Spring naar bijdragen

Woordenstrijd


Aanbevolen berichten

De gemeente in Korinthe had te lijden onder verschillende problemen. Eén daarvan waren theologische ruzies en strijd over woorden. Nu lijkt juist de boodschap in deze brief onderuit gehaald te worden door woorden anders in te vullen dan zij geschreven worden. Zo wordt het woord broeder ingevuld als broeder en zuster en zelfs verneem ik dat het woord "man" ingevuld wordt met "vrouw". Ook wordt er getornd aan de betekenis van het woord hoofd en wordt er getheologiseerd door mannelijke en vrouwelijke woorden te noemen als argument tot gelijkstelling van man en vrouw. Dit was de cultuur in de gemeente der Korinthiërs ten tijde van het schrijven van Paulus aan de Korinthiërs, 1 Korinthe. Degenen die met deze woorden argumenteren zijn tegenstanders van de geboden die in de brief worden neergelegd waar het het handelen van vrouwen betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je discussies over Bijbelvertalingen kwalijk vindt, dan rest je niets anders dan je gewoon neer te leggen bij de algemene gang van zaken hierin en dus de meest algemeen aanvaarde Bijbelvertaling te lezen. In Nederland hebben we daartoe onder meer de Nieuwe Bijbelvertaling en de Willibrordvertaling '95. Als je dat niet wil, dan weet je meteen waar die door jou zo genoemde woordenstrijd vandaan komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Barnabas:

De gemeente in Korinthe had te lijden onder verschillende problemen. Eén daarvan waren theologische ruzies en strijd over woorden. Nu lijkt juist de boodschap in deze brief onderuit gehaald te worden door woorden anders in te vullen dan zij geschreven worden. Zo wordt het woord broeder ingevuld als broeder en zuster en zelfs verneem ik dat het woord "man" ingevuld wordt met "vrouw". Ook wordt er getornd aan de betekenis van het woord hoofd en wordt er getheologiseerd door mannelijke en vrouwelijke woorden te noemen als argument tot gelijkstelling van man en vrouw. Dit was de cultuur in de gemeente der Korinthiërs ten tijde van het schrijven van Paulus aan de Korinthiërs, 1 Korinthe. Degenen die met deze woorden argumenteren zijn tegenstanders van de geboden die in de brief worden neergelegd waar het het handelen van vrouwen betreft.

Wat raar dat je een nieuw topic opent over een lopende discussie in een ander topic. Daar ga ik nog reageren.

Er was in Korinte trouwens helemaal geen ruzie over woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Robert Frans:

Als je discussies over Bijbelvertalingen kwalijk vindt, dan rest je niets anders dan je gewoon neer te leggen bij de algemene gang van zaken hierin en dus de meest algemeen aanvaarde Bijbelvertaling te lezen. In Nederland hebben we daartoe onder meer de Nieuwe Bijbelvertaling en de Willibrordvertaling '95. Als je dat niet wil, dan weet je meteen waar die door jou zo genoemde woordenstrijd vandaan komt.

Waar ik op doel is dat mensen die de inhoud van 1 Korinthiërs niet willen aanvaarden dit doen door wat er staat anders in te vullen dan zoals het gezegd wordt. Door het verdraaien van de betekenis van woorden wordt er een andere inhoud gegeven aan de tekst. Zo wordt het rolpatroon tussen man en vrouw anders voorgesteld dan beschreven is. Op slimme wijze worden woorden van hun betekenis ontdaan en de vertaling anders uitgelegd dan er staat. Ook de Griekse grondtekst wordt anders ingevuld dan de taal toelaat. Dit is niet noodzakelijk via vertaalfouten. Discussie over vertalingen lijkt mij prima en daarin zou dit onderwerp ook besproken kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Desid:

Wat raar dat je een nieuw topic opent over een lopende discussie in een ander topic. Daar ga ik nog reageren.

Er was in Korinte trouwens helemaal geen ruzie over woorden.

De tekst waar ik op doelde vind ik in 1 Timotheüs. Of het in Korinthe staat weet ik niet zeker maar het lijkt er op dat het daar niet staat. Maar dus wel in 1Timotheüs: vers 3-5:

3 Als iemand een andere leer brengt en zich niet houdt aan de gezonde woorden van onze Heere Jezus Christus en aan de leer die in overeenstemming is met de godsvrucht, 4 dan is hij verwaand, weet niets, maar heeft een ziekelijke neiging tot twistvragen en woordenstrijd. Daaruit komen voort: afgunst, ruzie, lasteringen en kwaadaardige verdachtmakingen, 5 voortdurend geruzie van mensen die een verdorven gezindheid hebben en beroofd zijn van de waarheid, omdat zij denken dat de godsvrucht een bron van winst is. Wend u af van dit soort mensen.

De bijbel roept dus op om de gezonde leer te houden die door gezonde woorden beschreven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Desid:

Wat raar dat je een nieuw topic opent over een lopende discussie in een ander topic. Daar ga ik nog reageren.

Er was in Korinte trouwens helemaal geen ruzie over woorden.

Hoi Desid. Wat betreft het topic. Toen ik voor het eerst kennis maakte met de site werd er nogal moeilijk gedaan over afwijken van topiconderwerpen. Nu wordt het probleem dat er te snel een nieuw topic gestart wordt. Mijn grens is kennelijk wat strakker dan die van jou. Maar je kunt hier rustig meediscusiëren en ik doe er niet zo moeilijk over wanneer een ander afwijkt van de hoofdlijn.

Laten we niet te moeilijk doen over waar de grens precies ligt. Maar in mijn ogen gaat het niet over bijbelvertalingen maar over woordenstrijd. Maar als jij wilt mag je daar van afwijken wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid