankbaarheid en vertrouwen is veel belangrijker om te vinden.  Voor de pottenbakker is he

Voor wie wanhopig smacht naar God, zet God de deur wijd open: Psalm 51 Vierde boetpsalm 1. Een psalm van David, voor de koorleider;  2. toen de profeet Nathan bij hem was gekomen,

Zelfs mensen die volstrekt niets te maken hebben met economie als vakgebied lezen hem met groot plezier. Hoe hij dit doet? Door zich niet te storen aan de gebruikelijke hekjes rond de economie, en doo

Op 18-5-2021 om 21:49 zei Mullog:

Ik ga mij weer bekeren. Zo heb ik heb nog nooit bekeken. Je pakt wie je pakken kan en koopt je schuldgevoel af met een bekering met behulp van de Heilige Geest. Je houdt je relatie in stand en je bent van je schuldgevoel af. Wat is het christendom toch mooi

Maar zo werkt het dus niet. Hoe het wel werkt is dat als je op je bek gaat, je weer opstaat en verder gaat en verdere valkuilen probeert te ontlopen. Daarbij vraag je God om hulp. Dat werkt! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Willempie:

Maar zo werkt het dus niet. Hoe het wel werkt is dat als je op je bek gaat, je weer opstaat en verder gaat en verdere valkuilen probeert te ontlopen. Daarbij vraag je God om hulp. Dat werkt! 

Zullen we de horden terugzetten Willempie, we hebben ze nu net uit de weg gezet. Zo blijven we bezig, alsof we van religie absoluut een karikatuur willen maken? 

39 minuten geleden zei Willempie:

Daarbij vraag je God om hulp. Dat werkt! 

Die grap van de cryptomunten en het correlaat met dat helikoptergeld hadden we precies niet zien aankomen, maar het is en blijft absurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Willempie:

Maar zo werkt het dus niet. Hoe het wel werkt is dat als je op je bek gaat, je weer opstaat en verder gaat en verdere valkuilen probeert te ontlopen. Daarbij vraag je God om hulp. Dat werkt! 

Voor op mijn bek gaan heb ik God niet nodig (jij ook niet vermoed ik :-) ). Bij het opstaan heb ik nog nooit Zijn hulp gevraagd. Ik krijg doorgaans, en vaak ongevraagd, hulp van vrouw, familie, vrienden en collega's (als het werk betreft). Soms ook niet, overigens. 

Dat is het mooie van atheïsme. Door Zijn bestaan te ontkennen heeft Hij geen last van mij. Tot op heden heeft Hij zich dan ook niet met mij bemoeid. Ik zie dat als een positief argument als ik eenmaal voor hem sta. "God, je hebt geen last van me gehad en ik niet van Jou, zullen we op die voet verder gaan?", zoiets 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mullog:

Dat is het mooie van atheïsme. Door Zijn bestaan te ontkennen heeft Hij geen last van mij.

Over niets kan ook niets gezegd worden, en toch was Socrates veel religieuzer dan wie ook zou kunnen vermoeden. Op een of andere manier kon hij dan ook zeggen dat hij niets wist, een logica die puur met het lineair rationele denken niet te bevatten is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Mullog:

Dat is het mooie van atheïsme.

In een wereld waar bronkennis geen parate kennis meer is, zien we veel onrechtmatigheden ontstaan. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat we dan ook aandacht hebben voor die bronkennis, tenzij een berg metaforen en aforismen die dat gat opvullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Mullog:

Voor op mijn bek gaan heb ik God niet nodig (jij ook niet vermoed ik :-) ). Bij het opstaan heb ik nog nooit Zijn hulp gevraagd. Ik krijg doorgaans, en vaak ongevraagd, hulp van vrouw, familie, vrienden en collega's (als het werk betreft). Soms ook niet, overigens. 

Dat is het mooie van atheïsme. Door Zijn bestaan te ontkennen heeft Hij geen last van mij. Tot op heden heeft Hij zich dan ook niet met mij bemoeid. Ik zie dat als een positief argument als ik eenmaal voor hem sta. "God, je hebt geen last van me gehad en ik niet van Jou, zullen we op die voet verder gaan?", zoiets 😉

Ja, dat hoor ik vaker. Ik heb daar niets over te zeggen. Het is en blijft een vrije keuze. Zelfs God laat je vrij. Wie ben ik dan om daartegen te ageren? God biedt hulp aan diegenen die dat nodig hebben. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die die hulp niet nodig (denken te) hebben en het allemaal zelf wel redden. vooral in een welvaartsstaat. Ik had en heb die hulp wel nodig en ik ben steeds meer gaan beseffen dat ik zonder Hem helemaal niets kan, niet eens ademen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Ja, dat hoor ik vaker. Ik heb daar niets over te zeggen. Het is en blijft een vrije keuze. Zelfs God laat je vrij. Wie ben ik dan om daartegen te ageren? God biedt hulp aan diegenen die dat nodig hebben. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die die hulp niet nodig (denken te) hebben en het allemaal zelf wel redden. vooral in een welvaartsstaat. Ik had en heb die hulp wel nodig en ik ben steeds meer gaan beseffen dat ik zonder Hem helemaal niets kan, niet eens ademen.

Zelfs de solipsisten gingen als razenden tekeer toen eenmaal bleek dat hun geld eigenlijk geen stuiver meer waard was, en toch waren ze enkel tegen zichzelf bezig, zo ze alsmaar beweerden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Maar zo werkt het dus niet. Hoe het wel werkt is dat als je op je bek gaat, je weer opstaat en verder gaat en verdere valkuilen probeert te ontlopen. Daarbij vraag je God om hulp. Dat werkt! 

Ander droomscenario was dat we overnacht alles voor de fun zouden resetten, niemand wist wat er precies gebeurd was ondanks alle verzamelde kennis, waarna dan alles terug op z'n plaats gezet werd alsof er niets gebeurd was, gewoon om te lachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-5-2021 om 12:24 zei Noel2:

Eenvoudig is het niet.

Voor wie interesse toont in wat we zonder meer het 3D-4D-5D-complex kunnen noemen, heeft een aantal een en ander onderzocht. Dit komt in een aantal visieschetsen waarin ze het Elaboration Likelihood Model centraal hebben gesteld, met de voor velen misschien paradoxale verklaring dat het probleem in wezen al opgelost is, maar tegelijkertijd ook weer niet door een aantal weerbarstigheden als eigen aan het vigerende 3D-denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Voor wie interesse toont in wat we zonder meer het 3D-4D-5D-complex kunnen noemen, heeft een aantal een en ander onderzocht. Dit komt in een aantal visieschetsen waarin ze het Elaboration Likelihood Model centraal hebben gesteld, met de voor velen misschien paradoxale verklaring dat het probleem in wezen al opgelost is, maar tegelijkertijd ook weer niet door een aantal weerbarstigheden als eigen aan het vigerende 3D-denken.

Sorry, ik ga dan al gauw in fantasie verder bij dit soort denken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei TTC:

Met de weg van de minste energie wordt ook alles veel eenvoudiger, uitleggen durven we niet meer, sturen een boek toe. 

Wat te wensen? Dat anderen begrijpen dat er geen lijden hoeft te zijn? En zelf lijden onder die wens? Of ben je niet aan het lijden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Wat te wensen? Dat anderen begrijpen dat er geen lijden hoeft te zijn? En zelf lijden onder die wens? Of ben je niet aan het lijden?

Als we weten wat empathische betrokkenheid of een moreel geweten is, kunnen we niet anders dan lijden, als van nature. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

De schepping moet gecomplementeerd worden. Er is geen haast.

Zoals altijd in een nulsomspel, zeg je. Een metaspel is een spel waarin de ontwikkelingen in een spel bepalend zijn voor de ontwikkelingen van de regels, het doel of het onderwerp in een ander spel. Het is niet meer dan speltheorie, verschillende soorten zijn mogelijk, soms menselijk geacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei TTC:

Zoals altijd in een nulsomspel, zeg je. Een metaspel is een spel waarin de ontwikkelingen in een spel bepalend zijn voor de ontwikkelingen van de regels, het doel of het onderwerp in een ander spel. Het is niet meer dan speltheorie, verschillende soorten zijn mogelijk, soms menselijk geacht.

Het is vaak wonderlijk hoe alles teruggehaald kan worden.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-5-2021 om 10:28 zei Noel2:

Wat kan je het beste wensen? Ik denk wel eens: een makkelijker geloof.

Ja, hun innerlijk voor de omgeving haast onbevattelijke pijn verklaarden ze door grensverleggend denken effectief toe te passen, langs de ene kant betekende dit dat ze nuchter doordacht veel hoop koesterden, langs de andere kant werden ze getuige van een tragisch absurde wereld die geen tegenspraak duldde, quasi ondraaglijk, ondanks alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid