Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In het verhaal van Esther (in het boek van Esther) wordt het belang van goede zorg duidelijk. In een tijd waarin haat tegen Israël het volk dreigde te vernietigen was het de liefdevolle zorg van Mordechai voor Esther, en de gehoorzaamheid van Esther aan mannen, die het volk van de ondergang redde. Het verhaal staat model voor het oplossen van alle vormen van haat. Tegen welke groep deze ook gericht is. Mordechai nam de zorg voor zijn nichtje Esther op zich. Want zij was een weesmeisje. Een weesmeisje is de meest kwetsbare situatie waarin een mens terecht kan komen, zonder zorg van vader of moeder en behoeft veel zorg. Mordechai gaf die zorg en slaagde daar in. Dat blijkt uit het feit dat Esther in staat was lief te hebben door ondergeschiktheid te tonen aan de mannen waarmee zij te maken had. Zijn zorg was krachtig zonder misbruik te maken van zijn kracht maar deze constructief aan te wenden. Dat blijkt uit het feit dat hij zelfs tegenover de eerste minister Haman staande bleef en niet voor hem boog. Daarmee gaf hij aan op zijn standpunt te kunnen blijven staan zonder toe te geven (oftewel te buigen) voor een ander. Die eigenschap had hij nodig om grenzen te kunnen stellen aan Esther waardoor zij een evenwichtige opvoeding kon genieten.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Barnabas:

Het verhaal staat model voor het oplossen van alle vormen van haat. Tegen welke groep deze ook gericht is.

Vandaar dat aan het einde alles goed afloopt. Een waar voorbeeld van het oplossen van alle vormen van haat, tegen welke groep ook gericht:
Esther 9.

Citaat

De Joden sloegen met het zwaard op al hun vijanden in en zaaiden dood en verderf, en zij deden met hun haters naar hun goeddunken. In de burcht Susan hebben de Joden vijfhonderd man gedood en omgebracht. En ook Parsandatha, Dalfon, Asfata, Poratha, Adalia, Aridatha, Parmastha, Arisai, Aridai en Vaizatha, de tien zonen van Haman, de zoon van Hammedatha, de tegenstander van de Joden, doodden zij, maar ze staken hun hand niet uit naar de buit. Op diezelfde dag kwam bij de koning het bericht binnen van het aantal gedoden in de burcht Susan. En de koning zei tegen koningin Esther: In de burcht Susan hebben de Joden vijfhonderd man en de tien zonen van Haman gedood en omgebracht. Wat zullen ze dan wel niet in de overige gewesten van de koning gedaan hebben? Wat is nu uw vraag? Het zal u gegeven worden. En wat is uw verzoek nog? Het zal ingewilligd worden. Toen zei Esther: Als het de koning goeddunkt, laat het dan aan de Joden die in Susan zijn, toegestaan zijn om ook morgen te doen volgens de wet die voor vandaag geldt; en laat men de tien zonen van Haman aan de galg hangen.Toen zei de koning dat men het zo zou doen. En er werd een wet uitgevaardigd in Susan en men hing de tien zonen van Haman op. En de Joden die in Susan waren, verzamelden zich ook op de veertiende dag van de maand Adar, en doodden in Susan driehonderd man. Zij staken echter hun hand niet uit naar de buit. En de rest van de Joden, die in de gewesten van de koning waren, verzamelden zich om pal te staan voor hun leven en kregen rust van hun vijanden. Zij doodden onder hun haters vijfenzeventigduizend man, maar zij staken hun hand niet uit naar de buit.

Ja, waarlijk een model voor het oplossen van alle vormen van haat: Alle mensen die je haten gewoon vermoorden. Ach ja, het is ook een manier he? 

..

Serieus @Barnabas, je slaat een partij nonsens uit waar de honden geen brood van lusten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vandaar dat aan het einde alles goed afloopt. Een waar voorbeeld van het oplossen van alle vormen van haat, tegen welke groep ook gericht:
Esther 9.

Ja, waarlijk een model voor het oplossen van alle vormen van haat: Alle mensen die je haten gewoon vermoorden. Ach ja, het is ook een manier he?

Moet wel gezegd worden dat de koning middels een list van Hamas daarvóór een wet van Meden en Perzen had uitgevaardigd dat alle Joden in zijn rijk moesten worden uitgeroeid op die betreffende dagen. En zo'n wet kon onder geen beding worden teruggedraaid.
De door jou geciteerde nieuwe wet, óók van Meden en Perzen, was dus vooral een neutralisatie van die voorgaande wet en zo een slimme juridische zet, omdat het de Joden simpelweg toestemming gaf zich te verdedigen. In die voorgaande wet stond daar immers niets over beschreven, zodat het niet ermee conflicteerde.

Ik snap je punt op zich dus wel en het geweld van die tijd is in onze ogen natuurlijk bepaald niet fraai, maar het was voor de Joden destijds juridisch de enige mogelijke oplossing om massale uitroeiïng in het rijk te voorkomen.
Ik kan je dan ook aanraden om het hele boek Ester te lezen. Het is geen lang verhaal en geeft de precieze achtergrond van de door jou geciteerde tekst weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik snap je punt op zich dus wel en het geweld van die tijd is in onze ogen natuurlijk bepaald niet fraai

Ik denk dat wij in onze tijd geen recht van spreken hebben de mentaal, geestelijke en fysieke oorlogen in onze tijd(en) maken hun tijd(en) heilig.

Markeer het dan ook als puur hypocrisie, en blind gedrag bewust of onbewust.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Robert Frans:

Moet wel gezegd worden dat de koning middels een list van Hamas daarvóór een wet van Meden en Perzen had uitgevaardigd dat alle Joden in zijn rijk moesten worden uitgeroeid op die betreffende dagen. En zo'n wet kon onder geen beding worden teruggedraaid.
De door jou geciteerde nieuwe wet, óók van Meden en Perzen, was dus vooral een neutralisatie van die voorgaande wet en zo een slimme juridische zet, omdat het de Joden simpelweg toestemming gaf zich te verdedigen. In die voorgaande wet stond daar immers niets over beschreven, zodat het niet ermee conflicteerde.

Ik snap je punt op zich dus wel en het geweld van die tijd is in onze ogen natuurlijk bepaald niet fraai, maar het was voor de Joden destijds juridisch de enige mogelijke oplossing om massale uitroeiïng in het rijk te voorkomen.
Ik kan je dan ook aanraden om het hele boek Ester te lezen. Het is geen lang verhaal en geeft de precieze achtergrond van de door jou geciteerde tekst weer.

Robert, @Barnabas geeft aan dat het boek een model is om alle vormen van haat op te lossen.
Ik geef alleen maar aan dat het uitroeien van alle tegenstanders, zodat niemand je meer haat, daarvoor niet de oplossing is.
Welke excuus men daarvoor ook zegt te hebben. 
Als je haat wil oplossen, moet je ook stoppen met geweld.
Geweld lokt in dergelijke situaties alleen maar meer geweld en haat op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Robert, @Barnabas geeft aan dat het boek een model is om alle vormen van haat op te lossen.
Ik geef alleen maar aan dat het uitroeien van alle tegenstanders, zodat niemand je meer haat, daarvoor niet de oplossing is.
Welke excuus men daarvoor ook zegt te hebben. 
Als je haat wil oplossen, moet je ook stoppen met geweld.
Geweld lokt in dergelijke situaties alleen maar meer geweld en haat op.

Dat begreep ik ook wel hoor en wat je zegt is ook juist. Alleen vond ik het voorbeeld niet helemaal kloppen daarmee, vanwege de omstandigheden waarin het gebeuren dus plaatsvond. Je kunt daarvoor wellicht zelfs nog beter een van de oorlogsteksten uit de Torah gebruiken, waarin een klassieke, tribale oorlogsvoering wordt omschreven die wij om zeer goede redenen niet meer zo toepassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-2-2021 om 21:46 zei Dat beloof ik:

Vandaar dat aan het einde alles goed afloopt. Een waar voorbeeld van het oplossen van alle vormen van haat, tegen welke groep ook gericht:
Esther 9.

Ja, waarlijk een model voor het oplossen van alle vormen van haat: Alle mensen die je haten gewoon vermoorden. Ach ja, het is ook een manier he? 

..

Serieus @Barnabas, je slaat een partij nonsens uit waar de honden geen brood van lusten.

Ach ja, als niet weet wat de politie doet kan ik je begrijpen. Misschien maakt de tweede wereldoorlog je wakker. Maar ja, Jezus liet zich gewoon aan een kruis slaan door een hatende menigte die Hem dood wou. Is dat wat jij wilt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Barnabas:

Ach ja, als niet weet wat de politie doet kan ik je begrijpen. Misschien maakt de tweede wereldoorlog je wakker. Maar ja, Jezus liet zich gewoon aan een kruis slaan door een hatende menigte die Hem dood wou. Is dat wat jij wilt?

Ik zou werkelijk niet wat de politie, WO2 en de kruisiging met het boek Esther te maken hebben.
Jij stelde dat Esther model staat voor het oplossen van alle vormen van haat. Tegen welke groep deze ook gericht is.
Vervolgens haalde ik een deel van het boek aan, om te laten zien dat je er naast zit.
Zou je bij de discussie willen blijven en daarop reageren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-2-2021 om 11:15 zei Dat beloof ik:

Robert, @Barnabas geeft aan dat het boek een model is om alle vormen van haat op te lossen.
Ik geef alleen maar aan dat het uitroeien van alle tegenstanders, zodat niemand je meer haat, daarvoor niet de oplossing is.
Welke excuus men daarvoor ook zegt te hebben. 
Als je haat wil oplossen, moet je ook stoppen met geweld.
Geweld lokt in dergelijke situaties alleen maar meer geweld en haat op.

Je mist ook het punt dat liefde voor de mensen de oplossing was. Daarvoor ging de koning door de knieën. En Haman had zich natuurlijk kunnen bekeren en vergiffenis kunnen vragen. Want wie begon nu eigenlijk met al dat geweld. Doet het niet aan Hitler en Dreesden denken?

2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou werkelijk niet wat de politie, WO2 en de kruisiging met het boek Esther te maken hebben.
Jij stelde dat Esther model staat voor het oplossen van alle vormen van haat. Tegen welke groep deze ook gericht is.
Vervolgens haalde ik een deel van het boek aan, om te laten zien dat je er naast zit.
Zou je bij de discussie willen blijven en daarop reageren? 

Robert Frans heeft al duidelijk antwoord gegeven daar op. Ik snap niet wat je niet begrijpt.

23 uur geleden zei leren_schoen:

Voor dbi is het moeilijk te accepteren omdat hij zelf een hater is? Of waarom anders zit je ermee? 😏

Dar gebeurde met de aanvallers dus ook, ze kregen lik op stuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Barnabas:
Op 5-2-2021 om 11:15 zei Dat beloof ik:

Robert, @Barnabas geeft aan dat het boek een model is om alle vormen van haat op te lossen.
Ik geef alleen maar aan dat het uitroeien van alle tegenstanders, zodat niemand je meer haat, daarvoor niet de oplossing is.
Welke excuus men daarvoor ook zegt te hebben. 
Als je haat wil oplossen, moet je ook stoppen met geweld.
Geweld lokt in dergelijke situaties alleen maar meer geweld en haat op.

Je mist ook het punt dat liefde voor de mensen de oplossing was. Daarvoor ging de koning door de knieën. En Haman had zich natuurlijk kunnen bekeren en vergiffenis kunnen vragen. Want wie begon nu eigenlijk met al dat geweld. Doet het niet aan Hitler en Dreesden denken?

Als je werkelijk wil stoppen met geweld, doet de vraag wie er begin niet toe. Hitler heeft hier niets mee te maken en Dresden schrijf je met 1 e.

35 minuten geleden zei Barnabas:
36 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou werkelijk niet wat de politie, WO2 en de kruisiging met het boek Esther te maken hebben.
Jij stelde dat Esther model staat voor het oplossen van alle vormen van haat. Tegen welke groep deze ook gericht is.
Vervolgens haalde ik een deel van het boek aan, om te laten zien dat je er naast zit.
Zou je bij de discussie willen blijven en daarop reageren? 

Robert Frans heeft al duidelijk antwoord gegeven daar op. Ik snap niet wat je niet begrijpt.

Robert Frans heeft er niets mee te maken, mijn vraag was aan jou gericht.

35 minuten geleden zei Barnabas:

Dar gebeurde met de aanvallers dus ook, ze kregen lik op stuk.

Dat bedoel ik dus. Als dit jouw weg naar de oplossing van haat is, zit je op de verkeerde weg. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je werkelijk wil stoppen met geweld, doet de vraag wie er begin niet toe. Hitler heeft hier niets mee te maken en Dresden schrijf je met 1 e.

Robert Frans heeft er niets mee te maken, mijn vraag was aan jou gericht.

Dat bedoel ik dus. Als dit jouw weg naar de oplossing van haat is, zit je op de verkeerde weg. 

Dank je, ik begrijp dat je niet wilt. Mag ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Dank je, ik begrijp dat je niet wilt. Mag ook.

Ik wil wel en reageer inhoudelijk op wat je zegt.
Je bent van harte uitgenodigd om dat ook te doen.
Dan zouden we zowaar een gesprek kunnen hebben.

Jij stelde dat Esther model staat voor het oplossen van alle vormen van haat. Tegen welke groep deze ook gericht is.
Vervolgens haalde ik een deel van het boek aan, om te laten zien dat je er naast zit.
Zou je daarop willen reageren in plaats van over WO2, politie, Hitler en de kruisiging te beginnen.
Ik begrijp het verband namelijk niet, en als dat er volgens jou wel is, leg het dan even uit.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 6-2-2021 om 17:46 zei Dat beloof ik:

Ik wil wel en reageer inhoudelijk op wat je zegt.
Je bent van harte uitgenodigd om dat ook te doen.
Dan zouden we zowaar een gesprek kunnen hebben.

Jij stelde dat Esther model staat voor het oplossen van alle vormen van haat. Tegen welke groep deze ook gericht is.
Vervolgens haalde ik een deel van het boek aan, om te laten zien dat je er naast zit.
Zou je daarop willen reageren in plaats van over WO2, politie, Hitler en de kruisiging te beginnen.
Ik begrijp het verband namelijk niet, en als dat er volgens jou wel is, leg het dan even uit.

Vergeet de ondergeschiktheid van Esther aan mannen niet; dat schijnt volgens de ts ook mee te werken aan het oplossen van haat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid