Spring naar bijdragen

Hoe is satan verslagen?


Aanbevolen berichten

20 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe zie je dan het sterven van Jezus, als verlosser? Heeft Hij ons dan (nog) niet verlost? 

Interessante punten zijn dit. Die de kern van ons geloof raken. Ik hoop dat meelezers ook reageren. 

https://www.seedbed.com/5-offerings-old-testament/

De noodzaak voor het offer van Jezus volgt rechtstreeks uit leviticus. Ik verbind 'm niet zozeer aan de dood van Adam, zoals @sjakohet uitlegt. Terwijl je via een kleine omweg daar ook wel bij uitkomt.

Dit artikel legt, voor mij, goed uit waar het sterven van Jezus over gaat. De reacties van lezers aan het eind van het artikel zijn ook interessant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 576
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De satan heeft zijn recht verspeeld om mensen aan te klagen. Hij heeft zijn hand overspeeld door een onschuldige te doden. In die zin is hij verslagen. Hij dacht door de Gezalfde van deze arde te verw

Ik denk dat 1 Kor. 15 rond vers 20 hier wel een duidelijk aanknopingspunt biedt. Jezus is de 'eersteling', Hij versloeg als eerste Satan, zonde en dood. Daarom zit Hij aan Gods rechterhand en kan

De satan is verslagen in die zin dat hij zijn recht heeft verloren als aanklager. Hij heeft zijn hand overspeeld door de rechtvaardige te doden. Hij dacht daarmee een slag te winnen maar heeft daarmee

26 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe zie je dan het sterven van Jezus, als verlosser? Heeft Hij ons dan (nog) niet verlost? 

Interessante punten zijn dit. Die de kern van ons geloof raken. Ik hoop dat meelezers ook reageren. 

Met het geloof in Jezus Christus val je onder de genade, of start je de relatie tussen God en jou. God gaat dan verder met je, Hij wil jou dan vervolmaken. Dat ben je niet ineens. Ben ik nu ook nog niet. Op zich is de aandacht van God al een belofte. Die belofte hebben we via Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Noel2:

Met het geloof in Jezus Christus val je onder de genade, of start je de relatie tussen God en jou. God gaat dan verder met je, Hij wil jou dan vervolmaken. Dat ben je niet ineens. Ben ik nu ook nog niet. Op zich is de aandacht van God al een belofte. Die belofte hebben we via Jezus. 

Ik zie daarin duidelijk de noodzaak van de waterdoop. Ook weer vanwege de voorschriften in Leviticus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

Hoe verliep die waterloop bij jou?

Niet eenvoudig. Ik ben geen lid van een kerk. Dus op zoek gegaan naar iemand die 'bevoegd' was om te dopen. Contact gehad met mensen die het niet nodig vonden. Weer anderen die mij een cursus aanboden. Telkens de bijbel ernaast gelegd. Uiteindelijk iemand gevonden die ook de bijbel ernaast heeft gelegd en mij vrijwel meteen in een rivier gedoopt heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hermanos2:

Niet eenvoudig. Ik ben geen lid van een kerk. Dus op zoek gegaan naar iemand die 'bevoegd' was om te dopen. Contact gehad met mensen die het niet nodig vonden. Weer anderen die mij een cursus aanboden. Telkens de bijbel ernaast gelegd. Uiteindelijk iemand gevonden die ook de bijbel ernaast heeft gelegd en mij vrijwel meteen in een rivier gedoopt heeft. 

En veranderde er wat? Kreeg je een bevestiging? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel2:

En veranderde er wat? Kreeg je een bevestiging? 

Bevestiging? Bedoel je zoals bij Jezus? Hemel die zich opent en neer dalende duif? En God die goedkeurend spreekt? 

Nee, zo werkt het niet. Dopen doe je niet in de hoop op bevestiging. Maar uit gehoorzaamheid en omdat je weet vanuit de bijbel dat het een logische stap is na tot geloof komen berouw en belijdenis. 

Ik weet dat er christenen zijn die denken dat de doop overbodig is. Ik vind dat erg jammer. De bijbel geeft de noodzaak duidelijk aan. Het is geen symbool. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Bevestiging? Bedoel je zoals bij Jezus? Hemel die zich opent en neer dalende duif? En God die goedkeurend spreekt? 

Nee, zo werkt het niet. Dopen doe je niet in de hoop op bevestiging. Maar uit gehoorzaamheid en omdat je weet vanuit de bijbel dat het een logische stap is na tot geloof komen berouw en belijdenis. 

Ik weet dat er christenen zijn die denken dat de doop overbodig is. Ik vind dat erg jammer. De bijbel geeft de noodzaak duidelijk aan. Het is geen symbool. 

Ik bedoelde meer innerlijke beelden of een stem.

Het gaat om reiniging toch? Dus respect voor de doop betekent zeker een uur geen eten drinken, niet in je neus peuteren. Zodat de reinheid net even wat langer aanhoudt, voordat ze alweer aangetast wordt.

Er is ook reiniging met een offer. Mogelijk dat sommige Christenen daar voorkeur aan geven. In de oude tijden waren mensen sowieso minder rein, in omgang met de natuur, dierenuitwerpselen, dode dieren. Daar was de doop denk is van groter belang. Nu hebben we douche en bad, zeep, wasmachine.

Ik ben benieuwd als dit gaat verdwijnen, wat er voor in de plaats komt. Mogelijk een andere soort overgave-ceremonie.

Het helemaal overgeven van jouw geest aan God, meer dan een belofte.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Ik bedoelde meer innerlijke beelden of een stem.

Het gaat om reiniging toch? Dus respect voor de doop betekent zeker een uur geen eten drinken, niet in je neus peuteren. Zodat de reinheid net even wat langer aanhoudt, voordat ze alweer aangetast wordt.

Er is ook reiniging met een offer. Mogelijk dat sommige Christenen daar voorkeur aan geven. In de oude tijden waren mensen sowieso minder rein, in omgang met de natuur, dierenuitwerpselen, dode dieren. Daar was de doop denk is van groter belang. Nu hebben we douche en bad, zeep, wasmachine.

Ik ben benieuwd als dit gaat verdwijnen, wat er voor in de plaats komt. Mogelijk een andere soort overgave-ceremonie.

Het helemaal overgeven van jouw geest aan God, meer dan een belofte.

 

 

Steek je nu de draak met de doop? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Steek je nu de draak met de doop? 

Nee absoluut niet. Ik denk echter wel dat de rol beperkt is in de vervolmaking van iemand als persoon door God (tegenwoordig).

Ik heb mijzelf ondergedompeld in bad, en kreeg een bevestiging, en de ingeving te proberen mijn reinheid even vast te houden. Ik ben oprecht, mogelijk gebruikte ik geen goede taal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Nee absoluut niet. Ik denk echter wel dat de rol beperkt is in de vervolmaking van iemand als persoon door God (tegenwoordig).

Ik heb mijzelf ondergedompeld in bad, en kreeg een bevestiging, en de ingeving te proberen mijn reinheid even vast te houden. Ik ben oprecht, mogelijk gebruikte ik geen goede taal.

Okee, het neuspeuteren bracht me even van mijn stuk. 

Ik kreeg geen ingevingen na de doop. Daar geloof ik niet aan. 

Paulus kreeg overigens meteen na zijn doop een maaltijd. 

De reinheid na de doop raak je niet kwijt. Jezus stierf maar één keer. En stond maar één keer op uit de dood. De bijbel verbind de doop aan een rein geweten. 

Ik geloof dat de doop nog steeds noodzakelijk is. Omdat het een zichtbaar meetpunt is. Als iemand mij verteld dat hij Geest heeft gekregen dan wil ik dat graag toetsen. Ik ben ietwat allergisch voor wonder verhalen, genezingen etc in de tegenwoordige tijd. 

Jezus zou zich nooit hebben laten dopen als het niet nodig was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook ik vind de messiaanse pretenties van sommigen onaantrekkelijk. Misschien als je helemaal bevangen bent dat dit gedrag automatisch gaat.

Ik heb zelf wel veel verbeelding en zie en hoor dingen. Ook lastig om niet bevangen door te raken. 
 

het is wat lastig als iemand geen aandacht heeft voor wat voor mijzelf ervaringen waren, maar goed die kwetsbaarheid wil ik ook niet kwijt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Ook ik vind de messiaanse pretenties van sommigen onaantrekkelijk. Misschien als je helemaal bevangen bent dat dit gedrag automatisch gaat.

Ik heb zelf wel veel verbeelding en zie en hoor dingen. Ook lastig om niet bevangen door te raken. 
 

het is wat lastig als iemand geen aandacht heeft voor wat voor mijzelf ervaringen waren, maar goed die kwetsbaarheid wil ik ook niet kwijt.

 

Ik weet nooit zo goed wat ik moet met verhalen van mensen die bijvoorbeeld een stem horen. Maar dat ligt aan mij. Want ik heb het nog nooit ervaren. Wel heb ik bijzondere dingen meegemaakt die geen toeval konden zijn. 

Mogelijk ligt het eraan dat ik te vaak hoor: de Heer sprak tot mij... Daar heb ik wat moeite mee. Tegen mij heeft Hij nog nooit gesproken. Dat hoeft ook niet. Hij heeft vast belangrijker dingen te doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:

Ik weet nooit zo goed wat ik moet met verhalen van mensen die bijvoorbeeld een stem horen. Maar dat ligt aan mij. Want ik heb het nog nooit ervaren. Wel heb ik bijzondere dingen meegemaakt die geen toeval konden zijn. 

Mogelijk ligt het eraan dat ik te vaak hoor: de Heer sprak tot mij... Daar heb ik wat moeite mee. Tegen mij heeft Hij nog nooit gesproken. Dat hoeft ook niet. Hij heeft vast belangrijker dingen te doen. 

Het kan net zo goed hardop dromen zijn. Ik ben nogal een dromer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

Mogelijk ligt het eraan dat ik te vaak hoor: de Heer sprak tot mij... Daar heb ik wat moeite mee. Tegen mij heeft Hij nog nooit gesproken. Dat hoeft ook niet. Hij heeft vast belangrijker dingen te doen

Zoals het bestraffen van mensen die in hun neus peuteren nadat ze zijn gedoopt.

2 uur geleden zei Noel2:

Het kan net zo goed hardop dromen zijn. Ik ben nogal een dromer. 

En neus peuteraar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zoals het bestraffen van mensen die in hun neus peuteren nadat ze zijn gedoopt.

En neus peuteraar.

Dat is 1 woord in het Nederlands; neuspeuteraar.

Bestraffen is niet waar het om gaat. De administratie duurt blijkbaar even, en dan moet je niet zorgen voor verwarring. Als je wilt dat er een vinkje bij jouw naam komt te staan, of een blokje wit in plaats van zwart wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hermanos2:

Ik verbind 'm niet zozeer aan de dood van Adam, zoals @sjakohet uitlegt. Terwijl je via een kleine omweg daar ook wel bij uitkomt.

Romeinen 5:12 legt het uit.

Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd. 

Als iemand een moord pleegt of iets steelt dan moet volgens de Wet een gelijkwaardig zoenoffer tegenover staan om het te vergoeden. Dus een moordenaar moet het met zijn leven bekopen. Maar wat Adam had gedaan kon niet vergoed worden, door het feit dat er geen enkel mens meer zonder zonde was door de adamitische zonde. Adam was volmaakt zondeloos voor zijn zonde. Na die zonde was hij dat niet meer en ging naar verloop van tijd dood. Jezus kwam naar de aarde als een mens. Hij was niet behept met de Adamitische zonde. Hij was dus in staat om, vrijwillig, als zoenoffer te dienen voor wat Adam had gedaan. Een volmaakt mens had het goedgemaakt. Ook diende Jezus als een volmaakt model voor ons om naar te leven.

Romeinen 5:18 gaat verder

Zoals één overtreding dus voor alle soorten mensen tot veroordeling heeft geleid, zo leidt ook één daad van rechtvaardiging ertoe dat alle soorten mensen rechtvaardig worden verklaard voor leven.

Vergeet niet dat alle ellende is ontstaan door één daad van onrechtvaardigheid, dat moet ongedaan worden gemaakt om ons te verlossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Romeinen 5:12 legt het uit.

Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd. 

Als iemand een moord pleegt of iets steelt dan moet volgens de Wet een gelijkwaardig zoenoffer tegenover staan om het te vergoeden. Dus een moordenaar moet het met zijn leven bekopen. Maar wat Adam had gedaan kon niet vergoed worden, door het feit dat er geen enkel mens meer zonder zonde was door de adamitische zonde. Adam was volmaakt zondeloos voor zijn zonde. Na die zonde was hij dat niet meer en ging naar verloop van tijd dood. Jezus kwam naar de aarde als een mens. Hij was niet behept met de Adamitische zonde. Hij was dus in staat om, vrijwillig, als zoenoffer te dienen voor wat Adam had gedaan. Een volmaakt mens had het goedgemaakt. Ook diende Jezus als een volmaakt model voor ons om naar te leven.

Romeinen 5:18 gaat verder

Zoals één overtreding dus voor alle soorten mensen tot veroordeling heeft geleid, zo leidt ook één daad van rechtvaardiging ertoe dat alle soorten mensen rechtvaardig worden verklaard voor leven.

Vergeet niet dat alle ellende is ontstaan door één daad van onrechtvaardigheid, dat moet ongedaan worden gemaakt om ons te verlossen.

De adamitische zonde bestaat door het beeld dat god de zonde aanrekende aan de kinderen, de kindskinderen etc. Daar zien we regelmatig voorbeelden van in de bijbel.
Dat hoeft helemaal niet, god had er ook voor kunnen kiezen om dat niet te doen. Dat dit wel het geval is, is dus de keus van god. 

Je schrijft hier dat alle soorten mensen rechtvaardig worden verklaard voor leven, maar straks ga je net zo makkelijk iedereen die niet tot jouw geloofsgemeenschap hoort weer afwijzen, dus dan blijft er van die éne daar van rechtvaardigheid zoals je die hier uitlegt, niets mee over.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Doen, hetgeen verboden was.

Met het eigen oordeel bepalen wat goed of slecht is.

Niet leven naar het het oordeel van God.

Dat is in ieder geval de menselijke conditie.

Dat geeft veel stress en uit die stress komt zelfzuchtigheid en egoïsme, wat we dan weer bij Kain zien. Van het een komt het ander.

Jezus kan zorgen dat de stress verandert.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Doen, hetgeen verboden was.

Met het eigen oordeel bepalen wat goed of slecht is.

Niet leven naar het het oordeel van God.

Dat is in ieder geval de menselijke conditie.

Dat geeft veel stress en uit die stress komt zelfzuchtigheid en egoïsme, wat we dan weer bij Kain zien. Van het een komt het ander.

Jezus kan zorgen dat de stress verandert.

Zijn toch boeken over geschreven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Zijn toch boeken over geschreven? 

De menselijke conditie is hachelijk, dat bleek al uit Genesis. Ik denk dat tegenwoordig ook wel enige psychologische boeken bestaan (Angst voor vrijheid van Erich Fromm bijvoorbeeld) die gaan over precies die menselijke conditie. Het naar eigen oordeel leven (als probleem) heeft logischerwijs geen behoefte aan allerlei oordelen (boeken) van mensen over hoe we dat kunnen oplossen, want die dragen alleen maar bij aan het probleem. Hoogstens helpt de aporie om ons tot inzicht te brengen.

Het kinderlijke “zelf (willen) doen!” en het puberale “zelf (willen) oordelen!” krijgt misschien niet vanzelf een volwassenheid .

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

De menselijke conditie is hachelijk, dat bleek al uit Genesis. Ik denk dat tegenwoordig ook wel enige psychologische boeken bestaan (Angst voor vrijheid van Erich Fromm bijvoorbeeld) die gaan over precies die menselijke conditie. Het naar eigen oordeel leven (als probleem) heeft logischerwijs geen behoefte aan allerlei oordelen (boeken) van mensen over hoe we dat kunnen oplossen, want die dragen alleen maar bij aan het probleem. Hoogstens helpt de aporie om ons tot inzicht te brengen.

Exact, oplossingen vormen vaak een probleem, niet zozeer omdat ze niets oplossen maar omdat ze ons confronteren met dat wat we in onze eigen boeken terugvinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je schrijft hier dat alle soorten mensen rechtvaardig worden verklaard voor leven, maar straks ga je net zo makkelijk iedereen die niet tot jouw geloofsgemeenschap hoort weer afwijzen, dus dan blijft er van die éne daar van rechtvaardigheid zoals je die hier uitlegt, niets mee over.

Ik wijs niemand af, ook het genootschap niet. Het is aan God (met een hoofdletter) wie in aanmerking komt voor het eeuwige leven en wie niet. Met de losprijs heeft Jehovah het leven gekocht van elk persoon in de gemeente, en in potentie van de hele mensheid. (aanhaling uit onze laatste Wachttorenstudie). Jezus staat aan het hoofd van de gemeente. Alleen Hij bepaalt de gang van zaken. 

De leden van het Besturende Lichaam zijn geen meesters over het geloof van hun broeders en zusters (2 Kor. 1:24). Ze erkennen Jezus Christus als hoofd van de gemeente en ze zijn het helemaal eens met wat Jezus tegen zijn discipelen zei: ‘Jullie zijn allemaal broeders’ (Matth. 23:8). Ze houden heel veel van hun broeders en zusters en doen hun best om in hun behoeften te voorzien. (ook aanhaling uit laatste Wachttorenstudie). 

3 uur geleden zei TTC:

Welke ene daad? 

Door van de boom te eten veroordeelden ze de soevereiniteit van God. God had van tevoren gezegd dat ze zouden sterven als ze van de boom zouden eten. Die sterfelijkheid zat in hun genen vanaf toen. Ze gaven de dood door aan hun kinderen en op die manier aan de hele mensheid. De oplossing ligt dus in het ongedaan maken van deze daad. En dat is nu juist wat Jezus heeft gedaan in de hoedanigheid van volmaakt mens. Hij kon als volmaakt mens een zoenoffer betalen waar wat een ander volmaakt mens, Adam, had gedaan. Dit heeft hij vrijwillig gedaan. Daarmee heeft Hij ons als het ware gekocht. We zijn van Jezus als we zoenoffer aanvaarden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Door van de boom te eten veroordeelden ze de soevereiniteit van God. God had van tevoren gezegd dat ze zouden sterven als ze van de boom zouden eten. Die sterfelijkheid zat in hun genen vanaf toen. Ze gaven de dood door aan hun kinderen en op die manier aan de hele mensheid. De oplossing ligt dus in het ongedaan maken van deze daad. En dat is nu juist wat Jezus heeft gedaan in de hoedanigheid van volmaakt mens. Hij kon als volmaakt mens een zoenoffer betalen waar wat een ander volmaakt mens, Adam, had gedaan. Dit heeft hij vrijwillig gedaan. Daarmee heeft Hij ons als het ware gekocht. We zijn van Jezus als we zoenoffer aanvaarden. 

Wat belet ons om hetzelfde te doen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid