Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik weet niet waar ik moet beginnen, waarom ik hier ben en waarom ik mijn verhaal met jullie deel, maar ik weet het niet meer en ben benieuwd naar jullie mening. 

Na bijna vijf jaar heeft mijn vriendin de relatie beëindigd. We hebben een hele sterke band en hebben heel vaak uitgesproken hoe we het voor ons zagen dat we samen oud en gelukkig worden. Zij is christelijk en ik heb haar helemaal vrij gelaten in haar geloof. Ik ben ook een paar keer met haar meegegaan naar de kerk, zag veel vreugde maar kan met al het leed in de wereld niet geloven in een god. Daarnaast heb ik al een paar keer gevraagd om een teken, maar dit kreeg ik nooit. Ik ben er sindsdien ook weinig tot niet mee bezig, behalve als mijn vriendin hierom vraagt. Dan kunnen we soms wel eens over gedachte wisselen. (maar goed dit is ook weer een heel ander discussie) 

Ze sprak vaker tijdens de relatie uit dat ze zich soms wel eenzaam voelde in haar geloof en dat ze het wel mist om dit te kunnen delen met haar partner. Ik gaf dan aan dat ze dat vaker mag doen, maar ze zei dan dat ik haar toch niet kon begrijpen. 

Uiteindelijk is ze in een de ochtend heel snel vertrokken. We spreken elkaar nog vaak en ze geeft aan dat ze me heel veel mist en nog heel veel van me houdt, dat ik voor altijd in haar hart blijf. Ergens kan ik haar keuze wel begrijpen, maar voor mij doet het heel veel pijn, vooral na zoeen lange tijd. Ik stond op 1 en sta nu op 2.

Ze verlaat me voor iets wat ik niet ken, we hebben beide gigantisch veel pijn, spreekt soms twijfel uit, maar blijft tot nu toe toch achter haar standpunt. Ze blijft veel contact zoeken. 

Ergens hoop ik dat we hier nog uitkomen, maar ik weet niet of ik nog een goed vertrouwen kan opbouwen. Ik heb haar altijd vrij gelaten, maar het lijkt me nu best angstig om haar (als het goed zou komen) helemaal vrij te laten. Bang dat ze ooit een christelijk iemand tegen het lijf loopt waar ze me dan voor verlaat.

Alles ging goed, alles, ik snap niet hoe een geloof tussen ons in kan staan, vooral niet na vijf jaar. 

Herkennen jullie haar leegte? Hoe kan ze zoiets mooi opzij zetten voor een relatie met een gelovigen, het gevoel dat ze helemaal niet kent?

Ik heb sinds dag een respect voor haar geloof, wel altijd aangeven dat ik hier niet in zal geloven. Puur uit zelfbescherming. Ik snap niet waarom onze relatie dan zolang heeft aangehouden? Waarom het niet kan werken? Alles heeft toch een betekenis? 

Is dit nog het strijden waard, ik ben altijd goed voor haar geweest en dat zegt ze ook. Ze geeft aan nooit meer iemand zoals mij tegen te komen. Ik wil dat ze gelukkig is. Ik vraag me oprecht af of ze dat met iemand anders wel wordt.

Kan ik haar het beste loslaten en haar pad laten vervolgen? Ondanks dat het ons gigantisch veel pijn doet? Ik wil niet dat ze ongelukkig oud wordt, maar het komt over als een zeer overhaaste keuze.

 

bewerkt door JohanCruijf
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Johan, (dit is waarschijnlijk niet je echte naam)


Zelf ben ik getrouwd met een vrouw die geen christen is. Toen we trouwden was ik een beetje "on the way", maar nog niet helemaal.
Nu ben ik de christen en zij de niet gelovige in het huwelijk. Hoe meer ik ben gegroeid in het geloof hoe meer ik de problemen ervaar die waarschijnlijk jouw vriendin ook ziet en probeert te ontwijken.

Ik weet niet wat jouw vriendin denkt. Maar in mijn relatie met mijn ongelovige vrouw is het allergrootste probleem de realiteit van de hel. Iedereen is een zondaar in de ogen van God, er is niemand die niet heeft gezondigd. Niemand die zichzelf kan redden door goede daden of door vergiffenis te vragen. God is rechtvaardig en heilig. Het is geen corrupte God die moordenaars, leugenaars, dieven en godslasteraars uit liefde zal vrijlaten.
Jij zegt het zelf, de wereld is vol met ellende. God zou niet rechtvaardig zijn om daar niets aan te doen. God doet daar uiteindelijk iets aan, maar uit liefde en geduld krijgt ieder de kans om zich te bekeren en in Jezus Christus te geloven als Heer en Redder. Jezus die dood is gegaan aan het kruis voor onze zondes en op de 3e dag is opgestaan uit de dood. Jezus heeft onze straf betaald. (Johannes 3:16-18)

De realiteit is dat zover mijn partner zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, is ze op weg naar de hel. Dit is geen leuke gedachte, om elke dag met je partner te zijn en te genieten van de momenten samen. Wetende dat onze wegen zullen scheiden zodra wij de aarde verlaten.
Wij zijn getrouwd, ik zou haar nooit verlaten daarvoor. Ik bid elke dag voor haar dat God haar hart veranderd zodat ze kan geloven.

Nogmaals ik weet niet wat jouw vriendin denkt. Red je relatie voor wat het je waard is. Maar aan de andere kant, red je ziel voor wat het je waard is. Er is maar 1 weg.. (Johannes 14:6)

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei JohanCruijf:

Ik weet niet waar ik moet beginnen, waarom ik hier ben en waarom ik mijn verhaal met jullie deel, maar ik weet het niet meer en ben benieuwd naar jullie mening. 

Na bijna vijf jaar heeft mijn vriendin de relatie beëindigd. We hebben een hele sterke band en hebben heel vaak uitgesproken hoe we het voor ons zagen dat we samen oud en gelukkig worden. Zij is christelijk en ik heb haar helemaal vrij gelaten in haar geloof. Ik ben ook een paar keer met haar meegegaan naar de kerk, zag veel vreugde maar kan met al het leed in de wereld niet geloven in een god. Daarnaast heb ik al een paar keer gevraagd om een teken, maar dit kreeg ik nooit. Ik ben er sindsdien ook weinig tot niet mee bezig, behalve als mijn vriendin hierom vraagt. Dan kunnen we soms wel eens over gedachte wisselen. (maar goed dit is ook weer een heel ander discussie) 

Ze sprak vaker tijdens de relatie uit dat ze zich soms wel eenzaam voelde in haar geloof en dat ze het wel mist om dit te kunnen delen met haar partner. Ik gaf dan aan dat ze dat vaker mag doen, maar ze zei dan dat ik haar toch niet kon begrijpen. 

Uiteindelijk is ze in een de ochtend heel snel vertrokken. We spreken elkaar nog vaak en ze geeft aan dat ze me heel veel mist en nog heel veel van me houdt, dat ik voor altijd in haar hart blijf. Ergens kan ik haar keuze wel begrijpen, maar voor mij doet het heel veel pijn, vooral na zoeen lange tijd. Ik stond op 1 en sta nu op 2.

Ze verlaat me voor iets wat ik niet ken, we hebben beide gigantisch veel pijn, spreekt soms twijfel uit, maar blijft tot nu toe toch achter haar standpunt. Ze blijft veel contact zoeken. 

Ergens hoop ik dat we hier nog uitkomen, maar ik weet niet of ik nog een goed vertrouwen kan opbouwen. Ik heb haar altijd vrij gelaten, maar het lijkt me nu best angstig om haar (als het goed zou komen) helemaal vrij te laten. Bang dat ze ooit een christelijk iemand tegen het lijf loopt waar ze me dan voor verlaat.

Alles ging goed, alles, ik snap niet hoe een geloof tussen ons in kan staan, vooral niet na vijf jaar. 

Herkennen jullie haar leegte? Hoe kan ze zoiets mooi opzij zetten voor een relatie met een gelovigen, het gevoel dat ze helemaal niet kent?

Ik heb sinds dag een respect voor haar geloof, wel altijd aangeven dat ik hier niet in zal geloven. Puur uit zelfbescherming. Ik snap niet waarom onze relatie dan zolang heeft aangehouden? Waarom het niet kan werken? Alles heeft toch een betekenis? 

Is dit nog het strijden waard, ik ben altijd goed voor haar geweest en dat zegt ze ook. Ze geeft aan nooit meer iemand zoals mij tegen te komen. Ik wil dat ze gelukkig is. Ik vraag me oprecht af of ze dat met iemand anders wel wordt.

Kan ik haar het beste loslaten en haar pad laten vervolgen? Ondanks dat het ons gigantisch veel pijn doet? Ik wil niet dat ze ongelukkig oud wordt, maar het komt over als een zeer overhaaste keuze.

 

Heftig verhaal kerel. Ik voel met je mee. Het lijkt me geen overhaaste beslissing. Je vriendin heeft een weloverwogen keuze gemaakt tussen twee mannen. Ze heeft gekozen voor Jezus. Daar kun jij niet tegenop. 

Ze verlaat me voor iets wat ik niet ken. 

Deze uitspraak raakte me. Hierin ligt ook de sleutel voor jouw dilemma. Ga een grondige studie doen van de bijbel. Dan kun je een goed oordeel vellen of het jouw weg is. Misschien kun je dit zelfs samen met haar doen. 

Gooi al je vooroordelen overboord en open je hart en je verstand voor God's woord. Als jij en dit meisje echt voor elkaar zijn bestemd, zal het gauw genoeg blijken. Jij hebt niks te verliezen. Je kunt alles winnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor jullie mooie woorden. Ik denk eigenlijk dat ik haar beter volledig kan loslaten, het contact volledig moet afbreken om mezelf te redden.

29 minuten geleden zei Hermanos2:

Je vriendin heeft een weloverwogen keuze gemaakt tussen twee mannen. Ze heeft gekozen voor Jezus. Daar kun jij niet tegenop. 

Ik zie dit anders. Ze had twee mannen die haar veel liefde gaven. Ze had een man van vlees en bloed die al zijn keuzes in gedachte van haar deed. Ze kon met beide leven, ze had die vrijheid, maar kiest liever voor een man die ook gelooft. (terwijl ze dit gevoel niet kent) 

Ze geeft ook aan dat ze in de knoop zit met haar zelf en dat het misschien over een paar jaar wel kan, maar daar kan ik niets mee. 

50 minuten geleden zei Hermanos2:

Deze uitspraak raakte me. Hierin ligt ook de sleutel voor jouw dilemma. Ga een grondige studie doen van de bijbel. Dan kun je een goed oordeel vellen of het jouw weg is. Misschien kun je dit zelfs samen met haar doen. 

Dit kan ik niet, als we echt voor elkaar bestemd waren had ze me wel meegenomen in haar pad, ik zag haar altijd als iemand die mij heeft gered, mij op het juiste pas heeft gezet. (en wederzijds). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Wesley:

De realiteit is dat zover mijn partner zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, is ze op weg naar de hel.

Beste broeder,

Je bovengenoemde suggestie dat zover je vrouw zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, ze op weg is naar de hel, is in tegenspraak met 1 Kor 7:14. Indien jij als Christen volhardt in het geloof, in samenhang met dat jij en je vrouw elkaar trouw blijven, dan is je vrouw door jou geheiligd.

1 Korinthe 7:10-14
10. Maar de gehuwden beveel ik – niet ik, maar de Heere – dat een vrouw niet zal scheiden van haar man
11.  – en als zij toch gaat scheiden, moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en dat een man zijn vrouw niet zal verlaten.
12. Maar tegen de anderen zeg ík, niet de Heere: Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij er van harte mee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.
13. En als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt er van harte mee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.
14. Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Wesley:

weet niet wat jouw vriendin denkt. Maar in mijn relatie met mijn ongelovige vrouw is het allergrootste probleem de realiteit van de hel.

Onze normen en waarden zijn helemaal gelijk. Ze geeft aan dat ze het zwaar heeft met het niet kunnen delen, het samen bidden. Ik vind haar ook aardig veranderd sinds ze met een select groepje bijbelles heeft. Soms echt het gevoel dat daar verkeerde mensen tussen zitten die verkeerde woorden doorgeven...ik bedoel hier niet mee dat iedereen daar slecht is, maar ik geloof best dat hier genoeg verkeerde mensen tussen zitten, die zich voordoen als christen maar met andere bedoelingen aanwezig zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei JohanCruijf:

Onze normen en waarden zijn helemaal gelijk. Ze geeft aan dat ze het zwaar heeft met het niet kunnen delen, het samen bidden. Ik vind haar ook aardig veranderd sinds ze met een select groepje bijbelles heeft. Soms echt het gevoel dat daar verkeerde mensen tussen zitten die verkeerde woorden doorgeven...ik bedoel hier niet mee dat iedereen daar slecht is, maar ik geloof best dat hier genoeg verkeerde mensen tussen zitten, die zich voordoen als christen maar met andere bedoelingen aanwezig zijn. 

Het is belangrijk dat ze alle uitspraken toetst. Overal zitten rotte appels tussen die een persoonlijke mening uitdragen die niet bijbels is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat ze dat altijd heeft gedaan en dat dit haar volledige eige keuze is geweest. Misschien houd ik mezelf voor de gek omdat ik het allemaal niet kan bevatten. 

Ik hoop dat ze haar echte geluk kan vinden en dat ze veel steun haalt uit haar geloof, want voor mij gaat het boek dicht. Ik kan momenteel geen contact houden, hoe graag we dat ook willen. Het doet me teveel pijn en helpt het verwerkingsproces niet.

Ik had altijd gedacht dat als er een god was dat ik hem met haar zou vinden, dit heb ik haar nooit gezegd. Vond het wel interessant om te toetsen zonder dat ze het wist. 

Mocht hij bestaan en mocht ik hem zien wanneer ik overlijd (hoop dat ik hier niemand mee kwets, niet bedoeld) dan heb ik nog wel een appeltje te schillen met hem, waarom hij het zo moeilijk maakt om een verbinding te maken.

Nogmaals bedankt voor jullie inzichten en tijd, het gaat jullie goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Beste broeder,

Je bovengenoemde suggestie dat zover je vrouw zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, ze op weg is naar de hel, is in tegenspraak met 1 Kor 7:14. Indien jij als Christen volhardt in het geloof, in samenhang met dat jij en je vrouw elkaar trouw blijven, dan is je vrouw door jou geheiligd.

1 Korinthe 7:10-14
10. Maar de gehuwden beveel ik – niet ik, maar de Heere – dat een vrouw niet zal scheiden van haar man
11.  – en als zij toch gaat scheiden, moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en dat een man zijn vrouw niet zal verlaten.
12. Maar tegen de anderen zeg ík, niet de Heere: Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij er van harte mee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.
13. En als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt er van harte mee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.
14. Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Deze verzen hebben geen betrekking op redding. Ezechiël stelt onomwonden dat iedereen zelf verantwoordelijk is. 

2 minuten geleden zei JohanCruijf:

Ik hoop dat ze dat altijd heeft gedaan en dat dit haar volledige eige keuze is geweest. Misschien houd ik mezelf voor de gek omdat ik het allemaal niet kan bevatten. 

Ik hoop dat ze haar echte geluk kan vinden en dat ze veel steun haalt uit haar geloof, want voor mij gaat het boek dicht. Ik kan momenteel geen contact houden, hoe graag we dat ook willen. Het doet me teveel pijn en helpt het verwerkingsproces niet.

Ik had altijd gedacht dat als er een god was dat ik hem met haar zou vinden, dit heb ik haar nooit gezegd. Vond het wel interessant om te toetsen zonder dat ze het wist. 

Mocht hij bestaan en mocht ik hem zien wanneer ik overlijd (hoop dat ik hier niemand mee kwets, niet bedoeld) dan heb ik nog wel een appeltje te schillen met hem, waarom hij het zo moeilijk maakt om een verbinding te maken.

Nogmaals bedankt voor jullie inzichten en tijd, het gaat jullie goed.

Ik bespeur nog twijfel bij je. 

Sla het boek nog maar niet helemaal dicht. 

Kom gerust nog eens terug hier. 

Strekte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

13 minuten geleden zei Hermanos2:

Deze verzen hebben geen betrekking op redding. Ezechiël stelt onomwonden dat iedereen zelf verantwoordelijk is.

Weet niet of het klopt maar ik heb eens tijdens een dienst gehoord dat je zelfs op het laatste moment kan kiezen voor Jezus waardoor je zonden worden vergeven en je nog naar de hemel kan. Dat geldt ook voor jouw vrouw. 

Daarnaast vanuit mijn logische denkwijze: Denk je nou echt dat iemand wordt gestraft als hij niet in Jezus gelooft? Als ze op basis daarvan straffen mag het ook wel allemaal wat duidelijker worden aangegeven.

Leef niet in angst, geniet van elkaar en houd vast. 👌

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hermanos2:
1 uur geleden zei Wesley:

De realiteit is dat zover mijn partner zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, is ze op weg naar de hel.

42 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Beste broeder,

Je bovengenoemde suggestie dat zover je vrouw zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, ze op weg is naar de hel, is in tegenspraak met 1 Kor 7:14. Indien jij als Christen volhardt in het geloof, in samenhang met dat jij en je vrouw elkaar trouw blijven, dan is je vrouw door jou geheiligd.

1 Korinthe 7:10-14
10. Maar de gehuwden beveel ik – niet ik, maar de Heere – dat een vrouw niet zal scheiden van haar man
11.  – en als zij toch gaat scheiden, moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en dat een man zijn vrouw niet zal verlaten.
12. Maar tegen de anderen zeg ík, niet de Heere: Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij er van harte mee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.
13. En als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt er van harte mee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.
14. Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Deze verzen hebben geen betrekking op redding. Ezechiël stelt onomwonden dat iedereen zelf verantwoordelijk is.

Ezechiël valt onder het Oude Verbond. We leven in de tijd van het Nieuwe Verbond waarbij het eerste verbond voor verouderd is verklaard (Heb 8:13).

Hebreeën 8:13 HSV
13. Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei JohanCruijf:

Mocht hij bestaan en mocht ik hem zien wanneer ik overlijd (hoop dat ik hier niemand mee kwets, niet bedoeld) dan heb ik nog wel een appeltje te schillen met hem, waarom hij het zo moeilijk maakt om een verbinding te maken.

Ga wijs met je dagen om, voor je het weet is de tijd voorbij. 

Wijsheid is niet je eigen ego boven die van God te zetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Hebreeën 8:13 HSV
13. Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Lees Hebreeën 9 naast 8 (tip)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Ricky Tjin:

Ezechiël valt onder het Oude Verbond. We leven in de tijd van het Nieuwe Verbond waarbij het eerste verbond voor verouderd is verklaard (Heb 8:13).

Hebreeën 8:13 HSV
13. Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Verouderd slaat op het Levitische priesterschap en de noodzaak van offers. 

Jezus was geen Leviet dus Zijn Hogepriesterschap maakte een verandering van de Wet noodzakelijk. 

Zijn kruisdood was het 'atoning sacrifice'. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Thinkfree:
14 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hebreeën 8:13 HSV
13. Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Lees Hebreeën 9 naast 8 (tip)

Nog bedankt voor je tip. Hebreeën 9 sluit inderdaad mooi aan op Hebreeën 8.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:
16 uur geleden zei Ricky Tjin:

Ezechiël valt onder het Oude Verbond. We leven in de tijd van het Nieuwe Verbond waarbij het eerste verbond voor verouderd is verklaard (Heb 8:13).

Hebreeën 8:13 HSV
13. Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Verouderd slaat op het Levitische priesterschap en de noodzaak van offers. 

Jezus was geen Leviet dus Zijn Hogepriesterschap maakte een verandering van de Wet noodzakelijk. 

Zijn kruisdood was het 'atoning sacrifice'. 

De Levieten uit de stam van Levi, als één van de twaalf stammen van Israël, behoorden tot het nageslacht van Abraham.

Johannes 8:58 HSV
58. Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.

De Levieten deden dienst als priesters in de tabernakel, als een afbeelding en schaduw van de hemelse dingen, overeenkomstig een aanwijzing die Mozes van God ontving bij het voltooien van de tabernakel; dat alles werd gemaakt overeenkomstig het voorbeeld dat aan Mozes op de berg is getoond (Heb 8:5 HSV).

De hoofdzaak is dat Jezus Christus de Hogepriester is, als Dienaar in het heiligdom in de ware tabernakel, die de Heere heeft opgericht en niet een mens (Heb 8:1-2 HSV), Die door Zijn eigen bloed eens en voor altijd is binnengegaan in het heiligdom en daardoor een eeuwige verlossing teweeg heeft gebracht (Heb 9:12 HSV).

De kruisdood van Jezus Christus is meer dan slechts een verzoenend offer (atoning sacrifice). Volgens het Oude Verbond moesten de Israëlieten steeds weer d.m.v. offers verzoend worden, maar Jezus Christus bracht met Zijn kruisdood en Zijn eigen bloed eens en voor altijd een eeuwige verlossing teweeg, als Dienaar in het heiligdom van de ware tabernakel.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Wesley:

Maar in mijn relatie met mijn ongelovige vrouw is het allergrootste probleem de realiteit van de hel.

Wat je hier benoemt is inderdaad het probleem, maar niet zoals jij dat ziet.
Het probleem is dat zowel jij als de vriendin van @JohanCruijf zaken als realistisch of bedreigend zien, terwijl die zaken in feite niet realistisch of bedreigend zijn.
Ze heeft een keuze gemaakt uit angst, terwijl een keuze uit liefde zou moeten maken.  

17 uur geleden zei JohanCruijf:

Leef niet in angst, geniet van elkaar en houd vast. 👌

 

Precies dat.

19 uur geleden zei Wesley:

Red je relatie voor wat het je waard is.

Dat is waar. Maar daarbij moet je wel bedenken dat een leven delen met iemand die een andere levensovertuiging heeft, heel lastig kan zijn.
 

19 uur geleden zei Wesley:

De realiteit is dat zover mijn partner zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, is ze op weg naar de hel.

Dit is een hele vreemde zin, om zoiets te zeggen over de vrouw van je leven. Ik vraag me daarom of je wérkelijk getrouwd bent met een ongelovige vrouw, of dat je dit alleen maar zegt om aansluiting te hebben met @JohanCruijf.  De meeste gelovigen die zo'n relatie hebben, kunnen dit voor zichzelf rechtvaardigen door de bijbelteksten waarin staat dat mensen worden beoordeeld op hun daden. Dat jij dat niet doet en hier mee aan komt, is heel opmerkelijk. 

 

17 uur geleden zei JohanCruijf:

Weet niet of het klopt maar ik heb eens tijdens een dienst gehoord dat je zelfs op het laatste moment kan kiezen voor Jezus waardoor je zonden worden vergeven en je nog naar de hemel kan. Dat geldt ook voor jouw vrouw. 

Op grond van de Bijbel kun je werkelijk alle kanten op redeneren die je wilt, het is maar net welke teksten je er bij pakt.

Als ik het zo lees, dan vermoed ik dat anderen op haar hebben ingepraat. Het komt ook over alsof je het laat gebeuren. Je mag best voor jezelf opkomen. Voor veel christenen is de man het hoofd van het gezin en de baas. Daar mag je best gebruik van maken. Laat haar zien dat je haar zomaar niet laat gaan.  Wellicht zit ze zelfs op zo'n signaal te wachten. Wij kunnen als mannen het hoofd van aan vrouw niet doorgronden.  Het gaat om de liefde van je leven, die laat je toch niet zomaar afnemen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hermanos2:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

n @JohanCruijf
Ze heeft een keuze gemaakt uit angst

Jij maakt er zoals gewoonlijk weer je eigen verhaal van. 

Ik zou niet weten waarin ik daar afwijk van jou

20 uur geleden zei Hermanos2:

Je vriendin heeft een weloverwogen keuze gemaakt


We maken er geen eigen verhaal van, maar we kijken er naar vanuit ons eigen referentiekader.
Dat kader van mij is niet meer of minder dan dat van jou.
We hebben wel 2 totaal verschillende visies, op grond waarvan zouden we kunnen vast stellen welke de meest realistische is, denk je? 
Als dat al nodig is voor @JohanCruijf, ik weet niet of hij op zo'n discussie zit te wachten. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou niet weten waarin ik daar afwijk van jou


We maken er geen eigen verhaal van, maar we kijken er naar vanuit ons eigen referentiekader.
Dat kader van mij is niet meer of minder dan dat van jou.
We hebben wel 2 totaal verschillende visies, op grond waarvan zouden we kunnen vast stellen welke de meest realistische is, denk je? 
Als dat al nodig is voor @JohanCruijf, ik weet niet of hij op zo'n discussie zit te wachten. 

Okee, daar heb je wel gelijk in. Johan geeft natuurlijk ook zijn eigen visie. Misschien heeft zijn vriendin wel een ander verhaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-3-2021 om 17:35 zei Dat beloof ik:

We maken er geen eigen verhaal van, maar we kijken er naar vanuit ons eigen referentiekader.
Dat kader van mij is niet meer of minder dan dat van jou.

Alle mensen zijn leugenaars.

Op 3-3-2021 om 20:12 zei JohanCruijf:

Ik heb sinds dag een respect voor haar geloof, wel altijd aangeven dat ik hier niet in zal geloven. Puur uit zelfbescherming. Ik snap niet waarom onze relatie dan zolang heeft aangehouden? Waarom het niet kan werken? Alles heeft toch een betekenis? 

Respect is niets; het is een leeg begrip in afstandelijkheid. Als jou niet bezig houdt wat haar drijft, maar je haar vrij laat, zijn jullie per definitie niet één. 

Maar ook zijzelf, zoals door jou verbeeld, brengt leegheid. Jou kiezen bracht haar in principe op afstand van haar God, en pas als ze zelf in moeite komt, krijgt ook God een vooraanstaande plek in haar doen. Dat de zon over gelovigen en ongelovigen schijnt, wil zeggen dat het goede goed is, ongeacht het slechte dat er is. Een zonnestraal die zich afkeert van een steen, valt uit zijn roeping en bestemming. En als een steen wordt verduisterd, kan er ook geen zonlicht op komen. Vrijheid is de keuze om niet op een steen te vallen, en trouw vraagt om de steen te toetsen en aan te moedigen om een levende steen te zijn.  Maar waar het begin zonder basis en binding is, daar geloof ik niet dat het eindigen wel ineens van veel basis en binding getuigt. Hoe zou je van een nieuwe en groeiende basis en binding spreken, als niet de verbinding zoekende zielen de ankers uitwerpen in vastheid en waarheid en bij elkaar?

Benodigd is beproeven en belijden wat de ander werkelijk drijft en wat voor de ander van levensbelang is.
Dan pas kun je spreken over iets dat ook een leven lang houdbaar moet zijn.
Dan pas heb je een wettig kader, on die ander te vermanen niet uit de eigen rol te vallen.
En alleen in en dankzij de binding, kun je vermanen en strijden.
Want dan breekt er nooit iets definitiefs.
Alleen een dwaas verzint dat de ander vrij is;
want daarmee sluit hij zichzelf buiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:
Op 4-3-2021 om 17:35 zei Dat beloof ik:

We maken er geen eigen verhaal van, maar we kijken er naar vanuit ons eigen referentiekader.
Dat kader van mij is niet meer of minder dan dat van jou.

Alle mensen zijn leugenaars.

Spreek voor jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-3-2021 om 20:54 zei Wesley:


Zelf ben ik getrouwd met een vrouw die geen christen is. Toen we trouwden was ik een beetje "on the way", maar nog niet helemaal.

De realiteit is dat zover mijn partner zich niet bekeert en niet gelooft in Jezus Christus, is ze op weg naar de hel. Dit is geen leuke gedachte, om elke dag met je partner te zijn en te genieten van de momenten samen. Wetende dat onze wegen zullen scheiden zodra wij de aarde verlaten.
Wij zijn getrouwd, ik zou haar nooit verlaten daarvoor. Ik bid elke dag voor haar dat God haar hart veranderd zodat ze kan geloven.

Nogmaals ik weet niet wat jouw vriendin denkt. Red je relatie voor wat het je waard is. Maar aan de andere kant, red je ziel voor wat het je waard is. Er is maar 1 weg.. (Johannes 14:6)

1 Korintiërs 7:13 En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate. 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:
18 uur geleden zei Tomega:
Op 4-3-2021 om 17:35 zei Dat beloof ik:

We maken er geen eigen verhaal van, maar we kijken er naar vanuit ons eigen referentiekader.
Dat kader van mij is niet meer of minder dan dat van jou.

Alle mensen zijn leugenaars.

Spreek voor jezelf.

Dat kader van mij is niet meer of minder dan dat van jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

1 Korintiërs 7:13 En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate. 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

ook voor @Ricky Tjin

Ik denk dat het belangrijk is om uit te zoeken wat "geheiligd" betekent in deze zin. Wellicht ook de bronteksten raadplegen en te bidden tot God.
Tot zover in mijn zoektocht zie ik niet dat mijn vrouw automatisch gered is door mijn geloof. Er is maar 1 weg voor ieder en dat is Jezus Christus. (en niet Jezus Christus via het geloof van je partner)

 

Op 3-3-2021 om 21:54 zei JohanCruijf:

Onze normen en waarden zijn helemaal gelijk. Ze geeft aan dat ze het zwaar heeft met het niet kunnen delen, het samen bidden. Ik vind haar ook aardig veranderd sinds ze met een select groepje bijbelles heeft. Soms echt het gevoel dat daar verkeerde mensen tussen zitten die verkeerde woorden doorgeven...ik bedoel hier niet mee dat iedereen daar slecht is, maar ik geloof best dat hier genoeg verkeerde mensen tussen zitten, die zich voordoen als christen maar met andere bedoelingen aanwezig zijn. 

Misschien een idee om met haar af te spreken om oprecht samen te gaan zoeken naar God? Wat heb jij daarin te verliezen?
Hoe ik het van jou hoor lijkt de strijd nog niet verloren.

Jeremia 29:13 U zult Mij zoeken en vinden, wanneer u naar Mij zult vragen met heel uw hart.

Als je met heel je hart alleen je relatie wilt behouden zal je God niet vinden.
Als je met heel je hart samen met haar God probeert te vinden, zullen jullie samen God vinden.

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid