Spring naar bijdragen

Kerkgebouw gesloten.


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hermanos2:

Als ik dat zo lees is het terecht en komt het niet uit de lucht vallen.
Ze houden zich al maanden niet aan de regels die voor iedereen gelden.
En kerken staan niet boven de wet.
Er is al een boete uitgedeeld, de voorganger is al eens vast gezet.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Begrijpelijk omdat de autoriteiten God niet erkennen.
Zorgelijk omdat de grondwet wordt overgeslagen.
En in zo'n situatie probeert James Coates nog steeds het belangrijkste te doen, de evangelie verkondigen aan de interviewer van Rebel Media die hem interviewde voor de hekken van de gesloten kerk. Kerk is uiteindelijk maar een gebouw. De echte kerk van Jezus Christus zijn de trouwe volgelingen die het goede nieuws blijven brengen aan de verlorenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-4-2021 om 21:11 zei Wesley:

Begrijpelijk omdat de autoriteiten God niet erkennen.
Zorgelijk omdat de grondwet wordt overgeslagen.
En in zo'n situatie probeert James Coates nog steeds het belangrijkste te doen, de evangelie verkondigen aan de interviewer van Rebel Media die hem interviewde voor de hekken van de gesloten kerk. Kerk is uiteindelijk maar een gebouw. De echte kerk van Jezus Christus zijn de trouwe volgelingen die het goede nieuws blijven brengen aan de verlorenen.

Hoezo wordt de  grondwet overgeslagen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is mij iets te veel het hele artikel in het Engels te lezen. De taal is mij niet vertrouwt genoeg, dus ik ga op jullie commentaar af.

Ik geloof zelf dat het beter is voor het christendom en bovendien ook Gods wil, dat kerkgebouwen gesloten en gesloopt worden en in nergens meer te bekennen is. Een kerk binnen huiskamers of zaaltjes is veel persoonlijker en beter voor de meelevenden. Ieder komt meer tot zijn recht.

Groet,

Gerwin

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:

Het is mij iets te veel het hele artikel in het Engels te lezen. De taal is mij niet vertrouwt genoeg, dus ik ga op jullie commentaar af.

Ik geloof zelf dat het beter is voor het christendom en bovendien ook Gods wil, dat kerkgebouwen gesloten en gesloopt worden en in nergens meer te bekennen is. Een kerk binnen huiskamers of zaaltjes is veel persoonlijker en beter voor de meelevenden. Ieder komt meer tot zijn recht.

Groet,

Gerwin

Het gaat er om dat een kerk in Amerika voortdurende tegen de coronaregels handelt.
Daar hebben ze al eens een boete voor gehad., de voorganger is al eens vast gezet en volgde de volgende stap: sluiting van de kerk. 
Het gaat dus om de reden van sluiting.
Of die mensen doorgaan in huiskamers, en of dat al dan niet beter is, dat is helemaal het onderwerp niet.
Tip: je kunt een tekst ook knippen en plakken in Google Vertalen, dan staat het er in het Nederlands (nou ja.... steenkolen Nederlands).

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het gaat er om dat een kerk in Amerika voortdurende tegen de coronaregels handelt.
Daar hebben ze al eens een boete voor gehad., de voorganger is al eens vast gezet en volgde de volgende stap: sluiting van de kerk. 
Het gaat dus om de reden van sluiting.
Of die mensen doorgaan in huiskamers, en of dat al dan niet beter is, dat is helemaal het onderwerp niet.
Tip: je kunt een tekst ook knippen en plakken in Google Vertalen, dan staat het er in het Nederlands (nou ja.... steenkolen Nederlands).

Ja, weet ik, maar dan moet je wel steeds een stuk nemen en dan weer een stuk, dat Google Translate het anders niet aankan. 

Wat kerken die Coronaregels overtreden betreft, ik snap hoe dat werkt. Kijk naar de argumenten van de Nederlandse refokerken, die het hebben over het virus van de zonde dat zo sterk is dat het bitter noodzakelijk is om hen rondom het woord van God te laten vergaderen in de erediensten. En de noodzaak is duidelijk, want dit zondevirus slaat zelfs journalisten kort en klein 😂

wat wijs is? Misschien afvragen of het ook anders kan. In Nederland schijnen dan ook huiskerken als paddestoelen uit de grond te schieten. Maar nu is Nederland best leuk, want of je nu met 500 man samen komt in een kerk of 8 man in een huis, het is slechts een advies naast je neerleggen en niet verboden. Wat de regels in de VS zijn weet ik niet. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Ja, weet ik, maar dan moet je wel steeds een stuk nemen en dan weer een stuk, dat Google Translate het anders niet aankan. 

Wat kerken die Coronaregels overtreden betreft, ik snap hoe dat werkt. Kijk naar de argumenten van de Nederlandse refokerken, die het hebben over het virus van de zonde dat zo sterk is dat het bitter noodzakelijk is om hen rondom het woord van God te laten vergaderen in de erediensten. En de noodzaak is duidelijk, want dit zondevirus slaat zelfs journalisten kort en klein 😂

wat wijs is? Misschien afvragen of het ook anders kan. In Nederland schijnen dan ook huiskerken als paddestoelen uit de grond te schieten. Maar nu is Nederland best leuk, want of je nu met 500 man samen komt in een kerk of 8 man in een huis, het is slechts een advies naast je neerleggen en niet verboden. Wat de regels in de VS zijn weet ik niet. 

Deze zaal speelt in de VS, de regelgeving in Nederland is (wederom) helemaal het onderwerp niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk, wat de regering voor maatregelen heeft daar klopt heel weinig  van ten goede voor het volk, wel hebben zij het recht gebouwen te sluiten ook kerken, gezien misschien een minder goede ventilatie, vanuit de kerken zijn ze net zo goed maf, God aanbid je met je wezen, dat kan overal zijn, de kerken horen goede info uit te dragen maar daar zijn genoeg andere middelen voor, hoeveel normale mensen heeft deze wereld nog vraag ik mij af.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-4-2021 om 02:02 zei Gaitema:

Het is mij iets te veel het hele artikel in het Engels te lezen. De taal is mij niet vertrouwt genoeg, dus ik ga op jullie commentaar af.

Ik geloof zelf dat het beter is voor het christendom en bovendien ook Gods wil, dat kerkgebouwen gesloten en gesloopt worden en in nergens meer te bekennen is. Een kerk binnen huiskamers of zaaltjes is veel persoonlijker en beter voor de meelevenden. Ieder komt meer tot zijn recht.

Groet,

Gerwin

Hoe weet je zo zeker dat jouw ideeën Gods wil zijn, als Hij in de geschiedenis vrij duidelijk christenen laat samenkomen in de meest uiteenlopende kerkgebouwen, van heel eenvoudig tot heel luisterrijk?
Zowel katholieken als oosters-orthodoxen als protestanten, van klassiek tot modern, bouwen speciale ruimten voor de eredienst. En ook de eerste huiskerken waren grote huizen van rijke gelovigen, waarin speciale, gewijde vertrekken voor de eucharistie en voor het doopsel werden ingericht. En die huiskerken waren er omdat er simpelweg nog geen openbare kerken gebouwd konden worden. Christenen hebben zelfs een tijdje in catacomben moeten samenkomen.
Waarom zou het bouwen van openbare kerken dan tegen Gods wil zijn?

'Huiskamerkerken' hebben veel meer de neiging om te sektarisch of juist te vrijblijvend te worden, zeker als men niet per wijk maar per doelgroep zulke gemeenschappen inricht. Ook kunnen ze voor buitenstaanders juist heel hoogdrempelig zijn, omdat je er niet even anoniem kan binnenglippen (je moet zelfs aanbellen bij iemand thuis) en ze überhaupt een heel stuk minder zichtbaar tot volstrekt onzichtbaar zijn.
Terwijl in bijvoorbeeld katholieke regio's je vaak even een kerk kan binnengaan om er te bidden, een kaarsje aan te steken of om gewoon er even tot rust te komen en van de schoonheid van de kerk te genieten. Vaak is zo'n kerk van verre al zichtbaar door een toren.
En als je een keer naar de mis wil, dan kun je (buiten coronatijd uiteraard) gewoon op de vastgestelde tijd vrijblijvend binnenkomen en plaatsnemen, zonder dat je je eerst aan iedereen moet voorstellen.

Er hoeft hier dan ook helemaal geen sprake te zijn van of-of. Men kan gewoon een grote kerk aanhouden, waarbij de gelovigen naast de openbare erediensten in verschillende meer persoonlijke kringen verspreid over de wijk samenkomen.
Ook kan men daarnaast gebeds- en of studiegroepen oprichten die zich in het bijzonder verdiepen in een bepaalde devotie, theologisch onderwerp, culturele uiting of leefwijze, en natuurlijk uiteenlopende verenigingen voor allerlei activiteiten, van koren tot gaarkeukens tot schoonmaakploegen. Juist in een grote kerk kun je zulke dingen veel gemakkelijker opzetten en heb je ook letterlijk veel meer ruimte voor grootschalige activiteiten.
Het lijkt mij daarom niet juist om de verschillende vormen van samenkomst tegen elkaar uit te spelen, alsof God maar één werkwijze door heel de geschiedenis zou kennen, als de verschillende vormen elkaar nu juist zo mooi kunnen aanvullen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Robert Frans:

Hoe weet je zo zeker dat jouw ideeën Gods wil zijn, als Hij in de geschiedenis vrij duidelijk christenen laat samenkomen in de meest uiteenlopende kerkgebouwen, van heel eenvoudig tot heel luisterrijk?
Zowel katholieken als oosters-orthodoxen als protestanten, van klassiek tot modern, bouwen speciale ruimten voor de eredienst. En ook de eerste huiskerken waren grote huizen van rijke gelovigen, waarin speciale, gewijde vertrekken voor de eucharistie en voor het doopsel werden ingericht. En die huiskerken waren er omdat er simpelweg nog geen openbare kerken gebouwd konden worden. Christenen hebben zelfs een tijdje in catacomben moeten samenkomen.
Waarom zou het bouwen van openbare kerken dan tegen Gods wil zijn?

Dat heb ik kort gezegd van profetieën. Er komt een tijd dat al het zichtbare van het christendom door vervolging gesloten wordt. Dat zie je al in Noord Korea, Iran en deels in China. Onder vervolging mort de kerk ondergronds.

Citaat

'Huiskamerkerken' hebben veel meer de neiging om te sektarisch of juist te vrijblijvend te worden, zeker als men niet per wijk maar per doelgroep zulke gemeenschappen inricht. Ook kunnen ze voor buitenstaanders juist heel hoogdrempelig zijn, omdat je er niet even anoniem kan binnenglippen (je moet zelfs aanbellen bij iemand thuis) en ze überhaupt een heel stuk minder zichtbaar tot volstrekt onzichtbaar zijn.

Dat ligt volledig in de handen van de gelovigen. Hoever ze Jezus volgen geeft kleur aan de gemeente.

Citaat

Terwijl in bijvoorbeeld katholieke regio's je vaak even een kerk kan binnengaan om er te bidden, een kaarsje aan te steken of om gewoon er even tot rust te komen en van de schoonheid van de kerk te genieten.

Maar in kleine gemeentes wordt je persoonlijke rol al snel groter. Uit onderzoeken (hoorde ik laatst van Hans Maat van Evangelisch Werkverband PKN) uit de VS blijkt dat gaven en talenten binnen een huisgemaakte sneller komen boven drijven. Ik weet zelf uit ervaring dat we in onze gemeente snel werden opgenomen. Bij ons komen ongeveer 45 mensen. Zo groot is onze gemeente.

Citaat

 

Vaak is zo'n kerk van verre al zichtbaar door een toren.
En als je een keer naar de mis wil, dan kun je (buiten coronatijd uiteraard) gewoon op de vastgestelde tijd vrijblijvend binnenkomen en plaatsnemen, zonder dat je je eerst aan iedereen moet voorstellen.

Als je niet deel wil hebben aan de gemeenschap is dat mooi, maar juist het deel hebben aan een gemeenschap is het idee van kerk zijn. 

Citaat

Er hoeft hier dan ook helemaal geen sprake te zijn van of-of. Men kan gewoon een grote kerk aanhouden, waarbij de gelovigen naast de openbare erediensten in verschillende meer persoonlijke kringen verspreid over de wijk samenkomen.
Ook kan men daarnaast gebeds- en of studiegroepen oprichten die zich in het bijzonder verdiepen in een bepaalde devotie, theologisch onderwerp, culturele uiting of leefwijze, en natuurlijk uiteenlopende verenigingen voor allerlei activiteiten, van koren tot gaarkeukens tot schoonmaakploegen. Juist in een grote kerk kun je zulke dingen veel gemakkelijker opzetten en heb je ook letterlijk veel meer ruimte voor grootschalige activiteiten.

Weet ik uit mijn PKN tijd, maar ik liep aan tegen vreselijk veel lauwheid, met pijn in mijn hart. Uit onderzoek bleek dat 3 procent van de leden de bijbel thuis las bijvoorbeeld. Ook vrienden van me zijn er lid van, maar weten weinig van het geloof en lezen de bijbel nooit en komen enkel met bruiloften en begrafenissen in de kerk.

Citaat

Het lijkt mij daarom niet juist om de verschillende vormen van samenkomst tegen elkaar uit te spelen, alsof God maar één werkwijze door heel de geschiedenis zou kennen, als de verschillende vormen elkaar nu juist zo mooi kunnen aanvullen.
 

Hij werkt des ondanks erdoor heen. Hier en daar ook bewust door grote gemeentes, maar het voortbestaan van kerken in tijden van verdrukking ligt in het geen ondergronds haalbaar is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:
11 uur geleden zei Robert Frans:

Hoe weet je zo zeker dat jouw ideeën Gods wil zijn,

Dat heb ik kort gezegd van profetieën.

En zo beste mensen, kun je jezelf altijd gelijk geven.

11 uur geleden zei Gaitema:

Dat ligt volledig in de handen van de gelovigen. Hoever ze Jezus volgen geeft kleur aan de gemeente.

je bedoelt: hoever hun geloof overeenkomt met dat van jou.

11 uur geleden zei Gaitema:

Uit onderzoeken (hoorde ik laatst van Hans Maat van Evangelisch Werkverband PKN) uit de VS blijkt dat gaven en talenten binnen een huisgemaakte sneller komen boven drijven

Dat heeft niets met kerken te maken, maar is een sociologisch gegeven dat zich nu eenmaal altijd voordoet bij de vergelijking van kleine en grote groepen. Hoe kleiner de groep, des te eerder je aan bod komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

En zo beste mensen, kun je jezelf altijd gelijk geven.

Ik heb ze zelf niet gehad. Ik neem het zelf van ze aan.

 

 

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat heeft niets met kerken te maken, maar is een sociologisch gegeven dat zich nu eenmaal altijd voordoet bij de vergelijking van kleine en grote groepen. Hoe kleiner de groep, des te eerder je aan bod komt.

Het werkt hierin dus ook. En mij persoonlijk trekt dat ook aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid