Spring naar bijdragen

Wat te wensen?


Aanbevolen berichten

21 uur geleden zei Gaitema:

Ik heb de laatste tijd erg veel christenen op mijn pad gehad die denken dat ze door God verworpen zijn. Ze zouden moeten leren, dat Jezus niet voor gezonde mensen aan het kruis ging en moeten stoppen Zijn genade te verdienen.

Ik heb dit meerdere keren gelezen. Ik kan werkelijk geen touw vastknopen aan wat je hier nu mee wilt zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 224
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Met het wensen van materiële zaken, of roem of macht, komen we niet uit bij geluk/tevredenheid, denk ik. Dankbaarheid en vertrouwen is veel belangrijker om te vinden.  Voor de pottenbakker is he

Voor wie wanhopig smacht naar God, zet God de deur wijd open: Psalm 51 Vierde boetpsalm 1. Een psalm van David, voor de koorleider;  2. toen de profeet Nathan bij hem was gekomen,

Zelfs mensen die volstrekt niets te maken hebben met economie als vakgebied lezen hem met groot plezier. Hoe hij dit doet? Door zich niet te storen aan de gebruikelijke hekjes rond de economie, en doo

1 uur geleden zei Mullog:

Ik heb dit meerdere keren gelezen. Ik kan werkelijk geen touw vastknopen aan wat je hier nu mee wilt zeggen.

Het meest pijnlijke aan een grap is dat de pointe niet begrepen wordt, vooral wanneer je er niets bijzonders mee zeggen wou.

22 uur geleden zei Gaitema:

Ik heb de laatste tijd erg veel christenen op mijn pad gehad die denken dat ze door God verworpen zijn. Ze zouden moeten leren, dat Jezus niet voor gezonde mensen aan het kruis ging en moeten stoppen Zijn genade te verdienen.

En vergeet niet over die brug te springen, ze zou kunnen instorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Het meest pijnlijke aan een grap is dat de pointe niet begrepen wordt, vooral wanneer je er niets bijzonders mee zeggen wou.

Het was geen grap, althans niet van mij. Als ik het lees heb ik de indruk dat @Gaitema iets wil zeggen. Hem kennende is hij niet echt een grapjas. Dus het is iets serieus. En dat past wel in het beeld dat ik van hem heb, namelijk dat hij serieus genomen wil worden, hoewel ik moet toegeven dat het doorgaans niet heel bijzonder is wat hij te melden heeft maar dat het met de beste bedoelingen wordt geschreven. Het bijzondere aan wat hij hier schrijft is dat ik de boodschap niet begrijp. En ik zou dat wel verduidelijkt willen zien.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Het was geen grap, althans niet van mij. Als ik het lees heb ik de indruk dat @Gaitema iets wil zeggen. Hem kennende is hij niet echt een grapjas. Dus het is iets serieus. En dat past wel in het beeld dat ik van hem heb, namelijk dat hij serieus genomen wil worden, hoewel ik moet toegeven dat het doorgaans niet heel bijzonder is wat hij te melden heeft maar dat het met de beste bedoelingen wordt geschreven. Het bijzondere aan wat hij hier schrijft is dat ik de boodschap niet begrijp. En ik zou dat wel verduidelijkt willen zien.

Een ambiguïteit of dubbelzinnigheid betreft de mogelijkheid om aan een tekst uiteenlopende betekenissen toe te kennen, heel soms gaat het een diepte in die we niet altijd kunnen bevatten maar ons intuïtief misschien wel triggert. Het is als zeggen dat niets bestaat, het is niet onwaar, maar wat bedoelen we dan precies? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jullie zijn allemaal zondaren. Dat is wat jullie allemaal gemeen hebben. En hier valt geen grappen over te maken. Ik ben hier ook weinig.

Grappen maken doe ik hier niet. Jullie zoeken het zelf lekker uit. Maak elkaar de kop maar gek. Ik weet wel beter. Ik heb Jezus leren kennen en jullie nog niet, omdat geen van jullie werkelijk geloof in het offer van Jezus hebben, nog op Zijn leiding over jullie leven. Satan heeft jullie gewoon in zijn macht.

Daarom leven jullie als wezen zonder Vader.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Jullie zijn allemaal zondaren. Dat is wat jullie allemaal gemeen hebben. En hier valt geen grappen over te maken. Ik ben hier ook weinig. Grappen maken doe ik hier niet. Jullie zoeken het zelf lekker uit. Maak elkaar de kop maar gek. Ik weet wel beter. Ik heb Jezus leren kennen en jullie nog niet, omdat geen van jullie werkelijk geloof in het offer van Jezus hebben, nog op Zijn leiding over jullie leven. Satan heeft jullie gewoon in zijn macht. Daarom leven jullie als wezen zonder Vader.

Laat je niet ringeloren Gaitema, wellicht hebben ze alle teksten van buiten geleerd maar de diepgang ontbreekt, onwetend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Jullie zijn allemaal zondaren. Dat is wat jullie allemaal gemeen hebben. En hier valt geen grappen over te maken. Ik ben hier ook weinig.

Grappen maken doe ik hier niet. Jullie zoeken het zelf lekker uit. Maak elkaar de kop maar gek. Ik weet wel beter. Ik heb Jezus leren kennen en jullie nog niet, omdat geen van jullie werkelijk geloof in het offer van Jezus hebben, nog op Zijn leiding over jullie leven. Satan heeft jullie gewoon in zijn macht.

Daarom leven jullie als wezen zonder Vader.

Maar zou je dan toch aan deze zondaar uit willen leggen wat je nu precies met die tekst voor ogen had?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Over welke tekst gaat het precies? 

Het ging over mijn uitspraak dat je jouw eigen redding niet door eigen goeddoen kan bewerkstelligen. Je kan het eeuwige leven niet verdienen. Het is zuiver genade, door de kruisdood van Jezus en niets, nog hoogte, nog diepte kan ons scheiden van de liefde van God die in Jezus Christus is.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Gaitema:

Het ging over mijn uitspraak dat je jouw eigen redding niet door eigen goeddoen kan bewerkstelligen. Je kan het eeuwige leven niet verdienen. Het is zuiver genade, door de kruisdood van Jezus en niets, nog hoogte, nog diepte kan ons scheiden van de liefde van God die in Jezus Christus is.

Het kwade niet langer bekrachtigen is op zich al een stap in de goede richting met betrekking tot het profane, naar een harmonieuzer samenleving. Maar met je eens, op een hoger/dieper niveau zijn we nooit gescheiden, tenzij illusoir om het mogelijk te maken om die verbinding te herstellen, des levens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei TTC:

Het kwade niet langer bekrachtigen is op zich al een stap in de goede richting met betrekking tot het profane, naar een harmonieuzer samenleving. Maar met je eens, op een hoger/dieper niveau zijn we nooit gescheiden, tenzij illusoir om het mogelijk te maken om die verbinding te herstellen, des levens. 

Maar ik heb het over het herstel van onze relatie met God. God stelt aan ons geen voorwaarden voor Zijn genade. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Gaitema:

Maar ik heb het over het herstel van onze relatie met God. God stelt aan ons geen voorwaarden voor Zijn genade. 

Zelfverwerkelijking is een dubbelproces, waarheden worden gradueel ontsluiert en niemand wordt uitgesloten. Dit vinden we ook terug in de symboliek van het kruis, wat fallisch is zonder de cirkel hierrond, de cirkel is nooit weg, waarmee die eeuwige verbondenheid wil geaccentueerd worden. Maar dat zien we niet altijd, omdat de menselijke geest zich enkel maar met geld bezig houdt, en van die zaken.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-5-2021 om 19:55 zei Gaitema:

Ik heb de laatste tijd erg veel christenen op mijn pad gehad die denken dat ze door God verworpen zijn. Ze zouden moeten leren, dat Jezus niet voor gezonde mensen aan het kruis ging en moeten stoppen Zijn genade te verdienen.

Ach... Ik ben ongehoorzaam geweest.

Als Hij eerst stond was het nooit voorgevallen natuurlijk.

Het is officieel, ik ben een idioot. De grootste idioot der idioten. Een kieken. Ne mutten, nen dwazen dweep, ne voze appel. Ik ben het allemaal.

Op 16-5-2021 om 08:24 zei Dat beloof ik:

En toen?  Alle drugs het huis uit? 

Ik gebruik geen drugs maar medicinale kruiden/gewassen.

Genesis 1:29

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:
Op 16-5-2021 om 08:24 zei Dat beloof ik:

En toen?  Alle drugs het huis uit? 

Ik gebruik geen drugs maar medicinale kruiden/gewassen.

 

En die werken lust niet in de hand? 

Op 14-5-2021 om 23:14 zei Fundamenteel:

Neen ik denk het niet.

Be careful what you wish for. Wij hadden zo een wens die bijna in vervulling ging en een slechte geest in huis bracht.

Lust.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Gaitema:

Maar ik heb het over het herstel van onze relatie met God. God stelt aan ons geen voorwaarden voor Zijn genade. 

Zie misschien ook het verschil tussen dianoia en nous, sommige inzichten zijn zo eenvoudig en kristalhelder dat we ze niet zomaar kunnen verklaren, omwille van immer aanwezig voor wie het zien wil, en begrijpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ach... Ik ben ongehoorzaam geweest.

Als Hij eerst stond was het nooit voorgevallen natuurlijk.

Het is officieel, ik ben een idioot. De grootste idioot der idioten. Een kieken. Ne mutten, nen dwazen dweep, ne voze appel. Ik ben het allemaal.

Dan kunnen we elkaar een hand geven. Wat jij bent, ben ik ook. Ik heb wel dingen gedaan dat ik dacht: "Nu heb ik het voorgoed verpest." Maar wat voor alternatief heb je dan om toch maar weer om vergeving te vragen en weer op te staan en verder te gaan? Er is geen alternatief dan om toch, ondanks alles, op Gods genade te blijven vertrouwen. Het offer dat Hij voor ons bracht is groter dan de allergrootste misstappen die wij kunnen begaan, hoe erg ook. Sterkte en Gods zegen toegewenst.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Ach... Ik ben ongehoorzaam geweest.

Als Hij eerst stond was het nooit voorgevallen natuurlijk.

Het is officieel, ik ben een idioot. De grootste idioot der idioten. Een kieken. Ne mutten, nen dwazen dweep, ne voze appel. Ik ben het allemaal.

Ieders oude natuur is dat. In Christus moeten we daaraan blijven sterven. Je weet zelf ook wel dat Hij ook hiervoor aan het kruis hing. Maar je bent in feite in dit alles op jezelf gericht en verwacht dat je Zijn gunst en genade kan en moet verdienen. Tegen beter weten in. Echter, vergaf Hij het je, terwijl je het niet verdiende.

Dus, heb je spijt en verlang je bij Hem te zijn? Dat is de enige vraag die er toe doet.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Dus, heb je spijt en verlang je bij Hem te zijn? Dat is de enige vraag die er toe doet.

Jezus sprak: "Wellicht denken de mensen dat ik gekomen ben om vrede op de wereld te werpen, en weten zij niet dat ik gekomen ben om tweespalt op aarde te werpen, vuur, zwaard en oorlog. Want er zullen er vijf in één huis zijn; drie zullen tegen twee zijn, de vader tegen de zoon en de zoon tegen de vader. En ze zullen daar alleen staan".

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In dat geval spreek je jezelf weer eens tegen.

Die ego-transverwarring is en blijft een lastige kwestie, hoe lossen we zoiets op? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Jezus sprak: "Wellicht denken de mensen dat ik gekomen ben om vrede op de wereld te werpen, en weten zij niet dat ik gekomen ben om tweespalt op aarde te werpen, vuur, zwaard en oorlog. Want er zullen er vijf in één huis zijn; drie zullen tegen twee zijn, de vader tegen de zoon en de zoon tegen de vader. En ze zullen daar alleen staan".

Voor wie wanhopig smacht naar God, zet God de deur wijd open:

Psalm 51

Vierde boetpsalm

1. Een psalm van David, voor de koorleider; 

2. toen de profeet Nathan bij hem was gekomen, nadat hij bij Bathseba was gekomen.

3. Wees mij genadig, o God, overeenkomstig Uw goedertierenheid,

delg mijn overtreding uit overeenkomstig Uw grote barmhartigheid.

4. Was mij schoon van mijn ongerechtigheid,

reinig mij van mijn zonde.

5. Want ík ken mijn overtredingen,

mijn zonde staat mij voortdurend voor ogen.

6. Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd,

ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen,

zodat U rechtvaardig bent wanneer U rechtspreekt

en rein bent wanneer U oordeelt.

7. Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren,

in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

8. Zie, U vindt vreugde in waarheid in het binnenste,

in het verborgene maakt U mij wijsheid bekend.

9. Ontzondig mij met hysop, dan zal ik rein zijn,

was mij, dan zal ik witter zijn dan sneeuw.

10. Doe mij vreugde en blijdschap horen;

laat de beenderen zich verheugen die U verbrijzeld hebt.

11. Verberg Uw aangezicht voor mijn zonden;

delg al mijn ongerechtigheden uit.

12. Schep mij een rein hart, o God,

en vernieuw in mijn binnenste een standvastige geest.

13. Verwerp mij niet van voor Uw aangezicht

en neem Uw Heilige Geest niet van mij weg.

14. Geef mij de vreugde over Uw heil terug,

ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid.

15. Dan zal ik overtreders Uw wegen leren

en zondaars zullen zich tot U bekeren.

16. Red mij van bloedschulden, o God, God van mijn heil,

dan zal mijn tong vrolijk zingen van Uw gerechtigheid.

17. Heere, open mijn lippen;

dan zal mijn mond Uw lof verkondigen.

18. Want U vindt geen vreugde in offers, anders zou ik ze brengen;

in brandoffers schept U geen behagen.

19. De offers voor God zijn een gebroken geest;

een verbrijzeld en verslagen hart zult U, o God, niet verachten.

20. Doe goed aan Sion, naar Uw welbehagen;

bouw de muren van Jeruzalem op.

21. Dan zult U vreugde vinden in offers van gerechtigheid,

in een brandoffer en een offer dat geheel verteerd wordt;

dan zal men jonge stieren offeren op Uw altaar.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

In dat geval spreek je jezelf weer eens tegen.

Het is altijd hetzelfde, staat nochtans allemaal duidelijk omschreven. Zie bijvoorbeeld, de dubbel-aspecttheorie, dual-aspecttheorie of dual-aspectmonisme is de theorie binnen de filosofie van de geest die stelt dat fysiek en mentaal twee aspecten van, of perspectieven op, eenzelfde substantie zijn. Het is een oplossing voor het zogenaamde lichaam-geestprobleem. Vooral om de theorie duidelijker over te brengen wordt er een derdepersoonskennis (objectiviteit) en een eerstepersoonskennis (subjectiviteit) voorgesteld als het dubbele aspect of perspectief.

4 minuten geleden zei Gaitema:

Voor wie wanhopig smacht naar God, zet God de deur wijd open.

Het perspectief van waaruit gekeken is denkelijk ook belangrijk om een tekst beter te kunnen kaderen, in sommige gevallen lijken een aantal referentiekaders of invalshoeken niet gekend waardoor er altijd verwarring en tumult ontstaat. Het is een beetje als die gekende uitspraak, in een potje waarin al geroerd is, hoef je niet nog eens te roeren. Andersom geldt dan logischerwijs ook, waar nog nooit in geroerd is, zal zich wellicht ook verzetten, met alle gevolgen van dien. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid