Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Iedereen werd geboren, belast met onvolmaaktheid en neiging tot zonde. Men neigt tot het slechte, wetend wat het goede is. Hoe is dit te verenigen met vrije wil? Een ongelovige begint met een achterstand. 

Kijkend naar onwaarschijnlijke, soms plotselinge bekeringen, vraag ik me af of God niet toch mensen uitkiest? Het Nieuwe Testament spreekt over 'the elect'. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hermanos2:

Iedereen werd geboren, belast met onvolmaaktheid en neiging tot zonde. Men neigt tot het slechte, wetend wat het goede is. Hoe is dit te verenigen met vrije wil? Een ongelovige begint met een achterstand. 

Kijkend naar onwaarschijnlijke, soms plotselinge bekeringen, vraag ik me af of God niet toch mensen uitkiest? Het Nieuwe Testament spreekt over 'the elect'. 

Hallo Hermanos, ik denk dat God’s Wil wel een richting heeft, waarin de stamvaders/moeders van geslachten uitgekozen werden om de latere wereld te bevolken, en anderen achterbleven. De achterblijvers blijven in God’s herinnering. De overblijvers worden gewogen.

De vrije wil betreft dan of je achterblijver wordt, of overblijver.

Dit is niet hetzelfde als overleven, waar de wil van ongelovigen op gericht lijkt te zijn. Wat sommigen heel goed kunnen.

Overblijven als gelovige is niet perse een zegen, omdat je dan tussen de overlevers komt te leven, vaak niet zo’n fijn gezelschap.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Noel2:

Hallo Hermanos, ik denk dat God’s Wil wel een richting heeft, waarin de stamvaders/moeders van geslachten uitgekozen werden om de latere wereld te bevolken, en anderen achterbleven. De achterblijvers blijven in God’s herinnering. De overblijvers worden gewogen.

De vrije wil betreft dan of je achterblijver wordt, of overblijver.

Dit is niet hetzelfde als overleven, waar de wil van ongelovigen op gericht lijkt te zijn. Wat sommigen heel goed kunnen.

Overblijven als gelovige is niet perse een zegen, omdat je dan tussen de overlevers komt te leven, vaak niet zo’n fijn gezelschap.

 

De overblijvers zijn het nageslacht van de stamvaders? Wat zijn dan de kenmerken van een achterblijver? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

De overblijvers zijn het nageslacht van de stamvaders? Wat zijn dan de kenmerken van een achterblijver? 

Zij die overblijven in geloof. Dat zijn er denk ik best nog veel nu. Het idee van stammen, van geslachten is denk ik achtergebleven.

Een achterblijver is in liefde ontslapen, dus leeft voort in God’s herinnering.

Ik weet dit helaas niet goed Bijbels te onderbouwen...

Hoogstens een paar regels Jezus Sirach 48.11-12

11 Zalig zijn hen die U gezien hebben, en die in liefde ontslapen zijn

12 Want ook wij zullen zeker leven

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Zij die overblijven in geloof. Dat zijn er denk ik best nog veel nu. Het idee van stammen, van geslachten is denk ik achtergebleven.

Een achterblijver is in liefde ontslapen, dus leeft voort in God’s herinnering.

Ik weet dit helaas niet goed Bijbels te onderbouwen...

Ik begrijp waar je naartoe wil. Ik hoef niet persé een onderbouwing met allerlei verzen. Als je de afzonderlijke bijbelboeken van begin tot eind leest wordt de betekenis duidelijk. Aangehaalde verzen worden helaas te vaak uit hun context gehaald en misplaatst gebruikt. Dan lees ik graag welke indruk een boek bij je heeft achtergelaten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Ik begrijp waar je naartoe wil. Ik hoef niet persé een onderbouwing met allerlei verzen. Als je de afzonderlijke bijbelboeken van begin tot eind leest wordt de betekenis duidelijk. Aangehaalde verzen worden helaas te vaak uit hun context gehaald en misplaatst gebruikt. Dan lees ik graag welke indruk een boek bij je heeft achtergelaten. 

God leren kennen en liefhebben.

Vrije wil kan daartoe aangewend worden, en ook voor een hoop andere dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Kijkend naar onwaarschijnlijke, soms plotselinge bekeringen, vraag ik me af of God niet toch mensen uitkiest? Het Nieuwe Testament spreekt over 'the elect'. 

Je hebt gelijk dat we al met achterstand beginnen. God zegt als een mens een stap naar God zet, Hij de persoon gaat trekken. Jezus is voor de hele mensheid gestorven. Iedereen krijgt een kans om een relatie met God aan ge gaan. De ‘elect’ zijn de personen die uitgekozen zijn om met Jezus samen te gaan regeren, de 144.000. 
Handelingen 10:34 zegt Toen nam Petrus het woord en zei: ‘Nu begrijp ik echt dat God niet partijdig is,  35 maar in elk volk is iedereen die ontzag voor hem heeft en het juiste doet, aanvaardbaar voor hem.  36 Hij heeft zijn woord naar de Israëlieten gestuurd om hun het goede nieuws van vrede via Jezus Christus bekend te maken, die Heer is van iedereen. 
 

Het zou niet eerlijk zijn als de mens bij geboorte al gedoemd is te sterven en een ander persoon eeuwig leven zou krijgen zonder daar zelf invloed op te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hermanos2:

Als je de afzonderlijke bijbelboeken van begin tot eind leest wordt de betekenis duidelijk. Aangehaalde verzen worden helaas te vaak uit hun context gehaald en misplaatst gebruikt.

Maar met afzonderlijke teksten, daar wordt dan niets mee gedaan, niet onderzocht of niet begrepen verder.. want; je moet de hele bijbel lezen! Dan pas wordt het duidelijk 🙄

Ondertussen alleen maar onbegrip over anderen die wél de parels herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei thom:

Maar met afzonderlijke teksten, daar wordt dan niets mee gedaan, niet onderzocht of niet begrepen verder.. want; je moet de hele bijbel lezen! Dan pas wordt het duidelijk 🙄

Ondertussen alleen maar onbegrip over anderen die wél de parels herkennen.

Jij bent de enige die beweerd dat er niets mee gedaan wordt. 

Jij kunt dat onmogelijk weten. 

De gedachten van anderen ken jij niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hermanos2:

Iedereen werd geboren, belast met onvolmaaktheid en neiging tot zonde. Men neigt tot het slechte, wetend wat het goede is. Hoe is dit te verenigen met vrije wil? Een ongelovige begint met een achterstand. Kijkend naar onwaarschijnlijke, soms plotselinge bekeringen, vraag ik me af of God niet toch mensen uitkiest? Het Nieuwe Testament spreekt over 'the elect'. 

Ik denk dat iedereen geroepen wordt, maar niet iedereen aan die lokroep beantwoordt. Op deze manier zouden er geen uitverkorenen zijn, al kan die perceptie wel ontstaan. Een bedenking die pas aan waarachtigheid kan winnen wanneer er ook de bereidheid kan gevonden worden om ze ernstig introspectief te overdenken, meen ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

47 minuten geleden zei Hermanos2:
1 uur geleden zei thom:

Maar met afzonderlijke teksten, daar wordt dan niets mee gedaan, niet onderzocht of niet begrepen verder.. want; je moet de hele bijbel lezen! Dan pas wordt het duidelijk 🙄

Ondertussen alleen maar onbegrip over anderen die wél de parels herkennen.

Jij bent de enige die beweerd dat er niets mee gedaan wordt. 

Jij kunt dat onmogelijk weten. 

De gedachten van anderen ken jij niet. 

Wel als je dit schrijft; '' Aangehaalde verzen worden helaas te vaak uit hun context gehaald en misplaatst gebruikt.''

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Je hebt gelijk dat we al met achterstand beginnen.

Denk je dat die 'achterstand' over levens heen gaat zoals gesuggereerd door de reïncarnatietheorie? Beetje zoals wijsheid komt met de jaren, maar dan veel ruimer dan een mensenleven zoals we het traditioneel invullen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat zegt het over 'vrije wil'? 

Hoe rijm je de 10 geboden met de 'vrije wil'? 

Take it or leave it kan toch altijd? Maar dat keuzes consequenties hebben weet iedereen. Dus voorschriften voor wat de meest gunstige consequenties heeft lijkt me prima. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Denk je dat die 'achterstand' over levens heen gaat zoals gesuggereerd door de reïncarnatietheorie? Beetje zoals wijsheid komt met de jaren, maar dan veel ruimer dan een mensenleven zoals we het traditioneel invullen? 

Ja, dat denk ik wel ja. Openbaring heeft het over de genezing van de natiën. Dat geeft al aan dat het ook na je opstanding nog werk in uitvoering blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat denk ik wel ja. Openbaring heeft het over de genezing van de natiën. Dat geeft al aan dat het ook na je opstanding nog werk in uitvoering blijft.

Zo is dat, vandaag krijgen we alle informatie in onze schoot geworpen, ons soms de vraag stellend waarom het al niet lang in orde is. We hopen dat de schade beperkt mag blijven, geen garantie omwille van 1000+1 redenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Take it or leave it kan toch altijd? Maar dat keuzes consequenties hebben weet iedereen. Dus voorschriften voor wat de meest gunstige consequenties heeft lijkt me prima. 

Gij zult , gebiedend, is niet hetzelfde als iemand een vrije keus geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

''wat je moet doen als''

Gij zult.

Dus als je voor iets kiest, dan volgt (..) er iets uit wanneer je dat hebt gedaan.

Als je ergens voor kiest, en je volgt niet op wat er dan bereikt zou worden als je zou doen wat er verlangd wordt.. dan is dat ook weer een keus.

Dat beloof ik. De belofte wordt ingevuld als er gedaan wordt wat na de keus gevolgd wordt, want dat is beloofd.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei thom:

Dus als je voor iets kiest, dan volgt (..) er iets uit wanneer je dat hebt gedaan.

Als je ergens voor kiest, en je volgt niet op wat er dan bereikt zou worden als je zou doen wat er verlangd wordt.. dan is dat ook weer een keus

Dat staat niet in de 10 geboden. Het zijn 10 geboden,  niet 10 vrije keuzes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat staat niet in de 10 geboden. Het zijn 10 geboden,  niet 10 vrije keuzes. 

Maar over die keus heb ik het niet, dit zijn geboden om het hier in deze natuur het een beetje dragelijk en overzichtelijk te houden voor iedereen; de wet van oorzaak en gevolg. De wet van het Karma. 

Er staan wel aardige teksten in het NT, die het OT insluiten door de keus het Licht te volgen.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei thom:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat staat niet in de 10 geboden. Het zijn 10 geboden,  niet 10 vrije keuzes. 

Maar over die keus heb ik het niet, dit zijn geboden om het hier in deze natuur het een beetje dragelijk en overzichtelijk te houden voor iedereen; de wet van oorzaak en gevolg. De wet van het Karma. 

Er staan wel aardige teksten in het NT, die het OT insluiten door de keus het Licht te volgen.

Fijn. Maar ik had het wel over die keus:

22 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat zegt het over 'vrije wil'? 

Hoe rijm je de 10 geboden met de 'vrije wil'? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:
8 uur geleden zei thom:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat staat niet in de 10 geboden. Het zijn 10 geboden,  niet 10 vrije keuzes. 

Maar over die keus heb ik het niet, dit zijn geboden om het hier in deze natuur het een beetje dragelijk en overzichtelijk te houden voor iedereen; de wet van oorzaak en gevolg. De wet van het Karma. 

Er staan wel aardige teksten in het NT, die het OT insluiten door de keus het Licht te volgen.

Expand  

Fijn. Maar ik had het wel over die keus:

Oké, het gaat dan over het volk wat al heeft gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid