Spring naar bijdragen

Verzoek om gebed om een 'missie' te blijven uitvoeren


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei sjako:

De enige inderdaad. Alles is tot stand gekomen door Jezus. De kracht, de heilige Geest, komt van Zijn Vader, waardoor gezegd kan worden dat God de uiteindelijke schepper is. Jezus stond als een Meesterwerker naast God.

Hij inspireerde Johannes wat hij moest schrijven. Jezus kreeg de informatie weer van God. 

Vers 1:1 zegt ook: Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen* meegedeeld aan zijn slaaf Johannes

Dit is allemaal vleselijk en een soort van semi-natuurwetenschappelijk geleuter. Het is niet geestelijk. De Bijbel is wel geestelijk en de zaken van het geloof ook. Jij stopt God en Jezus in een "wetenschappelijk" doosje en meent daardoor de wijsheid in pacht te hebben en gered te zijn. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Bekeer je! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kunnen jullie voor mij bidden? Al jaren verspreid ik christelijke metal doormiddel van Facebook en Instagram, vooral door het delen van muziek en album covers etc, onder de noemer Christian metal

Tuurlijk.

Dank!

3 uur geleden zei sjako:
Op 9-5-2021 om 08:21 zei Dat beloof ik:

Enige?  Adam en Eva niet mee gerekend dan zeker? 

Op 8-5-2021 om 14:41 zei sjako:

De enige inderdaad. Alles is tot stand gekomen door Jezus. De kracht, de heilige Geest, komt van Zijn Vader, waardoor gezegd kan worden dat God de uiteindelijke schepper is. Jezus stond als een Meesterwerker naast God.

Merkwaardige eigen visie van Genesis. Jezus wordt daarin totaal niet genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Merkwaardige eigen visie van Genesis. Jezus wordt daarin totaal niet genoemd.

Nee, maar in de Griekse geschriften wel. Jezus is de Logos, de vleesgeworden Wijsheid. Spreuken 8:30 zegt: toen was ik naast hem als een meesterwerker.  Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem. 31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.

In vers 22 staat: Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden.

En dat komt weer overeen met Johannes 1:1 In het begin was het Woord. Het Woord was bij God en het Woord was een god.  2 Hij was in het begin bij God.  3 Alles is via hem ontstaan, en zonder hem is er helemaal niets ontstaan.

Je ziet dat zowel Spreuken 8 als Johannes 1 allebei zeggen dat er 'iemand', de Logos of de Wijsheid, het begin van alles was en dat de Logos is voortgebracht uit God, als enige direct door God voortgebracht. De rest van de schepping is via de Logos, Jezus, ontstaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sjako:
15 uur geleden zei Dat beloof ik:

Merkwaardige eigen visie van Genesis. Jezus wordt daarin totaal niet genoemd.

Nee, maar in de Griekse geschriften wel. Jezus is de Logos, de vleesgeworden Wijsheid. Spreuken 8:30 zegt: toen was ik naast hem als een meesterwerker.  Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem. 31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.

n vers 22 staat: Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden.

Dat gaat niet over Jezus. Het is de Wijsheid die daar spreekt. Daar begint Spreuken 8 ook mee, het staat er duidelijk.

14 uur geleden zei sjako:

Je ziet dat zowel Spreuken 8 als Johannes 1 allebei zeggen dat er 'iemand', de Logos of de Wijsheid, het begin van alles was e

 Nee, dat "zie je niet". Zowel Spreuken als Johannes 1 hebben het helemaal niet over 'iemand'. Maar over zaken en eigenschappen als de Logos, het Woord of Wijsheid.  

14 uur geleden zei sjako:

at de Logos is voortgebracht uit God, als enige direct door God voortgebracht. De rest van de schepping is via de Logos, Jezus, ontstaan. 

Dat is de uitleg die wordt gedicteerd vanuit de WTG, maar dat staat er dus niet.
Overigens begrijp ik van jouw wel dat je dit overneemt. Immers, je denkt dat deze mensen een directe lijn met God hebben, dus tegenspreken is uit de boze.
Je verstand zal je dus ergens wel zeggen dat ik simpelweg gelijk heb (want er is niets ingewikkelds aan wat ik schrijf), maar je angstgevoelens zijn sterker. 

 

Kortom: als dit jouw argumentatie is waarmee je wil aantonen dat Jezus al in Genesis voorkomt, dan is dat gebakken lucht,

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat gaat niet over Jezus. Het is de Wijsheid die daar spreekt. Daar begint Spreuken 8 ook mee, het staat er duidelijk.

Jezus IS die Wijsheid. Volgens mij zijn alle theologen het daar over eens.

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, dat "zie je niet". Zowel Spreuken als Johannes 1 hebben het helemaal niet over 'iemand'. Maar over zaken en eigenschappen als de Logos, het Woord of Wijsheid.  

De Logos en de Wijsheid zijn dezelfde Persoon. De Logos of het Woord is vleesgeworden.

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is de uitleg die wordt gedicteerd vanuit de WTG, maar dat staat er dus niet.

Het staat er wel. Zonder Jezus is er niets ontstaan. Zowel Jezus als Jehovah God zijn Schepper.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Volgens mij zijn alle theologen het daar over eens.

Nee.

 

4 uur geleden zei sjako:

De Logos en de Wijsheid zijn dezelfde Persoon. De Logos of het Woord is vleesgeworden.

het Woord is vleesgeworden, inderdaad. Dat is wat de Bijbel ons duidelijk zegt.

4 uur geleden zei sjako:

Het staat er wel. Zonder Jezus is er niets ontstaan. Zowel Jezus als Jehovah God zijn Schepper.

En dit is weer quasi natuurwetenschappelijk gewauwel. Ik weet niet hoe ik nog tot je door kan dringen. Het gaat in het geloof niet om te weten hoe het allemaal in elkaar zit, zoals het WTG dat leert. Je wordt niet gered door de quasi natuurwetenschappelijke verklaringen van het WTG klakkeloos te aanvaarden en te geloven. Dat is wat ik steeds weer probeer je te zeggen maar op de één of andere manier dringt dit niet bij je door. Het gaat niet zozeer om de "juiste kennis" die opgeblazen maakt. Het gaat om geestelijke zaken die het WTG en haar volgelingen blijkbaar geheel ontgaan. Ik vind dat heel erg.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat gaat niet over Jezus. Het is de Wijsheid die daar spreekt. Daar begint Spreuken 8 ook mee, het staat er duidelijk.

Jezus IS die Wijsheid. Volgens mij zijn alle theologen het daar over eens

De meeste theologen zijn het er over eens dat Jezus pas in het NT voor komt en hij in het OT in het geheel niet voorkomt.
Er is geen enkel onderwerp waar alle theologen het over eens zijn.

6 uur geleden zei sjako:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, dat "zie je niet". Zowel Spreuken als Johannes 1 hebben het helemaal niet over 'iemand'. Maar over zaken en eigenschappen als de Logos, het Woord of Wijsheid.  

De Logos en de Wijsheid zijn dezelfde Persoon. De Logos of het Woord is vleesgeworden.

Dat is een eigen interpretatie. Dat kan, immers: vrijheid van godsdienst. Maar het volgt niet uit de tekst.

6 uur geleden zei sjako:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is de uitleg die wordt gedicteerd vanuit de WTG, maar dat staat er dus niet.

Het staat er wel

Waar dan ? Dat laat je niet zien. Omdat dat niet kan, want het staat er niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-5-2021 om 21:39 zei Dat beloof ik:

De meeste theologen zijn het er over eens dat Jezus pas in het NT voor komt en hij in het OT in het geheel niet voorkomt.
Er is geen enkel onderwerp waar alle theologen het over eens zijn.

In ieder geval de Statenvertaling met commentaar wel. Als je het met een geestelijk oog bekijkt en je vergelijkt het met Johannes kan je vrijwel niet tot een andere conclusie komen.

Op 22-5-2021 om 19:42 zei Willempie:

En dit is weer quasi natuurwetenschappelijk gewauwel.

1Kor 8:5 Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ —  6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan.

Kol. 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping.  16 Want via hem zijn alle [andere] dingen in de hemel en op aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen, heersers, regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn via hem en voor hem geschapen.

Deze teksten lijken me toch duidelijk. Als andere teksten verklaren dat Jehovah en Jezus niet dezelfde Persoon zijn, dan kan je maar tot 1 conclusie komen, zowel Jehovah als Jezus zijn schepper, maar dan in de zin van Meesterwerker, naast God, gebruik makend van Gods Geest. Spreuken 8 komt daar volledig mee overeen. Kanttekening bij de Statenvertaling: De eeuwige, zelfstandige Wijsheid des Vaders (de Zone Gods, onze Heere Jezus Christus) wordt hier ingevoerd, predikende tot alle soorten van mensen, openbaarlijk en klaarlijk, 

Wijsheid wordt dan ook hier met een hoofdletter geschreven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

In ieder geval de Statenvertaling met commentaar wel. Als je het met een geestelijk oog bekijkt en je vergelijkt het met Johannes kan je vrijwel niet tot een andere conclusie komen.

1Kor 8:5 Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ —  6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan.

Kol. 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping.  16 Want via hem zijn alle [andere] dingen in de hemel en op aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen, heersers, regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn via hem en voor hem geschapen.

Deze teksten lijken me toch duidelijk. Als andere teksten verklaren dat Jehovah en Jezus niet dezelfde Persoon zijn, dan kan je maar tot 1 conclusie komen, zowel Jehovah als Jezus zijn schepper, maar dan in de zin van Meesterwerker, naast God, gebruik makend van Gods Geest. Spreuken 8 komt daar volledig mee overeen. Kanttekening bij de Statenvertaling: De eeuwige, zelfstandige Wijsheid des Vaders (de Zone Gods, onze Heere Jezus Christus) wordt hier ingevoerd, predikende tot alle soorten van mensen, openbaarlijk en klaarlijk, 

Wijsheid wordt dan ook hier met een hoofdletter geschreven.

 

Dat ben ik met je eens. Wat mij stoort is dat jullie (het WTG) het geloof in Jezus reduceren tot een theoretische waarheid, net als bijvoorbeeld in de wiskunde of scheikunde. Zodra je die theoretische kennis dan begrijpt en aanvaardt krijg je je diploma en ben je gered. Zoiets. Jullie noemen jezelf Jehova's Getuigen en niet Jezus 's getuigen. Dat is op zich al veelzeggend. Maar het woord getuige heeft alles met ervaring te maken. B

In het geval van getuigen van Jezus getuigen die van wat Jezus in hun leven heeft gedaan. Je kunt geen getuige zijn van theoretische kennis, zoals van wiskunde of scheikunde. Waarvan getuigen jullie dan? Snap je waarop ik doel of ontgaat het je volkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Dat ben ik met je eens. Wat mij stoort is dat jullie (het WTG) het geloof in Jezus reduceren tot een theoretische waarheid, net als bijvoorbeeld in de wiskunde of scheikunde.

Dat is natuurlijk niet waar. Maar je moet wel begrijpen wie je aanbid. Als de theorie niet op orde is dan kan je nooit een band krijgen met God. Theologie is vaak geen exacte wetenschap, maar een heleboel dingen zijn gewoon na te gaan. Johannes 4:22 zegt daar over het volgende:

22 Jullie aanbidden wat jullie niet kennen. Wij aanbidden wat we kennen, want redding begint bij de Joden.  23 Maar er komt een tijd, en die is er al, dat de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, want de Vader zoekt mensen die hem zo willen aanbidden. God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden.

Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.  

Dus het kennen van God is gewoon belangrijk. En dan wil ik niet beweren dat we alles kunnen leren en kennen. We kunnen God nooit 100% begrijpen, maar we moeten wel ons best doen dit zo goed mogelijk te doen. Pas dan komt er ruimte voor de veel diepere zaken waarover het gaat, zoals de vruchten van de Geest, een band hebben met God en Jezus hebben, vrijuit speken met God. Dan ervaar je ook Gods Geest en krijg je ook de drang om Gods woord aan iedereen te vertellen. Daarom is het gebruik van de Naam ook zo belangrijk. Je kan pas een band met iemand hebben als je weet hoe die persoon is en en hoe die persoon heet. Zo is het ook met God. We moeten net als Noach wandelen met God. Noach begreep heel goed wie God is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Dat is natuurlijk niet waar. Maar je moet wel begrijpen wie je aanbid. Als de theorie niet op orde is dan kan je nooit een band krijgen met God.

Dat bedoel ik. Het is onzinnig en on-Bijbels om het geloof in Jezus te koppelen aan theoretische kennis.

 

22 minuten geleden zei sjako:

22 Jullie aanbidden wat jullie niet kennen. Wij aanbidden wat we kennen, want redding begint bij de Joden.  23 Maar er komt een tijd, en die is er al, dat de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, want de Vader zoekt mensen die hem zo willen aanbidden. God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden.

 

Met geest en waarheid wordt niet "verstandelijke" wijsheid bedoeld maar iets hogers. Bovendien verwerpen jullie net zo gemakkelijk het Joodse volk waar deze aanhaling van jou nu juist over gaat.

 

25 minuten geleden zei sjako:

Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Dit gaat niet over "verstandelijke" kennis, zoals je die kunt hebben van wiskunde of scheikunde.

 

27 minuten geleden zei sjako:

Daarom is het gebruik van de Naam ook zo belangrijk.

Jeshua of Jehoshoa of Jezus. Het gaat niet om de juiste uitspraak van een naam waar jullie blijkbaar en volkomen ten onrechte een hoofdzaak van maken, zoals de Zeven Dag Adventisten een hoofdzaak maken van het vieren van de juiste rustdag. Dat leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.

 

30 minuten geleden zei sjako:

We kunnen God nooit 100% begrijpen, maar we moeten wel ons best doen dit zo goed mogelijk te doen.

Helemaal niet. We moeten gewoon aanvaarden dat het wezen van God boven ons verstand uitgaat. Alle pogingen om Hem te "begrijpen" komen voort uit menselijke hoogmoed. Dan krijg je allemaal menselijke constructies die alleen maar verwarren en geen recht doen aan werkelijke kennis en gemeenschap met God en Jezus. Lees Job nog maar eens goed.

 

35 minuten geleden zei sjako:

Pas dan komt er ruimte voor de veel diepere zaken waarover het gaat, zoals de vruchten van de Geest, een band hebben met God en Jezus hebben, vrijuit speken met God.

Ook dit is onwaar. Hele eenvoudige mensen, met weinig zogenaamde "kennis" kunnen dat, zelfs geestelijk gehandicapten. Jezus heeft de muur afgebroken maar jullie proberen die weer opnieuw op te bouwen.

 

39 minuten geleden zei sjako:

Je kan pas een band met iemand hebben als je weet hoe die persoon is en en hoe die persoon heet. Zo is het ook met God.

Grote onzin. Je kunt gewoon op de Schepper en Zijn Woord vertrouwen zonder al die opgeblazen "kennis". 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:
Op 22-5-2021 om 21:39 zei Dat beloof ik:

De meeste theologen zijn het er over eens dat Jezus pas in het NT voor komt en hij in het OT in het geheel niet voorkomt.
Er is geen enkel onderwerp waar alle theologen het over eens zijn.

In ieder geval de Statenvertaling met commentaar wel.

Maar niet alle theologen volgen blindelings de Statenvertaling met commentaar.
Derhalve is het onzin om te stellen dat het Jezus is waar het over gaat in Spreuken 8.
Dat is enkel een constructie om je eigen mening te onderbouwen.
Daarom schrijf je ook

5 uur geleden zei sjako:

Als je het met een geestelijk oog bekijkt

Ja. Allicht. Als ik het met jouw ogen bekijk, dan heb jij gelijk (want in feite is dat wat er staat).
De kunst in een discussie is nu om op basis van punten die beide partijen onderschrijven, tot een conclusie te komen.
En dat is iets anders dan met gewichtig klinkende, doch holle woorden te schrijven dat je denkt dat je zelf gelijk hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

Dat bedoel ik. Het is onzinnig en on-Bijbels om het geloof in Jezus te koppelen aan theoretische kennis.

Daar is Paulus het niet met je eens. 1Tim 2:4 Het is Zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen.  

En dit vers is maar 1 voorbeeld van de vele. Je kan nooit iemand aanbidden die je niet kent. Dat wilt niet zeggen dat het alleen om kennis draait.

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

Met geest en waarheid wordt niet "verstandelijke" wijsheid bedoeld maar iets hogers. Bovendien verwerpen jullie net zo gemakkelijk het Joodse volk waar deze aanhaling van jou nu juist over gaat.

De redding begint bij de Joden gaat natuurlijk over Jezus, niet over het Joodse volk. Het Joodse volk kan niet iemand tot redding brengen, Jezus wel. Jezus was een Jood he.

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

Dit gaat niet over "verstandelijke" kennis, zoals je die kunt hebben van wiskunde of scheikunde.

Daar begint het wel mee.

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

Jeshua of Jehoshoa of Jezus. Het gaat niet om de juiste uitspraak van een naam waar jullie blijkbaar en volkomen ten onrechte een hoofdzaak van maken, zoals de Zeven Dag Adventisten een hoofdzaak maken van het vieren van de juiste rustdag. Dat leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.

Dat is ook het probleem niet. Maar een term als 'Heer' ipv de naam schept een afstand. Meer dan 7000x staat de naam JHWH vermeld in de Bijbel en of die nu wordt vertaald door Jehovah of Jaweh maakt niet zoveel uit. 

 

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

Ook dit is onwaar. Hele eenvoudige mensen, met weinig zogenaamde "kennis" kunnen dat, zelfs geestelijk gehandicapten. Jezus heeft de muur afgebroken maar jullie proberen die weer opnieuw op te bouwen.

Dat zijn uitzonderingen. Ik blijf erbij dat je niet iemand kan aanbidden die je niet kent. Wij hebben ook geestelijk gehandicapten in ons midden en ik krijg de indruk dat ze het beter begrijpen dan menig persoon in de kerken.

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

Grote onzin. Je kunt gewoon op de Schepper en Zijn Woord vertrouwen zonder al die opgeblazen "kennis". 

Je gaat dwars tegen Gods woord in. Kennis wordt als zeer belangrijk gezien. 

Op 25-5-2021 om 18:11 zei Dat beloof ik:

Maar niet alle theologen volgen blindelings de Statenvertaling met commentaar.
Derhalve is het onzin om te stellen dat het Jezus is waar het over gaat in Spreuken 8.

Misschien niet alle, maar toch wel alle grote belangrijke denominaties. Omdat het zo duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:
Op 25-5-2021 om 18:11 zei Dat beloof ik:

Maar niet alle theologen volgen blindelings de Statenvertaling met commentaar.
Derhalve is het onzin om te stellen dat het Jezus is waar het over gaat in Spreuken 8.

Misschien niet alle, maar toch wel alle grote belangrijke denominaties. Omdat het zo duidelijk is.

Welnee, vermoedelijk is er bijna geen enkele Joodse theoloog die hier achter staat.
Alleen de christelijke theologen die dit zelf geloven, zullen het verdedigen, louter en alleen omdat dit nu eenmaal hun eigen geloof is. 
Maar dat heeft dan niets meer met theologie te maken, maar slechts het verdedigen van het eigen geloof. 
Nu kun je natuurlijk best je eigen geloof verdedigen, maar niet met 'alle theologen zijn het met me eens' want dat is per definitie onzin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Daar is Paulus het niet met je eens. 1Tim 2:4 Het is Zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen.  

 

Diezelfde Paulus zegt: "Want wat wij weten is onvolledig, en wat wij namens God zeggen is gebrekkig."

 

8 uur geleden zei sjako:

De redding begint bij de Joden gaat natuurlijk over Jezus, niet over het Joodse volk. Het Joodse volk kan niet iemand tot redding brengen, Jezus wel. Jezus was een Jood he.

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

het Joodse volk is door God aangewezen om Hem onder de heidenen (andere volken) bekend te maken. 

 

8 uur geleden zei sjako:

Daar begint het wel mee.

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

 Nee, Daar begint het niet mee.  Daar is het bij mij niet mee begonnen en ook bij anderen niet.

 

8 uur geleden zei sjako:

Dat is ook het probleem niet. Maar een term als 'Heer' ipv de naam schept een afstand.

Nee. Dat schept geen afstand. Er zijn miljoenen christenen die de term Heer gebruiken en bij niet één van die miljoenen schept dat afstand.

 

8 uur geleden zei sjako:

Dat zijn uitzonderingen. Ik blijf erbij dat je niet iemand kan aanbidden die je niet kent. Wij hebben ook geestelijk gehandicapten in ons midden en ik krijg de indruk dat ze het beter begrijpen dan menig persoon in de kerken.

Op 25-5-2021 om 16:13 zei Willempie:

Het zijn niet alleen maar uitzonderingen. Het zijn voorbeelden voor ons, zoals je zelf ook blijkbaar ziet. Het evangelie is juist bedoeld voor de armen van geest, de nederigen, de verdrukten en de zondaren die beseffen dat ze hulp nodig hebben.

 

8 uur geleden zei sjako:

Je gaat dwars tegen Gods woord in. Kennis wordt als zeer belangrijk gezien. 

Kennis is inderdaad belangrijk maar onze kennis is beperkt. Het WTG meent blijkbaar van niet en daar ga jij helaas in mee.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-5-2021 om 19:49 zei Willempie:

Diezelfde Paulus zegt: "Want wat wij weten is onvolledig, en wat wij namens God zeggen is gebrekkig."

1Kor 13:12 Want nu zien we vage omtrekken in een metalen spiegel, maar dan staan we oog in oog. Nu heb ik gedeeltelijke kennis, maar dan zal ik nauwkeurig kennen, zoals ik nauwkeurig gekend word.  13 Er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop, liefde. Maar de grootste daarvan is liefde.

Het is zeker waar dat we bij lange na niet alles (kunnen) weten, maar Paulus had toen ook genoeg aan ‘die vage omtrekken in een metalen spiegel’. Het is waar dat geloof, hoop en liefde de belangrijkste eigenschappen zijn van een Christen. Maar je moet wel enigszins begrijpen waarop dat is gebaseerd. Als je geen kennis hebt van de Bijbel kan je ook nooit hoop hebben op een herstelde aarde. En die herstelde aarde heeft ook weer alles te maken met de heiliging van Jehovah’s naam. Het modelgebed begint niet voor niks met ‘Laat uw naam geheiligd worden’. Paulus heeft het ook ‘vast voedsel’ ipv melk. Het is dus absoluut niet waar dat de belangrijkste contouren van Gods Koninkrijk niet gekend kunnen worden. We weten nu genoeg voor nu. Straks komen we tot volledig begrip zoals Paulus zegt in de Korintiërs brief. Heb je geen kennis dan is geloof op niks gebaseerd en zal het zijn als een huis op zand gebouwd.

Op 27-5-2021 om 19:49 zei Willempie:

het Joodse volk is door God aangewezen om Hem onder de heidenen (andere volken) bekend te maken. 

Daar schieten de Joden nu dan jammerlijk tekort in. Uit het Joodse volk komt de Messias, maar ze hebben Hem niet erkent en de meeste nog steeds niet. Ik hoop dat dit in de toekomst nog gaat veranderen, maar het aantal Messias beleidende Joden is niet echt hoog. Tussen de 3000 tot 6000 in Israël.

Op 27-5-2021 om 19:49 zei Willempie:

Nee. Dat schept geen afstand. Er zijn miljoenen christenen die de term Heer gebruiken en bij niet één van die miljoenen schept dat afstand.

Ik heb genoeg verhalen gehoord dat dit niet waar is. Een gezin bij ons in gemeente komt uit de gereformeerde gemeente en God is nu voor hun veel reëeler geworden nu ze Zijn naam gebruiken. Het maakt veel uit of je in een Drieeenheid gelooft die je niet kan verklaren of een persoonlijke God zoals de Bijbel die verklaart.

Op 27-5-2021 om 12:33 zei Dat beloof ik:

Alleen de christelijke theologen die dit zelf geloven, zullen het verdedigen, louter en alleen omdat dit nu eenmaal hun eigen geloof is. 

Toevallig ben ik ook Christen dus ga ik mee met de Christelijke zienswijze. Blinde gidsen moet je niet volgen volgens Jezus. In 1Kor 1:24 wordt Jezus Gods wijsheid genoemd.

Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en Gods wijsheid.

Op theologie.nl vond ik nog een interessant gedeelte over dit onderwerp.

Bij Paulus vinden we twee invalshoeken als het gaat om schepping. Aan de ene kant ziet hij door het verzoenend sterven van Christus en diens opwekking de mogelijkheid voor eenieder om een nieuwe schepping te worden: ‘Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen’ (2 Korintiërs 5,17). Dat doet hij nog een keer in de brief aan de Galaten: ‘Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men een nieuwe schepping is’ (Galaten 6,15).

Aan de andere kant vinden we aanwijzingen, dat hij Christus/Messias in verband brengt met de oorspronkelijke schepping in Genesis. In 1 Korintiërs 1,24 noemt hij Christus ‘Gods kracht en wijsheid’ en in 1 Korintiërs 8,6, waar Paulus spreekt over het al dan niet eten van heidens offervlees, vinden we een verrassende ‘binitarische’ geloofsbelijdenis: ‘wij weten: er is één God de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven’ (mijn cursivering).

Bij Paulus is op deze manier al een voorzichtige verbinding tussen de wijsheid in Spreuken 8 en de Christus/Messias te vinden. In de brief aan de Kolossenzen (die door de meeste geleerden niet aan Paulus zelf wordt toegeschreven) is het verband tussen de Messias en de schepping voor het eerst uitgebreid uitgewerkt en daar kunnen we dan ook met zekerheid spreken van een ‘messianisering’ van de wijsheid. Van de Zoon wordt gezegd: ‘Beeld van God, de onzichtbare, is hij, eerstgeborene van heel de schepping: in hem is alles geschapen’ en even verder: ‘alles is door hem en voor hem geschapen’ (Kolossenzen 1,15-16). Hier is Christus niet alleen eerstgeborene van heel de schepping, zoals de wijsheid in Spreuken 8, maar heeft hij ook een actieve rol bij de verdere schepping gespeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Aan de andere kant vinden we aanwijzingen, dat hij Christus/Messias in verband brengt met de oorspronkelijke schepping in Genesis. In 1 Korintiërs 1,24 noemt hij Christus ‘Gods kracht en wijsheid’ en in 1 Korintiërs 8,6, waar Paulus spreekt over het al dan niet eten van heidens offervlees, vinden we een verrassende ‘binitarische’ geloofsbelijdenis: ‘wij weten: er is één God de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven’ (mijn cursivering).

Geen van beide legt een verband met Genesis. 
Het eerste in het gehele niet; met het tweede wordt verwezen naar de kruisiging en opstanding.  Dat is immers waar de schrijver van Paulus voortdurend naar verwijst.
De brief aan Kolossenzen is inderdaad niet van Paulus zelf en is derhalve ook geen verwijzing van Paulus naar Genesis.

 Maar goed, ik kan hier zo vaak aan je vragen om boeken eens vanuit een ander standpunt te bekijken, dat gaat niet werken want dat is iets dat WTG leden nu eenmaal niet kunnen/mogen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Het modelgebed begint niet voor niks met ‘Laat uw naam geheiligd worden’.

Ja, God's naam wordt nu uitgebreid gelasterd. Het is ook mijn gebed dat zijn naam geheiligd wordt. Dat betekent dat er geen kwade zaken aan God worden toegeschreven. Er is redding in de naam van Jezus betekent niet dat die naam niet op verschillende manieren kan worden uitgesproken. Het gaat niet om grammatica.

2 uur geleden zei sjako:

Daar schieten de Joden nu dan jammerlijk tekort in. Uit het Joodse volk komt de Messias, maar ze hebben Hem niet erkent en de meeste nog steeds niet. Ik hoop dat dit in de toekomst nog gaat veranderen, maar het aantal Messias beleidende Joden is niet echt hoog. Tussen de 3000 tot 6000 in Israël.

Hier hebben we het al vaker over gehad. Maar het is zeker niet aan ons om vast te stellen dat het volk Israël heeft gefaald. Daar oordeelt God over. Trouwens beweer je hier eigenlijk dat God met zijn volk gefaald heeft, al besef je dat misschien nog niet zo goed.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid