Spring naar bijdragen

Gezond leven


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Haha :)

Probleem is dat ik even niet gezond leef. Ik kon wel 4 flessen op (verspreid over dag en avond) en rook nu 2 pakjes per dag. Daarvoor vapete ik met weinig nicotine en lette ik wat meer op mijn gezondheid. Depressie is een trage dood...

Wat nu niet is, kan wel weer komen. Stapje voor stapje. Bewust en gezond eten, ook goed voor de stofjes in je hersenen, is al stap 1. Alles wat je daarna of erbij kunt veranderen, zijn ook weer volgende stapjes in je vooruitgang. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb liever korianderzaden omdat koriander zo naar zeep smaakt. Net mosselen met friet gemaakt, gebombardeerd met tijm, look en selderbladeren. Dat vocht is de soep voor morgen. Een oase aan z

Ik heb vandaag heerlijke spaghetti gemaakt en alle borden waren leeg. Gehakt gekruid met chili, paprikapoeder en een beetje gegrild paprikapoeder. Gele, rode paprika geschild en met ui en champig

Er zijn nogal linken van Corona en betreffende leefwijze, ook onbegrip wat  kan komen doordat je op  een forum geen verbaal contact hebt en je niet door gezichtsuitdrukkingen of houding of beweging ie

Uit een epidemiologisch onderzoek bij bijna 32 000 mannen door de universiteit van Boston (USA) is gebleken dat mannen die 21 keer per maand ejaculeren 20% minder risico zouden lopen op prostaatkanker dan mannen die maandelijks 4 tot 7 keer een ejaculatie hebben

https://www.google.com/url?q=https://www.kanker.be/nieuws/vermindert-regelmatig-ejaculeren-het-risico-op-prostaatkanker&sa=U&ved=2ahUKEwjrg8qMmIf9AhWsMewKHbzODyUQFnoECAkQAw&usg=AOvVaw0WpFcO6gmfJKuDoFTkLF-2

Zou het dan 100% doeltreffend zijn als circa 100x per maand komt? 🙈

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Uit een epidemiologisch onderzoek bij bijna 32 000 mannen door de universiteit van Boston (USA) is gebleken dat mannen die 21 keer per maand ejaculeren 20% minder risico zouden lopen op prostaatkanker dan mannen die maandelijks 4 tot 7 keer een ejaculatie hebben

https://www.google.com/url?q=https://www.kanker.be/nieuws/vermindert-regelmatig-ejaculeren-het-risico-op-prostaatkanker&sa=U&ved=2ahUKEwjrg8qMmIf9AhWsMewKHbzODyUQFnoECAkQAw&usg=AOvVaw0WpFcO6gmfJKuDoFTkLF-2

Zou het dan 100% doeltreffend zijn als circa 100x per maand komt? 🙈

Lijkt me zeer uitputtend. En ook knap 'lullig' als later blijkt dat het allemaal toch weer wat genuanceerder ligt dan men aanvankelijk aannam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei LynMari:

Lijkt me zeer uitputtend. En ook knap 'lullig' als later blijkt dat het allemaal toch weer wat genuanceerder ligt dan men aanvankelijk aannam.

Ik ga alleszins geen risico nemen 🤣

21 uur geleden zei Fundamenteel:

 

Iemand gezien? Die man beweert dat iemand met een auto immuun ziekte beter maximum 4h per dag eet om dan 20h te vasten.

Dus bv van 14h tot 18h eten en dan niets meer tot 14h de volgende dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Iemand gezien? Die man beweert dat iemand met een auto immuun ziekte beter maximum 4h per dag eet om dan 20h te vasten.

Dus bv van 14h tot 18h eten en dan niets meer tot 14h de volgende dag.

Intermittent fasting. Heb ik ook een tijd gedaan, paar jaar of zo, toen ik nog fanatiek sportte (en dus veel te veel met mijn lichaam bezig was). Ik vastte dan meestal vanaf 18:00 uur tot de volgende dag 12:00 uur. En eens in de 2 a 3 weken dan eens 24 of 48 uur. Je went daar snel aan hoor. 

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben vrij veel met mijn lichaam bezig en mijn voedsel, maar door mijn voorliefde voor eten lukt het mij niet om echt te vasten. Op onderhoud eten houd ik al wel een aantal jaren vol en dat is dan ook geen lijnen. Alhoewel ik vermoed dat ik nog wel wat minder kan eten. Moet mijn bmi maar weer eens uitrekenen.

's Avonds drink ik hooguit een paar pilsjes en in het weekend heb ik een avond wat hapjes op tafel. Meer hoef ik ook niet, ik eet graag volkorenbrood en daarvan kun je heel wat eten voordat je er dik van wordt.

Overigens ben ik in het verleden wel dik geweest, dus ik weet uit eigen ervaring wat een ongezond eetpatroon met je lichaam doet. Ik heb zelfs nog littekens op mijn buik zitten van toen die bol was. Dat is de prijs die ik betaal voor het overgewicht dat ik had en er moest een nieuwe garderobe komen lol. Maar goed, ik heb er na drie of vier jaren van doorzetten twintig kilo afgekregen en al doende een gezondere levenswijze leren ontdekken waarbij ik veel beweeg. Sindsdien ben ik tussen de 103 en de 106 kilo gebleven en ik woog dus 125 kg zo'n 10 jaar geleden. Met bijna twee meter zal ik natuurlijk niet gauw 85 kg gaan wegen zonder aan anorexia te lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Piebe:

Ik ben vrij veel met mijn lichaam bezig en mijn voedsel, maar door mijn voorliefde voor eten lukt het mij niet om echt te vasten. Op onderhoud eten houd ik al wel een aantal jaren vol en dat is dan ook geen lijnen. Alhoewel ik vermoed dat ik nog wel wat minder kan eten. Moet mijn bmi maar weer eens uitrekenen.

's Avonds drink ik hooguit een paar pilsjes en in het weekend heb ik een avond wat hapjes op tafel. Meer hoef ik ook niet, ik eet graag volkorenbrood en daarvan kun je heel wat eten voordat je er dik van wordt.

Je doet het dan om een gezond gewicht te blijven houden, niets mis mee lijkt me. Als je van eten houdt (ik ook trouwens 😋), dan is de truc nog steeds heel simpel: een negatieve energiebalans. Meer verbranden dan je naar binnen harkt. 

Ik was, voordat mijn chronische aandoening zich begon te uiten, fanatiek hardloper, duurloop, 3 - 4 x per week, deed aan krachtsport en was eigenlijk altijd maar bezig met het bereiken van 'dat perfecte lichaam' (dat eigenlijk al prima was, maar dat zag ik op den duur niet meer). Intermittent fasting was daarbij een tool. Het heeft ook een gunstig effect op diabetes e.a. chronische (stofwisselings)ziekten,  alleen helaas niet voor de aandoening die ik bleek te hebben. 

Nu ben ik nog steeds keurig op gewicht en ik doe afwisselend aan lichaamsbeweging (fietsen, wandelen, beetje krachttrainen, beetje zweten op de elliptische trainer) maar echt puur om mijn huidige fysieke toestand stabiel/"gezond" te houden. En het grappige is dat ik er nu ook veel meer van geniet, dan voorheen. 

Overigens: alcohol, ook al zijn het maar 2 pilsjes iedere avond, doet ook veel met je lichaam hoor. Ik merkte dat pas toen ik geheel ging (moest 😑) onthouden (en ik dronk eigenlijk alleen maar in het weekend, max 2 - 3 glazen wijn op de zaterdag, bij hoge uitzondering een keer op vrijdag). Het schijnt nogal te fucken met je lymfestelsel en dat herstelt zich pas na enkele weken geen druppel te hebben gedronken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei LynMari:

Intermittent fasting. Heb ik ook een tijd gedaan, paar jaar of zo, toen ik nog fanatiek sportte (en dus veel te veel met mijn lichaam bezig was). Ik vastte dan meestal vanaf 18:00 uur tot de volgende dag 12:00 uur. En eens in de 2 a 3 weken dan eens 24 of 48 uur. Je went daar snel aan hoor. 

Maar of het helpt tegen auto immuun-ziektes is mij toch een raadsel. 1 maaltijd per dag lijkt me wel wat weinig. Ik start mijn dag met steak en eieren en sapjes. Maar ik wil het wel eens proberen. Mijn symptomen zijn al wel veel minder dan vorig jaar sedert ik geen suiker meer consumeer en enkel anti ontstekend voedsel consumeer.

Voor het eerst terug 8h geslapen en vroeg uit bed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Maar of het helpt tegen auto immuun-ziektes is mij toch een raadsel. 1 maaltijd per dag lijkt me wel wat weinig. Ik start mijn dag met steak en eieren en sapjes. Maar ik wil het wel eens proberen. Mijn symptomen zijn al wel veel minder dan vorig jaar sedert ik geen suiker meer consumeer en enkel anti ontstekend voedsel consumeer.

Voor het eerst terug 8h geslapen en vroeg uit bed.

Ik zou me eerste eens goed inlezen, voordat je ermee begint. 
Bij intermittent fasting gaat het overigens niet per se om 1 maaltijd per dag. Je hebt meestal een raam van een X aantal uur waarbinnen je mag eten. Er is wel de meest pittige fasting, da's de Warrior methode: een eetraam van 4 uur en 20 uur vasten. Hoewel ik die niet aanraad, zeker niet voor mensen die chronisch ziek zijn, om even zo op eigen houtje te proberen als je je onvoldoende hebt ingelezen in de do's & dont's of zonder enige begeleiding. In mijn geval was mijn eetraam meestal van 12:00 tot 18:00 (da's het makkelijkst te implementeren in je dagelijkse leven: het enige wat je dan eigenlijk overslaat, is je ontbijt). En tijdens het vasten gebruik je geen suiker of zoetstoffen in je dranken (want die beïnvloeden je glucosespiegel, ook al is dat heel minimaal, je glucosespiegel moet echt stabiel blijven, zonder pieken). Thee of koffie zonder melk of suiker, of water. Ook geen kauwgom of mints met sorbitol of andere zoetstoffen. En als je je vast breekt, niet meteen beginnen met het meest vette (pindakaas of noten bijvoorbeeld) maar met iets lichts. Stukje fruit of een hele lichte salade of zo. Doe je dat wel, dan zou ik die dag even in de buurt van het toilet blijven..

Er zijn overigens voldoende studies gedaan die hebben uitgewezen dat het werkt. De publicaties daarover zijn meestal in het Engels.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei LynMari:

Ik zou me eerste eens goed inlezen, voordat je ermee begint. 
Bij intermittent fasting gaat het overigens niet per se om 1 maaltijd per dag. Je hebt meestal een raam van een X aantal uur waarbinnen je mag eten. Er is wel de meest pittige fasting, da's de Warrior methode: een eetraam van 4 uur en 20 uur vasten. Hoewel ik die niet aanraad, zeker niet voor mensen die chronisch ziek zijn, om even zo op eigen houtje te proberen als je je onvoldoende hebt ingelezen in de do's & dont's of zonder enige begeleiding. In mijn geval was mijn eetraam meestal van 12:00 tot 18:00 (da's het makkelijkst te implementeren in je dagelijkse leven: het enige wat je dan eigenlijk overslaat, is je ontbijt). En tijdens het vasten gebruik je geen suiker of zoetstoffen in je dranken (want die beïnvloeden je glucosespiegel, ook al is dat heel minimaal, je glucosespiegel moet echt stabiel blijven, zonder pieken). Thee of koffie zonder melk of suiker, of water. Ook geen kauwgom of mints met sorbitol of andere zoetstoffen. En als je je vast breekt, niet meteen beginnen met het meest vette (pindakaas of noten bijvoorbeeld) maar met iets lichts. Stukje fruit of een hele lichte salade of zo. Doe je dat wel, dan zou ik die dag even in de buurt van het toilet blijven..

Er zijn overigens voldoende studies gedaan die hebben uitgewezen dat het werkt. De publicaties daarover zijn meestal in het Engels.  

Mijn glucose komt uit natuurlijke suikers zoals agave, dadelsiroop, honing en veel heel veel fruit. Maar snoepen doe ik niet meer, niets.

Ik ga het sowieso proberen om tegelijk wat zuiniger te leven. 20:4.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb vandaag heerlijke spaghetti gemaakt en alle borden waren leeg.

Gehakt gekruid met chili, paprikapoeder en een beetje gegrild paprikapoeder. Gele, rode paprika geschild en met ui en champignons aangefruit om te blussen met rode wijn en tomatensaus. Wat op smaak gebracht met zout en oregano en geserveerd met kaas en volkorenpasta. Het enige dat ontbrak was look. Maar dat lusten de andere minder graag.

Happy food.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mixer is kapoetski door diepvries fruit te blenden. Wie maakt anno 2023 dan nog koppelstukken van plastiek als dat sneller slijt dan metaal. 😒

Mijn recepten vallen dus tot morgen in duigen... Geen soep vandaag. Maar wel een stoofpotje van venkel, erwtjes, snijbonen, rode ui en kipfilet gekruid met veel kurkuma. Een sla dan maar als voorgerecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik de frituurpan ontdekt. Toen mijn vrouw me voorstelde zelf ook eens te gaan koken heb ik onmiddellijk zo'n ding aangeschaft. Het kost me hoogstens 10 minuten om de frikandellen op tafel te krijgen. Nee hoor, geintje! Vanavond maak ik spaghetti tonijn, het lievelingsgerecht van mijn vrouw, maar dan met rode wijn i.p.v. sherry en room. Ook heel snel klaar te maken en iedereen vind het altijd heerlijk. Tip: heel veel peterselie gebruiken. Lekker en gezond! 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik ga mijn drankvoorraad toch niet meer aanlengen en terug nuchter door het leven met gebogen knietjes wanneer het even te zwaar wordt.  Al dat kankeren wordt niet beter met alcohol...

Ik ook. Altijd een stevige innemer geweest (dat heb je als je bij de marine hebt gezeten) maar op de wat langere termijn ontdek je steeds meer dat het verloederend werkt. Je gaat er ook steeds slechter tegen kunnen. Gelukkig zijn niet alle stevige drinkers alcoholist. Velen kunnen er zonder problemen mee kappen. Anderen hebben er hulp bij nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik ook. Altijd een stevige innemer geweest (dat heb je als je bij de marine hebt gezeten) maar op de wat langere termijn ontdek je steeds meer dat het verloederend werkt. Je gaat er ook steeds slechter tegen kunnen. Gelukkig zijn niet alle stevige drinkers alcoholist. Velen kunnen er zonder problemen mee kappen. Anderen hebben er hulp bij nodig.

Ik ben wat ze noemen een "verslaafde" maar nooit verslaafd geweest aan alcohol. Dank God! Het is gewoon door de beschikbaarheid een makkelijk te bereiken roes. Stoppen met blowen viel wat moeilijker, dat heeft me jaren gekost en zal altijd blijven knagen. Stoppen met nicotine is uiterst moeilijk. Maar de drank laten staan heeft geen enkel lichamelijke invloed. Het is gewoon makkelijk te krijgen waardoor er in vluchten soms verleidelijk maakt.

Maar ik ben mezelf iets te hard tegengekomen en haat mijn dronken zelve. Ik ben zo niet en kan beter. Het wordt ook beter.

Wellicht is mijn grootste verslaving de liefde. De dopamines die mijn lief vrijmaakt kan niemand anders leveren. Ik sta voor de strijd van mijn leven met haar...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik ben wat ze noemen een "verslaafde" maar nooit verslaafd geweest aan alcohol. Dank God! Het is gewoon door de beschikbaarheid een makkelijk te bereiken roes. Stoppen met blowen viel wat moeilijker, dat heeft me jaren gekost en zal altijd blijven knagen. Stoppen met nicotine is uiterst moeilijk. Maar de drank laten staan heeft geen enkel lichamelijke invloed. Het is gewoon makkelijk te krijgen waardoor er in vluchten soms verleidelijk maakt.

Maar ik ben mezelf iets te hard tegengekomen en haat mijn dronken zelve. Ik ben zo niet en kan beter. Het wordt ook beter.

Wellicht is mijn grootste verslaving de liefde. De dopamines die mijn lief vrijmaakt kan niemand anders leveren. Ik sta voor de strijd van mijn leven met haar...

Sterkte! Ik bid voor jou. Bid jij ook voor mij want ik heb net zo hard verlossing nodig. Hier een liedje voor je. Ik hoop dat je het leuk vindt en de boel wat relativeert. Iemand zei hier iets wat me nogal trof: God is streng voor slechte herders maar niet voor de schapen en lammeren. Hij lijkt ons arme schaapjes werkelijk lief te hebben. 😀

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Sterkte! Ik bid voor jou. Bid jij ook voor mij want ik heb net zo hard verlossing nodig. Hier een liedje voor je. Ik hoop dat je het leuk vindt en de boel wat relativeert. Iemand zei hier iets wat me nogal trof: God is streng voor slechte herders maar niet voor de schapen en lammeren. Hij lijkt ons arme schaapjes werkelijk lief te hebben. 😀

 

Zonet gebeden voor jou en mij. Zalig nummer, doet me denken aan het moment waar ik verlost werd van mijn extremistische idealen. Ik ging als een duivel tekeer en toen voelde ik fysiek een hand op mijn schouder. Jezus zei toen dat ik alles bij Hem mocht leggen en daar ook laten. Ik zakte door de grond en huilde de ziel uit mijn lijf. Sedert dien ben ik niet meer zo betrokken met politiek, maar mijn vlees is nog steeds aan zonde onderworpen.

Je verdient het beste broeder. Ik zal nooit vergeten hoe goed je altijd voor me was. Je hart is puur. Moge de genade van onze lieve Heer Jezus Christus uw pad plaveien en rust leveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ben wat ze noemen een "verslaafde" maar nooit verslaafd geweest aan alcohol. Dank God! Het is gewoon door de beschikbaarheid een makkelijk te bereiken roes. Stoppen met blowen viel wat moeilijker, dat heeft me jaren gekost en zal altijd blijven knagen. Stoppen met nicotine is uiterst moeilijk. Maar de drank laten staan heeft geen enkel lichamelijke invloed. Het is gewoon makkelijk te krijgen waardoor er in vluchten soms verleidelijk maakt.

Maar ik ben mezelf iets te hard tegengekomen en haat mijn dronken zelve. Ik ben zo niet en kan beter. Het wordt ook beter.

Wellicht is mijn grootste verslaving de liefde. De dopamines die mijn lief vrijmaakt kan niemand anders leveren. Ik sta voor de strijd van mijn leven met haar...

Dag Fundamenteel,

Ik wens je heel veel kracht en sterkte teneinde deze strijd te winnen.

Sluit zo nodig al je zintuigen af zodat bepaalde prikkels niet tot je door kunnen dringen en je als zodanig niet 'smelt'. Uiteindelijk ben je dan weer Meester over jezelf en sta je als vrij man weer aan het roer van je eigen leven. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Dank u. De alcohol knaagt niet hoor :) Voel me wel fysiek veel beter.

Vandaag spinaziestoemp en paprikasoep.

 

Door de alcohol word je in slaap gesust en dan ben je ook niemand tot last. In moslimlanden is alcohol verboden en dat is ergens een goeie zaak ook nog. Het getuigt tenminste van een regering die nog een donder geeft om haar onderdanen.

Bovendien smaakt het nergens meer naar als je zwaar alcoholist bent, dus als je wilt slapen: neem dan liever een slaappil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid